Господарський суд рівненської області
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Давидюка Тараса, 26А, м. Рівне, 33013, тел. (0362) 62 03 12, код ЄДРПОУ: 03500111,
e-mail: inbox@rv.arbitr.gov.ua, вебсайт: https://rv.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"23" квітня 2025 р. м. РівнеСправа № 918/271/25
Господарський суд Рівненської області у складі головуючої судді Н.Церковної, при секретарі судового засідання І.Шилан, розглянувши матеріали справи за позовом Рівненського обласного центру зайнятості до відповідача фізичної особи - підприємця Мороз Карини Олександрівни про стягнення 242000,00 грн.
за участю представників сторін:
від позивача - Шкурат Олександр Миколайович
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
У березні 2025 року Рівненський обласний центр зайнятості звернувся до Господарського суду Рівненської області із позовом до Фізичної особи-підприємця Мороз Карини Олександрівни про стягнення 242000,00 грн. В обгрунтування своїх вимог позивач зазначає наступне.
28 жовтня 2023 року гр. Карина Олександрівна Мороз (РНОКПП НОМЕР_1 ) через Єдиний державний вебпортал електронних послуг "Дія" звернулася з заявою №1932ZKF на отримання гранту на власну справу та додала до заяви бізнес-план на створення та розвиток власного бізнесу. Відповідно до умов бізнес-плану гр. Карина Олександрівна Мороз планувала використати кошти мікрогранту у сумі 250000 грн. 00 коп. на придбання товару, оренду приміщення, маркетинг та рекламу, купівлю обладнання та меблів з метою відкриття торгового закладу з продажу жіночої білизни та створити 2 робочі місця.
Гр. Карина Олександрівна Мороз зареєструвалася як фізична особа - підприємець 02.01.2024 року. 11 січня 2024 року фізична особа-підприємець Карина Олександрівна Мороз подала у АТ "Державний ощадний банк України" заяву про приєднання до Договору про надання мікрогранту, якою приєдналася до умов Договору про надання мікрогранту. 02.02.2024 року кошти мікрогранту у розмірі 250000 грн. 00 коп. були зараховані на рахунок фізичної особи-підприємця Карини Олександрівни Мороз.
За результатами проведеного 02.05.2024 року моніторингу та контролю виконання умов договору мікрогранту фізичною особою-підприємцем Кариною Олександрівною Мороз за період з 02.02.2024 року по 02.05.2024 року працівниками Костопільського управління Рівненської філії Рівненського обласного центру зайнятості складено акт від 02.05.2024 року № 54/1 яким встановлено, що станом на дату перевірки майно та обладнання не придбане.
08 січня 2025 року Рівненським обласним центром зайнятості було прийнято рішення про повернення фізичною особою - підприємцем Кариною Олександрівною Мороз коштів у розмірі 242000 грн. 00 коп. Станом на день звернення до суду, фізична особа - підприємець Карина Олександрівна Мороз кошти мікрогранту добровільно не повернула.
Відповідач відзиву на позовну заяву не подала. В судове засідання не з`явилась. Про дату, час та місце розгляду справи повідомлялась належним чином, про що свідчать матеріали справи.
Відповідно до ч. 4 ст. 13 ГПК України кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи не вчиненням нею процесуальних дій.
На підставі п.9 ст.165 ГПК України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Згідно з ч.2 ст.178 ГПК України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.
Із адреси Мороз Карини Олександрівни ( АДРЕСА_1 ) повернувся конверт із ухвалою суду від 31.03.2025 року за трек-номером 0610242941805 із зазначенням причин повернення "адресат відсутній за вказаною адресою". Повернення за зворотною адресою відбулося 06.04.2025 року як вбачається із відмітки відділення поштового зв`язку.
Відповідно до ч.7 ст.120 ГПК України учасники судового процесу зобов`язані повідомляти суд про зміну свого місцезнаходження чи місця проживання під час розгляду справи.
Згідно з п.5 ч.6 ст.242 ГПК України днем вручення судового рішення є день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.
Оскільки судом встановлено, що причиною невручення конверту з ухвалою суду від 31.03.2025 року для відповідача є відсутність вказаної особи за адресою місця реєстрації, відтак суд дійшов висновку що в розумінні вимог ГПК України вказана ухвала вважається врученою відповідачу належним чином.
Будь-якої іншої адреси для листування з відповідачем суду не відомо.
У відповідності до ч. 1 ст. 9 ГПК України ніхто не може бути позбавлений права на інформацію про дату, час і місце розгляду своєї справи або обмежений у праві отримання в суді усної або письмової інформації про результати розгляду його судової справи. Будь-яка особа, яка не є учасником справи, має право на доступ до судових рішень у порядку, встановленому законом.
Крім того, ухвалу суду від 31.03.2025 року надіслано судом до Єдиного державного реєстру судових рішень 31.03.2025 року. Зареєстровано в реєстрі: 01.04.2025 року. Оприлюднено: 02.04.2025 року.
Згідно з ч.1 ст.202 ГПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Зважаючи на те, що явка представників учасників справи у судове засідання 23.04.2025 року не визнавалася обов`язковою суд дійшов висновку про можливість проведення судового засідання з розгляду справи по суті без участі Фізичної особи-підприємця Мороз Карини Олександрівни.
Прийняті у справі судові рішення та інші процесуальні дії.
Ухвалою Господарського суду Рівненської області від 31 березня 2025 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, постановлено здійснювати розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження та призначено розгляд справи на 23 квітня 2025 року.
Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин з посиланням на докази, на підставі яких встановлені відповідні обставини.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд встановив наступне.
За приписами статей 11, 509 Цивільного кодексу України підставою виникнення цивільних прав та обов`язків є, зокрема, договори та інші правочини.
Договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків (ст. 626 Цивільного кодексу України).
Статтею 628 Цивільного кодексу України встановлено, що зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
Договором приєднання є договір, умови якого встановлені однією із сторін у формулярах або інших стандартних формах, який може бути укладений лише шляхом приєднання другої сторони до запропонованого договору в цілому. Друга сторона не може запропонувати свої умови договору (ч. 1 ст. 634 Цивільного кодексу України).
28.10.2023 року через веб-портал "Дія" Фізична особа-підприємець Мороз Карина Олександрівна подала заяву №193ZKF на отримання гранту на власну справу, згідно якої отримані кошти відповідач мала використовувати на придбання товару, оренду приміщення, маркетинг та рекламу, купівлю обладнання та меблів з метою відкриття торгового закладу з продажу жіночої білизни та створити 2 робочі місця.
11.01.2024 року фізична особа-підприємець Мороз Карина Олександрівна подала у АТ "Державний ощадний банк України" (Відділення 10017/01, вул. Петлюри С., 16, м. Рівне, Рівненська область) заяву про приєднання до Договору про надання мікрогранту, якою приєдналася до умов Договору про надання мікрогранту, оприлюдненого на офіційному сайті ДЦЗ в мережі інтернет, вільний доступ до якого здійснювався за адресою: www.dcz.gov.ua.
Укладання договору шляхом приєднання отримувача - фізичної особи- підприємця Мороз Карини Олександрівни (РНОКПП НОМЕР_1 ) до його умов передбачало надання мікрогранту у розмірі 250000 грн. 00 коп.
02.02.2024 року кошти мікрогранту у розмірі 250000 грн. 00 коп. були зараховані на рахунок фізичної особи-підприємця Мороз Карини Олександрівни (РНОКПП НОМЕР_1 ), що підтверджується випискою по рахункам у Філії - Рівненського обласного управління АТ "Ощадбанк" від 03.05.2024 року.
Наказом Міністерства економіки України від 06.07.2022 року № 1969 затверджено форму договору про надання мікрогранту (далі - договір), у преамбулі якого зазначено, що цей договір є договором приєднання в розумінні статті 634 Цивільного кодексу України і може бути укладений лише шляхом приєднання отримувача до всіх його умов в цілому шляхом надання АТ "Ощадбанк" Заяви про приєднання до умов цього договору в порядку, передбаченому цим договором, який укладається між Державним центром зайнятості (далі - ДЦЗ), з однієї сторони, та суб`єктом господарювання (далі - отримувач), з іншої сторони, щодо якого ДЦЗ прийняв рішення про надання мікрогранту та який приєднався до умов цього договору у визначеному в ньому порядку.
У відповідності до пунктів 1-2 розділу XІІІ договору цей договір укладається виключно суб`єктом господарювання, який зареєстровано отримувачем, щодо якого ДЦЗ прийняв рішення про надання гранту та який відповідно може набути прав та обов`язків отримувача, передбачених цим договором. Інформацію про отримувачів щодо яких прийняте зазначене рішення ДЦЗ надає Уповноваженому банку. Умови цього договору доводяться ДЦЗ до відома отримувачів шляхом оприлюднення його на сайті його тексту у вигляді файлу, на який накладено кваліфікований електронний підпис уповноваженої особи ДЦЗ.
Договір укладається шляхом приєднання отримувачем до його умов шляхом подання до Уповноваженого банку належним чином заповненої та підписаної отримувачем (його уповноваженим представником) заяви про приєднання (в трьох ідентичних примірниках), яка оформляється у письмовій формі. Договір вважається укладеним з дати проставляння Уповноваженим банком (його представником) відмітки на поданій йому отримувачем заяві про приєднання. Така відмітка проставляється Уповноваженим банком після належної ідентифікації та верифікації отримувача), а також перевірки відповідності її даних бізнес-плану та рішенню ДЦЗ про надання гранту такому отримувачу. Уповноважений банк відмовляє у проставлянні зазначеної відмітки на Заяві про приєднання у випадку виявлення невідповідності вказаним документам.
Відтак, подання Фізичною особою-підприємцем Мороз Кариною Олександрівною як отримувачем заяви про приєднання та проставлення Уповноваженим банком відмітки на поданій заяві свідчить про приєднання відповідачем з 11.01.2024 року до умов договору мікрогранту за формою, встановленою наказом Міністерства економіки України від 06.07.2022 року № 1969.
За умовами розділу ІІ договору "Предмет договору" на виконання цього договору на підставі рішення ДЦЗ про надання мікрогранту, прийнятого до його укладення, отримувачу відповідно до Порядку та договорів про взаємодію надається мікрогрант у розмірі та порядку, визначених умовами цього договору.
Відповідно до пункту 1 розділу IV договору використання коштів мікрогранту здійснюється за цільовим призначенням, яке обумовлене умовами його надання, визначається бізнес-планом та повинно відповідати цілям, визначеним у бізнес-плані відповідно до пункту 3 розділу V цього договору.
Отримувач використовує кошти мікрогранту за цільовим призначенням протягом шести місяців з дати його отримання (зарахування на рахунок отримувача) (пункт 2 розділу IV договору). Отримувач реалізує бізнес-план протягом строку, визначеного в ньому (пункт 3 розділу IV договору).
Для використання коштів мікрогранту та оплати ними витрат отримувача, що відповідають цільовому призначенню мікрогранту, визначеному у бізнес-плані відповідно до пункту 3 розділу V цього договору та передбаченому бізнес-планом, отримувач подає до Уповноваженого банку рахунок-фактуру (рахунок, квитанція, накладна тощо) або договір, укладений між отримувачем і постачальником (продавцем) обладнання, сировини та матеріалів тощо. На підставі документів, зазначених в абзаці першому цього пункту, Уповноважений банк забезпечує проведення операції з оплати витрат, які відповідають цільовому призначенню гранту та бізнес-плану (пункт 4 розділу IV договору).
За умовами пункту 6 розділу IV договору у разі зміни цільового призначення отримувач звертається до Державного центру зайнятості з відповідною заявою, викладеною в довільній формі, з обґрунтуванням зміни цільового призначення коштів мікрогранту. До заяви додається бізнес-план в новій редакції, підписаний отримувачем в трьох екземплярах.
Відповідно до пункту 7 розділу IV договору у разі невикористання отримувачем протягом шести місяців з дати отримання мікрогранту або використання мікрогранту не в повному обсязі протягом зазначеного періоду невикористані кошти протягом трьох операційних днів після завершення цього строку повертаються уповноваженим банком на:
реєстраційний рахунок загального фонду Мінекономіки, відкритий в Казначействі, для подальшого їх перерахування до державного бюджету в установленому порядку - для коштів, наданих із загального фонду державного бюджету;
спеціальний реєстраційний рахунок Мінекономіки, відкритий в Казначействі, - для коштів, наданих із спеціального фонду державного бюджету;
на рахунок Фонду - для мікрогрантів наданих за рахунок коштів Фонду.
У разі невикористання або використання не в повному обсязі отримувачем мікрогранту у строки, визначені цим пунктом, у зв`язку з його призовом на військову службу підчас мобілізації, що підтверджується відповідними документами та заявою на ім`я керівника регіонального центру зайнятості, такий отримувач може звернутися протягом одного місяця після демобілізації до ДЦЗ для отримання невикористаної суми мікрогранту за умови дії програми.
Згідно пункту 8 розділу IV договору для підтвердження цільового використання гранту ДЦЗ через регіональні, міські, районні, міськрайонні центри зайнятості, філії регіональних центрів зайнятості здійснює моніторинг та контроль за виконанням умов договору шляхом періодичних виїзних оглядів місця провадження господарської діяльності отримувача протягом трьох років з дня укладення отримувачем договору мікрогранту або до повного виконання обов`язкової умови договору, визначеної абзацом третім пункту 20 Порядку.
Для здійснення моніторингу та контролю за додержанням умов договору отримувачем центр зайнятості може залучати відповідні центральні та/або місцеві органи виконавчої влади.
У разі неможливості встановлення факту цільового використання гранту або його частини або встановлення факту нецільового використання мікрогранту під час моніторингу та контролю за додержанням умов договору мікрогранту, який здійснюється центром зайнятості, кошти в сумі, що дорівнює сумі коштів мікрогранту, використаної не за цільовим призначенням, протягом одного місяця повертаються отримувачем на спеціальний рахунок, відкритий в уповноваженому банку, для подальшого їх перерахування на рахунок, з якого здійснюється перерахування мікрогранту.
Підпунктом 6 пункту 2 розділу VI договору визначено обов`язок отримувача повернути кошти в сумі, що дорівнює сумі коштів мікрогранту, використаної не за цільовим призначенням, протягом одного місяця до Уповноваженого банку у разі неможливості встановлення факту цільового використання або встановлення факту нецільового використання мікрогранту за результатами здійснення ДЦЗ моніторингу та контролю за додержанням умов цього договору.
У разі неможливості встановлення факту цільового використання або встановлення факту нецільового використання мікрогранту за результатами здійснення ДЦЗ моніторингу та контролю за додержанням умов цього договору, кошти в сумі, що дорівнює сумі коштів мікрогранту, використаної не за цільовим призначенням, протягом одного місяця повертається отримувачем до Уповноваженого банку (пункт 7 розділу VII договору).
У разі несвоєчасного та/або неповного виконання пунктів 20 і 21 Порядку сума мікрогранту вважається заборгованістю, стягнення якої здійснюється ДЦЗ та/або регіональним центром зайнятості в судовому порядку (пункт 8 розділу VII договору).
На виконання умов договору, 02.02.2024 року на рахунок відповідача зараховано кошти мікрогранту у розмірі 250000, 00 грн, що підтверджується банківською випискою АТ "Ощадбанк".
За результатами проведеного 02.05.2024 року моніторингу та контролю виконання умов договору мікрогранту фізичною особою-підприємцем Мороз Карини Олександрівни за період з 02.02.2024 року по 02.05.2024 року працівниками Костопільського управління Рівненської філії Рівненського обласного центру зайнятості складено акт від 02.05.2024 року № 54/1) яким встановлено, що станом на дату перевірки майно та обладнання не придбане. Умови договору мікрогранту в частині виконання обов`язкової умови, а саме - створення отримувачем протягом шести місяців з дня зарахування коштів 2-х робочих місць - не виконано. Строк використання коштів мікрогранту та виконання обов`язкової умови - 02.08.2024 року.
04.07.2024 року Костопільське управління Рівненської філії Рівненського обласного центру зайнятості надіслало фізичній особі-підприємцю Мороз Карині Олександрівни лист-нагадування від 04.07.2024 року №822 про необхідність виконання обов`язкової умови до 02.08.2024 року.
01.08.2024 року фахівцями Костопільського управління Рівненської філії Рівненського обласного центру зайнятості складено Акт №1 перевірки фактичного знаходження суб`єкта господарювання за вказаною адресою, яким зафіксовано відсутність фізичної особи-підприємця Мороз Карини Олександрівни за адресою: АДРЕСА_2 (місце ведення господарської діяльності).
07.08.2024 року до Рівненського обласного центру зайнятості надійшла заява від фізичної особи-підприємця Мороз Карини Олександрівни про зміну місця проведення господарської діяльності з вул. Поповича, 37а, м. Костопіль на вул. Василя Червонія, 16, м. Рівне.
24.09.2024 року Рівненським обласним центром зайнятості надіслано лист - запит від 24.09.2024 року № 09-2879 до Головного управління ДПС у Рівненській області з проханням надати інформацію щодо наявності/відсутності найманих працівників у фізичної особи-підприємця Мороз Карини Олександрівни.
Головне управління ДПС у Рівненській області листом від 27.09.2024 року № 11514/5/17-00-24-01-05 поінформувало Рівненський обласний центр зайнятості про те, що станом на 26.09.2024 року фізична особа-підприємець Мороз Карина Олександрівна не подавала Податковий розрахунок сум доходу, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за І та II квартал 2024 року, тому інформація щодо найманих працівників у суб`єкта підприємницької діяльності в контролюючому органі відсутня.
03.10.2024 року Рівненським обласним центром зайнятості надіслано лист - запит від 03.10.2024 року № 09-2977 до Управління інспекційної діяльності у Рівненській області Західного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці щодо наявності/відсутності найманих працівників у Фізичної особи - підприємця Мороз Карини Олександрівни.
04.10.2024 року Рівненським обласним центррм зайнятості надіслано лист - запит від 04.10.2024 року № 09-2995 до Головного управління Пенсійного фонду України у Рівненській області щодо наявності/відсутності найманих працівників у фізичної особи-підприємця Мороз Карини Олександрівни.
Головне управління Пенсійного фонду України у Рівненській області листом від 09.10.2024 року № 1700-0604-8/57319 поінформувало Рівненський обласний центр зайнятості про те, що станом на 08.10.2024 року, до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування не надходила інформація щодо наявності найманих працівників за період 02.02.2024 року по 02.08.2024 року у страхувальника фізичної особи-підприємця Мороз Карини Олександрівни.
Управління інспекційної діяльності у Рівненській області Західного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці листом від 16.10.2024 року № ЗХ/З.З/15888-24 поінформувало Рівненський обласний центр зайнятості про те, що посадовими особами Управління було проведено інформаційно-роз`яснювальну роботу щодо ефективності засобів дотримання законодавства про працю та запобігання можливим його порушенням у фізичної особи - підприємця Мороз Карини Олександрівни за адресою здійснення господарської діяльності: АДРЕСА_3 . У ході проведення превентивного заходу було встановлено, що за даною адресою фізична особа - підприємець Мороз Карини Олександрівни здійснювала продаж товарів особисто, наймані працівники на момент проведення інформаційно - роз`яснювальної роботи відсутні.
Вищевказані відповіді контролюючих органів підтверджують, що Відповідач не виконала обов`язкову умову Договору мікрогранту, тобто в строк до 02.08.2024 року не створила 2 робочих місця та не працевлаштувала на них осіб на строк не менш як 24 місяці протягом трирічного строку реалізації проекту.
Відповідно до листа Костопільського управління Рівненської філії Рівненського обласного центру зайнятості від 25.03.2025 року № 408 фізична особа - підприємець Мороз Карина Олександрівна не подавала до Костопілського управління Рівненської філії Рівненського обласного центру зайнятості інформацію про попит на робочу силу (вакансія) за формою № 3-ПН.
За результатами проведеного 03.10.2024 року моніторингу та контролю виконання умов договору мікрогранту фізичною особою - підприємцем Мороз Кариною Олександрівною працівниками Рівненської філії Рівненського обласного центру зайнятості складений акт від 03.10.2024 року № 889/Р, яким встановлено, що можливість здійснити моніторинг та контроль виконання умов договору мікрогранту відсутня, у зв`язку з тим, що фізична особа - підприємець Мороз Карина Олександрівна відсутня за місцем провадження господарської діяльності.
25.11.2024 року Рівненським обласним центром зайнятості надіслано лист - запит від 25.11.2024 року № 09-2977 до Філії - Рівненського обласного управління Акціонерного товариства "Державний ощадний банк України" щодо надання інформації про використання коштів мікрогранту фізичною особою - підприємецем Мороз Кариною Олександрівною та надання копії підтвердних документів у період з 02.02.2024 року по 02.08.2024 року.
Відповідно листа Філії - Рівненського обласного управління Акціонерного товариства "Державний ощадний банк України" від 23.12.2024 року № 115.40/01- 14/156031/2024 кошти мікрогранту у сумі 250000 грн 00 коп. у лютому 2024 року були зараховані на рахунок для виплат грантових коштів фізичній особі - підприємцю Мороз Карині Олександрівни. На підставі наданих клієнтом платіжних інструкцій та відповідно до поданого бізнес-плану, банком було здійснено перерахування грантових коштів на рахунки одержувачів. Залишок невикористаного мікрогранту у сумі 8000 грн. 00 коп. повернуто до бюджету.
08.01.2025 року Рівненським обласним центром зайнятості було прийнято рішення про повернення фізичною особою - підприємцем Мороз Кариною Олександрівною коштів у розмірі 242000 грн. 00 коп. (двісті сорок дві тисячі 00 коп.), що дорівнює сумі використаних коштів мікрогранту (наказ Рівненського обласного центру зайнятості від 08.01.2025 року №4 "Про затвердження рішення комісії Рівненського обласного центру зайнятості з питань опрацювання заяв та бізнес-проєкгів на отримання мікрогрантів на створення або розвиток власного бізнесу "Про повернення коштів мікрогранту фізичною особою - підприємцем Мороз Кариною Олександрівною (РНОКПП НОМЕР_1 , заява №193ZKF)").
З метою досудового врегулювання спору Рівненським обласним центром зайнятості була направлена претензія від 08.01.2025 року №4 відповідачу за адресами:
-вул. Миколи Карнаухова, 62, к. 34, м. Рівне, Рівненська обл., 33019 - юридична адреса згідно ЄДР;
-вул. Червонія, 16, м. Рівне, Рівненська обл., 33003 адреса проведення господарської діяльності, згідно заяви Відповідача від 07.08.2024;
-вул. Поповича, 37а, м. Костопіль, Рівненський р-н., Рівненська обл., 35000 - адреса провадження господарської діяльності, згідно заяви на отримання гранту на власну справу. Усі листи були повернуті Укрпоштою без отримання адресатом, з відміткою про причину повернення за закінченням терміну зберігання. Також 05.02.2025 року претензія була направлена електронною поштою за адресою, що була вказана у заяві №193ZKF на отримання гранту на власну справу. Відповіді фізичної особи - підприємця Мороз Карини Олександрівни, Рівненський обласний центр зайнятості не отримав.
Норми права, що підлягають до застосування, та мотиви їх застосування, оцінка аргументів, наведених сторонами.
Відповідно до ст.12 Господарського кодексу України (далі - ГК України) держава для реалізації економічної політики, виконання цільових економічних та інших програм і програм економічного і соціального розвитку застосовує різноманітні засоби і механізми регулювання господарської діяльності. Підстави та порядок застосування засобів державної підтримки суб`єктів господарювання визначаються законом (ч. 3 ст. 16 ГК України).
Статтею 48 ГК України визначено, що з метою створення сприятливих організаційних та економічних умов для розвитку підприємництва органи влади на умовах і в порядку, передбачених законом, зокрема, сприяють підприємцям в організації матеріально-технічного забезпечення та інформаційного обслуговування їх діяльності, підготовці кадрів; подають підприємцям інші види допомоги. Держава сприяє розвитку малого підприємництва, створює необхідні умови для цього.
Правовідносини між сторонами врегульовані Законом України "Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва в Україні" та Порядком надання мікрогрантів на створення або розвиток власного бізнесу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.06.2022 № 738 (далі - Порядок).
Частинами 1, 2 ст. 12 Закону України "Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва в Україні" визначено, що державна підтримка надається суб`єктам малого і середнього підприємництва, які відповідають критеріям, встановленим частиною третьою статті 55 ГК України. Державна підтримка передбачає формування програм, в яких визначається механізм цієї підтримки. Програми державної підтримки розробляються та впроваджуються спеціально уповноваженим органом у сфері розвитку малого і середнього підприємництва із залученням інших центральних органів виконавчої влади та громадських організацій, що представляють інтереси суб`єктів малого і середнього підприємництва. Державні програми підтримки затверджуються Кабінетом Міністрів України в установленому законом порядку.
Відповідно до ст.16 Закону України "Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва в Україні" надання фінансової державної підтримки здійснюється спеціально уповноваженим органом у сфері розвитку малого і середнього підприємництва, іншими органами виконавчої влади, Верховною Радою Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, Українським фондом підтримки підприємництва та іншими загальнодержавними фондами, регіональними та місцевими фондами підтримки підприємництва. Фінансова державна підтримка надається за рахунок державного та місцевих бюджетів.
Основними видами фінансової державної підтримки є: 1) часткова компенсація відсоткових ставок за кредитами, що надаються на реалізацію проектів суб`єктів малого і середнього підприємництва; 2) часткова компенсація лізингових, факторингових платежів та платежів за користування гарантіями; 3) надання гарантії та поруки за кредитами суб`єктів малого і середнього підприємництва; 4) надання кредитів, у тому числі мікрокредитів, для започаткування і ведення власної справи; 5) надання позик на придбання і впровадження нових технологій; 6) компенсація видатків на розвиток кооперації між суб`єктами малого і середнього підприємництва та великими підприємствами; 7) фінансова підтримка впровадження енергозберігаючих та екологічно чистих технологій; 8) інші види не забороненої законодавством фінансової державної підтримки.
Порядок використання коштів державного бюджету для фінансової державної підтримки суб`єктів малого і середнього підприємництва затверджується відповідно до вимог бюджетного законодавства.
Пунктом 1 Порядку визначено, що метою надання безповоротної державної допомоги у формі мікрогрантів є сприяння зайнятості населення, створення або розвиток власного бізнесу. Джерелами фінансування надання мікрогрантів отримувачам є кошти: Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування на випадок безробіття (далі - Фонд); державного бюджету, у тому числі кошти, що надходять на рахунок Мінекономіки "Фонд підтримки малого та середнього бізнесу", відкритий у Національному банку, на який зараховуються добровільні внески (благодійні пожертви) від фізичних та юридичних осіб приватного права та/або публічного права в національній та іноземній валюті.
Надання передбачених цим Порядком мікрогрантів може здійснюватися разом з державною підтримкою, яка може надаватися відповідно до законодавства місцевими держадміністраціями, органами місцевого самоврядування, військовими адміністраціями на підставі регіональних та місцевих програм розвитку малого і середнього підприємництва за рахунок коштів місцевих бюджетів. З метою спільного надання державної підтримки, передбаченої цим Порядком і регіональними та місцевими програмами розвитку малого і середнього підприємництва, Державний центр зайнятості укладає договори про співробітництво з відповідними місцевими держадміністраціями, органами місцевого самоврядування, військовими адміністраціями, в яких визначаються основні умови виконання зазначених регіональних та місцевих програм.
Головним розпорядником бюджетних коштів є Мінекономіки. Розпорядником коштів Фонду є Державний центр зайнятості.
Розмір мікрогранту, який надається одному отримувачу, визначається відповідно до його запиту, але не менше 50000 гривень та не перевищує: 75000 гривень включно у разі зобов`язання отримувача зареєструватися фізичною особою - підприємцем; 150000 гривень включно у разі зобов`язання отримувача створити одне робоче місце після отримання мікрогранту та прийняття на нього працівника на умовах, визначених цим Порядком; 250000 гривень включно у разі зобов`язання отримувача створити не менше двох робочих місць після отримання мікрогранту та прийняття на них працівників на умовах, визначених цим Порядком (п. 4 Порядку). Надання мікрогрантів за рахунок джерел, передбачених абзацом сьомим пункту 1 цього Порядку, здійснюється Мінекономіки через АТ "Ощадбанк" (уповноважений банк) на підставі рішень Державного центру зайнятості, включених до подання про надання мікрогрантів (далі - подання), відповідно до договору про взаємодію між Мінекономіки, уповноваженим банком та Державним центром зайнятості (далі - договір про взаємодію 1) (п. 6 Порядку).
Пунктом 17 Порядку передбачено, що рішення про надання мікрогранту приймається Державним центром зайнятості протягом 15 робочих днів з дня кінцевого строку подання заяв на основі інформації уповноваженого банку, яка включає результати перевірки ділової репутації отримувача та відомостей, зазначених у заяві, а також оцінку співбесіди з отримувачем, проведеної регіональними центрами зайнятості, та документальне підтвердження отримувачем відсутності даних щодо наявності судових справ, відкритих виконавчих проваджень, арешту/конфіскації майна (активів) у разі отримання таких даних з автоматизованих систем та відсутності податкового боргу станом на 1 число місяця, в якому подається заява. Порядок обміну та передачі документів між уповноваженим банком та Державним центром зайнятості визначається договором про взаємодію.
Відповідно до п. 20 Порядку для отримання мікрогранту отримувач укладає договір мікрогранту у відділенні уповноваженого банку шляхом підписання заяви про приєднання. Обов`язковою умовою договору мікрогранту, крім надання мікрогранту отримувачам, визначеним абзацом другим пункту 4 цього Порядку, є створення протягом шести місяців з дня зарахування коштів на рахунок отримувача в уповноваженому банку робочих місць залежно від розміру мікрогранту, визначеного пунктом 4 цього Порядку, та працевлаштування на них осіб на строк не менш як 24 місяці протягом трирічного строку реалізації проекту. У разі невиконання обов`язкової умови договору мікрогранту, зокрема нестворення отримувачем робочих місць протягом шести місяців з дня зарахування коштів на його рахунок та непрацевлаштування на них осіб згідно з умовами цього Порядку, сума мікрогранту протягом одного місяця після закінчення такого шестимісячного періоду повертається отримувачем у повному обсязі уповноваженому банку на рахунок, з якого здійснюється перерахування мікрогранту.
За положеннями п. 21 Порядку Державний центр зайнятості через регіональні, міські, районні, міськрайонні центри зайнятості, філії регіональних центрів зайнятості здійснює моніторинг та контроль за виконанням умов договору мікрогранту, зокрема шляхом періодичних виїзних оглядів місця провадження господарської діяльності отримувача, протягом трьох років з дня зарахування коштів на рахунок отримувача в уповноваженому банку або до повного виконання обов`язкової умови договору мікрогранту, визначеної абзацом третім пункту 20 цього Порядку.
Для здійснення моніторингу та контролю за додержанням умов договору мікрогранту отримувачем центр зайнятості може залучати відповідні центральні та/або місцеві органи влади.
У разі неможливості встановлення факту цільового використання мікрогранту або встановлення факту нецільового використання мікрогранту під час моніторингу та контролю за додержанням умов договору мікрогранту, який здійснюється центром зайнятості, кошти в сумі, що дорівнює сумі коштів мікрогранту, використаної не за цільовим призначенням, протягом одного місяця повертаються отримувачем на спеціальний рахунок, відкритий в уповноваженому банку, для подальшого їх перерахування на рахунок, з якого здійснюється перерахування мікрогранту.
У разі встановлення під час моніторингу та контролю за додержанням умов договору мікрогранту факту відсутності меблів, обладнання, транспортних засобів, придбаних отримувачем за кошти мікрогранту, які не підлягають відчуженню відповідно до абзацу другого пункту 5 цього Порядку, отримувач повертає вартість таких меблів, обладнання, транспортних засобів.
Рішення про повернення мікрогранту приймаються регіональними центрами зайнятості.
Неповернуті отримувачем кошти стягуються з нього відповідно до вимог законодавства.
У разі несвоєчасного та/або неповного виконання пункту 20 цього Порядку і цього пункту сума мікрогранту вважається заборгованістю, стягнення якої здійснюється Державним центром зайнятості та/або регіональним центром зайнятості у судовому порядку.
Водночас, умовами пунктів 8 розділу IV договору та підпункту 6 пункту 2 розділу VI договору встановлено обов`язок отримувача у разі неможливості встановлення факту цільового використання гранту або встановлення факту нецільового використання мікрогранту повернути кошти в сумі, що дорівнює сумі коштів мікрогранту, використаної не за цільовим призначенням, протягом одного місяця до Уповноваженого банку.
Актом перевірки дотримання умов договору №54/1 від 02.05.2024 встановлено факт нецільового використання коштів отриманого мікрогранту в сумі 250 000 грн.
При цьому, у ст. 2, 13 ГПК України закріплений принцип змагальності господарського судочинства, відповідно до якого кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом; кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи не вчиненням нею процесуальних дій. Принцип змагальності забезпечує повноту дослідження обставин справи. Цей принцип передбачає покладання тягаря доказування на сторони. Одночасно цей принцип не передбачає обов`язку суду вважати доведеною та встановленою обставину, про яку сторона стверджує. Така обставина підлягає доказуванню таким чином, аби задовольнити, як правило, стандарт переваги більш вагомих доказів, тобто коли висновок про існування стверджуваної обставини з урахуванням поданих доказів видається більш вірогідним, ніж протилежний.
У рішенні Європейського суду з прав людини від 23.08.2016 у справі "Дж. К. та Інші проти Швеції" ("J.K. AND OTHERS v. SWEDEN") наголошено, що "у країнах загального права у кримінальних справах діє стандарт доказування "поза розумним сумнівом ("beyond reasonable doubt"). Натомість, у цивільних справах закон не вимагає такого високого стандарту; скоріше цивільна справа повинна бути вирішена з урахуванням "балансу вірогідностей". …Суд повинен вирішити, чи являється вірогідність того, що на підставі наданих доказів, а також правдивості тверджень заявника, вимога цього заявника заслуговує довіри". Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 01.12.2020 у справі №904/1103/20 та від 25.06.2020 у справі №924/266/18.
Положенням ст. 530 Цивільного кодексу України передбачено, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін). Отже, з урахуванням положень ст. 530 Цивільного кодексу України ; змісту пункту 8 розділу IV, підпункту 6 пункту 2 розділу VI та пункту 7 розділу VII договору та пункту 20 Порядку, строк виконання відповідачем зобов`язання щодо повернення коштів мікрогранту на момент розгляду справи настав. Втім, відповідач свого обов`язку з повернення мікрогранту, використаного не за цільовим призначенням, не виконав.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 193 ГК України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу. Порушення зобов`язань є підставою для застосування господарських санкцій, передбачених цим Кодексом, іншими законами або договором.
Згідно пункту 21 порядку у разі несвоєчасного та/або неповного виконання пункту 20 цього Порядку і цього пункту сума мікрогранту вважається заборгованістю, стягнення якої здійснюється Державним центром зайнятості та/або регіональним центром зайнятості у судовому порядку.
Аналогічні за змістом положення наведені в пункті 8 розділу VII договору.
З урахуванням викладеного, враховуючи факт нецільового використання коштів мікрогранту, отриманими відповідачем за договором про надання мікрогранту від 02.02.2024 року, підтверджений матеріалами справи та не спростований відповідачем, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог у повному обсязі.
Статтею 13 ГПК України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Відповідно до статей 76-79 ГПК України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Відповідач викладених у позові обставин не спростувала, не надала доказів повернення нею отриманих коштів мікрогранту, як і не скористалася своїм правом на подання відзиву.
Розподіл судових витрат.
Згідно з ч. 1 ст. 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Згідно з п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України, судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
З огляду на зазначене, враховуючи, що позов визнано обґрунтованим судом в повному обсязі, судові витрати у справі по сплаті судового збору у розмірі 3630,00 грн. покладаються на відповідача у справі.
Керуючись ст. ст. 73, 74, 76-79, 91, 120, 123, 129, 233, 238, 240, 241, 252 Господарського процесуального кодексу України, суд
УХВАЛИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Стягнути з фізичної особи - підприємця Мороз Карини Олександрівни ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) на користь Рівненського обласного центру зайнятості (33013, м. Рівне, вул. Кавказька, 9а, код ЄДРПОУ 05430879) грошові кошти в сумі 242 000 грн 00 коп. шляхом перерахування на рахунок НОМЕР_2 Уповноваженого банку АТ "Ощадбанк".
3. Стягнути з фізичної особи - підприємця Мороз Карини Олександрівни ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) на користь Рівненського обласного центру зайнятості (33013, м. Рівне, вул. Кавказька, 9а, код ЄДРПОУ 05430879) витрати зі сплати судового збору в сумі 3 630 грн 00 коп.
Накази видати після набрання судовим рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом двадцяти днів з дня його проголошення.
Інформацію по справі, що розглядається можна отримати на сторінці суду на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб-адресою: http://rv.arbitr.gov.ua/sud5019/.
Повний текст рішення складено та підписано 28.04.2025 року.
Суддя Н. Церковна
| Суд | Господарський суд Рівненської області |
| Дата ухвалення рішення | 23.04.2025 |
| Оприлюднено | 30.04.2025 |
| Номер документу | 126906194 |
| Судочинство | Господарське |
| Категорія | Інші справи |
Господарське
Господарський суд Рівненської області
Церковна Н.Ф.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні