ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під`їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"14" квітня 2025 р.м. ХарківСправа № 922/427/25
Господарський суд Харківської області у складі:
судді Усатої В.В.
при секретарі судового засідання Корнух В.О.
розглянувши в порядку загального позовного провадження справу
за позовом Комунального підприємства "ХАРКІВСЬКІ ТЕПЛОВІ МЕРЕЖІ" (61037, Харківська обл., місто Харків, вулиця Мефодіївська, будинок 11) до Товариства з обмеженою відповідальністю «Еребус-ЛВ» (61003, м. Харків, вул. Кооперативна, 22, каб. 5А) про стягнення коштів за участю представників:
позивача - не з`явився;
відповідача - не з`явився;
ВСТАНОВИВ:
Комунальне підприємство "ХАРКІВСЬКІ ТЕПЛОВІ МЕРЕЖІ" звернулось до Господарського суду Харківської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Еребус-ЛВ», в якому просить:
- Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Еребус -ЛВ» збитки у розмірі 1 716 729,72 грн, з яких: збитки у розмірі 17 868,04 грн за договором № 68091702 від 17.09.2021; збитки у розмірі 140 000,00 грн за договором № 41012808 від 28.01.2022; збитки у розмірі 698 082,49 грн за договором № 68020117 від 01.02.2022; збитки у розмірі 55 716,08 грн за договором № 68030302 від 03.03.2022; збитки у розмірі 78 945,04 грн за договором № 68092704 від 27.09.2022; збитки у розмірі 726 118,07 грн за договором № 68101716 від 17.10.2022.
- Судові витрати віднести на відповідача.
Ухвалою Господарського суду Харківської області від 17.02.2025 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 922/427/25. Постановлено справу розглядати за правилами загального позовного провадження з повідомленням сторін. Призначено підготовче засідання на 10 березня 2025 року о 11:00 год.
В судовому засіданні 10.03.2025 на підставі п. 3 ч. 2 ст. 183 ГПК України постановлено протокольну ухвалу про відкладення підготовчого засідання на 24.03.2025 о 12:00 год. з метою повторного направлення відповідачеві ухвали суду від 17.02.2025 та ухвали-повідомлення, постановленої за результатами даного судового засідання.
В судовому засіданні 24.03.2025 на підставі п. 3 ч. 2 ст. 183 ГПК України постановлено протокольну ухвалу про відкладення підготовчого засідання на 31.03.2025 о 13:00 год.
В судовому засіданні 31.03.2025 на підставі п. 3 ч. 2 ст. 185 ГПК України постановлено протокольну ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті на 14.04.2025 о 11:45 год.
В призначене судове засідання 14.04.2025 учасники справи своїх представників не направили.
Відповідно до ч.1 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Водночас, суд звертає увагу на те, що явка сторін у судове засідання обов`язковою не визнавалась, а брати участь у судових засіданнях є правом учасників справи, що встановлено ст. 42 ГПК України.
Окрім того, матеріали справи свідчать про те, що судом було створено всім учасникам судового процесу належні умови для доведення останніми своїх правових позицій та надання ними доказів, які, на їх думку, є достатніми для обґрунтування своїх вимог чи заперечень.
Разом з цим, за висновками суду у матеріалах справи достатньо документів, які мають значення для правильного вирішення спору, внаслідок чого, суд дійшов висновку, що справа може бути розглянута за наявними у ній документами.
Отже, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши надані суду докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
17.09.2021 між позивачем та відповідачем був укладений договір № 68091702, до якого в подальшому була укладена додаткова угода № 1 від 31.12.2021 та додаткова угода № 2 від 19.12.2022.
Відповідно до п. 1.1 договору Підрядник (відповідач) зобов`язується протягом 2021 року виконати роботи з встановлення індивідуальних теплових пунктів в житлових будинках м. Харкова. Житловий будинок по м-н Конституції, 2/2 (реконструкція) (код ДК-021:2015 45454000-4 Реконструкція), згідно ДСТУ Б Д.1.1- 1:2013 (далі об`єкт будівництва), а Замовник (позивач) - прийняти ці роботи та оплатити їх.
Відповідно до п. 3.1 договору розрахунки проводяться шляхом поетапного перерахування грошових коштів на розрахунковий рахунок Підрядника Замовником після підписання Сторонами акта виконаних робіт (№ КБ-2в, КБ-3), за наявності фінансування.
Згідно п. 3.5 договору розрахунок за виконані Підрядником роботи Замовник здійснює протягом 180 календарних днів після підписання Сторонами акта виконаних робіт (№ КБ-2в, КБ-3).
Пунктом 3.6 передбачено, що для придбання матеріалів, конструкцій, обладнання, виробів Замовник може сплатити Підряднику аванс.
Згідно п. 3.7 Підрядник повинен використовувати авансовий платіж на придбання і постачання необхідних для виконання робіт матеріалів, конструкцій, обладнання, виробів строком не більше 3 місяців після одержання авансу. По закінченню тримісячного терміну Підрядник повинен скласти звіт про використання авансу, а невикористані суми авансу повертаються Замовнику.
Календарним графіком виконання проектних робіт (у редакції додаткової угоди № 1 від 31.12.2021) заключний етап «оформлення і здача актів виконаних робіт та виконавчої документації» виконується у період 17.05.2022 31.12.2022, тобто строк виконання робіт 31.12.2022.
Пунктом 7.3.5 договору передбачено, що за порушення умов цього договору винна Сторона відшкодовує іншій Стороні спричинені цим збитки, в тому числі втрачену вигоду, в порядку, передбаченому чинним законодавством та цим Договором.
Згідно з п. 10.1 (у редакції додаткової угоди № 1 від 31.12.2021) цей договір набирає чинності з моменту підписання його Сторонами та діє до 31.12.2022 року, а в частині розрахунків до повного виконання сторонами своїх зобов`язань.
Згідно п. 3.6 договору № 68091702 від 17.09.2021 позивач перерахував відповідачу аванс на загальну суму 2 000 000,00 грн, а саме: платіжним дорученням № 18090 від 08.11.2021 у розмірі 1 600 000,00 грн, платіжним дорученням № 20428 від 07.12.2021 у розмірі 200 000,00 грн, платіжним дорученням № 4844 від 30.03.2022 у розмірі 200 000,00 грн.
Виконані роботи за договором № 68091702 від 17.09.2021 оформлені актом № 1 приймання виконаних будівельних робіт, актом № 1/1 вартості устаткування, довідкою про вартість виконаних будівельних робіт та витрати від 03.05.2022.
Згідно довідки про вартість виконаних будівельних робіт та витрати від 03.05.2022 вартість виконаних робіт за договором № 68091702 від 17.09.2021 складає 1 982 131,96 грн.
Невикористана сума авансу за договором № 68091702 від 17.09.2021 складає 17 868,04 грн (2 000 000,00 1 982 131,96), яка станом на день подання позову відповідачем не повернута. У зв`язку з чим, як вказує позивач, він зазнав збитки у розмірі 17 868,04 грн.
Отже, за договором № 68091702 від 17.09.2021 за відповідачем обліковуються збитки у розмірі 17 868,04 грн (сума невикористаного авансу).
28.01.2022 між позивачем та відповідачем був укладений договір № 41012808, до якого в подальшому була укладена додаткова угода № 1 від 30.12.2022.
Відповідно до п. 1.1 договору Виконавець (відповідач) зобов`язується у 2022 році виконати Замовнику (позивачу) роботи, зазначені в п. 1.2, відповідно до умов цього Договору, а Замовник - прийняти і оплатити такі роботи.
Відповідно до п. 1.2 договору найменування робіт Виконання робіт з розробки проектно-кошторисної документації та отримання експертизи проектної документації по об`єкту: Встановлення індивідуального теплового пункту в житловому будинку за адресою: м. Харків, м-н Конституції, 2/2 (під`їзд 1-2) (ДК 021:2015 71320000-7 Послуги з інженерного проєктування). Обсяг виконання робіт одна робота. Проектна документація виконується у стадії «Робочий проект».
Відповідно до п. 4.1 договору розрахунки проводяться шляхом перерахування Замовником коштів на поточний рахунок Виконавця на підставі акта здачі-приймання проектно-вишукувальних робіт та передачі Замовнику виконаної проектної документації протягом 20 банківських днів після отримання фінансування даних робіт. Замовник може здійснити передплату, у разі наявності коштів, на підставі наданого Виконавцем рахунку.
Згідно п. 4.1.1 Замовник приймає виконані роботи на підставі акта здачі-приймання проектно-вишукувальних робіт, підписаного уповноваженими представниками Сторін та скріпленого печатками Сторін (у разі наявності). Акт здачі-приймання проектновишукувальних робіт передається Виконавцем уповноваженому представнику Замовника не пізніше 20 числа звітного місяця. Замовник може сплатити Виконавцю аванс за наявності фінансування.
Відповідно до п. 5.1 (у редакції додаткової угоди № 1 від 30.12.2022) строк виконання робіт: згідно календарного графіку виконання проектних робіт. Календарним графіком виконання проектних робіт (у редакції додаткової угоди № 1 від 30.12.2022) заключний етап «розробка кошторисної документації» виконується у період 04.12.2023 18.12.2023, тобто строк виконання робіт 18.12.2023.
Згідно п. 6.3.1 Виконавець зобов`язаний забезпечити виконання робіт у строки, встановлені цим Договором.
Пунктом 7.8 договору передбачено, що за порушення умов цього договору винна Сторона відшкодовує іншій Стороні спричинені цим збитки, в тому числі втрачену вигоду, в порядку, передбаченому чинним законодавством та цим Договором.
Відповідно до п. 10.1 (у редакції додаткової угоди № 1 від 30.12.2022) цей договір набирає чинності з моменту його укладення та діє до 31 грудня 2023р., а в частині - розрахунків до повного виконання Сторонами взаємних зобов`язань.
Згідно п.п. 4.1, 4.1.1 договору № 41012808 від 28.01.2022 платіжним дорученням № 4845 від 30.03.2022 позивач перерахував відповідачу аванс у розмірі 140 000,00 грн.
Однак відповідач не виконав договір № 41012808 від 28.01.2022. Протягом строку дії договору навіть не приступив до його виконання та не повернув позивачу сплачений аванс у розмірі 140 000,00 грн. У зв`язку з чим, за твердженнями позивача, він зазнав збитки у розмірі 140 000,00 грн.
Отже за договором № 41012808 від 28.01.2022 за відповідачем обліковуються збитки у розмірі 140 000,00 грн (сума невикористаного авансу).
01.02.2022 між позивачем та відповідачем був укладений договір № 68020117, до якого в подальшому було укладено додаткову угоду № 1 від 31.05.2022 та додаткову угоду № 2 від 19.12.2022.
Відповідно до п. 1.1 договору Підрядник (відповідач) зобов`язується протягом 2022 року виконати роботи «Встановлення індивідуальних теплових пунктів в житлових будинках м. Харкова. Житловий будинок по вул. Клочківська, 274 (реконструкція)» (код ДК-021:2015 45454000-4 «Реконструкція»), згідно КНУ в частині Настанови з визначення вартості будівництва, затверджених наказом Мінрегіону від 01.11.2021 № 281 (далі об`єкт будівництва), а Замовник (позивач) - прийняти ці роботи та оплатити їх.
Відповідно до п. 3.1 договору (у редакції додаткової угоди № 1 від 31.05.2022) ціна цього Договору становить 1 867 722 грн 00 коп. (один мільйон вісімсот шістдесят сім тисяч сімсот двадцять дві гривні 00 копійок), в тому числі ПДВ - 311 287 грн 00 коп. (триста одинадцять тисяч двісті вісімдесят сім гривень 00 коп.), в тому числі за рахунок коштів бюджету Харківської міської територіальної громади на 2022 рік 0,00 грн (нуль грн 00 коп.).
Згідно п. 4.1 договору розрахунки проводяться шляхом поетапного перерахування грошових коштів на розрахунковий рахунок Підрядника Замовником після підписання Сторонами акта виконаних робіт (№ КБ-2в, КБ-3), за наявності фінансування.
Пунктом 5.1 договору передбачено, що період виконання робіт згідно з календарним графіком, який є невід`ємною частиною цього Договору, в якому зазначаються узгоджені сторонами дати початку та закінчення всіх основних видів робіт та об`єкту будівництва в цілому, передбачених даним Договором, календарний графік виконання робіт складає Підрядник. Календарним графіком виконання робіт (у редакції додаткової угоди № 2 від 19.12.2022) заключний етап «оформлення і здача актів виконаних робіт та виконавчої документації» виконується у період 08.08.2023 20.12.2023, тобто строк виконання робіт 20.12.2023.
Згідно п. 5.9 договору Замовник приймає виконані роботи на підставі акту виконаних робіт (№ КБ-2в, КБ-3), підписаного уповноваженими представниками сторін. Акт виконаних робіт передається Підрядником уповноваженому представнику Замовника не пізніше 25 числа звітного місяця. Замовник зобов`язаний підписати подані Підрядником документи, що затверджують виконання робіт, або обґрунтувати причини відмови від їх підписання протягом 10 робочих днів з дня одержання.
Пунктом 7.3.5 договору передбачено, що за порушення умов цього договору винна Сторона відшкодовує іншій Стороні спричинені цим збитки, в тому числі втрачену вигоду, в порядку, передбаченому чинним законодавством та цим Договором.
Пунктом 7.10 договору передбачено, що у випадку відсутності реєстрації податкової накладної у Єдиному реєстрі податкових накладних або здійснення Підрядником такої реєстрації з порушеннями законодавчо встановлених термінів, або зупинення податковим органом реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, Замовник по даному договору має право зменшити розрахунки з Підрядником на суму податку на додану вартість такої незареєстрованої накладної або реєстрація якої зупинена.
Згідно п. 10.1 договору (у редакції додаткової угоди № 2 від 19.12.2022) цей Договір набирає чинності з моменту його підписання Сторонами та діє до 31.12.2023 року, а в частині розрахунків до повного виконання сторонами своїх зобов`язань.
Частково виконані в травні 2022 року роботи за договором № 68020117 від 01.02.2022 оформлені актом № 1 приймання виконаних будівельних робіт від 03.05.2022 та довідкою про вартість виконаних будівельних робіт та витрати від 03.05.2022.
Згідно довідки про вартість виконаних будівельних робіт та витрати від 03.05.2022 вартість виконаних будівельних робіт за договором № 68020117 від 01.02.2022 складає 588 494,95 грн, у тому числі ПДВ 98 082,49 грн, які оплачені позивачем платіжним дорученням № 5580 від 16.05.2022 в сумі 588 494,95 грн, у тому числі ПДВ 98 082,49 грн.
Разом з тим, позивач вказує, що відповідач у порушення умов договору № 68020117 від 01.02.2022 та установленого порядку здійснення господарської діяльності, а саме вимог ст. 201 Податкового кодексу України, не зареєстрував податкову накладну від 03.05.2022 на суму 588 494,95 грн, у тому числі ПДВ 98 082,49 грн, в Єдиному реєстрі податкових накладних, у такий спосіб позбавивши позивача права на віднесення до складу податкового кредиту сплаченого податку на додану вартість у сумі 98 082,49 грн. Тобто, позивач зазнав збитки у розмірі 98 082,49 грн.
Відсутність реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 03.05.2022 на суму 588 494,95 грн, у тому числі ПДВ 98 082,49 грн, підтверджується витягом з електронного кабінету платника податків (позивача) на офіційному веб-сайті Державної податкової служби України cabinet.tax.gov.ua станом на 16.01.2025, де відсутня реєстрація податкової накладної на суму 588 494,95 грн, у тому числі ПДВ 98 082,49 грн.
Крім того, на виконання договору № 68020117 від 01.02.2022 платіжною інструкцією № 6753 від 07.04.2023 позивач перерахував відповідачу аванс у розмірі 600 000,00 грн за блочно-модульний тепловий пункт системи опалення згідно рахунку відповідача № 1 від 04.04.2023.
Однак відповідач у порушення умов договору № 68020117 від 01.02.2022 припинив виконання робіт за договором та не повернув позивачу сплачений аванс у розмірі 600 000,00 грн. Внаслідок чого, як вказує позивач, він зазнав збитки у розмірі 600 000,00 грн.
03.03.2022 між позивачем та відповідачем був укладений договір № 68030302.
Відповідно до п. 1.1 договору Виконавець (відповідач) зобов`язується виконати код ДК 021:2015-45454000-4 - Встановлення індивідуальних теплових пунктів в житлових будинках м. Харкова. Житловий будинок по м-ну Конституції, 2/2 (реконструкція) (Додаткові роботи), згідно ДСТУ Б Д.1.1-1:2013 та відповідно до умов цього договору. Замовник (позивач) зобов`язаний прийняти роботи та оплатити їх вартість у строки, визначені умовами цього Договору.
Відповідно до п. 2.1 договору ціна договору визначається на основі договірної ціни, яка є невід`ємною частиною цього Договору та складає 334 296 грн 50 коп. (триста тридцять чотири тисячі двісті дев`яносто шість грн 50 коп.), в т.ч. ПДВ 14 529 грн 60 коп. (чотирнадцять тисяч п`ятсот двадцять дев`ять грн 60 коп.).
Згідно п. 5.1 договору розрахунки проводяться шляхом оплати Замовником протягом 180 календарних днів з дня підписання Сторонами акта виконаних робіт (№ КБ-2в, КБ-3). Замовник може сплатити аванс.
Пунктом 8.3 договору передбачено, що за порушення умов цього договору винна Сторона відшкодовує іншій Стороні спричинені цим збитки, в тому числі втрачену вигоду, в порядку, передбаченому чинним законодавством та цим Договором.
Згідно п. 8.6 договору у випадку відсутності реєстрації податкової накладної у Єдиному реєстрі податкових накладних або здійснення Виконавцем такої реєстрації з порушеннями законодавчо встановлених термінів, або зупинення податковим органом реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, Замовник по даному договору має право зменшити розрахунки з Виконавцем на суму податку на додану вартість такої незареєстрованої накладної або реєстрація якої зупинена.
Пунктом 10.1 договору передбачено, що цей Договір вважається укладеним і набирає чинності з моменту його підписання Сторонами, скріплення печатками Сторін і діє до закінчення військового стану в Україні або в м. Харкові, а в частині оплати - до повного виконання обов`язків Сторін.
Виконані роботи за договором № 68030302 від 03.03.2022 оформлені актом № 1 приймання виконаних будівельних робіт, актом № 1/1 вартості устаткування, довідкою про вартість виконаних будівельних робіт та витрати від 16.05.2022.
Згідно довідки про вартість виконаних будівельних робіт та витрати від 16.05.2022 вартість виконаних будівельних робіт за договором № 68030302 від 03.03.2022 складає 334 296,50 грн, у тому числі ПДВ 55 716,08 грн, які оплачені позивачем платіжним дорученням № 6450 від 17.06.2022 в сумі 334 296,50 грн, у тому числі ПДВ 55 716,08 грн.
Разом з тим, як вказує позивач, відповідач у порушення умов договору № 68030302 від 03.03.2022 та установленого порядку здійснення господарської діяльності, а саме вимог ст. 201 Податкового кодексу України на суму виконаних та оплачених робіт не зареєстрував податкову накладну від 16.05.2022 на суму 334 296,50 грн, у тому числі ПДВ 55 716,08 грн, в Єдиному реєстрі податкових накладних, у такий спосіб позбавивши позивача права на віднесення до складу податкового кредиту сплаченого податку на додану вартість у сумі 55 716,08 грн. Тобто позивач зазнав збитки у розмірі 55 716,08 грн.
Відсутність реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 16.05.2022 на суму 334 296,50 грн, у тому числі ПДВ 55 716,08 грн, підтверджується витягом з електронного кабінету платника податків (позивача) на офіційному веб-сайті Державної податкової служби України cabinet.tax.gov.ua станом на 16.01.2025, де відсутня реєстрація податкової накладної на суму 334 296,50 грн, у тому числі ПДВ 55 716,08 грн.
Отже, за договором № 68030302 від 03.03.2022 за відповідачем обліковуються збитки у розмірі 55 716,08 грн (сума ПДВ незареєстрованої податкової накладної).
27.09.2022 між позивачем та відповідачем був укладений договір № 68092704.
Відповідно до п. 1.1 договору Підрядник (відповідач) зобов`язується виконати роботи: Капітальний ремонт теплових мереж на ділянці від ТК-10 до ТК-11 по вул. Грицевця, 46-Б в м. Харків (далі роботи) (по ДК 021:2015-45230000-8-«Будівництво трубопроводів, ліній зв`язку та електропередач, шосе, доріг, аеродромів і залізничних доріг: вирівнювання поверхонь) у відповідності до кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва», затверджених наказом Мінрегіону від 01.11.2021 № 281 «Про затвердження кошторисних норм України у будівництві», та умов цього договору. Замовник (позивач) зобов`язаний прийняти роботи та оплатити їх вартість у строки, визначені умовами цього Договору.
Згідно п. 2.1 договору строки початку та закінчення виконання Підрядником всіх видів робіт за цим договором встановлюється календарним графіком виконання робіт, який узгоджується сторонами, та є невід`ємною частиною цього договору. Строки виконання робіт можуть змінюватися із внесенням відповідних змін до календарного графіка виконання робіт. Датою закінчення виконання робіт є дата їх прийняття Замовником шляхом підписання акту виконаних робіт по формі КБ-2в протягом строку дії цього договору.
Календарним графіком виконання робіт заключний етап «оформлення і здача актів виконаних робіт та виконавчої документації» виконується у період 18.10.2022 31.12.2022, тобто строк виконання робіт 31.12.2022.
Відповідно до п. 3.1 договору загальна вартість робіт визначається на основі договірної ціни, яка є невід`ємною частиною цього Договору та складає 827 463 грн 94 коп. (вісімсот двадцять сім тисяч чотириста шістдесят три грн 94 коп.), в тому числі ПДВ 137 910,66 грн.
Згідно п. 4.1 договору розрахунки за виконані роботи здійснюються протягом 180 календарних днів з дня підписання Сторонами акта виконаних робіт (№ КБ-2в, КБ-3). Для виконання робіт Замовник може сплатити аванс.
Пунктом 13.6 договору передбачено, що за порушення умов цього договору винна Сторона відшкодовує іншій Стороні спричинені цим збитки, в тому числі втрачену вигоду, в порядку, передбаченому чинним законодавством та цим Договором.
Згідно п. 13.9 договору у випадку відсутності реєстрації податкової накладної у Єдиному реєстрі податкових накладних або здійснення Підрядником такої реєстрації з порушеннями законодавчо встановлених термінів, або зупинення податковим органом реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, Замовник по даному договору має право зменшити розрахунки з Підрядником на суму податку на додану вартість такої незареєстрованої накладної або реєстрація якої зупинена.
Пунктом 16.1 договору передбачено, що Договір набирає чинності з дня його підписання уповноваженими представниками Сторін. Дія цього Договору припиняється у разі настання однієї з наступних подій, яка відбудеться першою:
1) завершення (скасування) воєнного стану, введеного Указом Президентом України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 року № 64/2022, затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, зі змінами;
2) 31.12.2022 року;
3) виконання Підрядником своїх зобов`язань на виконання робіт в повному обсязі, передбаченому умовами договору.
Пунктом 16.3 договору передбачено, що в частині фінансових зобов`язань договір діє до повного розрахунку.
Виконані в грудні 2022 року роботи за договором № 68092704 від 27.09.2022 оформлені актом № 1/Г приймання виконаних будівельних робіт та довідкою про вартість виконаних будівельних робіт та витрати від 06.12.2022.
Згідно довідки про вартість виконаних будівельних робіт та витрати від 06.12.2022 вартість виконаних будівельних робіт за договором № 68092704 від 27.09.2022 складає 473 670,23 грн, у тому числі ПДВ 78 945,04 грн, які оплачені позивачем платіжною інструкцією № 14706 від 16.12.2022 в сумі 473 670,23 грн, у тому числі ПДВ 78 945,04 грн.
Разом з тим, як вказує позивач, відповідач у порушення умов договору № 68092704 від 27.09.2022 та установленого порядку здійснення господарської діяльності, а саме вимог ст. 201 Податкового кодексу України не зареєстрував податкову накладну від 06.12.2022 на суму 473 670,23 грн, у тому числі ПДВ 78 945,04 грн, в Єдиному реєстрі податкових накладних, у такий спосіб позбавивши позивача права на віднесення до складу податкового кредиту сплаченого податку на додану вартість у сумі 78 945,04 грн. Тобто позивач зазнав збитки у розмірі 78 945,04 грн.
Відсутність реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 06.12.2022 на суму 473 670,23 грн, у тому числі ПДВ 78 945,04 грн, підтверджується витягом з електронного кабінету платника податків (позивача) на офіційному веб-сайті Державної податкової служби України cabinet.tax.gov.ua станом на 16.01.2025, де відсутня реєстрація податкової накладної на суму 473 670,23 грн, у тому числі ПДВ 78 945,04 грн.
Отже, за договором № 68092704 від 27.09.2022 за відповідачем обліковуються збитки у розмірі 78 945,04 грн (сума ПДВ незареєстрованої податкової накладної).
17.10.2022 між позивачем та відповідачем був укладений договір № 68101716, до якого в подальшому було укладено додаткову угоду № 1 від 30.12.2022.
Відповідно до п. 1.1 договору Підрядник (відповідач) зобов`язується виконати роботи: Капітальний ремонт теплових мереж на ділянці від ТК-5 до ж/б по просп. Героїв Харкова, 306 в м. Харків (далі роботи) (по ДК 021:2015-45230000- 8-«Будівництво трубопроводів, ліній зв`язку та електропередач, шосе, доріг, аеродромів і залізничних доріг: вирівнювання поверхонь) у відповідності до кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва», затверджених наказом Мінрегіону від 01.11.2021 № 281 «Про затвердження кошторисних норм України у будівництві», та умов цього договору. Замовник (позивач) зобов`язаний прийняти роботи та оплатити їх вартість у строки, визначені умовами цього Договору.
Відповідно до п. 2.1 договору строки початку та закінчення виконання Підрядником всіх видів робіт за цим Договором встановлюються календарним графіком виконання робіт, який узгоджується сторонами, та є невід`ємною частиною цього договору. Строки виконання робіт можуть змінюватися із внесенням відповідних змін до календарного графіка виконання робіт. Датою закінчення виконання робіт є дата їх прийняття Замовником шляхом підписання акту виконаних робіт по формі КБ-2в протягом строку дії цього договору.
Календарним графіком виконання робіт (у редакції додаткової угоди № 1 від 30.12.2022) заключний етап «оформлення і здача актів виконаних робіт та виконавчої документації» виконується у період 08.08.2023 22.09.2023, тобто строк виконання робіт 22.09.2023.
Відповідно до п. 3.1 договору загальна вартість робіт за цим договором визначається на основі договірної ціни, яка є невід`ємною частиною цього договору та складає 6 528 562 грн 76 коп (шість мільйонів п`ятсот двадцять вісім тисяч п`ятсот шістдесят дві грн 76 коп.), у тому числі ПДВ 1 088 093,79 грн.
Згідно п. 4.1 договору розрахунки за виконані роботи здійснюються Замовником протягом 180 календарних днів з дня підписання Сторонами акта виконаних (№ КБ-2в, КБ-3). Для виконання робіт Замовник може сплатити аванс.
Згідно п. 11.4 договору Замовник приймає виконані роботи на підставі акту виконаних робіт (№ КБ-2в, КБ-3), підписаного уповноваженими представниками сторін. Акт виконаних робіт передається Підрядником уповноваженому представнику Замовника не пізніше 25 числа звітного місяця. Замовник зобов`язаний підписати подані Підрядником документи, що затверджують виконання робіт, або обґрунтувати причини відмови від їх підписання протягом 10 робочих днів з дня одержання.
Пунктом 13.6 договору передбачено, що за порушення умов цього договору винна Сторона відшкодовує іншій Стороні спричинені цим збитки, в тому числі втрачену вигоду, в порядку, передбаченому чинним законодавством та цим Договором.
Пунктом 13.9 договору передбачено, що у випадку відсутності реєстрації податкової накладної у Єдиному реєстрі податкових накладних або здійснення Підрядником такої реєстрації з порушеннями законодавчо встановлених термінів, або зупинення податковим органом реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, Замовник по даному договору має право зменшити розрахунки з Підрядником на суму податку на додану вартість такої незареєстрованої накладної або реєстрація якої зупинена.
Згідно п. 16.1 договору (у редакції додаткової угоди № 1 від 30.12.2022) договір набирає чинності з дня його підписання уповноваженими представниками Сторін. Дія цього договору припиняється у разі настання однієї з наступних подій, яка відбудеться першою:
1) завершення (скасування) воєнного стану, введеного Указом Президентом України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 року № 64/2022, затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, зі змінами;
2) 31.12.2023 року;
3) виконання Підрядником своїх зобов`язань на виконання робіт в повному обсязі, передбаченому умовами договору.
Пунктом 16.3 договору передбачено, що в частині фінансових зобов`язань договір діє до повного розрахунку.
Частково виконані в грудні 2022 року роботи за договором № 68101716 від 17.10.2022 оформлені актом № 1/716 приймання виконаних будівельних робіт від 22.12.2022 та довідкою про вартість виконаних будівельних робіт та витрати від 22.12.2022.
Згідно довідки про вартість виконаних будівельних робіт та витрати від 22.12.2022 вартість виконаних в грудні 2022 року будівельних робіт за договором № 68101716 від 17.10.2022 складає 756 708,41 грн, у тому числі ПДВ 126 118,07 грн, які оплачені позивачем платіжною інструкцією № 349 від 02.01.2023 в сумі 756 708,41 грн, у тому числі ПДВ 126 118,07 грн.
Разом з тим, позивач зазначає, що відповідач у порушення умов договору № 68101716 від 17.10.2022 та установленого порядку здійснення господарської діяльності, а саме вимог ст. 201 Податкового кодексу України не зареєстрував податкову накладну від 22.12.2022 на суму 756 708,41 грн, у тому числі ПДВ 126 118,07 грн, в Єдиному реєстрі податкових накладних, у такий спосіб позбавивши позивача права на віднесення до складу податкового кредиту сплаченого податку на додану вартість у сумі 126 118,07 грн. Тобто, позивач зазнав збитки у розмірі 126 118,07 грн.
Відсутність реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 22.12.2022 на суму 756 708,41 грн, у тому числі ПДВ 126 118,07 грн, підтверджується витягом з електронного кабінету платника податків (позивача) на офіційному веб-сайті Державної податкової служби України cabinet.tax.gov.ua станом на 16.01.2025, де відсутня реєстрація податкової накладної на суму 756 708,41 грн, у тому числі ПДВ 126 118,07 грн.
Крім того, згідно п. 4.1 договору № 68101716 від 17.10.2022 платіжною інструкцією № 7514 від 18.04.2023 позивач перерахував відповідачу аванс у розмірі 600 000,00 грн.
Однак, як зазначає позивач, відповідач у порушення умов договору № 68101716 від 17.10.2022 припинив подальше виконання робіт за договором та не повернув позивачу сплачений аванс у розмірі 600 000,00 грн, у зв`язку з чим позивач зазнав збитки у розмірі 600 000,00 грн.
Отже, за договором № 68101716 від 17.10.2022 за відповідачем обліковується збитки на загальну суму 726 118,07 грн, з яких збитки у розмірі 126 118,07 грн (сума ПДВ незареєстрованої податкової накладної) та збитки у розмірі 600 000,00 грн (сума невикористаного авансу).
Таким чином, позивач зазначає, що загальний розмір збитків, що підлягає стягненню з відповідача за договорами № 68091702 від 17.09.2021, № 41012808 від 28.01.2022, № 68020117 від 01.02.2022, № 68030302 від 03.03.2022, № 68092704 від 27.09.2022, № 68101716 від 17.10.2022, складає 1 716 729,72 грн, з яких:
- збитки у розмірі 17 868,04 грн (невикористана сума авансу) за договором № 68091702 від 17.09.2021;
- збитки у розмірі 140 000,00 грн (невикористана сума авансу) за договором № 41012808 від 28.01.2022;
- збитки у розмірі 698 082,49 грн за договором № 68020117 від 01.02.2022, у тому числі збитки у розмірі 600 000,00 грн (невикористана сума авансу) та збитки у розмірі 98 082,49 грн (сума ПДВ незареєстрованої податкової накладної);
- збитки у розмірі 55 716,08 грн (сума ПДВ незареєстрованої податкової накладної) за договором № 68030302 від 03.03.2022;
- збитки у розмірі 78 945,04 грн (сума ПДВ незареєстрованої податкової накладної) за договором № 68092704 від 27.09.2022;
- збитки у розмірі 726 118,07 грн за договором № 68101716 від 17.10.2022, у тому числі збитки у розмірі 600 000,00 грн (невикористана сума авансу) та збитки у розмірі 126 118,07 грн (сума ПДВ незареєстрованої податкової накладної).
23.01.2025 позивач звернувся до відповідача з вимогою у семиденний строк перерахувати грошові кошти у розмірі 1 716 729,72 грн за вищезазначеними договорами на поточний рахунок позивача, яка станом на день подання позову залишена відповідачем без відповіді та задоволення.
Отже, вказані обставини стали підставою для звернення Комунального підприємства "ХАРКІВСЬКІ ТЕПЛОВІ МЕРЕЖІ" до суду із відповідним позовом, в якому позивач просить стягнути з відповідача збитки у розмірі 1 716 729,72 грн, з яких: збитки у розмірі 17 868,04 грн за договором № 68091702 від 17.09.2021; збитки у розмірі 140 000,00 грн за договором № 41012808 від 28.01.2022; збитки у розмірі 698 082,49 грн за договором № 68020117 від 01.02.2022; збитки у розмірі 55 716,08 грн за договором № 68030302 від 03.03.2022; збитки у розмірі 78 945,04 грн за договором № 68092704 від 27.09.2022; збитки у розмірі 726 118,07 грн за договором № 68101716 від 17.10.2022.
Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам з урахуванням фактичних та правових підстав позовних вимог, суд виходить з наступного.
Пунктом 1 частини 2 статті 11 Цивільного кодексу України передбачено, що підстави виникнення цивільних прав та обов`язків виникають з договорів та інші правочинів.
Статтями 6, 627 Цивільного кодексу України визначено, що сторони є вільними в укладені договору, в виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимогцивільного кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Частиною 1 статті 626 Цивільного кодексу України визначено, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.
Частиною 1 статті 628 Цивільного кодексу України встановлено, що зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
Частиною 1 статті 629 Цивільного кодексу України встановлено, що договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Статтею 509 Цивільного кодексу України передбачено, що зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу. Зобов`язання має ґрунтуватися на засадах добросовісності, розумності та справедливості.
Відповідно до частини 1 статті 837 Цивільного кодексу України за договором підряду одна сторона (підрядник) зобов`язується на свій ризик виконати певну роботу за завданням другої сторони (замовника), а замовник зобов`язується прийняти та оплатити виконану роботу.
Згідно з приписами ст.ст.525, 526 Цивільного кодексу України, одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Згідно статті 610 Цивільного кодексу України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
За приписами частини 1 статті 611 Цивільного кодексу України у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема: 1) припинення зобов`язання внаслідок односторонньої відмови від зобов`язання, якщо це встановлено договором або законом, або розірвання договору; 2) зміна умов зобов`язання; 3) сплата неустойки; 4) відшкодування збитків та моральної шкоди.
Відповідно до частин 1, 2 статті 22 Цивільного кодексу України особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитками є: 1) витрати, яких особа зазнала у зв`язку із знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); 2) доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).
Відповідно до частин 1, 2 статті 530 ЦК України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін). Зобов`язання, строк (термін) виконання якого визначений вказівкою на подію, яка неминуче має настати, підлягає виконанню з настанням цієї події. Якщо строк (термін) виконання боржником обов`язку не встановлений або визначений моментом пред`явлення вимоги, кредитор має право вимагати його виконання у будь-який час. Боржник повинен виконати такий обов`язок у семиденний строк від дня пред`явлення вимоги, якщо обов`язок негайного виконання не випливає із договору або актів цивільного законодавства.
Статтею 631 ЦК України та частиною 7 статті 180 ГК України передбачено, що строком дії господарського договору є час, впродовж якого існують господарські зобов`язання сторін, що виникли на підставі цього договору. Закінчення строку дії господарського договору не звільняє сторони від відповідальності за його порушення, що мале місце під час дії договору.
За таких обставин, незважаючи на припинення строку дії спірних договорів, в силу їх умов, фінансові зобов`язання сторін не припинилися.
Верховний Суд у постановах від 22.01.2019 у справі № 922/1119/18, від 07.12.2018 у справі № 910/23196/17, від 02.04.2019 у справі № 917/194/18 дійшов висновку, що належними і допустимими доказами використання одержаного авансу є, зокрема, підписані сторонами примірні форми КБ-2в «Акт приймання виконаних будівельних робіт», КБ-3 «Довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрати».
А отже, щодо стягнення збитків у розмірі невикористаного авансу, слід прийняти до уваги те, що сторони не укладали актів КБ-2в, КБ-3 щодо решти суми отриманого відповідачем авансу, а саме: на суму авансу у розмірі 17 868,04 грн за договором № 68091702 від 17.09.2021, на суму авансу у розмірі 140 000,00 грн за договором № 41012808 від 28.01.2022, на суму авансу у розмірі 600 000,00 грн за договором № 68020117 від 01.02.2022, на суму авансу у розмірі 600 000,00 грн за договором № 68101716 від 17.10.2022 у зв`язку з невиконанням робіт.
Разом з цим, для застосування такого заходу відповідальності як стягнення збитків необхідна наявність усіх елементів складу господарського правопорушення: 1) протиправної поведінки (дії чи бездіяльності) особи (порушення зобов`язання); 2) шкідливого результату такої поведінки - збитків; 3) причинного зв`язку між протиправною поведінкою та збитками; 4) вини особи, яка заподіяла шкоду.
Так, протиправна поведінка відповідача, а саме його протиправна бездіяльність полягає у порушені відповідачем зобов`язання щодо виконання робіт за договорами підряду, на виконання яких позивачем були перераховані авансові платежі.
Причинний зв`язок між протиправною поведінкою та збитками полягає в бездіяльності відповідача з повернення сум невикористаного авансу, оскільки саме на відповідача покладений обов`язок повернення невикористаного авансу за вимогою позивача.
Вина відповідача полягає в тому, що неповернення позивачу невикористаного авансу безпосередньо залежало від його волі, оскільки саме на нього покладений такий обов`язок.
Збитками є сума невикористаного авансу за спірними договорами, докази перерахування якого додані до позовної заяви.
Тобто наявні усі елементи складу господарського правопорушення.
Щодо стягнення збитків у розмірі суми ПДВ незареєстрованих податкових накладних, слід зазначити наступне.
Відповідно до пункту 14.1.181 статті 14 ПК України податковий кредит - сума, на яку платник податку на додану вартість має право зменшити податкове зобов`язання звітного (податкового) періоду, визначена згідно з розділом V цього Кодексу.
За змістом підпунктів «а», «б» пункту 198.1 статті 198 ПК України до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій, зокрема, з придбання або виготовлення товарів та послуг, придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів.
Пунктом 198.2 статті 198 ПК України передбачено, що датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше:
- дата списання коштів з рахунку платника податку в банку / небанківському надавачу платіжних послуг на оплату товарів/послуг, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима,
- дата списання електронних грошей платника податків як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець постачальника; - дата отримання платником податку товарів/послуг.
Таким чином, дата оформлення податкової накладної відповідно має збігатися з датою виникнення податкових зобов`язань із ПДВ, які виникають за принципом «першої події».
У зв`язку з цим, суд погоджується, що відповідач повинен був скласти та зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, а саме:
- від 03.05.2022 на суму 588 494,95 грн, у тому числі ПДВ 98 082,49 грн, за договором № 68020117 від 01.02.2022;
- від 16.05.2022 на суму 334 296,50 грн, у тому числі ПДВ 55 716,08 грн, за договором № 68030302 від 03.03.2022;
- від 06.12.2022 на суму 473 670,23 грн, у тому числі ПДВ 78 945,04 грн, за договором № 68092704 від 27.09.2022;
- від 22.12.2022 на суму 756 708,41 грн, у тому числі ПДВ 126 118,07 грн, за договором № 68101716 від 17.10.2022.
Відповідно до пункту 198.6 статті 198 ПК України не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними / розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями (тимчасовими, додатковими та іншими видами митних декларацій, за якими сплачуються суми податку до бюджету при ввезенні товарів на митну територію України), іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.
У разі коли на момент перевірки платника податку контролюючим органом суми податку, попередньо включені до складу податкового кредиту, залишаються не підтвердженими зазначеними у абзаці першому цього пункту документами, платник податку несе відповідальність відповідно до цього Кодексу.
Податкові накладні, отримані з Єдиного реєстру податкових накладних, є для отримувача товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
У разі якщо платник податку не включив у відповідному звітному періоді до податкового кредиту суму податку на додану вартість на підставі отриманих податкових накладних / розрахунків коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, таке право зберігається за ним протягом 365 календарних днів з дати складення податкової накладної / розрахунку коригування.
Суми податку, сплачені (нараховані) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, зазначені в податкових накладних / розрахунках коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних з порушенням строку реєстрації, включаються до податкового кредиту за звітний податковий період, в якому зареєстровано податкові накладні / розрахунки коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, але не пізніше ніж через 365 календарних днів з дати складення податкових накладних / розрахунків коригування до таких податкових накладних.
Поміж іншого, слід зазначити, що у зв`язку з набранням з 01.01.2022 чинності Законом України від 30.11.2021 № 1914-ІХ "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень" (надалі - Закон № 1914-ІХ) змінилася редакція абзаців четвертого - шостого пункту 198.6 статті 198 ПК України, згідно з якими термін, протягом якого покупець може включити до податкового кредиту суми ПДВ, не віднесені до податкового кредиту у звітному періоді, в якому виникло право на включення таких сум до податкового кредиту, зменшено з 1095 календарних днів до 365 календарних днів з дати складання податкової накладної/розрахунку коригування.
За змістом пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з використанням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, уповноваженої платником особи відповідно до вимог Закону України "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги" та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.7 статті 201 ПК України визначено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на рахунок у банку / небанківському надавачу платіжних послуг як попередня оплата (аванс).
Відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.
Тобто, пунктом 201.10 статті 201 ПК України на продавця товарів/послуг покладено обов`язок в установлені терміни скласти податкову накладну та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних, чим зумовлено обґрунтоване сподівання контрагента на те, що це зобов`язання буде виконано, оскільки тільки підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних суми податку можуть бути віднесені до складу податкового кредиту.
Аналіз вищезазначених приписів податкового законодавства свідчить, що за загальним правилом не відносяться до податкового кредиту суми податку на додану вартість (далі - ПДВ), сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/ послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних; відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в ЄРПН не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту.
При цьому, у разі якщо податкові накладні були зареєстровані несвоєчасно, то суми податку включаються до податкового кредиту за той звітний період, в якому такі податкові накладні були зареєстровані, але не пізніше ніж через 365 календарних днів з дати складення податкових накладних.
Велика Палата Верховного Суду у постанові від 01.03.2023 у справі № 925/556/21 виснувала, що з 01.01.2015 Податковий кодекс України не встановлює для платника ПДВ механізм, який би дозволяв йому включити ПДВ за відповідною операцією до складу податкового кредиту за відсутності зареєстрованої його контрагентом у ЄРПН податкової накладної, якщо контрагент за законом мав її зареєструвати. Такий платник ПДВ також не має у податкових відносинах права самостійно спонукати контрагента до здійснення реєстрації, а також не може спонукати контрагента оскаржити незаконні рішення, дії чи бездіяльність контролюючого органу, якщо вони були перешкодою у реєстрації податкової накладної у ЄРПН. Водночас саме від того, чи здійснить контрагент всі необхідні дії для реєстрації податкової накладної в ЄРПН, а у випадку незаконної перешкоди з боку контролюючого органу для реєстрації - від того, чи зможе контрагент успішно усунути ці перешкоди, фактично залежить виникнення права такого платника податку на податковий кредит з ПДВ.
Разом з тим, спірні правовідносини виникли в умовах правового режиму воєнного стану, в якому були встановлені особливості адміністрування податку на додану вартість.
27.05.2022 набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12.05.2022 № 2260-IX (далі - Закон № 2260), яким було запроваджено перехідний період, під час якого платники податків повинні були у строк до 15 липня 2022 року зареєструвати податкові накладні у Єдиному реєстрі податкових накладних по всім господарським операціям, які були здійснені у період обмеженої роботи Єдиного реєстру податкових накладних, тобто у період з лютого по травень 2022 року.
Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану" № 3219-ІХ, який набрав чинності з 01.08.2023, виключено норму п. 102.9 ПК України, якою на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, що запроваджується в Україні, зупиняється перебіг строків, визначених цим Кодексом, іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених цим Кодексом.
Це означає, що починаючи з 01.08.2023 поновлено перебіг строків, визначених Податковим кодексом України, іншим законодавством, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.
Однак відповідач у порушення умов договорів та установленого порядку здійснення господарської діяльності норм не зареєстрував у Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні:
- від 03.05.2022 на суму 588 494,95 грн, у тому числі ПДВ 98 082,49 грн, за договором № 68020117 від 01.02.2022;
- від 16.05.2022 на суму 334 296,50 грн, у тому числі ПДВ 55 716,08 грн, за договором № 68030302 від 03.03.2022;
- від 06.12.2022 на суму 473 670,23 грн, у тому числі ПДВ 78 945,04 грн, за договором № 68092704 від 27.09.2022;
- від 22.12.2022 на суму 756 708,41 грн, у тому числі ПДВ 126 118,07 грн, за договором № 68101716 від 17.10.2022.
З урахуванням вищезазначених норм законодавства строк (365 днів з дати складення податкових накладних) для включення позивачем суми податку у розмірі 98 082,49 грн за договором № 68020117 від 01.02.2022, суми податку у розмірі 55 716,08 грн за договором № 68030302 від 03.03.2022, суми податку у розмірі 78 945,04 грн за договором № 68092704 від 27.09.2022, суми податку у розмірі 126 118,07 грн за договором № 68101716 від 17.10.2022 до податкового кредиту сплив 01.08.2024.
Отже, внаслідок бездіяльності відповідача позивач втратив право на отримання податкового кредиту, тобто на відшкодування суми ПДВ, сплаченої при оплаті вартості робіт за договорами № 68020117 від 01.02.2022, № 68030302 від 03.03.2022, № 68092704 від 27.09.2022, № 68101716 від 17.10.2022.
Протиправний характер поведінки відповідача полягає у порушенні ним умов договорів та податкового законодавства в частині обов`язку зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних - вимог пункту 201.10 статті 201 ПК України.
У постанові Верховного Суду у складі палати для розгляду справ щодо корпоративних прав та цінних паперів Касаційного господарського суду від 07.06.2023 у справі № 916/334/22 висловлено правову позицію про те, що хоча обов`язок відповідача зареєструвати податкову накладну (розрахунок коригування до податкової накладної) є обов`язком платника податку у публічно-правових відносинах, але у разі визначення такого обов`язку у господарському договорі такий обов`язок стає також господарсько-договірним зобов`язанням перед позивачем, і саме невиконання цього обов`язку може завдати покупцю збитків.
В пункті 5.27 постанови Верховного Суду від 07.06.2023 у справі № 916/334/22 міститься висновок, що факт відсутності реєстрації податкових накладних у ЄРПН через нездійснення контрагентом за договором відповідних дій або через відмову податкового органу у їх реєстрації є достатнім доказом протиправної поведінки відповідача, порушення ним господарського зобов`язання - наданої ним гарантії того, що контрагент за договором матиме право на користування податковим кредитом у розмірі суми ПДВ, який визначено договором у складі ціни.
Збитками є сума податкового кредиту у розмірі податку на додану вартість 98 082,49 грн, сплаченого позивачем при оплаті виконаних робіт за договором № 68020117 від 01.02.2022, сума податкового кредиту у розмірі податку на додану вартість 55 716,08 грн, сплаченого позивачем при оплаті виконаних робіт за договором № 68030302 від 03.03.2022, сума податкового кредиту у розмірі податку на додану вартість 78 945,04 грн, сплаченого позивачем при оплаті виконаних робіт за договором № 68092704 від 27.09.2022, сума податкового кредиту у розмірі податку на додану вартість 126 118,07 грн, сплаченого позивачем при оплаті виконаних робіт за договором № 68101716 від 17.10.2022.
Нормами абзацу 3 пункту 198.6 статті 198, абзацу 2 пункту 201.10 статті 210 ПК України встановлено причинно-наслідковий зв`язок між фактом реєстрації податкової накладної та виникненням права у платника податку нараховувати певні суми як такі, що відносяться до податкового кредиту.
Об`єднана палата Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду висловилася у постанові від 03.08.2018 у справі № 917/877/17 про те, що є прямий причинно-наслідковий зв`язок між бездіяльністю Відповідача щодо виконання визначеного законом обов`язку зареєструвати податкові накладні та неможливістю включення сум ПДВ до податкового кредиту Позивача, а також, відповідно, зменшення податкового зобов`язання на зазначену суму, яка фактично є збитками цієї особи.
Отже, є наявність прямого причинно-наслідкового зв`язку між відсутністю факту реєстрації податкових накладних та не включенням сум податку до податкового кредиту позивача.
Тобто наявні усі елементи складу господарського правопорушення.
Така правова позиція підтверджується постановою Верховного Суду у складі суддів об`єднаної палати Касаційного господарського суду від 03.08.2018 у справі № 917/877/17.
Разом з цим, слід зауважити, що відповідач не спростував обставини, повідомлені позивачем. Жодних доказів належного виконання своїх зобов`язань та заперечень проти позову до суду не надав.
Згідно статті 73 Господарського процесуального кодексу України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.
Відповідно до частини 1 статті 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
За змістом статті 76 Господарського процесуального кодексу України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (стаття 77 Господарського процесуального кодексу України).
Згідно статті 86 Господарського процесуального кодексу України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Отже, підсумовуючи викладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими, доведеними належними та допустимими доказами, не спростованими відповідачем та визнаються судом такими, що підлягають до задоволення у повному обсязі.
Вирішуючи питання розподілу судового збору, суд керується п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України, відповідно до якої судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. У зв`язку із задоволенням позову в повному обсязі, судовий збір у розмірі 20600, 76 грн. покладається на відповідача.
На підставі викладеного, керуючись статтями 124, 129-1 Конституції України, статтями 1, 4, 20, 73, 74, 76-79, 86, 129, 236-238 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Еребус -ЛВ» (61003, м. Харків, вул. Кооперативна, 22, каб. 5А, код ЄДРПОУ 43673523) на користь Комунального підприємства "ХАРКІВСЬКІ ТЕПЛОВІ МЕРЕЖІ" (61037, Харківська обл., місто Харків, вулиця Мефодіївська, будинок 11, код ЄДРПОУ 31557119) збитки у розмірі 1 716 729,72 грн, з яких: збитки у розмірі 17 868,04 грн за договором № 68091702 від 17.09.2021; збитки у розмірі 140 000,00 грн за договором № 41012808 від 28.01.2022; збитки у розмірі 698 082,49 грн за договором № 68020117 від 01.02.2022; збитки у розмірі 55 716,08 грн за договором № 68030302 від 03.03.2022; збитки у розмірі 78 945,04 грн за договором № 68092704 від 27.09.2022; збитки у розмірі 726 118,07 грн за договором № 68101716 від 17.10.2022; витрати зі сплати судового збору у розмірі 20600, 76 грн.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Відповідно до ст. 241 ГПК України, рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Згідно ст.ст. 256, 257 ГПК України, рішення може бути оскаржене до Східного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складання повного тексту рішення, з урахуванням приписів п.п. 17.5 п.17 Перехідних положень ГПК України.
Позивач: Комунальне підприємство "ХАРКІВСЬКІ ТЕПЛОВІ МЕРЕЖІ" (61037, Харківська обл., місто Харків, вулиця Мефодіївська, будинок 11, код ЄДРПОУ 31557119).
Відповідач: Товариство з обмеженою відповідальністю «Еребус -ЛВ» (61003, м. Харків, вул. Кооперативна, 22, каб. 5А, код ЄДРПОУ 43673523).
Повне рішення складено "24" квітня 2025 р.
СуддяВ.В. Усата
справа № 922/427/25
Суд | Дворічанський районний суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 14.04.2025 |
Оприлюднено | 28.04.2025 |
Номер документу | 126866380 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають з правочинів щодо акцій, часток, паїв, інших корпоративних прав в юридичній особі підряду, з них |
Господарське
Господарський суд Харківської області
Усата В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні