ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 квітня 2025 року м. ЧернівціСправа № 926/3255/24
Господарський суд Чернівецької області у складі судді Володимира Байталюка, за участю секретаря судового засідання Лілії Кушлак, розглянувши матеріали справи
за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Цецино Скайлайн»
до Чернівецької міської ради
про визнання укладеним договору купівлі-продажу земельної ділянки
Представники сторін:
від позивача - Підгорна Л. Є.;
від відповідача - Генцарюк М-Д. Д.
В С Т А Н О В И В :
1. Короткий зміст позовних вимог.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Цецино Скайлайн» (58004, м. Чернівці вул. Цецинська, 21, код ЄДРПОУ 41712958) звернулось з позовом до Чернівецької міської ради у змісті якого просить суд визнати укладеним між сторонами договір купівлі-продажу земельної ділянки, площею 0,6545 га, цільове призначення - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (код 03.07), кадастровий номер якої 7310136300:22:002:0236, згідно зовнішніх меж визначеними в Державному земельному кадастрі, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 , шляхом придбання її у власність у формі викупу під власним нерухомим майном (нежилою будівлею) в редакції позивача.
2. Короткий зміст заперечень проти позову Чернівецької міської ради.
Відповідач позовні вимоги не визнає в повному обсязі, а доводи, які наведені на їх обґрунтування, вважає безпідставними та необґрунтованими з огляду на наступне.
Свої позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, що він звернувся до Чернівецької міської ради із заявою щодо надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки площею 0,6545 га, кадастровий номер 7310136300:22:002:0236, з цільовим призначенням - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі під власною будівлею у АДРЕСА_1 .
Згодом у відповідності до рішення сесії Чернівецької міської ради від 22.12.2018 за № 1595, затверджено перелік земельних ділянок несільськогосподарського призначення, щодо яких проводитиметься експертна грошова оцінка. Цим же рішенням уповноважено департамент урбаністики та архітектури міської ради укласти договір про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки.
З метою виконання рішення сесії Чернівецької міської ради від 22.12.2018 за № 1595 між сторонами у даній справі укладено 28.10.2022 договір № 17 про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки.
Згідно із положеннями статей 15 та 18 Закону України від 11.11.2003 № 1378 «Про оцінку земель» (далі - Закон № 1378) підставою для проведення оцінки земель є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Так, рішенням Чернівецької міської ради від 02.09.2021 № 406 вирішено доручити Чернівецькому міському голові видати розпорядження щодо визначення осіб на погодження звітів про експертну грошову оцінку земельних ділянок комунальної власності, які продаватимуться громадянам і юридичним особам для потреб передбачених Земельним кодексом України.
Чернівецький міський голова Розпорядженням від 15.11.2021 № 535-р «Про створення комісії з погодження звітів про експертну грошову оцінку земельних ділянок комунальної власності, які продаватимуться громадянам і юридичним особам, для потреб, визначених Земельним кодексом України» створив комісію з погодження звітів про експертну грошову оцінку земельних ділянок у складі посадових осіб органу місцевого самоврядування та державного органу виконавчої влади Держгеокадастру, депутатів та членів виконавчого комітету Чернівецької міської ради.
Доручено комісії розглядати питання щодо погодження звітів про експертну грошову оцінку земельних ділянок комунальної власності, які продаватимуться громадянам та юридичним особам також здійснювати їх координацію.
Згаданою комісією звіт про експертну грошову оцінку земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1 , кадастровий номер 7310136300:22:002:0236, погоджений 14.02.2023.
Експертна грошова оцінка земельної ділянки виконана суб`єктом оціночної діяльності у розмірі 3672923,00 грн датована 20.12.2022, термін чинності оцінки становить 1 рік з дати оцінки.
Однак, товариство з обмеженою відповідальністю «Цецино Скайлайн» самостійно замовили новий Звіт про експертну грошову оцінку земельної ділянки від 21.10.2024 у сумі 4 049 915,00 грн.
Так, слід звернути увагу суду на те, що новий звіт не погоджений створеною комісією з погодження звітів про експертну грошову оцінку земельних ділянок комунальної власності, які продаватимуться громадянам і юридичним особам, для потреб, визначених Земельним кодексом України.
Зважаючи на норми законодавства, ціна продажу земельної ділянки та умови оплати (розстрочення) є істотними умовами договору, з якої сторони повинні дійти згоди, і без якої договір купівлі-продажу земельної ділянки не може бути укладено.
Як вбачається із проєкту договору купівлі-продажу спірної земельної ділянки ціна її продажу станом на момент подання позову не є погодженою відповідною комісією.
Оскільки, ціна продажу земельної ділянки є істотною умовою договору без якої договір купівлі-продажу земельної ділянки не може бути укладено, відсутні правові підстави для ухвалення судом рішення про визнання цього договору укладеним в редакції яка запропонована позивачем.
Крім того, позивач у даній справі посилається на лист скерований на адресу відповідача від 09.09.2024 щодо укладення договору купівлі продажу, однак замовчує про наявність іншого листа від 16.12.2024 направленого на адресу відповідача щодо укладення договору купівлі-продажу земельної ділянки відмінного від зазначеного в позовній заяві проаналізувавши, наведене слід вважати, що предмет спору відпав.
Враховуючи вищевикладене просить суд закрити провадження у справі у зв`язку з відсутністю предмету спору.
3. Короткий зміст ухвал суду.
Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 13.12.2024 позовну заяву передано до провадження судді Байталюку В. Д.
Ухвалою суду від 17.12.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 09.01.2025.
06.01.2025 через підсистему «Електронний суд» від представниці відповідача надійшов відзив на позовну заяву в якому просить суд закрити провадження у справі у зв`язку з відсутністю предмету спору з підстав зазначених у відзиві.
09.01.2025 представників сторін було повідомлено, що судове засідання не відбудеться у зв`язку з тимчасовою непрацездатністю судді Байталюка В. Д.
15.01.2025 на адресу Господарського суду Чернівецької області від представниці позивача надійшла заява про приєднання до підсистеми електронний суд, як представника у справі.
Ухвалою суду від 20.01.2025 призначено підготовче засідання на 27.01.2025.
27.01.2025 через підсистему «Електронний суд» від представниці позивача надійшло клопотання про долучення до матеріалів справи копії платіжної інструкції № 692 від 24.01.2025 про доплату коштів у розмірі 2393039,20 грн за викуп земельної ділянки за кадастровим № 7310136300:22:002:0236, що знаходиться за адресою АДРЕСА_1 .
У судовому засіданні, 27.01.2025, суд постановив протокольну ухвалу, якою клопотання представниці відповідача задоволено та відкладено підготовче засідання на 10 лютого 2025 року. До початку наступного судового засідання запропоновано представниці позивача надати до суду відповідь на відзив з доказами їх надіслання відповідачу.
10.02.2025 на адресу Господарського суду Чернівецької області від представниці позивача надійшла заява про уточнення позовних вимог, в якій зазначає, що ТОВ «Цецино Скайлайн» проведено повний розрахунок за майно, а відтак виникла необхідність в уточнені (зміні) позовних вимог, зокрема в частині умов договору купівлі-продажу земельної ділянки щодо розстрочення платежу.
10.02.2025 через підсистему «Електронний суд» від представниці позивача надійшла відповідь на відзив в якій зазначає, що клопотання представниці відповідача щодо закриття провадження у справі є безпідставним, не обґрунтованим, оскільки за умови його задоволення, не буде забезпечено реалізацію права позивача на набуття у власність земельної ділянки під власним нерухомим майном, що передбачено статтею 14 Конституції України, статтями 1, 80, 81, 82, 116, 127 та 128 Земельного кодексу України, залишиться не виконаними рішення сесії Чернівецької міської ради № 1595 від 22 грудня 2018 року та пункти 3 і 6 додатку 1 до рішення щодо продажу ТОВ «Цецино Скайлайн» земельної ділянки кадастровий номер 7310136300:22:002:0236, яка знаходиться по АДРЕСА_1 .
Оскільки між сторонами по даний час питання продажу землі не вирішено і не врегульовано, право позивача на набуття у власність землі порушується відповідачем, зазначене вказує про відсутність підстав для закриття провадження у справі.
Також, звертає увагу суду на те, що відповідач до викладених у відзиві тверджень не надав жодного належного і допустимого доказу про неправильність визначення ціни землі 21 жовтня 2024 року оцінювачем ТОВ «Оцінка-Інформ», а також щодо невідповідності складеного звіту вимогам Законів України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні», «Про оцінку земель» та інших підзаконних актів, стандартів і правил, які визначають порядок проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок, тощо.
Відповідно до висновку рецензента СПД ОСОБА_1 від 28 жовтня 2024 року, звіт про експертну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 7310136300:22:002:0236 площею 0,6545 га по АДРЕСА_1 відповідає вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна, а визначена оцінювачем вартість землі може бути використана з метою її продажу шляхом викупу.
Посилання відповідача про неможливість продажу землі з підстави непогодження профільною комісією звіту про вартість земельної ділянки кадастровий номер 7310136300:22:002:0236 також не заслуговують на увагу з наступних підстав.
Положення частини 5 статті 128 Земельного кодексу України містять вичерпні підстави для відмови в продажу земельної ділянки і серед них відсутня підстава - непогодження ціни землі комісією.
Зазначає, що жодним актом законодавства не передбачено погодження ціни земельної ділянки, яка підлягає продажу шляхом викупу під будівлею будь-якими комісіями міської, селищної або сільської рад.
Крім того, члени комісії, яка створена згідно розпорядження Чернівецького міського голови від 15 листопада 2021 року № 535-р не є фахівцями у сфері оцінки майна, майнових прав та оціночної діяльності, не мають необхідних знань, досвіду роботи у цій сфері та не отримували дозвільного документа (свідоцтва) на вчинення таких дій.
По даній справі Чернівецька міська рада приймаючи рішення про надання дозволу на виготовлення експертної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 7310136300:22:002:0236, одночасно прийняла рішення про її продаж, що залишилось невиконаним і не реалізованим.
Отже, погодження ціни продажу земельної ділянки комісією міської ради суперечить нормам діючого законодавства, оскільки комісіям ради не надано права щодо проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок.
Саме тривале зволікання і ухилення відповідача від вчинення дій, спрямованих на укладення договору купівлі-продажу землі; невиконання прийнятого рішення сесії ради і бездіяльність із зазначеного питання, зумовило виникнення даного спору.
У судовому засіданні, 10.02.2025, суд постановив протокольну ухвалу якою прийнято до розгляду заяву представниці позивача про зміну позовних вимог, а відтак спір розглядається в новій редакції з урахуванням заяви про зміну позовних вимог, продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів та відкладено підготовче засідання на 26 лютого 2025 року.
У судовому засіданні, 26.02.2025, суд постановив протокольну ухвалу якою закрито підготовче провадження та призначено розгляд справи по суті на 18 березня 2025 року.
18.03.2025 представників сторін було повідомлено, що судове засідання не відбудеться у зв`язку з перебуванням судді Байталюка В. Д. у відпустці.
Ухвалою суду від 19.03.2025 призначено розгляд справи по суті на 24.03.2025.
У судовому засіданні, 24.03.2025, оголошено перерву до 07.04.2024.
07.04.2024 через підсистему «Електронний суд» від представниці позивача надійшли додаткові пояснення в яких зазначає, що ТОВ «Цецино Скайлайн» будь-які повідомлення, листи, рішення земельної комісії, інші документи з предмету укладення договору купівлі-продажу упродовж лютого-березня 2023 року Чернівецькою міською радою не надсилались і відповідно позивачем не отримувались.
Представником відповідача не надано проєкт Договору купівлі-продажу, який за словами представника міської ради надсилався позивачу з метою його укладення, не зазначено до якого нотаріуса і на яку календарну дату, місяць запропоновано було з`явитися для укладення і посвідчення договору.
Також, Чернівецька міська рада не надала доказів того, що відповідач сам звертався до суду із позовними вимогами до ТОВ «Цецино Скайлайн» щодо укладення такого договору, а товариство ухилялось від укладення правочину. Про такий факт відповідачем не зазначено і у відзиві на позовну заяву та не надані відповідні заперечення із долученням підтверджуючих документів.
Іншим доказом підтвердження того, що міська рада не бажала укласти договір є лист профільного Департаменту від 30 вересня 2024 року до товариства про те, що позивачу необхідно подати заяву на повернення коштів сплачених за земельну ділянку, як таких, що помилково надійшли міській раді від ТОВ «Цецино Скайлайн».
Крім того зазначає, що ТОВ «Цецино Скайлайн» листом від 09 вересня 2024 року зверталось до Чернівецької міської ради з клопотанням здійснити актуалізацію звіту про оцінку або виступити замовником виготовлення нового звіту про оцінку, однак по сьогоднішній день жодних дій не вчинено, що свідчить про бездіяльність відповідача та порушення права ТОВ «Цецино Скайлайн» на землю.
Саме вказана бездіяльність відповідача стала підставою і причиною замовлення оцінки землі позивачем самостійно, оскільки окремі працівники Чернівецької міської ради допускають бездіяльність з цього питання, довготривалу тяганину, ухиляються від вчинення дій з продажу землі та виконання вимог Закону з даного питання і власного прийнятого рішення сесії ради.
У судовому засіданні, 07.04.2025, суд долучив до матеріалів справи додаткові пояснення представниці позивача та оголосив перерву до 18.04.2025.
Суд, заслухав вступні слова представників сторін, з`ясувавши обставини, на які посилаються учасники справи, дослідив в порядку статей 209 і 210 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) докази у справі.
Представниця позивача у судовому засіданні, 18.04.2025, під час судових дебатів підтримала позовні вимоги в повному обсязі.
Представниця відповідача під час судових дебатів просила суд відмовити у задоволенні позову в повному обсязі.
У судовому засіданні 18.04.2025 було оголошено вступну та резолютивну частини рішення відповідно до статті 233 ГПК України.
Судом згідно з вимогами статей 222 і 223 ГПК України здійснювалося повне фіксування судового засідання технічними засобами та секретарем судового засідання велися протоколи судових засідань, які долучені до матеріалів справи.
4. Фактичні обставини справи, встановлені судом.
Керівником товариства з обмеженою відповідальністю «Цецино Скайлайн» (далі - ТОВ «Цецино Скайлайн») є ОСОБА_2 , що підтверджується протоколом загальних зборів учасників товариства та випискою про юридичну особу.
ТОВ «Цецино Скайлайн» з 14 листопада 2018 року є власником нерухомого майна - нежитлової будівлі, яка знаходиться по АДРЕСА_1 та розташована на сформованій земельній ділянці площею 0,6545 га, кадастровий номер 7310136300:22:002:0236, що належить Чернівецькій міській раді.
19 листопада 2018 року ТОВ «Цецино Скайлайн» звернулось до Чернівецької міської ради із заявою про продаж (викуп) земельної ділянки кадастровий номер 7310136300:22:002:0236, яка знаходиться по АДРЕСА_1 під власним нерухомим майном (будівлею).
За наслідками її розгляду, заява товариства задоволена, сесією Чернівецької міської ради прийнято рішення № 1595 від 22 грудня 2018 року, яким згідно пункту 3 додатку № 1 до рішення, земельну ділянку кадастровий номер 7310136300:22:002:0236, з цільовим призначенням - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, включено до переліку земель щодо яких проводитиметься експертна грошова оцінка з метою продажу власникам об`єктів нерухомого майна, розташованого на них.
Також, відповідно до пункту 6 вказаного рішення сесії міської ради, вирішено продати товариству вищевказану земельну ділянку.
Крім того, даним рішенням уповноважено профільний департамент укласти договір про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки та виконати інші дії з метою реалізації права товариства на землю.
27 червня 2022 року у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зареєстровано право комунальної власності за Чернівецькою міською радою на земельну ділянку кадастровий номер 7310136300:22:002:0236.
На виконання рішення органу місцевого самоврядування і вимог статті 128 Земельного кодексу України, між ТОВ «Цецино Скайлайн» і відповідачем 28 жовтня 2022 року укладений договір про сплату авансового внеску за земельну ділянку кадастровий номер 7310136300:22:002:0236 і на виконання умов правочину, товариством сплачені грошові кошти (аванс) у розмірі 879774,29 грн (10 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки станом на 2022 рік), а в подальшому відповідно до пункту 9 вказаного вище договору 29 серпня 2024 року проведено доплату суми коштів у розмірі 183952,80 грн, у зв`язку із зміною нормативної-грошової вартості землі в 2024 році. Зазначена сума коштів є частиною суми вартості земельної ділянки. Також, 10 березня 2023 року товариством оплачені 593148,71 грн, як частина вартості земельної ділянки.
Отже, сума сплачених товариством коштів Чернівецькій міській раді, з урахуванням авансових платежів, становила 1656875,80 грн.
Тобто, товариством забезпечено виконання договірних зобов`язань і вимог Закону у повному обсязі щодо умов і підстав набуття у власність землі, сплати авансових платежів, тощо.
Однак відповідач зволікає і ухиляється від вчинення дій, спрямованих на укладення договору купівлі-продажу землі, виконання прийнятого рішення сесії ради, виготовлення документів (звіту по оцінку землі), що необхідний для укладення і посвідчення договору купівлі-продажу земельної ділянки.
Одним із доказів тривалої бездіяльності відповідача є факт реєстрації за ним права комунальної власності на землю у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно лише у червні 2022 року, майже через 4 роки після прийняття рішення сесії про продаж землі.
Іншою обставиною недобросовісної поведінки відповідача є приховування ним факту виготовлення звіту про оцінку земельної ділянки кадастровий номер 7310136300:22:002:0236 від 20 грудня 2022 року, про що товариству стало відомо тільки улітку 2024 року, із листа міської ради від 12 липня 2024 року.
Для укладення договору купівлі-продажу землі, актуалізації звіту про оцінку майна ввід 2022 року, товариство 09 вересня 2024 року вчергове звернулось до Чернівецької міської ради з листом, за результатами розгляду якого міська рада надала відповідь від 30 вересня 2024 року про необхідність повернення товариству сплачених авансових коштів.
Саме тривале зволікання і ухилення відповідача від вчинення дій, спрямованих на укладення договору купівлі-продажу землі, невиконання прийнятого рішення сесії ради і бездіяльність із зазначеного питання, зумовило товариство замовити звіт про оцінку майна самостійно.
Заінтересованою особою для виготовлення звіту про оцінку майна у даному випадку було ТОВ «Цецино Скайлайн», як власник будівлі, що знаходиться на землі відносно якої існує з 2018 року інтерес у викупі під власним нерухомим майном.
Так, суб`єктом оціночної діяльності ТОВ «Оцінка-Інформ» виготовлено Звіт про експертну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 7310136300:22:002:0236, площею 0,6545 га по АДРЕСА_1 . Відповідно до звіту оцінювача, вартість земельної ділянки кадастровий номер 7310136300:22:002:0236 станом на 21 жовтня 2024 року складає 4049915 грн.
Зазначений звіт експерта в даний час є чинним, а строк його дії становить 1 рік від дати оцінки, тобто до 21 жовтня 2025 року включно.
Статтею 22 Закону України «Про оцінку земель» визначено, що звіти з експертної грошової оцінки земельних ділянок підлягають рецензуванню. Рецензування звіту з експертної грошової оцінки земельних ділянок здійснюється у разі обов`язкового проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок, а також на вимогу заінтересованих осіб та в інших випадках, визначених законом.
Відповідно до висновку рецензента СПД ОСОБА_1 від 28 жовтня 2024 року, звіт про експертну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 7310136300:22:002:0236 площею 0,6545 га по АДРЕСА_1 відповідає вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна, а визначена оцінювачем вартість землі може бути використана з метою її продажу шляхом викупу.
19 листопада 2024 року товариством поданий відповідачу лист-повідомлення із пропозицією укладення договору купівлі-продажу земельної ділянки. Запропоновано з`явитися 12 грудня 2024 року о 12-00 год. до нотаріуса і укласти з ТОВ «Цецино Скайлайн» правочин з купівлі-продажу земельної ділянки по АДРЕСА_1 , площею 0,6545 га, кадастровий номер 7310136300:22:002:0236, згідно умов договору, проєкт якого додано до листа.
Одночасно, товариство клопотало забезпечити подання Чернівецькою міською радою приватному нотаріусу необхідних документів для укладення нотаріально посвідченого договору, що підтверджують повноваження підписанта, тощо.
На запропоновану дату і час - 12 грудня 2024 року, відповідач до приватного нотаріуса Чернівецького міського нотаріального округу Кривцової К. Т. не з`явився, явку свого представника не забезпечив, будь-яку відповідь на поданий лист-пропозицію від 18 листопада 2024 року не надав, про причину і неможливість явки не повідомив по даний час та у строк встановлений статтею 188 Господарського кодексу України.
На підтвердження присутності керівника ТОВ «Цецино Скайлайн» ОСОБА_2 12 грудня 2024 року о 12-00 год. у приміщенні приватного нотаріуса Чернівецького міського нотаріального округу Кривцової К. Т. за адресою: м. Чернівці площа Центральна, 5 видано відповідне свідоцтво.
Зволікання відповідача в укладанні договору купівлі-продажу землі порушує право позивача на набуття у власність нерухомого майна, продаж якого є обов`язком відповідача за експертною її ціною.
Так, з моменту набуття у власність нежитлової будівлі (листопад 2018 р.) товариство неодноразово зверталося до Чернівецької міської ради із заявами про продаж земельної ділянки.
Таким чином і у зв`язку із невиконанням відповідачем власного рішення сесії Чернівецької міської ради від 22 грудня 2018 року № 1595 про продаж землі та безпідставного ігнорування звернень товариства з укладання та нотаріального посвідчення договору купівлі-продажу земельної ділянки під власною будівлею, приховування вчинення дії з оцінки майна, порушується конституційне право власності на землю та майно, що гарантовані статтею 14 Конституції України і статтею 1 Земельного кодексу України.
Вартість актуальної експертної оцінки земельної ділянки за кадастровим номером 7310136300:22:02:0236 становить 4049915,00 грн та станом на день ухвалення даного рішення сплачена позивачем в повному обсязі.
5. Мотиви, якими керується суд та застосоване ним законодавство.
5.1. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За змістом статті 144 Конституції України, статей 12, 128 Земельного кодексу України, пункту 34 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до виключної компетенції міських рад належить вирішення питань про передачу землі у власність та вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
З урахуванням положень пункту 34 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» суд відзначає, що вирішення питання про затвердження звіту про експертну оцінку земельних ділянок, або про відмову у її затвердженні відбувається виключно на пленарних засіданнях міської ради. Тому, рішення комісії з погодження звітів про експертну грошову оцінку земельних ділянок комунальної власності, які продаватимуться громадянам і юридичним особам, для потреб, визначених Земельним кодексом України, створеної розпорядженням Чернівецького міського голови від 15.11.2021 № 535-р (далі - Комісія) є таким, що суперечить законодавству України, а заперечення відповідача з цього приводу судом до уваги не приймаються.
Також, з урахуванням постанови Великої Палати Верховного Суду від 30 травня 2018 року по справі № 923/466/17 суд зазначає, що прийнятий органом місцевого самоврядування (як суб`єктом владних повноважень) ненормативний акт застосовується одноразово, після реалізації вичерпує свою дію фактом його виконання і з прийняттям якого виникають правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів (зокрема, рішення про передачу земельних ділянок у власність, укладання договору, тощо).
Нового (іншого) рішення про надання права третій особі на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 7310136300:22:002:0236, площею 0,6545 га по АДРЕСА_1 міська рада не приймала і право на вчинення таких дій департаменту не надавала.
5.2. Земельним кодексом України визначено спеціальний порядок набуття права власності на землю.
Підстави набуття права власності на землю наведені у статті 116 Земельного кодексу України, відповідно до якої громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Згідно з частиною першою статті 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Частиною першою статті 127 Земельного кодексу України передбачено, що органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, здійснюють продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) громадянам, юридичним особам та іноземним державам на підставах та в порядку, встановлених цим Кодексом.
Частинами першою-третьою статті 128 Земельного кодексу України встановлено, що продаж громадянам і юридичним особам земельних ділянок державної (крім земельних ділянок, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації) та комунальної власності для потреб, визначених цим Кодексом, провадиться місцевими державними адміністраціями, Радою міністрів Автономної Республіки Крим або органами місцевого самоврядування в межах їх повноважень. Громадяни та юридичні особи, зацікавлені у придбанні земельних ділянок у власність, подають заяву (клопотання) до відповідного органу виконавчої влади або сільської, селищної, міської ради чи державного органу приватизації. У заяві (клопотанні) зазначаються місце розташування земельної ділянки, її цільове призначення, розміри та площа, а також згода на укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки. До заяви (клопотання) додаються: а) документ, що посвідчує право користування земельною ділянкою (у разі його наявності), та документи, що посвідчують право власності на нерухоме майно (будівлі та споруди), розташоване на цій земельній ділянці (у разі наявності на земельній ділянці будівель, споруд); б) копія установчих документів для юридичної особи, а для громадянина - копія документа, що посвідчує особу. Орган державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим або орган місцевого самоврядування у місячний строк розглядає заяву і приймає рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (якщо такий проект відсутній) та/або про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки чи про відмову в продажу із зазначенням обґрунтованих причин відмови.
Відповідно частин сьомої-восьмої статті 128 Земельного кодексу України договір купівлі-продажу земельної ділянки підлягає нотаріальному посвідченню. Документ про оплату або про сплату першого платежу (у разі продажу земельної ділянки з розстроченням платежу) є підставою для видачі державного акта на право власності на земельну ділянку та її державної реєстрації. Ціна земельної ділянки визначається за експертною грошовою оцінкою, що проводиться суб`єктами господарювання, які є суб`єктами оціночної діяльності у сфері оцінки земель відповідно до закону, на замовлення органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування. Фінансування робіт з проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки здійснюється за рахунок внесеного покупцем авансу, що не може бути більшим ніж 20 відсотків вартості земельної ділянки, визначеної за нормативною грошовою оцінкою земельної ділянки.
Статтею 132 Земельного кодексу України визначено, що угоди про перехід права власності на земельні ділянки укладаються в письмовій формі та нотаріально посвідчуються. Угоди повинні містити: а) назву сторін (прізвище, ім`я та по батькові громадянина, назва юридичної особи); б) вид угоди; в) предмет угоди (земельна ділянка з визначенням місця розташування, площі, цільового призначення, складу угідь, правового режиму тощо); г) документ, що підтверджує право власності на земельну ділянку; ґ) відомості про відсутність заборон на відчуження земельної ділянки; д) відомості про відсутність або наявність обмежень щодо використання земельної ділянки за цільовим призначенням (застава, оренда, сервітути тощо); е) договірну ціну; є) права та обов`язки сторін; ж) кадастровий номер земельної ділянки; з) момент переходу права власності на земельну ділянку.
З урахуванням наведених положень законодавства суд зазначає, що у процесі розгляду цієї справи судом встановлено, що в проєкті договору купівлі-продажу земельної ділянки, який надано позивачем, наявні всі відомості, передбачені статтею 132 Земельного кодексу України.
5.3. Чернівецька міська рада погодила викуп спірної земельної ділянки, прийнявши рішення від 22 грудня 2018 року № 1595, також надала дозвіл на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки та уповноважила департамент містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради в особі його директора укласти договір про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельних ділянок зазначених у цьому рішенні. Чернівецькою міською радою оплачено роботи з проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки за рахунок внесеного позивачем авансу.
Тобто, з урахуванням наведеного суд дійшов висновку про дотримання встановленого статтею 128 Земельного кодексу України порядку визначення ціни продажу земельної ділянки та відповідність умов проєкту договору купівлі-продажу приписам закону.
5.4. Стосовно наданого позивачем звіту про експертну грошову оцінку спірної земельної ділянки, який виготовлений ТОВ «Оцінка-Інформ» 21 жовтня 2024 року та згідно якого вартість спірної земельної ділянки складає 4049915,00 грн суд зазначає наступне.
Статтею 22 Закону України «Про оцінку земель» передбачено, що звіти з експертної грошової оцінки земельних ділянок підлягають рецензуванню.
Рецензування звіту з експертної грошової оцінки земельних ділянок здійснюється у разі обов`язкового проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок, а також на вимогу заінтересованих осіб та в інших випадках, визначених законом.
Враховуючи, що стосовно продажу спірної земельної ділянки Земельний кодекс України передбачає обов`язкове проведення експертної грошової оцінки цієї земельної ділянки, то, відповідно є обов`язковим рецензування звіту з експертної грошової оцінки такої земельної ділянки.
Наданий позивачем звіт про експертну грошову оцінку спірної земельної ділянки, який виготовлений ТОВ «Оцінка-Інформ» 21 жовтня 2024 року містить висновку рецензента СПД ОСОБА_1 від 28 жовтня 2024 року, згідно якого вказаний звіт відповідає вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна, а визначена оцінювачем вартість землі може бути використана з метою її продажу шляхом викупу.
Також, судом не приймаються до уваги заперечення відповідача стосовно відсутності права у позивача замовляти звіт про експертну грошову оцінку спірної земельної ділянки. Так, відповідно до статті 15 Закону України «Про оцінку земель» підставою для проведення грошової оцінки земель поряд з рішенням органу виконавчої влади або місцевого самоврядування є також договір, який укладається заінтересованими особами. Тому, позивач, як зацікавлена особа, мав право самостійно отримати у експертної установи ТОВ «Оцінка-Інформ» звіт про експертну грошову оцінку земельної ділянки.
5.5. Рішення Чернівецької міської ради про відмову в продажу спірної земельної ділянки позивачу не приймалося.
Наведене свідчить про наявність обумовленого приписами статей 116, 128 Земельного кодексу України волевиявлення Чернівецької міської ради на продаж позивачу земельної ділянки, оформлене рішенням ради, яке є підставою для укладання відповідачем договору купівлі-продажу земельної ділянки з позивачем.
Відповідно до положень частини першої статті 641 Цивільного кодексу України пропозицію укласти договір (оферту) може зробити кожна із сторін майбутнього договору. Пропозиція укласти договір має містити істотні умови договору і виражати намір особи, яка її зробила, вважати себе зобов`язаною у разі її прийняття.
Позивач звернувся до відповідача із пропозицією укласти договір купівлі-продажу земельної ділянки, проте останній від укладення договору ухилився, внаслідок чого позивач звернувся до суду з даним позовом.
Суд враховує, що згідно з усталеною прецедентною практикою Європейського Суду з прав людини основу принципу правової визначеності утворює ідея передбачуваності (очікуваності) суб`єктом відносин визначених правових наслідків (правового результату) своєї поведінки, яка відповідає існуючим в суспільстві нормативним приписам.
На державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок («Лелас проти Хорватії», від 20.05.2010 і «Тошкуце та інші проти Румунії», від 25.11.2008) і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах («Онер`їлдіз проти Туреччини», та «Беєлер проти Італії»).
Європейській суд з прав людини вказував, що поняття «майно» в розумінні статті 1 Першого протоколу Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод охоплює поняття «правомірні очікування», тобто, законні сподівання вчиняти певні дії відповідно до виданого державними органами дозволу («Пайн Велі Девелопмент Лтд. та інші проти Ірландії»).
Відповідно до статті 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція) та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.
Таким чином, враховуючи прийняття Чернівецькою міською радою рішення від 22 грудня 2018 року № 1595, яким вирішено продати позивачу земельну ділянку комунальної власності відмова відповідача в укладенні такого договору, за наявності визначених його істотних умов, слід визнати безпідставною. Бездіяльність та зволікання відповідача щодо укладення з позивачем договору купівлі-продажу є порушенням «правомірних очікувань» позивача на отримання у власність земельної ділянки в порядку, встановленому чинним законодавством України.
6. Висновок суду.
З урахуванням положень пункту 34 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» суд прийшов до висновку, що виготовлений ТОВ «Оцінка-Інформ» звіт про експертну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 7310136300:22:002:0236, площею 0,6545 га по АДРЕСА_1 станом на день прийняття цього рішення є чинним, строк його дії становить 1 рік від дати оцінки, тобто до 21 жовтня 2025 року включно, а його зміст повністю відповідає вимогам законодавства України.
Вартість актуальної експертної оцінки земельної ділянки за кадастровим номером 7310136300:22:02:0236 становить 4049915,00 грн та станом на день ухвалення даного рішення сплачена позивачем в повному обсязі.
Бездіяльність та зволікання відповідача щодо укладення з позивачем договору купівлі-продажу є порушенням «правомірних очікувань» позивача на отримання у власність земельної ділянки в порядку, встановленому чинним законодавством України.
Статтею 86 ГПК України встановлено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Частинами 1, 2, 3 статті 13 ГПК України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Відповідно до частини першої статті 14 ГПК України, суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Оцінюючи подані докази, що ґрунтуються на повному, всебічному й об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, з урахуванням вищезазначеного та в аспекті забезпечення ефективного захисту прав позивача, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог.
7. Розподіл судових витрат.
Відповідно до частини першої статті 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається: 1) у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, - на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін; 2) у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Враховуючи обґрунтованість позову, судовий збір в розмірі 60748,72 грн покладається на відповідача, а тому підлягає стягненню з відповідача на користь позивача.
Керуючись статтями 237, 238, 240, 241 ГПК України, суд
У Х В А Л И В :
1. Позов товариства з обмеженою відповідальністю «Цецино Скайлайн» до Чернівецької міської ради про визнання укладеним договору купівлі-продажу земельної ділянки задовольнити.
2. Визнати укладеним договір купівлі-продажу земельної ділянки між товариством з обмеженою відповідальністю «Цецино Скайлайн» (код ЄДРПОУ 41712958 юридична адреса: місто Чернівці, вулиця Цецинська, 21) та Чернівецькою міською радою (код ЄДРПОУ 36068147, юридична адреса: 58002, м. Чернівці, Центральна площа, 1), площею 0,6545 га, цільове призначення - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (код 03.07), кадастровий номер якої 7310136300:22:002:0236, згідно зовнішніх меж визначеними в Державному земельному кадастрі, що розташована за адресою: АДРЕСА_1, шляхом придбання її у власність у формі викупу під власним нерухомим майном (нежилою будівлею) в наступній редакції:
Договір купівлі-продажу
земельної ділянки
місто Чернівці, «___»
Чернівецька область, Україна,
З однієї сторони - ЧЕРНІВЕЦЬКА МІСЬКА РАДА, надалі - «Продавець», юридична адреса: місто Чернівці, Центральна площа, 1, код платника податків згідно ЄДРПОУ - 36068147 в особі директора департаменту урбаністики та архітектури міської ради Тимофійчук Андрія Івановича , ІНФОРМАЦІЯ_1 , який діє на підставі Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Положення про департамент урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради, затвердженого рішенням сесії Чернівецької міської ради від 31 травня 2021 року №253, розпорядження Чернівецького міського голови від 15 червня 2021 року № 1330-к та довіреності та з другої сторони - Товариство з обмеженою відповідальністю «Цецино Скайлайн», юридична адреса: місто Чернівці, вулиця Цецинська, 21, код платника податків згідно ЄДРПОУ - 41712958 в особі директора ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_2 , реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_1 , місце проживання зареєстроване за адресою: АДРЕСА_2 , яка діє на підставі Статуту ТОВ «Цецино Скайлайн», затвердженого протоколом загальних зборів учасників Товариства з обмеженою відповідальністю «Цецино Скайлайн» № 1 від 07 листопада 2017 року, номер запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань 10381020000011211, державна реєстрація проведена 07 листопада 2017 року, надалі «Покупець», разом іменовані «Сторони», уклали цей договір про наступне:
1. Предмет договору
1.1. «Продавець» на підставі рішення сесії Чернівецької міської ради від 22 грудня 2018р. №1595 передає у власність - продає із земель комунальної власності, що належить на праві власності Чернівецькій міській раді і знаходяться у віданні та розпорядженні Чернівецької міської ради, а «Покупець» набуває у власність - купує земельну ділянку площею 0,6545 га, кадастровий номер якої 7310136300:22:002:0236, згідно зовнішніх меж визначеними в Державному земельному кадастрі, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності - 2604968273060 (надалі - земельна ділянка).
1.2. Цільове призначення земельної ділянки -- для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (код 03.07). Вид використання земельної ділянки - для будівництва туристично-оздоровчого комплексу.
1.3. Відповідно до Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 12 листопада 2024 року № НВ-9953406132024, цільове призначення земельної ділянки - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (код 03.07); категорія земель - землі житлової та громадської забудови; форма власності - комунальна власність; орган, який зареєстрував земельну ділянку у автоматизованій системі державного земельного кадастру - ЧРФ ДП «Центр ДЗК»; дата державної реєстрації земельної ділянки - 30 грудня 2008 року; відомості про обмеження у використанні земельної ділянки, встановлені Порядком ведення державного земельного кадастру, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051 - не зареєстровані.
1.4. Право власності продавця в особі Чернівецької міської ради на земельну ділянку, що є предметом цього договору, зареєстроване в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державним реєстратором Чернівецької міської ради Чернівецької області Товарницькою Алісою Аурелівною 27 червня 2022 року, номер запису про право власності 47198420, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2604968273060, що підтверджується інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна індексний № 399866446 від 18 жовтня 2024 року.
1.5. На вказаній земельній ділянці розташоване належне покупцю - ТОВ «Цецино Скайлайн» нерухоме майно: нежила будівля, реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно: 1039008973101, право власності на яке зареєстроване в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності 14 листопада 2018 року за номером 28938893 (Витяг з ДРРПНМ від 15 листопада 2016р. № 145528524).
1.6. Покупцю необхідно дотримуватися обов`язкових умов використання земельної ділянки: забезпечувати вільний доступ відповідним службам для обслуговування наявних і прокладання нових інженерних мереж, утримувати прилеглу територію у належному стані, дотримуватися умов, зазначених у висновках відповідних служб, при проектуванні і здійсненні будівництва об`єкта містобудування дотримуватися містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки, без права забудови в межах «червоних ліній вулиць», дотримуватися встановлених законодавством правил землекористування та добросусідства.
2. Ціна продажу земельної ділянки
2.1. Експертна грошова оцінка відчужуваної земельної ділянки, відповідно до Звіту №130/24 про експертну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 7310136300:22:002:0236 площею 0,6545 га, складеного суб`єктом оціночної діяльності - Товариством з обмеженою відповідальністю «Оцінка-Інформ» (сертифікат № 473/2024 суб`єкта оціночної діяльності від 15 жовтня 2024р.), оцінювачі: ОСОБА_4 (кваліфікаційне свідоцтво оцінювача серії МФ №279 видане Фондом Державного майна України та КП ІКЦ УТО від 23 жовтня 1995р., та ОСОБА_5 , кваліфікаційне свідоцтво оцінювана з експертної грошової оцінки земельних ділянок серії АК № 00389 видано 11 березня 2006р. Державним комітетом України по земельних ресурсах, Національним аграрним університетом та Всеукраїнською громадською організацією «Ліга оцінювачів земель» від 27 вересня 2024р. серія ЦХ № 03375;) станом на 21 жовтня 2024 року складає 4 049 915 грн. 00 коп. (чотири мільйони сорок дев`ять тисяч дев`ятсот п`ятнадцять гривень нуль копійок).
2.2. Ціна продажу земельної ділянки за цим Договором становить 4 049 915 грн. 00 коп. (чотири мільйони сорок дев`ять тисяч дев`ятсот п`ятнадцять гривень нуль копійок) без ПДВ.
2.3. Кошти у розмірі 4049915 грн. 00 коп. (чотири мільйони сорок дев`ять тисяч дев`ятсот п`ятнадцять гривень нуль копійок) «Покупець», із врахуванням авансу, сплатив до нотаріального посвідчення цього Договору на рахунок «Продавця» (Банківські реквізити «Продавця» IBAN: UA458999980314191941000024405, отримувач Чернівецьке ГУК/Чернівецька ТГ/33010100, код отримувача ЄДРПОУ - 37836095, банк отримувача Казначейство України (ЕАП), код класифікації доходів бюджету 33010100, що підтверджується платіжним дорученням № 531 від 02 листопада 2022 року, платіжними інструкціями № 553 від 10 березня 2023 року, № 674 від 29 серпня 2024 року, іншими платіжними дорученнями проведеними АТ КБ «Приватбанк» на загальну суму 4049915 грн. 00 коп. (платіжною інструкцією № 692 від 24 січня 2025 року).
2.4. Відповідно до договору про оплату авансового внеску від 28 жовтня 2022 року № 17 та у рахунок оплати ціни земельної ділянки, «Покупцем» сплачені кошти у розмірі 1656875 грн. 80 коп. (один мільйон шістсот п`ятдесят шість тисяч вісімсот сімдесят п`ять гривень вісімдесят копійок), які є частиною сплати повної вартості ціни земельної ділянки, зазначеної в п.2.2 цього договору, що підтверджується платіжними дорученням № 531 від 02 листопада 2022 року та платіжними інструкціями № 553 від 10 березня 2023 року № 674 від 29 серпня 2024 року проведеними АТКБ «Приватбанк».
3. ПРАВА ТА Обов`язки сторін
3.1. «Продавець» має право:
3.1.1. Вимагати виконання «ПОКУПЦЕМ» умов цього договору;
3.1.2. Отримати від «ПОКУПЦЯ» кошти, зазначені в Розділі 2 цього Договору;
3.2. «Продавець» зобов`язаний:
3.2.1. Добросовісно виконувати умови цього Договору.
3.2.2. При зверненні «Покупця» - надавати консультації щодо виконання останнім обов`язків відповідно до умов цього Договору.
3.2.3. Передати «ПОКУПЦЮ» в його власність Земельну ділянку, що є предметом цього Договору, а факт передачі Земельної ділянки засвідчується підписанням Сторонами цього Договору.
3.3. «Покупець» має право:
3.3.1. Добросовісно виконувати умови цього Договору.
3.3.2. Отримувати у «Продавця» консультації щодо виконання мною, «Покупцем», обов`язків за цим Договором.
3.4. «Покупець» зобов`язаний:
3.4.1. Надавати «Продавцю» необхідні матеріали, відомості, документи про виконання умов цього Договору;
3.4.2. Не допускати погіршення екологічного стану на території в результаті своєї діяльності.
3.4.3. Не порушувати права власників інших земельних ділянок і землекористувачів, додержуватися правил добросусідства.
3.4.4. Використовувати земельну ділянки за цільовим призначенням відповідно до чинного законодавства.
3.4.5. Належно виконувати умови, які передбачені Розділом 2 цього Договору та, в разі виникнення такого випадку - Розділом 4 цього Договору.
3.4.6. Забезпечувати вільний доступ відповідних служб для обслуговування наявних інженерних мереж. Забезпечення утримання прилеглої території у належному стані.
4. Відповідальність сторін
4.1. У разі невиконання «Сторонами» умов цього договору останні мають право вимагати виконання покладених, відповідно до Договору обов`язків, належним чином, а також відшкодування завданих збитків.
4.2. Відшкодування збитків не звільняє «Сторони» від належного виконання умов цього Договору.
4.3. «Продавець» не несе відповідальність за збитки, які «Покупець» понесе через форс-мажорні обставини.
4.4. За невиконання чи неналежне виконання умов цього Договору «Сторони» несуть відповідальність згідно з чинним законодавством України.
4.5. У разі розірвання цього Договору з ініціативи «Покупця», останній сплачує «Продавцю» штраф у розмірі 10% (десяти відсотків) від ціни земельної ділянки зазначеної в пункті 2.2 цього Договору.
5. Гарантії та Претензії
5.1. «Продавець» гарантує, що Земельна ділянка, яка є предметом цього Договору, входить до категорії земель, які можуть бути призначені для продажу, згідно із законодавством України, вільна від будь-яких майнових прав і претензій третіх осіб, до підписання цього договору нікому іншому не продана, не подарована, чи іншим чином не відчужена; не застережених недоліків, які значно знижують цінність або можливість використання за цільовим призначенням, зазначена в цьому договорі Земельна ділянка - не має; від «Покупця» не приховано обставин, які мають істотне значення.
5.2. Відсутність податкової застави, заборони відчуження, арешту, відчужуваного нерухомого майна, відсутність обтяження іпотекою перевірено нотаріусом шляхом безпосереднього доступу до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що підтверджується Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта та об`єкта нерухомого майна; земельна ділянка як внесок до статутного капіталу юридичних осіб не передана; щодо земельної ділянки відсутні будь-які судові спори; земельна ділянка не надана в користування наймачам (орендарям, суборендарям); земельна ділянка є вільною від будь-яких прав і претензій інших осіб; договір не укладається під впливом тяжкої для «Продавця» обставини.
Якщо інформація, повідомлена «Продавцем» не відповідає дійсності, «Покупець» має право на розірвання договору купівлі-продажу, при умові, що набувач земельної ділянки не знав і не могла знати про права третіх осіб на земельну ділянку.
Якщо третя особа на підставах, що виникли до продажу земельної ділянки, пред`явить до «Покупця» позов про витребування земельної ділянки, «Покупець» повинен повідомити про це «Продавця» та подати клопотання про залучення його до участі у справі. «Продавець» повинен вступити у справу на стороні «Покупця».
5.3. «Покупцем» (його представниками) оглянута земельна ділянка в натурі (на місцевості). Зі сторони «Покупця» щодо стану земельної ділянки претензій до «Продавця» відсутні.
5.4 Сторонам договору нотаріусом доведено до відома, що перед посвідченням була здійснена перевірка факту застосовування санкцій, передбачених статтею 4 Закону України «Про санкції», перевірено за відомостями, що містяться у рішенні Ради Національної безпеки і оборони України від 02 травня 2018 року «Про застосування та скасування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)» разом з додатками, введеному в дію Указом Президента України від 14 травня 2018 року № 126/2018.
За результатом пошуку за вказаними параметрами, актуальна інформація станом на час укладення договору - відсутня, щодо сторін договору санкції не застосовувалися.
5.5. Відомості про Сторін, як боржників щодо яких відкрито виконавче провадження, у Єдиному реєстрі боржників, утвореного відповідно до Закону України "Про виконавче провадження" від 02 червня 2016 року та Положення про автоматизовану систему виконавчого провадження від 05 серпня 2016 року, за результатом пошуку за вказаними параметрами актуальна інформація станом на дату укладення договору - відсутня.
6. Перехід права власності на земельну ділянку
6.1. Згідно з чинним законодавством, право власності на земельну ділянку, що є предметом даного договору, виникає у «Покупця» з моменту державної реєстрації права.
6.2. Право власності за даним договором підлягає державній реєстрації нотаріусом після нотаріального посвідчення даного договору.
7. Вирішення спорів
7.1. Усі спори, що виникають при виконанні умов цього Договору або у зв`язку із тлумаченням його положень, вирішуються шляхом переговорів.
7.2. Якщо «Сторони» протягом місяця не досягли у переговорах домовленості, то спір передається на розгляд судових органів у порядку, встановленому чинним законодавством України. У цьому випадку судові витрати несе «Сторона», що не виконала умови Договору або виконала їх неналежним чином.
8. Зміна умов договору та його розірвання
8.1. Зміна умов Договору або внесення доповнень до нього можливі тільки за взаємною згодою «Сторін».
8.2. Всі зміни та доповнення вносяться тільки у письмовій формі і підлягають нотаріальному посвідченню у вигляді додаткових договорів, які складають невід`ємну частину цього Договору.
9. Витрати
9.1. Усі витрати, які пов`язані з оформленням цього Договору, його нотаріальним посвідченням, державною реєстрацією нотаріусом права власності «Покупця» на Земельну ділянку, та виконанням його умов, бере на себе «Покупець».
10. Додаткові умови
10.1. Цей договір підлягає реєстрації у Департаменті урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради.
10.3. Договір є обов`язковим для «Сторін». Договір набуває чинності з моменту його підписання «Сторонами» та нотаріального посвідчення.
10.4. Цей Договір укладений у 3-ох (трьох) примірниках, які мають силу оригіналу, один з яких знаходиться у «Продавця», другий - «Покупця», третій зберігається у справах приватного нотаріуса Чернівецького міського нотаріального округу Кривцової К.Т.
10.5. Зміст ст.ст. 14, 41 Конституції України, ст.ст. 3-5, 15-17, 19, 22-28, 29 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», ст.ст. 19-21, 103-109, 120, 125, 126, 127, 128, 132, 140, 143, 146, 147, 211 Земельного кодексу України, ст.ст. 215-236, 182, 334, 640, 653, 659, 660 Цивільного кодексу України «Сторонам» договору нотаріусом роз`яснено.
П і д п и с и :
Продавець: Чернівецька міська рада Код ЄДРПОУ - 36068147 58000, м. Чернівці Центральна площа, 1 в особі директора департаменту урбаністики та архітектури міської ради Тимофійчука А.І. 58002 м.Чернівці, вул. Б.Хмельницького, 64А А. Тимофійчук
Позивач - товариство з обмеженою відповідальністю «Цецино Скайлайн» (58004, м. Чернівці вул. Цецинська, 21, ЄДРПОУ 41712958).
Відповідач - Чернівецька міська рада (58002, м. Чернівці, Центральна площа, 1, ЄДРПОУ 36068147).
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Західного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено та підписано 28.04.2025.
Суддя Володимир БАЙТАЛЮК
Інформацію по справі, що розглядається можна отримати на сторінці суду на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб-адресою: https://cv.arbitr.gov.ua/sud5027/
Суд | Господарський суд Чернівецької області |
Дата ухвалення рішення | 18.04.2025 |
Оприлюднено | 30.04.2025 |
Номер документу | 126906522 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них |
Господарське
Господарський суд Чернівецької області
Байталюк Володимир Дмитрович
Господарське
Господарський суд Чернівецької області
Байталюк Володимир Дмитрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні