ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. В`ячеслава Чорновола, 29/32, м. Кропивницький, 25006,
тел. (0522) 30-10-22, 30-10-23, код ЄДРПОУ 03499951,
e-mail: inbox@kr.arbitr.gov.ua, web: http://kr.arbitr.gov.ua
УХВАЛА
29 квітня 2025 рокуСправа № 912/24/14
Господарський суд Кіровоградської області в складі судді Коваленко Н.М.
при секретарі судового засідання Пастуховій А.Ю.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу №912/24/14 від 23.01.2014
про банкрутство державного підприємства "Управління по бурінню технічних свердловин" (далі - ДП "Управління по бурінню технічних свердловин"), 28000, Кіровоградська область, м. Олександрія, вул. Коваленка, 28,
ПРЕДСТАВНИКИ:
від кредиторів участі не брали;
від банкрута участі не брали;
від Фонду державного майна України (в режимі відеоконференції) Ковтяга О.В. (в порядку самопредставництва), витяг з ЄДР.
У засіданні суду (в режимі відеоконференції) приймали участь представники Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) - Некрасова В.О. та Хороленко М.О. (в порядку самопредставництва), витяг з ЄДР.
У засіданні суду 22.04.2025 оголошено перерву до 16:00 - 29.04.2025.
ВСТАНОВИВ:
Постановою від 03.02.2014 господарський суд визнав ДП "Управління по бурінню технічних свердловин" банкрутом. Відкрив ліквідаційну процедуру щодо банкрута ДП "Управління по бурінню технічних свердловин" на 12 місяців. Призначив ліквідатором банкрута - ДП "Управління по бурінню технічних свердловин" голову ліквідаційної комісії Кириченка Є.О. Ліквідатори банкрута у даній справі неодноразово змінювалися. Ухвалою від 15.12.2020 господарський суд призначив ліквідатором банкрута арбітражного керуючого Іващука В.А.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 Кодексу України з процедур банкрутства (далі КУзПБ) провадження у справах про банкрутство регулюється цим Кодексом, Господарським процесуальним кодексом України, іншими законами України.
Застосування положень Господарського процесуального кодексу України (далі ГПК України) та інших законодавчих актів України здійснюється з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
За ч. 9 ст. 96 КУзПБ припинення, продовження повноважень та відсторонення від виконання обов`язків керуючих санацією, ліквідаторів державних підприємств та господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі, здійснюються господарським судом за наявності підстав та в порядку, встановленому цим Кодексом.
Арбітражний керуючий у справі про банкрутство державних підприємств та господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі, повинен скласти іспит за програмою підготовки арбітражних керуючих у справах про банкрутство державних підприємств та господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі.
Відомості про наявність свідоцтва про проходження підготовки у справах про банкрутство державних підприємств та господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі відображаються в Єдиному реєстрі арбітражних керуючих, адміністратором якого є Міністерство юстиції України.
При визначенні кандидатури арбітражного керуючого для призначення у справі про банкрутство державних підприємств та господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі, господарський суд досліджує питання про наявність у такої особи свідоцтва про проходження підготовки у справах про банкрутство державних підприємств та господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі.
Арбітражний керуючий для виконання повноважень розпорядника майна або керуючого реструктуризацією, у разі відсторонення розпорядника майна або керуючого реструктуризацією від виконання повноважень, керуючий санацією, керуючий реалізацією та ліквідатор призначаються господарським судом за клопотанням комітету кредиторів (у справі про банкрутство юридичної особи) чи зборів кредиторів (у справі про неплатоспроможність фізичної особи). (абз 2 ч. 1 ст. 28 КУзПБ)
За ч. 4 ст. 28 КУзПБ, зокрема, відсторонення арбітражного керуючого від виконання повноважень здійснюється господарським судом за клопотанням учасника провадження у справі або за власною ініціативою у разі:
1) невиконання або неналежного виконання обов`язків, покладених на арбітражного керуючого;
2) зловживання правами арбітражного керуючого;
3) подання до суду неправдивих відомостей;
4) відмови арбітражному керуючому в наданні допуску до державної таємниці або скасування раніше наданого допуску, якщо такий допуск є необхідним для виконання обов`язків, визначених цим Кодексом;
5) припинення діяльності арбітражного керуючого;
6) наявності реального чи потенційного конфлікту інтересів.
За наявності підстав для відсторонення арбітражного керуючого від виконання повноважень або за клопотанням комітету кредиторів господарський суд протягом 14 днів постановляє ухвалу про відсторонення арбітражного керуючого від виконання повноважень. (ч. 4 ст. 28 КУзПБ)
Ухвалою від 15.02.2024 господарський суд розгляд справи призначив на 12:20 29.02.2024. Зобов`язав ліквідатора, арбітражного керуючого Іващука В.А. до засідання суду надати господарському суду: документальні докази наявності у останнього свідоцтва про проходження підготовки у справах про банкрутство державних підприємств та господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі.
До господарського суду 19.02.2024 надійшло клопотання №10-79-4167 від 13.02.2024 Фонду державного майна України про відсторонення арбітражного керуючого Іващука В.А. від виконання повноважень ліквідатора у даній справі з вимогами:
1. Відсторонити арбітражного керуючого Іващука В.А. від виконання повноважень ліквідатора ДП "Управління по бурінню технічних свердловин" у справі №912/24/14.
2. Призначити іншого арбітражного керуючого для виконання повноважень ліквідатора ДП "Управління по бурінню технічних свердловин" у справі №912/24/14 за допомогою автоматизованої системи з відбору кандидатів на призначення арбітражного керуючого (розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора) у справах про банкрутство.
22.02.2024 до господарського суду від ліквідатора, арбітражного керуючого Іващука В.А. надійшло клопотання №14/24-ск від 14.02.2024 з вимогами:
1. Відсторонити його від виконання повноважень ліквідатора ДП "Управління по бурінню технічних свердловин".
2. Затвердити фінансовий звіт про нарахування та виплату основної грошової винагороди ліквідатора за період з 15.12.2020р. по 31.01.2024р. в загальній сумі 723 300,00 грн., з яких заборгованість ліквідатору складає 567 100,00 грн.
3. У зв`язку із воєнними діями, постійними тривогами, та логістичними проблемами розгляд даного клопотання проводити без його участі.
В такому клопотанні ліквідатора зазначено, що розглянувши клопотання Фонду держмайна України від 13.02.2024, надіслане на його електронну пошту, про його відсторонення від участі у даній справі, повідомляє суд про наступне.
Клопотання підтримує повністю, так як він не проходив підготовку у справах про банкрутство державних підприємств, і не має бажання його пройти.
28.02.2024 до господарського суду надійшло клопотання №110-0901-7/12526 від 28.02.2024 Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області кандидатуру ліквідатора банкрута ДП "Управління по бурінню технічних свердловин" визначити шляхом автоматизованого відбору із застосуванням Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи з числа арбітражних керуючих, внесених до Єдиного реєстру арбітражних керуючих України, за принципом випадкового вибору. Оскільки, на виконання ухвали Господарського суду Кіровоградської області від 15.02.2024 по справі №912/24/14 про банкрутство ДП "Управління по бурінню технічних свердловин", головним управлінням Пенсійного фонду України в Кіровоградській області (далі - головне управління) 22.02.2024 надіслано запрошення на засідання комітету кредиторів, яке запропоновано провести 27.02.2024, усім членам комітету кредиторів.
Відповідно, господарський суд дійшов висновку про необхідність здійснити автоматизований відбір із застосуванням Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи з числа арбітражних керуючих, внесених до Єдиного реєстру арбітражних керуючих України, за принципом випадкового вибору для визначення кандидатури арбітражного керуючого на призначення ліквідатором банкрута.
При цьому в період з 28.03.2024 по 10.04.2025 господарський суд зробив 21 запит на автоматичне визначення кандидатури арбітражного керуючого (повторно).
Жоден із 21 арбітражних керуючих визначених шляхом автоматизованого відбору не надав суду заяву про участь у цій справі.
Крім цього, формуючи відповідні запити господарський суд зазначав спеціалізацію за організаційно-правовою формою господарювання: Державне підприємство.
Не дивлячись на це у всіх без виключення 21 довідках щодо кандидатури арбітражного керуючого (повторно) містяться відомості, що відповідно до п. 4.1 Положення про автоматизовану систему з відбору кандидатів на призначення арбітражного керуючого у справах про банкрутство вибір здійснювався без врахування відомостей про Перелік арбітражних керуючих, які можуть призначатися господарським судом на державні підприємства та підприємства, у статутному капіталі яких частка державної власності перевищує 50 відсотків, а також підприємства, до яких у Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" та/або її дочірнього підприємства, що здійснювало постачання природного газу на підставі ліцензії, виникли вимоги щодо сплати заборгованості за поставлений/спожитий природний газ.
В засіданні суду 25.03.2025 повноважним представником Фонду державного майна України заявлено усне клопотання про виклик в засідання суду повноважного представника регіонального управління державного органу з питань банкрутства з метою вирішення питання щодо кандидатури арбітражного керуючого для призначення ліквідатором банкрута.
За ст. 3 КУзПБ державний орган з питань банкрутства, зокрема:
- сприяє створенню організаційних, економічних, інших умов, необхідних для реалізації процедур відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом, у тому числі процедур банкрутства державних підприємств та господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі;
- формує та веде Єдиний реєстр арбітражних керуючих України, Єдиний реєстр боржників, відносно яких відкрито провадження у справі про банкрутство (неплатоспроможність), що є складовими частинами автоматизованої системи "Банкрутство та неплатоспроможність", і встановлює порядок подання відомостей (інформації), необхідних для ведення зазначених реєстрів;
- встановлює порядок здійснення контролю за діяльністю арбітражних керуючих, перевірки організації їх роботи, дотримання ними вимог законодавства з питань банкрутства;
- здійснює інші передбачені законом повноваження.
Відповідно до ст. 1 КУзПБ учасники у справі про банкрутство (неплатоспроможність) - сторони, арбітражний керуючий, державний орган з питань банкрутства, інші учасники справи про банкрутство, щодо прав або обов`язків яких існує спір, а також у випадках, передбачених цим Кодексом, Фонд державного майна України, Національний банк України, Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку, представник органу місцевого самоврядування, представник працівників боржника, уповноважена особа засновників (учасників, акціонерів) боржника.
Ухвалою від 27.03.2025 господарський суд у задоволенні клопотання №11/24-ск від 11.02.2025 арбітражного керуючого Іващука В.А. відмовив. Оголосив перерву у розгляді справи, клопотання №10-79-4167 від 13.02.2024 Фонду державного майна України про відсторонення арбітражного керуючого Іващука В.А. від виконання повноважень ліквідатора, вимоги п. 1 клопотання №14/24-ск від 14.02.2024 ліквідатора, арбітражного керуючого Іващука В.А. до 10.04.2025 - 15:00 год. Явку повноважного представника Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) в засідання суду визнав обов`язковою.
Повноважний представник Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) в засідання суду 10.04.2025 не з`явився, про наявність поважних причин неявки в таке засідання суду не повідомив.
Ухвалою від 11.04.2025 господарський суд оголосив перерву у розгляді справи, клопотання №10-79-4167 від 13.02.2024 Фонду державного майна України про відсторонення арбітражного керуючого Іващука В.А. від виконання повноважень ліквідатора, вимоги п. 1 клопотання №14/24-ск від 14.02.2024 ліквідатора, арбітражного керуючого Іващука В.А. до 22.04.2025 - 15:30 год. Явку повноважного представника Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) в засідання суду визнав обов`язковою.
У засіданні суду 22.04.2025 повноважний представник Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) зазначив, що даний орган не наділений повноваженнями надання пропозицій щодо кандидатури арбітражного керуючого для призначення ліквідатором державного підприємства.
До господарського суду 25.04.2025 від Кіровоградського обласного центру зайнятості надійшла заява про затвердження звіту ліквідатора.
28.04.2025 Фондом державного майна України подано до суду заяву з клопотанням про залишення клопотання №10-79-4167 від 13.02.2024 Фонду державного майна України у даній справі без розгляду.
За п. 5) ч. 1 ст. 226 ГПК України суд залишає позов без розгляду, якщо позивач до початку розгляду справи по суті подав заяву про залишення позову без розгляду.
Враховуючи визначене нормами ГПК України безумовне право заявника на залишення клопотання без розгляду, господарський суд заяву б/н від 28.04.2025 Фонду державного майна України задовольняє, клопотання №10-79-4167 від 13.02.2024 Фонду державного майна України про відсторонення арбітражного керуючого Іващука В.А. від виконання повноважень ліквідатора залишає без розгляду.
У пункті першому розділі шостому наказу Міністерства юстиції України від 13.08.2019 № 2536/5 "Про затвердження Положення про систему підготовки і перепідготовки осіб, які мають намір здійснювати діяльність арбітражного керуючого, підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації арбітражних керуючих" для призначення і здійснення повноважень у справах про банкрутство державних підприємств та господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі, арбітражний керуючий повинен скласти іспит за програмою з підготовки арбітражних керуючих у справах про банкрутство державних підприємств та господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі, в порядку, встановленому цим розділом, та отримати свідоцтво про проходження підготовки у справах про банкрутство державних підприємств та господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі.
Згідно пункту 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 20.03.2023 року № 2971-IX протягом шести місяців з дня набрання чинності цим Законом призначення арбітражних керуючих у справах про банкрутство державних підприємств або господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі, здійснюється господарськими судами без наявності свідоцтва про проходження підготовки у справах про банкрутство державних підприємств та господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі.
При вчиненні повторного запиту на автоматизоване визначення кандидатури арбітражного керуючого (повторно) створюється довідка щодо кандидатури арбітражного керуючого (повторно).
Однак, текст довідки щодо кандидатури арбітражного керуючого (повторно), як зазначено вище, містить застереження: "Відповідно до п. 4.1 Положення про автоматизовану систему з відбору кандидатів на призначення арбітражного керуючого у справах про банкрутство вибір здійснювався без врахування відомостей про Перелік арбітражних керуючих, які можуть призначатися господарським судом на державні підприємства та підприємства, у статутному капіталі яких частка державної власності перевищує 50 відсотків, а також підприємства, до яких у Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" та/або її дочірнього підприємства, що здійснювало постачання природного газу на підставі ліцензії, виникли вимоги щодо сплати заборгованості за поставлений/спожитий природний газ".
Описана ситуація ускладнює повторне визначення арбітражного керуючого, який має право здійснювати повноваження у справах про банкрутство державних підприємств та господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі та призводить до затягування строків розгляду справи про банкрутство.
В результаті звернення Господарського суду Кіровоградської області у березні 2024 до Державного підприємства "Інформаційні судові системи", зокрема, із пропозицією: при визначенні автоматизованою системою арбітражного керуючого, який має право здійснювати повноваження у справах про банкрутство державних підприємств та господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі та формуванні відповідної довідки, програмою враховувати відомості з Єдиного реєстру арбітражних керуючих щодо арбітражних керуючих, які мають право здійснювати повноваження у справах про банкрутство державних підприємств та господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі.
Від Державного підприємства "Інформаційні судові системи" за №2147/3/11-20-24 від 22.04.2024 надійшла відповідь на вказане звернення суду якою повідомлено, що між Державною судовою адміністрацією України та Міністерством юстиції України перебуває на стадії узгодження спільний проєкт наказу "Про затвердження Порядку електронної інформаційної взаємодії Державної судової адміністрації України та Міністерства юстиції України щодо обміну інформацією у справах про банкрутство (неплатоспроможність) та про арбітражних керуючих".
Згідно з проєктом зазначеного Порядку передбачається механізм отримання з Єдиного реєстру арбітражних керуючих України інформації про арбітражних керуючих, зокрема щодо проходження ними підготовки у справах про банкрутство державних підприємств та господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі.
Після технічної реалізації даного обміну інформацією у справах про банкрутство (неплатоспроможність) та про арбітражних керуючих, Підприємство, як адміністратор автоматизованої системи з відбору кандидатів на призначення господарським судом арбітражного керуючого у справах про банкрутство, забезпечить внесення цієї інформації до автоматизованої системи та автоматичне визначення арбітражного керуючого буде відбуватись з урахуванням інформації про наявність свідоцтва у арбітражних керуючих щодо проходження ними підготовки у справах про банкрутство державних підприємств та господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі тому недоцільно тимчасово додати відповідне нове значення в довідник "Причини повторного вчинення запиту" для документу "Запит на автоматичне визначення кандидатури арбітражного керуючого (повторно)".
Станом на даний час з зазначеної відповіді минув рік.
Відповідно, враховуючи відсутність пропозиції комітету кредиторів щодо кандидатури арбітражного керуючого для призначення ліквідатором банкрута, відсутність згоди 21 арбітражного керуючого визначених шляхом автоматизованого відбору на призначення ліквідатором банкрута, в тому числі у зв`язку з відсутністю обміну інформацією у справах про банкрутство між Державною судовою адміністрацією України та Міністерством юстиції України для коректного формування довідки щодо кандидатури арбітражного керуючого (повторно) з врахування відомостей про Перелік арбітражних керуючих, які можуть призначатися господарським судом на державні підприємства та підприємства, у статутному капіталі яких частка державної власності перевищує 50 відсотків, господарський суд дійшов висновку про необхідність, з метою вирішення питання призначення ліквідатора у даній справи, звернутися до Державної судової адміністрації України та Міністерства юстиції України з вимогою надати відомості щодо об`єктивних причин формування довідки щодо кандидатури арбітражного керуючого (повторно) без врахування відомостей про Перелік арбітражних керуючих, які можуть призначатися господарським судом на державні підприємства та підприємства, у статутному капіталі яких частка державної власності перевищує 50 відсотків та Перелік арбітражних керуючих, які можуть призначатися господарським судом на державні підприємства та підприємства, у статутному капіталі яких частка державної власності перевищує 50 відсотків.
Враховуючи викладені обставини, відповідно до положень ч. 2 ст. 216 ГПК України, господарський суд дійшов висновку про необхідність оголошення перерви у розгляді справи та вимоги п. 1 клопотання №14/24-ск від 14.02.2024 ліквідатора, арбітражного керуючого Іващука В.А.
Керуючись ст. 1-3, 9, 28, 61, 96, п. 2, 4 Прикінцевих та перехідних положень Кодексу України з процедур банкрутства, ст. 3, 12, 74, 216, 226, 234-235, 255 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
УХВАЛИВ:
1. Заяву б/н від 28.04.2025 Фонду державного майна України задовольнити.
Клопотання №10-79-4167 від 13.02.2024 Фонду державного майна України про відсторонення арбітражного керуючого Іващука В.А. від виконання повноважень ліквідатора залишити без розгляду.
2. Оголосити перерву у розгляді справи та вимоги п. 1 клопотання №14/24-ск від 14.02.2024 ліквідатора, арбітражного керуючого Іващука В.А. до 15.09.2052 - 11:00 год.
Засідання відбудеться у приміщенні Господарського суду Кіровоградської області за адресою: 25022, м. Кропивницький, вул. В`ячеслава Чорновола, 29/32, в залі суд. засідань №206.
3. Зобов`язати Державну судову адміністрацію України та Міністерство юстиції України надати господарському суду (через систему Електронний суд) до 13.05.2025 відомості щодо об`єктивних причин формування довідки щодо кандидатури арбітражного керуючого (повторно) без врахування відомостей про Перелік арбітражних керуючих, які можуть призначатися господарським судом на державні підприємства та підприємства, у статутному капіталі яких частка державної власності перевищує 50 відсотків, а також підприємства, до яких у Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" та/або її дочірнього підприємства, що здійснювало постачання природного газу на підставі ліцензії, виникли вимоги щодо сплати заборгованості за поставлений/спожитий природний газ.
4. Зобов`язати Міністерство юстиції України надати господарському суду (через систему Електронний суд) до 13.05.2025 Перелік арбітражних керуючих, які можуть призначатися господарським судом на державні підприємства та підприємства, у статутному капіталі яких частка державної власності перевищує 50 відсотків.
Ухвала набирає законної сили з моменту її прийняття та оскарженню не підлягає.
Копії ухвали направити: банкруту (засобами поштового зв`язку), кредиторам (ухвала суду від 30.09.2014, замість Олександрійського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Кіровоградської області та Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Кіровоградській області - Головному управлінню Пенсійного фонду України Кіровоградської області, ГУ ДФС у Кіровоградській області, замість Олександрійської ОДПІ ГУ Міндоходів у Кіровоградській області), Південному міжрегіональному управлінню Міністерства юстиції (м. Одеса), Олександрійській окружній прокуратурі, Кіровоградській обласній прокуратурі, гр. ОСОБА_1 (вул. Конєва, 29, с. Марто-Іванівка, м. Олександрія, Кіровоградської області, 28024), Фонду державного майна України, ліквідатору - арбітражному керуючому Іващуку В.А., Кіровоградському обласному центру зайнятості, замість Олександрійського міськрайонного центру зайнятості, Державній судовій адміністрації України та Міністерству юстиції України (для виконання).
Повний текст ухвали складено 30.04.2025.
Суддя Н.М. Коваленко
Повідомити учасників справи про відсутність у суду технічної можливості надавати інформацію про вебадресу судового рішення у Єдиному державному реєстрі судових рішень, одночасно з врученням (надсиланням/видачі) копії повного або скороченого такого рішення до затвердження Положення про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему та початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи.
Повідомити учасників справи про можливість ознайомитись з електронною копією судового рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень за його вебадресою: http://reyestr.court.gov.ua.
Вебадреса сторінки на офіційному вебпорталі судової влади України в мережі Інтернет, за якою учасники справи можуть отримати інформацію по справі, що розглядається: http://court.gov.ua/fair/sud5013.
Суд | Господарський суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 29.04.2025 |
Оприлюднено | 02.05.2025 |
Номер документу | 126973611 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи про банкрутство, з них: банкрутство юридичної особи |
Господарське
Господарський суд Кіровоградської області
Коваленко Н.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні