Рішення
від 24.04.2025 по справі 120/12900/24
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Вінниця

24 квітня 2025 р. Справа № 120/12900/24

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Крапівницької Н.Л.,

розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовом керівника Могилів-Подільської окружної прокуратури в інтересах держави

до Мурованокуриловецької селищної ради,

відділу освіти Мурованокуриловецької селищної ради;

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача заклад загальної середньої освіти "Ліцей № 1 селище Муровані Курилівці Могилів-Подільського району Вінницької області"

про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити дії, -

В С Т А Н О В И В :

До Вінницького окружного адміністративного суду звернувся з адміністративним позовом керівник Могилів-Подільської окружної прокуратури в інтересах держави до Мурованокуриловецької селищної ради, відділу освіти Мурованокуриловецької селищної ради; третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача заклад загальної середньої освіти "Ліцей № 1 селище Муровані Курилівці Могилів-Подільського району Вінницької області" про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити дії.

В обґрунтування позовних вимог прокурор вказує, що до комунальної власності Мурованокуриловецької селищної ради належить захисна споруда цивільного захисту - протирадіаційне укриття № 01553, загальною площею 420 квадратних метрів, розташована за адресою: вул. Огієнка (раніше Кошового), будинок 2 в селищі Муровані Курилівці Могилів-Подільського району Вінницької області.

Згідно з обліковою карткою та паспорту сховища, а також актів оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту № 01553 остання розрахована на розміщення у ній 800 осіб.

Відповідно до паспорту та облікової картки захисної споруди цивільного захисту, власником протирадіаційного укриття № 01553 (далі - ПРУ №01553) є Мурованокуриловецька селищна рада, а балансоутримувачем захисної споруди є відділ освіти Мурованокуриловецької селищної ради.

Обмежена готовність захисної споруди № 01553 до експлуатації підтверджується актом оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 24.03.2022, від 18.08.2023, від 23.08.2024 оформлених за наслідками комісійного обстеження за участі представників селищної ради (балансоутримувача), територіального підрозділу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області, тощо.

Відповідно до актів оцінки, протирадіаційне укриття визначено як обмежено готове до використання за призначенням, а отже не здатне у повній мірі забезпечити захист цивільного населення та у разі використання за призначенням може створювати загрозу для життя та здоров`я людей.

Таким чином, з урахуванням наведених порушень, які унеможливлюють функціонування системи життєзабезпечення, ПРУ № 01553 за результатами проведеної робочою групою оцінки, визначено як обмежено готове до використання за призначенням.

Відтак, з метою зобов`язання відповідачів вчинити дії, спрямовані на приведення у готовність до використання захисної споруди № 01553, позивач звернувся до суду.

Ухвалою від 04.10.2024 відкрито провадження у справі та вирішено здійснювати її розгляд в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні). Установлено строк для подання заяв по суті.

22.10.2024 Мурованокуриловецька селищна рада подала відзив на позовну заяву у якому просила відмовити в задоволенні позовних вимог. Відповідач вказав, що з метою приведення у готовність до використання за призначенням та експлуатації зазначеного протирадіаційного укриття селищною радою, відділом освіти та адміністрацією ліцею №1 впродовж 2022 - 2024 років були вжиті відповідні заходи щодо приведення стану захисної споруди відповідно до вимог утримання захисних споруд. Так, санітарний стан споруди приведено у задовільний, були встановлені відповідні таблички біля входів, поновлені комплекти ключів, приведено у справність стан повітрозабірних оголовків, металевих вікониць, вихлопних каналів, стан системи вентиляції, водопостачання, каналізаційної системи, системи опалення, системи електропостачання та електроосвітлення, частково приведена у відповідність система зв`язку, облаштоване заземлення електрообладнання, укомплектовано первинними засобами пожежогасіння та робочим інструментом формування з обслуговування захисної споруди, підготовлена необхідна документація, що відображено в актах оцінки стану готовності захисної споруди від 18.08.2023 та 23.08.2024.

Вказав, що для проведення необхідних ремонтно-будівельних робіт 27.11.2023 відділом освіти Мурованокуриловецької селищної ради було укладено з ТОВ «ВІН-ГІД ІНЖИНІРИНГ» договір підряду на виконання проектно-кошторисної документації «Капітальний ремонт протирадіаційного укриття в закладі загальної середньої освіти «Ліцей № 1 селище Муровані Курилівці Могилів-Подільського району Вінницької області», про що було повідомлено Могилів-Подільську окружну прокуратуру листом від 10.09.2024 № 02-13/3238. Вартість робіт на виконання проектно-кошторисної документації склала 199360 грн., а зазначений проект пройшов експертизу, про що складено експертний звіт № 05-0413 від 08.10.2024

Відповідач вказав, що ним було приведено у справність стан системи вентиляції, водопостачання, каналізаційної системи, системи опалення, системи електропостачання та електроосвітлення, частково приведена у відповідність система зв`язку, облаштоване заземлення електрообладнання, укомплектовано первинними засобами пожежогасіння та робочим інструментом формування з обслуговування захисної споруди, також підготовлена проектно-кошторисна документація «Капітальний ремонт протирадіаційного укриття в закладі загальної середньої освіти «Ліцей № 1 селище Муровані Курилівці Могилів-Подільського району Вінницької області», яка в жовтні 2024 року пройшла експертизу, з селищного бюджету виділено 199360 грн. на проведення робіт з виконання проектно-кошторисної документації та 24822 грн. на оплату послуг з проведення експертизи даної документації. В подальшому селищною радою буде вирішуватись питання щодо фінансування даного проекту по капітальному ремонту укриття та приведення його у відповідність до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018.

Разом з цим, відповідач посилався на недостатність коштів на повне облаштування захисної споруди цивільного захисту, оскільки першочерговим завданням є виділення коштів на мобілізаційну роботу та оборону, фінансування добровольчого формування територіальної громади, облаштування захисних споруд закладів освіти, тощо.

28.10.2024 позивач подав відповідь на відзив у якій спростовує доводи відповідача та просить задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

31.10.2024 від відповідача надійшли заперечення на відповідь на відзив.

07.11.2024 від позивача надійшли письмові пояснення.

Від третьої особи пояснення не надходили, хоча останній належним чином повідомлений про розгляд справи.

Суд, вивчивши та дослідивши матеріали справи, оцінивши доводи позову, встановив наступне.

Могилів-Подільською окружною прокуратурою в ході вжитих заходів встановлено, що до комунальної власності Мурованокуриловецької селищної ради, відділу освіти Мурованокуриловецької селищної ради належить захисна споруда цивільного захисту - протирадіаційне укриття № 01553, загальною площею 1000 кв.м, розташована за адресою: вул. Огієнка (раніше Кошового), будинок 2 в селищі Муровані Курилівці Могилів-Подільського району Вінницької області.

У технічному паспорті на громадський будинок - навчально-виховний комплекс «Середня загальноосвітня школа І-ПІ ступенів № 1-гімназія», яка розташована по вул. Кошового, 2 (тепер Огієнка) в смт. Муровані Курилівці зазначено про розташування у навчальному закладі підвального приміщення загальною площею 1799,6 м2 .

У відповідності до облікової картки на захисну споруду цивільного захисту - ПРУ №01553, установлено що її місцезнаходження - вулиця Огієнка, 2 смт Муровані Курилівці Могилів-Подільського району. Призначено для укриття учасників освітнього процесу місткістю 800 чоловік.

Окрім того, в обліковій картці зазначено про розташування ПРУ в підвальному приміщенні як вбудоване в триповерхову будівлю, введено в експлуатацію в 1989 році. Облікова карта складена 21.09.2023.

Як слідує з матеріалів справи, 23.08.2024 комісією у складі начальника відділу освіти Платаша Б.О. (голова комісії), фельдшера Мініної А.М., головного спеціаліста з питань безпеки життєдіяльності ОСОБА_1 , начальника відділу цивільного захисту Манжос В.В., інспектора ювенальної превенції Хруща, головного спеціаліста відділу житлово-комунального господарства Ініваткіна А.М., фахівця сектору забезпечення заходів попередження надзвичайних ситуацій Триндовського Д.В., голови профспілки Григораш Л.В., головного спеціаліста Гришиної С.Г., заступника начальника відділу освіти Кочержук В.В. у присутності виконувачки обов`язків директора ліцею № 1 Білої С.І. проведено оцінку стану готовності, експлуатації і використання протирадіаційного укриття № 01553, розташованого за адресою: смт. Муровані Курилівці вул. Огієнка, 2, що належить Мурованокуриловецькій селищній раді.

За результатами оцінки складено акт, згідно якого, протирадіаційне укриття № 01553 оцінено як обмежено готове до використання за призначенням, тобто таким, що має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у Вимогах щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту». Так, в зазначеному акті вказано, що санітарний стан споруди задовільний, входи в приміщення не захищені від атмосферних опадів, не обладнано засобами для доступу осіб з обмеженими фізичними можливостями, відсутні захисно-герметичні ворота, двері, противибухові пристрої. Комісією рекомендовано облаштувати стаціонарну телефонну мережу, обладнати засоби для доступу осіб з обмеженими фізичними можливостями, привести у відповідність підлогу укриття.

При цьому, згідно наданих копій актів оцінки стану готовності зазначеної захисної споруди цивільного захисту, складених 24.03.2022, 18.08.2023 готовність укриття також оцінювалось як обмежено готове до використання за призначенням. Це вказує на те, що такий стан укриття є триваючим, існує з початку оголошення в країні правового режиму воєнного стану.

З огляду на те, що відповідачем не вжито заходів, спрямованих на приведення захисної споруди цивільного захисту у стан, придатний для використання за призначенням для захисту населення, керівник Могилів-Подільської окружної прокуратури Вінницької області в інтересах держави звернувся до суду з вказаним позовом.

Визначаючись з приводу позовних вимог, суд зважає на таке.

Надаючи правову оцінку обставинам справи та вирішуючи заявлені позовні вимоги, суд керується такими мотивами.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 27 Конституції України визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, обов`язок держави - захищати життя людини.

Відповідно до ст. 50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.

Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24.02.2022 № 64/2022 на території України з 24.02.2022 на 30 діб введено воєнний стан, який неодноразово продовжувався і діє на момент вирішення спірних правовідносин.

Статтею 2 Закону України "Про оборону України" оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.

Згідно із статтею 3 Закону України "Про оборону України" підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.

Відповідно до п. 14 ч. 1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту України (далі - Кодекс) захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів. До захисних споруд цивільного захисту належать сховища та протирадіаційні укриття, а також споруди подвійного призначення.

Цивільним захистом, відповідно до статті 4 Кодексу, є функція держави, спрямована на захист населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій шляхом запобігання таким ситуаціям, ліквідації їх наслідків і надання допомоги постраждалим у мирний час та в особливий період.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 21 Кодексу громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.

Частиною 4 статті 32 Кодексу передбачено, що для вирішення питань щодо укриття населення в захисних спорудах цивільного захисту центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд.

Відповідно до ч. 5 ст. 32 Кодексу порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.

Механізм створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту (далі - захисні споруди), у тому числі споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів, та ведення його обліку, визначає Порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138 (далі - Порядок № 138).

Пунктом 3 Порядку № 138 визначено, що балансоутримувач захисної споруди це власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі; утримання захисних споруд це комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.

Відповідно до ч. 8 ст. 32 Кодексу утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється суб`єктами господарювання, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

Пунктом 9 Порядку №138 передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.

Згідно із пунктом 10 Порядку №138 балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме: не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту; не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

Частиною 1 статті 20 Кодексу визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; організація обліку фонду захисних споруд; здійснення контролю за утриманням та станом їх готовності; проведення їх технічної інвентаризації, тощо.

Згідно із пунктом 11 Порядку №138 вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.

Так, Вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту затверджені наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 року № 579 та зареєстровані в Міністерстві юстиції України 30.07.2018 року за № 879/32331, якими внормовано питання утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту (далі - Вимоги).

Відповідно до пункту 1 розділу І Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.

Захисні пристрої призначені для захисту осіб, що переховуються у сховищах, від надмірного тиску повітряної ударної хвилі під час застосування звичайної зброї та засобів масового ураження. До захисних пристроїв, якими обладнуються сховища, належать захисно-герметичні і герметичні двері, віконниці (ставні), захисні секції, клапани-відтиначі, КНТ тощо (пп. 1 п. 2 розділу III Вимог).

Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (пункт 6 Розділу VIII Вимог).

Відповідно до підпункту 1 пункту 2 розділу VI Вимог для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.

Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) - здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням.

Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог.

Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (пп. 4 п. 2 розділу VI Вимог).

Підпунктами 5, 6 пункту 2 розділу VI Вимог визначено, що залучення фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС до оцінки стану готовності, проведення інших обстежень захисних споруд (за винятком оцінки стану готовності під час нагляду) здійснюється за зверненням балансоутримувача.

Відповідно до підпункту 8 пункту 2 розділу VI Вимог під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно-герметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого інженерного обладнання (випробуванням на працездатність); температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди.

За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.

У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням (пп. 8 п. 2 розділу VI Вимог).

Таким чином, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено пунктом 8 статті 32 Кодексу та пунктом 9 Порядку.

Під час розгляду справи встановлено, що згідно з актом оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 23.08.2024 захисна споруда цивільного захисту протирадіаційне укриття № 01553, яке розташоване за адресою: вул. Огієнка (раніше Кошового), будинок 2 в селищі Муровані Курилівці Могилів-Подільського району Вінницької області, балансоутримувачем якого є відповідачі, визнано обмежено готовим до використання за призначенням.

Так, належним, допустимим та достатнім доказом усунення особою виявлених перевіркою порушень є акт перевірки з висновками про відсутність порушень та про готовність відповідних сховищ до використання, який може дійсно свідчити про такий факт, оскільки у спірних правовідносинах саме контролюючий орган наділений повноваженнями щодо встановлення наявності або відсутності порушень відповідачем законодавства.

У відзиві відповідач зазначив, ним було приведено у справність стан системи вентиляції, водопостачання, каналізаційної системи, системи опалення, системи електропостачання та електроосвітлення, частково приведена у відповідність система зв`язку, облаштоване заземлення електрообладнання, укомплектовано первинними засобами пожежогасіння та робочим інструментом формування з обслуговування захисної споруди, також підготовлена проектно-кошторисна документація «Капітальний ремонт протирадіаційного укриття в закладі загальної середньої освіти «Ліцей № 1 селище Муровані Курилівці Могилів-Подільського району Вінницької області», яка в жовтні 2024 року пройшла експертизу, а з селищного бюджету, в свою чергу, виділено 199360 грн. на проведення робіт з виконання проектно-кошторисної документації та 24822 грн на оплату послуг з проведення експертизи даної документації. В подальшому селищною радою буде вирішуватись питання щодо фінансування даного проекту по капітальному ремонту укриття та приведення його у відповідність до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018.

Суд приймає дані доводи, проте зауважує, що зазначені у відзиві відомості не свідчать про повне усунення порушень під час утримання та використання захисної споруди цивільного захисту. Відповідачем не надано до відзиву документів, які б підтверджували усунення виявлених перевіркою порушень.

Разом цим, відповідачі посилались на недостатність коштів на повне облаштування захисної споруди цивільного захисту.

Однак, суд зауважує, що покликання відповідачів на відсутність власних коштів, як на підставу невжиття заходів щодо приведення захисної споруди цивільного захисту у належний технічний стан, є необґрунтованими, адже відсутність фінансування не звільняє балансоутримувача від дотримання вимог законодавства в сфері цивільного захисту населення та не може визнаватися поважною причиною для відкладення заходів щодо приведення захисної споруди цивільного захисту населення у належний для експлуатації стан.

Статтею 3 Конституції України закріплено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Суд зазначає, що недодержання вимог законодавства України у сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту (захисних споруд) призводить до його обмеженої готовності до використання за призначенням, а захисна споруда не здатна у належному обсязі забезпечити захист цивільного населення та у разі використання за призначенням може створювати загрозу для життя та здоров`я людей.

Невжиття відповідачами визначених законодавством заходів з метою приведення укриття до стану готовності суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.

Аналогічну Правову позицію висловив Верховний Суд у справі № 826/12192/16 (постанова від 03.10.2018) та у справі № 820/5164/15 (постанова від 25.07.2019).

Таким чином, позов спрямований на усунення порушень законодавства у сфері обороноздатності держави, забезпечення захисту цивільного (мирного) населення, особливо у питаннях підтримання колективних засобів захисту, якими є захисні споруди та інші місця можливого перебування людей для збереження їх життя та здоров`я в умовах військової агресії.

З огляду на встановлені обставини, суд дійшов висновку, що Мурованокуриловецькою селищною радою, як власником протирадіаційного укриття № 01553, а відділом освіти Мурованокуриловецької селищної ради, як балансоутримувачем такого укриття не вжито в повній мірі належних заходів щодо приведення в готовність до використання захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття № 01553.

Отже, суд погоджується з позицією керівника Могилів-Подільської окружної прокуратури, який діє в інтересах держави про наявність підстав для зобов`язання відповідачів у межах компетенції та повноважень вчинити дії, спрямовані на приведення у стан готовності захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття № 01553, що знаходиться у підвальному приміщенні ЗЗСО «Ліцей №1 селище Муровані Курилівці Могилів-Подільського району Вінницької області» та розташоване за адресою: вул. Огієнка, 2 в селищі Муровані Курилівці Могилів-Подільського району Вінницької області з метою використання її за призначенням у відповідності до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018.

Згідно з ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Перевіривши обґрунтованість вимог прокурора, оцінивши надані ним докази, та докази відповідача, суд приходить до переконання про наявність підстав для задоволення адміністративного позову.

Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки під час розгляду справи не залучались свідки та не проводились експертизи, питання про розподіл судових витрат не вирішується.

Керуючись ст.ст. 73-77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов задовольнити.

Зобов`язати Мурованокуриловецьку селищну раду та відділ освіти Мурованокуриловецької селищної ради Могилів-Подільського району Вінницької області у межах компетенції та повноважень вчинити дії, спрямовані на приведення у стан готовності захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття № 01553, що знаходиться у підвальному приміщенні ЗЗСО «Ліцей № 1 селище Муровані Курилівці Могилів-Подільського району Вінницької області», за адресою: вул. Огієнка, 2 в селищі Муровані Курилівці Могилів-Подільського району Вінницької області, з метою подальшого використання за призначенням і у відповідності до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Інформація про учасників справи:

Позивач: Керівник Могилів-Подільської окружної прокуратури Вінницької області (вул. Покровська, 5, м. Могилів-Подільський, Вінницька область, код ЄДРПОУ 02909909);

Відповідач: Мурованокуриловецька селищна рада Могилів-Подільського району Вінницької області (вул. Соборна, 45, селище Муровані Курилівці, Вінницька область, код ЄДРПОУ 04325974);

Відповідач: Відділ освіти Мурованокуриловецької селищної ради (вул. Соборна, 135, селище Муровані Курилівці, Вінницька область, код ЄДРПОУ 44131574);

Третя особа: Заклад загальної середньої освіти "Ліцей № 1 селище Муровані Курилівці Могилів-Подільського району Вінницької області" (вул. Огієнка, 2, селище Муровані Курилівці, Могилів-Подільський район, Вінницька область, код ЄДРПОУ 25502487)

Суддяпідпис Крапівницька Н. Л.

Згідно з оригіналом Суддя:

Секретар:

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.04.2025
Оприлюднено28.04.2025
Номер документу126845816
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту

Судовий реєстр по справі —120/12900/24

Рішення від 24.04.2025

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Крапівницька Н. Л.

Ухвала від 04.10.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Крапівницька Н. Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні