Герб України

Рішення від 16.04.2025 по справі 500/975/25

Чортківський районний суд тернопільської області

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/975/25

16 квітня 2025 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючої судді Подлісної І.М. розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача ІНФОРМАЦІЯ_1 про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до Тернопільського окружного адміністративного суду із позовом до ІНФОРМАЦІЯ_1 , третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача ІНФОРМАЦІЯ_1 , в якому просить:

-визнати протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо невнесення відомостей до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів «Оберіг» стосовно визнання ОСОБА_1 непридатним до військової служби з виключенням з військового обліку;

-зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_2 внести відомості до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів «Оберіг» стосовно визнання ОСОБА_1 непридатним до військової служби з виключенням з військового обліку згідно Закону України «Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов`язаних та резервістів» відповідно до запису у тимчасовому посвідченні військовозобов`язаного за № НОМЕР_1 виданого на ім`я ОСОБА_1 від 01.08.2022 року.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що для визначення ступеня придатності до військової служби, ОСОБА_1 було направлено на медичний огляд військово-лікарської комісії при ІНФОРМАЦІЯ_1 (далі Відповідач ІНФОРМАЦІЯ_3 ).

28.07.2022 року ІНФОРМАЦІЯ_3 , Позивача направлено для амбулаторного (при погребі стаціонарного) обстеження (лікування) до кардіолога та до ревматолога (направлення №305 від 28.07.2022 року).

За результатами обстежень, складено відповідні медичні карти амбулаторного хворого від 29.07.2022 року за №7171, від 29.07.2022 року без номеру та надано (складено) відповідні лікарські «висновки» від 29.07.2022 року.

В подальшому, за результатами проходження військово-лікарської комісії, складено довідку №96 від 01.08.2022 року.

У зв`язку з чим, протоколом №96/2 від 01.08.2022 року ОСОБА_1 згідно графи II ст.60 а та ст.39б «Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби, служби у військовому резерві», який є додатком №1 до «Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України» - визнано непридатним до військової служби із виключенням останнього з військового обліку, про що внесено відповідні відмітки в графі 7 та 14 тимчасового посвідчення військовозобов`язаного за № НОМЕР_1 .

Згадане серед іншого підтверджується вищезгаданою довідкою військово-лікарської комісії за №96 від 01.08.2022 року, якою також зазначено, що на підставі графи II статті 60а ОСОБА_1 визнаний непридатним до військової служби із виключенням з військового обліку.

У графі 7 «придатність до проходження військової служби за станом здоров`я» зазначено: згідно графи II ст.60а та ст.39б наказу МОУ №402 від 14.08.2008 року визнаний непридатним до військової служби із виключенням з військового обліку Підставою визначено протокол №96/2 від 01.08.2022 року.

У графі 14 зазначено, що 01 серпня 2022 року ОСОБА_1 виключений з військового обліку військовозобов`язаних ІНФОРМАЦІЯ_3 згідно графи II ст.60а та ст.39б наказу МОУ №402 від 14.08.2008 року - визнаний непридатним до військової служби із виключенням з військового обліку. Підставою визначено протокол №96/2 від 01.08.2022 року

Аналогічна відмітка стоїть у графі 13, якою зазначено, що 01.08.2022 року ІНФОРМАЦІЯ_4 ( ІНФОРМАЦІЯ_3 ) знято з військового обліку військовозобов`язаних ОСОБА_1 .

28.08 2024 року Позивач особисто, шляхом направлення поштової кореспонденції із описом вкладення звернувся до ІНФОРМАЦІЯ_3 із заявою про внесення даних до Єдиного електронного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів «Оберіг» стосовно визнання ОСОБА_1 непридатним до військової служби з виключенням з військового обліку.

На згадану заяву будь-якої відповіді від ІНФОРМАЦІЯ_3 на адресу Позивача не надходило, про результати розгляду не відомо.

В той же час, 19.09.2024 року представник позивача, зверталась із відповідним адвокатським запитом, щодо внесення достовірної інформації до Єдиного електронного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів «Оберіг» стосовно визнання ОСОБА_1 непридатним до військової служби з виключенням з військового обліку.

Однак, будь-якої відповіді на вказаний адвокатський запит отримано не було.

За таких обставин, можна стверджувати, що відповідач зобов`язаний був внести відповідні дані щодо ОСОБА_1 до Єдиного електронного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів «Оберіг» стосовно визнання непридатним до військової служби з виключенням з військового обліку, однак, цього зроблено не було, що і слугувало підставою для звернення до суду із даним позовом.

Ухвалою суду від 26.02.2025 позовну заяву було залишено без руху та надано строк, достатній для усунення недоліків позовної заяви, із зазначенням способу їх усунення. Недоліки позовної заяви усунуто позивачем у строк, встановлений судом.

Ухвалою судді від 10.03.2025 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі. Постановлено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

01.04.2025 представником позивача надіслано через електронний суд клопотання про долучення додаткових доказів.

07.04.2025 до суду від ІНФОРМАЦІЯ_1 надійшов відзив на позовну заяву, в якому представник просить відмовити в задоволенні позовних вимог та вказує, що проведеною перевіркою у ІНФОРМАЦІЯ_5 встановлено, що 27 вересня 2024 року на адресу п`ятого відділу поштовим зв`язком поступив адвокатський запит адвоката Сабатюк Н.П. стосовно громадянина ОСОБА_1 , яке зареєстровано у діловодстві ІНФОРМАЦІЯ_6 за вх. номером 8352.

Згідно відомостей реєстру військовозобов`язаних в базі АІКС « ІНФОРМАЦІЯ_7 », значиться, що ОСОБА_1 не перебуває на військовому обліку у ІНФОРМАЦІЯ_8 , а значиться на обліку в ІНФОРМАЦІЯ_9 , як порушник Правил військового обліку з 01.10.2024 року. Крім цього значиться, що він останній раз проходив ВЛК 11.11.2002 року ІНФОРМАЦІЯ_10 та визнаний непридатним до військової служби в мирний час та обмежено придатним у воєнний.

У п`ятому відділі ІНФОРМАЦІЯ_11 є відомості про проходження ОСОБА_1 військово-лікарської комісії у 2022 році. У книзі протоколів засідань ВЛК медичного огляду військовозобов`язаних запасу під № 96 від 01.08.2022 року значиться проходження ВЛК ОСОБА_1 , і вказане рішення військово-лікарської комісії - непридатний до військової служби із виключенням з військового обліку за гр.ІІ ст. 60а, ст. 396 Наказу МОУ № 402/2008.

Однак, у зв`язку з вказаним у довідці ВЛК та військово-обліковому документі двох різних протоколів під № 96 та 96/2, наявністю небезпідставних сумнівів у проходженні медичного обстеження ОСОБА_1 , висновку військово-лікарської комісії та записів про це у військово-обліковому документі, відомості про виключення останнього з військового обліку не були внесені до Державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів.

Враховуючи викладене, на переконання представника, з метою занесення відомостей до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів " ІНФОРМАЦІЯ_7 " стосовно визнання ОСОБА_2 "не придатним до військової служби з виключенням з військового обліку", позивачу необхідно завершити процедуру проходження ВЛК та затвердити 16-ю регіональною військово-лікарською комісією (м.Львів) де оформити свідоцтво про хворобу.

У зв`язку з вищенаведеним, також необхідно переглянути прийняті постанови щодо військовозобов`язаних, визнаних непридатними до військової служби з виключенням з військового обліку.

Підсумовуючи викладене, представник відповідача зазначив, що ІНФОРМАЦІЯ_2 , як Відповідач по справі, не вбачає в своїх діях порушень чинного законодавства з приводу невнесення відомостей до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів про визнання громадянина ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_12 непридатним до військової служби з виключенням з військового обліку.

На підставі викладеного представник відповідача просив в задоволенні позову відмовити.

Інших заяв по суті справи до суду не надходило.

Дослідивши письмові докази та перевіривши доводи, викладені у заявах по суті, суд встановив наступні обставини.

28.07.2022 року ІНФОРМАЦІЯ_4 ( ІНФОРМАЦІЯ_3 ) взято на військовий облік військовозобов`язаних ОСОБА_1 (далі Позивач), про що свідчить відповідна відміт ка в графі 13 тимчасового посвідчення військовозобов`язаного за № НОМЕР_1 .

Варто зауважити, що згадане тимчасове посвідчення видане в замін військового квитка.

Для визначення ступеня придатності до військової служби, ОСОБА_1 було направлено на медичний огляд військово-лікарської комісії при ІНФОРМАЦІЯ_1 .

28.07.2022 року ІНФОРМАЦІЯ_3 , позивача направлено для амбулаторного (при погребі стаціонарного) обстеження (лікування) до кардіолога та до ревматолога (направлення №305 від 28.07.2022 року).

За результатами обстежень, складено відповідні медичні карти амбулаторного хворого від 29.07.2022 року за №7171, від 29.07.2022 року без № та надано (складено) відповідні лікарські «висновки» від 29.07.2022 року.

В подальшому, за результатами проходження військово-лікарської комісії, складено довідку №96 від 01.08.2022 року.

Згаданою довідкою зафіксовано причинний зв`язок захворювання, а саме: подагра, хронічний подагричний артрит, поліартрит, рецидивний перебіг з ураженням с-бів і колінних г/сгупи, стоп.

У зв`язку з чим, протоколом №96/2 від 01.08.2022 року ОСОБА_1 згідно графи II ст.60а та ст.39б «Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби, служби у військовому резерві», який є додатком №1 до «Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України» - визнано непридатним до військової служби із виключенням останнього з військового обліку, про що внесено відповідні відмітки в графі 7 та 14 тимчасового посвідчення військовозобов`язаного за №788/12 19.

Згадане серед іншого підтверджується вищезгаданою довідкою військово-лікарської комісії за №96 від 01.08.2022 року, якою також зазначено, що на підставі графи II етапі 60а ОСОБА_1 визнаний непридатним до військової служби із виключенням з військового обліку.

У графі 7 «придатність до проходження військової служби за станом здоров`я» зазначено: згідно графи II ст.60а та ст.39б наказу МОУ №402 від 14.08.2008 року визнаний непридатним до військової служби із виключенням з військового обліку Підставою визначено протокол №96/2 від 01.08.2022 року.

У графі 14 зазначено, що 01 серпня 2022 року ОСОБА_1 виключений з військового обліку військовозобов`язаних ІНФОРМАЦІЯ_3 згідно графи II ст.60а та ст.39б наказу МОУ №402 від 14.08.2008 року - визнаний непридатним до військової служби із виключенням з військового обліку. Підставою визначено протокол №96/2 від 01.08.2022 року

Аналогічна відмітка стоїть у графі 13, якою зазначено, що 01.08.2022 року ІНФОРМАЦІЯ_4 ( ІНФОРМАЦІЯ_3 ) знято з військового обліку військовозобов`язаних ОСОБА_1 .

Відповідно до п.3 ч.6 ст.37 Закону України «Про військовий обов`язок та військову службу», виключенню з військового обліку у відповідних районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки (військовозобов`язаних та резервістів Служби безпеки України - у Центральному управлінні або регіональних органах Служби безпеки України, військовозобов`язаних та резервістів розвідувальних органів України - у відповідному підрозділі розвідувальних органів України) підлягають громадяни України, які визнані непридатними до військової служби.

Таким чином, вбачається, що наявні усі підстави вважати ОСОБА_1 таким, що у відповідності до норм чинного законодавства України, виключений з військового обліку.

09.07.2024 року представник позивача зверталась із адвокатським запитом до ІНФОРМАЦІЯ_3 , яким просила надати копію витягу з вищезгаданого протоколу №96/2 від 01.08.2022 року та копію карти медичного огляду, витяг з журналу реєстрації направлення на проходження військово-лікарської комісії громадянина ОСОБА_1 . Серед іншого запитувалась інформація щодо виключення останнього з військового обліку.

Однак, як вбачається із відповіді №10365 від 03 10.2024 року, громадянин ОСОБА_1 на військовому обліку військовозобов`язаних ІНФОРМАЦІЯ_3 не перебуває. Будь-якої запитуваної інформації чи документів з приводу адвокатського запиту надано не було.

Позивач зазначає, що аналогічні відповіді за №4321 від 03.05.2024 року та №5763 від 04.06.2024 року надавались на адвокатські запити адвоката Семененко Л.М.

28.08.2024 року позивач особисто, шляхом направлення поштової кореспонденції із описом вкладення звернувся до ІНФОРМАЦІЯ_3 із заявою про внесення даних до Єдиного електронного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів « ІНФОРМАЦІЯ_7 » стосовно визнання ОСОБА_1 непридатним до військової служби з виключенням з військового обліку.

На згадану заяву будь-якої відповіді від ІНФОРМАЦІЯ_3 на адресу Позивача не надходило, про результати розгляду не відомо.

В той же час, 19.09.2024 року представник позивача зверталась із відповідним адвокатським запитом, щодо внесення достовірної інформації до Єдиного електронного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів «Оберіг» стосовно визнання ОСОБА_1 непридатним до військової служби з виключенням з військового обліку.

Однак, будь-якої відповіді на вказаний адвокатський запит отримано не було.

За таких обставин, можна стверджувати, що Відповідач зобов`язаний був внести відповідні дані щодо ОСОБА_1 до Єдиного електронного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів «Оберіг» стосовно визнання непридатним до військової служби з виключенням з військового обліку, однак, цього зроблено не було.

На переконання позивача - ОСОБА_1 , невнесення ІНФОРМАЦІЯ_13 та ЄН інформації до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів «Оберіг» щодо виключення Позивача з військового обліку, свідчить про протиправну бездіяльність Відповідача.

Також позивачем у термін з 27.11.2024 року по 09.12.2024 року здійснювалось стаціонарне лікування з привоу вищезазначених захворювань, на підтвердження чого, долучаємо витяг із медичної карти стаціонарного хворого за №14377 від 09.12.2024 року.

Вважаючи протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо невнесення стосовного нього відомостей про виключення з військового обліку до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів, позивач звернувся до суду із даним позовом.

Визначаючись щодо позовних вимог, суд виходить з того, що відповідно до частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України № 2747-IV від 06.07.2005 (далі КАС України) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

У зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.

В подальшому Указами Президента України воєнний стан продовжувався та на момент розгляду адміністративної справи строк дії воєнного стану в Україні триває.

Правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, а також загальні засади проходження в Україні військової служби регламентовано Законом України "Про військовий обов`язок і військову службу" від 25.03.1992 № 2232-ХІІ (далі - Закон № 2232-ХІІ).

Відповідно до ч.1 ст.2 Закону № 2232-ХІІ військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України (за винятком випадків, визначених законом), іноземців та осіб без громадянства, пов`язаній із обороною України, її незалежності та територіальної цілісності. Час проходження військової служби зараховується громадянам України до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби.

За приписами ч.8 ст.2 Закону №2232-XII виконання військового обов`язку в запасі полягає в дотриманні військовозобов`язаними порядку і правил військового обліку, проходженні зборів для збереження та вдосконалення знань, навичок і умінь, необхідних для виконання обов`язків військової служби в особливий період.

Згідно з ч.1, 3 та 4 ст.33 Закону №2232-XII військовий облік громадян України поділяється на облік призовників, військовозобов`язаних та резервістів.

Військовий облік усіх призовників, військовозобов`язаних та резервістів ведеться за місцем їх проживання і відповідно до обсягу та деталізації поділяється на персонально-якісний, персонально-первинний та персональний.

Військовий облік військовозобов`язаних та резервістів за призначенням поділяється на загальний і спеціальний.

Частиною 5 ст.33 Закону №2232-ХІІ визначено, що військовий облік призовників, військовозобов`язаних та резервістів ведеться в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Персонально-якісний облік призовників, військовозобов`язаних та резервістів передбачає облік відомостей (персональних та службових даних) стосовно призовників, військовозобов`язаних та резервістів, які узагальнюються в облікових документах та вносяться до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів. Ведення персонально-якісного обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів покладається на відповідні районні (міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки (ч.1 ст.34 Закону №2232-ХІІ).

На виконання ч.5 ст.33 Закону №2232-ХІІ Кабінет Міністрів України затвердив Порядок організації ведення військового обліку військовозобов`язаних, призовників та резервістів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2022 №1487 (далі - Порядок №1487), п.2 якого визначено, що військовий облік є складовою змісту мобілізаційної підготовки держави. Він полягає у цілеспрямованій діяльності державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій щодо: фіксації, накопичення та аналізу наявних людських мобілізаційних ресурсів за військово-обліковими ознаками; здійснення заходів із забезпечення виконання встановлених правил військового обліку призовниками, військовозобов`язаними та резервістами; подання відомостей (персональних та службових даних) стосовно призовників, військовозобов`язаних та резервістів до органів ведення Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів.

Головною вимогою до системи військового обліку є постійне забезпечення повноти та достовірності даних, що визначають кількісний склад та якісний стан призовників і військовозобов`язаних (п.6 Порядку №1487).

Військовий облік ведеться на підставі даних паспорта громадянина України та військово-облікових документів. Для внесення запису/актуалізації даних про призовників, військовозобов`язаних та резервістів до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів ними надаються персональні дані відповідно до вимог Закону України "Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов`язаних та резервістів" (п.20 Порядку №1487).

Також п.1 Правил військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів (додаток 2 до Порядку №1487) установлено, що призовники, військовозобов`язані та резервісти повинні перебувати на військовому обліку за задекларованим (зареєстрованим) місцем проживання - у відповідних районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки.

Відповідно до ч.1 ст.1 Закону України від 16.03.2017 №1951-VIII "Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов`язаних та резервістів" (далі - Закон №1951-VIII) Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов`язаних та резервістів (далі - Реєстр) - інформаційно-комунікаційна система, призначена для збирання, зберігання, обробки та використання даних про призовників, військовозобов`язаних та резервістів, створена для забезпечення військового обліку громадян України.

Основними завданнями Реєстру є: 1) ідентифікація призовників, військовозобов`язаних, резервістів та забезпечення ведення військового обліку громадян України; 2) інформаційне забезпечення комплектування Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань особовим складом у мирний час та в особливий період; 3) інформаційне забезпечення громадян України, у тому числі осіб, звільнених з військової служби, які мають право на пенсію, та членів сімей загиблих військовослужбовців відомостями щодо виконання ними військового обов`язку (частина перша статті 2 Закону №1951-VIII).

За приписами ч.8, 9 ст.5 Закону №1951-VIII органами ведення Реєстру є районні (об`єднані районні), міські (районні у місті, об`єднані міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, Центральне управління Служби безпеки України та регіональні органи Служби безпеки України, відповідні підрозділи розвідувальних органів України. Органи ведення Реєстру забезпечують ведення Реєстру та актуалізацію його бази даних.

Права та обов`язки призовників, військовозобов`язаних та резервістів визначені ст. Закону №1951-VIII, до яких віднесено, що призовник, військовозобов`язаний та резервіст має право: 1) отримувати інформацію про своє включення (невключення) до Реєстру та відомості про себе, внесені до Реєстру, в тому числі через електронний кабінет призовника, військовозобов`язаного, резервіста; 2) звертатися в порядку, встановленому адміністратором Реєстру, до відповідного органу ведення Реєстру з мотивованою заявою щодо неправомірного включення (невключення) до Реєстру запису про себе, виправлення недостовірних відомостей Реєстру.

Згідно з положеннями п.1, 8, 9, 11 "Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2022р. за №154, територіальні центри комплектування та соціальної підтримки є органами військового управління, що забезпечують виконання законодавства з питань військового обов`язку і військової служби, мобілізаційної підготовки та мобілізації. Територіальні центри комплектування та соціальної підтримки утворюються в Автономній Республіці Крим, областях, м. Києві та м. Севастополі, інших містах, районах, районах у містах. Залежно від обсягів облікової, призовної та мобілізаційної роботи утворюються районні (об`єднані районні), міські (районні у містах, об`єднані міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки (районні територіальні центри комплектування та соціальної підтримки). Територіальні центри комплектування та соціальної підтримки утворюються, ліквідуються, реорганізовуються Міноборони.

Завданнями територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки є виконання законодавства з питань військового обов`язку і військової служби, мобілізаційної підготовки та мобілізації, керівництво військовим обліком призовників, військовозобов`язаних та резервістів на території відповідної адміністративно- територіальної одиниці, здійснення контролю за його станом, зокрема в місцевих держадміністраціях, органах місцевого самоврядування та в органах, що забезпечують функціонування системи військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці (крім СБУ та розвідувальних органів України), забезпечення в межах своїх повноважень адміністрування (територіальні центри комплектування та соціальної підтримки Автономної Республіки Крим, областей, м. Києва та м. Севастополя) та ведення Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів (Реєстр) (районні територіальні центри комплектування та соціальної підтримки), проведення заходів з приписки громадян до призовних дільниць, призову громадян на військову службу, проведення відбору кандидатів для прийняття на військову службу за контрактом, участь у відборі громадян для проходження служби у військовому резерві Збройних Сил, підготовка та проведення в особливий період мобілізації людських і транспортних ресурсів, забезпечення організації соціального і правового захисту військовослужбовців, військовозобов`язаних і резервістів, призваних на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори до Збройних Сил, ветеранів війни та військової служби, пенсіонерів з числа військовослужбовців Збройних Сил та членів їх сімей, участь у військово-патріотичному вихованні громадян, здійснення інших заходів з питань оборони відповідно до законодавства.

Територіальні центри комплектування та соціальної підтримки відповідно до покладених на них завдань, зокрема: ведуть військовий облік призовників, військовозобов`язаних та резервістів, а також облік громадян України, які уклали контракт добровольця територіальної оборони, ветеранів війни та військової служби, та інших осіб, які мають право на пенсійне забезпечення відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб"; оформлюють та видають військово-облікові документи призовникам, військовозобов`язаним та резервістам; забезпечують захист цілісності бази Реєстру, його апаратного та програмного забезпечення, достовірності даних Реєстру, захист від несанкціонованого доступу, незаконного використання, копіювання, спотворення, знищення даних Реєстру, безпеку персональних даних відповідно до Законів України "Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов`язаних та резервістів", "Про захист інформації в інформаційно- комунікаційних системах", "Про захист персональних даних" та міжнародних договорів у сфері захисту інформації, згоду на обов`язковість яких надано Верховною Радою України; розглядають звернення військовослужбовців, працівників та членів їх сімей, а також громадян з питань, що належать до компетенції територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, а також ведуть прийом громадян, які звертаються із зазначених питань, видають необхідні довідки та інші документи.

Районні територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, крім функцій, зазначених у пункті 9 цього Положення, зокрема: організовують з визначеною періодичністю (цілодобово під час проведення мобілізації та/або у період воєнного стану) проведення медичних оглядів та психологічних обстежень військово-лікарськими комісіями військовозобов`язаних і резервістів; оформляють для військовозобов`язаних, резервістів відстрочки від призову під час мобілізації, які надаються в установленому порядку, та проводять перевірку підстав їх надання, ведуть спеціальний облік військовозобов`язаних; забезпечують ведення Реєстру та актуалізацію його бази даних відповідно до законодавства та в порядку, визначеному Міноборони; надають громадянам України інформацію відповідно до статті 9 Закону України "Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов`язаних та резервістів" шляхом взаємодії (обміну інформацією) через інформаційні (інформаційно-телекомунікаційні) системи Мінцифри в порядку, визначеному спільним наказом Мінцифри з Міноборони.

Відповідно до ч.1, 5, 8, 9 ст. 5 Закону України "Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов`язаних та резервістів" держателем Реєстру є Міністерство оборони України (Держатель Реєстру), розпорядником Реєстру є Генеральний штаб Збройних Сил України (розпорядник Реєстру), а Служба безпеки України та розвідувальні органи України є органами адміністрування та ведення Реєстру. Адміністратором Реєстру є Держатель Реєстру.

Органами адміністрування Реєстру в межах своїх повноважень є: уповноважений орган адміністрування держателя Реєстру; оперативні командування; територіальні центри комплектування та соціальної підтримки Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя; Центральне управління Служби безпеки України; відповідні підрозділи розвідувальних органів України.

Органами ведення Реєстру є районні (об`єднані районні), міські (районні у місті, об`єднані міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, Центральне управління Служби безпеки України та регіональні органи Служби безпеки України, відповідні підрозділи розвідувальних органів України.

Органи ведення Реєстру забезпечують ведення Реєстру та актуалізацію його бази даних.

З урахуванням зазначеного, ІНФОРМАЦІЯ_2 є органом ведення Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів та повинен забезпечувати актуалізацію його бази даних.

З метою якісного проведення призову громадян на строкову військову службу за станом здоров`я, прийняття громадян на військову службу за контрактом, проведення медичного огляду військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів для визначення ступеня придатності до військової служби та визначення ступеня придатності льотного складу до льотної роботи наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 №402 затверджено Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України.

Відповідно до п.1.2 глави 1 розділу І Положення №402 військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців та військовозобов`язаних, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.

Пунктом 2.1 глави 2 розділу І Положення №402 встановлено, що для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі - ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі). Штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії (далі - ЛЛК)) приймають постанови. Постанови ВЛК (ЛЛК) оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання штатної військово-лікарської комісії.

За змістом п.1.1 глави 2 розділу ІІ Положення №402 медичний огляд включає в себе вивчення та оцінку стану здоров`я і фізичного розвитку громадян на момент огляду в цілях визначення ступеня придатності до військової служби, навчання за військово-обліковими спеціальностями, вирішення інших питань, передбачених цим Положенням, з винесенням письмового висновку (постанови). Під придатністю до військової служби у цьому Положенні розуміється такий стан здоров`я і фізичного розвитку громадян, який дозволяє їм виконувати передбачені статутами, інструкціями службові обов`язки з конкретної військової спеціальності у виді Збройних Сил України та інших військових формуваннях у мирний та воєнний час.

Медичний огляд проводиться ВЛК, крім іншого, з метою визначення придатності до військової служби допризовників, призовників, військовозобов`язаних, резервістів (кандидатів у резервісти).

На момент виникнення спірних правовідносин, а саме дату проходження позивачем ВЛК (12.03.2022), діяло Положення №402 в редакції від 16.04.2021, п.22.5 якого передбачав, що у воєнний час на офіцерів запасу, визнаних непридатними до військової служби з виключенням з військового обліку складається свідоцтво про хворобу.

У всіх інших випадках у особливий період постанова ВЛК оформляється довідкою ВЛК. У воєнний час довідка на контроль у штатну ВЛК не направляється.

При чому, у разі потреби військовослужбовця у звільненні від службових обов`язків або у відпустці за станом здоров`я довідка повинна була реалізованою негайно.

Як слідує із матеріалів справи, за результатами проходження військово-лікарської комісії, складено довідку №96 від 01.08.2022 року. Згаданою довідкою зафіксовано причинний зв`язок захворювання, а саме: подагра, хронічний подагричний артрит, поліартрит, рецидивний перебіг з ураженням с-бів і колінних г/сгупи, стоп.

У зв`язку з чим, протоколом №96/2 від 01.08.2022 року ОСОБА_1 згідно графи II ст.60а та ст.39б «Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби, служби у військовому резерві», який є додатком №1 до «Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України» - визнано непридатним до військової служби із виключенням останнього з військового обліку, про що внесено відповідні відмітки в графі 7 та 14 тимчасового посвідчення військовозобов`язаного за №788/12 19.

Згадане серед іншого підтверджується вищезгаданою довідкою військово-лікарської комісії за №96 від 01.08.2022 року, якою також зазначено, що на підставі графи II статті 60а ОСОБА_1 визнаний непридатним до військової служби із виключенням з військового обліку.

У графі 7 «придатність до проходження військової служби за станом здоров`я» зазначено: згідно графи II ст.60а та ст.39б наказу МОУ №402 від 14.08.2008 року визнаний непридатним до військової служби із виключенням з військового обліку Підставою визначено протокол №96/2 від 01.08.2022 року.

У графі 14 зазначено, що 01 серпня 2022 року ОСОБА_1 виключений з військового обліку військовозобов`язаних ІНФОРМАЦІЯ_3 згідно графи II ст.бОа та ст.39б наказу МОУ №402 від 14.08.2008 року - визнаний непридатним до військової служби із виключенням з військового обліку. Підставою визначено протокол №96/2 від 01.08.2022 року

Аналогічна відмітка стоїть у графі 13, якою зазначено, що 01.08.2022 року ІНФОРМАЦІЯ_4 ( ІНФОРМАЦІЯ_3 ) знято з військового обліку військовозобов`язаних ОСОБА_1 .

Відповідно до п.3) ч.6 ст.37 Закону України «Про військовий обов`язок та військову службу», виключенню з військового обліку у відповідних районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки (військовозобов`язаних та резервістів Служби безпеки України - у Центральному управлінні або регіональних органах Служби безпеки України, військовозобов`язаних та резервістів розвідувальних органів України - у відповідному підрозділі розвідувальних органів України) підлягають громадяни України, які визнані непридатними до військової служби.

Таким чином, вбачається, що наявні усі підстави вважати ОСОБА_1 таким, що у відповідності до норм чинного законодавства України, виключений з військового обліку.

Іншими словами, можна стверджувати, що Позивача виключено з військового обліку військовозобов`язаних ІНФОРМАЦІЯ_3 згідно за підпунктом 3 пункту 6 статті 37 Закону України «Про військовий обов`язок та військову службу» за станом здоров`я.

Заперечуючи проти позовних вимог представник відповідача вказує на те, що для внесення відомостей до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів "Оберіг" стосовно визнання ОСОБА_1 непридатним до військової служби з виключенням з військового обліку, позивачу необхідно завершити процедуру проходження ВЛК, де оформити свідоцтво про хворобу.

Поряд із цим, суд зазначає, що хоча за результатами проходження позивачем ВЛК для визначення ступеня придатності до військової служби відповідного свідоцтва про хворобу складено не було, однак, натомість відповідачем було прийнято постанову, оформлену довідкою №96 від 01.08.2022, щодо непридатності позивача до військової служби із виключенням останнього з військового обліку, яка була реалізованою негайно шляхом внесення відповідних записів у тимчасове посвідчення позивача.

Відповідно до п.2 постанови КМУ від 16 травня 2024 р. №559 Про затвердження Порядку оформлення (створення) та видачі військово-облікового документа для призовників, військовозобов`язаних та резервістів і форми такого документа, установлено, що військово-облікові документи, оформлені до набрання чинності цією постановою, вважаються дійсними на всій території України до видачі військово-облікового документа нового зразка.

Суд зауважує, що ані доказів спростування висновків ВЛК викладених у постанові, оформленій довідкою №96 від 01.08.2022, ані відомостей щодо проведення перевірки компетентними органами правомірності її видачі, або доказів її скасування, суду під час розгляду справи не надано, і судом не здобуто.

Також, відповідачем не надано будь-яких доказів, що встановлений 01.08.2022 в результаті медичного огляду позивача діагноз не був підставою для визнання його непридатним до військової служби з виключенням з військового обліку, а неправильне оформлення постанови ВЛК від 01.08.2022 будь-яким чином вплинуло на вказані обставини.

При цьому суд зауважує, що при оформленні результатів проходження позивачем ВКЛ та виключення з військового обліку, відповідач, як суб`єкт на якого покладено здійснення відповідних владних управлінських функцій, мав дотримуватися встановленої правової процедури, і її порушення не може ставитися в провину позивачу та впливати на його права та обов`язки.

Також, відповідачем не доведено, що таке порушення вплинуло на правомірність прийнятого рішення про непридатність позивача до військової служби і подальше виключення останнього з військового обліку.

Зокрема, відповідно до статті 39 б Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби, служби у військовому резерві», який є додатком №1 до «Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України» - визнано непридатним до військової служби із виключенням останнього з військового обліку, про що внесено відповідні відмітки в графі 7 та 14 тимчасового посвідчення військовозобов`язаного за №788/12 19.

Відповідачем не заперечується, що за результатами проходження позивачем ВЛК для визначення ступеня придатності до військової служби прийнято постанову, оформлену довідкою №96 від 01.08.2022, про непридатність позивача до військової служби із виключенням останнього з військового обліку, яка була реалізованою шляхом внесення уповноваженою особою відповідача відповідних записів у тимчасове посвідчення позивача.

Як уже зазначалось, відповідачем не надано доказів, що довідка ВЛК №96 від 01.08.2022 та рішення/запис про виключення позивача з військового обліку були скасовані (визнані нечинними) у встановленому законодавством порядку.

Враховуючи наведене, відсутні підстави для невнесення до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів "Оберіг" відомостей про проходження позивачем ВЛК, визнання його непридатним до військової служби та подальше виключення з військового обліку.

При цьому, особиста присутність призовників, військовозобов`язаних та резервістів для зняття або виключення з військового обліку у районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, органах СБУ, відповідних підрозділах розвідувальних органів не обов`язкова. (п.81 Постанови КМ № 675 від 07.06.2024)

Також, відповідно до частини першої статті 34 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу", персонально-якісний облік призовників і військовозобов`язаних передбачає облік відомостей (біографічні дані, стан здоров`я, результати співбесід тощо) щодо призовників і військовозобов`язаних, які узагальнюються в особових справах призовників або в облікових картках військовозобов`язаних та реєструються в Єдиному державному реєстрі військовозобов`язаних. Ведення персонально-якісного обліку покладається на районні (міські) військові комісаріати.

Разом з тим, як встановлено з матеріалів справи, такі відомості щодо позивача відповідачем внесені не були, що є порушенням Порядку організації та ведення військового обліку, Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" та Закону України "Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов`язаних та резервістів".

Особливістю адміністративного судочинства є те, що обов`язок доказування в спорі покладається на відповідача - орган публічної влади, який повинен довести суду правомірність своїх рішень, дій, бездіяльності з урахуванням критеріїв правомірності поведінки, визначених ч.2 ст.2 КАС України. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.

За встановлених обставин справи в їх сукупності, суд вважає за необхідне визнати протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо не внесення до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів "Оберіг" відомостей про ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_2 ) щодо результатів проходження медичного огляду (постанова ВЛК, оформлена довідкою №96 від 01.08.2022), та щодо виключення з військового обліку.

З метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів позивача, слід зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_2 внести до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів "Оберіг" відомості про ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_2 ) щодо результатів проходження медичного огляду (постанова ВЛК, оформлена довідкою №96 від 01.08.2022), та щодо виключення з військового обліку.

Згідно з ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

При цьому, ч.2 ст.77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

За наслідками судового розгляду, відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не надав суду достатніх беззаперечних доказів на обґрунтування обставин, на яких ґрунтуються його заперечення, і не довів правомірності оскаржуваної бездіяльності.

Отже, враховуючи встановлені судом обставини справи, оцінивши добуті докази в їх сукупності за правилами ст.90 КАС України та аналізуючи наведені положення законодавства, суд дійшов висновку, що позов підлягає до задоволення.

Оскільки позовні вимоги задоволено в повному обсязі, слід стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судовий збір сплачений згідно квитанції від 08.01.2025.

Керуючись ст.139, 241-246, 250 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо не внесення до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів "Оберіг" відомостей про ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_2 ) щодо результатів проходження медичного огляду (постанова ВЛК, оформлена довідкою №96 від 01.08.2022), та щодо виключення з військового обліку.

Зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_2 внести відомості до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів «Оберіг» стосовно визнання ОСОБА_1 не придатним до військової служби з виключенням з військового обліку згідно Закону України «Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов`язаних та резервістів» відповідно до запису у тимчасовому посвідченні військовозобов`язаного за №788/1219 виданого на ім`я ОСОБА_1 від 01.08.2022 року,

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань ІНФОРМАЦІЯ_1 на користь ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 1211 (одна тисяча двісті одинадцять) грн 20 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повне судове рішення складено 18 квітня 2025 року.

Реквізити учасників справи:

позивач:

- ОСОБА_1 (місцезнаходження/місце проживання: АДРЕСА_1 код ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_2 );

відповідач:

- ІНФОРМАЦІЯ_2 (місцезнаходження/місце проживання: АДРЕСА_2 код ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_3 );

третя особа:

- ІНФОРМАЦІЯ_1 (місцезнаходження/місце проживання: АДРЕСА_3 код ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_4 ) .

Головуючий суддяПодлісна І.М.

СудЧортківський районний суд Тернопільської області
Дата ухвалення рішення16.04.2025
Оприлюднено28.04.2025
Номер документу126848574
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —500/975/25

Ухвала від 04.06.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 25.04.2025

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

Рішення від 16.04.2025

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

Ухвала від 10.03.2025

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

Ухвала від 26.02.2025

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні