КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
23 квітня 2025 року м.Київ №320/15277/23
Київський окружний адміністративний суд у складі судді Лисенко В.І., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Територіального центру соціального обслуговування Святошинського району м. Києва до Північного офісу Держаудитслужби, третя особа: Товариство з обмеженою відповідальністю "ПОНТЕМ.УА" про визнання протиправним та скасування висновку,
в с т а н о в и в:
До Київського окружного адміністративного суду звернувся Територіальний центр соціального обслуговування Святошинського району м. Києва з позовом до Північного офісу Держаудитслужби, у якому просить суд:
- визнати протиправним та скасувати висновок Північного офісу Держаудитслужби від 18.04.2023 про результати моніторингу (№ UA-М-2023-03-23-000020) процедури закупівлі № UА-2023-02-16-009827-а, на закупівлю: 55520000-1: Кейтерингові послуги (послуги з приготування та постачання готових страв (гарячих обідів) для осіб, які перебувають на обліку у Територіальному центрі соціального обслуговування Святошинського району м. Києва).
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач проводив публічну закупівлю №UА-2023-02-16-009827-а, предметом якої були Кейтерингові послуги (послуги з приготування та постачання готових страв (гарячих обідів) для осіб, які перебувають на обліку у Територіальному центрі соціального обслуговування Святошинського району м. Києва. За результатами проведених торгів було визначено переможців торгів - ТОВ "ПОНТЕМ.УА" та укладено договір на суму 4 147 500,00 грн. Проте, за наслідком проведеного відповідачем моніторингу було встановлено порушення позивачем ч.16 ч. 29 Закону України "Про публічні закупівлі", п.41 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України Про публічні закупівлі, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178, та зобов`язано позивача припинити зобов`язання за договором. Вважаючи такий висновок відповідача протиправним, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Ухвалою суду від 08.05.2023 відкрито спрощене позовне провадження без виклику сторін.
Відповідач, не погоджуючись з позовними вимогами позивача, надіслав відзив на позовну заяву, у якому зазначив про те, що повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей розміщене позивачем в електронній системі закупівель не відповідає вимогам Закону, оскільки не містить переліку виявлених невідповідностей та документів, які повинен подати учасник для усунення виявлених невідповідностей. Також, учасником ТОВ "ПОНТЕМ.УА" не було надано документальне підтвердження застосування системи управління безпечністю харчових продуктів для складського приміщення, в якій виключено інформацією про наявність складського приміщення, а не виправлено невідповідності зазначені у вимозі, чим не виконано вимогу замовника. Виходячи із цього відповідач дійшов висновку, що пропозиція учасника була неправомірно не відхилена замовником. Відповідач стверджує, що відсутні підстави для задоволення позовних вимог.
Позивачем подано відповідь на відзив, у якій зазначено про те, що на виконання вимог ч.16 ст. 29 Закону України "Про публічні закупівлі" позивачем в електронній системі закупівель було розміщено для учасника - ТОВ «Понтем.уа» повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей. В даному повідомленні про виправлення невідповідностей, позивачем було чітко визначено, що учасник повинен виправити помилки та надати документи, які вимагалися замовником згідно з стр. 28 тендерної документації, а саме: Потужності, призначені для виробництва та/або зберігання харчових продуктів; Довідка обов`язково повинна містити інформацію про адресу та площу приміщення, які використовуються учасником для зберігання харчових продуктів та підставу користування (оренда або власність). Також Позивачем було чітко перелічено які саме файли було надано Учасником (були зазначені в дужках назви поданих файлів), які файли проаналізовано, в яких файлах містяться невідповідності та в чому полягають ці невідповідності. Позивачем також було зазначено роз`яснення вимог тендерної документації - посилання на вимогу (вимоги) тендерної документації щодо якої (яких) виявлені невідповідності (згідно підпункту 3, ч.16, ст.29 Закону) із зазначенням тих сторінок тендерної документації де вказані ті чи інші кваліфікаційні критерії. Тому, на думку позивача в його повідомленні про виправлення невідповідностей чітко окреслено перелік інформації яку повинен подати учасник для усунення виявлених невідповідностей. На виконання вимог замовника щодо усунення порушень, учасником ТОВ «Понтем.уа» було завантажено оновлену довідку про наявність обладнання та матеріально-технічної бази, чим повністю виконано вимогу Замовника про усунення порушень. Таке право, як подання нових документі, надано учасникам у відповідності до ст. 26 Закону України "Про публічні закупівлі". Результатом застосування процедури « 24 години» є те - що документи приведені у відповідність. Збитки як фінансові та матеріальні відсутні, скарг та вимог від інших учасників не було. На підставі наведеного, позивач просить задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.
16.02.2023 Територіальним центром соціального обслуговування Святошинського району м.Києва опубліковано в авторизованій уповноваженим органом електронній системі Prozorro оголошення UA-2023-02-16-009827-а на закупівлю: 55520000-1: Кейтерингові послуги (послуги з приготування та постачання готових страв (гарячих обідів) для осіб, які перебувають на обліку у Територіальному центрі соціального обслуговування Святошинського району м. Києва).
За наслідками проведених публічних торгів визначено переможця закупівлі ТОВ «ПОНТЕМ.УА».
09.03.2023 між Територіальним центром соціального обслуговування Святошинського району м.Києва та ТОВ «ПОНТЕМ.УА» укладено договір про закупівлю послуг з приготуваннч та постачання готових страв (гарячих обідів) для осіб, які перебувають на обліку у Територіальному центрі на суму 4 147 500,00 грн.
На підставі наказу Північного офісу Держаудитслужби від 22.03.2023 №71 «Про початок моніторингу процедур закупівель», Північним офісом Держаудитслужби здійснено моніторинг закупівлі Позивача: Послуги з приготування та постачання готових страв (гарячих обідів) для осіб, які перебувають на обліку у Територіальному центрі соціального обслуговування Святошинського району м. Києва, код за ДК 021:2015: 55520000-1 Кейтерингові послуги, очікуваною вартістю 4 987 500,00 гривень. Інформацію про вказану публічну закупівлю оприлюднено в інформаційно- телекомунікаційній системі Prozorro за номером: UA-2023-02-16-009827-a.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації щодо, закупівлі, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону № 922- VIII з урахуванням постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі - Особливості), розгляду тендерних пропозицій, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця.
Під час аналізу досліджено: річний план закупівель на 2023 рік, оголошення про проведення відкритих торгів, тендерну документацію, затверджену рішенням уповноваженої особи Замовника від 16.02.2023 № 7, тендерні пропозиції ФОП « ОСОБА_1 », ТОВ «ПОНТЕМ.УА», протоколи розгляду тендерної пропозиції від 27.02.2023 № 8 та від 02.03.2023 № 11, повідомлення про намір укласти договір від 02.03.2023, договір від 09.03.2023 № 5, відповідь Замовника на запит органу державного фінансового, контролю від 24.03.2023.
За результатами проведеного моніторингу встановлено порушення вимог пункту 41 Особливостей, частини 16 статті 29 Закону № 922-VIII, які відображено в оскаржуваному Позивачем висновку Відповідача від 13.04.2023 №151.
За результатами аналізу питання дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель при визначенні предмета закупівлі, відображенні, закупівлі у річному плані, оприлюдненні інформації щодо закупівлі, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця - порушень не встановлено.
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, які є значущими через необ`єктивне та упереджене визначення переможця процедури закупівлі, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Північний офіс Держаудитслужби зобов`язав позивача здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов`язань за договором, в тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності/ нікчемності договору та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Не погоджуючись з таким рішенням відповідача, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає таке.
Відповідно до статті 19 Конституції України (тут і далі нормативно-правові акти наведені у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі статтею 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України «Про публічні закупівлі», проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування.
Перевірка закупівель у замовників проводиться за місцезнаходженням юридичної особи, що перевіряється, чи за місцем розташування об`єкта права власності, щодо якого проводиться перевірка, і полягає у документальному та фактичному аналізі дотримання замовником законодавства про закупівлі. Результати перевірки закупівель викладаються в акті перевірки закупівель.
Моніторинг закупівлі здійснюється за місцезнаходженням органу державного фінансового контролю.
За змістом статті 7-1 Закону України «Про публічні закупівлі» моніторинг закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його територіальні органи (далі - органи державного фінансового контролю).
Моніторинг закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладання договору про закупівлю та його виконання.
Відповідно до пунктів 31, 32 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» тендерна документація - документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель; тендерна пропозиція - пропозиція щодо предмета закупівлі або його частини (лота), яку учасник процедури закупівлі подає замовнику відповідно до вимог тендерної документації.
Згідно з пунктом 10 частини 1 статті 1, частини 1 статті 2 Закону України «Про публічні закупівлі» замовники - суб`єкти, визначені згідно із статтею 2 цього Закону, які здійснюють закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до цього Закону.
До замовників, які здійснюють закупівлі відповідно до цього Закону, належать, окрім іншого, органи державної влади (орган законодавчої, органи виконавчої, судової влади), та правоохоронні органи держави, органи влади Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, об`єднання територіальних громад.
За приписами частини 1, 5 статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» закупівлі здійснюються за такими принципами: 1) добросовісна конкуренція серед учасників; 2) максимальна економія, ефективність та пропорційність; 3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; 4) не дискримінація учасників та рівне ставлення до них; 5) об`єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; 6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Замовники, учасники процедур закупівлі, суб`єкт оскарження, а також їхні представники повинні добросовісно користуватися своїми правами, визначеними цим Законом.
Відповідно до пункту 31 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» тендерна документація - документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель.
За приписами частини 1 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» тендерна документація безоплатно оприлюднюється замовником разом із оголошенням про проведення конкурентних процедур закупівель в електронній системі закупівель для загального доступу шляхом заповнення полів в електронній системі закупівель. Тендерна документація не є об`єктом авторського права та/або суміжних прав (частина перша).
При цьому, згідно із частинами 1, 2 статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі» замовник вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям.
Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв: 1) наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій; 2) наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід; 3) наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів); 4) наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю.
Так, згідно з вимогами пункту 1.1 Додатку 1 до Тендерної документації на підтвердження відповідності пропозиції кваліфікаційним критеріям учасник надає довідку, складену в довільній формі про наявність обладнання та матеріально-технічної бази, яка повинна містити інформацію про потужності, призначені для виробництва та/або зберігання харчових продуктів.
Відповідно до пункту 1.1.4 Додатку 1 до ТД учасник повинен застосовувати систему управління безпечністю харчових продуктів які підтверджують відповідність господарської діяльності учасника вимогам Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» від 23.12.1997 № 771/97-ВР.
Також, у розділі 1.2. Спосіб підтвердження Тендерної документапції замовника зазначено наступне.
На підтвердження інформації стосовно наявності обладнання й матеріально-технічної бази, зазначеної в довідці, учасник має надати документи або документ, на підтвердження права власності або володіння або користування тощо, відповідним майном за наступним переліком: 28.
Для потужності, що призначена для виробництва та/або зберігання харчових продуктів надати: договір оренди приміщень (дійсний на період надання послуг) або документ, що свідчить про право власності або інший документ, що свідчить про підставу користування відповідного приміщення Учасника (дійсний на період надання послуг); довідку в довільній формі (можна витяг з реєстру поки він був відкритий) про видачу експлуатаційного дозволу (де зазначено номер потужності, вид діяльності потужності).
Відповідно до пункту 8 статті 20 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» (далі Закон про безпечність) Операторам ринку забороняється здійснювати обіг харчових продуктів, отриманих з потужностей, що не пройшли державної реєстрації або не отримали експлуатаційного дозволу відповідно до цього Закону, та/або використовувати такі харчові продукти у виробництві інших харчових продуктів.
Для автотранспортного засобу у кількості не менше однієї машини надати документ, що підтверджує право їх використання учасником (свідоцтва про реєстрацію транспортних засобів або договір оренди (у випадку якщо засіб не належить учаснику) або договір користування або договір на транспортні послуги або інший документ згідно чинного законодавства).
Для підтвердження системи управління безпечністю харчових продуктів надати: [Сканований з оригіналу сертифікат (сертифікати) на відповідність вимогам стандарту ДСТУ ISO 22000:2019 (ISO 22000:2018 IDT) та/або ISO 22000:2018 «Система управління безпечністю харчових продуктів» стосовно виробництва харчових продуктів (якщо Учасник є виробником), надання послуг щодо торгівлі продуктами харчування та напоями, виданий (видані) акредитованою Національним агентством з акредитації України установою, який(і) підтверджує(ють), що Учасник розробив, впровадив та застосовує постійно діючи процедури, що засновані на принципах системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках (НАССР) згідно із вимогами діючого законодавства] або [Сканований/ні з оригіналу чинного (чинних) сертифікату (сертифікатів) на відповідність вимогам стандарту ISO 22000 попередніх версій, виданого (виданих) акредитованою Національним агентством з акредитації України установою, Учасник повинен надати сканований(і) з оригіналу сертифікат (сертифікати) на відповідність вимогам стандарту ISO 22000 попередніх 29 версій стосовно виробництва харчових продуктів (якщо Учасник є виробником), надання послуг щодо торгівлі продуктами харчування та напоями] або [Сканований/ні з оригіналу чинного (чинних) сертифікату (сертифікатів) на відповідність вимогам ДСТУ 4281:2004, виданого (виданих) акредитованою Національним агентством з акредитації України установою, який(і) підтверджує(ють), що Учасник ввів систему управління безпечністю харчових продуктів на підприємстві; або [Скановану з оригіналу довідку у довільній формі, яка містить опис всіх обов`язкових процедур та протоколів, які вимагаються стандартом ISO 22000, скановані з оригіналів документи (в повному обсязі), щодо змісту обов`язкових процедур, програм передумов та реєстраційних записів Учасника стосовно виробництва харчових продуктів (якщо Учасник є виробником), надання послуг щодо торгівлі продуктами харчування та напоями, за останні 2 місяці (відносно дати оприлюднення оголошення про проведення торгів] або [Скан-копії документів відповідності міжнародним стандартам харчування НАССР, а саме: розроблену та затверджену програму передумову системи НАССР, (для закладу харчування учасника].
Для обладнання та інвентар для приготування готових страв холодильне, морозильне обладнання, обладнання для термічної обробки харчових продуктів, кухонний посуд та інвентар який учасник планує використовувати для приготування гарячих обідів та підставу користування (оренда або властність), документальне підтвердження не потрібне, достатньо довідки відповідно до п. 1.1.3.
На виконання вищевказаних вимог, учасником закупівлі ТОВ "ПОНТЕМ.УА" надано довідку про наявність обладнання та матеріально-технічної бази від 23.02.2023 № 23/02-10 в якій вказана інформація про наявність приміщень, а саме: складське приміщення за адресою: Київська обл. Бориспільський р-н, с. Щасливе, вул. Л.Українки, 26; виробниче приміщення за адресою: м. Київ, вул. Бориспільська, 9-С, корп. 90.
На виконання вимоги пункту 1.1.4 Додатку 1 до ТД ТОВ «ПОНТЕМ.УА» надано сертифікат ISO 22000:2019 системи управління безпечністю харчових продуктів та сертифікат ISO 9001:2015 системи управління якістю лише на виробниче приміщення, що знаходиться за адресою: м. Київ, вул. Бориспільська, 9-С, корп. 90.
З наведеного вбачається, що учасником закупівлі ТОВ " ПОНТЕМ.УА" не було надано документальне підтвердження застосовування системи управління безпечністю харчових продуктів для складського приміщення, що знаходиться за адресою: Київська обл. Бориспільський р-н, с. Щасливе, вул. Л. Українки, 26.
Відповідно до ч.16 ст.29 Закону України «Про публічні закупівлі» повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей повинно містити таку інформацію: 1) перелік виявлених невідповідностей; 2) посилання на вимогу (вимоги) тендерної документації, щодо якої (яких) виявлені невідповідності; 3) перелік інформації та/або документів, які повинен подати учасник для усунення виявлених невідповідностей.
На виконання вимог зазначеної статті, позивачем, 01.03.2023 о 15:29:52 в електронній системі закупівель було розміщено для учасника - ТОВ «Понтем.уа» повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей.
В даному повідомленні про виправлення невідповідностей, позивачем зазначено: "На сторінці 28 тендерної документації вказані кваліфікаційні критерії для статті 16: "Потужності, призначені для виробництва та/або зберігання харчових продуктів; Довідка обов`язково повинна містити інформацію про адресу та площу приміщення, які використовуються учасником для зберігання харчових продуктів та підставу користування (оренда або власність)." Надано файл (Довідка про наявність обладнання та MTB.doc.p7s) Учасник надав у довідці про матеріальну базу дві адреси приміщень: Київська область, Бориспільський район, с. Щасливе, вул. Л. Українки, буд. 26 (складське приміщення) та м. Київ, вул. Бориспільська, 9, літ. «С», корп. 90 (виробниче приміщення). Сторінка 28 тендерної документації: "Учасник повинен застосовувати систему управління безпечністю харчових продуктів які підтверджують відповідність господарської діяльності Учасника вимогам Закону України №771/97- ВР «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів». Уповноваженою особою проаналізовано надані файли (Сертифікат ISO-безпека.pdf, Сертифікат 9001.pdf,) де є підтвердження застосування системи управління безпечністю харчових продуктів, які підтверджують відповідність господарської діяльності Учасника вимогам Закону України №771/97-ВР «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» тільки для адреси м. Київ, вул. Бориспільська, 9, літ. «С», корп. 90. Випадок підпадає під процедуру 24 години на усунення невідповідностей. Також на сторінці 8 тендерної документації вказано "Документи, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, не подаються ними у складі тендерної пропозиції. Відсутність документів, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, у складі тендерної пропозиції, не може бути підставою для її відхилення замовником. Якщо учасник не подав у складі своєї пропозиції документи, які не передбачені чинним законодавством для нього або за інших причин (у передбачених законодавством випадках), а вони вимагаються тендерною документацією, він повинен надати щодо цього письмове пояснення в довільній формі, в якому зазначає законодавчі підстави (посилання на відповідний нормативно-правовий акт) ненадання вищезазначених документів." Керуючись п. 40 Особливостей до 25.02.2023 замовник публікує повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.".
Отже замовником вимагалося від учасника надання пояснень щодо ненадання сертифікатів щодо складу, розташованого за адресою: Київська область, Бориспільський район, с. Щасливе, вул. Л. Українки, буд. 26 (складське приміщення) як зазначеної учасником матеріально-технічної бази, а тому твердження відповідача про відсутність у вказаному повідомленні замовника переліку інформації та документів, які повинен надати учасник закупівлі ТОВ "ПОНТЕМ.УА" є хібним.
З метою усунення виявлених невідповідностей учасником закупівлі ТОВ "ПОНТЕМ.УА" було надано оновлену довідку про наявність обладнання та матеріально-технічної бази №01/03-2 від 01.03.2023, з якої виключено відомості про наявність складського приміщення за адресою: Київська область, Бориспільській район, с.Щасливе, вул.Л.Українки, буд.26 та додано до адреси виробництва по вул.Бориспільська, 9, літ. "С", корп.90 функцію "зберігання".
У відповідності до вимог ч.9 ст. 26 Закону України "Про публічні закупівлі" учасник процедури закупівлі виправляє невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у своїй тендерній пропозиції, виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій, шляхом завантаження через електронну систему закупівель уточнених або нових документів в електронній системі закупівель протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.
Замовник розглядає подані тендерні пропозиції з урахуванням виправлення або невиправлення учасниками виявлених невідповідностей.
З наведеного вбачається, що учасник наділений правом виправляти невідповідності у тендерній документації шляхом подачі нових документів.
За наслідком надання учасником оновленої довідки від 01.03.2023 №01/03-2 про наявність обладнання та матеріально-технічної бази, замовником правомірно не відхилено пропозицію цього учасника, оскільки вона повністю відповідала тендерній документації замовника, встановленим кваліфікаційним критеріям та вимогам Закону України «Про публічні закупівлі».
Окремо суд звертає увагу, що замовником визначався такий кваліфікаційний критерій, зокрема, як надання сертифікату на систему управління безпечністю харчових продуктів стосовно виробництва харчових продуктів (якщо Учасник є виробником), що й було дотримано учасником закупівлі.
При цьому, учасник закупівлі, ТОВ "ПОНТЕМ.УА," як суб`єкт господарювання, наділений правом вибору якими саме об`єктами потужностей користуватися під час здійснення певного виду господарської діяльності.
У зв`язку з наведеним вбачається, що, висновки про невідповідність тендерної пропозиції третьої особи тендерній документації позивача (невідповідність кваліфікаційному критерію) не відповідають критеріям правомірності, відповідно, не можуть слугувати єдиною підставою для зобов`язання позивача вжити заходи щодо припинення зобов`язання за договором підряду.
Крім того, при вирішенні даної справи суд бере до уваги ті обставини, що станом на момент закінчення здійснення відповідачем моніторингу укладений між позивачем та третьою особою договір виконувався.
У той же час, відповідно до обов`язкової до врахування правової позиції Верховного Суду, викладеної у його постанові від 30 листопада 2021 року по справі №160/8403/19, встановлено, що офіс Держаудитслужби, як територіальний орган Державної аудиторської служби України, був вправі спостерігати за кожним етапом купівлі шляхом аналізу інформації про неї за допомогою електронної системи закупівель.
У цьому випадку, Північний офіс Держаудитслужби не скористався своїм правом своєчасного здійснення контролю закупівлі до кінцевого строку подання тендерних пропозицій учасниками, а це унеможливило своєчасне реагування позивача на відповідні зауваження у рамках проведення безпосередньо процедури закупівлі (у тому числі щодо внесення змін до тендерної документації), а не вже після укладання договору з переможцем закупівлі.
За таких обставин, суд дійшов висновку про невідповідність оскаржуваного висновку відповідача, як акта індивідуальної дії критеріям обґрунтованості та вмотивованості, що стало підставою для визнання його протиправним і скасування.
Відповідно до статті 244 КАС України під час ухвалення рішення суд вирішує, зокрема:
1) чи мали місце обставини (факти), якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються;
2) чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження.
Відповідно до положень частин 1 та 2 статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.
Згідно положень статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Відповідно до частини 2 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:
1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України;
2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;
3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);
4) безсторонньо (неупереджено);
5) добросовісно;
6) розсудливо;
7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;
8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);
9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;
10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
За наслідком здійснення аналізу оскаржуваного рішення на відповідність наведеним вище критеріям, суд, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень наведеного законодавства України, матеріалів справи, приходить до висновку про те, що заявлені позовні вимоги підлягають задоволенню, оскільки оскаржуване рішення не відповідає наведеним у частині 2 статті 2 КАС України критеріям.
Згідно зі статтею 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Оскільки позивачем у справі є суб`єктом владних повноважень, судові витрати з відповідача на його користь не стягуються.
Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати висновок Північного офісу Держаудитслужби від 18.04.2023 про результати моніторингу процедури закупівлі №UА-2023-02-16-009827-а, на закупівлю: 55520000-1: Кейтерингові послуги (послуги з приготування та постачання готових страв (гарячих обідів) для осіб, які перебувають на обліку у Територіальному центрі соціального обслуговування Святошинського району м. Києва).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Лисенко В.І.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.04.2025 |
Оприлюднено | 28.04.2025 |
Номер документу | 126879257 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Лисенко В.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні