Рішення
від 22.04.2025 по справі 320/2189/24
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

22 квітня 2025 року м.Київ №320/2189/24

Київський окружний адміністративний суд у складі судді Лисенко В.І., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити дії,

в с т а н о в и в:

До Київського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві, у якому просить суд:

- визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві (ЄДРПОУ 22869069) щодо нерозгляду заяви ОСОБА_1 про надання пільг на оплату житлово-комунальних послуг від 16.11.2023;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в м. Києві (ЄДРПОУ 22869069) відповідно до діючого законодавства України повідомити ОСОБА_1 про наслідки розгляду його заяви про надання пільг на оплату житлово-комунальних послуг від 16.11.2023.

Позовні вимоги ОСОБА_1 обґрунтовані тим, що відповідачем протиправно не розглянуто його заяву про надання пільг на оплату житлово-комунальних послуг та не надано відповіді на вказане звернення.

Ухвалою суду від 23.01.2024 відкрито спрощене позовне провадження без виклику сторін.

Відповідач надіслав відзив на позовну заяву, у якому зазначив про те, що всі неодноразові звернення позивача, відповідачем надавалися повні відповіді, а тому відсутні підстави для задоволення позову.

Розглянувши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та відзив, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.

ОСОБА_1 є громадянином України, що підтверджується копією паспорту.

Позивач має статус учасника бойових дій відповідно до копії посвідчення серії НОМЕР_1 .

ОСОБА_1 09.10.2023 звернувся до Головного управління ПФУ України в м.Києві із заявою про внесення відомостей до Єдиного державного автоматизованого peєстру осіб, які мають право на пільги.

Розглянувши заяву позивача, відповідач листом від 02.11.2023 повідомив про те, що для користування пільгою на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого палива і скрапленого газу у грошовій формі, позивачеві слід звернутися до будь-якого сервісного центру ПФУ із заявою про надання пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого палива і скрапленого газу та з оригіналами документів пільговика і членів сім`ї або через веб-портал електронних послуг ПФУ.

16.11.2023 позивач звернувся до відповідача із заявою про призначення пільг на оплату житлово-комунальних послуг як учаснику бойових дій.

За результатами розгляду вищевказаної заяви Головним управлінням внесено відомості щодо позивача до Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги, а також нараховано пільги на оплату житлово-комунальних послуг з листопада 2023 року згідно із заявою від 16.11.2023 як учаснику бойових дій.

У подальшому ОСОБА_1 із заявами щодо результатів розгляду його заяви від 16.11.2023 звертався до відповідача 15.12.2023 (звернення зареєстроване 18.12.2023 вх. №45391/11-2600-23), 09.01.2024 (звернення зареєстроване 09.01.2024 за вх.№26002-Ф-С-24-004764), а також до Пенсійного фонду України.

Головним управлінням на заяви звернення позивача надано відповіді від 08.01.2023 за вих. №925-45391/П-02/8-2600/24, від 09.01.2024 за вих. №3187-1170/11-02/8-2600/24 а також 09.01.2024 за вих. №2600-0202-8/19315 (на лист Пенсійного фонду Україні) відповідно.

Вважаючи бездіяльність відповідача щодо ненадання відповіді на звернення позивача від 16.11.2023, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає таке.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. За таких умов норми Конституції України є нормами прямої дії, які передбачають певні правила поведінки для суб`єктів державної влади та посадових осіб, в основу яких закладено дотримуватися Конституції та Законів України.

Правовий статус ветеранів війни, забезпечує створення належних умов для їх життєзабезпечення, сприяння формуванню в суспільстві шанобливого ставлення до них визначає Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" 22.10.1993 №3551-XII (далі Закон №3551-XII).

Пільги учасникам бойових дій та особам, прирівняним до них визначені у ст.12 Закону №3551-XII.

Так, за приписами п.4, п.5 ч.1 ст.12 Закону №3551-XII встановлено, що учасникам бойових дій (статті 5, 6) надаються такі пільги, зокрема:

- 75-процентна знижка плати за користування житлом (квартирна плата) в межах норм, передбачених чинним законодавством (21 кв. метр загальної площі житла на кожну особу, яка постійно проживає у житловому приміщенні (будинку) і має право на знижку плати, та додатково 10,5 кв. метра на сім`ю);

- 75-процентна знижка плати за користування комунальними послугами (газом, електроенергією та іншими послугами) та скрапленим балонним газом для побутових потреб в межах середніх норм споживання.

Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 16.02.1994 №94 "Про порядок надання пільг, передбачених Законом України "Про статур ветеранів Війни, гарантії їх соціального захисту" встановлено, що передбачені Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" пільги щодо оплати житла та комунальних послуг надаються ветеранам війни, особам, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, і особам, на яких поширюється чинність зазначеного Закону, незалежно від того, хто є наймачем і яка форма власності житлового фонду, з урахуванням членів їх сім`ї, які проживають разом з ними, виходячи із встановлених чинним законодавством норм житла та розміру плати за користування ним.

Пунктом 3 постанови Кабінету Міністрів України від 16.09.2022 № 1041 "Деякі питання надання житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу Пенсійним фондом України" визначено Пенсійному фонду України забезпечити з 1 жовтня 2022 р. виплату та з 1 грудня 2022 р. призначення житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу.

Порядок надання пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого палива і скрапленого газу у грошовій формі затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 17.04.2019 № 373 "Деякі питання надання житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого палива і скрапленого газу у грошовій формі" (далі Порядок №373).

Цей Порядок визначає механізм надання громадянам у грошовій формі таких пільг, зокрема: на оплату абонентського обслуговування для споживачів комунальних послуг, що надаються за індивідуальними договорами про надання комунальних послуг або за індивідуальними договорами з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем про надання комунальних послуг, а також витрат на управління багатоквартирним будинком, в якому створено об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, житлово-будівельний (житловий) кооператив (далі - об`єднання), та витрат на комунальні послуги в такому будинку.

Відповідно до пункту 3 Порядку №373 дія цього Порядку поширюється па осіб, які мають право на пільги згідно із Законами України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», «Про реабілітацію жертв репресій комуністичного тоталітарного режиму 1917-1991 років», «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» (крім військовослужбовців). «Про Службу безпеки України», «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», «Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку в Україні», «Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист», «Про бібліотеки і бібліотечну справу», «Про музеї та музейну справу», «Про захист рослин», «Про жертви нацистських переслідувань», «Про охорону дитинства", «Про соціальний захист дітей війни», «Про культуру», «Про освіту», «Про відновлені прав осіб, депортованих за національною ознакою», Кодексом цивільного захід України (крім осіб рядового і начальницького складу), Основами законодавства Украй і про охорону здоров`я.

Згідно з положеннями пункту 3-1 Порядку №373 для призначення пільг пільговики які перебувають на обліку в Реєстрі осіб, які мають право на пільги, що є структурною підсистемою Єдиного соціального реєстру, або їх законні представники звертаються відповідною заявою про надання пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого палива і скрапленого газу за формою згідно з додатком, до якої додасться у разі потреби довідка про наявність у житловому приміщенні пічного опалення та/або кухонного вогнища на твердому наливі.

Починаючи з 1 грудня 2022 року, заяви з необхідними документами приймають від заявників органами Пенсійного фонду України (пункт 3-1 Порядку №373).

Відповідно до п.4 Порядку №373 для розрахунку розміру пільги інформацію надають, зокрема: об`єднання - про зміну внесків, платежів об`єднанню.

Зазначена інформація надається органам Пенсійного фонду України - до 20 числа кожного місяця починаючи із січня 2023 року.

За приписами на підставі даних Реєстру та інформації, отриманої відповідно до пункту 5 цього Порядку, розраховують щомісяця суму пільги, зокрема: на оплату житлово-комунальних послуг виходячи з розміру знижки, на яку пільговик має право згідно із законом, кількості членів сім`ї, які мають таке право відповідно до законодавчих актів, зазначених у пункті 3 цього Порядку, та визначені статтею 51 Бюджетного кодексу України, та з урахуванням встановлених цін/тарифів (внесків) і державних соціальних нормативів у сфері житлово-комунального обслуговування.

Зазначені розрахунки проводяться: органами Пенсійного фонду України - до 25 числа кожного місяця починаючи із січня 2023 року.

Для забезпечення нарахування пільг із січня 2023 р. Пенсійним фондом України державне підприємство "Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики" здійснює міграцію Реєстру станом на 1 січня 2023 року.

Уповноважений орган інформує особу про призначення (непризначення) пільги на придбання твердого палива і скрапленого газу, а за заявою пільговика надає йому інформацію про розрахунок розміру пільги на оплату житлово-комунальних послуг, у тому числі через особистий кабінет на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України.

При цьому, відповідно до п.6-1 Порядку №373 у разі зміни обставин, що впливають на розмір пільг, проводиться перерахунок розміру пільг з місяця виникнення таких обставин.

У разі необхідності проведення перерахунку пільг за минулі періоди строк, за який здійснюється такий перерахунок, не обмежується.

Положеннями п.7 Порядку №373 обумовлено, що пільговики, яким надається пільга у грошовій формі, зобов`язані сплачувати щомісяця вартість фактично спожитої послуги з урахуванням суми пільги, перерахованої управителям, об`єднанням, виконавцям комунальних послуг або виплаченої таким пільговикам готівкою.

Починаючи із січня 2023 р. органи Пенсійного фонду України надають щомісяця до 27 числа управителям, об`єднанням, виконавцям комунальних послуг списки пільговиків, яким нараховано пільгу на оплату житлово-комунальних послуг у поточному місяці.

Згідно п.14 Порядку №373 передбачено, що виплата пільг у грошовій готівковій формі здійснюється шляхом перерахування коштів уповноваженим органом на рахунок пільговика, відкритий в установі уповноваженого банку, через відділення організації, що здійснює виплату та доставку пенсій та грошової допомоги, за місцем фактичного проживання або на рахунок в АТ Ощадбанк, який відкривається органами Пенсійного фонду України без заяви пільговика.

З аналізу наведених норм вбачається, що учасники бойових дій, визначені у ст. 5, 6 Закону №3551, мають право пільгу у вигляді на 75-процентної знижки плати за користування житлом (квартирна плата) в межах норм, передбачених чинним законодавством, згідно з ч.1 ст.12 Закону №3551-XII, механізм надання у грошовій формі якої визначає Порядок №373.

У цій справі право позивача, як учасника бойових дій, на отримання пільг на оплату житлово-комунальних послуг, в тому числі пільг на послугу з управління багатоквартирним будинком (житлові послуги), не є спірним.

ОСОБА_1 09.10.2023 звернувся до Головного управління ПФУ в м.Києві із заявою про внесення відомостей до Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги, та 16.11.2023 із заявою про призначення пільг на оплату житлово-комунальних послуг як учаснику бойових дій.

За результатами розгляду вищевказаних заяв Головним управлінням ПФУ в м.Києві внесено відомості щодо позивача до Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб мають право па пільги, а також нараховано пільги на оплату житлово-комунальних послуг з листопада 2023 року згідно із заявою від 16.11.2023 як учаснику бойових дій.

Пільга на оплату житлово-комунальних послуг за листопад 2023 року - 1470,32 грн, за грудень 2023 року - 1470,32 грн.

Згідно даних електронної особової справи, нарахована пільга на оплату житлово-комунальних послуг за листопад та грудень 2023 року перерахована додатковими відомостями в січні 2024 року на особистий рахунок в банківську установу AT «УНІВЕРСАЛ БАНК».

При цьому, відповідно до пункту 6 Порядку №373 уповноважений орган інформує особу про призначення (непризначепня) пільги па придбання твердого палива і скрапленого газу, та за заявою пільговика надає йому інформацію про розмір пільги на оплату житлово-комунальних послуг, у тому числі через особистий кабінет на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України.

З аналізу поданої ОСОБА_1 заяви від 16.11.2023 вбачається, що це звернення здійснено позивачем відносно надання пільги з оплати саме житлово-комунальних послуг згідно з Порядком №373, а не звернення позивача у порядку, визначеному Законом України "Про звернення громадян", а тому до спірних правовідносин не можуть застосовуватися положення Закону України "Про звернення громадян" як стверджує позивач у своїй позовній заяві.

Таким чином, ураховуючи положення Порядку №373, інформацію про призначення (непризначення) пільги на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого палива і скрапленого газу, розрахунок розміру пільги на оплату житлово-комунальних послуг Головне управління надає виключно за заявою позивача.

При цьому, суд враховує, що на звернення позивача із заявами щодо результатів розгляду його заяви від 16.11.2023 від 15.12.2023 (звернення зареєстроване 18.12.2023 вх. №45391/11-2600-23), від 09.01.2024 (звернення зареєстроване 09.01.2024 за вх.№26002-Ф-Є-24-004764), а також до Пенсійного фонду України, відповідачем тричі надано відповіді про призначення та розмір пільги, якими спростовується бездіяльність відповідача щодо нерозгляду заяви позивача від 16.11.2023 про призначення пільги.

Крім того, суд не приймає до уваги твердження позивача про те, що внаслідок нерозгляду відповідачем його заяви, він був позбавлений компенсації за оплату житлово-комунальних послуг за листопад та грудень 2023 року, оскільки матеріалами справи підтверджено призначення позивачеві такої пільги з листопада 2023 року у розмірі по 1470,32 грн за листопад-грудень 2023 року відповідно.

Отже, позивач дійшов хибного висновку про порушення відповідачем його прав.

Відповідно до положень першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні

Дослідивши матеріали справи та оцінивши їх у сукупності, суд дійшов висновку, що доводи позивача є необґрунтованими з одночасним повним та належним доказуванням відповідачем правомірності своїх дій.

Враховуючи викладене, адміністративний позов задоволенню не підлягає.

Відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України судовий збір не підлягає відшкодуванню, оскільки в задоволенні позову було відмовлено.

Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

Відмовити у задоволенні адміністративного позову.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Лисенко В.І.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.04.2025
Оприлюднено28.04.2025
Номер документу126879104
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів

Судовий реєстр по справі —320/2189/24

Рішення від 22.04.2025

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лисенко В.І.

Ухвала від 23.01.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лисенко В.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні