номер провадження справи 33/6/25
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15.04.2025 Справа № 908/152/25
м.Запоріжжя Запорізької області
Господарський суд Запорізької області у складі судді Мірошниченка М.В.
при секретарі судового засідання Драковцевій В.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в загальному позовному провадженні матеріали справи № 908/152/25
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю ТЕПЛОСЕРВІС-ДК (69001, м.Запоріжжя, вул. Перемоги, буд. 32, прим. 12, ідентифікаційний код 38069645)
про стягнення 1089377,18 грн.
За участю представників сторін:
від позивача: Михайловський Д.С., витяг з ЄДР;
від відповідача: не з`явився;
СУТЬ СПОРУ:
До Господарського суду Запорізької області звернулась Запорізька міська рада з позовом про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю ТЕПЛОСЕРВІС-ДК заборгованості з орендної плати за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 2310100000:03:035:0020 за період з 01.01.2019 по 31.12.2024 в сумі 1089377,18 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що відповідач набув у власність нерухоме майно, а саме: адміністративний комплекс, що розташований за адресою: м.Запоріжжя, вулиця Сергія Серікова (стара назва Комсомольська), будинок 11, на підставі договору купівлі-продажу нерухомого майна від 24.12.2018, реєстровий номер №10153, укладеного з Товариством обмеженою відповідальністю ЗАПОРІЖЖЯ-АВТО, та відповідно набув права та обов`язки орендаря земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:03:035:0020, на якій розташоване це майно, за договором оренди землі від 04.02.2008, зареєстрованим у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах 07.02.2008 за № 040826100264, укладеним між Запорізькою міською радою та Закритим акціонерним товариством ЗАПОРІЖЖЯ-АВТО. В порушення умов вказаного договору оренди землі відповідач не сплачував орендну плату за користування земельною ділянкою за спірний період, внаслідок чого утворилася заборгованість, яка є предметом стягнення за даним позовом.
Позов заявлено на підставі ст. ст. 3, 11, 525, 526, 377, 627 - 629, 632, 638, 651, 652, 762 Цивільного кодексу України, ст.ст. 173, 283 Господарського кодексу України, ст. ст. 3, 83, 93, 120, 124, 206 Земельного кодексу України, пп. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14, п. 2 ч. 1 ст. 270, п.271.2 ст. 271, п. 287.1 ст. 287, п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України, ст.ст. 1 - 3, 15, 21, 22, 24 Закону України Про оренду землі, ст. ст. 5, 13, 15, 23 Закону України Про оцінку земель.
Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 16.01.2025 позовну заяву передано на розгляд судді Мірошниченку М.В.
Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 20.02.2025 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, присвоєно справі номер провадження 33/6/25, ухвалено розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 18.02.2025 об 10 год. 00 хв.
Копію ухвали доставлено до електронних кабінетів сторін 20.01.2025 о 18 год. 21 хв., що підтверджується довідками про доставку електронного листа.
04.02.2025 від відповідача надійшов відзив, відповідно до якого відповідач просив відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог.
10.02.2025 від позивача надійшла відповідь на відзив, відповідно до якої позивач вважає, що доводи відповідача викладенні у відзиві є безпідставними та не ґрунтуються на нормах діючого законодавства.
13.02.2025 від відповідача надійшла заява про участь у судовому засіданні 18.02.2025 о 10 год. 00 хв. у справі №908/152/25 в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів.
Ухвалою суду від 14.01.2025 задоволено заяву відповідача, ухвалено здійснювати проведення судового засідання 18.02.2025 о 10 год. 00 хв. у справі №908/152/25 у режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів представника відповідача та програмного забезпечення за посиланням vkz.court.gov.ua.
18.02.2025 від відповідача надійшло клопотання про відкладення розгляду справи. У клопотанні відповідач просив відкласти підготовче засідання у зв`язку з виникненням технічних проблем, що унеможливили участь представника відповідача у судовому засіданні в режимі відеоконференції.
В судовому засіданні 18.02.2025 був присутній представник позивача, здійснювалося фіксування судового процесу технічними засобами відеоконференцзв`язку.
Суд повідомив про надходження від відповідача клопотання відкладення розгляду справи у зв`язку з виникненням технічних проблем, що унеможливили участь представника відповідача у судовому засіданні в режимі відеоконференції.
Представник позивача заперечив проти визнання поважними причини неявки відповідача у це судове засідання, вирішення клопотання щодо відкладення розгляду справи залишив на розсуд суду.
З метою дотримання принципу рівності сторін та процесуальних прав усіх учасників справи, враховуючи виникнення технічних проблем, що унеможливили участь представника відповідача у судовому засіданні в режимі відеоконференції, суд ухвалив задовольнити клопотання відповідача, відкласти підготовче засідання на 18.03.2025 о 10 год. 00 хв.
13.03.2025 від відповідача надійшла заява про участь у судовому засіданні 18.03.2025 о 10 год. 00 хв. у справі №908/152/25 в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів.
13.03.2025 від відповідача надійшла заява про участь у судовому засіданні 18.03.2025 о 10 год. 00 хв. у справі №908/152/25 в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів.
Ухвалою суду від 14.03.2025 задоволено заяву відповідача, ухвалено здійснювати проведення судового засідання 18.03.2025 о 10 год. 00 хв. у справі №908/152/25 у режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів представника відповідача та програмного забезпечення за посиланням vkz.court.gov.ua.
В судовому засіданні 18.03.2025 були присутні представники позивача та відповідача, здійснювалося фіксування судового процесу технічними засобами відеоконференцзв`язку.
Представники сторін заявили про відсутність інших доказів, окрім тих, які надані до матеріалів справи, відсутність заяв чи клопотань та про можливість закриття підготовчого провадження.
Суд дійшов висновку, що наявних у справі матеріалів достатньо для вирішення спору по суті.
Ухвалою суду від 18.03.2025 закрито підготовче провадження у справі №908/152/25, призначено справу №908/152/25 до розгляду по суті на 15.04.2025 о 10 год. 00 хв. Ухвалено здійснювати проведення судового засідання в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів представника відповідача та програмного забезпечення за посиланням vkz.court.gov.ua.
В судовому засіданні 15.04.2025 був присутній представник позивача, здійснювалося фіксування судового процесу технічними засобами відеоконференцзв`язку.
Представник відповідача до відеоконференції не приєднався.
Представник позивача просив задовольнити позов у повному обсязі.
В судовому засіданні 15.04.2025 судом проголошено скорочене рішення: позов задовольнити.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, суд
ВСТАНОВИВ:
04.02.2008 між Запорізькою міською радою (орендодавець, позивач) та Закритим акціонерним товариством «ЗАПОРІЖЖЯ-АВТО» було укладено договір оренди землі, зареєстрований у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 07.02.2008 за № 040826100264.
Згідно п. 1 договору орендодавець відповідно до рішення шістнадцятої сесії п`ятого скликання Запорізької міської ради №32/102 від 30.11.2007 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розташування служби матеріального забезпечення, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Комсомольська, 11.
Власником земельної ділянки загальною площею 0,2470 га, кадастровий номер 2310100000:03:035:0020 за адресою: м. Запоріжжя, вул. Комсомольська, 11 (далі земельна ділянка) є територіальна громада міста Запоріжжя.
Відповідно до п. 8 договору договір укладено на дев`ятнадцять років, тобто до 04.02.2027.
Пунктом 5 договору встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 1 056 122грн. 60 коп. (один мільйон п`ятдесят шість тисяч сто двадцять дві грн. 60 коп.), в цінах 2008 року.
Відповідно до п. 9 договору, оренда плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі: 31 683грн. 68 коп. (тридцять одна тисяча шістсот вісімдесят три грн. 68 коп.), що складає 3% нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2008 року.
Відповідно до п. 11 договору, орендна плата вноситься щомісячно рівним частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок місцевого бюджету.
Запорізька міська рада передала орендарю земельну ділянку загальною площею 0,2470 га, кадастровий номер 2310100000:03:035:0020 за адресою: м. Запоріжжя, вул.Комсомольська, 11, а орендар прийняв вказану земельну ділянку в оренду за актом прийому-передачі.
24.12.2018 Товариством з обмеженою відповідальністю «ЗАПОРІЖЖЯ-АВТО» та Товариством з обмеженою відповідальністю «ТЕПЛОСЕРВІС-ДК» (відповідач) укладено договір купівлі-продажу нерухомого майна, посвідчений приватним нотаріусом Запорізького міського нотаріального округу Запорізької області Вовк І.І., зареєстрований у реєстрі за №10153, що підтверджується Інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно 403239275 від 11.11.2024.
Відповідно до п. 1.1 зазначеного договору ТОВ «ЗАПОРІЖЖЯ-АВТО» передав у власність, а відповідач прийняв у власність нерухоме майно, а саме: адміністративний комплекс, що розташований за адресою: м. Запоріжжя, вулиця Сергія Серікова (стара назва Комсомольська), будинок за номером 11 і зобов`язався сплатити за нього визначену за домовленістю сторін грошову суму.
Об`єкт продажу розташований на земельній ділянці площею 0,2470 га, кадастровий номер 2310100000:03:035:0020, яка розташована за адресою: місто Запоріжжя, вулиця Сергія Серікова (стара назва Комсомольська), будинок 11.
Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно (№403239275 від 11.11.2024), за відповідачем зареєстровано право власності на об`єкти нерухомого майна за адресою: м. Запоріжжя, вул.Серікова Сергія, буд. 11.
Відповідно до ч. 3 ст. 7 Закону України «Про оренду землі» у разі набуття права власності на об`єкт нерухомого майна, розміщений на земельній ділянці, що перебуває у користуванні відчужувача (попереднього власника) такого об`єкта на праві оренди, до набувача такого об`єкта одночасно переходить право оренди земельної ділянки, на якій розміщений такий об`єкт, в обсязі та на умовах, встановлених для відчужувача (попереднього власника) зазначеного об`єкта, розміщеного на земельній ділянці. Волевиявлення орендодавця, відчужувача (попереднього власника) набувача такого об`єкта та внесення змін до договору оренди із зазначенням нового орендаря земельної ділянки не вимагаються.
Частиною 1 статті 377 Цивільного кодексу України визначено, що до особи, яка набула право власності на об`єкт нерухомого майна (житловий будинок (крім багатоквартирного), іншу будівлю або споруду), об`єкт незавершеного будівництва, право власності на який зареєстровано у визначеному законом порядку, або частку у праві спільної власності на такий об`єкт, одночасно переходить право власності (частка у праві спільної власності) або право користування земельною ділянкою, на якій розміщений такий об`єкт, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для відчужувача (попереднього власника) такого об`єкта, у порядку та на умовах, визначених Земельним кодексом України.
Згідно з частиною 4 статті 120 Земельного кодексу України у разі набуття права власності на об`єкт нерухомого майна (жилий будинок (крім багатоквартирного), іншу будівлю або споруду), об`єкт незавершеного будівництва, розміщений на земельній ділянці, що перебуває у користуванні на праві оренди, емфітевзису, суперфіцію у відчужувача (попереднього власника), до набувача одночасно переходить відповідно право оренди, емфітевзису, суперфіцію земельної ділянки, на якій розміщений такий об`єкт, в обсязі та на умовах, встановлених для відчужувача (попереднього власника) такого об`єкта.
Аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що з моменту набуття права власності на нерухоме майно особа, яка стала новим власником такого майна, одночасно набуває права оренди земельної ділянки, на якій розміщено це майно, у зв`язку з припиненням права власності на нього та, відповідно, припиненням права користування попереднього власника земельною ділянкою, на якій це майно розміщено, згідно з частиною другою статті 120 Земельного кодексу України. Тобто особа, яка набула право власності на таке майно, фактично стає орендарем земельної ділянки, на якій воно розміщено, у тому ж обсязі та на умовах, як і у попереднього власника. При цьому договір оренди цієї земельної ділянки щодо попереднього її користувача (попереднього власника нерухомого майна) припиняється відповідним договором, на підставі якого новим власником набуто право власності на розташоване на цій земельній ділянці майно.
Відчуження об`єкта нерухомості, розташованого на орендованій земельній ділянці, не є підставою для розірвання договору оренди із попереднім власником чи внесення змін до нього, оскільки такий договір припиняється щодо останнього в силу закону, однак діє на тих самих умовах стосовно особи, яка, набувши право власності на нерухоме майно, розташоване на орендованій земельній ділянці, з моменту набуття такого права набуває також права оренди земельної ділянки, на якій це майно розміщене, а отже й відповідні права та обов`язки, зокрема, зі сплати орендної плати за користування земельною ділянкою.
Таким чином, відчуження об`єкта нерухомості, розташованого на орендованій земельній ділянці, не припиняє договору оренди в цілому, а має місце автоматична заміна сторони у такому зобов`язанні на підставі частини третьої статті 7 Закону України "Про оренду землі".
Аналогічна правова позиція викладена в постановах Колегій Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 10.04.2018 у справі N915/672/17; від 17.04.2018 у справі N 922/2883/17; від 04.07. 2019 у справі N 911/2244/18.
Цивільні зобов`язання виникають з підстав, передбачених ст. 11 Цивільного кодексу України, зокрема з договорів та інших правочинів.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про оренду землі» оренда землі це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Згідно зі статтею 13 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
У статті 21 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що орендна плата за землю це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
За положеннями статті 24 Закону України «Про оренду землі» орендодавець має право вимагати від орендаря своєчасного внесення орендної плати.
Згідно положень ст. 21 Закону України «Про оренду землі» та підпункту 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
За таких умов у відповідача за результатами підписання договору купівлі-продажу нерухомого майна виник обов`язок сплачувати на розрахунковий рахунок місцевого бюджету орендну плату за користування земельною ділянкою, на якій розташований такий об`єкт нерухомого майна.
За змістом статті 15 Закону України «Про оренду землі» істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Для визначення розміру орендної плати за землі державної та комунальної власності базою для обрахунку є нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Порядок проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок встановлено Законом України «Про оцінку земель».
Згідно із ч. 1 ст. 15 Закону України «Про оцінку земель» підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
За змістом статті 18 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення не рідше ніж один раз на 7-10 років.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України «Про землеустрій».
Відповідно до ч. 5 ст. 5 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема, для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Статтею 13 Закону України «Про оцінку земель» встановлено випадки обов`язкового проведення грошової оцінки земельних ділянок. Відповідно до абзацу другого частини першої статті 13 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі, зокрема, визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Порядок затвердження технічної документації з оцінки земель визначений статтею 23 Закону України «Про оцінку земель». Частинами першою, третьою та четвертою цієї статті передбачено, що технічна документація з бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Протягом місяця з дня надходження технічної документації з бонітування ґрунтів, нормативної грошової оцінки відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру. Рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України.
Положеннями пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.
Отже, нормативна грошова оцінка земель встановлюється шляхом затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, яка здійснюється відповідною сільською, селищною, міською радою. Зазначене імперативне регулювання унеможливлює встановлення нормативної грошової оцінки земельних ділянок договором, зокрема договором між органом місцевого самоврядування і орендарем.
30.06.2015 Запорізькою міською радою було прийнято рішення № 7 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя", згідно з яким впроваджено оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки з 01.01.2016. Рішення за №7 було оприлюднене 14.07.2015 в газеті «Запорізька Січ» та набрало чинності з 01.01.2016.
30.06.2015 Запорізька міська рада прийняла рішення №6 «Про встановлення податку на майно (в частині плати за землю). Відповідно до додатку 3 цього рішення, встановлено розмір орендної плати за використання земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності (у відсотках від їх нормативної грошової оцінки). Земельна ділянка з кадастровим номером 2310100000:03:035:0020 відноситься до категорії інших земельних ділянок, розмір орендної плати якої складає 3% від нормативної грошової оцінки.
28.11.2018 Запорізька міська рада прийняла рішення №26 «Про встановлення розміру орендної плати за землю». Зазначеним рішенням Запорізькою міською радою було встановлено розміри орендної плати за використання земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності (у відсотках від їх нормативної грошової оцінки).
Відповідно до додатку до вказаного рішення річний розмір орендної плати за земельну ділянку з кадастровим номером 2310100000:03:035:0020, наданої для розташування виробничої бази по виробництву тротуарної плитки становить 3 відсотка від її нормативної грошової оцінки. Рішення Запорізької міської ради від 30.06.2015 №7 та від 28.11.2018 №26 не змінювались та не скасовувались і є чинними.
Згідно з п. 12 договору оренди землі, розмір орендної плати переглядається один раз на рік зокрема у разі: зміни розмірів земельного податку; підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати; в інших випадках, передбачених законом.
Відповідно до п. 30 договору орендар зобов`язаний своєчасно та в повному обсязі вносити орендну плату.
Згідно ст. 289 Податкового Кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.
Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок.
Відповідно до п. 30 договору орендар зобов`язаний самостійно щорічно індексувати розмір орендної плати відповідно до індексації нормативної грошової оцінки земель, згідно з чинним законодавством.
Значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за попередній рік застосовується для розрахунку податкового зобов`язання на наступний рік.
Відповідно до витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № НВ-2300234182024 від 24.12.2024 нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:03:035:0020 становить 9248445,70 грн. (дев`ять мільйонів двісті сорок вісім тисяч чотириста сорок п`ять грн. 70 коп., у цінах 2024 року.
Відповідач не сплачував орендну плату за договором оренди землі у відповідності до нової нормативної грошової оцінки землі з 2016 року, внаслідок чого у нього утворилась заборгованість зокрема, за період з 01.01.2019 по 31.12.2024 в сумі 1089377,18 грн.
Так, відповідно до повідомлення ГУ ДПС у Запорізькій області від 10.12.2024 №13567/5/08-01-09 відповідачем сплачена сума орендної плати за земельні ділянки по м.Запоріжжя за період з 01.01.2019 по теперішній час в таких розмірах:
за 2019 рік в сумі 194 332,00 грн.;
за 2020 рік в сумі 83 656,47 грн.;
за 2023 рік в сумі 29 696,98 грн.
За 2021, 2022 та 2022 рік орендна плата не сплачувалась.
Сума заборгованості зі сплати орендної плати за період з 01.01.2019 по 31.12.2024 визначена позивачем наступним чином:
1) Сума орендної плати з 01.01.2024 по 31.12.2024 дорівнює: 9248445,70 грн. (нормативно грошова оцінка в цінах 2024 року) * 3 % = 277453,37 грн.
За вказаний період відповідачем орендна плата не сплачувалась, тому розмір заборгованості за вказаний період становить 277453,37 грн.
2) Сума орендної плати з 01.01.2023 по 31.12.2023 дорівнює:
9248445,70 грн. (нормативно грошова оцінка в цінах 2024 року) / 1,051 (коефіцієнт індексації нормативно грошової оцінки за 2023 рік) = 8 799 662,89 грн. (нормативно грошова оцінка в цінах 2023 року) * 3 % = 263989,89 грн.
Сума заборгованості за вказаний період становить: 263989,89 29696,98 = 234292,91 грн.
3) Сума орендної плати з 01.01.2022 по 31.12.2022 дорівнює:
8799662,89 грн. (нормативно грошова оцінка в цінах 2023 року) / 1,15 (коефіцієнт індексації нормативно грошової оцінки за 2022 рік) = 7651880,77грн. (нормативно грошова оцінка в цінах 2022 року) * 3% = 229556,42 грн.
За вказаний період відповідачем орендна плата не сплачувалась, тому розмір заборгованості за вказаний період становить 229 556,42 грн.
4) Сума орендної плати з 01.01.2021 по 31.12.2021 дорівнює:
7651880,77 грн. (нормативно грошова оцінка в цінах 2022 року) / 1,1 (коефіцієнт індексації нормативно грошова оцінка за 2021 рік) = 6956255,25 грн. (нормативно грошова оцінка в цінах 2021 року) * 3% = 208687,65 грн.
За вказаний період відповідачем орендна плата не сплачувалась, тому розмір заборгованості за вказаний період становить 208 687,65 грн.
5) Сума орендної плати з 01.01.2020 по 31.12.2020 дорівнює:
6956255,25 грн. (нормативно грошова оцінка в цінах 2021 року) / 1 (коефіцієнт індексації нормативно грошової оцінки за 2020 рік) = 6956255,25 грн. (нормативно грошова оцінка в цінах 2020 року) * 3% = 208687,65 грн.
Сума заборгованості за вказаний період становить: 208687,65 83656,47 = 125 031,18 грн.
6) Сума орендної плати з 01.01.2019 по 31.12.2019 дорівнює:
6956255,25 грн. (нормативно грошова оцінка в цінах 2020 року) / 1 (коефіцієнт індексації нормативно грошової оцінки за 2019 рік) = 6 956 255,25 грн. (нормативно грошова оцінка в цінах 2019 року) * 3% = 208 687,65 грн.
Сума заборгованості за вказаний період становить: 208687,65 194332,00 = 14355,65 грн.
Загальний розмір заборгованості з орендної плати відповідача за договором оренди землі №040826100264 від 04.02.2008 за період з 01.01.2019 по 31.12.2024 становить: 14355,65 грн. + 125031,18 грн. + 208687,65 грн. + 229556,42 грн. + 234292,91 грн. + 277453,37 грн. = 1089377,18 грн.
За приписами ч. 3 ст. 13 ГПК України кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Згідно з ч. 3 ст. 74 ГПК України докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.
Відповідачем не надано доказів сплати спірної заборгованості в сумі 1089377,18 грн.
Заперечення відповідача щодо застосування витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки землі 2024 року для визначення орендної плати за попередні періоди суд визнав необґрунтованими з огляду на таке.
За приписами ч. 3 ст. 13, ч. 3 ст. 74 ГПК України обов`язок подання доказів покладається не тільки на особу, що доводить обставини, а й на сторону, яка їх заперечує.
Отже, незгода відповідача з викладеними в позові обставинами не звільняє його від обов`язку доведення зворотного.
За приписами ст. 79 ГПК України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Як наголосила Велика Палата Верховного Суду в пунктах 7.28, 7.19 постанови у справі № 905/1680/20, земельним законодавством та ПК України не обмежується можливість подання доказів щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної (комунальної) власності для цілей сплати орендної плати виключно витягом з Державного земельного кадастру, належними доказами на обґрунтування нормативної грошової оцінки земельної ділянки можуть бути: технічна документація на спірну земельну ділянку, виготовлена компетентним органом для оформлення договору оренди, довідка з Державного земельного кадастру, витяг з Державного земельного кадастру, а також висновок судової експертизи про встановлення нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки, наданий відповідно до статей 98 - 103 ГПК України, які містять інформацію щодо предмета спору в цій справі.
Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки це роздруковані за допомогою програмного забезпечення актуальні дані про земельну ділянку, які є у Державному земельному кадастрі та технічній документації з нормативної грошової оцінки земель станом на певну дату. Витяг з нормативної грошової оцінки земельної ділянки може бути доказом проведення такої оцінки та визначати дані про таку оцінку як на момент його видачі, так за попередній період за умови, що нормативно-грошова оцінка земельної ділянки була сталою та не зазнала змін у цей період.
Позивачем на підтвердження своїх вимог надано витяг №НВ-2300234182024 із технічної документації нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 24.12.2024, отриманий у встановленому порядку.
Наданий позивачем витяг відповідає додатку № 17 до Методики нормативної грошової
оцінки земельних ділянок, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2021 № 1147. Зокрема, містить кадастровий номер земельної ділянки, щодо якої надано витяг, а також нормативну грошову оцінку земельної ділянки у гривнях. Вказаної інформації цілком достатньо для обчислення розміру орендної плати.
Відповідач, у свою чергу, не надав іншого витягу про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, який би спростовував зазначену у витязі нормативну грошову оцінку станом на дату його формування (24.12.2024).
Нормативна грошова оцінка земель міста Запоріжжя, яка затверджена рішенням Запорізької міської ради №7 від 30.06.2015, діє на сьогоднішній день і використовується органами Держгеокадастру для видачі витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку. Відповідно до ст.ст. 13, 15, 18, 20, 23 Закону України «Про оцінку земель», ст. 289 Податкового кодексу України, для визначення розміру орендної плати за землю використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Нормативна грошова оцінка проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років. Тобто технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя не затверджується щорічно. Щорічно можна отримати витяг з урахуванням коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки.
Використаний позивачем витяг №НВ-2300234182024 сформований із використанням базової вартості квадратного метра земель міста Запоріжжя, встановленої рішенням Запорізької міської ради № 7 від 30.06.2015 та введеної в дію з 01.01.2016, а зазначена у ньому сума, проіндексована, станом на дату формування.
Для розрахунку орендної плати позивач використовував витяг про нормативну грошову оцінку землі в цінах 2024 року та зменшував її розмір на відповідні щорічні коефіцієнти індексації за спірний період, що не суперечить законодавству, оскільки у спірному періоді з 01.01.2019 по 31.12.2024 нормативна грошова оцінки землі була сталою, починаючи з 01.01.2016 та підлягала коригуванню лише на щорічні коефіцієнти індексації. Для визначення оцінки землі станом на 2024 рік щорічні коефіцієнти індексації нормативно грошової оцінки землі 2016 року були застосовані кумулятивно. Відповідно для отримання оцінки попередніх років можливо арифметично вирахувати таку оцінку шляхом зменшення оцінки 2024 року на коефіцієнти індексації попередніх років, які входили в цей розрахунок.
Стосовно заперечень відповідача про непогодження в договорі нової нормативно грошової оцінки землі суд зазначає, що орендна плата за земельну ділянку, яка перебуває в державній або в комунальній власності, має подвійну правову природу, оскільки, з одного боку, є передбаченим договором оренди землі платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (частина 1 статті 21 Закону України "Про оренду землі", підпункт 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК України), з іншого боку, є однією з форм плати за землю як обов`язкового платежу в складі податку на майно нарівні із земельним податком (підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України). Такий висновок наведено, зокрема, в постановах Верховного Суду від 13.10.2021 у справі №910/14176/20, 09.06.2020 у справі № 911/2685/18.
Подвійна правова природа орендної плати зумовлює ту обставину, що при визначенні її розміру, окрім норм цивільного, земельного законодавства та Закону України "Про оренду землі", необхідно враховувати і вимоги ПК України (аналогічний висновок викладений у постанові Великої Палати Верховного Суду від 09.11.2021 у справі № 635/4233/19).
Обов`язковість врахування нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної та комунальної власності під час визначення розміру орендної плати встановлена законом (абзац другий частини першої статті 13 Закону України «Про оцінку земель»). Отже, у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної та комунальної власності змінюється також розмір орендної плати.
Отже, з моменту початку застосування відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України нового розміру нормативної грошової оцінки земельних ділянок державної та комунальної власності автоматично змінюються і права та обов`язки сторін договору оренди в частині розміру орендної плати, якщо він визначений у відсотковому співвідношенні до нормативної грошової оцінки (вказана правова позиція викладена в п. 103 постанови Великої Палати Верховного Суду від 05.06.2024 у справі №914/2848/22).
Рішенням Запорізької міської ради № 7 від 30.06.2015 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя" впроваджено оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки з 01.01.2016. Рішення за №7 було оприлюднене
14.07.2015 року в газеті «Запорізька Січ» та набрало чинності з 01 січня 2016 року.
Вказаним рішенням міської ради від 30.06.2015 №7 введено в дію нормативну грошову оцінку земель міста з 01.01.2016, встановлено, що нормативна грошова оцінка земель м.Запоріжжя підлягає щорічній індексації відповідно до вимог діючого законодавства, а також визнано рішення Запорізької міської ради від 03.03.2008 №79 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя» таким, що втратило чинність з моменту впровадження нової нормативної грошової оцінки.
З огляду не це, попередня нормативна грошова оцінка землі не підлягає застосуванню для визначення розміру орендної плати з 01.01.2016.
Доводи відповідача про те, що декларації з орендної плати відповідача з зазначенням річної суми орендної плати прийняті ДПС без помилок, не свідчить про відсутність у відповідача заборгованості з орендної плати за договором, виходячи з такого.
Пунктом 286.2 статі 286 Податкового кодексу України встановлено, що платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму плати за землю щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають до відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов`язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, а надалі такий витяг подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.
Отже, у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі при поданні декларацій подається новий витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
Відповідач при поданні декларацій за спірний період використовував стару нормативну грошову оцінку землі, яка, як встановлено судом, не підлягала застосуванню у спірному періоді, та є меншою за нову нормативно грошову оцінку, що призвело до утворення заборгованості зі сплати орендної плати за договором.
Наявність у відповідача заборгованості зі сплати орендної плати в розмірі 654882,56 грн. було зазначено позивачем у претензії відповідно до інформації, отриманої від Головного управління ДПС у Запорізькій області, яка визначена згідно задекларованих відповідачем сум податкових зобов`язань на підставі старої нормативно грошової оцінки землі.
Зазначення позивачем у досудовій претензії суми заборгованості відповідача відповідно до інформації Головного управління ДПС у Запорізькій області (654882,56 грн.) не позбавляє позивача права пред`явити позовні вимоги про стягнення спірної заборгованості в розмірі 1089377,18 грн. та в доведенні її обґрунтованості.
Щодо пільги з орендної плати за період з березня по грудень 2022 року суд враховує, що відповідно до пункту 69.14 Перехідних положень Податкового кодексу України (в редакції Закону № 3050) за період з 1 січня 2022 року до 31 грудня 2022 року не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних осіб, та за період з 1 березня 2022 року до 31 грудня 2022 року - в частині земельних ділянок, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.
Відповідно до правового висновку Касаційного адміністративного суду, викладеному в постанові від 22.11.2024 у справі № 280/325/24: "Аналіз вказаних положень підпункту 69.14 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин свідчить про те, що платники податків (плати за землю, орендної плати), які задекларували за 2022 та/або 2023 роки податкові зобов`язання з плати за землю за земельні ділянки, що розташовані на територіях, визначених цим підпунктом та орендної плати за земельні ділянки до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно" (який набрав чинності 06.05.2023) мають право відкоригувати такі нараховані податкові зобов`язання за період 2022-2023 років шляхом подання в порядку, визначеному цим Кодексом, уточнюючих податкових декларацій".
Як вбачається з інформації ГУ ДПС у Запорізькій області №13567/5/08-01-09 від 10.12.2024, відповідачем задекларовано податкові зобов`язання з плати за землю за період з 01.01.2022 по 31.12.2022 в сумі 218167,22 грн. без урахування нової нормативної грошової оцінки землі та без урахування пільги за 2022 рік, сплачено 0,00 грн.
Відповідач не надав доказів подання уточнюючої декларації щодо застосування пільги за період з березня по грудень 2022 року. Отже, відповідач не скористався пільгою за період з березня по грудень 2022 року у встановленому порядку. Тому підстави для зменшення орендної плати за цей період відсутні.
Щодо пільги з орендної плати за період з 01 по 31 березня 2020 року відповідно до п. 52-4 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України за період з 01 березня по 31 березня 2020 року суд зауважує, що сума орендної плати за цей період визначена відповідачем на підставі старої нормативно грошової оцінки землі, яка не підлягає застосуванню за цей період, та є меншою, ніж сума орендної плати, визначена за відповідний період з урахуванням нової нормативно грошової оцінки землі. Сума пільги з урахуванням зміненого розміру нормативно грошової оцінки землі з поданням відповідного витягу про затвердження нової нормативної грошової оцінки землі відповідно до вимог п.286.2 ст. 286 Податкового кодексу України відповідачем задекларована не була.
Враховуючи викладене, суд визнав обґрунтованими та задовольнив позовні вимоги про стягнення з відповідача на користь позивача заборгованості за договором оренди землі №040826100264 від 04.02.2008 за період з 01.01.2019 по 31.12.2024 в розмірі 1089377,18 грн.
Згідно з ч. 1 ст. 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Згідно з ч. 1 ст. 4 Закону України Про судовий збір судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Законом України Про Державний бюджет України на 2025 рік визначено прожитковий мінімум для працездатних осіб з 1 січня 2025 року в розмірі 3028,00 грн.
Позовна заява містить вимоги майнового характеру про стягнення 1089377,18 грн. та надійшла в системі Електронний суд.
Відповідно до пп. 1 п. 2 ч. 2 ст. 4 Закону України Про судовий збір ставка судового збору за подання до господарського суду позовної заяви майнового характеру становить 1,5 відсотка ціни позову, але не менше 1 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб і не більше 350 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Згідно з ч. 3 ст. 4 Закону України Про судовий збір при поданні до суду процесуальних документів, передбачених частиною другою цієї статті, в електронній формі - застосовується коефіцієнт 0,8 для пониження відповідного розміру ставки судового збору.
Таким чином, за розгляд позовної заяви про стягнення 1089377,18 грн. належить до сплати судовий збір у розмірі: 1089377,18 грн. х 1,5% х 0,8 = 13072,53 грн.
22.12.2023 Запорізькою міською радою прийнято рішення №75 «Про бюджет Запорізької міської територіальної громади на 2024 рік». Згідно з додатком 3 до рішення №75 головним розпорядником бюджетних коштів визначено Виконавчий комітет Запорізької міської ради.
Запорізька міська рада не є розпорядником бюджетних коштів та не має рахунків у фінансових установах. Головним розпорядником коштів, який здійснює видатки є Виконавчий комітет Запорізької міської ради.
Таким чином, Виконавчий комітет Запорізької міської ради є головним розпорядником бюджетних коштів в м. Запоріжжі, який здійснює заходи, що реалізуються за рахунок коштів бюджету, в тому числі щодо сплати судового збору за подачу позовних заяв та інших заяв до суду для захисту прав та інтересів територіальної громади в особі Запорізької міської ради.
За розгляд позовної заяви Виконавчим комітетом Запорізької міської ради сплачено судовий збір у сумі 13072,53 грн. платіжною інструкцію № 18 від 14.01.2025.
Враховуючи викладене, оскільки платником судового збору за розгляд даного позову є Виконавчий комітет Запорізької міської ради, відповідно до ч. 1 ст. 129 ГПК України витрати зі сплати судового збору за розгляд позовної заяви в сумі 13072,53 грн. підлягають стягненню з відповідача на користь Виконавчого комітету Запорізької міської ради.
Керуючись ст.ст. 129, 232, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю ТЕПЛОСЕРВІС-ДК (69001, м.Запоріжжя, вул. Перемоги, буд. 32, прим. 12, ідентифікаційний код 38069645) на користь Запорізької міської ради (69105, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 206, ідентифікаційний код 04053915) заборгованість за договором оренди землі № 040826100264 від 04.02.2008 за період з 01.01.2019 по 31.12.2024 в розмірі 1 089 377,18 грн. (один мільйон вісімдесят дев`ять тисяч триста сімдесят сім грн. 18 коп.) на розрахунковий рахунок №UA508999980334139812000008479, отримувач: Головне управління казначейства у Запорізькій області, ЄДРПОУ 37941997, код 18010600.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю ТЕПЛОСЕРВІС-ДК (69001, м.Запоріжжя, вул. Перемоги, буд. 32, прим. 12, ідентифікаційний код 38069645) на користь Виконавчого комітету Запорізької міської ради (69105, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 206, ідентифікаційний код 02140892) судовий збір, сплачений при подачі позовної заяви в розмірі 13 072,53 грн. (тринадцять тисяч сімдесят дві грн. 53 коп.) отримувач: Виконавчий комітет Запорізької міської ради, рахунок: UA058201720344270024000034816, ЄДРПОУ 02140892, банк отримувача: Державна казначейська служба України м. Київ.
Видати наказ після набрання судовим рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Рішення суду може бути оскаржено шляхом подачі апеляційної скарги до Центрального апеляційного господарського суду протягом 20 днів з дня складення повного судового рішення. Повне судове рішення складено та підписано 25.04.2025.
СуддяМ.В. Мірошниченко
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 15.04.2025 |
Оприлюднено | 28.04.2025 |
Номер документу | 126865567 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них щодо припинення права користування земельною ділянкою, з них щодо визнання незаконним акта, що порушує право користування земельною ділянкою, з них що виникають з договорів оренди |
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Мірошниченко М.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні