ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 квітня 2025 р.Справа № 520/31447/24Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: П`янової Я.В.,
Суддів: Русанової В.Б. , Присяжнюк О.В. ,
за участю секретаря судового засідання Колесник О.Е.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 29.01.2025, головуючий суддя І інстанції: Бабаєв А.І., м. Харків, повний текст складено 04.02.25 у справі № 520/31447/24
за позовом ОСОБА_1
до Височанської селищної ради
про визнання нечинними рішень,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (далі за текстом також позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до адміністративного суду з позовною заявою до Височанської селищної ради (далі за текстом також відповідач), в якій просив визнати нечинними прийняті рішення на XLІV сесії Височанської селищної ради VIII скликання від 04 вересня 2024 року:
- Про внесення змін до Програми реформування та розвитку житлово комунального господарства Височанської селищної ради на 2022 - 2024 роки;
- Про внесення змін та доповнень до Програми управління комунальною власністю Височанської селищної ради на 2024 рік;
- Про внесення змін та доповнень до Програми забезпечення пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту Височанської селищної ради на 2021-2026 рік;
- Про внесення змін до Програми модернізації матеріально-технічної бази закладів загальної середньої, позашкільної та дошкільної освіти на 2022-2024 роки Височанської селищної ради;
- Про внесення змін та доповнень до Програми соціально-економічного та культурного розвитку Височанської селищної ради на 2024 рік;
- Про внесення змін до рішення XXXV сесії Височанської селищної ради VIII скликання від 18 грудня 2023 року «Про бюджет Височанської селищної територіальної громади на 2024 рік» та додатків до нього (зі змінами) (2053200000);
- Про внесення змін до граничних сум витрат на придбання автомобілів, меблів, іншого обладнання та устаткування, комп`ютерів, придбання і утримання мобільних телефонів Височанською селищною радою, а також установами та організаціями, які утримуються за рахунок селищного бюджету на 2024 рік.
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 29 січня 2025 року у задоволенні адміністративного позову відмовлено.
Не погодившись із рішенням суду першої інстанції, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове судове рішення, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги позивач посилається на те, що судове рішення ухвалено з порушенням норм матеріального і процесуального права. Наводить обставини справи, викладені ним у позовній заяві, та просить їх урахувати під час апеляційного розгляду.
Відповідач правом на подання відзиву на апеляційну скаргу не скористався.
Апеляційна скарга розглядається у судовому засіданні відповідно до приписів статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України (далі також КАС України).
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, переглянувши справу за наявними у ній доказами, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з таких підстав.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено у суді апеляційної інстанції, що Височанською селищною радою прийнято рішення на XLІV сесії VIII скликання від 04 вересня 2024 року:
- Про внесення змін до Програми реформування та розвитку житлово комунального господарства Височанської селищної ради на 2022 - 2024 роки;
- Про внесення змін та доповнень до Програми управління комунальною власністю Височанської селищної ради на 2024 рік;
- Про внесення змін та доповнень до Програми забезпечення пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту Височанської селищної ради на 2021-2026 рік;
- Про внесення змін до Програми модернізації матеріально-технічної бази закладів загальної середньої, позашкільної та дошкільної освіти на 2022-2024 роки Височанської селищної ради;
- Про внесення змін та доповнень до Програми соціально-економічного та культурного розвитку Височанської селищної ради на 2024 рік;
- Про внесення змін до рішення XXXV сесії Височанської селищної ради VIII скликання від 18 грудня 2023 року «Про бюджет Височанської селищної територіальної громади на 2024 рік» та додатків до нього (зі змінами) (2053200000);
- Про внесення змін до граничних сум витрат на придбання автомобілів, меблів, іншого обладнання та устаткування, комп`ютерів, придбання і утримання мобільних телефонів Височанською селищною радою, а також установами та організаціями, які утримуються за рахунок селищного бюджету на 2024 рік.
Позивач, уважаючи такі рішення нечинними, звернувся до суду з позовом у цій справі.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив із відсутності правових підстав для визнання нечинними оскаржуваних рішень.
Колегія суддів апеляційної інстанції погоджується з висновками суду першої інстанції, з огляду на таке.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 144 Конституції України визначено, що місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.
Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 за № 280/97-ВР (далі - Закон № 280/97) визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.
Так, згідно зі статтею 4 Закону № 280/97 місцеве самоврядування в Україні здійснюється на принципах: народовладдя; законності; гласності; колегіальності; поєднання місцевих і державних інтересів; виборності; правової, організаційної та матеріально-фінансової самостійності в межах повноважень, визначених цим та іншими законами; підзвітності та відповідальності перед територіальними громадами їх органів та посадових осіб; державної підтримки та гарантії місцевого самоврядування.
Відповідно до статті 26 Закону № 280/97 до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад відноситься розгляд і вирішування на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради питань, зокрема щодо затвердження програм соціально-економічного та культурного розвитку відповідних адміністративно-територіальних одиниць, цільових програм з інших питань місцевого самоврядування.
Згідно з ч.1 ст. 59 Закону № 280/97 рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Відповідно до ч.2 ст. 59 Закону № 280/97 рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
Височанською селищною радою на пленарному засіданні І сесії VШ скликання ухвалено рішення 08 грудня 2020 року «Про утворення постійних комісій Височанської селищної ради та затвердження їх складу», яким утворено постійні комісії Височанської селищної ради, а саме, постійну комісію з питань фінансів, бюджету, соціально-економічного розвитку, інвестицій, підприємництва та міжнародного співробітництва, постійну комісію з політико-правових питань, депутатської діяльності, етики, регламенту, регуляторної політики, зв`язку з громадськими організаціями, постійну комісію з питань земельних відносин, екології, будівництва, архітектури, розвитку інфраструктури, постійну комісію з питань комунальної власності, житлово-комунального господарства, благоустрою, цивільного захисту, постійну комісію з питань освіти, культури, туризму, молоді та спорту, охорони здоров`я, соціального захисту населення.
Відповідно до ст. 29 Регламенту Височанської селищної ради Харківського району Харківської області VIII скликання, затвердженого рішенням І сесії Височанської селищної ради VIII скликання 08.12.2020 (далі - Регламент) рішення селищної ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, (крім процедурного та у випадках, передбачених законодавством, Регламентом ради). Рішення селищної ради може прийматись без подальшого обговорення на пленарному засіданні, якщо проти цього не заперечує жоден депутат селищної ради і під час попереднього розгляду проект рішення з цього питання підтримали всі постійні комісії селищної ради.
За змістом позовної заяви, як на підставу незаконності оскаржуваного рішення, позивач посилався на те, що згідно з протоколом рішення приймались депутатами без обговорення, безпосередньо на пленарному засіданні ради, але за регламентом Височанської селищної ради обговорення питань, включених до порядку денного повинен відбуватись попередньо на постійних депутатських комісіях ради і при позитивному розгляді питання на постійній комісії ради рішення на пленарному засіданні може бути прийнято без обговорення.
Колегія суддів зауважує, що такі доводи позивача спростовано матеріалами справи.
Так, 02 вересня 2024 року секретарем Височанської селищної ради винесено розпорядження «Про скликання ХLІV (позачергової) сесії Височанської селищної ради VІІІ скликання» № 295/02-17, пленарне засідання якої провести 04.09.2024, з попереднім порядком денним:
1. Про затвердження порядку денного ХLІV (позачергової) сесії Височанської селищної ради VШ скликання;
2. Про внесення змін до Програми реформування та розвитку житлово-комунального господарства Височанської селищної ради на 2022 - 2024 роки;
3. Про внесення змін та доповнень до Програми управління комунальною власністю Височанської селищної ради на 2024 рік;
4. Про внесення змін та доповнень до Програми забезпечення пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту Височанської селищної ради на 2021 - 2026 рік;
5. Про внесення змін до Програми модернізації матеріально-технічної бази закладів загальної середньої, позашкільної та дошкільної освіти на 2022 - 2024 роки Височанської селищної ради;
6. Про внесення змін та доповнень до Програми соціально-економічного та культурного розвитку Височанської селищної ради на 2024 рік;
7. Про передачу Відділу освіти Височанської селищної ради прав замовника на будівництво об`єкту: «Нове будівництво захисної споруди цивільного захисту на території комунального закладу «Височанський ліцей № 2 Височанської селищної ради Харківського району Харківської області», розташованого за адресою: 62459, Харківська область, Харківський район, смт. Високий, вул. Дружби, 45»;
8. Про передачу в постійне користування Відділу освіти Височанської селищної ради земельної ділянки комунальної власності з кадастровим номером 6325156700:00:003:0354 площею 0.9269 га КВЦПЗ 03.02-Для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти, що розташована по вулиці Дружби в селищі Високий Харківського району Харківської області;
9. Про внесення змін до рішення XXXV сесії Височанської селищної ради VШ скликання від 18 грудня 2023 року «Про бюджет Височанської селищної територіальної громади на 2024 рік» та додатків до нього (зі змінами) (2053200000);
10. Про внесення змін до граничних сум витрат на придбання автомобілів, меблів, іншого обладнання та устаткування, комп`ютерів, придбання і утримання мобільних телефонів Височанською селищною радою, а також установами та організаціями, які утримуються за рахунок селищного бюджету на 2024 рік;
11. Про прийняття благодійної допомоги від Міжнародної організації з міграції (МОМ) у вигляді майна (матеріали) та передачу його на баланс КП «ТЕПЛОВОДОПОСТАЧАННЯ ВИСОЧАНСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ»;
12. Різне.
03 вересня 2024 року на засіданні постійної комісії Височанської селищної ради з питань комунальної власності, житлово-комунального господарства, благоустрою, цивільного захисту були розглянуті питання порядку денного, зокрема:
1. Про внесення змін до Програми реформування та розвитку житлово-комунального господарства Височанської селищної ради на 2022 - 2024 роки.
2. Про внесення змін та доповнень до Програми управління комунальною власністю Височанської селищної ради на 2024 рік.
3. Про внесення змін та доповнень до Програми забезпечення пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту Височанської селищної ради на 2021- 2026 рік.
Вказані обставини підтверджуються протоколом засідання постійної комісії від 03.09.2024, який розміщений на офіційному сайті Височанської селищної ради (https://vysochanska- rada.dosvit.org.ua), та з яким можливо ознайомитись за посиланням https://vysochanska-rada.dosvit.org.ua/documents/cm18zaiznd4xd08805rqlh42m, а також висновками та рекомендаціями постійної комісії від 03.09.2024, які також розміщені на офіційному сайті Височанської селищної ради.
03 вересня 2024 року на засіданні постійної комісії Височанської селищної ради з питань фінансів, бюджету, соціально-економічного розвитку, інвестицій, підприємства та міжнародного співробітництва були розглянуті такі питання порядку денного, зокрема:
1. Про внесення змін до Програми реформування та розвитку житлово-комунального господарства Височанської селищної ради на 2022 - 2024 роки;
2. Про внесення змін та доповнень до Програми управління комунальною власністю Височанської селищної ради на 2024 рік;
3. Про внесення змін та доповнень до Програми забезпечення пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту Височанської селищної ради на 2021- 2026 рік;
4. Про внесення змін до Програми модернізації матеріально-технічної бази закладів загальної середньої, позашкільної та дошкільної освіти на 2022 - 2024 роки Височанської селищної ради;
5. Про внесення змін та доповнень до Програми соціально-економічного та культурного розвитку Височанської селищної ради на 2024 рік;
6. Про внесення змін до рішення XXXV сесії Височанської селищної ради VIII скликання від 18 грудня 2023 року «Про бюджет Височанської селищної територіальної громади на 2024 рік» та додатків до нього (зі змінами) (2053200000);
7. Про внесення змін до граничних сум витрат на придбання автомобілів, меблів, іншого обладнання та устаткування, комп`ютерів, придбання і утримання мобільних телефонів Височанською селищною радою, а також установами та організаціями, які утримуються за рахунок селищного бюджету на 2024 рік.
Вказані обставини підтверджується протоколом засідання постійної комісії від 03.09.2024, який розміщений на офіційному сайті Височанської селищної ради, та з яким можливо ознайомитись за посиланням: https://vysochanska-rada.dosvit.org.ua/documents/cm190xaihdd2c0880zqyi9z9p, а також висновками та рекомендаціями постійної комісії від 03.09.2024, які також розміщені на офіційному сайті Височанської селищної ради.
За таких обставин посилання позивача на те, що оскаржувані рішення приймались депутатами без обговорення, безпосередньо на пленарному засіданні ради, є необґрунтованими.
Разом з цим судом установлено, що включення до порядку денного питань, які затверджено оскаржуваними рішеннями, обговорювалось попередньо на постійних депутатських комісіях ради.
Відповідно до приписів ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. За приписами ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Колегія суддів зазначає, що за змістом наведеної норми суб`єкт владних повноважень має доводити правомірність свого рішення, дії чи бездіяльності, проте це не позбавляє позивача обов`язку довести інші обставини, за яких сталося порушення його права та, зокрема ті, що стосуються факту і обсягу такого порушення.
Позивачем не доведено наявності правових підстав для визнання нечинними оскаржуваних рішень, відповідних обставин судом рід час розгляду справи не установлено.
Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про відмову в задоволенні позовних вимог.
Доводи апеляційної скарги спростовуються наведеним вище та не впливають на правомірність висновків суду першої інстанції.
У контексті оцінки доводів апеляційної скарги колегія суддів ураховує положення Висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів щодо якості судових рішень (пункти 32-41), в якому, серед іншого, звертається увага на те, що усі судові рішення повинні бути обґрунтованими, зрозумілими, викладеними чіткою і простою мовою і це є необхідною передумовою розуміння рішення сторонами та громадськістю; у викладі підстав для прийняття рішення необхідно дати відповідь на доречні аргументи та доводи сторін, здатні вплинути на вирішення спору; виклад підстав для прийняття рішення не повинен неодмінно бути довгим, оскільки необхідно знайти належний баланс між стислістю та правильним розумінням ухваленого рішення; обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент заявника на підтримку кожної підстави захисту; обсяг цього обов`язку суду може змінюватися залежно від характеру рішення. При цьому, зазначений Висновок також акцентує увагу на тому, що згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.
Суд апеляційної інстанції також застосовує позицію ЄСПЛ, сформовану в пункті 58 рішення у справі «Серявін та інші проти України» (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (Ruiz Torija v. Spain) № 18390/91, пункт 29).
Враховуючи зазначені положення, дослідивши фактичні обставини та питання права, що лежать в основі спору у цій справі, колегія суддів дійшла висновку про відсутність необхідності надання відповіді на всі аргументи позивача, оскільки судом досліджені усі основні питання, які є важливими для прийняття судового рішення, ключові аргументи апеляційної скарги отримали достатню оцінку.
Відповідно до пункту першого частини першої статті 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
Згідно зі статтею 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення із додержанням норм матеріального і процесуального права.
Оскільки доводи апеляційної скарги не знайшли свого підтвердження та спростовуються висновками суду першої інстанції, які зроблені на підставі повного, всебічного та об`єктивного аналізу відповідних правових норм та фактичних обставин справи, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а тому оскаржуване рішення слід залишити без змін.
З урахуванням приписів статті 139 КАС України підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 139, 242, 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.
Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 29.01.2025 у справі № 520/31447/24 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її ухвалення та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Головуючий суддя Я.В. П`яноваСудді В.Б. Русанова О.В. Присяжнюк Повний текст постанови складено 24.04.2025
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.04.2025 |
Оприлюднено | 28.04.2025 |
Номер документу | 126851618 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
П’янова Я.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні