Постанова
від 02.12.2010 по справі 2а-5643/10/1670
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІ НІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 грудня 2010 року < ЧАС > м. Полтава Справа № 2а-5643/10/1670

Полтавський окружний ад міністративний суд у складі:

головуючого судді - Серг и С.М.,

при секретарі - Курбалі А. В.,

за участю:

представника позивача - К олоди Л.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом То вариства з обмеженою відпові дальністю "Прання" до Кременч уцької об'єднаної державної податкової інспекції у Полта вській області про визнання дій протиправними, скасуван ня податкових повідомлень- р ішень, -

В С Т А Н О В И В:

09 листопада 2010 року Тов ариство з обмеженою відповід альністю "Прання" (далі - позив ач, ТОВ "Прання") звернулася до Полтавського окружного адмі ністративного суду з адмініс тративним позовом до Кременч уцької об'єднаної державної податкової інспекції у Полта вській області (далі- відпові дач) про визнання дій протипр авними, скасування податков их повідомлень- рішень № 0005781503/0/20 05 від 21.06.2010 та № 0005781503/12845 від 06.09.2010.

В обґрунтування своїх вимо г позивач зазначив, що за резу льтатами документальної нев иїзної перевірки Кременчуць кою ОДПІ зроблено висновок п ро заниження позивачем суми орендної плати за землю у зв' язку із порушенням статті 21 За кону України "Про оренду земл і" і внесенням протягом 2008 року щомісячної орендної плати в розмірі 1,5 % від грошової оцінк и землі замість 3 %. Позивач не погоджується із вказаним вис новком, наголошуючи на тому, що зміна умов договору оренд и земельної ділянки щодо роз міру орендної плати може зді йснюватися лише за взаємною згодою сторін цієї угоди, нат омість доповнень до договору оренди між орендарем та орен додавцем в частині зміни роз міру орендної плати не підпи сувалось.

У судовому засіданні предс тавник позивача підтримав по зовні вимоги, просив їх задов ольнити.

Представник відповідача в судове засідання не з' явив ся, хоча у справі наявні доказ и, що він належним чином повід омлявся про дату, час та місце судового розгляду. Надіслав до суду письмові запереченн я, відповідно до яких запереч ував проти задоволення позов них вимог, посилаючись на те, щ о орендна плата за земельні д ілянки державної та комуналь ної власності відповідно до статті 14 Закону України "Про с истему оподаткування" віднес ена до загальнодержавних под атків та зборів. Розмір оренд ної плати визначений статтею 7 Закону України "Про плату за землю", і з 01.01.2008 з урахуванням зм ін, внесених Законом України "Про Державний бюджет Україн и на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих акті в України", Законом України "Пр о внесення змін до деяких зак онодавчих актів України" від 03.06.2008 № 309-VІ, повинен складати не менше трикратного розміру з емельного податку (3 % від грош ової оцінки землі).

Суд, заслухавши пояснення п редставника позивача, вивчив ши та дослідивши матеріали с прави, всебічно і повно з' яс увавши всі фактичні обставин и, на яких ґрунтуються позовн і вимоги та заперечення, об' єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, приходить до на ступних висновків.

Судом встановлено, що ТОВ "П рання" (код ЄДРПОУ 32738409) є оренда рем земельних ділянок комуна льної власності на підставі 2 укладених із Кременчуцькою міською радою договорів оре нди земельної ділянки від 04.06.20 07.

Позивачем подано до Кремен чуцької ОДПІ податкові декл арації орендної плати за зем ельні ділянки державної і ко мунальної власності за 2008 рік , в яких самостійно нарахован о орендну плату згідно з дого ворами оренди земельної діл янки за 2008 рік в розмірі 7603,22 грн.

11.06.2010 Кременчуцькою ОДПІ про ведено документальну невиїз ну перевірку податкової декл арації з орендної плати за зе мельні ділянки державної та комунальної власності з пита ння правильності нарахуванн я та сплати позивачем орендн ої плати за земельну ділянку згідно податкових деклараці й за 2008 рік та договорів оренди земельної ділянки.

За результатами перевірки складено акт № 2944/15-277/32738409 від 11.06.2010, в якому зафіксовано порушення позивачем статті 21 Закону Укр аїни "Про оренду землі" із змін ами внесеними Законом Украї ни "Про Державний бюджет Укра їни на 2008 рік та про внесення зм ін до деяких законодавчих ак тів України", Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 03.06.2008 № 309-VІ, внаслідок чого з анижено суму орендної плати за землю на загальну суму 7603,21 г рн.

За висновками перевірки вк азане порушення виникло у зв 'язку з тим, що орендна плата п о договором оренди земельної ділянки комунальної власнос ті у 2008 році позивачем нарахов увалася та сплачувалася в ро змірі 1,5 % від грошової оцінки з емлі, замість встановлених 3 % від грошової оцінки землі.

На підставі акту перевірки № 2944/15-277/32738409 від 11.06.2010 Кременчуцькою ОДПІ винесено податкове пов ідомлення-рішення №0005781503/0/2005 від 21.06.2010, яким ТОВ "Прання" визначен о суму податкового зобов'яза ння з орендної плати за землю в загальному розмірі 11404,81грн, в тому числі за основним плат ежем - 7603,21 грн та за штрафними (фінансовими) санкціями - 3801,60 грн.

За наслідками адміністрат ивного оскарження відповід ачем винесено податкове пов ідомлення-рішення № 0005781503/12845 від 06.09.2010, яким ТОВ "Прання" визначе но суму податкового зобов'яз ання з орендної плати за земл ю в загальному розмірі 11404,81грн , в тому числі за основним плат ежем - 7603,21 грн та за штрафними (фінансовими) санкціями - 3801,60 грн.

Оцінюючи обґрунтова ність позовних вимог, суд при ходить до наступних висновкі в.

Відповідно до частини 3 ст атті 2 Кодексу адміністратив ного судочинства України у с правах щодо оскарження рішен ь, дій чи бездіяльності суб'єк тів владних повноважень адмі ністративні суди перевіряют ь, чи прийняті (вчинені) вони: н а підставі, у межах повноваже нь та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами Ук раїни; з використанням повно важення з метою, з якою це повн оваження надано; обґрунтован о, тобто з урахуванням усіх об ставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупередж ено); добросовісно; розсудлив о; з дотриманням принципу рів ності перед законом, запобіг аючи несправедливій дискрим інації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного б алансу між будь-якими неспри ятливими наслідками для прав , свобод та інтересів особи і ц ілями, на досягнення яких спр ямоване це рішення (дія); з ура хуванням права особи на учас ть у процесі прийняття рішен ня; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Статтею 2 Закону Укра їни "Про плату за землю" від 03.07.19 92 № 2535-ХІІ встановлено, що викор истання землі в Україні є пла тним. Плата за землю справляє ться у вигляді земельного по датку або орендної плати.

Відповідно до пункту 8 частини 1 статті 14 Закону Укра їни "Про систему оподаткуван ня" від 25.06.1991 № 1251-ХІІ (в редакції, я ка діє з 31.03.2005, після внесення зм ін Законом України від 25.03.2005 № 2505 ) плата за землю (земельний по даток, а також орендна плата з а земельні ділянки державної і комунальної власності) нал ежить до загальнодержавних п одатків і зборів (обов' язко вих платежів).

Згідно з частиною 1 статті 17 Закону № 1251-ХІІ сплата податк ів і зборів (обов'язкових плат ежів) провадиться у порядку, в становленому цим Законом та іншими законами України.

Частиною 4 статті 21 Закону Ук раїни "Про оренду землі" від 06.10 .1998 № 161-XIV в редакції, яка діяла до 01.01.2008, було передбачено, що річн а орендна плата за земельні д ілянки, які перебувають у дер жавній або комунальній власн ості, не може бути меншою за ро змір земельного податку, що в становлюється Законом Украї ни "Про плату за землю", та пере вищувати 10 відсотків їх норма тивної грошової оцінки.

Разом з тим, підпунктом 4 пун кту 8 розділу ІІ Закону Україн и "Про Державний бюджет Украї ни на 2008 рік та про внесення змі н до деяких законодавчих акт ів України" від 28.12.2007 № 107-VІ внесен о зміни до частини 4 статті 21 З акону України "Про оренду зем лі" (набрали чинності з 01.01.2008 рок у), у зв'язку з чим встановлено , що річна орендна плата за зем ельні ділянки, які перебуваю ть у державній або комунальн ій власності, надходить до ві дповідних бюджетів, розподіл яється і використовується ві дповідно до закону і не може б ути меншою: для земель сільсь когосподарського призначен ня - розміру земельного подат ку, що встановлюється Законо м України "Про плату за землю"; для інших категорій земель - т рикратного розміру земельно го податку, що встановлюєтьс я Законом України "Про плату з а землю".

Зміни, внесені підпунктом 4 пункту 8 розділу II Закону Укра їни від 28.12.2007 N 107-VI, визнані такими , що не відповідають Конститу ції України (є неконституцій ними), згідно з рішенням Конст итуційного Суду України від 22.05.2008 N 10-рп/2008.

Проте, Законом України “Про внесення змін до деяких зако нодавчих актів”від 03.06.2008 № 309- VI ча стина 4 статті 21 Закону Україн и "Про оренду землі" знову викл адена у редакції, яка передба чає аналогічний мінімальний розмір орендної плати, - три кратний розмір земельного по датку. Відповідно до пункту 1 П рикінцевих положень вказано го Закону, цей Закон набир ає чинності з дня його опублі кування - 04.06.2008 та застосовуєт ься з дня втрати чинності від повідними положеннями розді лу II Закону України "Про Держа вний бюджет України на 2008 рік т а про внесення змін до деяких законодавчих актів України" . Зазначений Закон неконс титуційним не визнавався та є чинним на даний час.

Перевіркою позивача вста новлено та підтверджено в хо ді розгляду справи, що догово ра оренди землі, укладені поз ивачем з Кременчуцькою міськ ою радою, передбачали розмір орендної плати в сумі 1,5 % грошо вої оцінки землі, тобто зміст вказаного договору в частин і визначення розміру орендно ї плати в сумі 1,5 % від грошової оцінки землі не відповідав в имогам чинного законодавств а у 2008 році, якими визначений мі німальний розмір орендної пл ати не менше 3 % від грошової оц інки земель.

Разом з тим, судом з"ясовано та не заперечується позивач ем, що зміни до вказаного дого вору в частині розміру оренд ної плати 2008 році не внесені, і позивач при самостійному нар ахуванні орендної плати 2008 рі к у податкових деклараціях в иходив із розміру орендної п лати по цим договорам - 1,5 % гро шової оцінки землі.

Відповідно до статт і 27 Закону № 2535-ХІІ контроль за п равильністю обчислення і спр авляння земельного податку, а також орендної плати за зем ельні ділянки державної та к омунальної власності здійсн юється органами державної по даткової служби.

Статтею 11 Закону Украї ни "Про державну податкову сл ужбу в Україні" органам держа вної податкової служби у вип адках, в межах компетенції та у порядку, встановлених зако нами України, надано право зд ійснювати документальні нев иїзні перевірки (на підставі поданих податкових декларац ій, звітів та інших документі в, пов'язаних з нарахуванням і сплатою податків та зборів (о бов'язкових платежів) незале жно від способу їх подачі), а т акож планові та позапланові виїзні перевірки своєчаснос ті, достовірності, повноти на рахування і сплати податків та зборів (обов'язкових плате жів), додержання валютного за конодавства платниками пода тків.

З огляду на те, що у податко вих деклараціях орендної пла ти за земельні ділянки держа вної і комунальної власності за 2008 рік, поданих ТОВ "Прання" до Кременчуцької ОДПІ, позив ачем самостійно нараховано о рендну плату згідно з догово рами оренди земельних ділян ок, виходячи із розміру оренд ної плати в сумі 1,5 % від грошово ї оцінки землі, за 2008 рік у розм ірі 7603,22 грн, замість встановл еного мінімального розміру - 3 % від грошової оцінки землі, перевіркою правомірно конст атовано факт заниження розмі ру орендної плати2008 рік на сум у 7603,22 грн.

Таким чином, суд приходить д о висновку, що позивач у 2008 роц і в порушення вимог статті 21 Закону України "Про оренду зе млі" здійснював нарахування і сплату орендної плати за зе млі комунальної власності по договорам оренди землі в роз мірі 1,5 % від грошової оцінки зе млі, замість встановлених за коном 3 % від грошової оцінки, і висновок перевірки про зани ження позивачем у зазначеном у періоді суми орендної плат и за землю на 7603,22 грн є обґрунт ованим.

Посилання позивача на те, що зміна умов договору оренди з емельної ділянки щодо розмір у орендної плати може здійсн юватися лише за взаємною зго дою сторін, суд оцінює критич но, оскільки орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності нале жить до загальнодержавних по датків і зборів, порядок нара хування та сплати якого регл аментований положеннями спе ціальних Законів, а тому поло ження договору оренди земель ної ділянки, які суперечать в казаним Законам, не можуть за стосовуватися.

При цьому суд виходить з тог о, що податкова політика держ ави головним чином реалізуєт ься через систему оподаткува ння, яка відповідно до пункту 1 частини 2 статті 92 Конституці ї України встановлюється вик лючно законами України.

У рішенні Конституційного Суду України від 16.02.2010 № 5-рп/2010 у с праві за конституційним звер ненням Акціонерного товарис тва "Страхова компанія "Авант е" щодо офіційного тлумаченн я положень частини 2 статті 1 З акону України "Про систему оп одаткування", статті 15 Закону України "Про оподаткування п рибутку підприємств", наголо шено, що конституційний прав овий порядок у сфері оподатк ування ґрунтується на положе ннях частини 1 статті 67, пункту 1 частини 2 статті 92 Конституці ї України, згідно із якими кож ен зобов'язаний сплачувати п одатки і збори, що встановлюю ться законами України, у поря дку і розмірах, передбачених ними.

З огляду на встановлені пер евіркою порушення Кременчуц ькою ОДПІ правомірно донарах овано позивачу податкове зоб ов'язання з орендної плати за землю в розмірі 7603,21 грн.

Згідно з підпунктом 17.1.3 пункту 17.1 статті 17 Закону Укр аїни "Про порядок погашення з обов'язань платників податкі в перед бюджетами та державн ими цільовими фондами" № 2181 від 21.12.2000 у разі коли контролюючий орган самостійно донарахову є суму податкового зобов'яза ння платника податків за під ставами, викладеними у підпу нкті "б" підпункту 4.2.2 пункту 4.2 с татті 4 цього Закону, такий пла тник податків зобов'язаний с платити штраф у розмірі деся ти відсотків від суми недопл ати (заниження суми податков ого зобов'язання) за кожний з п одаткових періодів, установл ених для такого податку, збор у (обов'язкового платежу), почи наючи з податкового періоду, на який припадає така недопл ата, та закінчуючи податкови м періодом, на який припадає о тримання таким платником под атків податкового повідомле ння від контролюючого органу , але не більше п'ятдесяти відс отків такої суми та не менше десяти неоподатковуваних мі німумів доходів громадян сук упно за весь строк недоплати , незалежно від кількості под аткових періодів, що минули.

Отже, податкове повідомле ння-рішення № 0007141503/0/2475 від 29.07.2010, яки м визначено податкове зобов' язання за платежем: орендна п лата за земельну ділянку на з агальну суму 11404,81 грн, в тому чис лі за основним платежем - 7603,212 грн та за штрафними (фінансов ими) санкціями - 3801,60 грн, прийн ято на підставі, у межах повно важень та у спосіб, що встанов лені законами України, з вико ристанням повноваження з мет ою, з якою це повноваження над ано, та обґрунтовано, тобто з у рахуванням усіх обставин, що мають значення для прийнятт я рішення.

У зв"язку з цим, позовні вимо ги є необґрунтованими та зад оволенню не підлягають.

На підставі викладеного, ке руючись статтями 7, 8, 9, 10, 11, 71, 160-163 Ко дексу адміністративного суд очинства України, -

П О С Т А Н О В И В:

У задоволенні адмініс тративного позову Товариств а з обмеженою відповідальніс тю "Прання" до Кременчуцької о б'єднаної державної податков ої інспекції у Полтавській о бласті про визнання дій прот иправними, скасування податк ових повідомлень-рішень від мовити.

Постанова набирає законно ї сили після закінчення стро ку подання апеляційної скарг и. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо й ого не скасовано, набирає зак онної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного про вадження або набрання законн ої сили рішенням за наслідка ми апеляційного провадження .

Постанова може бути оскарж ена до Харківського апеляцій ного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня от римання копії постанови з од ночасним направленням її коп ії до суду апеляційної інста нції.

Повний текст постан ови виготовлено 07 грудня 2010 ро ку.

Суддя С.М. Серга

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.12.2010
Оприлюднено09.12.2010
Номер документу12692292
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-5643/10/1670

Ухвала від 10.11.2010

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.М. Серга

Ухвала від 10.11.2010

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.М. Серга

Ухвала від 29.05.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Ланченко Л.В.

Постанова від 07.07.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Ланченко Л.В.

Постанова від 02.12.2010

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.М. Серга

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні