Справа № 706/447/25
2-а/706/8/25
У х в а л а
про залишення позовної заяви без руху
25 квітня 2025 року м. Христинівка
Суддя Христинівського районного суду Черкаської області Школьна А.В., розглянувши матеріали адміністративного позову ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 про визнання протиправною та скасування постанови про накладення адміністративного стягнення по справі про адміністративне правопорушення,
ВСТАНОВИЛА:
Позивач звернувся з вищевказаним адміністративним позовом до відповідача. У поданому до суду позові просить звільнити його від сплати судового збору, посилаючись при цьому на скрутне матеріальне становище та відсутність у нього доходів за попередній календарний рік.
Приписами ч. 1 ст. 133 КАС України передбачено, що суд, враховуючи майновий стан сторони, може своєю ухвалою зменшити розмір належних до оплати судових витрат чи звільнити від їх оплати повністю або частково, чи відстрочити або розстрочити сплату судових витрат на визначений строк.
Спеціальним законом, який визначає правові засади справляння судового збору, платників, об`єкти та розміри ставок судового збору, порядок сплати, звільнення від сплати та повернення судового збору є Закон України «Про судовий збір».
Відповідно до ст. 8 Закону України «Про судовий збір», враховуючи майновий стан сторони, суд може своєю ухвалою за її клопотанням відстрочити або розстрочити сплату судового збору на певний строк, але не довше ніж до ухвалення судового рішення у справі за таких умов: 1) розмір судового збору перевищує 5 відсотків розміру річного доходу позивача - фізичної особи за попередній календарний рік; або 2) позивачами є: а) військовослужбовці; б) батьки, які мають дитину віком до чотирнадцяти років або дитину з інвалідністю, якщо інший з батьків ухиляється від сплати аліментів; в) одинокі матері (батьки), які мають дитину віком до чотирнадцяти років або дитину з інвалідністю; г) члени малозабезпеченої чи багатодітної сім`ї; ґ) особа, яка діє в інтересах малолітніх чи неповнолітніх осіб та осіб, які визнані судом недієздатними чи дієздатність яких обмежена; або 3) предметом позову є захист соціальних, трудових, сімейних, житлових прав, відшкодування шкоди здоров`ю. Суд може зменшити розмір судового збору або звільнити від його сплати на підставі, зазначеній у частині першій цієї статті.
Отже, положення статті 133 КАС України, як загальної норми, що регулює питання звільнення від сплати судового збору, деталізовані конкретизуючими нормами спеціального закону - статтями 5 та 8 Закону України «Про судовий збір», що свідчить про необхідність при застосуванні положень статті 133 КАС України та вирішенні питання про звільнення від сплати судового збору осіб, не зазначених у статті 5 Закону України «Про судовий збір», застосовувати критерії, визначені статтею 8 цього Закону.
Таким чином, норма статті 8 Закону України «Про судовий збір» передбачає застосування вказаного процесуального інструменту за наявності перелічених трьох умов.
Звільнення від сплати судового збору, його відстрочення чи розстрочення є правом, а не обов`язком суду, який, вирішуючи це питання, враховує майновий стан сторони, що є оціночним та залежить від доказів, якими обґрунтовується клопотання.
Звільнення від сплати судового збору може мати місце за наявності виключних обставин, враховуючи, що статтею 129 Конституції України закріплено один із основоположних принципів правосуддя рівність усіх учасників судового процесу перед законом і судом.
Неспроможність сплати судового збору, позивач обґрунтовує відсутністю у нього доходу, на підтвердження чого надав суду індивідуальні відомості із реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування за період із 1998 2001, 2010 та 2012 роки.
Водночас позивач не надав належних та допустимих доказів відсутності у нього заробітку (доходу) за попередній 2024 календарний рік, як і інших доказів, які б свідчили про його незадовільне (скрутне) матеріальне становище як наприклад: банківських документів про відсутність на рахунках коштів, довідок податкового органу про перелік розрахункових та інших рахунків, документів про заборгованість перед іншими особами, відомостей про відсутність у нього рухомого чи нерухомого майна, цінних паперів, можливості розпорядження ними без значного погіршення фінансового становища, тощо.
Відповідно до підпункту 1 пункту 3 частини 2 статті 4 Закону України «Про судовий збір», за подання до суду фізичною особою адміністративного позову немайнового характеру справляється судовий збір 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
У разіухвалення судомпостанови пронакладення адміністративногостягнення розмірсудового зборускладає 0,2розміру прожитковогомінімуму дляпрацездатних осіб (ч. 5 ст. 4 Закону України «Про судовий збір»).
Великою Палатою Верховного Суду 18.03.2020 у справі № 543/775/17 висловлено правову позицію, згідно якої, у справах щодо оскарження постанов про адміністративне правопорушення у розумінні положень ст. 287, 288 КУпАП, як і в інших справах, які розглядаються судом у порядку позовного провадження, слід застосовувати ст. 2 5 Закону України «Про судовий збір», які пільг за подання позовної заяви, відповідних скарг у цих правовідносинах не передбачають.
Тому при оскарженні постанови про адміністративне правопорушення сплаті підлягає судовий збір, визначений п. 5 ч. 2 ст. 4 Закону України «Про судовий збір», який становить 0,2 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, тобто 605,60 грн.
Оскільки доказів сплати судового збору позивач не надав, адміністративний позов підлягає залишенню без руху.
Відповідно до ч. 1, ч. 2 ст. 169 КАС України суддя, встановивши, що позовну заяву подано без додержання вимог, встановлених статтями 160, 161 цього Кодексу, протягом п`яти днів з дня подання позовної заяви постановляє ухвалу про залишення позовної заяви без руху.
В ухвалі про залишення позовної заяви без руху зазначаються недоліки позовної заяви, спосіб і строк їх усунення, який не може перевищувати десяти днів з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху.
Враховуючи вищевикладене, позовна заява підлягає залишенню без руху для усунення недоліків - сплати судового збору у розмірі 605,60 грн за реквізитами: отримувач коштів: ГУК у Черк.обл./тг м.Христин/22030101; код отримувача (код за ЄДРПОУ) 37930566; банк отримувача Казначейство України (ел. адм. подат.); рахунок отримувача: UA338999980313191206000023757; код класифікації доходів бюджету 22030101; призначення платежу: 101
Керуючись ст.ст. 160, 161, 169 КАС України, суддя
ПОСТАНОВИЛА:
Адміністративний позов ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 про визнання протиправною та скасування постанови про накладення адміністративного стягнення по справі про адміністративне правопорушення залишити без руху.
Встановити позивачу 10 денний строк, з дня отримання копії цієї ухвали, для усунення зазначених в ухвалі недоліків позовної заяви шляхом подання до суду доказів сплати судового збору в сумі 605,60 грн (квитанції, платіжної інструкції тощо).
Копію ухвали направити позивачу.
Роз`яснити, що у разі невиконання вимог цієї ухвали в установлений судом строк, заява буде вважатися неподаною і підлягатиме поверненню позивачеві.
Ухвала оскарженню не підлягає та набирає законної сили з моменту її підписання суддею.
Ухвала складена та підписана суддею 25 квітня 2025 року.
Суддя Альона ШКОЛЬНА
Суд | Христинівський районний суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 25.04.2025 |
Оприлюднено | 28.04.2025 |
Номер документу | 126873015 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів |
Адміністративне
Христинівський районний суд Черкаської області
Школьна А. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні