Прилуцький міськрайонний суд чернігівської області
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяПровадження № 2/742/683/25
Єдиний унікальний № 742/464/25
ЗАОЧНЕ РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 квітня 2025 року м.Прилуки
Прилуцький міськрайонний суд Чернігівської області в складі головуючого судді Фетісової Н.В., секретаря судового засідання Шептун В.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м. Прилуки цивільну справу за позовом Управління соціального захисту населення Прилуцької міської ради Чернігівської області до ОСОБА_1 про стягнення коштів,
УСТАНОВИВ:
Представник позивача Позивач звернувся до суду з позовом до ОСОБА_1 про стягнення коштів.
Свої позовні вимоги мотивує тим, що в квітні 2022 року Відповідачка за допомогою Порталу «Дія» заповнив онлайн заяву на отримання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам двічі. Заява про взяття на облік в електронній формі, сформована засобами мобільного додатку Порталу «Дія» та накладеним віддаленим кваліфікованим електронним підписом «Дія.Підпис» особи. Заява передається засобами Порталу «Дія» до інформаційної системи Мінсоцполітики для включення до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб та подальшої передачі до відповідного органу соціального захисту населення за місцем обліку внутрішньо переміщеної особи для розгляду. Після включення відомостей про особу до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб така особа може сформувати засобами Порталу «Дія» електронну довідку, яка підтверджує факт внутрішнього переміщення та взяття на облік такої особи, що дає право на отримання виплат допомоги. Розмір отриманої допомоги становить для осіб з інвалідністю та дітей - 3000,00 гривень; для інших осіб - 2000,00 гривень, щомісячно. Так, Відповідачем за березень та квітень 2022 року було отримано 8000,00 грн., так як він двічі заповнив заяву на отримання одного і того виду допомоги, з яких 4000,00 грн. є безпідставно отриманими коштами (подвійна виплата). Вчасно провести верифікацію відповідно до Закону України «Про верифікацію та моніторинг державних виплат» управління не мало можливості у зв`язку з закриттям всіх електронних реєстрів на початку повномасштабного вторгнення рф. Інформацію про проведення верифікації управління почало отримувати з травня 2022 року. Дані списки були передані управлінню захищеними каналами зв`язку з використанням оновленої версії ПТК «Перевірка допомоги ВПО на подвійну реєстрацію». Після отримання даних, управлінням було виявлено факт, що Відповідач належить до списку отрмувачів - двійників допомоги, яким було виконано централізоване призначення та нарахування допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, по заявах які надійшли з порталу «Дія». Дані обставини є підставною для проведення перерахунку допомоги. Після проведеного перерахунку допомоги було виявлено переплату за період з 01.03.2022 по 30.04.2022 в розмірі 4000,00 грн. Дана переплата виникла з вини Відповідача, так як він двічі свідомо заповнював та підписував за допомогою накладеного віддаленим кваліфікованим електронним підписом «Дія.Підпис» весь пакет документів для отримання допомоги. Про факт переплати та обов`язок повернути безпідставно отримані кошти Відповідача повідомляли. Однак, на сьогоднішній день кошти у розмірі 4000,00 грн. Відповідачем на рахунок управління не повернуті. Отже, розмір безпідставно отриманої допомоги за період з березня 2022 року по квітень 2022 року становить: 2000,00 грн. (щомісячний розмір допомоги призначеної Відповідачеві) ? 2 міс. = 4000,00 грн. Всього: 4000,00 грн. Оскільки, кошти на рахунок управління на сьогоднішній день не повернуті, позивач змушений звернутися до суду з даним позовом.
Ухвалою Прилуцького міськрайонного суду Чернігівської області від 27 січня 2025 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін. Призначено судове засідання, яке було відкладено до 28 квітня 2025 року.
Представник позивача в судове засідання не з`явився, проте надав до суду клопотання про розгляд справи за відсутності представника позивача. Проти винесення заочного рішення не заперечують.
Крім того, подав клопотання про приєднання доказів до матеріалів справи, а саме: копію скріншотів з електронної бази АСОПД/СОМТЕХ з особовими рахунками на ім`я ОСОБА_2 , якому управління призначило допомогу (код району 7425 м. Прилуки) в червні 2022 року за період березень-квітень 2022 року (особовий рахунок № НОМЕР_1 ). Також у клопотанні зазначає, що згідно з електронних файлів наданих управлінню 28.07.2022 Інформаційно-обчислювальним центром Мінсоцполітики України, було встановлено подвійну виплату за вищезазначений період Відповідачеві, так як він звертався додатково за призначенням допомоги через застосунок «Дія» (особовий рахунок № НОМЕР_2 ), що підтверджується наявністю двох облікових записів в електронній базі АСОПД/СОМТЕХ на ім`я ОСОБА_2 за №672205 та №884426.
Відповідач в судове засідання не з`явився, хоча про дату, час та місце судових засідань повідомлявся належним чином. Крім того, про судові засідання, які призначені на 25.03.2025 та 28.04.2025 ОСОБА_1 повідомлявся через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України. Своїм правом на надання пояснень у судовому засіданні не скористався, про причини неявки не повідомляв. Клопотань про відкладення розгляду справи до суду не надходило.
У зв`язку з цим суд на підставі ст.280ЦПК України вважає за можливе ухвалити заочне рішення на підставі наявних у справі доказів.
Відповідно до ч.2 ст.247 ЦПК України у разі неявки в судове засідання всіх осіб, які беруть участь у справі, чи в разі якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється судом за відсутності осіб, які беруть участь у справі, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Суд, дослідивши письмові докази, наявні у матеріалах справи, всебічно перевіривши обставини, на яких вони ґрунтуються у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин, встановив наступні обставини та дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Відповідно до ст.4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.
Одним із принципів цивільного судочинства є диспозитивність, який полягає у тому, що суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявленою нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим кодексом випадках. Учасник справи, розпоряджається своїми правами щодо предмета спору на власний розсуд (ст.13 ЦПК України).
Відповідно до ст. 12 ЦПК України учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених законом та кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Судом установлено, що 21 квітня 2022 року ОСОБА_1 через додаток «Дія» подав заяву про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи та заяву на отримання допомоги як внутрішньо переміщеної особи (а.с.6-9).
Згідно розпорядження Управління соціального захисту населення Прилуцької міської ради 08 липня 2022 року ОСОБА_1 призначено виплату допомоги ВПО з 01.03 по 30.04.2022 у сумі 4000 грн. (за березень 2000 грн., за квітень 2000 грн.) (а.с.10).
Згідно протоколу відділяння зв`язку 17503 від 10 серпня 2022 року ОСОБА_1 у відділенні зв`язку 17503 отримав допомогу ВПО за березень та квітень 2022 року у розмірі 4000 грн. (за березень 2000 грн., за квітень 2000 грн.) (а.с.11).
Відповідно до копії скріншотів з електронної бази АСОПД/СОМТЕХ наявні два особові рахунки на ім`я ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , якому управління призначило та виплатило допомогу ВПО в червні 2022 року в розмірі 4000 грн. (архівний особовий рахунок № НОМЕР_1 ) та в липні 2022 року в розмірі 4000 грн. (особовий рахунок № НОМЕР_2 ).
Згідно повідомлень від 15.02.2023 та 31.03.2023 Управлінням соціального захистунаселення Прилуцькоїміської ради було надіслано ОСОБА_1 повідомлення, що у зв`язку з подвійною виплатою допомоги на проживання внітрішньо переміщеним особам, переплата по даній допомозі за період з 01.03.2022 по 30.04.2022 становить 4000 грн. (а.с.12).
Тобто судом встановлений той факт, що відповідачу було встановлено подвійну виплату допомоги на проживання внітрішньо переміщеним особам.
Доказів повернення надміру виплачених бюджетних коштів до суду не надано.
Вирішуючи спір між сторонами та ухвалюючи рішення у справі, суд керується наступними правовими нормами та доходить таких висновків.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.
Відповідно до ст. 4 цього Закону факт внутрішнього переміщення підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, що діє безстроково, крім випадків, передбачених статтею 12 цього Закону.
Відповідно до ст. 5 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи засвідчує місце проживання внутрішньо переміщеної особи на період наявності підстав, зазначених у статті 1 цього Закону.
Призначення та виплата допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам регулюється Порядком надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 №332 «Деякі питання виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам» (далі- Порядок №332).
Згідно п.2 Порядку №332, допомога надається особам, які перемістилися з тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим і м. Севастополя, а також території адміністративно-територіальної одиниці, де проводяться бойові дії та що визначена в переліку адміністративно-територіальних одиниць, на території яких платникам єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, які перебувають на обліку на відповідній території, може надаватися допомога в рамках Програми «єПідтримка» затвердженому розпорядженням Кабінету Міністрів України від 06 березня 2022 р. №204.
Відповідно до п.3 Порядку №332, Допомога надається щомісячно з місяця звернення до квітня 2022 року включно на кожну внутрішньо переміщену особу, відомості про яку включено до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб, у таких розмірах: для осіб з інвалідністю та дітей 3000,00 грн; для інших осіб 2000,00 грн.
Згідно п.п. 9, 10 Порядку №332 список внутрішньо переміщених осіб, які звернулися щодо виплати допомоги на проживання, за формою згідно з додатком 2 формується органами соціального захисту населення на підставі поданих заяв після проведення перевірки інформації та подається державному підприємству «Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики». Державне підприємство «Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики» на підставі списків, отриманих від органів соціального захисту населення або централізованого нарахування допомоги внутрішньо переміщеним особам відповідно до абзацу другого пункту 9 цього Порядку, щомісяця до 2, 12 і 22 числа формує Реєстри внутрішньо переміщених осіб, які звернулися щодо виплати допомоги на проживання, за формою згідно з додатком 3 до цього Порядку через АТ «Ощадбанк» на банківський рахунок (за стандартом IBAN) у банку, в якому відкрито рахунок одержувача.
У разі неправомірного або повторного отримання внутрішньо переміщеною особою допомоги на проживання за певний період суми виплаченої допомоги повертаються особою добровільно або за вимогою органу соціального захисту населення. Повернення одержувачами коштів виплаченої їм допомоги проводиться на рахунок Мінсоцполітики, відкритий в органах Казначейства. У разі повернення коштів одержувачем допомоги на рахунок Мінсоцполітики заява про повторне її перерахування одержувачу не розглядається (п.11 Порядку).
Відповідно до п.29 Порядку №332 у разі неповернення надміру виплачених коштів добровільно в установлені строки орган соціального захисту населення вирішує питання про їх стягнення в судовому порядку. Кошти надміру перерахованої (виплаченої) допомоги повертаються отримувачами на небюджетні рахунки органів соціального захисту населення, відкриті в Казначействі. Повернуті кошти, перерахування (виплату) яких проводило Мінсоцполітики, протягом 15 робочих днів місяця, що настає за місяцем, в якому були повернуті кошти, але не пізніше ніж 26 грудня поточного року, орган соціального захисту населення перераховує на рахунок Мінсоцполітики, відкритий в Казначействі, з розподілом коштів за місяцями та роками, в яких проводилася відповідна виплата. Повернуті кошти Мінсоцполітики використовує з дотриманням бюджетного законодавства. Орган соціального захисту населення інформує щомісяця до 5 числа наступного періоду територіальний орган Нацсоцслужби про повернення надміру виплачених коштів допомоги отримувачами та банками за формою, яка визначена Нацсоцслужбою.
Загальні підстави для виникнення зобов`язання у зв`язку з набуттям, збереженням майна без достатньої правової підстави визначені нормами глави 83 ЦК України.
Частиною першою статті 1212 ЦК України передбачено, що особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
Відаовідно до п.1 ч.1 ст. 1215 ЦК України не підлягає поверненню безпідставно набуті заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача.
Згідно ч.1 ст. 1166 ЦК України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Таким чином, повернення надмірно виплачених сум щомісячної допомоги передбачає стягнення зазначеної суми у випадку, якщо така надмірна сплата відбулась неправомірно.
Отже, повернення надмірно сплачених сум соціальної допомоги можливе шляхом стягнення таких сум лише у випадку, якщо така надмірна сплата відбулась з вини особи, якій надавалася така допомога, зокрема, у випадку надання нею недостовірних (явно неправильних) даних, тобто у випадку недобросовісної поведінки набувача. Така недобросовісність може проявлятися у несумлінному ставленні до виконання власних обов`язків, зловживанні правом у власних інтересах або в інтересах третіх осіб тощо.
Зі змісту вище вказаних норм права вбачається, що обов`язковими умовами утримання надміру виплачених сум допомоги є наявність зловживань з боку отримувача такої допомоги. Отже, повернення надміру сплачених сум допомоги передбачає стягнення зазначених сум лише у випадку, якщо така надмірна сплата відбулась з вини одержувача допомоги.
Враховуючи вищенаведене, суд вважає, що позов є обґрунтованим, оскільки встановлено, що допомога в розмірі 8000 грн., яка надавалась ОСОБА_1 за березень та квітень 2022 року виплачена неправомірно, оскільки він двічі заповнив заяву на отримання одного і того ж виду допомоги, що призвело до надмірної виплати бюджетних коштів на суму 4000 грн. з вини відповідача.
Дані обставини справи підтверджуються матеріалами справи які не викликають сумніву у їх об`єктивності.
Відповідач не представив суду жодних доказів на спростування вимог позивача, а тому позов слід задовольнити.
Згідно з положеннями ч.1 ст.76ЦПК України доказами є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Виходячи з ч.1 ст. 81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Відповідно до ч.1 ст.141ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Згідно платіжної інструкції №8 від 15 січня 2025 року позивачем сплачений судовий збір в розмірі 3028,00 гривень. Оскільки суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог в повному обсязі, з відповідача на користь позивача підлягає стягненню сплачена сума судового збору в розмірі 3028,00 гривень.
На підставі викладеного, керуючись ст.12,81,141, 247,263-265ЦПК України, суд
УХВАЛИВ:
Позов Управління соціальногозахисту населенняПрилуцької міськоїради Чернігівськоїобласті до ОСОБА_1 простягнення коштів- задовольнити.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь Управління соціального захисту населення Прилуцької міської ради Чернігівської області надміру виплачені кошти у вигляді допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам у розмірі 4000 (чотири тисячі гривень) грн. 00 коп.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь Управління соціального захисту населення Прилуцької міської ради Чернігівської області судові витрати по сплаті судового збору в розмірі 3028 (три тисячі двадцять вісім) грн. 00 копійок.
Заочне рішення може бути переглянуте Прилуцьким міськрайонним судом Чернігівської області за письмовою заявою відповідача. Заяву про перегляд заочного рішення може бути подано протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду.
Строк на подання заяви про перегляд заочного рішення може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана позивачем протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Чернігівського апеляційного суду. Позивач, якому повне рішення не було вручено у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження на рішення суду якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Позивач: Управління соціального захисту населення Прилуцької міської ради, ЄДРПОУ 03196222, місцезнаходження: 17500, Чернігівська обл., м. Прилуки, вул. Київська, буд. 281.
Відповідач: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , РНОКПП НОМЕР_3 , зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 ; місце проживання, як внутрішньо переміщеної особи: АДРЕСА_2 .
Суддя Наталія ФЕТІСОВА
Суд | Прилуцький міськрайонний суд Чернігівської області |
Дата ухвалення рішення | 28.04.2025 |
Оприлюднено | 02.05.2025 |
Номер документу | 126973212 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів) |
Цивільне
Прилуцький міськрайонний суд Чернігівської області
ФЕТІСОВА Н. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні