Рішення
від 25.04.2025 по справі 560/18281/24
ЧЕМЕРОВЕЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 560/18281/24

РІШЕННЯ

іменем України

25 квітня 2025 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Козачок І.С. розглянувши адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ДЖАФАР» до Головного управління ДПС у Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «ДЖАФАР» звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення №29105/2201-0708 від 20.11.2024. В обґрунтування позову зазначає, що відповідач під час перевірки прийшов до помилкових висновків щодо порушення позивачем вимог законодавства в частині заниження сум податкових зобов`язань з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки. Зазначає, що ним було правильно визначено тип об`єкта нерухомого майна, що знаходиться за адресою Хмельницька область Кам`янець-Подільський район с. Китайгород вул. Панфілова, 6.

Відповідач відзив у справі не подав.

Справа розглядається за правилами спрощеного позовного провадження.

Вирішуючи спір, суд виходить з такого.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України).

Згідно із змістом ст. 62 ПК України одним із способів здійснення податкового контролю є перевірки та звірки відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірки щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин. Згідно з п. 75.1 ст. 75 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки. За змістом підпункту 78.1.7 пункту 78.1 статті 78 Податкового кодексу України документальна позапланова перевірка здійснюється, зокрема, якщо розпочато процедуру припинення підприємницької діяльності фізичної особи підприємця. Відповідно до п. 78.4 ст. 78 Податкового кодексу України про проведення документальної позапланової перевірки керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення, яке оформлюється наказом.

Відповідно до п.п. 266.1.1 п. 266.1 ст. 261 ПК України платниками податку є фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти, які є власниками об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості. Підпунктами 266.3.1, 266.3.2 п.266.3 ст. 266 Податкового кодексу України встановлено, що базою оподаткування є загальна площа об`єкта житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі його часток. База оподаткування об`єктів житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі їх часток, які перебувають у власності фізичних осіб, обчислюється контролюючим органом на підставі даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що безоплатно надаються органами державної реєстрації прав на нерухоме майно та/або на підставі оригіналів відповідних документів платника податків, зокрема документів на право власності.

Відповідно до п.п. 266.5.1 п. 266.5 ст. 266 Податкового кодексу України ставки податку для об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, встановлюються за рішенням сільської, селищної, міської ради або ради об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, залежно від місця розташування (зональності) та типів таких об`єктів нерухомості у розмірі, що не перевищує 1,5 відсотка розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, за 1 квадратний метр бази оподаткування. Відповідно до п. п.54.3.3 п. 54.3 ст. 54 ПК України контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, якщо згідно з податковим та іншим законодавством особою, відповідальною за нарахування сум податкових зобов`язань з окремого податку або збору, застосування штрафних (фінансових) санкцій та пені, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, є контролюючий орган.

Податкове/податкові повідомлення-рішення про сплату суми/сум податку, обчисленого згідно з підпунктом 266.7.1 пункту 266.7 цієї статті, та відповідні платіжні реквізити, зокрема, органів місцевого самоврядування за місцезнаходженням кожного з об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, надсилаються (вручаються) платнику податку контролюючим органом за місцем податкової адреси (місцем реєстрації) до 1 липня року, що настає за базовим податковим (звітним) періодом (роком) Приписами п.п.266.6.1 п. 266.6 ст. 266 Податкового кодексу України встановлено, що базовий податковий (звітний) період дорівнює календарному року.

Отже, у разі наявності об`єкта оподаткування податком на нерухоме майно платник податку зобов`язаний сплатити суму податку, обчисленого контролюючим органом за місцем податкової адреси (місцем реєстрації) власника такої нерухомості, виходячи із загальної площі кожного з об`єктів нежитлової нерухомості та відповідної ставки податку.

Дослідивши обставини справи та перевіривши їх доказами, суд виходить з такого.

Встановлено, що процедура прийняття оскаржуваного податкового повідомлення-рішення позивачем не оспорюється, водночас ставиться під сумнів правильність визначення типу об`єкта оподаткування.

Судом встановлено, що Головним управлінням ДПС у Хмельницькій області було проведено документальну позапланову виїзну перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю "ДЖАФАР" з питань своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за період з 01.01.2019 по 31.03.2024.

За результатами перевірки складений акт №17700/22-01-07-08/39808187 від 19.07.2024, яким встановлено, що ТОВ "ДЖАФАР" в порушення вимог п.п. 14.1.129-1 п. 14.1 ст. 14, п.п. 266.5.1 п. 266.5 ст. 266 Податкового Кодексу України занижено суму податкових зобов`язань з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, усього в сумі 236026,40 грн., у тому числі в розрізі звітних податкових періодів: І квартал 2019 в сумі 8609,66 грн., ІІ квартал 2019 в сумі 8609,66 грн., ІІІ квартал 2019 в сумі 8609,66 грн., IV квартал 2019 в сумі 8609,66 грн., I квартал 2020 в сумі 9743,08 грн., II квартал 2020 в сумі 9743,08 грн., III квартал 2020 в сумі 9743,08 грн., IV квартал 2020 в сумі 9743,06 грн., І квартал 2021 в сумі 12377,40 грн., ІІ квартал 2021 в сумі 12377,40 грн., ІІІ квартал 2021 в сумі 12377,40 грн., IV квартал 2021 в сумі 12377,40 грн., І квартал 2022 в сумі 13408,85 грн., ІІ квартал 2021 в сумі 13408,85 грн., ІІІ квартал 2021 в сумі 13408,85 грн., IV квартал 2021 в сумі 13408,84 грн., І квартал 2023 в сумі 13821,43 грн., ІІ квартал 2021 в сумі 13821,43 грн., ІІІ квартал 2021 в сумі 13821,43 грн., IV квартал 2021 в сумі 13821,45 грн., І квартал 2021 в сумі 4184,74 грн.

За результатами перевірки Головним управлінням ДПС у Хмельницькій області прийняте податкове повідомлення-рішення від 26.08.2024 №21848/2201-0708, яким позивачу визначено суму грошового зобов`язання 259629,08 грн.

Не погоджуюсь з рішенням, ТОВ "Джафар" оскаржило його до Державної податкової служби України. Рішенням Державної податкової служби України від 14.11.2024 №34316/6/99-00-06-03-02-06 скаргу ТОВ "ДЖАФАР" задоволено частково, податкове повідомлення-рішення на суму 259629,08 грн. за №21848/2201-0708 від 26.08.2024 скасоване в частині нарахування податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, в сумі 3247,69 грн. та в частині штрафу у розмірі 10375,80 грн. В іншій частині податкове повідомлення-рішення залишене без змін.

20.11.2024 Головним управлінням ДПС у Хмельницькій області прийняте спірне податкове повідомлення - рішення №29105/2201-0708 на суму 246005,59 грн.

Податковий орган у акті перевірки зазначає, що Товариство з обмеженою відповідальністю "ДЖАФАР" у поданих ним податкових деклараціях з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за 2019-2024 роки невірно визначив тип об`єкта нерухомого майна, занизивши ставку податку: оподатковано гаражі наземні із ставкою 0,1%, тоді як згідно з відомостями Реєстру товариству на праві власності належить склад, для якого ставки встановлені на рівні 1,5% за 2019 - 2023 та 0,5% за 2024. Позивач не подав уточнюючі податкові декларації з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, відтак не задекларував податкові зобов`язання з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки за 2019-2024 роки виходячи із ставки 1,5%.

Як вбачається зі змісту витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 24.12.2015 №50739124, за позивачем зареєстрований на праві власності нерухомий об`єкт: нежитлове приміщення загальною площею 589,4 кв. метри, розташований за адресою АДРЕСА_1 .

Право власності на це нежитлове приміщення зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 06.08.2015 (номер запису про право власності №10700151, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 697030868224). У графі підстава виникнення права власності зазначений договір купівлі - продажу серія та номер 1598, від 06.08.2015, у графі об`єкт нерухомого майна зазначене промислове приміщення - склад.

Відповідно до правовстановлюючих документів на вказаний об`єкт нерухомості код типу об`єкта відповідно до Державного класифікатора будівель та споруд ДК 018-2000, затвердженого наказом Державного комітету України по стандартизації, метрології та сертифікації від 17.08.2000 № 507, не зазначений. Згідно з відомостями технічних паспортів на нежитлову будівлю, у графі призначення приміщень зазначено, що сукупну частку в нежитловій будівлі загальною площею 589,4 кв. становлять приміщення (43,5%) та гаражі (29,76%) Відповідно до технічного паспорта на нежитлову будівлю, складеного 22.12.2015 (реєстраційний номер 697030868224) нежитлова будівля по АДРЕСА_1 має загальну площу 589,4 кв. м., кількість поверхів 2 та складається із 22 приміщень, які мають відповідне функціональне призначення, у тому числі основне чи допоміжне, а саме: вхід в підвал 18,7 кв.м, підвал 49,8 кв.м., підвал 51,5 кв.м, підвал 19,9 кв.м, приміщення 14,5 кв.м, приміщення 9,8 кв.м, приміщення 15,7 кв.м, гараж 27,0 кв.м, коридор 9,8 кв.м, гараж 31,4 кв.м, коридор 7,9 кв.м, приміщення 26,3 кв.м, приміщення 28,5 кв.м, приміщення57,1 кв.м, гараж 69,8 кв.м, гараж 23,7 кв.м, приміщення 12,1 кв.м, гараж 23,5 кв.м, приміщення 24,5 кв.м, приміщення 13,3 кв.м, приміщення 33,1 кв.м, приміщення 21,5 кв.м.

Встановлено, що товариством з обмеженою відповідальністю "ДЖАФАР" було подано податкові декларації з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за 2019-2024 роки, де задекларований об`єкт нежитлової нерухомості за типом 1242.1 «Гаражі наземні» Державного класифікатора будівель та споруд ДК 018-2000 загальною площею 589,4 кв. м. за ставкою 0,1%.

Відповідно до Технічного паспорту на нежитлову будівлю по АДРЕСА_1 , складеного 10.05.2024, будівля має загальну площу 589,4 кв. м., кількість поверхів 2 та складається із 22 приміщень, які мають відповідне функціональне призначення, у тому числі основне чи допоміжне, а саме: вхід в підвал 18,7 кв.м, підвал 49,8 кв.м., підвал 51,5 кв.м, підвал 19,9 кв.м, приміщення 14,5 кв.м, приміщення 9,8 кв.м, приміщення 15,7 кв.м, гараж 27,0 кв.м, коридор 9,8 кв.м, гараж 31,4 кв.м, коридор 7,9 кв.м, приміщення 26,3 кв.м, приміщення 28,5 кв.м, приміщення 57,1 кв.м, гараж 69,8 кв.м, гараж 23,7 кв.м, приміщення 12,1 кв.м, гараж 23,5 кв.м, приміщення 24,5 кв.м, приміщення 13,3 кв.м, приміщення 33,1 кв.м, приміщення 21,5 кв.м.

Отже, у період з 2015 по 2024 перелік та функціональне призначення складових частин нежитлової будівлі по АДРЕСА_1 не змінились, що доводиться відомостями у зазначених вище документах.

Відповідно до Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об`єктів нерухомого майна, затвердженої наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України 24 травня 2001 за №127 (у редакції наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 26 липня 2018 №186), технічний паспорт - це документ, що складається на основі матеріалів технічної інвентаризації об`єкта нерухомого майна, містить основні відомості про нього (місцезнаходження (адреса), склад, технічні характеристики, план та опис об`єкта, ім`я/найменування власника/замовника, відомості щодо права власності на об`єкт нерухомого майна, відомості щодо суб`єкта господарювання, який виготовив технічний паспорт тощо) та видається замовнику. Технічний паспорт має бути прошнурований, пронумерований та скріплений підписом керівника суб`єкта господарювання, який проводив інвентаризацію, а також підписом виконавця робіт і контролера із зазначенням серії та номера кваліфікаційного сертифіката на право виконання робіт з технічної інвентаризації об`єктів нерухомого майна; а технічна інвентаризація - комплекс робіт з обмірювання об`єкта нерухомого майна з визначенням його складу, фактичної площі та об`єму, технічного стану та/або з визначенням змін зазначених характеристик за певний період часу (у разі наявності попередньої інвентаризаційної справи) із виготовленням необхідних документів (матеріалів технічної інвентаризації, технічного паспорта) та обов`язковим внесенням відомостей про об`єкт нерухомого майна до Реєстру об`єктів нерухомого майна (після створення цього Реєстру).

Як вбачається зі змісту довідки Китайгородської сільської ради від 30.12.2015 №178, технічний паспорт на нежитлову будівлю від 22.12.2015 реєстраційний номер 697030868224 класифікує нежитлове приміщення площею 598,4 м. кв. (адреса вул. Панфілова, 6 с. Китайгород Кам`янець-Подільського району Хмельницької області) так:

за типом: будівля

за кодом Державного класифікатора будівель та споруд ДК018-2000: - 1242.1 Гаражі наземні.

Станом на 30.12.2015 визначена технічним паспортом належність будівлі до класу 1242.1 Гаражі наземні відповідала функціональному призначенню об`єкта нерухомості та правовстановлюючим документам.

Відповідно до експертного висновку АС1 №2410608 від 15 квітня 2024, складеного державним підприємством «Державний науково-дослідний інститут автоматизованих систем у будівництві» (ДНДІАСБ) ТОВ «ДЖАФАР» вірно віднесено об`єкт нерухомого майна нежитлове приміщення площею 598,4 м. кв., що знаходиться за адресою вул. Панфілова, 6 село Китайгород, Кам`янець - Подільського району Хмельницької області, відповідно до функціонального призначення об`єкта за класифікаційними ознаками до відповідного коду ДК 018-2000.

Як вбачається з витягу з Реєстру будівельної діяльності щодо інформації про технічні інвентаризації Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва від 10.05.2024 №1746 (реєстраційний номер документа №TI01:4688-2922-6716-5268), зазначений об`єкт нерухомості класифікований за типом як будівля, код ДКБС 1242.1 Гаражі наземні, вид будівництва - існуюча забудова.

Наказом Міністерства фінансів України від 10 квітня 2015 № 408 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 10 листопада 2022 № 371) затверджені форми податкової декларації з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки. Додатком №2 (розрахунок у частині об`єктів нежитлової нерухомості) в розділі 1 рядок 2 передбачено, що зазначення коду об`єкта визначається відповідно до Державного класифікатора будівель та споруд ДК 018-2000, затвердженого наказом Держстандарту України від 17 серпня 2000 №507. Відповідно до Наказу Держстандарту України від 17.08.2000 №507 ведення Державного класифікатора будівель та споруд здійснює Державний науково - дослідний інститут автоматизованих систем у будівництві Держбуду України.

Визначення приналежності будівлі до того чи іншого класу проводиться на підставі документів, що підтверджують право власності, з урахуванням класифікаційних ознак та функціонального призначення об`єкта нерухомості згідно з ДК 018-2000.

ДК 018-2000 використовується також для визначення статусу нежитлового приміщення, що не зазначено у реєстрі прав на нерухоме майно, але визначено у технічній документації на об`єкт нерухомого майна. Вказана позиція підтверджується висновками Верховного Суду у постановах від 31.01.2018 у справі №822/2624/16, від 29.06.2023 по справі №520/342/21.

Водночас, під час податкової перевірки позивачем були вжиті заходи з метою виправлення помилки, яка містилась у відомостях Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, а саме у графі "об`єкт нерухомого майна" зазначено промислове приміщення - склади. Під час перевірки податковому органу був наданий витяг з Державного реєстру речових прав від 14.05.2024 №378355183, у якому містилась інформація про тип об`єкта по АДРЕСА_1 : нежитлове приміщення.

Разом з тим, відповідачем не надано належних доказів та не наведено обставин, які б доводили приналежність вказаного об`єкта нерухомості до будь-якого іншого типу, відмінного від вказаного вище.

Рішеннями Китайгородської сільської ради від 12.06.2018 №7 «Про встановлення ставок та пільг із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки на 2019 рік», від 14.06.2019 №4 «Про встановлення ставок та пільг із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки на 2020- 2023 роки» встановлені ставки податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, для таких типів об`єктів нерухомості: гаражі наземні 0,1%, склад 1,5 %. Рішенням Китайгородської сільської ради від 15.06.2023 №2 «Про встановлення місцевих податків і зборів на території Китайгродської сільської ради на 2024 рік» встановлені ставки податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, для таких типів об`єктів нерухомості, як гаражі наземні 0,1%, склад 0,5 %.

Відповідачем не надані докази віднесення належного позивачу нежитлового приміщення до складів, відтак не обґрунтовано застосування ставки податку 1,5% до вказаного об`єкта.

У той же час, наявність отриманих від позивача документів та використання інших джерел інформації не відміняє обов`язку відповідача у разі відсутності певних необхідних відомостей вжити заходи, спрямовані на з`ясування типу (цільового призначення) будівлі/об`єкта для визначення розміру ставки податку. Водночас, податковий орган, маючи вичерпний перелік відомостей та джерел їх отримання, необхідних для правильного визначення ставки податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, позбавлений можливості визначати розмір ставки на власний розсуд.

З огляду на зазначене вище, оскільки відповідач не довів правомірність спірного рішення, його слід визнати протиправними та скасувати.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

адміністративний позов - задоволити.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення Головного управління ДПС у Хмельницькій області від 20.11.2024 №29105/2201-0708, прийняте стосовно Товариства з обмеженою відповідальністю «ДЖАФАР».

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ДЖАФАР» судові витрати на сплату судового збору в розмірі 2953 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Хмельницькій області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 25 квітня 2025 року

Позивач:Товариство з обмеженою відповідальністю «ДЖАФАР» (пров. Зелений, 7,с. Нагоряни,Кам`янець-Подільський р-н, Хмельницька обл.,32344 , код ЄДРПОУ - 39808187) Відповідач:Головне управління ДПС у Хмельницькій області (вул. Пилипчука, 17,м. Хмельницький,Хмельницький р-н, Хмельницька обл.,29001 , код ЄДРПОУ - 44070171)

Головуючий суддя І.С. Козачок

СудЧемеровецький районний суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення25.04.2025
Оприлюднено28.04.2025
Номер документу126881825
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —560/18281/24

Ухвала від 28.05.2025

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Шидловський В.Б.

Рішення від 25.04.2025

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Козачок І.С.

Ухвала від 12.12.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Козачок І.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні