Для доступу до отримання резюме судової справи необхідно зареєструватися або увійти в систему.
РеєстраціяСправа № 755/5036/25
Провадження №: 3/755/2496/25
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"17" квітня 2025 р. суддя Дніпровського районного суду міста Києва Бірса О.В. розглянувши справу про адміністративне правопорушення щодо притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1 ; паспорт громадянина України: НОМЕР_2 , виданий Ірпінським РВ Управлінням ДМС України в Київській обл., 08.04.2016 р.; місце реєстрації та проживання: АДРЕСА_1 ; місце роботи, посада: Голова політичної партії «Всеукраїнське політичне об`єднання «Єдина родина», за статтею 212-21 Кодексу України про адміністративне правопорушення (далі - КпАП), установив:
І. Обставини адміністративного правопорушення визнані доведеними
ОСОБА_1 (далі - особа, що притягається до адміністративної відповідальності), як керівником політичної партії «Всеукраїнське політичне об`єднання «Єдина родина», ідентифікаційний код 21710562 (далі - Партія), не подано до 11 листопада 2024 року до Національного агентства Звіт за ІІІ квартал 2024 року через Єдиний державний реєстр звітності політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру (далі Реєстр), що є порушенням ч. 9 ст. 17 Закону України «Про політичні партії в Україні» (надалі - Закон).
ІІ. Інформування про розгляд
Згідно ст. 268 КпАП справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Під час відсутності цієї особи справу може бути розглянуто лише у випадках, якщо є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.
В цьому випадку, наявні обставини для розгляду справи у відсутність особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, згідно ст. 268 КпАП. Позаяк, усудове засідання, особа, що притягається до адміністративної відповідальності, будучи повідомленою про день, час та місце розгляду справи, згідно положень КпАП, не з`явилася.
Забезпечувалося судом і СМС інформування такої особи за номером телефону наявним у справі відповідно до рішення Ради суддів України № 26 від 05.08.2022 «Щодо підвищення використання інструментів електронного судочинства у відправленні правосуддя».
Інформацію про дату, час та розгляд самого провадження даним складом суду розміщувалася на сайті Судової влади цього місцевого суду у розділі інформацію для громадян з найменуванням «ГРОМАДЯНАМ» (https://dn.ki.court.gov.ua/sud2604/).
Разом з тим, ужиті заходи попри їх об`ємність не сприяли досягненню мети забезпечення участі в судовому засіданні особи, що притягається до адміністративної відповідальності.
Також слід зауважити про заходи вжиті НАЗК для належного повідомлення особи про вчинене правопорушення.
Зокрема, Національне агентство листом від 27.02.2025 № 50-20/16925-25 з роз`ясненням прав, передбачених ст. 63 Конституції України та ст. 268 КУпАП, запросило особу, що притягається до адміністративної відповідальності з`явитися 07.03.2025 за адресою: м. Київ, бульв. Миколи Міхновського 28 з метою надання пояснень по суті вчиненого правопорушення та складання протоколу про адміністративне правопорушення.
На зазначену дату особа, що притягається до адміністративної відповідальності не з`явилася, про причини неявки не повідомила, пояснення по суті вчиненого правопорушення не надала.
Зважаючи на це, Національне агентство повторно листом від 12.03.2025 № 50-20/21181-25 запросило останню з`явитися 20.03.2025 до Національного агентства з метою надання пояснень по суті вчиненого правопорушення та складання протоколу про адміністративне правопорушення.
На зазначену дату особа, що притягається до адміністративної відповідальності не з`явилася, про причини неявки не повідомила, що зафіксовано Актом неявки від 20.03.2025 № 50-28/33.
У зазначених листах особі, що притягається до адміністративної відповідальності запропоновано у разі неможливості, з поважних причин, з`явитися на зазначену дату, узгодити дату прибуття до Національного агентства за номером телефону НОМЕР_3 .
Також листи від 27.02.2025 № 50-20/16925-25 та від 12.03.2025 № 50-20/21181-25 направлено на електронну адресу Партії vpoerparty@gmail.com, яка була надана при створенні облікового запису політичної партії в Реєстрі, а повідомлення про виклик особи, що притягається до адміністративної відповідальності розміщено на офіційному вебсайті Національного агентства в рубриці «Моніторинг діяльності НАЗК» розділ «Виклики уповноважених осіб політичних партій» https://nazk.gov.ua/uk/monitoryng-diyalnosti-nationalnogo-agenstva/.
Таким чином, Національним агентством, як і судом, вжито всіх достатніх та допустимих заходів щодо повідомлення про вчинене правопорушення та здійснення адміністративного провадження в справі про адміністративне правопорушення, передбачене ст. 212-21 КУпАП.
З огляду на, що Суд, виходячи з зазначених правових норм та беручи до уваги те, що сторона, яка задіяна в ході судового розгляду зобов`язана з розумним інтервалом часу сама цікавитись провадженням у її справі, добросовісно користуватись належними їй процесуальними правами та неухильно виконувати процесуальні обов`язки (див. у т.ч. постанову ВС від 15 травня 2019 року у справі № 0870/8014/12), вважає за можливе провести розгляд справи у її відсутність.
ІІІ. Джерела права та акти їх застосування
Кодекс України про адміністративні правопорушення
Стаття 9. Поняття адміністративного правопорушення
Адміністративним правопорушенням (проступком) визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність.
Стаття 212-21. Порушення порядку подання фінансового звіту про надходження і використання коштів виборчого фонду, звіту партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру
Порушення встановленого порядку або строків подання фінансового звіту про надходження і використання коштів виборчого фонду, звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру або подання фінансового звіту, оформленого з порушенням встановлених вимог […]
Закон України "Про політичні партії в Україні"
Стаття 17. Фінансова звітність політичної партії
[…] Політична партія щоквартально, не пізніше ніж на сороковий день після закінчення звітного кварталу, зобов`язана подати до Національного агентства з питань запобігання корупції звіт про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру (у тому числі її місцевих організацій, які у встановленому порядку набули статусу юридичної особи) шляхом його заповнення на офіційному веб-сайті Національного агентства з питань запобігання корупції.
Форма та порядок подання звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру затверджуються Національним агентством з питань запобігання корупції.
[…] Подані звіти політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру включаються до Єдиного державного реєстру звітності політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, що формується та ведеться Національним агентством з питань запобігання корупції.
Національне агентство з питань запобігання корупції забезпечує відкритий цілодобовий доступ до Єдиного державного реєстру звітності політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру на офіційному веб-сайті Національного агентства з питань запобігання корупції.
Доступ до Єдиного державного реєстру звітності політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру на офіційному веб-сайті Національного агентства з питань запобігання корупції надається шляхом можливості перегляду, копіювання та роздруковування інформації, а також у вигляді набору даних (електронного документа), організованого у форматі, що дозволяє його автоматизоване оброблення електронними засобами (машинозчитування) з метою повторного використання.
Протягом 10 календарних днів з дня завершення строку на подання політичними партіями звітів про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру Національне агентство з питань запобігання корупції на своєму офіційному веб-сайті оприлюднює список політичних партій, які не подали свої звіти у визначений цим Законом строк, та забезпечує притягнення винних осіб до відповідальності, передбаченої законом.
Звіти політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру (в тому числі подані з порушенням встановленого цим Законом строку) перевіряються Національним агентством з питань запобігання корупції у строк, що не перевищує 60 днів з дня їх надходження.
Стаття 18. Органи, що здійснюють державний контроль за діяльністю політичних партій
Державний контроль за діяльністю політичних партій здійснюють: […] 4) Національне агентство з питань запобігання корупції - за додержанням встановлених законом обмежень щодо фінансування політичних партій, передвиборної агітації, агітації з всеукраїнського та місцевого референдуму, законним та цільовим використанням політичними партіями коштів, виділених з державного бюджету на фінансування їхньої статутної діяльності, своєчасністю подання звітів партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, звітів про надходження і використання коштів виборчих фондів на загальнодержавних та місцевих виборах, повнотою таких звітів, відповідністю їх оформлення встановленим вимогам, достовірністю включених до них відомостей.
Політичні партії зобов`язані подавати на вимогу контролюючих органів необхідні документи та пояснення. Рішення контролюючих органів можуть бути оскаржені у встановленому законом порядку.
Закон України "Про запобігання корупції"
Стаття 11. Повноваження Національного агентства
1. До повноважень Національного агентства належать: […] 8-1) здійснення у порядку та в межах, визначених законом, державного контролю за дотриманням встановлених законом обмежень щодо фінансування політичних партій, […], звітів про надходження і використання коштів […].
ІV. Висновки посадової особи при розгляді справи у руслі з`ясованих обставини
Висновків вказаних у п. І постанови суддя дійшла дослідивши матеріали справи, у відповідності до положень ст. 252 КпАП, а саме: оцінивши докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному дослідженні всіх обставин справи в їх сукупності, у тому числі з урахуванням пояснень особи, яка притягається до адміністративної відповідальності щодо часу, місця, способу настання обставин вказаних у протоколі про адміністративне правопорушення та безпосередньо її ролі в їх настанні, висновку прокурора, керуючись законом і правосвідомістю, враховуючи таке.
У відповідності з положеннями ст. 280 КпАП орган (посадова особа) при розгляді справи про адміністративне правопорушення зобов`язаний з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують і обтяжують відповідальність, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Відповідно до ст. 252 КпАП висновок про наявність чи відсутність в діях особи адміністративного правопорушення має бути зроблений на підставі всебічного, повного і об`єктивного дослідження всіх обставин справи в їх сукупності.
За змістом статті 251 КпАП доказами в справі про адміністративне правопорушення є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку орган (посадова особа) встановлює наявність чи відсутність адміністративного правопорушення, винність даної особи в його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються протоколом про адміністративне правопорушення, поясненнями особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, потерпілих, свідків, висновком експерта, речовими доказами, показаннями технічних приладів та технічних засобів, що мають функції фото- і кінозйомки, відеозапису чи засобів фото- і кінозйомки, відеозапису, які використовуються при нагляді за виконанням правил, норм і стандартів, що стосуються забезпечення безпеки дорожнього руху, протоколом про вилучення речей і документів, а також іншими документами.
Відповідно, в частині обставин цієї справи, слід зауважити про таке.
Політична партія згідно з ч. 9 ст. 17 Закону щоквартально, не пізніше ніж на сороковий день після закінчення звітного кварталу, зобов`язана подати до Національного агентства з питань запобігання корупції звіт про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру (у тому числі її місцевих організацій, які у встановленому порядку набули статусу юридичної особи) шляхом його заповнення на офіційному вебсайті Національного агентства з питань запобігання корупції.
Відповідно до пп. 3 та 4 розділу III Порядку подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого наказом Національного агентства від 19.02.2021 №102/21 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.04.2021 №507/36129, політична партія подає до Національного агентства Звіт про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру за ІІІ квартал до 09 листопада 2024 року. Якщо останній день строку подання Звіту припадає на вихідний, святковий або інший неробочий день, днем завершення строку подання Звіту є перший за ним робочий день.
У ч. 20 ст. 17 Закону передбачено, що протягом 10 календарних днів з дня завершення строку на подання політичними партіями звітів про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру Національне агентство на своєму офіційному вебсайті оприлюднює список політичних партій, які не подали свої звіти у визначений цим Законом строк, та забезпечує притягнення винних осіб до відповідальності, передбаченої законом.
Список політичних партій, які не подали свої Звіти за ІІІ квартал 2024 року у визначений Законом строк (далі - Список), розміщений на офіційному вебсайті Національного агентства за посиланням: https://nazk.gov.ua/uk/83178/.
Отже, ОСОБА_1 , як керівником політичної партії «Всеукраїнське політичне об`єднання «Єдина родина», ідентифікаційний код НОМЕР_4 (далі - Партія) не подано до Національного агентства Звіт за ІІІ квартал 2024 року через Єдиний державний реєстр звітності політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру (далі Реєстр), про що свідчить Список, оприлюднений на офіційному вебсайті Національного агентства.
Таким чином, з огляду на викладене, неподання Звіту політичної партії за ІІІ квартал 2024 року до 11 листопада 2024 року є порушенням вимог ст. 17 Закону та тягне власне адміністративну відповідальність за ст. 212-21 КпАП.
При цьому, слід зауважити, що у ч. 9 ст. 17 Закону визначено, що політична партія зобов`язана подати до Національного агентства Звіт (у т.ч. її місцевих організацій, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи) шляхом заповнення на офіційному вебсайті Національного агентства.
Згідно з п.п. 1, 2 розділу ІІ та п.п. 1, 8, 9 розділу ІІІ Порядку подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого наказом Національного агентства від 19.02.2021 № 102/21 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.04.2021 за № 507/36129, звіт політичної партії є структурованими даними, містить інформацію, внесену керівником політичної партії та/або особами, яких уповноважено в установленому порядку на подання Звіту (далі уповноважена особа), до електронних форм, передбачених Реєстром, та підписаний шляхом накладання на нього кваліфікованого електронного підпису (далі КЕП) керівника (уповноваженої особи) політичної партії. Поданню Звіту передує процес його формування, який полягає в заповненні електронних форм інформацією, передбаченою Реєстром відповідно до Закону.
У ст. 3 Закону передбачено, що політичні партії провадять свою діяльність відповідно до Конституції України, цього Закону, а також інших законів України та згідно із партійним статутом, прийнятим у визначеному цим Законом порядку.
Відповідно до ч. 1 ст. 19 Закону у разі порушення політичними партіями Конституції України, цього та інших законів України до них можуть бути вжиті такі заходи: попередження про недопущення незаконної діяльності; заборона політичної партії.
Слід зазначити, що п. 6.2 ст. 6 Статуту Партії, затвердженого протоколом З`їзду політичної партії «Всеукраїнське об`єднання «Єдина родина» від 16.03.2018 № 1-18, передбачає, що Голова Партії, серед іншого, без доручення представляє Партію у відносинах з органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями та іншими юридичними особами, незалежно від форм власності та підпорядкування як в Україні, так і за кордоном, фізичними особами (копія Статуту Партії додається).
Повноваження ОСОБА_1 як керівника Партії підтверджуються копією протоколу з`їзду політичної партії «Всеукраїнське політичне об`єднання «Єдина родина» від 23.01.2023 № 1-19 та відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних дичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Тому, враховуючи норми ст. 19 Закону, а також приписи ст. 7, 9, 23, 24 КпАП, суб`єктом вчинення правопорушення, передбаченого ст. 212-21 КпАП є керівник Партії або уповноважена особа Партії.
Як Суд вказував уже неподання Звіту політичної партії «Всеукраїнське політичне об`єднання «Єдина родина» за ІІІ квартал 2024 року до 11 листопада 2024 року є порушенням вимог ст. 17 Закону, за що ст. 212-21 КпАП встановлено адміністративну відповідальність.
Отже, ОСОБА_1 як посадова особа (керівник Партії) вчинила адміністративне правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст. 212-21 КпАП.
Статтею 14 КпАП визначено, що посадові особи підлягають адміністративній відповідальності за адміністративні правопорушення, зв`язані з недодержанням установлених правил, зокрема, забезпечення виконання яких входить до їх службових обов`язків.
Тим самим, ОСОБА_1 посадова особа (керівник Партії) підлягає притягненню до відповідальності за вчинення нею адміністративного правопорушення, що посягає на здійснення народного волевиявлення та встановлений порядок його забезпечення і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність.
В частині місця вчинення адміністративного правопорушення слід вказати, що оскільки адміністративне правопорушення вчинено як посадовою особою (керівником Партії), то місцем вчинення правопорушення місце державної реєстрації партії АДРЕСА_1 .
Датою вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого статтею 21221 КУпАП, слід вважати 12 листопада 2024 року (наступний робочий день після спливу граничного терміну подання Звіту політичної партії «Всеукраїнське політичне об`єднання «Єдина родина» за ІІІ квартал 2024 року).
Датою виявлення вчиненого адміністративного правопорушення слід вважати день опублікування на офіційному вебсайті Списку політичних партій, які не подали свої Звіти у визначений Законом строк, тобто 20 листопада 2024 року (день опублікування на офіційному вебсайті Списку політичних партій, які не подали Звіти за ІІІ квартал 2024 року).
За цих умов в частині обчислення строків накладення адміністративного стягнення підставним буде відмітити, що відповідно до ч. 4 ст. 38 КпАП адміністративне стягнення за вчинення правопорушення, передбаченого ст. 212-21 КпАП, може бути накладено протягом шести місяців з дня його виявлення, але не пізніше двох років з дня його вчинення.
Отже, адміністративне стягнення на ОСОБА_1 як керівника Партії за вчинення правопорушення, передбаченого ст. 212-21 КпАП, може бути накладено до 20.05.2025, але не пізніше 12.11.2026.
Відповідно визначаючись з наслідками порушення суддею зауважується про таке.
Статтею 1 КпАП регламентовано, що завданням Кодексу України про адміністративні правопорушення є охорона прав і свобод громадян, власності, конституційного ладу України, прав і законних інтересів підприємств, установ і організацій, встановленого правопорядку, зміцнення законності, запобігання правопорушенням, виховання громадян у дусі точного і неухильного додержання Конституції і законів України, поваги до прав, честі і гідності інших громадян, до правил співжиття, сумлінного виконання своїх обов`язків, відповідальності перед суспільством.
Згідно ст. 23 КпАП, адміністративне стягнення є мірою відповідальності і застосовується з метою виховання особи, яка вчинила адміністративне правопорушення, в дусі додержання законів України, поваги до правил співжиття, а також запобігання вчиненню нових правопорушень як самим правопорушником, так і іншими особами.
Відповідно до абз. 2 ст. 33 КпАП, при накладенні стягнення враховуються характер вчиненого правопорушення, особа порушника, ступінь його вини, майновий стан, обставини, що пом`якшують і обтяжують відповідальність.
Так, згідно ст. 34, 35 КпАП суддя не убачає, обставин, що пом`якшують або ж обтяжують відповідальність винного.
Тим самим, при накладені адміністративного стягнення, на особу, що притягається до адміністративної відповідальності, суддя враховує обставини визначені ст. 33-35 КпАП, обставин, які пом`якшують чи обтяжують відповідальність останнього і вважає за необхідне накласти адміністративне стягнення у межах санкції ст. 212-21 КпАП, яке за своїм видом і розміром буде справедливим, відповідатиме характеру вчиненого правопорушення, особі порушника та ступеню його вини, необхідним і достатнім для його виховання та запобігання вчиненню нових правопорушень як самим правопорушником, так й іншими особами.
Судовий збір у провадженні по справі про адміністративне правопорушення підлягає стягнення відповідно до положень ст. 40-1 КпАП.
Щодо формування резолютивної частини даного судового рішення, то Суд зауважує, що відповідно до ст. 284 КУпАП по справі про адміністративне правопорушення, орган (посадова особа) виносить одну з таких постанов: 1) про накладення адміністративного стягнення.
В постанові КАС від 02.11.21 у справі № 755/10002/21 в т.ч. зроблено висновок, що фактично КУпАП не визначає обов`язку суду визнавати особу винною в резолютивній частині постанови при прийнятті рішення у справі про адміністративне правопорушення.
З урахуванням указаних норм КпАП та орієнтирів сформованих судом апеляційної інстанції в наведеній справі, ураховуючи, що судом установлено наявність у діях водія складу адміністративного правопорушення за ст. 212-21 КпАП, суддя не убачає підстав визнавати особу винною в резолютивній частині постанови при прийнятті цього рішення та виносить постанову про накладення адміністративного стягнення у порядку п. 1 ст. 284 КпАП.
На підставі викладеного та керуючись статтями 212-21, 247, 251, 252, 283-285 Кодексу України про адміністративні правопорушення, суддя постановив:
накласти на ОСОБА_1 за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого статтею 212-21 Кодексу України про адміністративні правопорушення адміністративні стягнення у вигляді штрафу на користь держави в розмірі 300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що на день розгляду справи становить 5 100 (п`ять тисяч сто) гривень.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь держави судовий збір у розмірі 0,2 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, що становить 605 гривень 60 копійок.
Відповідно до ст. 307 КпАП, штраф має бути сплачений не пізніше як через п`ятнадцять днів з дня вручення йому постанови про накладення штрафу, а в разі оскарження постанови - не пізніше як через п`ятнадцять днів з дня повідомлення про залишення скарги без задоволення.
На підставі ст. 308 КпАП у разі несплати правопорушником штрафу у вищезазначений строк, постанова про накладення штрафу надсилається для примусового виконання до відділу державної виконавчої служби за місцем проживання порушника, роботи або за місцезнаходженням його майна в порядку, встановленому законом. У порядку примусового виконання постанови про стягнення штрафу за вчинення адміністративного правопорушення з правопорушника стягується подвійний розмір штрафу та витрати на облік зазначених правопорушень.
Постанова може бути оскаржена в порядку та строки визначені Кодексом України про адміністративне правопорушення, з урахуванням норм статтею 287-294 даного Кодексу, і набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги.
Строк пред`явлення до виконання три місяці.
С у д д я Оксана БІРСА
Суд | Дніпровський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 17.04.2025 |
Оприлюднено | 01.05.2025 |
Номер документу | 126913704 |
Судочинство | Адмінправопорушення |
Категорія | Адміністративні правопорушення, що посягають на здійснення народного волевиявлення та встановлений порядок його забезпечення Порушення порядку подання фінансового звіту про надходження і використання коштів виборчого фонду, звіту партії про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру |
Адмінправопорушення
Дніпровський районний суд міста Києва
Бірса О. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні