Донецький окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяУкраїна
Донецький окружний адміністративний суд
У Х В А Л А
про виключення особи зі складу учасників справи
25 квітня 2025 року Справа №640/6789/22
Суддя Донецького окружного адміністративного суду Голошивець І.О., розглянувши в порядку письмового провадження клопотання представника Комунального підприємства «Радехівське міське водоканалізаційне господарство» щодо зменшення позовних вимог за адміністративним позовом Комунального підприємства «Радехівське міське водоканалізаційне господарство» до відповідача 1: Державної служби геології та надр України, до відповідача 2: Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України про визнання протиправними дій, зобов`язати вчинити дії, -
ВСТАНОВИВ:
Комунальне підприємство «Радехівське міське водоканалізаційне господарство» звернулось до Окружного адміністративного суду м. Києва з позовом до Державної служби геології та надр України, Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України, в якому просив суд:
- Зобов`язати Державну службу геології та надр видати Комунальному підприємству «Радехівське міське водоканалізаційне господарство» спеціальний дозвіл на користування надрами без проведення аукціону за заявою від 09.07.2021 року;
- Скасувати рішення Державної служби геології та надр від 26.12.2021 року №21127/01/07-21;
- Визнати незаконним та скасувати зауваження Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України від 10.11.2021 року №6679/01/07- 21;
- Скасувати рішення Державної служби геології та надр від 27.01.2022 року №1080/01/07-22;
- Визнати незаконним та скасувати зауваження Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України від 10.01.2022 року №6679/01/07- 21.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 25.04.2022 року у справі №640/6789/22 відкрито провадження в адміністративній справі, розгляд справи вирішено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 07.07.2022 року заяву представника Комунального підприємства «Радехівське міське водоканалізаційне господарство про збільшення позовних вимог по справі №640/6789/22 повернуто без розгляду.
На підставі п. 2 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2825 (в редакції Закону № 3863) проведений автоматизований розподіл адміністративних справ, які не розглянуті Окружним адміністративним судом міста Києва, між окружними адміністративними судами України з урахуванням навантаження, за принципом випадковості та відповідно до хронологічного надходження справ відповідно до Порядку передачі судових справ, нерозглянутих Окружним адміністративним судом міста Києва, затвердженому наказом Державної судової адміністрації України від 16 вересня 2024 року № 399.
За результатами автоматизованого розподілу адміністративних справ, які не розглянуті Окружним адміністративним судом міста Києва, між окружними адміністративними судами України, справа № 640/6789/22 передана на розгляд та вирішення Донецькому окружному адміністративному суду.
Згідно з протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями зазначену справу було передано на розгляд судді Донецького окружного адміністративного суду Голошивець І.О.
Відповідно до ч.2 ст.35 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі зміни складу суду розгляд справи починається спочатку, за винятком випадків, визначених цим Кодексом.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 24.03.2025 року адміністративну справу за позовом Комунального підприємства «Радехівське міське водоканалізаційне господарство» до відповідача 1: Державної служби геології та надр України, до відповідача 2: Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України про визнання протиправними дій, зобов`язати вчинити дії прийнято до свого провадження. Ухвалено розгляд справи здійснювати в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
У березні 2025 року від представника позивача на адресу суду було надано заяву, в якій він просив прийняти позовну заяву у новій редакції шляхом виключення зі складу учасників справи відповідача Державну службу геології та надр України, залишивши позовні вимоги:
- визнати незаконним та скасувати зауваження Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України від 10.11.2021 року №6679/01/07-21;
- визнати незаконним та скасувати зауваження Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України від 10.01.2022 року №6679/01/07- 21.
Розглянувши дану заяву та матеріали справи, суд зазначає наступне.
Частиною третьою статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що кожна особа, яка звернулася за судовим захистом, розпоряджається своїми вимогами на свій розсуд, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Таким правом користуються й особи, в інтересах яких подано позовну заяву, за винятком тих, які не мають адміністративної процесуальної дієздатності.
Відповідно до ч. 1 ст. 47 Кодексу адміністративного судочинства України, крім прав та обов`язків, визначених у статті 44 цього Кодексу, позивач має право на будь-якій стадії судового процесу відмовитися від позову. Позивач має право змінити предмет або підстави позову, збільшити або зменшити розмір позовних вимог шляхом подання письмової заяви до закінчення підготовчого засідання або не пізніше ніж за п`ять днів до першого судового засідання, якщо справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження.
Таким чином, законодавцем визначено право позивача змінювати предмет позовних вимог, як складову матеріально-правової вимоги позивача до відповідача до закінчення підготовчого засідання або до початку першого судового засідання, якщо справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження.
Предмет позову - це матеріально-правові вимоги позивача до відповідача. Зміна предмету адміністративного позову здійснюється шляхом заміни одних позовних вимог іншими, доповненням позовних вимог новими, вилученням деяких із позовних вимог, пред`явленням цих вимог іншому відповідачу в межах спірних правовідносин.
Доповнення позовних вимог новими відбувається, шляхом зміни предмету позову, а не через збільшення розміру позовних вимог.
При цьому, підставою позову є обставини (фактична підстава) і норми права (юридична підстава), які у своїй сукупності дають право особі звернутися до суду з відповідними позовними вимогами до відповідача. Зміна підстави адміністративного позову можлива у такі способи: 1) заміна одних фактичних чи правових підстав позову іншими; 2) доповнення фактичних чи правових підстав новими; 3) вилучення деяких із зазначених фактичних чи правових підстав.
Тобто, зміна (доповнення) підстав позову - це зміна (доповнення) обставин, на яких ґрунтуються вимоги позивача, фактичних та/або юридичних.
Водночас, загальноприйняте тлумачення терміну/дії «зміна» передбачає зміну чого-небудь чимось іншим, перетворення чогось у дещо інше, наприклад, відносно даної ситуації, передбачає зміну (заміну) предмету позову іншим предметом, а не фактичне формування в рамках існуючого позову іншого (додаткового/нового) позову, що забезпечує при здійсненні адміністративного процесу дотримання принципу правової визначеності по відношення до всіх учасників процесу, як складової принципу верховенства права.
Під зміною предмету позову розуміється заявлення інших вимог, замість раніше визначених, при збереженні раніше існуючих підстав позову. Заявлення нових (додаткових) вимог не є зміною предмету позову, а є заявленням нових вимог, що не допускається за правилами ст. 47 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відтак, подання відповідної заяви не повинно призводити до заявлення по суті нового адміністративного позову.
У свою чергу, збільшення розміру позовних вимог - це їх кількісна, а не якісна зміна. Зміна розміру позовних вимог може бути викликана уточненням розрахунку ціни позову, частковим виконання спірного зобов`язання відповідачем, тобто збільшити розмір позовних вимог можна лише тоді, коли вони виражені у певному цифровому еквіваленті, наприклад, у грошовому розмірі за тією ж раніше заявленою вимогою.
Натомість, суд наголошує, що доповнення позову новими вимогами не вважається зміною чи (збільшенням) розміру позовних вимог.
Водночас, предметом даного позову є вимоги позивача до відповідачів, відповідно до яких суд має ухвалити рішення. Характер позовної вимоги визначається характером спірних правовідносин, з якого випливає вимога позивача.
При цьому, під підставами позову, слід розуміти обставини, якими обґрунтовуються позовні вимоги. Обставинами можуть бути лише юридичні факти які тягнуть певні правові наслідки: виникнення, зміну чи припинення правовідносин. Юридичні факти, які визначені як підстави позову, свідчать про те, що існують правовідносини і що внаслідок певних дій ці відносини стали спірними.
Відтак, подана позивачем заява про уточнення позовних вимог охоплюється критерієм «зменшенням» предмету позову, шляхом виключення з її складу учасника справи та заявлених до нього позовних вимог.
Зміна предмета позову означає зміну вимоги, з якою позивач звернувся до відповідача, а зміна підстав позову - це зміна обставин, на яких ґрунтується заявлена позивачем вимога. Зміна предмету або підстав позову може відбуватися лише у межах спірних правовідносин. Одночасна зміна і предмета, і підстав позову не допускається.
Суд вказує, що позовні вимоги, визначені позивачем у первісному позові, стосуються відповідачів Державної служби геології та надр України, Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України.
Суд зазначає, що порівняльний аналіз предмету та підстав позову, який подано позивачем первісно за позовною заявою у даній справі, та за заявою про уточнення позовних вимог, дозволяє зробити висновок, що позивачем фактично заявлено зменшення позовних вимог шляхом виключення відповідача - Державної служби геології та надр України та заявлених до нього позовних вимог.
За наведених обставин суд робить висновок про задоволення заяви представника позивача про зменшення позовних вимог шляхом виключення зі складу учасників справи відповідача - Державної служби геології та надр України та заявлених до нього позовних вимог, а також продовжити розгляд справи з урахуванням змінених позовних вимог.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.9,12,47,72-80, 204,241-243,248 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
Заяву представника Комунального підприємства «Радехівське міське водоканалізаційне господарство» щодо зменшення позовних вимог за адміністративним позовом Комунального підприємства «Радехівське міське водоканалізаційне господарство» до відповідача 1: Державної служби геології та надр України, до відповідача 2: Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України про визнання протиправними дій, зобов`язати вчинити дії задовольнити.
Виключити зі складу учасників справи відповідача - Державну службу геології та надр України та заявлених до нього позовних вимог.
Розглядати справу з урахуванням змінених позовних вимог.
Ухвала оскарженню не підлягає та набирає законної сили з моменту її постановлення.
Суддя І.О. Голошивець
| Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
| Дата ухвалення рішення | 25.04.2025 |
| Оприлюднено | 28.04.2025 |
| Номер документу | 126877786 |
| Судочинство | Адміністративне |
| Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Голошивець І.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні