РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 квітня 2025 року справа № 640/7311/20 м. Черкаси Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Каліновської А.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м.Києві до Комунального некомерційного підприємства «Київська міська клінічна лікарня №10» виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про застосування заходів реагування, -
ВСТАНОВИВ:
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом, у якому просить суд застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації приміщення адміністративного корпусу Комунального некомерційного підприємства «Київська міська клінічна лікарня №10» виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), розташованого за адресою: м. Київ, просп. Голосіївський, 59-Б до повного усунення порушень, зазначених в акті перевірки, шляхом знеструмлення та накладення печаток на головний електрощит корпусу.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач посилається на те, що за результатом проведеної перевірки щодо додержання відповідачем вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, позивачем виявлено 43 порушень вимог нормативних актів у пожежної і техногенної безпеки. У подальшому за наслідками проведення позапланової перевірки щодо додержання відповідачем вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, позивачем виявлено 41 порушення вимог нормативних актів у пожежної і техногенної безпеки, у зв`язку з чим, керуючись нормами Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», позивач просить суд застосувати до відповідача заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю), оскільки виявлені у Комунального некомерційного підприємства «Київська міська клінічна лікарня №10» виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) порушення не є формальними та створюють реальну загрозу життю та здоров`ю людей, а також осіб, які будуть здійснювати ліквідацію пожежі у разі її виникнення.
Відповідач у визначений судом строк відзив на позов не подав, тому суд на підставі ч. 2 ст. 175 Кодексу адміністративного судочинства України дійшов висновку вирішити спір за наявними матеріалами справи.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 01.04.2020 відкрито провадження в адміністративній справі та вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) без повідомлення учасників справи.
Законом України «Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду» від 13.12.2022 № 2825-IX (далі - Закон № 2825-IX) Окружний адміністративний суд міста Києва ліквідовано, утворено Київський міський окружний адміністративний суд із місцезнаходженням у місті Києві.
На виконання вимог пункту 2 Прикінцевих та перехідних Закону № 2825-IX та Порядку №399 на підставі Акту приймання-передачі судових справ, нерозглянутих Окружним адміністративним судом міста Києва від 09.01.2025, згідно супровідного листа КОАС від 09.01.2025 №01-19/213/25 до Черкаського окружного адміністративного суду передано 48 судових справ, у тому числі адміністративну справу №640/7311/20.
Дана адміністративна справа 28.01.2025 передана шляхом автоматизованого розподілу судді Каліновській А.В.
Ухвалою судді Черкаського окружного адміністративного суду прийнято до свого провадження справу та вирішено розглядати її за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.
Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 14.03.2025 витребувано від Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві завірену належним чином інформацію про те, чи здійснювалась перевірка (планова/позапланова) питань дотримання Комунальним некомерційним підприємством «Київська міська клінічна лікарня №10» виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки та відомості про те, які саме порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що вказані у складеному акті від 02.09.2020 №388 станом на 12.03.2025 залишились неусунутими відповідачем. Зупинено провадження у справі до надання позивачем до суду витребуваних документів.
Із матеріалів справи судом встановлено, що на виконання вимог вищезазначеної ухвали Черкаського окружного адміністративного суду позивачем надано до суду витребувану інформацію та документи.
Ухвалою суду від 21.04.2025 поновлено провадження у справі.
Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.
Із наявних у матеріалах справи доказів судом встановлено, що відповідно до наказу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві від 03.01.2020 №11, посадовою особою позивача у період з 13.01.2020 по 21.01.2020 проведено позапланову перевірку щодо додержання Комунальним некомерційним підприємством «Київська міська клінічна лікарня №10» виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки (акт від 21.01.2020 №17). Вищевказаною перевіркою виявлені 30 (тридцять) порушень вимог нормативних актів у пожежної і техногенної безпеки.
Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві у період з 10.01.2025 по 23.01.2025 проведено позапланову перевірку щодо додержання Комунальним некомерційним підприємством «Київська міська клінічна лікарня №10» виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки (акт від 23.01.2025 №1). Вищевказаною перевіркою виявлені 41 (сорок одне) порушення вимог нормативних актів у пожежної і техногенної безпеки.
Оскільки виявлені під час здійснення позапланової перевірки порушення відповідачем вимог нормативних актів у пожежної і техногенної безпеки створюють реальну загрозу життю та здоров`ю людей, а також осіб, які будуть здійснювати ліквідацію пожежі у разі її виникнення, позивач звернувся до суду із даним позовом.
Вирішуючи спір по суті, суд зазначає, що правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05 квітня 2007 року №877-V, у редакції станом на час виникнення спірних правовідносин.
Статтею 1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» визначено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Частиною сьомою статті 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності визначає та регулює Кодекс цивільного захисту України.
Статтею 67 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: - здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; - складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; - звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
З аналізу вищевказаних правових норм вбачається, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог нормативних актів у пожежної і техногенної безпеки, орган державного нагляду (контролю): складає або припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, або звертається до адміністративного суду з відповідним позовом щодо повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць.
Як встановлено судом із матеріалів справи, відповідно до наказу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві від 03.01.2020 №11, посадовою особою позивача у період з 13.01.2020 по 21.01.2020 проведено позапланову перевірку щодо додержання Комунальним некомерційним підприємством «Київська міська клінічна лікарня №10» виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки (акт від 21.01.2020 №17). Вищевказаною перевіркою виявлені 30 (тридцять) порушень вимог нормативних актів у пожежної і техногенної безпеки.
Також Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві у період з 10.01.2025 по 23.01.2025 проведено позапланову перевірку щодо додержання Комунальним некомерційним підприємством «Київська міська клінічна лікарня №10» виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки (акт від 23.01.2025 №1). Вищевказаною перевіркою виявлені 41 (сорок одне) порушення вимог нормативних актів у пожежної і техногенної безпеки.
Отже, у зв`язку з тим, що у матеріалах справи відсутні докази щодо усунення Комунальним некомерційним підприємством «Київська міська клінічна лікарня №10» виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) виявлених в акті перевірки від 21.01.2020 №17 порушень, що свідчить про наявність реальної загрози життю та здоров`ю людей, суд дійшов висновку про наявність обґрунтованих підстав для застосування до відповідача заходів реагування шляхом знеструмлення електроживлення, закриття всіх входів (із накладенням печаток) приміщень будівель Комунальним некомерційним підприємством «Київська міська клінічна лікарня №10» виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, встановлених в акті від 21.01.2020 №17.
Суд звертає увагу, що застосування заходу реагування у вигляді зупинення експлуатації приміщень є тимчасовим заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
За вказаних обставин суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є обґрунтованими, а позов таким, що підлягає до повного задоволення.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 6, 14, 139, 242-245, 255, 295, 370 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації приміщення адміністративного корпусу Комунального некомерційного підприємства «Київська міська клінічна лікарня №10» виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), розташованого за адресою: м. Київ, просп. Голосіївський, 59-Б, до повного усунення ним порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, встановлених в акті від 21.01.2020 №17.
Копію рішення направити учасникам справи.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного його тексту.
Суддя Альона КАЛІНОВСЬКА
Суд | Черкаський районний суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 23.04.2025 |
Оприлюднено | 25.04.2025 |
Номер документу | 126816404 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо охорони праці |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Альона КАЛІНОВСЬКА
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні