Рішення
від 22.04.2025 по справі 420/33123/24
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/33123/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 квітня 2025 року м. Одеса

Одеський кружний адміністративний суд у складі судді Хлімоненкової М.В., розглянувши в порядку письмового провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ЧОРНОМОР-БУДОПТ до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України, про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання зареєструвати податкові накладні,

встановив:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю ЧОРНОМОР-БУДОПТ до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України, у якому позивач просить суд:

Визнати протиправним та скасувати рішення №11882877/44702445 від 08.10.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 937 від 31.12.2023 року на суму 64402,86 грн. та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 937 від 31.12.2023 року на суму 64402,86 грн. в Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання такої накладної на реєстрацію,

Визнати протиправним та скасувати рішення № 11882879/44702445 від 08.10.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №853 від 28.06.2024 на суму 39370,11 грн. та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 853 від 28.06.2024 року на суму 39370.11 грн. в Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання такої накладної на реєстрацію.

Обґрунтовуючи свої вимоги позивач вказує, що ТОВ «ЧОРНОМОРБУДОПТ» та КОКА-КОЛА БЕВЕРІДЖИС УКРАЇНА ЛІМІТЕД ІП (надалі Компанія ) укладено Договір про надання послуг № 2210276372 від 01.08.2023 р., до якого в подальшому також були підписані Додаток № 1 від 01.08.2023 р. з Додатковою угодою № 1 від 01.08.2023 року до нього, та Додаток №2 від 01.08.2023 року, з метою збільшення обсягів збуту товарі Компанії, а саме продукції з ТМ «Coca-Cola», «Fanta», «Sprite», «BonAqua», «Schweppese», «FUZE TEA»,за яким виконавець надає послуги, детальний опис та перелік яких, погоджується сторонами у відповідних додатках до даного Договору. Розмір винагороди та порядок здійснення розрахунків , визначаються сторонами і відповідних додатках до Договору.

Відповідно до Додатку № 1 від 01.08.2023 року до договору про надання послуг №2210276372 від 01.08.2023р. п.п.1.3, замовник повинен сплатити грошову суму в 64402,86 грн., відповідно цього виконавцем було складено Акт надання послуг №5892 від 31.12.2023р. (додається) про виконання Послуги з просування товарів за період з 01.08.2023 р. по 31.12.2023 р. на загальну суму 64402,86 грн, в т.ч. ПДВ 10733,81 грн. (код послуги згідно з ДКПП 73.20), відповідно до якого послуги надані вчасно та в повному об`ємі. Замовник претензій по об`єму, якості та строкам виконання робіт (надання послуг) не має. Інформація щодо розрахунку вартості наданих послуг наведена в Додатку до Акту надання послуг № 5892 від 31.12.2023( додається ). На підставі підписаного сторонами Акту надання послуг № 5892 від 31.12.2023року була складена податкова накладна № 937 від 31.12.2023 р.(реєстраційний № 9375079542 від 17.01.2024) на загальну суму 64402,86 грн, в т.ч. ПДВ 10733,81грн. В рахунок сплати за надані послуги було отримано безготівкові грошові кошти згідно з платіжною інструкцією № 038674 від 18.03.2024 року на загальну суму 53669,05 грн. Заборгованість за надані послуги на дату подачі пояснення становить 10 733,81 грн.

Відповідно до Додатку № 1 від 01.03.2023 року до договору про надання №2210276372 від 01.08.2023 р. п.п.1.3 , замовник повинен сплатити грошову суму в 39370,11 грн., відповідно цього виконавцем було складено Акт надання послуг №5730 від 28.06.2024 р. (додається) про виконання Послуги з просування товарів за період з 30.03.2024 р. по 28.06.2024 р. на загальну суму 39370,11 грн, в т.ч. ПДВ 6561,69 грн. (код послуги згідно з ДКПП 73.20), відповідно до якого послуги надані вчасно та в повному об`ємі. Замовник претензій по об`єму, якості та строкам виконання робіт (надання послуг) не має. Інформація щодо розрахунку вартості наданих послуг наведена в Додатку до Акту надання послуг №5730 від 28.06.2024 ( додається ). На підставі підписаного сторонами Акту надання послуг № 5730 від 28.06.2024 року була складена податкова накладна № 853 від 28.06.2024 р. (реєстраційний № 9199428685 від 17.07.2024) на загальну суму 39370,11 грн, в т.ч. ПДВ 6561,69 грн., реєстрація якої була зупинена. Заборгованість за надані послуги на дату подачі пояснення становить 39370,11 грн.

Указані вище податкові накладні позивачем були направлені на реєстрації до ЄРПН, однак їх реєстрацію було зупинено, а у подальшому відмолено у реєстрації цим ПН Товариства.

На думку позивача спірні рішення, якими відповідач відмовив у реєстрації податкових накладних №937 від 31.12.2023, №853 від 28.06.2024 є протиправними та підлягають скасуванню, оскільки на підтвердження здійснення господарських операцій Товариство надало до контролюючого органу відповідні пояснення, а також повний пакет документів, що підтверджує реальність вказаних господарських операцій. Тобто, не зважаючи на подання повного пакету документів, що підтверджує реальність заявлених господарських операцій, відповідачем було прийнято оскаржувані рішення про відмову у реєстрації податкової накладної. Оскаржувані рішення податкового органу, не відповідають вимогам діючого законодавства. Мотивувальна частина прийнятих податковим органом рішень, а також підстави відмови у реєстрації податкової накладної не співпадають з підставами, які були зазначені як обґрунтування зупинення реєстрації податкових накладних.

Позивач також звертає увагу, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків та переліку документів, які потрібно надати у квитанції про зупинення. Однак, у наведених вище квитанціях про зупинення відсутній перелік документів, які потрібно було надати для підтвердження вказаної поставки товару. Позивач, звертає увагу суду, на той факт, що відсутність конкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, а у подальшому прийняття рішення про відмову у реєстрації ПН, є нічим іншим як намаганням податкового органу поставити платника податків у стан правової невизначеності, та позбавити його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів. В той же час, під час надання пояснень контролюючому органу позивачем було надано достатній пакет документів, що підтверджує реальність проведених господарських операцій.

Ухвалою суду від 30.10.2024 відкрито провадження у даній справі, вирішено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.

Відповідачем ГУ ДПС в Одеській області було подано відзив на позов, в якому просив відмовити в задоволенні позову мотивуючи тим, що оскаржувані позивачем рішенням Комісії є повністю обґрунтованими, правомірними, прийнятими у відповідності до законодавчих вимог та з передбачених законом підстав.

Відповідач зазначає, що відповідно до фактичних обставин справи, ТОВ «ЧОРНОМОР-БУДОПТ» направило на реєстрацію до ЄРПН податкові накладні № 937 від 31.12.2023, № 853 від 28.06.2024, виписані на адресу ІП "Кока-Кола Беверіджис Україна Лімітед ІП", при перевірці яких було встановлено, що обсяг постачання товару/послуги 73.20, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). За вказаного, реєстрацію податкових накладних ТОВ «ЧОРНОМОР-БУДОПТ» було зупинено та запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення щодо реєстрації/відмови в реєстрації податкових накладних. Додатково повідомлено: показник "D"=.9433%, "Рпоточ"=0. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідач звертає увагу, що на момент подання на реєстрацію податкових накладних Позивачем було подано таблицю даних платника податку на додану вартість із кодом УКТЗЕД/ДКПП 73.20, але Контролюючим органом було прийнято рішення про його не врахування по причині наявності в контролюючих органах податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податку ризикових операцій.

Відповідач звертає увагу, що у квитанцій про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган вказує на наявну податкову інформацію щодо Позивача та надає право на спростування вказаної інформації. Вказане право відображається у формі пояснення платника податку та копіях документів, які підтверджують відомості, зазначені у поясненні.

Відповідачем не заперечується у відзиві, що на виконання п. 11 Порядків №1165 Позивачем були подані до контролюючого органу Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкової накладної, реєстрацію яких зупинено.

Втім, за результатом розгляду наданих первинних документів згідно повідомлення до податкових накладних, Головне управління ДПС в Одеській області встановило, що подані документи були складені/оформлені із порушенням законодавства. Додаткова інформація: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; наявність податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податку ризикових операцій.

Так, зокрема, як вказується відповідачем, позивачем не було надано документації для підтвердження господарської операції у повній мірі, а саме: документів щодо транспортування, зберігання, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інвентаризаційних описів, документів щодо відповідності продукції, розрахункових документів чи банківських виписок з особових рахунків. Ненадання даних документів унеможливлює підтвердження дійсності господарської операції у повній мірі та є суттєвим порушенням пункту 5 порядку 520 «Про затвердження Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних». Отже, документи, які були подані на розгляд комісії є сумнівними та ймовірно складені із порушенням чинного законодавства.

При цьому, на думку Відповідача, враховуючи висловлення законодавця у п. 5 порядку №520 з приводу того, що перелік документів необхідних для розгляду питання про реєстрацію податкової накладної саме «може» включати вказані у цьому пункті документи, можна дійти висновку, що визначений у п. 5 Порядку 520 перелік є орієнтовним для платника. Водночас, обов`язок довести реальність господарської операції та підтвердити її належними документами покладається виключно на Позивача. Вказані первинні документи мають відповідати стандартам бухгалтерського обліку та вимогам ЗУ «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність».

Отже, на думку відповідача, Комісією з питань зупинення податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН Головного управління ДПС в Одеській області було правомірно, з огляду на результат проведеного моніторингу реєстрації ПН/РК, прийнято оскаржувані рішення. При цьому позовні вимоги в частині зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні є передчасним, в той час, як належним способом захисту порушеного права є зобов`язання контролюючого органу повторно розглянути питання щодо реєстрації податкових накладних.

Від Державної податкової служби України до суду не надійшло відзиву на позовну заяву ТОВ «ЧОРНОМОР-БУДОПТ». Державна податкова служба України отримала ухвалу суду від 30.10.2024 в електронному вигляді 01.11.2024.

Всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, викладені сторонами у заявах по суті справи, дослідивши та оцінивши наявні у справі докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини.

Товариство з обмеженою відповідальністю ЧОРНОМОР-БУДОПТ, код ЄДРПУО 44702445 зареєстроване у Єдиному державному реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 12.07.2022.

Основним видом діяльності ТОВ «ЧОРНОМОР-БУДОПТ» є Неспеціалізована оптова торгівля (код КВЕД 46.90). Допоміжні види діяльності: 27.40 Виробництво електричного освітлювального устатковання; 31.09 Виробництво інших меблів; 46.19 Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту; 47.19 Інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах; 52.10 Складське господарство; 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; 73.20 Дослідження кон`юнктури ринку та виявлення громадської думки.

01.08.2023 між Іноземним підприємством Кока-Кола Беверіджиз Україна Лімітед (Компанія) та ТОВ ЧОРНОМОР-БУДОПТ (Виконавець) укладено Договір про надання послуг №2210276372, за умовами якого Виконавець з метою збільшення обсягів Продукції, Зазначеної у п.1.2 Договору, надає Компанії послуги, детальний опис та перелік яких, погоджується Сторонами у відповідних додатках до даного Договору, які є його невід`ємною частиною (п.1.1 Договору).

Асортимент Продукції, щодо якої надаються Послуги та розраховується об`єм закупівель, зазначається у відповідних додатках до даного Договору. Послуги надаються Виконавцем у всіх існуючих точках продажу Виконавця та/або точках продажу третіх осіб, з якими Виконавець перебуває у законних правовідносинах та які надали дозвіл на надання Послуг (партнери за договором, прикл.франчайзингу, тощо); перелік таких точок продажу наведений у відповідних додатках до Договору (надалі - Точки продажу/ТП). Виконавець також зобов`язується надавати Послуги у інших Точках продажу, які будуть відкриті Виконавцем (та/або залучені Виконавцем на договірних засадах) під час дії даного Договору та внесені до нього, шляхом підписання Сторонами відповідних додатків до Договору, якщо інше не буде погоджено Сторонами додатково (п.1.2, 1.4 Договору).

Згідно Додатку №1 до Договору про надання послуг №2210276372 від 01.08.2023, Виконавець (ТОВ ЧОРНОМОР-БУДОПТ зобов`язувався надавати послуги з просування Товару Компанії, а саме:

-(01-YID) Закупка повного асортименту Товару у Дистриб`ютора (згідно специфікації та асортиментної матриці по форматах) всіма Точками продажу. Введення нового асортименту протягом не більше 14 календарних днів з моменту отримання відповідної специфікації (за умови попереднього інформування Дистриб`ютором Виконавця про введення нового асортименту за 14 календарних днів до надання специфікації). Розмір винагороди 4%. Порядок оплати (030) щокварталу (1 раз в три місяці) до 25-го числа місяця, наступного за звітним, на підставі Актів наданих послуг та належним чином оформленого рахунку-фактури, виставленого Виконавцем;

-(03-YID) Розміщення в Точках продажу Виконавця нижче вказаного холодильного обладнання Компанії. При цьому Оплата проводиться лише при фактичному розміщенні холодильного обладнання, зазначеного в цьому пункті та за умови забезпечення Виконавцем нижче вказаних вимог при розміщенні холодильного обладнання Компанії у власних точках продажу Coca Cola однодверний холодильник (single door) найкраще місце для розміщення відносно іншого обладнання, дотримання чистоти розміщеного обладнання, наявність ввімкненого світла в розміщеному обладнанні, дотримання стандартів мерчандайзингу при викладці продукції всередині розміщеного обладнання, присутність не більше 15 sku в розміщеному обладнанні, заповнення розміщеного обладнання продукцією Компанії не менше ніж на 80%. Розмір винагороди 3%. Порядок оплати (030) щокварталу (1 раз в три місяці) до 25-го числа місяця, наступного за звітним, на підставі Актів наданих послуг та належним чином оформленого рахунку-фактури, виставленого Виконавцем.

У п.2, 3 Додатку №1 до Договору про надання послуг №2210276372 від 01.08.2023, Сторони погодили, що послуги за даним Додатком надаються Виконавцем у всіх існуючих точках продажу Виконавця, перелік яких наведений у відповідному додатку до Договору, а також у інших точках продажу Виконавця, які будуть відкриті Виконавцем під час дії даного Додатку, та внесені до нього шляхом підписання відповідних додатків. Виконавець зобов`язується надавати Послуги зазначені в пункті 1 Додатку виключно для наступної категорії товарів: всі категорії, окрім алкогольної продукції.

01.08.2023 до Додатку №1 від 01.08.2023 до Договору про надання послуг №2210276372 від 01.08.2023, Іноземним підприємством «Кока-Кола Беверіджиз Україні Лімітед» та ТОВ ЧОРНОМОР-БУДОПТ було укладено Додатокву угоду №1, у якій сторони домовили змінити п.6 Додатку та викласти його у наступній редакції: « 6.Звітними періодами за даним Додатком є наступні періоди: - 01 серпня 2023 року по 31 грудня 2023 року; надалі кожний календарний квартал. Межі звітних періодів визначаються Компанією. На вимогу Виконавця, Компанія зобов`язана надати Виконавцю календар звітних періодів, визначених Компанією.».

01.08.2023 між Іноземним підприємством «Кока-Кола Беверіджиз Україні Лімітед» та ТОВ ЧОРНОМОР-БУДОПТ укладено Додаток №2 до Договору про надання послуг №2210276372 від 01.08.2023 про те, що Виконавець зобов`язується надавати послуги в наступних точках продажу:

ТОВ ЧОРНОМОР-БУДОПТ - м.Миколаїв, вул.Космонавтів, 81/2, код точки продажу у системі Компанії 2210276593,

ТОВ ЧОРНОМОР-БУДОПТ - м.Вознесенськ, вул.Київська, 242Б, код точки продажу у системі Компанії 2210276678,

ТОВ ЧОРНОМОР-БУДОПТ - с.Грушівка, вул.Первомайська, буд.70, код точки продажу у системі Компанії 2210276698,

ТОВ ЧОРНОМОР-БУДОПТ - м.Білгород-Дністровський, вул.Лазо, буд.2-Б, код точки продажу у системі Компанії 2210287508,

ТОВ ЧОРНОМОР-БУДОПТ - м.Чорноморськ, вул.Віталія Шума, 4А, код точки продажу у системі Компанії 2210276673,

ТОВ ЧОРНОМОР-БУДОПТ - м.Южне, вул.Іванова, 9, код точки продажу у системі Компанії 2210287206,

ТОВ ЧОРНОМОР-БУДОПТ - м.Павлоград, вул.Войнової, 3, код точки продажу у системі Компанії 2210297709,

ТОВ ЧОРНОМОР-БУДОПТ - м.Павлоград, вул.Горького, 133, код точки продажу у системі Компанії 2210297083,

ТОВ ЧОРНОМОР-БУДОПТ - м.Долинська, вул.Нова, 31, код точки продажу у системі Компанії 2210276594,

ТОВ ЧОРНОМОР-БУДОПТ - м.Олександрія, вул.Героїв Сталінграда, 14-В, код точки продажу у системі Компанії 2210276595.

31.12.2023 представниками сторін Договору, ТОВ «ЧОРНОМОР-БУДОПТ» та Кока-Кола Беверіджис Україна Лімітед ІП підписано Акт надання послуг №5892, про те, що позивачем на адресу контрагента Кола Беверіджис Україна Лімітед ІП були надані послуги з просування Товару за період з 01.08.2023 по 31.12.2023, на загальну суму 64402,86 грн, з яких 10733,81 грн ПДВ.

Інформація щодо розрахунку вартості наданих послуг наведена в Додатку до Акту надання послуг №5892 від 31.12.2023, копія якого позивачем додана до позову.

За першою подією, за фактом здійснення господарської операції, позивач оформив податкову накладну №937 від 31.12.2023 на загальну суму 64402,86 грн. (з яких 10733,81 грн. податок на додану вартість) щодо надання послуг з просування Товару за період з 01.08.2023 по 31.12.2023.

28.06.2024 представниками сторін Договору, ТОВ «ЧОРНОМОР-БУДОПТ» та Кока-Кола Беверіджис Україна Лімітед ІП підписано Акт надання послуг №5730, про те, що позивачем на адресу контрагента Кола Беверіджис Україна Лімітед ІП були надані послуги з просування Товару за період з 30.03.2024 по 28.06.2024 на загальну суму 39370,11 грн, з яких 6561,69 грн ПДВ.

Інформація щодо розрахунку вартості наданих послуг наведена в Додатку до Акту надання послуг №5730 від 28.06.2024, копія якого позивачем додана до позову.

За першою подією, за фактом здійснення господарської операції, позивач оформив податкову накладну №853 від 28.06.2024 на загальну суму 39370,11 грн. (з яких 6561,69 грн. податок на додану вартість) щодо надання послуг з просування Товару за період з 30.03.2024 по 28.06.2024.

Як вже вказувалось вище, за правилом першої події, а саме за фактом здійснення господарських операцій 31.12.2023 та 28.06.2024, позивач склав податкові накладні №937від 31.12.2023, №853 від 28.06.2024 та направив їх на реєстрацію в ЄРПН.

Відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної /розрахунку коригування Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою КМ України №1165 від 11.12.2019, реєстрацію податкових накладних ТОВ «ЧОРНОМОР-БУДТРАНС» було зупинено, що підтверджується Квитанціями №1 від 17.01.2024 та від 17.07.2024, в кожній з яких ідентично вказано, що обсяг постачання товару/послуги 73.20 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операції.

Додатково, у квитанції від 17.01.2024 повідомлено, що показник D =1,8516%, «Рпоточ» = 0 та запропоновано надати пояснення і копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Додатково у квитанції від 17.07.2024 повідомлено, що показник D =.9433%, «Рпоточ» = 0 та запропоновано надати пояснення і копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: пояснення та копії документів (договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання / придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі), достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

04.10.2024 позивачем складено письмові пояснення, які з копіями документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних №937, №853, були направлені до контролюючого органу для прийняття рішення про реєстрацію цих ПН.

У своїх поясненнях ТОВ «ЧОРНОМОР-БУДОПТ» зазначило, що взаємовідносини ТОВАРИСТВО 3 ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ЧОРНОМОРБУДОПТ» та КОКА-КОЛА БЕВЕРІДЖИС УКРАЇНА ЛІМІТЕД ІП, відповідно як Виконавця та Замовника регулюються умовами, визначеними у Договорі про надання послуг №2210276372 від 01.08.2023, який разом з Додатком №1 від 01.08.2023 та Додатковою угодою №1 від 01.08.2023 до нього, та Додатком №2 від 01.08.2023, укладених з метою збільшення обсягів збуту товарі Компанії , а саме продукції з ТМ « Coca-Cola» , « Fanta» , « Sprite» , « BonAqua», « Schweppese», «FUZE TEA», за якими Виконавець надає послуги, детальний опис та перелік яких, погоджується сторонами у відповідних додатках до даного Договору. Вартість наданих послуг відповідно до п.1. Додатку №1 від 01.08.2023 до Договору про надання послуг №2210276372 від 01.08.2023 вираховується у розмірах: закупка повного асортименту товару у Дистриб`ютора всіма Точками продаж. Ведення нового асортименту - 4% (розмір винагороди); Розміщення в Точках продажу Виконавця холодильного обладнання Компанії 3% (розмір винагороди). Відповідно до Листа б/н від 10.09.2024 від Замовника « КОКА-КОЛА БЕВЕРІДЖИС УКРАЇНА ЛІМІТЕД ІП» на адресу нашого підприємства Дистриб`юторами Компанії є: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ЛОГО-ТРАНС" (код ЄДРПОУ37817344); ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ОЛГА-ЛОГІСТИК" (код ЄДРПОУ 36001805); ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ОЛГА-ТОРГ" ( код ЄДРПОУ 35031638).

Також, позивач в поясненнях зазначав, що за звітний період з 01.08.2023 по 31.12.2023 ТОВАРИСТВО 3 ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ЧОРНОМОР-БУДОПТ» отримало товар від Дистриб`юторів Компанії ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ЛОГО-ТРАНС" (код ЄДРПОУ 37817344), ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ОЛГА-ЛОГІСТИК" (код ЄДРПОУ 36001805), ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ОЛГА-ТОРГ" (код ЄДРПОУ 35031638) на загальну суму 920 040,85 грн. Відповідно до Додатку № 1 від 01.03.2023 до договору про надання № 2210276372 від 01.08.2023 п.п.1.3, замовник повинен сплатити грошову суму в 64 402,86 грн., відповідно цього виконавцем було складено Акт надання послуг № 5892 від 31.12.2023 про виконання Послуги з просування товарів за період з 01.08.2023 по 31.12.2023 на загальну суму 64402,86 грн, в т.ч. ПДВ 10733,81 грн. (код послуги згідно з ДКПП 73.20), відповідно до якого послуги надані вчасно та в повному об`ємі. Замовник претензій по об`єму, якості та строкам виконання робіт (надання послуг) не має. Інформація щодо розрахунку вартості наданих послуг наведена в Додатку до Акту надання послуг №5892 від 31.12.2023. На підставі підписаного сторонами Акту надання послуг №5892 від 31.12.2023 була складена податкова накладна №937 від 31.12.2023 (реєстраційний № 9375079542 від 17.01.2024) на загальну суму 64402,86 грн, в т.ч. ПДВ 10733,81грн., реєстрація якої була зупинена. В рахунок сплати за надані послуги було отримано безготівкові грошові кошти згідно з платіжною інструкцією №038674 від 18.03.2024 року на загальну суму 53669,05 грн. Заборгованість за надані послуги на дату подачі пояснення становить 10 733,81 грн. За звітний період з 30.03.2024 р. по 28.06.2024 р. ТОВАРИСТВО 3 ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ЧОРНОМОР-БУДОПТ» отримало товар від Дистриб`юторів Компанії ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ЛОГО-ТРАНС" (код ЄДРПОУ 37817344), ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ОЛГА-ЛОГІСТИК" (код ЄДРПОУ 36001805), ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ОЛГА-ТОРГ" (код ЄДРПОУ 35031638) на загальну суму 562430,16 грн. Відповідно до Додатку № 1 від 01.03.2023 року до договору про надання № 2210276372 від 01.08.2023 р. п.п.1.3 , замовник повинен сплатити грошову суму в 39370,11 грн., відповідно цього виконавцем було складено Акт надання послуг № 5730 від 28.06.2024 про виконання Послуги з просування товарів за період з 30.03.2024 по 28.06.2024 на загальну суму 39370,11 грн, в т.ч. ПДВ 6561,69 грн. (код послуги згідно з ДКПП 73.20), відповідно до якого послуги надані вчасно та в повному об`ємі. Замовник претензій по об`єму, якості та строкам виконання робіт (надання послуг) не має. Інформація щодо розрахунку вартості наданих послуг наведена в Додатку до Акту надання послуг № 5730 від 28.06.2024. На підставі підписаного сторонами Акту надання послуг №5730 від 28.06.2024 року була складена податкова накладна №853 від 28.06.2024 (реєстраційний № 9199428685 від 17.07.2024) на загальну суму 39370,11 грн, в т.ч. ПДВ 6561,69 грн., реєстрація якої була зупинена. Заборгованість за надані послуги на дату подачі пояснення становить 39370,11 грн. Стан розрахунків між ТОВАРИСТВО 3 ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ЧОРНОМОРБУДОПТ» та КОКА-КОЛА БЕВЕРІДЖИС УКРАЇНА ЛІМІТЕД ІП відображено в додатку Витяг з Оборотно-сальдова відомість по рахунку 361 за Грудень 2023 р. Серпень 2024 р.

Разом з поясненнями Товариство позивача надало наступні документи: 01. Договір оренди нежитлових приміщень ОП0107-22-1 від 12.07.2022; 02.Договір оренди нежитлових приміщень ОП0107-22 від 01.09.2022; 03.Договір оренди нежитлових приміщень НЛ-0110 від 01.10.2022; 04.Договір оренди нежитлових приміщень ОП0110/1-22 від 01.10.2022; 05.Договір оренди нежитлових приміщень ОП0110/2-22 від 01.10.2022; 06.Договір оренди нежитлових приміщень ОП0110/3-22 від 01.10.2022; 07.Договір оренди нежитлових приміщень ОП0110/4-22 від 01.10.2022; 08.Договір оренди нежитлових приміщень ОП0110/5-22 від 01.10.2022; 09.Договір оренди нежитлових приміщень ОП0110/6-22 від 01.10.2022; 10.Договір оренди нежитлових приміщень ОП0110/7-22 от 01.10.2022; 11.Договір оренди нежитлових приміщень 3 від 13.12.2022; 12.Договір оренди нежитлових приміщень 4 від 13.12.2022; 13.Договір на перевезення вантажів ТР-Г-5 від 22.01.2024; 14.Договір про надання послуг 2210276372 від 01.08.2023; 15.Додаток 1 від 01.08.2023 до Договору про надання послуг 2210276372 від 01.08.2023; 16.Додаткова угода 1 від 01.08.2023 до Додатку 1 від 01.08.2023 до Договору про надання послуг 2210276372 від 01.08.2023; 17.Додаток 2 від 01.08.2023 до Договору про надання послуг 2210276372 від 01.08.2023; 18.Лист б/н від 10.09.2024 р. від Кока-Кола Беверіджис Україна Лімітед ІП про Дистриб`юторів; 19.Договір поставки 192 від 21.03.2023 ЛОГО-ТРАНС ТОВ; 20.Витяг з Оборотно-сальдової відомості по рахунку 631 за 01.08.2023 - 28.06.2024 по постачальнику ЛОГО-ТРАНС ТОВ; 21.Реєстр видаткових накладних за період з 01.08.2023 по 28.06.2024 по постачальнику ТОВ ЛОГО ТРАНС; 22.Договір поставки 138 від 04.10.2022 ОЛГА-ЛОГИСТИК ТОВ; 23.Витяг з Оборотно-сальдової відомості по рахунку 631 за 01.08.2023 - 28.06.2024 по постачальнику ОЛГА-ЛОГИСТИК ТОВ; 24.Реєстр видаткових накладних за період з 01.08.2023 по 28.06.2024 по постачальнику ТОВ ОЛГАЛОГИСТИК; 25.Договір поставки 70 від 22.09.2022 ОЛГА-ТОРГ ТОВ; 26.Витяг з Оборотно-сальдової відомості по рахунку 631 за 01.08.2023 - 28.06.2024 по постачальнику ОЛГА-ТОРГ ТОВ; 27.Реєстр видаткових накладних за період з 01.08.2023 по 28.06.2024 по постачальнику ТОВ ОЛГА-ТОРГ; 28.Акт надання послуг 5892 від 31.12.2023; 29.Довіреність на право підпису від 05.06.2023; 30.Додаток до акту надання послуг 5892 від 31.12.2023 - Розрахунок вартості послуг від 31.12.2023; 31.Акт надання послуг 4697 від 29.03.2024; 32.Довіреність на право підпису від 01.01.2024; 33.Додаток до акту надання послуг 4697 від 29.03.2024 - Розрахунок вартості послуг від 29.03.2024; 34.Акт надання послуг 5730 від 28.06.2024; 35.Додаток до акту надання послуг 5730 від 28.06.2024 - Розрахунок вартості послуг від 28.06.2024; 36.Витяг з Оборотно-сальдової відомості по рахунку 361 за Грудень 2023 р. - Серпень 2024 р.

Копії указаних документів позивачем також додані до позовної заяви.

За результатами розгляду документів позивача, комісією регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, 08.10.2024 прийняті рішення №11882879/44702445 та №11882877/44702445, якими відмовлено у реєстрації в ЄРПН податкових накладних Підприємства №853 від 28.06.2024 та №937 від 31.12.2023, у зв`язку із наданням платником податків копій документів, що складених/оформлених із порушенням законодавства. Додаткова інформація (зазначити конкретні документи): первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; постачання товарів/послуг за рахунок сформованого реєстраційного ліміту (накл) у зв`язку з придбанням товарів, не пов`язаних з господарською діяльністю платника податку.

Не погоджуючись з прийнятими відповідачем рішеннями, позивач звернувся до суду із цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи відповідають вони встановленим ч.2 ст.2 КАС України вимогам.

Частиною другою статті 19 Конституції Україні передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно із підпунктами «а», «б» пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг, згідно приписів норми пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України, вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Відповідно до п.201.7 ст. 201 ПК України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на рахунок у банку/небанківському надавачу платіжних послуг як попередня оплата (аванс).

Згідно приписів п.201.1, п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених п.201.1 цієї статті та/або п.192.1 ст.192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до п.201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 затверджений Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165 у редакції, чинній на момент зупинення реєстрації спірної податкової накладної).

За визначенням пункту 2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Згідно із пунктами 7 та 8 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.

Відповідно до п.10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Згідно з пунктом 11 Порядку № 1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. № 520.

Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (п.25 Порядку № 1165).

Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначено Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим наказом Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019 (далі - Порядок №520).

Як визначено п.п.2-4 Порядку №520, рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, приймають комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку на додану вартість (далі - платник податку) засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» і «;Про електронні довірчі послуги».

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, які платник податку, який склав податкову накладну / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, може подати для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації таких податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, а саме: договори, контракти, довіреності, акти на оформлення повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг), розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків, тощо.

Вжите у наведеній нормі словосполучення "може подати" свідчить про те, що у кожному окремому випадку перелік таких документів є індивідуальним та залежить від критерію ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної в Реєстрі.

Пунктом 6 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Відповідно до п.п.9, 10 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

- або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «;Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

- або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «;Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;

- або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «;Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Враховуючи приведені вище норми, оцінюючи доводи сторін у справі, суд зазначає що дійшов висновку, що чинними нормативно-правовими актами визначено вичерпний перелік обставин, які можуть слугувати підставою для прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.

Так, за обставинами даної справи, відповідно до отриманих позивачем квитанцій, реєстрація спірних накладних №937 від 31.12.2023 та №853 від 28.06.2024 була зупинена на підставі п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій та зазначено, що обсяг постачання товару/послуги 73.20 дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання.

При цьому, позивачу було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування. Між тим, без будь-якої конкретизації які саме документи мав надати платник.

Суд враховує, що критерії ризиковості здійснення операцій визначено у додатку 3 до Порядку №1165 та у п.1 зазначено, що таким критерієм є: Обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.

З огляду на викладене, суд звертає увагу, що зупинення реєстрації ПН за пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відбувається у разі якщо обсяг постачання дорівнює або перевищує товарні залишки.

Таким чином, у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів у реальності господарської операції, вказавши які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях.

Зміст переліку документів, встановлений п.5 Порядку №520 свідчить про те, що він є загальним і повинен диференціюватися в залежності від того, яка господарська операція покладена в основу виникнення податкових зобов`язань з ПДВ, тобто узгоджуватися з вимогами, як п.185.1 ст.185, так і п.187.1 ст.187 Податкового кодексу України.

Відтак, контролюючий орган повинен при зупиненні реєстрації податкової накладної не лише запропонувати надати документи, а навести їх конкретний перелік, з урахуванням змісту (суті) господарської операції по якій складено таку податкову накладну, оскільки в п.5 Порядку №520 наведений приблизний та не вичерпний перелік документів необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено.

Однак, з квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних ТОВ «ЧОРНОМОР-БУДОПТ» №937 від 31.12.2023 та №853 від 28.06.2024 вбачається, що відповідач не визначав конкретного переліку документів, які повинен був надати на розгляд Комісії платник.

Надіслані позивачу квитанції містили загальну вимогу щодо надання пояснень та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, без конкретизації переліку документів, необхідних для її реєстрації.

Верховний Суд у постановах від 14.12.2022 у справі № 560/11825/21 (ЄДРСР 107878016), від 16.02.2023 у справі № 380/7648/22 (ЄДРСР 109063942) виснував, що у випадку загальної вказівки щодо необхідності подати документи у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний саме в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття необґрунтованого рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

Також, у постанові від 03.11.2021 у справі № 360/2460/20 (ЄДРСР 100789179) Верховний Суд за наслідками аналізу положень Порядку №520 зазначив, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної до реєстрації в ЄРПН прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків із зазначенням необхідності надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.

Аналогічна позиція також висловлена у постанові Верховного Суду від 29.06.2022 у справі 380/5383/21 (ЄДРСР 105024835).

В свою чергу, нечітке формулювання органом ДПС у квитанціях про зупинення підстав для зупинення реєстрації податкової накладної з вказівкою про те, що така податкова накладна відповідає вимогам пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку, зумовило необхідність подання позивачем для відповідача тих документів, за якими була оформлена відповідна господарська операція. Позивач надав ті документи, які вважав достатніми та такими, що повністю підтверджують правомірність складання та направлення на реєстрацію податкової накладної, щодо реєстрації якої виник цей спір, підтверджують інформацію стосовно відображеної у податковій накладній господарської операції.

Проте, незважаючи на надані платником пояснення та копії первинних документів, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Одеській області було прийняте оскаржуване рішення, дослідивши яке суд зазначає, що у контролюючого органу станом на час його прийняття не було зауважень щодо повноти наданих документів.

Підставою ж для прийняття оскаржуваних рішень про відмову у реєстрації податкових накладних Комісія зазначила: надання платником податків копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства та вказала таку додаткову інформацію: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; постачання товарів/послуг за рахунок сформованого реєстраційного ліміту у зв`язку з придбанням товарів, не пов`язаних з господарською діяльністю платника податку.

Між тим, на думку суду такі підстави прийнятих Комісією рішень є необґрунтованими, оскільки стосовно жодного конкретного із, наданих платником податків на розгляд Комісії, первинних документів у оскаржуваному рішенні персоніфіковано не вказано будь-якої невідповідності вимогам законодавства, та не вказано яким саме вимогам не відповідають надані платником документи.

На думку суду, застосована відповідачем в оскаржуваних рішеннях підстава для відмови у реєстрації податкових накладних позивача мала бути достатньо конкретизована, шляхом зазначення які конкретно документи, що надавались Товариством до контролюючого органу (із зазначенням їх реквізитів) складені з порушенням та вказівки безпосередньо на норми законодавства, які на думку податкової були порушені при їх складанні.

Втім, в даному випадку, відповідач лише вдався до визначення загальної підстави у своєму рішенні, без жодного дослідження наданих документів в цілому та суті господарської операцій, по якій була складена платником така податкова накладна.

В оскаржуваних рішеннях, в додатковій інформації, відповідач вказав перелік неконкретизованих документів, що своєю чергою не дає змоги встановити належність перелічених документів до позивача, позаяк такий перелік є загальним.

Суд оцінює критично посилання відповідача у відзиві на позовну заяву на те, що позивачем не було надано документації для підтвердження господарської операції у повній мірі, а саме: документів щодо транспортування, зберігання, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інвентаризаційних описів, документів щодо відповідності продукції, розрахункових документів чи банківських виписок з особових рахунків, оскільки такі документи не пропонувалось подати позивачу. Окрім того, підставою для прийняття спірних рішень стали надання платником документів, складених / оформлених із порушенням законодавства, а не у зв`язку з ненаданням певних документів, що є самостійною передбаченою формою Рішення підставою для відмови у реєстрації ПН/РК.

Щодо посилання відповідача на те, що на момент зупинення реєстрації податкової накладної, у Позивача відсутня прийнята таблиця даних платника податку на додану вартість із зазначеним кодом УКТЗЕД/ДКПП як таким, що на постійній основі постачається/виготовляється згідно з аналітичною системою АІС «Податковий блок», суд зазначає, що за визначенням, що міститься у Порядку №1165 таблиця даних платника податку - зведена інформація, що подається платником податку до контролюючого органу, щодо кодів видів економічної діяльності платника податку згідно з Класифікатором видів економічної діяльності, кодів товарів згідно з УКТЗЕД та/або кодів послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (далі - Державний класифікатор), що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України.

Пунктом 12 Порядку №1165 передбачено, що платник податку має право подати до ДПС таблицю даних платника податку за встановленою формою (додаток 5).

Таким чином, враховуючи закріплене Порядком №1165 право на подання таблиці даних платника податку на додану вартість а не обов`язок її подання, відсутність такої таблиці не може бути підставою для відмови у реєстрації податкової накладної.

Як встановлено судом, позивачем були надані первинні документи на підтвердження правомірності складання та направлення на реєстрацію податкових накладних №853 від 28.06.2024, №937 від 31.12.2023, які підтверджують інформацію про господарські операції, відображені у цих ПН.

Як свідчать матеріали справи та було зазначено вище судом, позивач подав до контролюючого органу Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних №№937, 853, реєстрацію яких було зупинено, перелік яких указано вище, дослідивши які суд вважає, що з наданих позивачем первинних документів вбачається (можливо встановити) зміст і обсяг господарської операції, по якій було складено та направлено на реєстрацію податкову накладну, будь-яких розбіжностей та невідповідностей чи порушень зі змісту цих документів не вбачається, та відповідачем таких не доведено. Таким чином, суд вважає підтвердженою наявність у позивача правових підстав для оформлення та подання для реєстрації указаних вище податкових накладних.

Відповідач, ані під час прийняття оскаржуваного рішення про відмову у реєстрації податкової накладної, ані під час розгляду даної справи, не спростував можливості встановити з, наданих платником податку, документів зміст та обсяг відображеної у цій податковій накладній господарської операцій.

Відповідачем не надано достатніх, достовірних та допустимих доказів на підтвердження того, що господарські операції, за результатами яких позивачем складено зазначені вище ПН №№853, 937 носять характер ризикових.

Зі змісту оскаржуваних рішень, вбачається, що фактично надані платником документи не були враховані Комісією під час прийняття оскаржуваних рішень, належним чином не розглядались та не досліджувались з метою вирішення питання щодо реєстрації податкової накладної, адже не зазначено належного обґрунтування мотивів, з яких було прийнято оскаржувані рішення та з яких контролюючий орган фактично не врахував пояснення та документи, надані на пропозицію податкового органу разом з повідомленням.

Суд також звертає увагу, що загальними вимогами, яким повинен відповідати акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, є його обґрунтованість, конкретність та вмотивованість. В разі незазначення в індивідуальному акті підстав його прийняття (фактичних і юридичних), чітких та зрозумілих мотивів його прийняття такий акт не може вважатися правомірним.

Окрім того, враховуючи послідовну практику застосування Верховним Судом норм законодавства у справах за аналогічними правовідносинами (у постановах від 12 листопада 2019 року у справі № 816/2183/18, від 18 лютого 2020 року у справі №360/1776/19, від 27 квітня 2020 року у справі № 360/1050/19, від 18 червня 2020 року у справі № 824/245/19-а) суд вважає за доцільне також наголосити, що при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. В свою чергу, здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Згідно правової позиції Верховного суду, викладеної у постанові від 07.12.2022р. по справі №500/2237/20, приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

Підсумовуючи усе викладене вище, зважаючи на наявність у ТОВ «ЧОРНОМОР-БУДОПТ» передбачених законодавством документів, які надавались на розгляд Комісії та засвідчують, поза розумним сумнівом, проведення господарської операції між позивачем та контрагентом по якій було складено податкові накладні №937 від 31.12.2023, №853 від 28.06.2024, а також враховуючи, що їх достатність для здійснення реєстрації цієї податкової накладної та відповідність вимогам законодавства не спростовано відповідачем, суд вважає, що у Комісії не було правових підстав для прийняття оскаржуваних рішень.

Відповідно до статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи викладене, за наслідками судового розгляду справи, суд приходить до висновку, що відповідач не довів правомірності прийняття оскаржуваних рішень, відтак позовні вимоги в частині визнання протиправними та скасування спірних рішень є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою КМУ №1246 від 29.12.2010, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);

неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку.

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Відтак, з огляду на встановлену судом відсутність у контролюючого органу правових підстав для відмови у реєстрації ПН №937 від 31.12.2023 та №853 від 28.06.2024, а також виходячи з приписів п.20 Порядку №1246, суд вбачає наявними підстави для зобов`язання ДПС України, з метою ефективного захисту порушеного права позивача, зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних зазначені вище податкові накладні, датою їх первісного подання до ЄРПН.

Задоволення вказаної вимоги, на переконання суду, є дотриманням судом гарантій на те, що права позивача, за захистом яких він звернувся до суду, будуть відновлені.

Законодавством не передбачений інший ефективний спосіб захисту порушеного права у спірних правовідносинах, відмінний від зобов`язання органу ДПС зареєструвати податкову накладну в ЄРПН, у зв`язку з чим у цій частині вимоги позову також є обґрунтованими та піддягають задоволенню.

Відповідно до ч. 1 ст. 143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

При задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу адміністративного судочинства України, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа (ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України).

Враховуючи те, що за наслідками розгляду справи суд прийшов висновку про задоволення позову в повному обсязі, наявні передбачені КАС України підстави для відшкодування позивачу понесених ним витрат зі сплати судового збору за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів.

На підставі викладеного, керуючись статтями 242-246, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю ЧОРНОМОР-БУДОПТ- задовольнити повністю.

Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного Управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних:

- №11882877/44702445 від 08.10.2024 року про відмову у реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю «ЧОРНОМОР-БУДОПТ» №937 від 31.12.2023 року;

- №11882879/44702445 від 08.10.2024 року про відмову у реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальності «ЧОРНОМОР-БУДОПТ» №853 від 28.06.2024 року;

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю «ЧОРНОМОР-БУДОПТ» №937 від 31.12.2023 року та №853 від 28.06.2024 року датою їх фактичного подання.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ЧОРНОМОР-БУДОПТ» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області судовий збір у розмірі 4844,38 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю «ЧОРНОМОР-БУДОПТ», код ЄДРПОУ 44702445, вул. В.Шума, 4а, м. Чорноморськ, Одеська область, 68004.

Відповідачі:

Головне управління ДПС в Одеській області, код ЄДРПОУ ВП 44069166, адреса: вул. Семінарська, 5, м.Одеса, 65044.

Державна податкова служба України, код ЄДРПОУ 43005393, адреса: Львівська площа, 8, м.Київ, 04053.

Суддя Марина ХЛІМОНЕНКОВА

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.04.2025
Оприлюднено25.04.2025
Номер документу126814847
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —420/33123/24

Рішення від 22.04.2025

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Хлімоненкова М.В.

Ухвала від 30.10.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Хлімоненкова М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні