Рішення
від 25.04.2025 по справі 520/171/25
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

25 квітня 2025 року № 520/171/25

Суддя Харківського окружного адміністративного суду Заічко О.В., розглянувши адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) до ІНФОРМАЦІЯ_1 ( АДРЕСА_2 , код НОМЕР_2 ) , Міністерства освіти і науки України (просп. Берестейський, буд. 10,м. Київ,01135, код ЄДРПОУ38621185), Державного підприємство «ІНФОРЕСУРС» (вул. Довженка Олександра, буд. 3,м. Київ,03057, код ЄДРПОУ37533381) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом про визнання дй протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, в якому просить суд:

- зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_2 розглянути заяву позивача - ОСОБА_1 про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації на підставі пункту 1 частини З статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» та надати ОСОБА_1 відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації на підставі пункту 1 частини 3 статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».

- зобов`язати Міністерство освіти і науки України та Державне підприємство «Інфоресурс» скасувати заходи тимчасового обмеження можливості формування в ЄДЕБО довідки про здобувача освіти за даними ЄДЕБО за формою, визначеною додатком 9 до Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 року № 560 щодо ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , РНОКПП: НОМЕР_1 , який зарахований до аспірантури Національної академії статистики, обліку та аудиту на підставі Наказу № 39 від 10.02.2023 і є здобувачем третього освітнього наукового рівня.

В обґрунтування позовних вимог зазначив що Міністерством освіти і науки України та Державним підприємством «Інфоресурс» протиправно обмежено можливості формування в ЄДЕБО довідки про здобувача освіти за даними ЄДЕБО. Також зазначає, що ІНФОРМАЦІЯ_2 в супереч вимогам чинного законодавства не надано відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації на підставі пункту 1 частини 3 статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».

По справі було відкрито спрощене провадження в порядку, передбаченому ст. 262 КАС України та запропоновано відповідачам надати відзив на позов.

Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження була надіслана відповідачам та отримана ними.

Від, Міністерства освіти і науки України, надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач проти задоволення позовних вимог заперечував, вказавши, що листом від 03.06.2024 №1/9805-24 МОН повідомило ПАТ «Науково-дослідний інститут прикладних інформаційних технологій», що за результатами перевірки інформації в ЄДЕБО було виявлено факти внесення закладами освіти інформації про здобувачів освіти ступеня освіти «Доктор філософії» з суттєвим порушенням строків її внесення, яка має ознаки недостовірної та такої, що не відповідає законодавству у сфері освіти. З метою запобігання наданню недостовірної інформації до територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки просимо в рамках Договору між Міністерством освіти і науки України та ПАТ «Науково-дослідний інститут прикладних інформаційних технологій» від 07 травня 2024 року №MOES-C1-EDEBO-01/2 здійснити розробку відповідного програмного забезпечення щодо тимчасового обмеження можливості формування в ЄДЕБО довідки про здобувача освіти за даними ЄДЕБО за формою, визначеною додатком 9 до Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 року № 560, для 5711 історій навчань здобувачів освіти згідно зі списком, що додається. При формуванні довідки для таких здобувачів має видаватися блокуюче повідомлення «Формування довідки тимчасово неможливе інформація про здобувача освіти потребує уточнення. Для уточнення інформації зверніться до Міністерства освіти і науки України». Відповідні обмеження застосовувати до моменту вирішення Міністерством освіти і науки України питання щодо правомірності зарахування зазначених здобувачів освіти. Представник відповідача зазначив, що код здобувача освіти ОСОБА_1 5218234. І він відсутній у списку здобувачів освіти, який є додатком до листа від 03.06.2024 №1/9805-24. Також 27.06.2024 Міністерство освіти і науки України надіслав керівникам закладів вищої освіти та наукових установ листа № 1/11456-24, яким роз`яснив, що для розгляду питання щодо надання закладам вищої освіти (науковим установам) відновлення можливості формування в ЄДЕБО довідок про здобувача освіти за даними ЄДЕБО за формою, визначеною додатком 9, до Міністерства необхідно подати клопотання за підписом керівника закладу, у якому надати пояснення причини порушення внесення інформації до ЄДЕБО користувачами ЄДЕБО протягом п`яти робочих днів з моменту її створення або отримання, проте звернень від Національної академії статистики, обліку та аудиту про внесення до ЄДЕБО інформації про ОСОБА_1 не надходило.

Від відповідача Державного підприємства «ІНФОРЕСУРС» також надійшов відзив на позовну заяву, в якому вказано, що ДП «ІНФОРЕСУРС» не є суб`єктом владних повноважень, тобто не є органом державної влади, органом місцевого самоврядування, не здійснює публічновладні управлінські функції, не надає адміністративні послуги, законами України не передбачено випадків здійснення владних повноважень. Вказує, що власником ЄДЕБО є держава в особі Міністерства освіти і науки України, яке відповідно до покладених на нього завдань забезпечує ведення та функціонування ЄДЕБО, вживає організаційних заходів, пов`язаних із забезпеченням функціонування ЄДЕБО, встановлює вимоги до апаратного та програмного забезпечення ЄДЕБО та є володільцем інформації, що міститься в ЄДЕБО. ДП «ІНФОРЕСУРС» лише забезпечує функціонування ЄДЕБО у порядку, визначеному Міністерством освіти і науки України.

Відповідач, ІНФОРМАЦІЯ_1 , відзив до суду не надав.

Позивач подав до суду відповіді на відзиви відповідачів, в яких позовні вимоги підтримав.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється згідно вимог ст. 229 КАС України.

Дослідивши матеріали справи, суд виходить з наступного.

ОСОБА_1 є військовозобов`язаним згідно із Законом України «Про військовий обов`язок і військову службу».

25.10.2024 року Національною академією статистики, обліку та аудиту надано лист № 316, згідно з яким ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , зараховано до аспірантури Національної академії статистики, обліку та аудиту на підставі Наказу № 39 від 10.02.2023 де він є здобувачем третього освітнього наукового рівня та продовжує навчання в аспірантурі на поточний час.

Також у листі № 316 зазначено, що станом на дату видачі листа, у Національної академії статистики, обліку та аудиту була відсутня технічна можливість формування довідки, визначеної додатком №9 до Постанови Кабінету Міністрів України № 560 від 16.05.2024 року, якою підтверджується, що здобувач освіти не порушує послідовність здобуття освіти, визначеної частиною 2 статті 10 Закону України «Про освіту». Тому замість зазначеної довідки Національною академією статистики, обліку та аудиту було видано лист №316, яким підтверджується, що поточне здобуття освіти ОСОБА_1 не порушує послідовності, визначеної частиною 2 статті 10 Закону України «Про освіту». Рівень доктора філософії ОСОБА_1 здобуває вперше.

Крім того у листі № 316 міститься інформація про те, що академія зобов`язується після відновлення технічної можливості внесення відомостей до Єдиної електронної бази невідкладно сформувати довідку та надати Витяг за формою № 9 до Постанови КМУ № 560 для пред`явлення у відповідний ІНФОРМАЦІЯ_4 .

29.10.2024 року засобами поштового зв`язку позивачем було направлено заяву за формою згідно з додатком 4 до Постанови КМУ № 560 з додатками до ІНФОРМАЦІЯ_1 для отримання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації на підставі п. 1 ч. 3 ст. 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».

На підтвердження права позивача на відстрочку до заяви позивачем було надано копію листа Національної академії статистики, обліку та аудиту № 316 від 25.10.2024, де підтверджується, що поточне здобуття освіти ОСОБА_1 не порушує послідовності, визначеної частиною 2 статті 10 Закону України «Про освіту». Рівень доктора філософії ОСОБА_1 здобуває вперше.

ІНФОРМАЦІЯ_5 у телефонному режимі повідомив позивача про відмову у наданні відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації на підставі пункту 1 частини 3 статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» з посиланням на відсутність довідки здобувача освіти за даними Єдиної державної електронної бази з питань освіти, в якій вказано про відсутність порушення позивачем послідовності здобуття освіти, визначену статтею 10 Закону України «Про освіту».

Позивач вважаючи дії Міністерства освіти і науки України та Державного підприємством «Інфоресурс» щодо обмеження можливості формування в ЄДЕБО довідки про здобувача освіти за даними ЄДЕБО, а також рішенням ІНФОРМАЦІЯ_6 про відмову у наданні відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації на підставі п.1 ч.3 ст.23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», звернувся до суду з цим позовом.

Суд дослідивши матеріали справи зазначає таке.

Згідно зі статтею 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Положенням про Міністерство освіти і науки України, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 року № 630 року (далі Положення № 630), визначено, що Міністерство освіти і науки України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах освіти і науки, наукової, науково-технічної діяльності, інноваційної діяльності в зазначених сферах, трансферу (передачі) технологій, а також забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері здійснення державного нагляду (контролю) за діяльністю закладів освіти, підприємств, установ та організацій, які надають послуги у сфері освіти або провадять іншу діяльність, пов`язану з наданням таких послуг, незалежно від їх підпорядкування і форми власності.

Міністерство освіти і науки України у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України і постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.

Згідно Указу Президента України від 30.09.2010 № 926 «Про заходи щодо забезпечення пріоритетного розвитку освіти в Україні» постановою Кабінету Міністрів України від 13.07.2011 року № 752 затверджено Положення про Єдину державну електронну базу з питань освіти.

Міністерству освіти і науки, молоді та спорту передбачено: забезпечити створення до 01.01.2012 та функціонування Єдиної державної електронної бази з питань освіти; розробити та затвердити порядок формування та функціонування зазначеної Єдиної бази.

Відповідно до пунктів 2, 3, 4, 10 статті 13 Закону України «Про вищу освіту» Міністерство освіти і науки України:

2) бере участь у формуванні та реалізації державної політики у сфері вищої освіти, науки, підготовки фахівців з вищою освітою;

3) систематично відстежує та аналізує потреби вітчизняного ринку праці, вносить пропозиції щодо обсягів і напрямів державної підтримки підготовки фахівців з вищою освітою;

4) провадить аналітично-прогностичну діяльність у сфері вищої освіти, визначає тенденції її розвитку, вплив демографічної, етнічної, соціально-економічної ситуації, інфраструктури виробничої та невиробничої сфери, формує стратегічні напрями розвитку вищої освіти з урахуванням науково-технічного прогресу та інших факторів, узагальнює світовий і вітчизняний досвід розвитку вищої освіти.

10) формує пропозиції і розміщує державне замовлення на підготовку фахівців з вищою освітою у порядку, встановленому законодавством.

Постановою КМУ № 560 від 16.05.2024 року затверджено Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період (далі Порядок № 560).

Згідно абз. 1 п. 62 Порядку № 560 здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за раніше здобутий рівень освіти у послідовності, визначеній частиною другою статті 10 Закону України Про освіту, а також докторанти та особи, зараховані на навчання до інтернатури для отримання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, надають до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки довідку про здобувача освіти, сформовану в Єдиній державній електронній базі з питань освіти за формою, визначеною у додатку 9, та документи (нотаріально засвідчені копії документів), що підтверджують зарахування на навчання до інтернатури згідно з додатком 5.

За п. 1 ч. 3 ст. 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» від 21.10.1993 № 3543-XII призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають також, зокрема: здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за раніше здобутий рівень освіти у послідовності, визначеній частиною другою статті 10 Закону України «Про освіту», а також докторанти та особи, зараховані на навчання до інтернатури.

Отже, у період проведення загальної мобілізації, не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов`язані, які є здобувачами, зокрема, вищої освіти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за раніше здобутий рівень освіти у послідовності, визначеній частиною другою статті 10 Закону України «Про освіту».

Згідно ч. 2 ст. 10 Закону України «Про освіту» від 05.09.2017 року № 2145-VIII (далі Закон № 2145-VIII) рівнями освіти є: дошкільна освіта; початкова освіта; базова середня освіта; профільна середня освіта; перший (початковий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти; другий (базовий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти; третій (вищий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти; фахова передвища освіта; початковий рівень (короткий цикл) вищої освіти; перший (бакалаврський) рівень вищої освіти; другий (магістерський) рівень вищої освіти; третій (освітньо-науковий/освітньо-творчий) рівень вищої освіти.

За п. 5 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про вищу освіту» від 01.07.2014 року № 1556-VII (далі - Закон № 1556-VII) вища освіта - це сукупність систематизованих знань, умінь і практичних навичок, способів мислення, професійних, світоглядних і громадянських якостей, морально-етичних цінностей, інших компетентностей, здобутих у закладі вищої освіти (науковій установі) у відповідній галузі знань за певною кваліфікацією на рівнях вищої освіти, що за складністю є вищими, ніж рівень повної загальної середньої освіти.

За абз. 1-5 ч. 1 ст. 5 Закону № 1556-VII підготовка фахівців з вищою освітою здійснюється за відповідними освітніми програмами на таких рівнях вищої освіти: початковий рівень (короткий цикл) вищої освіти; перший (бакалаврський) рівень; другий (магістерський) рівень; третій (освітньо-науковий/освітньо-творчий) рівень.

Отже, у разі здобуття військовозобов`язаним вищої освіти, який навчається за денною або дуальною формою здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за раніше здобутий рівень освіти, за відсутності з його боку зловживанням права на освіту у різних формах, він не підлягає призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період.

Постановою КМУ 16 травня 2024 р. № 560 затверджено Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період», який, крім іншого, визначає перелік документів, які мають бути подані для підтвердження права на відстрочку. Відповідно до норм цієї Постанови здобувачі освіти мають надати до ТЦК та СП довідку про здобувача освіти, сформована в Єдиній державній електронній базі з питань освіти.

Додатком 9 до зазначеного Порядку затверджено форму довідки, яка формується за даними Єдиної державної електронної бази з питань освіти та має підтверджувати статус здобувача вищої освіти, а також на підставі даних, що містяться в Єдиній державній електронній базі з питань освіти формувати висновок щодо того, чи порушує поточне здобуття освіти послідовність, визначену частиною другою статті 10 Закону України «Про освіту».

Відповідно до частини другої статті 10 Закону України «Про освіту» та з метою реалізації пункту 62 Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.05.2024 № 560, згідно з дорученням Міністра освіти і науки України від 31.05.2024 № 1/34-Д-24 встановлено алгоритм визначення послідовності здобуття освіти, здійснено розроблення технічного опису та забезпечено доопрацювання відповідно до нього програмного забезпечення Єдиної державної електронної бази з питань освіти.

03.06.2024 Міністерство освіти і науки України надіслав керівникам закладів професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, Міністерству оборони України та Державному підприємству «Інфоресурс» листа № 1/9758-24 від 03.06.2024, яким роз`яснив особливості правильного формування довідки про здобувача освіти на основі даних Єдиної державної електронної бази з питань освіти (ЄДЕБО).

Вищевказаним листом керівників закладів професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, Міністерство оборони України та Державне підприємство «Інфоресурс» поінформовано, що з метою реалізації пункту 62 Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 року № 560, здійснено доопрацювання програмного забезпечення Єдиної державної електронної бази з питань освіти (далі ЄДЕБО) для забезпечення закладам освіти можливості формування в ЄДЕБО довідки про здобувача освіти за даними ЄДЕБО за формою, визначеною додатком 9 до Порядку.

Згідно із постановою Кабінету Міністрів України від 13.07.2011 № 752 «Про створення Єдиної державної електронної бази з питань освіти» (із змінами, внесеними згідно постанови Кабінету Міністрів України від 12.12.2018 №1060) визначено, що державне підприємство «Інфоресурс», що належить до сфери управління розпорядника Єдиної державної електронної бази з питань освіти - Міністерства освіти і науки України, є технічним адміністратором ЄДЕБО.

Технічний адміністратор Єдиної державної електронної бази з питань освіти здійснює заходи із створення, модернізації і супроводження програмного забезпечення Єдиної державної електронної бази з питань освіти, у тому числі її реєстрів, та інформаційно- пошукової системи доступу до її відкритих даних, їх технічного і технологічного забезпечення, збереження та захисту відомостей та даних, надання, тимчасового припинення (блокування) та анулювання доступу до цієї бази та її реєстрів, надання послуг у сфері їх функціонування, а також інші функції, визначені законодавством.

Відповідно до пункту 2 розділу ІІІ Положення про Єдину державну електронну базу з питань освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 08.06.2018 № 620, зареєстрованого в Міністерстві юстиції 05 жовтня 2018 р. за № 1132/32584 (із змінами) (далі Положення) інформація вноситься до ЄДЕБО за допомогою спеціалізованого програмного забезпечення ЄДЕБО або спеціалізованого програмного забезпечення, що використовується уповноваженими суб`єктами, узгодженого з технічним адміністратором ЄДЕБО.

Згідно із цим Положенням, технічний адміністратор ЄДЕБО забезпечує оброблення в ЄДЕБО інформації про прийом, відрахування, переривання навчання, поновлення і переведення здобувачів професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої та освіти дорослих, в тому числі післядипломної освіти.

Так, відповідно до Положення суб`єкти освітньої діяльності та їх територіально відокремлені структурні підрозділи (відокремлені підрозділи), що надають освітні послуги у сфері дошкільної, загальної середньої, позашкільної освіти, засновники яких не мають органів управління освітою (суб`єкти освітньої діяльності приватної форми власності), а також професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти, освіти дорослих, в тому числі післядипломної освіти: вносять до ЄДЕБО та підтримують в повному, актуальному та достовірному стані інформацію за переліком, визначеним у пунктах 6 9 розділу III цього Положення (крім інформації про сертифікати зовнішнього незалежного оцінювання, результати зовнішнього незалежного оцінювання, участь у вступних кампаніях до закладів освіти (коли, до яких закладів освіти, на які професії, спеціальності, спеціалізації, рівні, форми навчання особа подавала заяви в електронній формі) та інформації, зазначеної в підпункті 6 пункту 6) для таких суб`єктів освітньої діяльності.

Інформація вноситься до ЄДЕБО користувачами ЄДЕБО протягом п`яти робочих днів з моменту її створення або отримання, якщо інший строк не встановлений законодавством.

Відповідно до пункту 10 розділу IV Положення керівники уповноважених суб`єктів забезпечують, зокрема, достовірність, точність та повноту інформації, що міститься в ЄДЕБО, а також своєчасність її внесення.

З огляду на вищезазначене, питання внесення інформації про здобувача освіти до ЄДЕБО, а також надання довідки, яка формується за даними ЄДЕБО і має підтверджувати статус здобувача вищої освіти, належить до компетенції суб`єктів освітньої діяльності, в даному випадку до повноважень Національної академії статистики, обліку та аудиту.

Станом на момент звернення позивача с даним позовом в ЄДЕБО відсутня інформація щодо ОСОБА_1 як здобувача вищої освіти на третьому рівні в Національної академії статистики, обліку та аудиту.

Тобто, Національної академії статистики, обліку та аудиту взагалі не внесено інформації про здобувача освіти до ЄДЕБО.

З матеріалів справи судом встановлено, що листом від 25.10.2024 №516 Національна академія статистики, обліку та аудиту повідомила Позивача про відсутність технічної можливості формування довідки визначеної додатком №9 постанови КМУ №560 від 16.05.2024. Проте у даному листі не зазначено, з яких саме причин відсутня вищевказана можливість

Також судом встановлено, що листом від 03.06.2024 №1/9805-24 МОН повідомило ПАТ Науково-дослідний інститут прикладних інформаційних технологій, що за результатами перевірки інформації в ЄДЕБО було виявлено факти внесення закладами освіти інформації про здобувачів освіти ступеня освіти Доктор філософії з суттєвим порушенням строків її внесення, яка має ознаки недостовірної та такої, що не відповідає законодавству у сфері освіти.

З метою запобігання наданню недостовірної інформації до територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки просимо в рамках Договору між Міністерством освіти і науки України та ПАТ Науково-дослідний інститут прикладних інформаційних технологій від 07 травня 2024 року №MOES-C1-EDEBO-01/2 здійснити розробку відповідного програмного забезпечення щодо тимчасового обмеження можливості формування в ЄДЕБО довідки про здобувача освіти за даними ЄДЕБО за формою, визначеною додатком 9 до Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, наособливий період, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 року № 560, для 5711 історій навчань здобувачів освіти згідно зі списком, що додається.

При формуванні довідки для таких здобувачів має видаватися блокуюче повідомлення Формування довідки тимчасово неможливе інформація про здобувача освіти потребує уточнення. Для уточнення інформації зверніться до Міністерства освіти і науки України.

Відповідні обмеження застосовувати до моменту вирішення Міністерством освіти і науки України питання щодо правомірності зарахування зазначених здобувачів освіти.

Також Міністерством освіти і науки України надано до суду список здобувачів освіти, який є додатком до листа від 03.06.2024 №1/9805-24, проте код здобувача освіти ОСОБА_1 5218234 відсутній у вказаному списку.

Крім того, судовим розглядом встановлено що 27.06.2024 Міністерством освіти і науки України надіслано керівникам закладів вищої освіти та наукових установ листа № 1/11456-24, яким роз`яснив, що для розгляду питання щодо надання закладам вищої освіти (науковим установам) відновлення можливості формування в ЄДЕБО довідок про здобувача освіти за даними ЄДЕБО за формою, визначеною додатком 9, до Міністерства необхідно подати клопотання за підписом керівника закладу, у якому надати пояснення причини порушення внесення інформації до ЄДЕБО користувачами ЄДЕБО протягом п`яти робочих днів з моменту її створення або отримання.

До клопотання необхідно долучити скановані копії документів щодо здобувачів ступеня доктора філософії, інформація про яких була внесена в ЄДЕБО з порушенням строків, а саме:

- заяв на вступ;

- робіт вступних випробувань;

- екзаменаційних відомостей вступних випробувань;

- протоколів засідання Приймальної комісії щодо допуску до участі у конкурсному відборі, рекомендацій до зарахування;

- наказів про зарахування;

- копій відповідних сторінок журналу реєстрації наказів;

- договорів про навчання та договорів про оплату (у разі здобуття освіти за кошти фізичних/юридичних осіб);

- квитанцій на оплату відповідно до договору про оплату - для осіб, які здобувають освіту за кошти фізичних/юридичних осіб;

- відомості про нарахування та виплату стипендії - для осіб, які здобувають освіту за кошти державного бюджету;

- наказів про призначення наукових керівників;

- індивідуальних навчальних планів та індивідуальних планів наукової роботи;

- інформацію про виконання індивідуальних навчальних планів та індивідуальних планів наукової роботи.

Клопотання від закладу вищої освіти (наукової установи) та скановані копії вищезазначених документів необхідно надіслати на електронну адресу infozvo@mon.gov.ua.

З метою розгляду звернень закладів освіти щодо підтвердження набуття статусу здобувачів вищої освіти особами, внесення інформації до Єдиної електронної державної бази з питань освіти про яких відбулось з порушенням встановлених законодавством термінів, Міністерством освіти і науки України створена тимчасова міжвідомча Комісія (копія наказу МОН 03.07.2024 № 947 додається).

Станом на час подання відзиву Міністерством освіти і науки України звернень від Національної академії статистики, обліку та аудиту про внесення до ЄДЕБО інформації про ОСОБА_1 не надходило.

Суд також зазначає, що позивачем не надано доказів вчинення ним активних дій, щодо подання Національною академією статистики, обліку та аудиту сканованих копій документів, на підтвердження здобуття третього освітнього наукового рівня.

У зв`язку з викладеним суд приходить до висновку про не обґрунтованість вимоги позивача про зобов`язання Міністерства освіти і науки України та Державного підприємство Інфоресурс скасувати заходи тимчасового обмеження можливості формування в ЄДЕБО довідки про здобувача освіти за даними ЄДЕБО за формою, визначеною додатком 9 до Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 року № 560 щодо ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , РНОКПП: НОМЕР_1 , який зарахований до аспірантури Національної академії статистики, обліку та аудиту на підставі Наказу № 39 від 10.02.2023 і є здобувачем третього освітнього наукового рівня та в задоволенні якої слід відмовити.

Стосовно вимоги про зобов`язання ІНФОРМАЦІЯ_6 розглянути заяву позивача - ОСОБА_1 про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації на підставі п.1 ч.3 ст. 23 Закону України Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію та надати ОСОБА_1 відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації на підставі пункту 1 частини 3 статті 23 Закону України Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію

В позовній заяві позивач зазначає, що станом на теперішній час вищевказана заява позивача розглянута не була та відповідачем не прийнято жодного рішення за результатом її розгляду.

Разом із тим, як вбачається із наданої до суду Копії опису вкладення до цінного листа, копії фіскального чеку та копії накладної № 6100200047490 від 29.10.2024 на адресу ІНФОРМАЦІЯ_6 надійшла заява ОСОБА_1 разом із копіями документів.

З цього приводу суд зазначає таке.

Правові основи мобілізаційної підготовки та мобілізації в Україні, засади організації цієї роботи, повноваження органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, а також обов`язки підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності (далі - підприємства, установи і організації), повноваження і відповідальність посадових осіб та обов`язки громадян щодо здійснення мобілізаційних заходів визначено в Законі України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" №3543-XII (далі - Закон №3543-XII).

Положеннями ст. 1 Закону № 3543-XII визначено, що:

- мобілізація - комплекс заходів, здійснюваних з метою планомірного переведення національної економіки, діяльності органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій на функціонування в умовах особливого періоду, а Збройних Сил України, інших військових формувань, Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту - на організацію і штати воєнного часу. Мобілізація може бути загальною або частковою та проводиться відкрито чи приховано;

- особливий період - період функціонування національної економіки, органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, Збройних Сил України, інших військових формувань, сил цивільного захисту, підприємств, установ і організацій, а також виконання громадянами України свого конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, який настає з моменту оголошення рішення про мобілізацію (крім цільової) або доведення його до виконавців стосовно прихованої мобілізації чи з моменту введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях та охоплює час мобілізації, воєнний час і частково відбудовний період після закінчення воєнних дій.

Згідно з абз. 2 ч. 1 ст. 22 Закону №3543-XII громадяни зобов`язані з`являтися за викликом до територіального центру комплектування та соціальної підтримки (військовозобов`язані, резервісти Служби безпеки України - за викликом Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України, військовозобов`язані, резервісти Служби зовнішньої розвідки України - за викликом Служби зовнішньої розвідки України) для взяття на військовий облік військовозобов`язаних чи резервістів, визначення їх призначення на особливий період.

Відповідно до ч. 5 ст. 22 Закону №3543-XII призов громадян на військову службу під час мобілізації або залучення їх до виконання обов`язків за посадами, передбаченими штатами воєнного часу, здійснюють територіальні центри комплектування та соціальної підтримки за сприяння місцевих органів виконавчої влади або командири військових частин (військовозобов`язаних, резервістів Служби безпеки України - Центральне управління або регіональні органи Служби безпеки України, військовозобов`язаних, резервістів Служби зовнішньої розвідки України - відповідний підрозділ Служби зовнішньої розвідки України, військовозобов`язаних Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту - відповідні органи управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту).

Так, статтею 22 Закону №3543-XII визначено обов`язки громадян щодо мобілізаційної підготовки та мобілізації.

Поряд з цим, статтею 23 Закону №3543-XII передбачена відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації.

Відповідно до п. 1 ч. 3 ст. 23 Закону №3543-XII призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за раніше здобутий рівень освіти у послідовності, визначеній частиною другою статті 10 Закону України "Про освіту", а також докторанти та особи, зараховані на навчання до інтернатури.

Згідно з пунктом 1 Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.02.2022 №154 (далі - Положення №154) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки є органами військового управління, що забезпечують виконання законодавства з питань військового обов`язку і військової служби, мобілізаційної підготовки та мобілізації.

Територіальні центри комплектування та соціальної підтримки утворюються в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, інших містах, районах, районах у містах.

Залежно від обсягів облікової, призовної та мобілізаційної роботи утворюються районні (об`єднані районні), міські (районні у містах, об`єднані міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки (далі - районні територіальні центри комплектування та соціальної підтримки).

Територіальні центри комплектування та соціальної підтримки утворюються, ліквідуються, реорганізовуються Міноборони.

Відповідно до абзацу 9 пункту 11 Положення №154 районні територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, крім функцій, зазначених у пункті 9 цього Положення, оформляють для військовозобов`язаних, резервістів відстрочки від призову під час мобілізації, які надаються в установленому порядку, та проводять перевірку підстав їх надання, ведуть спеціальний облік військовозобов`язаних.

Відповідно до пунктів 56-57 Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.05.2024 №560 (далі - Порядок №560), відстрочка від призову на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період надається військовозобов`язаним з підстав, визначених статтею 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію".

Для розгляду питань надання військовозобов`язаним відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період при районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки (відокремлених відділах) утворюються комісії у такому складі:

голова комісії - керівник районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (відокремленого відділу);

члени комісії - представники апарату, структурних підрозділів (освіти та науки, охорони здоров`я, соціального захисту населення, служби у справах дітей, центру надання адміністративних послуг) районної, міської держадміністрації (військової адміністрації).

Згідно з пунктом 58 Порядку №560 за наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов`язані (крім заброньованих) особисто подають на ім`я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу заяву за формою, визначеною у додатку 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5. Заява військовозобов`язаного підлягає обов`язковій реєстрації.

Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації може оформлятися за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів на підставі даних, отриманих з інших державних реєстрів або баз даних, які підтверджують, що військовозобов`язаний має право на відстрочку з підстав, визначених статтею 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" (пункт 59 Порядку №560).

Відповідно до пункту 60 Порядку №560 комісія вивчає отримані заяву та підтвердні документи, оцінює законність підстав для надання відстрочки, за потреби готує запити до відповідних органів державної влади для отримання інформації, що підтверджує право заявника на відстрочку, або використовує інформацію з публічних електронних реєстрів.

Комісія зобов`язана розглянути отримані на розгляд заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади.

На підставі розгляду отриманих документів комісія ухвалює рішення про надання або відмову у наданні відстрочки. Рішення комісії оформляється протоколом.

Про прийняте комісією рішення повідомляється засобами телефонного, електронного зв`язку або поштою заявнику не пізніше ніж на наступний день після ухвалення такого рішення.

У разі позитивного рішення військовозобов`язаному надається довідка із зазначенням строку відстрочки за формою, визначеною у додатку 6. У разі відмови у наданні відстрочки військовозобов`язаному повідомляють письмово із зазначенням причин відмови за формою, визначеною у додатку 7.

Таке рішення може бути оскаржене у судовому порядку.

До ухвалення комісією рішення військовозобов`язаний не підлягає призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період.

Отже, наведеними нормами визначено, що військовозобов`язаний має право на особисте подання на ім`я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки заяви за встановленою формою з доданими до неї документами, які підтверджують право на відстрочку, а комісії, утворені при районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки (відокремлених відділах) для розгляду питань надання військовозобов`язаним відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період зобов`язані, зокрема, вивчити отриману заяву та додані до неї документи, оцінити законність підстав для надання відстрочки, й фактично розглянути такі документи протягом семи днів з дати їх надходження, але не пізніше ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади. Така комісія ухвалює рішення про надання або відмову у наданні відстрочки, що оформляються протоколом. У разі відмови у наданні відстрочки військовозобов`язаному повідомляють письмово із зазначенням причин відмови за встановленою формою.

Однак, суду не надано доказів розгляду ІНФОРМАЦІЯ_2 заяви позивача та доданих до неї документів по суті поставленого позивачем питання, що є порушенням Порядку №560.

Відсутність належним чином оформленого рішення про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації або про мотивовану відмову в наданні відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, свідчить про протиправну бездіяльність суб`єкта владних повноважень.

З огляду на встановлену бездіяльність суб`єкта владних повноважень та для ефективного захисту прав позивача суд вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог та задовольнити позов шляхом визнання протиправною бездіяльності ІНФОРМАЦІЯ_6 щодо не надання вмотивованої відповіді на заяву позивача - ОСОБА_1 про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації на підставі пункту 1 частини З статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».

Оскільки відповідач належним чином не розглянув заяву позивача про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації та не прийняв рішення, яке б породжувало для позивача юридичні наслідки, то суд в контексті спірних правовідносин вважає за необхідне зобов`язати відповідача розглянути по суті заяву позивача, за результатом чого прийняти відповідне рішення, з урахуванням висновків суду.

У свою чергу суд зауважує, що питання відстрочки позивача має бути розглянуто відповідачем відповідно до приписів чинного на час розгляду заяви законодавства, з урахуванням внесених змін, та висновків суду, висловлених за наслідками розгляду цієї справи.

При цьому, позовні вимоги про зобов`язання ІНФОРМАЦІЯ_6 розглянути заяву позивача - ОСОБА_1 про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації на підставі пункту 1 частини З статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» та надати ОСОБА_1 відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації на підставі пункту 1 частини 3 статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», оскільки прийняття такого рішення є дискреційними повноваженнями відповідача (відповідної комісії) за наслідками розгляду документів військовозобов`язаного, чого у спірному випадку здійснено не було.

За приписами ч. 1 та ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 КАС України. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 та ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Зважаючи на встановлені у справі обставини, з огляду на приписи норм чинного законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку про часткове задоволення адміністративного позову.

Судові витрати підлягають розподілу відповідно до приписів ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України.

Керуючись ст.ст. 19, 139, 205, 229, 241-247, 250, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) до ІНФОРМАЦІЯ_1 ( АДРЕСА_2 , код НОМЕР_2 ), Міністерства освіти і науки України (просп. Берестейський, буд. 10,м. Київ,01135, код ЄДРПОУ38621185), Державного підприємство «ІНФОРЕСУРС» (вул. Довженка Олександра, буд. 3,м. Київ,03057, код ЄДРПОУ37533381) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_1 ( АДРЕСА_2 , код НОМЕР_2 ) щодо неприйняття рішення за наслідками розгляду заяви ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації на підставі п. 1 ч. 3 ст. 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію".

Зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_1 ( АДРЕСА_2 , код НОМЕР_2 ) повторно розглянути заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації на підставі п. 1 ч. 3 ст. 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" та за наслідком розгляду цієї заяви прийняти рішення про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації або мотивовану відмову в її наданні, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

В іншій частині позовних вимог - відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань ІНФОРМАЦІЯ_1 ( АДРЕСА_2 , код НОМЕР_2 ) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) судовий збір у розмірі 968 (дев`ятсот шістдесят вісім) грн. 96 коп.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

СуддяЗаічко О.В.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.04.2025
Оприлюднено28.04.2025
Номер документу126884277
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/171/25

Рішення від 25.04.2025

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Заічко О.В.

Ухвала від 09.01.2025

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Заічко О.В.

Ухвала від 06.01.2025

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Заічко О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні