Рішення
від 28.04.2025 по справі 805/1288/17-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

28 квітня 2025 року Справа№805/1288/17

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Олішевської В.В., роз глянувши за правилами загального позовного провадження в письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Головного управління ДПС у Донецькій області

до відповідача: Управління державної служби охорони при ГУМВС України в Донецькій області

про: стягнення заборгованості у розмірі 3299170,91 грн., а саме: у розмірі 3259779,91 грн. податок на додану вартість, у розмірі 39391,00 грн. податок на прибуток

В С Т А Н О В И В

Позивач, Головне управління ДПС у Донецькій області, звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Управління державної служби охорони при ГУМВС України в Донецькій області про: стягнення заборгованості у розмірі 3299170,91 грн., а саме: у розмірі 3259779,91 грн. податок на додану вартість, у розмірі 39391,00 грн. податок на прибуток.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що станом на 22.02.2017 р. відповідач має податковий борг перед бюджетом в сумі 3299170,91 грн., а саме: податковий борг виник на підставі податкових декларацій та уточнюючих розрахунків з податку на додану вартість:

04.02.2015 р. УДСО при ГУМВС України в Донецькій області подано до податкового органу податкову декларацію № 9079920775 з податку на прибуток підприємств за 2014 р., якою самостійно визначено податкові зобов`язання в сумі 39221 грн. Граничний строк сплати 10.04.2015 р., станом на 22.02.2017 р. зазначена сума не сплачена;

19.12.2015 р. УДСО при ГУМВС України в Донецькій області подано до податкового органу податкову декларацію № 9251174853 з податку на додану вартість за листопад 2015 р., якою самостійно визначено податкові зобов`язання в сумі 418129 грн. Граничний строк сплати 31.12.2015 р., станом на 22.02.2017 р. зазначена сума не сплачена;

Податковий борг самостійно визначений боржником в податковій звітності (деклараціях) станом на 22.02.2017 р. 457350 грн.

Крім того податковий борг виник на підставі податкових повідомлень рішень якими визначено суми штрафних фінансових санкцій за несвоєчасну сплату податкових зобов`язань, а саме:

податкове повідомлення рішення № 0000114203 від 09.12.2016, яким застосовано штраф за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, визначених ст. 201. 120-1 ПК України 88078,03 грн.;

податкове повідомлення рішення № 0000504203 від 27.12.2016, яким застосовано штрафні (фінансові) санкції за платежем податок на прибуток на суму 170 грн.;

податкове повідомлення рішення № 0000554710 від 13.01.2017, яким застосовано штрафні (фінансові) санкції за платежем податок на додану вартість на суму 859410,57 грн.;

податкове повідомлення рішення № 0000544710 від 13.01.2017, яким застосовано штраф за затримку сплати грошового зобов`язання з податку на додану вартість на суму 1954735,98 грн.

Податковий борг згідно податкових повідомлень - рішень станом на 22.02.2017 р. -2822394,58 грн.

Також згідно облікової картки платника податків з податку на додану вартість у відповідача обліковується пеня в розмірі 19426,33 грн.

Загальна сума заборгованості складає 3299170,91 грн.

Оскільки сума заборгованості відповідачем самостійно не сплачена позивач просить стягнути її в судовому порядку.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив їх задовольнити.

Відповідач проти задоволення позовних вимог заперечував, надавши відзив, в якому зазначив наступне.

Управління Державної служби охорони при Головному управлінні Міністерства внутрішніх справ України в Донецькій області з 17.11.2015 року перебуває в стані припинення, за рішенням засновника. Згідно витягу також слідує, що строк в межах якого приймались рішення по заявленим кредиторським вимогам сплинув 19.01.2016 р. Офіційне оприлюднення відомостей щодо запровадження процедури ліквідації УДСО при ГУМВС України в Донецькій області відбулось 26.11.2015 р.

Податковий орган 21.12.2015 року звернувся до ліквідаційної комісії Управління Державної служби охорони при Головному управлінні Міністерства внутрішніх справ України в Донецькій області з заявою про включення до реєстру кредиторів Управління Державної служби охорони при Головному управлінні Міністерства внутрішніх справ України в Донецькій області № 6572/8/28-013-25.

Ліквідаційною комісією було розглянуто заяву та ухвалено рішення про часткове задоволення кредиторських вимог кредитора. Були визнані вимоги в сумі 320249,28 грн. До складу яких увійшли 2554,42 грн. земельного податку, 27457,90 грн. орендної плати, 254349,61 грн. ЄСВ, 35887,35 грн. ЄСВ військовослужбовців. Визнані кредиторські вимоги включені до третьої черги кредиторів Управління Державної служби охорони при Головному управлінні Міністерства внутрішніх справ України в Донецькій області.

Ліквідаційною комісією відмовлено у визнанні кредиторських вимог в сумі 10179675,91 грн. Рішення комісії було оскаржено до господарського суду Донецької області. Провадження по справі № 905/972/16 тривало на момент звернення з даним позовом. До складу позовних вимог включені ті самі вимоги, про які йдеться в даній адміністративній справі.

Крім того відповідачем надавалися письмові пояснення в яких останній зазначив, що в період з 17.11.2015 р. по 19.01.2016 р. позивач не звертався до ліквідаційної комісії УДСО при ГУМВС України в Донецької області з вимогами з приводу податкових зобов`язань в сумі 3299170,81 грн.

Позивачем та відповідачем надавалися додаткові письмові пояснення по справі які долучені до матеріалів справи.

Ухвалою від 06.03.2017 року суд відкрив провадження по справі.

Ухвалою від 06.03.2017 року суд закінчив підготовче провадження і призначив справу до судового розгляду на 27.03.2017 р.

Ухвалами від 27.03.2017 року суд замінив неналежного позивача у справі та зупинив провадження у справі до 10.04.2017 р.

10.04.2017 року в судовому засіданні поновлено провадження по справі та ухвалою від 10.04.2017 року суд зупинив провадження по справі до 24.04.2017 року.

24.04.2017 року в судовому засіданні поновлено провадження по справі та ухвалою від 24.04.2017 року суд зупинив провадження по справі до набрання законної сили рішення суду № 905/972/16.

За результатами повторного автоматичного розподілу справ, справа буда передана на розгляд судді Олішевської В.В.

Ухвалою від 04.08.2017 року справа прийнята до провадження

29.08.2018 р. в судовому засіданні поновлено провадження по справі

15 грудня 2017 року набрав чинності Закон України від 03 жовтня 2017 року № 2147-VIII Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів, яким зокрема, Кодекс адміністративного судочинства України викладений в новій редакції.

Пунктом 10 Розділу VII Перехідні положення Закону України від 03.10.2017 р.№ 2147VІІІ Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів, передбачено, що справи у судах першої та апеляційної інстанцій, провадження у яких порушено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, розглядаються за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Ухвалою від 29.08.2018 року суд призначив справу до розгляду за правилами загального позовного провадження у підготовче судове засідання на 25.09.2018 р.

Ухвалою від 25.09.012018 року суд відклав розгляд справи на 22.10.2018 р.

Ухвалою від 22.10.2018 року суд за клопотанням відповідача зупинив провадження по справі до набрання чинності рішення по справі № 805/224/18а.

Ухвалою від 19.12.2024 року суд поновив провадження по справі, розгляд справи призначено на 15.01.2025 року.

Ухвалою від 15.01.2025 р. суд замінив сторону (позивача) у справі з Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби України на Східне міжрегіональне ДПС по роботі з великими платниками податків (код ЄДРПОУ ВП 43968079) та відклав підготовче засідання на 05.02.2025 р.

Ухвалою від 05.02.2025 р. суд замінив позивача у справі зі Східне міжрегіональне ДПС по роботі з великими платниками податків на Головне управління ДПС у Донецькій області та відклав підготовче засідання на 05.03.2025 р.

05.03.2025 року суд відклав розгляд справи на 02.04.2025 р.

Ухвалою від 02.04.2025 року суд закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті, в порядку письмового провадження.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав, надав пояснення, аналогічні викладеним у позовній заяві, просив позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.

Представники відповідачів в судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечували з підстав, викладених у запереченнях, просив відмовити в задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Відповідач, Управління державної служби охорони при ГУМВС України в Донецькій області є юридичною особою код ЄДРПОУ 08596860, зареєстроване - 30.08.1993 р. З 17.11.2015 року перебуває в стані припинення за рішенням власників. Строк, визначений засновниками (учасниками) юридичної особи, судом або органом, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, для заявлення кредиторами своїх вимог - 19.01.2016 року. Місцезнаходження юридичної особи: 84331, Донецька область, м. Краматорськ, вул. Гвардійців Кантемирівців, буд. 1А.

Як вбачається з позовної заяви станом на 22.02.2017 року відповідач має податковий борг перед бюджетом в сумі 3299170,91 грн.

З податку на додану вартість, який виник на підставі податкових декларацій та уточнюючих розрахунків з податку на додану вартість:

04.02.2015 р. УДСО при ГУМВС України в Донецькій області подано до податкового органу податкову декларацію № 9079920775 з податку на прибуток підприємств за 2014 р., якою самостійно визначено податкові зобов`язання в сумі 39221 грн. Граничний строк сплати 10.04.2015 р., станом на 22.02.2017 р. зазначена сума не сплачена;

19.12.2015 р. УДСО при ГУМВС України в Донецькій області подано до податкового органу податкову декларацію № 9251174853 з податку на додану вартість за листопад 2015 р., якою самостійно визначено податкові зобов`язання в сумі 418129 грн. Граничний строк сплати 31.12.2015 р., станом на 22.02.2017 р. зазначена сума не сплачена;

Податковий борг самостійно визначений боржником в податковій звітності (деклараціях) - 457350 грн.

Крім того податковий борг виник на підставі податкових повідомлень рішень якими визначено суми штрафних фінансових санкцій за несвоєчасну сплату податкових зобов`язань, а саме:

податкове повідомлення рішення № 0000114203 від 09.12.2016, яким застосовано штраф за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, визначених ст. 201. 120-1 ПК України 88078,03 грн.;

податкове повідомлення рішення № 0000504203 від 27.12.2016, яким застосовано штрафні (фінансові) санкції за платежем податок на прибуток на суму 170 грн.;

податкове повідомлення рішення № 0000554710 від 13.01.2017, яким застосовано штрафні (фінансові) санкції за платежем податок на додану вартість на суму 859410,57 грн.;

податкове повідомлення рішення № 0000544710 від 13.01.2017, яким застосовано штраф за затримку сплати грошового зобов`язання з податку на додану вартість на суму 1954735,98 грн.

Податковий борг згідно податкових повідомлень - рішень станом на 22.02.2017 р. 2822394,58 грн.

Також згідно облікової картки платника податків з податку на додану вартість у відповідача обліковується пеня в розмірі 19426,33 грн.

Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 07.11.2015 року № 1399 «Про ліквідацію підрозділів Державної служби охорони при Міністерстві внутрішніх справ» ліквідовано як юридичну особу, зокрема Управління Державної служби охорони при ГУМВС України в Донецькій області (код ЄДРПОУ 08596860),

21.12.2015 р. Спеціалізована державна податкова інспекція з обслуговування великих платників податків у м. Донецьку (податковий орган на обліку якого перебував відповідач) звернулась до ліквідаційної комісії УДСО при ГУМВС України в Донецькій області з заявою про включення до реєстру кредиторів № 6572/2/28-013-25. Відповідно до якої просили визнати кредиторські вимоги на суму 9088292,09 грн.

Наказом Міністерства внутрішніх справ України та Національної поліції України від 29.01.2016 року № 50/82 «Про передачу майна прав та обов`язків» здійснено в установленому порядку безоплатну передачу всього майна, прав та обов`язків, станом на 01 лютого 2016 року, зі сфери управління Міністерства внутрішніх справ України до сфери управління Національної поліції України, а саме: з балансу регіональних підрозділів ДСО при ГУМВС (УМВС) України на баланс регіональних Управлінь поліції охорони.

Наказом Міністерства внутрішніх справ України та Національної поліції України від 01.06.2016 року № 451/459 «Про затвердження актів приймання передачі майна, прав та обов`язків» затверджено акти приймання передачі майна зі сфери управління Міністерства внутрішніх спав України до сфери управління Національної поліції України, а саме акти приймання передачі нерухомого майна з балансу підрозділів Державної служби охорони при ГУМВС, УМВС України на баланс органів поліції охорони.

Наказом Міністерства внутрішніх справ України та Національної поліції України від 31.03.2017 року № 232/374 «Про передачу нерухомого майна» здійснено в установленому порядку безоплатну передачу нерухомого майна зі сфери управління Міністерства внутрішніх справ України, а саме: з балансу регіональних підрозділів ДСО при ГУМВС (УМВС) України до сфери управління Національної поліції на баланс регіональних управлінь поліції охорони.

Рішенням від 01.02.2016 р. № 12 л/к про результати розгляду вимог кредиторів, частково задоволені вимоги кредитора в сумі 320249,28 грн., та включені до третьої черги кредиторів.

Не погодившись з рішенням ліквідаційної комісії Спеціалізована державна податкова інспекція з обслуговування великих платників податків у м. Донецьку звернулась до господарського суду Донецької області.

Рішенням Господарського суду Донецької області від 22.06.2018 року по справі № 905/972/16 позовні вимоги Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби України до Ліквідаційної комісії Управління державної служби охорони при Головному управлінні Міністерства внутрішніх справ України в Донецькій області про зобов`язання визнати кредиторські вимоги в сумі 8768042,81 грн. та включити їх до реєстру вимог кредиторів, задоволені.

Зобов`язано Ліквідаційну комісію Управління державної служби охорони при Головному управлінні Міністерства внутрішніх справ України в Донецькій області включити вимоги кредитора - Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби України в сумі 8768042,81 грн. до реєстру вимог кредиторів.

Предметом розгляду Господарським судом Донецької області у справі № 905/972/16 була зокрема декларація відповідача № 9079920775 від 04.02.2015 з податку на прибуток підприємств за 2014 р. на суму 549094,00 грн. Яка є предметом розгляду по даній справі в розмірі авансового платежу 39221 грн. (декларація з податку на прибуток № 9079920775 від 04.02.2015).

Крім того зі змісту вказаного рішення від 22.06.2018 року по справі № 905/972/16 вбачається, що матеріалами справи була підтверджена саме ліквідація, а не реорганізація Управління державної служби охорони при ГУМВС України в Донецькій області.

28.09.2018 р. затверджено Проміжний ліквідаційного баланс Управління державної служби охорони при ГУМВС України в Донецькій області на 01 вересня 2018 р. відповідно до додатку до зазначеного балансу, вбачається, що вимогиОфісу великих платників податків Державної фіскальної служби України в сумі 8768,0 тис. грн. включені до третьої черги задоволення вимог кредиторів.

При вирішенні справисуд виходить з наступного.

Процедура ліквідації регулюється, зокрема, Цивільним таГосподарським кодексами України, законами України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», «Про господарські товариства», «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом».

Ліквідація- це одна із форм припинення юридичної особи. Ліквідація юридичних осіб здійснюється без переходу прав i обов`язків підприємства, що ліквідується, до інших осіб, тобто без правонаступництва. При ліквідації підприємства його права й обов`язки припиняються.

За приписамистатті 104 Цивільного кодексу України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) (далі -ЦК України) тастатті 59Господарського кодексу України у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) (далі -ГК України), юридична особа припиняється також в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації.

Майнові претензії кредиторів юридичної особи, що ліквідується, задовольняються з її майна. Для виплати грошових сум кредиторів встановлена спеціальна черговість, яка визначенастаттею 112 ЦК України. Так, у першу чергу задовольняються вимоги щодо відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, та вимоги кредиторів, забезпечені заставою чи іншим способом. У другу чергу задовольняються вимоги працівників, пов`язані з трудовими відносинами, вимоги автора про плату за використання результатів його інтелектуальної, творчої діяльності. У третю чергу задовольняються вимоги щодо податків, зборів (обов`язкових платежів), у четверту чергу задовольняються всі інші вимоги. Вимоги однієї черги задовольняються пропорційно сумі вимог, що належать кожному кредитору цієї черги. Вимоги кредитора, заявлені після спливу строку, встановленого ліквідаційною комісією для їх пред`явлення, задовольняються з майна юридичної особи, яку ліквідовують, що залишилося після задоволення вимог кредиторів, заявлених своєчасно.

Вимоги кредиторів, які не визнані ліквідаційною комісією, якщо кредитор у місячний строк після одержання повідомлення про повну або часткову відмову у визнанні його вимог не звертався до суду з позовом, вимоги, у задоволенні яких за рішенням суду кредиторові відмовлено, а також вимоги, які не задоволені через відсутність майна юридичної особи, що ліквідується, вважаються погашеними.

За змістом підпунктів16.1.3,16.1.4пункту 16.1 статті 16 Податкового кодексу України(у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) (далі -ПК України), платник податків зобов`язаний подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів; сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Відповідно до пунктів36.1,36.5 статті 36 ПК Україниподатковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи. Відповідальність за невиконання або неналежне виконання податкового обов`язку несе платник податків, крім випадків, визначених цим Кодексом або законами з питань митної справи.

За визначенням, наведеним у підпункті14.1.175 пункту 14.1 статті 14 ПК України, податковий борг - це сума узгодженого грошового зобов`язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), але не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, а також пеня, нарахована на суму такого грошового зобов`язання.

Згідно із пунктом54.1 статті 54 ПК Україникрім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою.

Відповідно до підпункту54.3.2 пункту 54.3 статті 54 ПК Україниконтролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, якщо дані перевірок результатів діяльності платника податків, крім електронної перевірки, свідчать про заниження або завищення суми його податкових зобов`язань, суми бюджетного відшкодування та/або від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, заявлених у податкових (митних) деклараціях, уточнюючих розрахунках.

Пунктом57.3 статті 57 ПК Українипередбачено, що у разі визначення грошового зобов`язання контролюючим органом за підставами, зазначеними у підпунктах 54.3.1 - 54.3.6 пункту54.3 статті 54 цьогоКодексу, платник податків зобов`язаний сплатити нараховану суму грошового зобов`язання протягом 10 календарних днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення, крім випадків, коли протягом такого строку такий платник податків розпочинає процедуру оскарження рішення контролюючого органу.

У разі оскарження рішення контролюючого органу про нараховану суму грошового зобов`язання платник податків зобов`язаний самостійно погасити узгоджену суму, а також пеню та штрафні санкції за їх наявності протягом 10 календарних днів, наступних за днем такого узгодження.

За приписами пункту59.1 статті 59 ПК Україниу разі коли платник податків не сплачує узгодженої суми грошового зобов`язання в установлені законодавством строки, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.

Згідно із пунктом59.5статті 59 ПК України, у разі якщо у платника податків, якому надіслано (вручено) податкову вимогу, сума податкового боргу збільшується (зменшується), погашенню підлягає вся сума податкового боргу такого платника податку, що існує на день погашення. У разі якщо після направлення (вручення) податкової вимоги сума податкового боргу змінилася, але податковий борг не був погашений в повному обсязі, податкова вимога додатково не надсилається (не вручається).

Відповідно до підпункту129.1.1 пункту 129.1 статті 129 ПК Українинарахування пені розпочинається при нарахуванні суми грошового зобов`язання, визначеного контролюючим органом за результатами податкової перевірки, - починаючи з першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати платником податків податкового зобов`язання, визначеного цим Кодексом (у тому числі за період адміністративного та/або судового оскарження).

За приписами абзацу 1 пункту129.4 статті 129 ПК Українина суми грошового зобов`язання, визначеного підпунктами 129.1.1 та 129.1.2 пункту 129.1 цієї статті (включаючи суму штрафних санкцій за їх наявності та без урахування суми пені), та в інших випадках визначення пені відповідно до вимог цьогоКодексу, коли її розмір не встановлений, нараховується пеня за кожний календарний день прострочення сплати грошового зобов`язання, включаючи день погашення, з розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на кожний такий день.

Відповідно до підпункту20.1.34 пункту 20.1 статті 20 ПК Україниконтролюючі органи мають право звертатися до суду щодо стягнення коштів платника податків, який має податковий борг, з рахунків у банках, що обслуговують такого платника податків, на суму податкового боргу або його частини.

За приписами пунктів 95.1 - 95.3 статті95 ПК Україниконтролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.

Стягнення коштів та продаж майна платника податків провадяться не раніше ніж через 60 календарних днів з дня надіслання (вручення) такому платнику податкової вимоги.

Стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання контролюючим органам, у розмірі суми податкового боргу або його частини.

Відповідно до пункту87.1статті 87 ПК Україниджерелами самостійної сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу платника податків є будь-які власні кошти, у тому числі ті, що отримані від продажу товарів (робіт, послуг), майна, випуску цінних паперів, зокрема корпоративних прав, отримані як позика (кредит), та з інших джерел, з урахуванням особливостей, визначених цією статтею, а також суми надміру сплачених платежів до відповідних бюджетів.

Згідно із частиною першоюстатті 104 ЦК Україниюридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.

За приписамистатті 105 ЦК Україниучасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, зобов`язані протягом трьох робочих днів з дати прийняття рішення письмово повідомити орган, що здійснює державну реєстрацію. Учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, відповідно до цьогоКодексу призначають комісію з припинення юридичної особи (комісію з реорганізації, ліквідаційну комісію), голову комісії або ліквідатора та встановлюють порядок і строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється. Виконання функцій комісії з припинення юридичної особи (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) може бути покладено на орган управління юридичної особи.

До комісії з припинення юридичної особи (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) або ліквідатора з моменту призначення переходять повноваження щодо управління справами юридичної особи. Голова комісії, її члени або ліквідатор юридичної особи представляють її у відносинах з третіми особами та виступають у суді від імені юридичної особи, яка припиняється.

Кожна окрема вимога кредитора, зокрема щодо сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування, розглядається, після чого приймається відповідне рішення, яке надсилається кредитору не пізніше тридцяти днів з дня отримання юридичною особою, що припиняється, відповідної вимоги кредитора.

Згідно із пунктом 1 частини першоїстатті 110 ЦК Україниліквідація юридичної особи відбувається, зокрема за рішенням її учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, в тому числі у зв`язку із закінченням строку, на який було створено юридичну особу, досягненням мети, для якої її створено, а також в інших випадках, передбачених установчими документами.

Порядок здійснення розрахунків з кредиторами, зокрема з кредиторами, вимоги яких підтверджені рішенням суду, у разі ліквідації юридичної особи за рішенням власника (власників) визначено статтями111,112 ЦК України.

Відповідно до частини першоїстатті 111 ЦК Україниз дати внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань запису про рішення засновників (учасників) юридичної особи, суду або уповноваженого ними органу щодо ліквідації юридичної особи ліквідаційна комісія (ліквідатор) зобов`язана вжити всіх необхідних заходів щодо стягнення дебіторської заборгованості юридичної особи, що ліквідується, та письмово повідомити кожного з боржників про припинення юридичної особи в установлені цим Кодексом строки.

За приписами частин восьмої, дев`ятоїстатті 111 ЦК Україниліквідаційна комісія (ліквідатор) після закінчення строку для пред`явлення вимог кредиторами складає проміжний ліквідаційний баланс, що включає відомості про склад майна юридичної особи, що ліквідується, перелік пред`явлених кредиторами вимог та результат їх розгляду. Проміжний ліквідаційний баланс затверджується учасниками юридичної особи, судом або органом, що прийняв рішення про ліквідацію юридичної особи. Виплата грошових сум кредиторам юридичної особи, що ліквідується, у тому числі за податками, зборами, єдиним внеском на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та іншими коштами, що належить сплатити до державного або місцевого бюджету, Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування, провадиться у порядку черговості, встановленомустаттею 112 цього Кодексу.

Виплата грошових сум кредиторам юридичної особи, що ліквідується, у тому числі за податками, зборами, єдиним внеском на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та іншими коштами, що належить сплатити до державного або місцевого бюджету, Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування, провадиться у порядку черговості, встановленомустаттею 112 цього Кодексу. У разі недостатності в юридичної особи, що ліквідується, коштів для задоволення вимог кредиторів ліквідаційна комісія (ліквідатор) організовує реалізацію майна юридичної особи.

Зокрема, відповідно до пункту 3 частини першоїстатті 112 ЦК України, у разі ліквідації платоспроможної юридичної особи у третю чергу задовольняються вимоги щодо податків, зборів (обов`язкових платежів). Вимоги однієї черги задовольняються пропорційно сумі вимог, що належать кожному кредитору цієї черги.

Згідно із частиною третьоюстатті 112 ЦК України, у разі відмови ліквідаційної комісії у задоволенні вимог кредитора або ухилення від їх розгляду кредитор має право протягом місяця з дати, коли він дізнався або мав дізнатися про таку відмову звернутися до суду із позовом до ліквідаційної комісії. За рішенням суду вимоги кредитора можуть бути задоволені за рахунок майна, що залишилося після ліквідації юридичної особи.

Як вбачається з матеріалів справи Управління державної служби охорони при ГУМВС України в Донецькій області з 17.11.2015 року перебуває в стані припинення за рішенням власників, згідно рішення Господарського суду Донецької області від 22.06.2018 у справі № 905/972/16 останнього зобов`язано включити вимоги кредитора - Офісу ВПП ДФС у сумі 8768042,81 грн до реєстру вимог кредиторів.

Вказане рішення набрало законної сили 23.07.2018 року, у зв`язку з чим 24.07.2018 року суд видав відповідний наказ.

Таким чином, станом на час розгляду справи, відповідач перебуває в стані припиненні і з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб та громадських формуваньне не виключений. Згідно з інформацією з витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відомості про юридичних осіб-правонаступників відповідача відсутні.

Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 07.11.2015 року № 1399 «Про ліквідацію підрозділів Державної служби охорони при Міністерстві внутрішніх справ» ліквідовано як юридичну особу, зокрема Управління Державної служби охорони при ГУМВС України в Донецькій області

Зазначене вище дає підстави вважати, щовідповідач саме ліквідується (перебуваєв стані припинення за рішенням засновників, зокрема на підставі наказу Міністерства внутрішніх справ України №1399 від 07 листопада 2015 року), а не реорганізується, як помилково вважає позивач. Тому до спірних правовідносин не підлягає застосуваннюст. 98 Податкового кодексу України, яка регулює порядок погашення грошових зобов`язань або податкового боргу у разі реорганізації платника податків та на яку посилається позивач.

Даний правовий висновок також знайшов своє відображення в Постанові Верховного суд від 03.12.2024 року по справі № 805/224/18-а.

Погашення грошових зобов`язань або податкового боргу в разі ліквідації платника податків, не пов`язаної з банкрутством, врегульоване устатті 97 ПК України.

Відповідно до пункту97.1статті97 ПК Україниу цій статті під ліквідацією платника податків розуміється ліквідація платника податків як юридичної особи або державна реєстрація припинення підприємницької діяльності фізичної особи чи реєстрація у відповідному уповноваженому органі припинення незалежної професійної діяльності фізичної особи (якщо така реєстрація була умовою ведення незалежної професійної діяльності), внаслідок якої відбувається закриття їх рахунків та/або втрата їх статусу як платника податків відповідно до законодавства.

Згідно із пунктом97.2статті 97 ПК Україниу разі якщо власник або уповноважений ним орган приймає рішення про ліквідацію платника податків, не пов`язану з банкрутством, майно зазначеного платника податків використовується у черговості, визначеній відповідно до законів України.

Отже, нормист. 97 Податкового кодексу Україниє спеціальними нормами, які встановлюють особливості погашення податкового боргу у разі ліквідації платника податків, не пов`язаної з банкрутством.

Таким чином, суд зазначає, що стягнення коштів з банківського рахунку, на якому акумулюються кошти підприємства, що ліквідується, призводить до порушення порядку черговості задоволення вимог кредиторів, встановленоїст. 112 ЦК України, що в свою чергу порушує приписист. 97 Податкового кодексу України, оскільки стягнення коштів з банківських рахунків відбувається негайно після направлення податковим органом до банківської установи платіжної вимоги, без дотримання порядку черговості задоволення кредиторських вимог.

Виходячи з аналізу наведених вище правових норм, суд зазначає, що стягнення коштів з банківського рахунку, на якому акумулюються кошти підприємства, що ліквідується, призводить до порушення порядку черговості задоволення вимог кредиторів, встановленоїстаттею 112 ЦК України, що, в свою чергу, порушує приписистатті 97 ПК України, оскільки стягнення коштів з банківських рахунків відбувається негайно після направлення податковим органом до банківської установи платіжної вимоги, без дотримання порядку черговості задоволення кредиторських вимог.

Статтею 19 Конституції Українивстановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

Відповідно достатті 77 Кодексу адміністративного судочинства Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу.

Враховуючи викладене, суд доходить до висновку що, позовні вимоги задоволенню не підлягають.

Відповідно дост. 139 КАС України, у разі відмови у задоволенні вимог позивача, розподіл судових витрат не здійснюється.

На підставі вищевикладеного, керуючисьКонституцією УкраїнитаКодексом адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позовних вимоги Головного управління ДПС у Донецькій області до Управління державної служби охорони при ГУМВС України в Донецькій області про стягнення заборгованості у розмірі 3299170,91 грн., а саме: у розмірі 3259779,91 грн. податок на додану вартість, у розмірі 39391,00 грн. податок на прибуток відмовити.

Повний текст рішення складено та підписано 28 квітня 2025 року.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя В.В. Олішевська

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.04.2025
Оприлюднено30.04.2025
Номер документу126926117
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —805/1288/17-а

Рішення від 28.04.2025

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Олішевська В.В.

Ухвала від 02.04.2025

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Олішевська В.В.

Ухвала від 31.03.2025

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Олішевська В.В.

Ухвала від 03.03.2025

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Олішевська В.В.

Ухвала від 05.02.2025

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Олішевська В.В.

Ухвала від 15.01.2025

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Олішевська В.В.

Ухвала від 19.12.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Олішевська В.В.

Ухвала від 22.10.2018

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Олішевська В.В.

Ухвала від 25.09.2018

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Олішевська В.В.

Ухвала від 29.08.2018

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Олішевська В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні