Рішення
від 28.04.2025 по справі 460/16067/24
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

28 квітня 2025 року м. Рівне№460/16067/24

Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Борискіна С.А., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, адміністративну справу за позовом

Керівника Здолбунівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Управління культури і туризму Рівненської обласної державної адміністрації доГощанської селищної ради Рівненської області про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинення певних дій, -

В С Т А Н О В И В:

Керівник Здолбунівської окружної прокуратури в інтересах державив особі Управління культури і туризму Рівненської обласної державної адміністраціїзвернувся до суду з позовом до Гощанської селищної ради Рівненської області, в якому просить суд:

визнати протиправною бездіяльність Гощанської селищної ради щодо неукладення з Управлінням культури і туризму Рівненської обласної державної адміністрації охоронного договору на об`єкт культурної спадщини "Садиба Валевських XIХ ст", що розташований за адресою: вул. Cтаніслава Ленкевича (Садова), 5А, селище Гоща та зобов`язати Гощанську селищну раду протягом одного місяця з дати набрання рішенням суду законної сили укласти з Управлінням культури і туризму Рівненської обласної державної адміністрації охоронний договір на пам`ятку архітектури місцевого значення "Садиба Валевських ХІХ ст", що розташована за адресою: вул. Станіслава Ленкевича, 5А, селище Гоща, у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України від 28.12.2001 №1768.

В обгрунтування позовної заяви прокурор зазначив, що рішенням Гощанcької районної ради Рівненської області від 17.12.2018 №454 "Про затвердження акту приймання-передачі будівлі Пам`ятки архітектури місцевого значення ХІХ ст. "Садиба Валевського" затверджено акт приймання-передачі будівлі Пам`ятки архітектури місцевого значення ХІХ ст. «Садиба Валевського». Згідно акту приймання-передачі до вказаного рішення об`єкт передачі, розміщений за адресою: вулиця Садова 5А, смт. Гоща, Гощанського району передається Гощанській селищній раді. Таким чином, власником пам`ятки архітектури місцевого значення "Садиба Валевських ХІХ ст" є Гощанська селищна рада Рівненського району. Водночас, згідно інформації Гощанської міської ради, охоронний договір на пам`ятку культурної спадщини не укладено, облікова документація не розроблялась. З наведених вище мотивів, просить задовольнити позовну заяву повністю.

Ухвалою від 02.01.2025 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі та вирішено розглянути справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Відповідач подав до суду відзив на позовну заяву, відповідно до якого заперечив щодо задоволення позовних вимог. В обґрунтування заперечень зазначає, що Гощанською селищною радою Рівненської області було укладено договір від 27.12.2024 №191 предметом якого є виконання робіт з виготовлення облікової документації відповідно до додатку 1 на об`єкті: "Реставрація будівлі пам`ятки архітектури місцевого значення ст.ХІХ "Садиба Валевського" (мур) на вул. Садова 5А, смт. Гоща Рівненського району, Рівненської області. Також Гощанською селищною радою Рівненської області замовлення виготовлення технічного паспорта на об`єкт "Садиба Валевських ХІХ ст." А тому, відсутня протиправна бездіяльність щодо неукладення з Управлінням культури і туризму Рівненської обласної державної адміністрації охоронного договору на об`єкт культурної спадщини, оскільки селищною радою вживаються заходи по укладенню договору на зазначений об`єкт. Просив у задоволенні позову відмовити повністю.

У відповіді на відзив позивачем викладено свої пояснення, міркування та аргументи щодо наведених відповідачем у відзиві заперечень та мотиви їх відхилення.

Відповідно до вимог частини четвертої статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Суд, дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується адміністративний позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду і вирішення справи по суті, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування норм матеріального та процесуального права, встановив наступне.

Здолбунівською окружною прокуратурою під час вивчення дотримання вимогзаконодавства у сфері державної та комунальної власності виявлені порушення інтересів держави у сфері охорони культурної спадщини.

Встановлено, що на території Гощанської об`єднаної територіальної громади Рівненського району Рівненської області в селищі Гоща по вулиці Станіслава Ленкевича (Садова), 5А, знаходиться пам`ятка архітектури місцевого значення "Садиба Валевських XІХ ст".

Зазначена пам`ятка архітектури взята на державний облік рішенням виконкому Рівненської обласної ради народних депутатів від 28.07.1990 №140.

Рішенням Гощанcької районної ради Рівненської області від 17.12.2018 №454 "Про затвердження акту приймання-передачі будівлі Пам`ятки архітектури місцевого значення ХІХ ст. "Садиба Валевського" затверджено акт приймання-передачі будівлі Пам`ятки архітектури місцевого значення ХІХ ст. "Садиба Валевського".

Згідно акту приймання-передачі до вказаного рішення об`єкт передачі, розміщений за адресою: вулиця Садова 5А, смт. Гоща, Гощанського району передається Гощанській селищній раді.

Згідно інформації Гощанської міської ради, охоронний договір на пам`ятку культурної спадщини не укладено, облікова документація не розроблялась.

Відтак, пам`ятка місцевого значення "Садиба Валевських", яка зведена у XIХ ст., та становить виняткову культурну цінність, маючи власника, перебуває без належного захисту від пошкодження, руйнування або знищення, що беззаперечно свідчить про необхідність вжиття відповідних заходів з метою укладення охоронного договору, який встановлює гарантії збереження індивідуально визначеної пам`ятки культурної спадщини, що враховує її цінність, особливості та стан.

Враховуючи зазначені обставини, керівник Здолбунівської окружної прокуратури, реалізуючи надані законом повноваження щодо захисту державних інтересів, звернувся до суду із даним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам та встановленим обставинам справи суд враховує наступне.

Правові, організаційні, соціальні та економічні відносини у сфері охорони культурної спадщини з метою її збереження, використання об`єктів культурної спадщини у суспільному житті, захисту традиційного характеру середовища в інтересах нинішнього і майбутніх поколінь врегульовано Законом України Про охорону культурної спадщини від 08.06.2000 № 1805-III (далі Закон № 1805).

За приписами статті 1 Закону № 1805, культурна спадщина - сукупність успадкованих людством від попередніх поколінь об`єктів культурної спадщини; об`єкт культурної спадщини - визначне місце, споруда (витвір), комплекс (ансамбль), їхні частини, пов`язані з ними рухомі предмети, а також території чи водні об`єкти (об`єкти підводної культурної та археологічної спадщини), інші природні, природно-антропогенні або створені людиною об`єкти незалежно від стану збереженості, що донесли до нашого часу цінність з археологічного, естетичного, етнологічного, історичного, архітектурного, мистецького, наукового чи художнього погляду і зберегли свою автентичність;

пам`ятка культурної спадщини (далі - пам`ятка) - об`єкт культурної спадщини, який занесено до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, або об`єкт культурної спадщини, який взято на державний облік відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинності цим Законом, до вирішення питання про включення (невключення) об`єкта культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України;

охорона культурної спадщини - система правових, організаційних, фінансових, матеріально-технічних, містобудівних, інформаційних та інших заходів з обліку (виявлення, наукове вивчення, класифікація, державна реєстрація), запобігання руйнуванню або заподіянню шкоди, забезпечення захисту, збереження, утримання, відповідного використання, консервації, реставрації, ремонту, реабілітації, пристосування та музеєфікації об`єктів культурної спадщини.

Держава забезпечує збереження історичних пам`яток та інших об`єктів, що становлять культурну цінність, вживає заходів для повернення в Україну культурних цінностей народу, які знаходяться за її межами.

Відповідно до статті 14 Закону № 1805, занесення об`єкта культурної спадщини до Реєстру та внесення змін до нього (вилучення з Реєстру, зміна категорії пам`ятки) провадяться відповідно до категорії пам`ятки:

а) пам`ятки національного значення - постановою Кабінету Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони культурної спадщини протягом одного року з дня одержання подання;

б) пам`ятки місцевого значення - рішенням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони культурної спадщини за поданням відповідних органів охорони культурної спадщини або за поданням Українського товариства охорони пам`яток історії та культури, інших громадських організацій, до статутних завдань яких належать питання охорони культурної спадщини, протягом одного місяця з дня одержання подання.

Згідно з частинами першою, другою статті 24 Закону № 1805, власник або уповноважений ним орган, користувач зобов`язані утримувати пам`ятку в належному стані, своєчасно провадити ремонт, захищати від пошкодження, руйнування або знищення відповідно до цього Закону та охоронного договору.

Використання пам`ятки повинно здійснюватися відповідно до режимів використання, встановлених органами охорони культурної спадщини, у спосіб, що потребує якнайменших змін і доповнень пам`ятки та забезпечує збереження її матеріальної автентичності, просторової композиції, а також елементів обладнання, упорядження, оздоби тощо.

Статтею 23 Закону №1805, передбачено, що усі власники пам`яток, щойно виявлених об`єктів культурної спадщини чи їх частин або уповноважені ними органи (особи) незалежно від форм власності на ці об`єкти зобов`язані укласти з відповідним органом охорони культурної спадщини охоронний договір.

Охоронний договір є актом за участю суб`єкта владних повноважень та співвласника пам`ятки культурної спадщини, має форму договору, визначає взаємні права та обов`язки його учасників у публічно-правовій сфері (реалізація державного управління охороною культурної спадщини) і укладається на підставі ст. 23 Закону. Укладання такого договору відбувається замість видання індивідуального акта органу охорони культурної спадщини, яким покладається на власника зобов`язання щодо забезпечення збереження пам`ятки, щойно виявленого об`єкта культурної спадщини чи її (його) частини.

Укладання охоронних договорів спрямоване на реалізацію державної політики у сфері охорони культурної спадщини. Такими договорами не вирішується питання власності на об`єкт культурної спадщини, а встановлюється режим використання пам`яток та відповідальність за порушення такого режиму.

Таким чином, законом передбачено обов`язкове укладення власником або уповноваженим ним органом, користувачем пам`ятки чи її частини, охоронного договору з відповідним органом культурної спадщини після переходу права власності.

Отже, охоронний договір, укладений на підставі ст.23 Закону №1805, є адміністративним договором. Такий висновок викладений у постанові Верховного Суду від 23.12.2019 у справі № 806/1536/18.

Частиною третьою статті 23 Закону № 1805 передбачено, що порядок укладання охоронних договорів та їхні типові форми затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 2 Порядку укладення охоронних договорів на пам`ятки культурної спадщини, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2001 року № 1768 (далі - Порядок № 1768), власник пам`ятки чи її частини або уповноважений ним орган (особа) зобов`язаний не пізніше ніж через один місяць з моменту отримання пам`ятки чи її частини у власність або у користування укласти охоронний договір з відповідним органом охорони культурної спадщини.

Отже, відповідач як власник пам`ятки архітектури протягом одного місяця з моменту набуття права власності на пам`ятку культурної спадщини місцевого значення зобов`язаний був укласти з позивачем охоронний договір.

Обов`язок укладення охоронного договору покладається саме на власника пам`ятки, а не на орган охорони культурної спадщини, та саме від нього повинна виходити ініціатива щодо укладення охоронного договору.

Такий висновок суду відповідає правовим висновкам, викладеним у постанові Верховного Суду від 13.12.2018 у справі № 826/4605/16.

Відповідно до пунктів 5 та 6 Порядку №1768, в охоронному договорі, складеному за зразком згідно з додатком, зазначаються особливості режиму використання пам`ятки, види і терміни виконання реставраційних, консерваційних, ремонтних робіт, робіт з упорядження її території, інших пам`яткоохоронних заходів, необхідність яких визначається відповідним органом охорони культурної спадщини.

До охоронного договору додаються:

1) акт технічного стану пам`ятки (форма якого затверджується центральним органом виконавчої влади у сфері охорони культурної спадщини) на момент укладення охоронного договору. Для ансамблів (комплексів) складається окремий акт на кожний їх об`єкт. Акт технічного стану поновлюється не рідше ніж раз на 5 років. Якщо стан пам`ятки значно змінився (після проведення ремонтних, реставраційних та інших робіт чи внаслідок дії чинників, що призвели до руйнування або пошкодження), - у п`ятиденний термін після його зміни;

2) опис культурних цінностей і предметів, які належать до пам`ятки, знаходяться на її території чи пов`язані з нею і становлять історичну, наукову, художню цінність, з визначенням місця і умов зберігання та використання;

3) план поверхів пам`яток-будівель і споруд (у масштабі 1:100);

4) план інженерних комунікацій та зовнішніх мереж (за наявності);

5) генеральний план земельної ділянки, на якій розташована пам`ятка (у масштабі 1:50, 1:100, 1:500, 1:1000 або 1:2000);

6) паспорт пам`ятки.

Таким чином, як слідує з вищевикладених норм чинного законодавства, юридичні або фізичні особи, у власності або користуванні яких перебувають об`єкти культурної спадщини чи їх частини, зобов`язані укласти з відповідним органом охорони культурної спадщини охоронний договір встановленого зразка, до якого мають бути додані документи за переліком визначеним у 6 Порядку №1768.

Матеріалами справи стверджується, що охоронний договір на пам`ятку архітектури місцевого значення "Садиба Валевських ХІХ ст", що розташована за адресою: вул. Станіслава Ленкевича, 5А, селище Гоща, Рівненський район, Рівненська область не укладався. Доказів на підтвердження протилежного учасниками справи не надано та судом в ході судового розгляду не здобуто.

Відповідач за змістом відзиву на позовну заяву зауважує, законодавство не містить чіткого обов`язку власника чи балансоутримувача пам`ятки ініціювати укладення охоронного договору. Така ініціатива може виходити також зі сторони органу охорони культурної спадщини. Окрім того, відповідачем вказано, що Гощанською селищною радою Рівненського району 27.12.2024 укладено договір №191, предметом якого є виконання робіт з виготовлення облікової документації відповідно до додатку 1 на об`єкті: "Реставрація будівлі пам`ятки архітектури місцевого значення ст.ХІХ "Садиба Валевського" (мур) на вул. Садова, 5а в селищі Гоща Гощанської територіальної громади Рівненського району Рівненської області", а тому вчинені дії щодо укладення відповідного договору.

Суд вважає такі доводи відповідача необґрунтованими з огляду на таке.

Згідно рішення Гощанcької районної ради Рівненської області від 17.12.2018 №454 "Про затвердження акту приймання-передачі будівлі Пам`ятки архітектури місцевого значення ХІХ ст. "Садиба Валевського", власником пам`ятки архітектури місцевого значення "Садиба Валевських ХІХ ст" є Гощанська селищна рада Рівненського району.

Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.24 Закону України "Про охорону культурної спадщини", власник або уповноважений ним орган, користувач зобов`язані утримувати пам`ятку в належному стані, своєчасно провадити ремонт, захищати від пошкодження, руйнування або знищення відповідно до цього Закону та охоронного договору.

Як вже було зазначено вище, юридичні або фізичні особи, у власності або користуванні яких перебувають об`єкт культурної спадщини чи їх частини, зобов`язані укласти з відповідним органом охорони культурної спадщини охоронний договір встановленого зразка до якого мають бути додані додаткові документи.

Враховуючи викладене, відповідач зобов`язаний був упродовж місяця з моменту набуття права власності на пам`ятку архітектури місцевого значення "Садиба Валевського" укласти охоронний договір з Управлінням культури і туризму Рівненської обласної державної адміністрації.

Проте, як свідчать матеріали справи, всупереч вищезазначеним положенням діючого законодавства, відповідач не виконує свого обов`язку з укладення охоронного договору на частину об`єкт культурної спадщини з Управлінням культури і туризму Рівненської обласної державної адміністрації.

З огляду на викладене суд приходить до висновку, що Гощанську селищну раду Рівненської області належить зобов`язати укласти з Управлінням культури і туризму Рівненської обласної державної адміністрації охоронний договір на об`єкт культурної спадщини "Садиба Валевських XIХ ст", що розташований за адресою: вул. Cтаніслава Ленкевича (Садова), 5А, селище Гоща, Рівненський район, Рівненська область.

Згідно з частиною першою статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Перевіривши обґрунтованість заявлених позовних вимог, оцінивши надані учасниками справи докази суд приходить до висновку, що позовну заяву належить задовольнити повністю.

Відповідно до частини другої статті 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз. З наведених вище мотивів, просить задовольнити п

Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Гощанської селищної ради щодо неукладення з Управлінням культури і туризму Рівненської обласної державної адміністрації охоронного договору на об`єкт культурної спадщини "Садиба Валевських XIХ ст", що розташований за адресою: вул. Cтаніслава Ленкевича (Садова), 5А, селище Гоща, Рівненського району, Рівненської області.

Зобов`язати Гощанську селищну раду протягом одного місяця з дати набрання рішенням суду законної сили укласти з Управлінням культури і туризму Рівненської обласної державної адміністрації охоронний договір на пам`ятку архітектури місцевого значення "Садиба Валевських ХІХ ст", що розташована за адресою: вул. Станіслава Ленкевича (садова), 5А, селище Гоща, Рівненського району, Рівненської області у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України від 28.12.2001 №1768.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повний текст рішення складений 28 квітня 2025 року

Учасники справи:

Позивач - Керівник Здолбунівської окружної прокуратури в інтересах держави (вул. Княгині Ольги, буд. 36,м. Здолбунів,Рівненський р-н, Рівненська обл.,35705, ЄДРПОУ/РНОКПП 0291007725)

Відповідач - Гощанська селищна рада Рівненської області (вул. Незалежності, 72,смт Гоща,Рівненська обл., Рівненський р-н,35400, ЄДРПОУ/РНОКПП 04385416)

Суддя С.А. Борискін

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.04.2025
Оприлюднено30.04.2025
Номер документу126928919
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки)

Судовий реєстр по справі —460/16067/24

Рішення від 28.04.2025

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

С.А. Борискін

Рішення від 24.03.2025

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

С.А. Борискін

Ухвала від 02.01.2025

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

С.А. Борискін

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні