Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
24 квітня 2025 р. № 520/31506/24
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Панова М.М., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Металсітка» до Головного управління ДПС у Харківській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Металсітка» звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд:
1) визнати протиправними та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби України в Харківської області:
- №11731353/38773413 від 04 вересня 2024 року про відмову в реєстрації податкової накладної №8 від 05 серпня 2024 року Товариства з обмеженою відповідальністю «Металсітка» (ЄДРПОУ 38773413);
- №11731354/38773413 від 04 вересня 2024 року про відмову в реєстрації податкової накладної №9 від 13 серпня 2024 року Товариства з обмеженою відповідальністю «Металсітка» (ЄДРПОУ 38773413);
- №11731352/38773413 від 04 вересня 2024 року про відмову в реєстрації податкової накладної №7 від 06 серпня 2024 року Товариства з обмеженою відповідальністю «Металсітка» (ЄДРПОУ 38773413);
- №11868957/38773413 від 04 жовтня 2024 року про відмову в реєстрації податкової накладної №29 від 26 серпня 2024 року Товариства з обмеженою відповідальністю «Металсітка» (ЄДРПОУ 38773413);
2) зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складені Товариством з обмеженою відповідальністю «Металсітка» (ЄДРПОУ 38773413) податкові накладні №8 від 05 серпня 2024 року; №7 від 06 серпня 2024 року; №9 від 13 серпня 2024 року; №29 від 26 серпня 2024 року, датами їх подання на реєстрацію.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що оскаржувані рішення відповідача є протиправними та такими, що прийняті всупереч нормам законодавства, яке регулює спірні правовідносини.
Ухвалою суду відкрито спрощене провадження по справі в порядку, передбаченому статтею 257 Кодексу адміністративного судочинства України, та запропоновано відповідачам надати відзив на позов.
Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження надіслана та вручена відповідачам, що підтверджується довідками про доставку електронного листа до Електронного кабінету, які містяться в матеріалах справи.
Представником Головного управління ДПС у Харківській області 04.12.2024 до суду надано відзив на позов, в якому зазначено, що оскаржувані рішення відповідача є правомірними, та прийнятими з дотриманням вимог чинного законодавства. В задоволенні адміністративного позову просить відмовити.
Оцінивши повідомлені сторонами обставини, дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, виходячи з наступного.
Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Металсітка» (далі - Позивач, ТОВ «Металсітка») є платником податку на додану вартість, що підтверджується витягом з Реєстру платників податку на додану вартість, копія якого додана до позову.
Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, основним видом економічної діяльності позивача є виробництво інших готових металевих виробів, н.в.і.у. (КВЕД 25.99)
З метою здійснення господарської діяльності ТОВ «Металсітка» використовує на умовах оренди для розміщення офісу, виробництва та складу нежитлові приміщення згідно договору оренди нежитлового приміщення №1 від 01.01.2024, укладеного із Приватним підприємством «Очаг-Б3», а також договору оренди нежитлових приміщень №2021/07/01 від 13.11.2023, копії договорів із актами приймання-передання приміщень додані до позову.
Також у позивача наявні виробничі ресурси для виробництва готової продукції - верстати та обладнання, що знаходяться у користуванні ТОВ «Металсітка» згідно договору оренди обладнання №01/03-2021 від 01.03.2021, укладеного із фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1 , копії договору та додаткової угоди із актом приймання - передання додані до позову, а також у власності позивача, що підтверджується митною декларацію, прибутковим ордером та видатковими накладними (копії додаються).
Наявність трудових ресурсів підтверджується штатним розкладом станом на серпень 2024 р., копія якого додана до позову.
Виробництво здійснюється позивачем в орендованих приміщеннях, а саме, реєстри платіжних інструкцій з оплати послуг з електропостачання та послуг з оренди (ТОВ «Діло»), до складу яких включені витрати на електроенергію.
Формою 20-ОПП, копія якої додана до позову та яка надавалась до податкового органу підтверджувалася наявність у позивача обладнання для виробництва товарів у відповідності до виду економічної діяльності ТОВ «Металсітка».
19.08.2024 ТОВ «Металсітка» направлено для реєстрації в ЄРПН:
- податкову накладну №8 від 05.08.2024 складену за наслідками здійснення операції з постачання товарів на адресу ТОВ «РУФ Профіль Груп» на суму 33 600,00 грн., в тому числі ПДВ - 5 600,00 грн.;
- податкову накладну №9 від 13.08.2024 складену за наслідками здійснення операції з постачання товарів на адресу ТОВ «РУФ Профіль Груп» на суму 71 588,64 грн., в тому числі ПДВ - 11 931,44 грн.
Згідно із квитанціями №9240005519, №9240005041 від 19.08.2024, реєстрацію податкових накладних зупинено. Позивачу запропоновано надати додаткові пояснення щодо господарських операцій. Підставою для зупинення реєстрації визначено пункт 1 Критеріїв ризиковості операцій (додаток 3 до «Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», затвердженого постановою КМУ від 12.12.2019 №1165 (далі - Порядок №1165), а саме, обсяг постачання товару, зазначеного у податковій накладній, яку подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого товару, та обсягом постачання відповідного товару, зазначеного в податкових накладних.
20.08.2024 ТОВ «Металсітка» на адресу ГУ ДПС в Харківської області направлено Повідомлення №21 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, із 32 додатками (копія повідомлення із квитанціями додається).
Згідно із Повідомленнями №11682383/38773413, 11682388/38773413 від 26.08.2024 позивачу запропоновано надати додаткові пояснення, необхідні для розгляду прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної, а саме, копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податкової накладної; первинних документів щодо постачання/придбання товарів; складських документів; розрахункових рахунків та/або банківських виписок.
29.08.2024 ТОВ «Металсітка» на адресу ГУ ДПС в Харківської області направлено Повідомлення №24 про подання додаткових пояснень та копій документів, необхідних для розгляду прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкових накладних, із 10 додатками.
Відповідно до Рішень Комісії регіонального рівня №11731353/38773413 та №11731354/38773413 від 04.09.2024, відповідачем 1 відмовлено в реєстрації податкових накладних №8 від 05.08.2024, №9 від 13.08.2024. Згідно вказаних рішень, в якості підстави для відмови зазначено ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів, стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних.
11.09.2024 ТОВ «Металсітка» на адресу ДПС України подано скарги на зазначені рішення Комісії регіонального рівня із 32 додатками.
Відповідно до Рішень комісії центрального рівня №59932/38773413 та №59965/38773413 від 18.09.2024 відмовлено в задоволенні скарг ТОВ «Металсітка» на зазначені рішення відповідача 1.
Позивач зазначає, що у поясненнях, долучених до повідомлень та скарг було належним чином розкрито суть господарських операцій з постачання продукції на адресу ТОВ «РУФ Профіль Груп».
Зокрема, позивач надав вказані вище документи щодо підтвердження наявності можливостей для виробництва продукції, що була предметом реалізації згідно первинної документації (спіраль для габіонів).
Також позивачем надані первинні документи щодо реалізації продукції на адресу ТОВ «РУФ Профіль Груп», та додаткові документи щодо придбання матеріалів з метою виготовлення продукції.
А саме 02.08.2024 ТОВ «Металсітка» на адресу ТОВ «РУФ Профіль Груп» було сформовано рахунок №471 на придбання товару (спіраль для габіонів) на суму 105 188,64 грн.
05.08.2024 було отримано часткову оплату по рахунку, в розмірі 33 600,00 грн., що підтверджується платіжною інструкцією №581. Внаслідок чого, відповідно до вимог чинного законодавства (перша подія), ТОВ «Металсітка» складено податкову накладну №8.
Того ж дня, 05.08.2024 ТОВ «Металсітка» було відвантажено товар на суму 33599,40 грн., що підтверджується видатковою накладною №574, товарно-транспортною накладною №Р574.
Крім того, 13.08.2024 було отримано залишок сплати по рахунку, в розмірі 71 588,64 грн., що підтверджується платіжною інструкцією №602, внаслідок чого ТОВ «Металсітка» складено податкову накладну №9.
Товар на суму 71 588,64 грн. було відвантажено на адресу ТОВ «РУФ Профіль Груп», що підтверджується видатковою накладною №589, товарно-транспортною накладною №Р589 від 13.08.2024 (на суму 2 240,40 грн.); видатковою накладною №591, товарно-транспортною накладною №Р591 від 14.08.2024 (на суму 69 348,84грн.).
Реалізована позивачем продукція є продукцією власного виробництва ТОВ «Металсітка», про що позивачем до податкового органу додатково надані документи щодо придбання матеріалів (сировини) для виробництва товарів у вітчизняних виробників - ТОВ «Дніпрометиз-Тас», ПрАТ «Гарант Метиз Інвест», ТОВ «Експомет Плюс». Зокрема, надані платіжні інструкції, видаткові накладні, товарно-транспортні накладні на підтвердження придбання ТОВ «Металсітка» зазначених товарів.
Крім того, позивачем під час надання пояснень надано довідку про собівартість товару; оборотно-сальдову відомість за розрахунками із контрагентом; виписки з банківського рахунку.
Копії наведених первинних та додаткових документів на підтвердження господарських операцій, за наслідками яких ТОВ «Металсітка» складено податкові накладні №8 від 05.08.2024, №9 від 13.08.2024, додані до позову.
19.08.2024 ТОВ «Металсітка» направлено для реєстрації в ЄРПН податкову накладну №7 від 06.08.2024, складену за наслідками здійснення операції з постачання товарів на адресу ПП «Проспект-транс» на суму 812 000,16 грн., в тому числі ПДВ - 135 333,36 грн.
Відповідно до квитанції №9240004901 від 19.08.2024 реєстрацію податкової накладної було зупинено. Позивачу запропоновано надати додаткові пояснення щодо господарської операції позивача. Згідно із квитанцією, підставою для зупинення реєстрації визначений пункт 1 Критеріїв ризиковості операцій (Додаток 3 до Порядку №1165) - обсяг постачання товару, зазначеного у податковій накладній, яку подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого товару, та обсягом постачання відповідного товару, зазначеного в податкових накладних.
21.08.2024 ТОВ «Металсітка» на адресу ГУ ДПС в Харківської області направлено Повідомлення №22 про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено, із 31 додатками.
Згідно із Повідомленням №11688591/38773413 від 27.08.2024, позивачу запропоновано надати додаткові пояснення, необхідні для розгляду прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної, а саме, копії складських документів.
29.08.2024 ТОВ «Металсітка» на адресу ГУ ДПС в Харківської області направлено Повідомлення №25 про подання додаткових пояснень та копій документів, необхідних для розгляду прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкових накладних, із 8 додатками (копія повідомлення із квитанціями додається). Відзначимо, що до наведених пояснень долучено документи на підтвердження наявності у Позивача складських приміщень (договір оренди нежитлових приміщень), наявності матеріалів на складі для виробництва (інвентаризаційний опис), та надходження матеріалів на склад (видаткові накладні на придбання матеріалів).
Відповідно до Рішення Комісії регіонального рівня №11731352/38773413 від 04.09.2024 Комісією регіонального рівня відмовлено в реєстрації податкової накладної №6 від 10.07.2024. Згідно вказаного рішення, в якості підстави для відмови зазначено ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів, стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних.
11.09.2024 ТОВ «Металсітка» на адресу ДПС України подано скаргу на зазначене рішення Комісії регіонального рівня, із 39 додатками.
Відповідно до Рішення комісії центрального рівня №59948/38773413 від 18.09.2024, відмовлено в задоволенні скарги ТОВ «Металсітка» на зазначене рішення відповідача 1.
Позивач у позовній заяві зазначає, що у поясненнях, долучених до повідомлень та скарг ним належним чином було розкрито суть господарських операцій з постачання продукції на адресу ПП «Проспект-транс».
Зокрема, позивач надані вказані вище документи щодо підтвердження наявності можливостей для виробництва продукції, що була предметом реалізації згідно первинної документації (габіон військового призначення зварний з оцинкованого дроту).
Також позивачем надані первинні документи щодо реалізації продукції на адресу ПП «Проспект-транс» та придбання матеріалів з метою виготовлення продукції.
А саме, 05.08.2024 ТОВ «Металсітка» на адресу ПП «Проспект-транс» був сформований рахунок №477 на придбання товару (габіон військового призначення зварний з оцинкованого дроту) на суму 812 000,16 грн.
06.08.2024 ТОВ «Металсітка» на адресу ПП «Проспект-транс» відвантажений товар згідно рахунку на загальну суму 812 000,16 грн., що підтверджується видатковою накладною №577, товарно-транспортною накладною №Р577.
Внаслідок зазначеної господарської операції, відповідно до вимог чинного законодавства, ТОВ «Металсітка» було складено податкову накладну №7 від 06.08.2024.
На час подання пояснень на адресу відповідачів, сплата за товар від покупця не надходила.
Реалізована позивачем продукція є продукцією власного виробництва ТОВ «Металсітка», про що позивачем додатково надані документи щодо придбання матеріалів для виробництва у вітчизняних виробників - ТОВ «Дніпрометиз-Тас», ТОВ «Мізол», ФОП ОСОБА_2 , ПрАТ «Гарант Метиз Інвест», ТОВ «Експомет Плюс». Зокрема, надані платіжні інструкції, видаткові накладні, товарно-транспортні накладні на підтвердження придбання ТОВ «Металсітка» зазначеного товару.
Крім того, надані довідка-розрахунок собівартості товару; оборотно-сальдова відомість розрахунків із контрагентом; виписки з банківського рахунку ТОВ «Металсітка» на підтвердження розрахунків із контрагентами.
Копії наведених первинних та додаткових документів на підтвердження господарських операцій, за наслідками яких ТОВ «Металсітка» складено податкову накладну №7 від 06.08.2024, додані до позову.
11.09.2024 ТОВ «Металсітка» направлено для реєстрації в ЄРПН податкову накладну №29 від 26.08.2024, складену за наслідками здійснення операції з постачання товарів на адресу ТОВ «РУФ Профіль Груп» на суму 140 721,36 грн., в тому числі ПДВ - 23 453,56 грн.
Відповідно до квитанції №9263897642 від 11.09.2024 реєстрацію податкової накладної було зупинено. Позивачу запропоновано надати додаткові пояснення щодо господарської операції. Згідно із квитанцією підставою для зупинення реєстрації визначений пункт 1 Критеріїв ризиковості операцій (Додаток 3 до Порядку №1165) - обсяг постачання товару, зазначеного у податковій накладній, яку подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого товару, та обсягом постачання відповідного товару, зазначеного в податкових накладних.
16.09.2024 ТОВ «Металсітка» на адресу ГУ ДПС в Харківської області направлено Повідомлення №1 про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено, із 28 додатками.
Згідно із Повідомленням №11800797/38773413 від 20.09.2024, позивачу запропоновано надати додаткові пояснення, необхідні для розгляду прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної, а саме, копії складських документів; розрахункових рахунків та/або банківських виписок.
27.09.2024 ТОВ «Металсітка» на адресу ГУ ДПС в Харківської області направлено Повідомлення №4 про подання додаткових пояснень та копій документів, необхідних для розгляду прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкових накладних, із 6 додатками.
Відповідно до Рішення Комісії регіонального рівня №11868957/38773413 від 04.10.2024, Комісією регіонального рівня відмовлено в реєстрації податкової накладної №29 від 26.08.2024. Згідно вказаного рішення, в якості підстави для відмови зазначено ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів, стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних.
10.10.2024 ТОВ «Металсітка» на адресу ДПС України подано скаргу на зазначене рішення Комісії регіонального рівня, із 32 додатками.
Відповідно до Рішення комісії центрального рівня №65385/38773413 від 17.10.2024, відмовлено в задоволенні скарги ТОВ «Металсітка» на зазначене рішення Відповідача 1.
Позивач зазначає, що у поясненнях, долучених до повідомлень та скарг належним чином було розкрито суть господарської операції з постачання продукції на адресу ТОВ «РУФ Профіль Груп».
Зокрема, позивач надав вказані вище документи щодо підтвердження наявності можливостей для виробництва продукції, що була предметом реалізації згідно первинної документації (спіраль для габіонів).
Також позивачем надані первинні документи щодо реалізації продукції на адресу ТОВ «РУФ Профіль Груп», та додаткові документи щодо придбання матеріалів з метою виготовлення продукції.
А саме, 21.08.2024 ТОВ «Металсітка» на адресу ТОВ «РУФ Профіль Груп» був сформований рахунок на оплату №511 на придбання товару (спіраль для габіонів) на суму 140 721,36 грн.
26.08.2024 було отримано оплату згідно рахунку в розмірі 140 721,36 грн., що підтверджується платіжною інструкцією №643.
Внаслідок зазначеної господарської операції, відповідно до вимог чинного законодавства, ТОВ «Металсітка» було складено податкову накладну №29 від 26.08.2024.
Оплачений товар було відвантажено на адресу покупця, що підтверджується видатковими накладними №606 від 26.08.2024; №607 від 27.08.2024; №610 від 27.08.2024; №612 від 28.08.2024, а також товарно-транспортними накладними №Р606, Р607, Р610, Р612.
Реалізована позивачем продукція є продукцією власного виробництва ТОВ «Металсітка», про що позивачем додатково надані документи щодо придбання матеріалів для виробництва у вітчизняних виробників - ПП «Спецдріт», ТОВ «Експомет Плюс». Зокрема, надані платіжні інструкції, видаткові накладні, банківські виписки по рахунку, на підтвердження придбання ТОВ «Металсітка» зазначеного товару.
Крім того, позивачем під час надання пояснень надано довідку про собівартість товару; оборотно-сальдову відомість розрахунків із контрагентом.
Копії наведених первинних та додаткових документів на підтвердження господарських операцій, за наслідками яких ТОВ «Металсітка» складено податкову накладну №29 від 26.08.2024, додані до позову.
Не погоджуючись з прийнятими Головним управлінням ДПС у Харківській області рішеннями щодо відмови в реєстрації податкових накладних та вважаючи їх прийнятими всупереч нормам законодавства, що регулює спірні правовідносини, та такими, що підлягають скасуванню, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
З приводу спірних правовідносин суд зазначає наступне.
Податковий кодекс України є спеціальним законом з питань оподаткування та установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу.
Згідно підпунктів "а", "б" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.
У відповідності до п. 187.1 ст. 187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; дата відвантаженим товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно пункт 188.1 статті 188 Податкового кодексу України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів.
Згідно з п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.4 ст. 201 Податкового кодексу України регламентовано, що платники податку в разі здійснення постачання товарів/послуг, постачання яких має безперервний або ритмічний характер покупцям - платникам податку - можуть складати не пізніше останнього дня місяця, в якому здійснено такі постачання, зведені податкові накладні на кожного платника податку, з яким постачання мають такий характер, з урахуванням усього обсягу постачання товарів/послуг відповідному платнику протягом періоду, за який складається така податкова накладна, протягом такого місяця.
У відповідності п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені (терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та відати покупцю за його вимогою.
Відповідно до п. 2 ст. 3 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» бухгалтерський облік є обов`язковим видом обліку, який ведеться підприємством. Фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку.
Згідно п. 1 ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. В свою чергу первинний документи це документ, який містить відомості про господарську операцію.
У відповідності до п. 1 наказу від 14.10.1997 №363 «Про затвердження Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні» товарно-транспортна документація - це комплект юридичних документів, на підставі яких здійснюють облік, приймання, передавання, перевезення, здавання вантажу та взаємні розрахунки між учасниками транспортного процесу.
В свою чергу товарно-транспортна накладна це єдиний для всіх учасників транспортного процесу юридичний документ, що призначений для списання товарно-матеріальних цінностей, обліку на шляху їх переміщення, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, а також для розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи.
Підпунктом 11.1 пункту 11 вказаного наказу регламентовано, що основним документом на перевезення вантажів є товарно-транспортна накладна.
Таким чином, товарно-транспортна накладна є достатнім підтвердженням щодо навантаження, транспортування, відвантаження товару, його оприбуткування та бухгалтерського обліку тобто достатнім підтвердженням надання транспортної послуги.
За приписами пункту 74.2 статті 74 Податкового кодексу України, в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Згідно пункту 74.3 статті 74 Податкового кодексу України, зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Пункт 10 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 (далі - Порядок №1165), передбачає у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Пунктом 11 цього Порядку встановлено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Аналогічні приписи містить абзац 10 пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, згідно яких у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Пунктом 4 Наказу Міністерства фінансів України "Про затвердження Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" №520 від 12.12.2019 визначено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Отже, згідно з направленими до Головного управління ДПС у Харківській області та ДПС України бухгалтерськими та фінансово - господарськими документами ТОВ «Металсітка» в повному обсязі підтверджено реальність та законність проведення господарських операцій, законність реєстрації податкових накладних в ЄРПН.
Відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" № 1246 від 29.12.2010 (далі - Порядок №1246), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно пункту 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема, щодо наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.
Відповідно до пункту 13 Порядку № 1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Водночас, пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Згідно з приписами пункту 4 Порядку №1165 у разі, коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
Відповідно до вимог пункту 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності / невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Положеннями п.7 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до пункту 10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Згідно із пунктом 11 Порядку №1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Відповідно до п. 25 Порядку № 1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність / невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України 12.12.2019 №520 (далі - Порядок №520).
Відповідно до пунктів 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 11 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Таким чином, з аналізу вищевикладених приписів вбачається, що реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена з підстав відповідності критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснених операцій.
При цьому, суд зазначає, що законодавець визначив два етапи реєстрації податкових накладних: перший - це зупинення реєстрації податкової накладної який є проміжним перед прийняттями рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та другий - це сам етап прийняття рішення податковим органом.
Виходячи зі змісту вказаних норм, суд приходить до висновку, що рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної приймається за результатами оцінки наданих підприємством документів.
Матеріалами справи встановлено, що в якості підстав для зупинення реєстрації спірних податкових накладних визначено, що підприємство позивача відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, та запропоновано надати пояснення та копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
При цьому, зупинення реєстрації ПН/РК за пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відбувається у разі одночасного дотримання таких умов: відсутність товару в таблиці даних платника податку на додану вартість; обсяг постачання перевищує товарні залишки.
Так, в квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних контролюючий орган не навів жодних розрахунків, що не відповідає вимогам пп.2 п. 11 Порядку № 1165.
Водночас, квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних не містять інформації або ж зазначення про те, які саме документи необхідні контролюючому органу для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Таким чином, суд приходить до висновку, що рішення Комісії повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної, у даному випадку, або "надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства", або "ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку".
Суд зазначає, що відповідачем не надано до суду доказів правомірності та обґрунтованості зупинення реєстрації спірних податкових накладних на підставі п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Також, суд наголошує, що загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на п. 1 Критеріїв є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.
Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Вищевикладені обставини свідчать про протиправність зупинення реєстрації спірної податкової накладної, поданої на відповідну реєстрацію позивачем.
При цьому, позивачем після отримання квитанцій про зупинення реєстрації податкової накладної на виконання норм діючого законодавства було направлено на адресу відповідача пояснення разом із переліком документів, що підтверджують здійснення господарських операцій, що стали підставою для складання та реєстрації податкової накладної.
Однак, комісією відповідача, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, було прийнято оскаржуване рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в ЄРПН через неподання платником первинних документів, а саме: ненаданням/частковим ненаданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отримання повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
Як передбачено приписами п. 11 Порядку № 520, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Таким чином, з аналізу вищевикладеної норми вбачається, що рішення про відмову у реєстрації податкової накладної приймається у разі не підтвердження платником податків документально інформації, зазначеної у податковій накладній, реєстрацію якої зупинено.
В той же час, у рішеннях комісії вказано на ненадання підприємством позивача первинних документів, а саме: ненаданням/частковим ненаданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Отже, з огляду на вищеописане, рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби у Харківський області №11731353/38773413, №11731354/38773413, №11731352/38773413, №11868957/38773413 від 04 вересня 2024 року про відмову у реєстрації податкових накладних є неправомірними та підлягають скасуванню, а податкові накладні №8 від 05 серпня 2024 року; №7 від 06 серпня 2024 року; №9 від 13 серпня 2024 року; №29 від 26 серпня 2024 року, складені Товариством з обмеженою відповідальністю «Металсітка», - реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх фактичного подання.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «Металсітка» підлягають задоволенню.
Керуючись ст.ст. 262, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Металсітка» (вул. Єнакіївська, буд. 8, м. Харків, Харківський р-н, Харківська обл., 61046, ЄДРПОУ 38773413) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Григорія Сковороди, буд. 46, м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н, 61057, ЄДРПОУ 43983495), Державної податкової служби України (площа Львівська, буд. 8, м. Київ, 04053, ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби України в Харківської області:
- №11731353/38773413 від 04 вересня 2024 року про відмову в реєстрації податкової накладної №8 від 05 серпня 2024 року Товариства з обмеженою відповідальністю «Металсітка» (ЄДРПОУ 38773413);
- №11731354/38773413 від 04 вересня 2024 року про відмову в реєстрації податкової накладної №9 від 13 серпня 2024 року Товариства з обмеженою відповідальністю «Металсітка» (ЄДРПОУ 38773413);
- №11731352/38773413 від 04 вересня 2024 року про відмову в реєстрації податкової накладної №7 від 06 серпня 2024 року Товариства з обмеженою відповідальністю «Металсітка» (ЄДРПОУ 38773413);
- №11868957/38773413 від 04 жовтня 2024 року про відмову в реєстрації податкової накладної №29 від 26 серпня 2024 року Товариства з обмеженою відповідальністю «Металсітка» (ЄДРПОУ 38773413).
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складені Товариством з обмеженою відповідальністю «Металсітка» (ЄДРПОУ 38773413) податкові накладні №8 від 05 серпня 2024 року; №7 від 06 серпня 2024 року; №9 від 13 серпня 2024 року; №29 від 26 серпня 2024 року, датами їх подання на реєстрацію.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Металсітка» (ЄДРПОУ 38773413) сплачену суму судового збору в розмірі 6056 (шість тисяч п`ятдесят шість) грн. 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Харківській області (ЄДРПОУ 43983495).
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Металсітка» (ЄДРПОУ 38773413) сплачену суму судового збору в розмірі 6056 (шість тисяч п`ятдесят шість) грн. 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (ЄДРПОУ 43005393).
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя М.М.Панов
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.04.2025 |
Оприлюднено | 28.04.2025 |
Номер документу | 126848875 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Панов М.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні