Рішення
від 29.04.2025 по справі 524/14468/24
АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 524/14468/24

Провадження №2/524/2469/25

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29.04.2025 року суддяАвтозаводського районногосуду м.Кременчука Предоляк О.С.розглянувши впорядку спрощеногопровадження безповідомлення (виклику)сторін справу за позовом ОСОБА_1 до Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства «Полтаватеплоенерго», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: виконавчий комітет Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Полтавська обласна рада, про зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

У листопаді 2024 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства «Полтаватеплоенерго», у якому просить зобов`язати ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» здійснити перерахунок вартості наданих послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води за адресою: АДРЕСА_1 за період з листопада 2022 року до рівня цін за послуги, що застосовувались станом на 24.02.2024 року, тобто за тарифами затвердженими рішенням виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області №1867 від 30.12.2021 року «Про встановлення товариству з обмеженою відповідальністю «Кременчуцька ТЕЦ» скоригованих тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води для категорії споживачів з 01.01.2022».

В обґрунтування позову зазначає, що є власником квартири АДРЕСА_2 .

Отримавши в грудні 2022 року розрахунок вартості житлово-комунальних послуг за листопад 2022 року дізналася, що змінився надавач послуг з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, яким наразі є ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго».

До листопада 2022 року надавачем послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води у м. Кременчуці було ТОВ «Кременчуцька ТЕЦ» згідно рішення виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області № 1867 від 30.12.2021 року «Про встановлення товариству з обмеженою відповідальністю «Кременчуцька ТЕЦ» скоригованих тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води для категорії споживачів з 01.01.2022», яким встановлено для ТОВ «Кременчуцька ТЕЦ» тариф на послугу з постачання теплової енергії 1796,40 грн/Гкал з ПДВ.

Рішенням виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області № 1508 від 20.10.2022 ПОКВПТГ«Полтаватеплоенерго» визначено виконавцем послуг постачання теплової енергії та постачання гарячої води на лівобережній частині міст Кременчука від джерела Кременчуцької ТЕЦ з покладенням відповідних обов`язків згідно законодавством.

З початку опалювального періоду 2022-2023 ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» здійснює нарахування плати за послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води за тарифами, розмір яких значно перевищує рівень тарифів, що діяв у м.Кременчуці станом на 24.02.2022 року, що є порушеннямст. 1 ЗУ «Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування», яким запроваджено мораторій на підвищення цін (тарифів) у сфері теплопостачання.

Позивач вважає, що застосування ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» тарифів на послугу з постачання теплової енергії та постачання гарячої води для споживачів міста Кременчука не може перевищувати рівень тарифів, що застосовувались для цих споживачів до 24.02.2024 року, не залежно від того, ким надавалися послуги споживачеві до цього. Просить врахувати висновки Верховного Суду, викладені у постанові від 04.04.2024 у справі № 917/730/23.

Ухвалою судді від 03.12.2024 року відкрито провадження за вказаним позовом та призначено до розгляду у спрощеному позовному провадженні без повідомлення (виклику) сторін. Одночасно запропоновано відповідачу у 15 денний строк з дня одержання ухвали про відкриття провадження подати на адресу Автозаводського районного суду м. Кременчука відзив на позов. Копію ухвали надіслано сторонам.

В установлений судом строк відповідач відзив на позовну заяву не надав.

Треті особи виконавчий комітет Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, Полтавська обласна рада не скористались своїм правом на подання пояснень по справі.

Суд, всебічно та повно з`ясувавши обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно дослідивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, приходить до наступного висновку.

Судом встановлено, що на підставі розпорядження Кабінету Міністрів України від 08.10.2022 № 6894-р у спільну власність територіальних громад Полтавської області передано цілісний майновий комплекс відокремленого підрозділу «Кременчуцька ТЕЦ» Державної установи «Навчально-методичний центр з газової безпеки» (код згідно з ЄДРПОУ ВП: 44657848).

Рішенням Полтавської обласної ради № 481 від 14.10.2022 «Про прийняття цілісного майнового комплексу відокремленого підрозділу «Кременчуцька ТЕЦ» Державної установ «Навчально-методичний центр з газової безпеки» у спільну власність територіальних громад сіл, селиш, міст Полтавської області» прийнято безоплатно з державної власності: спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст Полтавської області цілісний майновий комплекс відокремленого підрозділу «Кременчуцька ТЕЦ» Державної установи «Навчально-методичний центр з газової безпеки» (код згідно з ЄДРПОУ ВП: 44657848), Пунктом 4 цього рішення, після затвердження акту приймання-передачі, передбачено передачу на баланс, у господарське відання, як внесок до статутного капіталу Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства «Полтаватеплоенерго» майно зазначене у додатку до рішення.

Рішенням виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавськоїобласті № 1508 від 20.10.2022Полтавське обласне комунальне виробниче підприємство теплового господарства «Полтаватеплоенерго» визначено виконавцем послуг постачання теплової енергії та постачання гарячої води на лівобережній частині міста Кременчука від джерела Кременчуцької ТЕЦ з покладенням відповідних обов`язків згідно із законодавством.

Починаючи злистопада 2022року ПОКВПТГ«Полтаватеплоенерго» надаєпослуги зпостачання тепловоїенергії заадресою: АДРЕСА_1 , споживачу ОСОБА_1 .

До цього часу, виконавцем послуг було ТОВ «Кременчуцька ТЕЦ» за тарифами, встановленими для нього.

Розмір тарифів, які використовувало для розрахунку ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» у спірний період,визначені рішеннями Полтавської обласної ради№ 477 від 30.09.2022, № 669 від28.07.2023 року.

Так, рішенням шістнадцятої позачергової сесії Полтавської обласної ради восьмого скликання від30.09.2022 № 477«Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, що надаються Полтавським обласним комунальним виробничим підприємством теплового господарства «Полтаватеплоенерго» вирішено, зокрема:

- встановити Полтавському обласному комунальному виробничому підприємству теплового господарства "Полтаватеплоенерго": тарифи на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання для потреб населення, бюджетних установ, інших споживачів (крім населення), релігійних організацій відповідно до додатку 1;двоставкові тарифина послугу з постачання теплової енергії за категоріями споживачів відповідно до додатку 2; тарифи на послугу з постачання гарячої води за категоріями споживачів відповідно до додатку 3 (пункт 1 рішення);

- тарифи на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої водивведено в дію з 01.10.2022(пункт 6 рішення).

- рішення обласної ради від21.10.2021№ 286«Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, що надаються Полтавським обласним комунальним виробничим підприємством теплового господарства «Полтаватеплоенерго» (зі змінами) вважати таким, що втратило чинність (пункт 7 рішення).

Рішенням двадцять п`ятої позачергової сесії Полтавської обласної ради восьмого скликання від28.07.2023 року № 669 «Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, що надаються Полтавським обласним комунальним виробничим підприємством теплового господарства «Полтаватеплоенерго»» вирішено, зокрема:

-встановити Полтавському обласному комунальному виробничому підприємству теплового господарства «Полтаватеплоенерго»: - тарифи на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання для потреб населення, бюджетних установ, інших споживачів (крім населення), релігійних організацій відповідно до додатку 1, що додається на 4 аркушах; - двоставкові тарифи на послугу з постачання теплової енергії за категоріями споживачів відповідно до додатку 2, що додається на 3 аркушах; 2 - тарифи на послугу з постачання гарячої води за категоріями споживачів відповідно до додатку 3, що додається на 2 аркушах (пункт 1 рішення).

-тарифи на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води ввести в дію з 01 жовтня 2023 року. (пункт 7 рішення)

-з 01 жовтня 2023 року рішення пленарного засідання шістнадцятої позачергової сесії обласної ради восьмого скликання від 30.09.2022 № 477 «Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, що надаються Полтавським обласним комунальним виробничим підприємством теплового господарства «Полтаватеплоенерго», вважати таким, що втратило чинність. (пункт 8 рішення).

Правовідносини сторін у сфері надання житлово-комунальних послуг врегульовані, зокрема,Законом України «Про житлово-комунальні послуги» № 2189-VIII від 09.11.2017(далі за текстом -Закон № 2189-VIII, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Згідно з пунктом 2 частини першоїстатті 5 Закону № 2189-VIIIдо житлово-комунальних послуг належать комунальні послуги, зокрема, з постачання теплової енергії, постачання гарячої води.

Частиною першоюстатті 6 Закону № 2189-VIIIпередбачено, що учасниками правовідносин у сфері надання житлово-комунальних послуг є: 1) споживачі (індивідуальні та колективні); 2) управитель; 3) виконавці комунальних послуг.

Відповідно до пункту 1 частини першоїстатті 7 Закону № 2189-VIIIспоживач має право, серед іншого, одержувати своєчасно та належної якості житлово-комунальні послуги згідно із законодавством і умовами укладених договорів. Такому праву прямо відповідає визначений пунктом 5 частини другоїЗакону № 2189-VIIIобов`язок споживача оплачувати надані житлово-комунальні послугиза цінами/тарифами, встановленими відповідно до законодавства,у строки, встановлені відповідними договорами.

Згідно із зазначеними нормамизаконуспоживачі зобов`язані оплатити житлово-комунальні послуги, якщо вони фактично користувалися ними. Факт відсутності договору про надання житлово-комунальних послуг сам по собі не може бути підставою для звільнення споживача від оплати послуг у повному обсязі.

Аналогічний правовий висновок викладений у постанові Верховного Суду України від 20 квітня 2016 року у справі № 6-2951цс15, у постанові Верховного Суду від 18 травня 2020 року у справі № 176/456/17 (провадження № 61-63св18), у постанові Великої Палати Верховного Суду від 20 вересня 2018 року у справі № 14-280цс18.

РозпорядженнямКабінету Міністрів України від 08 жовтня 2022 року № 894-р вирішено передати цілісний майновий комплекс відокремленого підрозділу «Кременчуцька ТЕЦ» Державної установи «Навчально-методичний центр з газової безпеки» (код згідно ЄДРПОУ ВП: 44657848) у спільну власність територіальних громад Полтавської області.

Відповідно до положень пункту 4 Порядку формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води № 869,під час формування тарифівна теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої водисуб`єктами господарювання, що перебувають у спільній власності територіальних громад,вимоги цього Порядкув частині формування тарифів для кожної окремої територіальної громади(у разі провадження ліцензованої діяльності та надання комунальних послуг у декількох територіальних громадах)на таких суб`єктів господарювання не поширюються.

Відтак, доводи позивача, що тарифи на послуги з постачання теплової енергії та послуги з постачання гарячої води, що надаються ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» не затвердженні згідно вимог чинного законодавства є безпідставними.

Позивач просить здійснити перерахунок вартості наданих відповідачем послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води за адресою: АДРЕСА_1 за період з листопада 2022 року до рівня цін за послуги, що застосовувались станом на 24.02.2022 року за тарифами затвердженими рішенням виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області № 1867 від 30.12.2021 року для ТОВ «Кременчуцька ТЕЦ».

Як вбачаєтьсяз матеріалівсправи,рішеннямвиконавчого комітетуКременчуцькоїміської радиКременчуцького районуПолтавської області№ 1508від 20жовтня 2022року виконавцем послуг постачання теплової енергії та постачання гарячої води на лівобережній частині міста Кременчука від джерела Кременчуцької ТЕЦ визначено ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго».

Плата закористування послугамиз листопада2022року нарахованаПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго»споживачу ОСОБА_1 за тарифами, встановленими рішеннями Полтавської обласної ради № 477 від 30.09.2022, № 669 від 28.07.2023 року «Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, що надаються Полтавським обласним комунальним виробничим підприємством теплового господарства «Полтаватеплоенерго», зокрема, за двоставковими тарифами на послугу з постачання теплової енергії для населення згідно з Додатком № 2 до вказаного рішення.

Тарифи на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, які були встановлені Полтавською обласною радою для відповідача станом на 24.02.2022 року, не змінювались після набрання чинності ЗУ «Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування».

Діючі тарифи сформовані ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» у єдиному розмірі та застосовуються до усіх споживачів підприємства, у тому числі і для споживачів на лівобережній частині міста Кременчука від джерела Кременчуцької ТЕЦ.

Вимоги позивача про застосування до спірних правовідносин тарифів, які були встановлені рішенням виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області та що діяли станом на 24.02.2022 року, є безпідставними, оскільки зазначені тарифи були встановлені не ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго», а іншому теплопостачальному підприємству, а саме ТОВ «Кременчуцька ТЕЦ».

Порядком формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води № 869не передбачено застосування одним ліцензіатом тарифів іншого ліцензіата (у даному випадку - ТОВ «Кременчуцька ТЕЦ»).

Щодо посилання позивача, що зміна постачальника відповідних послуг у зв`язку з переданням цілісного майнового комплексу відокремленого підрозділу "Кременчуцька ТЕЦ" у господарське відання відповідача не повинна мати наслідком підвищення тарифів на теплову енергію для споживачів м.Кременчука порівняно з тим розміром, що існував станом на 24.02.2022 та врахування судом при вирішенні даної цивільної справи висновків Верховного Суду, викладених у постанові від 04.04.2024 року у справі №917/730/23, суд зазначає, що правовідносини у справі, на яку посилається позивач, не є подібними.

У постанові від 04.04.2024 за наслідками розгляду справи № 917/730/23 про визнання укладеними пунктів договору, Верховний Суд зробив висновки щодо правовідносин сторін, де договір не був укладений, ціну послуг теплопостачання та теплової енергії сторони не погодили. Отже, правовідносини у справі № 917/730/23 стосуються врегулювання переддоговірного спору в судовому порядку.

У вказаній постанові Верховним Судом не було сформовано висновку щодо застосування наведених норм права у спірних правовідносинах, які виникли між сторонами у даній цивільній справі, а тому таке посилання є безпідставним.

У даній цивільній справі правовідносини стосуються зобов`язання відповідача здійснити перерахунок вартості вже наданих/отриманих послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води позивачу на підставі індивідуального договору, з умовами якого був обізнаний позивач на час споживання послуг та отримання відповідних квитанцій-рахунків, оскільки такий договір є публічним договором приєднання і опублікований на офіційному сайті підприємства, проте не заперечував проти цих умов та не звертався до відповідача з пропозицією про необхідність врегулювання цього питання.

У постанові від 26.09.2024 у справі № 917/1389/23 з аналогічних правовідносин Верховний Суд дійшов наступних висновків:

«стаття 1 Закону України «Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування" є спеціальною нормою, яка, виходячи з буквального тлумачення її змісту:

- містить заборону, тобто вимогу про зобов`язання утриматися від вчинення певної конкретної дії - підвищення тарифів;

- стосується конкретного кола осіб відносин, на які цей Закон розрахований - суб`єктів, що наділені відповідними владними повноваженнями стосовно встановлення таких тарифів або внесення змін до них шляхом підвищення.

Відповідач, як постачальник теплової енергії, за регульованими тарифами до числа таких суб`єктів не віднесений, а у своїй діяльності керується встановленими для нього Полтавською обласною радою тарифами, грошовий вираз яких, як було встановлено судами попередніх інстанцій у цій справі, застосований до позивача на рівні тарифів, встановлених рішенням Полтавської обласної ради від 21.10.2021 № 286 «Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, що надаються Полтавським обласним комунальним виробничим підприємством теплового господарства «Полтаватеплоенерго» (які були введені в дію з 01.11.2021), тобто в розмірі, який діяв станом на 24.02.2022 року».

За таких обставин, відсутні правові підстави для задоволення позовних вимог.

Судові витрати зі сплати судового збору необхідно віднести на рахунок держави.

Керуючись ст.ст.12,13,77-82,141,263,264-265,268,280-283 ЦПК України, суд,-

У Х В А Л И В:

У задоволенні позову ОСОБА_1 до Полтавськогообласного комунальноговиробничого підприємстватеплового господарства«Полтаватеплоенерго»,третя особа,яка незаявляє самостійнихвимог напредмет споруна стороніпозивача:виконавчий комітетКременчуцької міськоїради Кременчуцькогорайону Полтавськоїобласті,третя особа,яка незаявляє самостійнихвимог напредмет споруна сторонівідповідача:Полтавська обласнарада,про зобов`язаннявчинити певнідії- відмовити.

Витрати зі сплати судового збору у розмірі 1211,20 грн. віднести на рахунок держави.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Полтавського апеляційного суду шляхом подання в тридцятиденний строк з дня проголошення рішення суду апеляційної скарги.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Олена Предоляк

СудАпеляційний суд Полтавської області
Дата ухвалення рішення29.04.2025
Оприлюднено01.05.2025
Номер документу126964225
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, пов’язаних із застосуванням Закону України «Про захист прав споживачів»

Судовий реєстр по справі —524/14468/24

Рішення від 29.04.2025

Цивільне

Автозаводський районний суд м.Кременчука

Предоляк О. С.

Ухвала від 03.12.2024

Цивільне

Автозаводський районний суд м.Кременчука

Предоляк О. С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні