Рішення
від 30.04.2025 по справі 924/205/25
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29607, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1, e-mail: inbox@km.arbitr.gov.ua, тел.(0382)71-81-84


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"30" квітня 2025 р. Справа № 924/205/25

м. Хмельницький

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Танасюк О.Є., секретаря судового засідання Андрєєва В.І., розглянувши матеріали справи

за позовом Акціонерного товариства „Українська залізниця, м. Київ

до Товариства з обмеженою відповідальністю „Полонський спецкар`єр, Хмельницька обл., Шепетівський район, м. Полонне

про стягнення 138830 грн. штрафу за неправильно зазначену в накладній масу вантажу

Без повідомлення (виклику) сторін

Процесуальні дії по справі.

Ухвалою Господарського суду Хмельницької області від 05.03.2025 відкрито провадження у справі №924/205/25, постановлено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін, встановлено відповідачу строк для подання відзиву, позивачу строк для надання відповіді на відзив, відповідачу строк для подання заперечень.

Ухвалою суду від 30.04.2025 провадження у справі №924/205/25 закрито в частині позовних вимог про стягнення 22528,80 грн. добору провізної плати за перевезення надлишку вантажу від станції відправлення до станцій виявлення порушення на підставі п. 2 ч. 1 ст. 231 ГПК України.

Позиція позивача.

Позивач в обґрунтування позовних вимог посилається на неправильне зазначення відповідачем маси відправленого вантажу за накладною №34353094 від 13.11.2024, відповідно до якої зі станції Понінка Південно-Західної залізниці ТОВ „Полонський спецкар`єр було відправлено вагони №63857304 та №64051089з щебенем до станції призначення Одеса-Ліски Одеської залізниці. Про зазначене порушення на станції Подільськ 24.11.2024 складено комерційні акти №406802/45 та №406802/46. Зазначає, що в комерційному акті №406802/45 встановлено, що фактично вага вантажу у вагоні №63857304 склала 71150 кг, що більше ніж зазначено в накладній на 1250 кг та більше вантажопідйомності вагону на 1150 кг. У комерційному акті №406802/46 встановлено, що фактично вага вантажу у вагоні №64051089 склала 70650 кг, що більше ніж зазначено в накладній на 950 кг та більше вантажопідйомності вагону на 650 кг.

Вказує, що за вказане порушення Одеською залізницею нарахований відповідачу штраф в розмірі п`ятикратної провізної плати: 13883 грн. (провізна плата за 1 вагон відповідно до накладної) х 2 (кількість вагонів) х 5 = 138830 грн.

Позиція відповідач

Відповідач у відзиві на позовну заяву (від 20.03.2025) вважає позовні вимоги необґрунтовані та такими, що не підлягають задоволенню. Звертає увагу, що Козятинська дирекція залізничних перевезень Південно-західної залізниці, якій підпорядковується ст. Понінка, надала відповідь Одеській залізниці, що претензій щодо вантажовідправника немає та не вбачає порушення останнім правил заповнення перевізних документів щодо маси вантажу. Одеська залізниця склала акти загальної та комерційної форми, вбачаючи порушення зі сторони вантажовідправника щодо внесення відомостей про масу вантажу до перевізних документів. Повідомляє, що на підтвердження вказаних обставин, було направлено адвокатський запит до Акціонерного товариства „Українська залізниця. Одразу при надходженні відповіді та наданні документів, останні будуть подані до суду.

Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.

13.11.2024 за накладною №34353094 зі станції Понінка Південно-Західної залізниці відправником ТОВ „Полонський спецкар`єр було відправлено вагони №63857304 та №64051089 з вантажем - щебінь, станція призначення Одеса-Ліски Одеської залізниці, одержувач вантажу ТОВ „Гран ресурси. Під час заповнення вказаної накладної, відправником було зазначено масу вантажу у вагоні №63857304 69900 кг, у вагоні №64051089 69700 кг, провізна плата за один вагон становить 13883,00 грн. Правильність внесених відомостей підтверджено електронним цифровим підписом приймоздавальника вантажу ОСОБА_1

23.11.2024 на станції Подільськ Одеської залізниці складено акт загальної форми №3667 в якому виявлено комерційну несправність згідно протоколу зважування на динамічних тензометричних вагах поїзда виявлено в вагоні №64051089: брутто 97900 кг, тара 23600 кг, нетто 74300 кг, вантажопідйомність вагона 70000 кг, завантажено понад вантажопідйомність вагона 4300 кг. Вагон №64051089 відчеплений на перевірку.

Також 23.11.2024 на станції Подільськ Одеської залізниці складено акт загальної форми №3668 в якому виявлено комерційну несправність згідно протоколу зважування на динамічних тензометричних вагах поїзда виявлено в вагоні №63857304: брутто 98050 кг, тара 23500 кг, нетто 74550 кг, вантажопідйомність вагона 70000 кг, завантажено понад вантажопідйомність вагона 4550 кг. Вагон відчеплений на перевірку.

24.11.2024 залізницею було здійснено контрольне зважування зазначених вагонів та виявлено невідповідність маси вантажу порівняно з перевізним документом (перезавантаження), про що складено Звіт про зважування та комерційні акти №406802/45 та №406802/46.

У комерційному акті №406802/45 від 24.11.2024 встановлено, що на підставі акта загальної форми ст. Подільськ №3668 від 23.11.2024 вагон №63857304 по відправці вказаній на звороті даного акту був поданий на комісійне зважування, по документу значиться: вантаж щебінь нетто 69900 кг, тара 23500 кг, вантажопідйомність 70 т. При комісійному зважуванні на справних повірених вагонних електромеханічних вагах ВВ150Є ст. Подільськ (держповірка 09.05.2024) виявлено: вантаж щебінь брутто 94650 кг, тара 23500 кг, нетто 71150 кг, що більше ваги вказаної в документі на 1250 кг та понад вантажопідйомність вагона 1150 кг. Навантаження в вагоні нижче бортів 50-150 см, пагорбове. Течі по ст. Подільськ немає. Вагон технічно справний. Зважування вагона проводила агент комерційний ОСОБА_2 в присутності ДС Ратнер О.О., ДСМ Борденюк О.Ю., бригадира ПКО Оленко О.Ю.

У комерційному акті №406802/46 від 24.11.2024 встановлено, що на підставі акту загальної форми ст. Подільськ №3667 від 23.11.2024 вагон №64051039 по відправці вказаній на звороті даного акту був поданий на комісійне зважування, по документу значиться: вантаж щебінь 69700 кг; тара 23600 кг, вантажопідйомність 70 т. При комісійному зважуванні на справних повірених вагонах електромеханічних вагах ВВ150Є ст. Подільськ (держповірка 09.05.2024) виявлено: вантаж щебінь брутто 94250 кг, тара 23600 кг, нетто 70650 кг, що більше ваги вказаної в документі на 950 кг та понад вантажопідйомності вагона 650 кг. Навантаження в вагоні нижче бортів 50-150см. пагорбове. Течі по ст. Подільськ немає. Вагон технічно справний. Зважування вагона проводила агент ОСОБА_2 в присутності ДС Ратнер О.О., ДСМ Борденюк О.Ю., бригадира ПКО Оленко О.Ю.

Для усунення комерційної несправності та приведення маси вантажу до вантажопідйомності спірних вагонів, надлишок вантажу був вивантажений за забраний вантажовідправником, про що було складено акт про надлишок вантажу (щебінь) №51 від 25.11.2024.

25.11.2024 залізницею складено акт загальної форми №77 з якого слідує, що вагони відчеплено для перевірки маси вантажу від поїзда №2905 23.11 2024 о 17:24 год. Вагони простоювали в очікуванні зважування та виправлення комерційної несправності до 25.11.2024 15:20 год. Провізна плата Понінка - Подільськ 10 т 425 км; 9387,0 * 2 вагона = 18774,0 + (НДС - 3754,80) = 22528,80 грн.

В матеріалах справи наявний технічний паспорт зважувального приладу (ЗП) ВВ150Є від 05.05.2021 із записом про проходження держповірки 09.05.2024, згідно якого ваги придатні до експлуатації.

У листі 27.11.2024 за №74 начальник станції Подільськ просив начальника станції Понінка Південно-Західної залізниці стягнути з вантажовідправника 3556 ТОВ „Полонський спецкар`єр платіж згідно акту загальної форми №76 від 25.11.2024 на суму 12468,48 грн., згідно акту загальної форми №77 від 25.11.2024 на суму 22528,80 грн. та надати „номер накопичу вальної картки до 10.12.2024.

Як вбачається з накопичувальної картки №09120458 від 09.12.2024 року станцією Понінка Південно-Західної залізниці нараховано відповідачу штраф за перевантаження вагону понад вантажопідйомність в розмірі 22528,80 грн. за актом ст. Подільськ №77.

Зазначена сума штрафу була списана з ТОВ „Полонський спецкар`єр, що підтверджується Переліком №20241209 від 09.12.2024, наданим Філією Єдиного розрахункового центру залізничних перевезень АТ „Укрзалізниця. В графі штрафи вказаного Переліку зазначено посилання на накопичувальну картку №09120458, вид послуги штраф за перевезення вагону понад вантажопідйомність, в графі „всього проведено платежі вказано, що сума 22528,80 грн. списана.

В адвокатському запиті від 19.03.2025 №1903/1 адвокат Коваленко І.Д. просив АТ „Українська залізниця надати інформацію (копії документів, в яких міститься запитувана інформація): протоколи зважування вагонів №63857304 та №64051089 за 13.11.2024 (вантажовідправник ТОВ „Полонський спецкар`єр, код 3556); копія відповіді Козятинської дирекції залізничних перевезень Південно-західної залізниці направленої Одеській залізниці щодо проведеного розслідування про відповідність або невідповідність маси вантажу, зазначеної в накладній, який знаходився вагонах №63857304 та №64051089; копії відповіді на запит щодо погодних умов в період з 20.11.2024 по 23.11.2024, протягом якого вагони №63857304 та №64051089 знаходились на станції Рахни Вінницької області.

На момент розгляду спору в межах строку, передбаченого ст. 248 ГПК України, додаткові документи ТОВ „Полонський спецкар`єр не подавалися.

Норми права, застосовані судом, оцінка доказів, аргументів, наведених учасниками справи, та висновки щодо порушення, невизнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.

Відповідно до статті 908 Цивільного кодексу України перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти здійснюється за договором перевезення. Загальні умови перевезення визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

Згідно з положеннями статті 909 Цивільного кодексу України, які кореспондуються з положеннями статті 307 Господарського кодексу України, за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити довірений їй другою стороною (відправником) вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачу), а відправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.

Згідно із частиною 3 статті 909 Цивільного Кодексу України, укладення договору перевезення вантажу підтверджується складанням транспортної накладної (коносамента або іншого документа, встановленого транспортними кодексами (статутами).

Згідно зі статтею 3 Закону України "Про залізничний транспорт", законодавство про залізничний транспорт загального користування складається із законів України "Про транспорт", "Про особливості утворення акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування", цього Закону, Статуту залізниць України, який затверджується Кабінетом Міністрів України, та інших актів законодавства України.

Приписами статті 37 Статуту залізниць України, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 06.08.1998 №457 (далі Статут) визначено, що під час здавання вантажів для перевезення відправником має бути зазначена у накладній їх маса, вантажі, що перевозяться насипом і наливом, а також інші вантажі, зважування яких на вантажних вагах неможливе, зважуються на вагонних вагах. Маса вантажів визначається відправником.

Як зазначено в статті 6 Статуту, накладна - це основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил перевезення вантажів, і наданий залізниці відправником разом з вантажем.

Відповідно до пункту 1.2. Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 №644 (у редакції наказу Міністерства інфраструктури України від 08.06.2011 №138) (далі Правила) накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої особи-одержувача.

Згідно з п. 40 Правил приймання вантажів до перевезення, затверджених наказом Міністерства транспорту України №644 від 21.11.2000 перевізник має право перевірити правильність відомостей про вантаж, зазначених відправником у накладній, на станції відправлення, під час перевезення та на станції призначення.

За правилами статті 24 Статуту та пункту 5.5. Правил, вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ними у накладній.

Отже, чинним законодавством імперативно покладено на вантажовідправника відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ним у накладній, що є основним перевізним документом, який підтверджує укладення договору перевезення вантажу.

У пункті 2.3. Правил оформлення перевізних документів зазначено, що у графі 55 "Правильність внесених відомостей підтверджую" представник відправника вказує свою посаду, розписується, засвідчуючи правильність відомостей, указаних ним у перевізному документів.

Як вбачається з матеріалів справи, 13.11.2024 за накладною №34353094 зі станції Понінка Південно-Західної залізниці відправником ТОВ „Полонський спецкар`єр було відправлено вагони №63857304 та №64051089 з вантажем - щебінь, станція призначення Одеса-Ліски Одеської залізниці, одержувач вантажу ТОВ „Гран ресурси. Під час заповнення вказаної накладної, відправником було зазначено масу вантажу у вагоні №63857304 69900 кг, у вагоні №64051089 69700 кг

Правильність внесених відомостей підтверджено електронним цифровим підписом відповідальної особи ТОВ „Полонський спецкар`єр, Радчук Л.К. (графа 55 накладної).

Частиною 1 статті 26 Закону України "Про залізничний транспорт" передбачено, що обставини, які можуть служити підставою для майнової відповідальності перевізників, відправників і одержувачів вантажу, багажу, вантажобагажу, пасажирів засвідчуються актами.

Порядок і терміни складання актів, пред`явлення і розгляду претензій та позовів визначаються Статутом залізниць України відповідно до чинного законодавства України.

Так, статтею 129 Статуту залізниць України передбачено, що обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.

Комерційний акт складається для засвідчення таких обставин: а) невідповідності найменування, маси і кількості місць вантажу, багажу чи вантажобагажу натурою з даними, зазначеними у транспортних документах; б) у разі виявлення вантажу, багажу чи вантажобагажу без документів або документів без вантажу, багажу чи вантажобагажу; в) псування, пошкодження вантажу, багажу і вантажобагажу; г) повернення залізниці вкраденого вантажу, багажу або вантажобагажу.

Залізниця зобов`язана скласти комерційний акт, якщо вона сама виявила зазначені вище обставини або якщо про існування хоча б однієї з них заявив одержувач або відправник вантажу, багажу чи вантажобагажу.

В усіх інших випадках обставини, що виникли в процесі перевезення вантажу, багажу і вантажобагажу і які можуть бути підставою для матеріальної відповідальності, оформляються актами загальної форми.

Порядок складання комерційних актів та актів загальної форми встановлюється Правилами.

З огляду на наведені норми законодавства, підставою для покладення на відправника відповідальності за неправильне зазначення ним відповідних відомостей у накладній є акт загальної форми або комерційний акт, складений у випадках, передбачених статтею 129 Статуту.

Правила складання актів затверджені наказом Міністерства транспорту України №334 від 28.05.2002.

Відповідно до пункту 10 Правил складання актів, комерційний акт підписує начальник станції (його заступник), начальник вантажного району (завідувач вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчика, сортувальної платформи) і працівник станції, який особисто здійснював перевірку, а також одержувач, якщо він брав участь у перевірці. Крім того, у разі необхідності, до перевірки вантажу і підписання акта можуть бути залучені також інші працівники залізниці.

Пунктом 12 Правил складання актів передбачено, якщо при перевірці вантажу, який прибув з актом попутної станції, під час перевірки на станції призначення не буде виявлено різниці між даними акта, складеного на попутній станції, і фактичною наявністю та станом вантажу, багажу або вантажобагажу, то станція в розділі Є комерційного акта попутної станції вносить відмітку такого змісту: Під час перевірки вантажу (багажу, вантажобагажу) різниці проти цього акта не виявлено. Така відмітка засвідчується штемпелем станції і підписами осіб, указаних у пункті 10 цих Правил. Цей акт видається одержувачу на його вимогу, а копія його залишається на станції. Новий акт у цьому разі не складається. При невідповідності відомостей, указаних в акті попутної станції, фактичним даним, що виявились під час перевірки вантажу, багажу або вантажобагажу, складається новий комерційний акт.

24.11.2024 на станції Подільськ Одеської залізниці були складені два комерційних акта, що засвідчують невідповідність маси вантажу, зазначеній відповідачем у накладній, фактичній масі, що виявилась під час комісійного зважування.

Зокрема, в комерційному акті №406802/45 встановлено, що фактично вага вантажу у вагоні №63857304 склала 71150 кг, що більше ніж зазначено в накладній на 1250 кг та більш вантажопідйомності вагону на 1150 кг. У комерційному акті №406802/46 встановлено, що фактично вага вантажу у вагоні №64051089 склала 70650 кг, що більше ніж зазначено в накладній на 950 кг та більш вантажопідйомності вагону на 650 кг.

Комерційні акти підписані начальником (директором) станції ДС Ратнер О.О., начальником вантажного району Пилат О.Ю та агентом комерційним, який здійснював зважування ОСОБА_2 .

Судом враховується, що комерційні акти №406802/45 та №406802/46 від 24.11.2024 підписані належними особами у відповідності до п.10 Правил складання актів, за своєю формою та змістом відповідають вимогам Статуту залізниць України та Правил складання актів, а тому є належними доказами на підтвердження факту невідповідності маси, зазначеній у накладній, фактичній масі вантажу.

Згідно зі статтею 122 Статуту за неправильно зазначені у накладній масу, кількість місць вантажу, його назву, код та адресу одержувача з відправника, порта стягується штраф у розмірі згідно із статтею 118 цього Статуту. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли. Аналогічні положення містяться у п. 5.5 Правил оформлення перевізних документів

Відповідно до статті 118 Статуту залізниць України за пред`явлення вантажу, який заборонено до перевезень або який потребує під час перевезення особливих заходів безпеки, та з неправильним зазначенням його найменування або властивостей з відправника, крім заподіяних залізниці збитків і витрат, стягується штраф у розмірі п`ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення.

При цьому, зазначений штраф, відповідно до пунктів 118, 122 Статуту, стягується з вантажовідправника за сам факт допущення вантажовідправником зазначених порушень, встановлених залізницею на станції призначення або під час перевезення, незалежно від того, чи завдано залізниці у зв`язку з цим збитки.

В даному випадку штрафна санкція не є договірною, а випливає зі зазначених положень Статуту залізниць України, якими чітко визначено розмір штрафу.

Згідно накладної №34353094 від 13.11.2024 провізна плата за перевезення вантажу за один вагон становить 13883,00 грн.

Позивачем правомірно, відповідно до положень ст. ст. 118, 122 Статуту залізниць нараховано штраф у п`ятикратному розмірі від провізної плати в розмірі 138830,00 грн. (13883 х 2 вагони х 5).

З огляду на викладене, вимоги позивача про стягнення 138830,00 грн. штрафу за неправильно зазначену в накладній масу вантажу є правомірними та підлягають задоволенню.

Розподіл судових витрат між сторонами.

Витрати зі сплати судового збору відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України покладаються на відповідача у зв`язку із задоволенням позовних вимог.

Керуючись ст. ст. 2, 20, 24, 73, 74, 126, 129, 232, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю „Полонський спецкар`єр (30501, Хмельницька область, Шепетівський район, м. Полонне, вул. Герасимчука Академіка, 190В, код ЄДРПОУ 39121538) на користь Акціонерного товариства „Українська залізниця (03150, м. Київ, вул. Є.Гендройця, 5, код ЄДРПОУ 40075815) 138830,00 грн. (сто тридцять вісі тисяч вісімсот тридцять гривень 00 коп.) штрафу за неправильно зазначену в накладній масу вантажу, 2083,85 грн. (дві тисячі вісімдесят три гривні 85 коп.) витрат по оплаті судового збору.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ст. 241 ГПК України)

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів після його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення (ст. 256 ГПК України).

Апеляційна скарга подається до Північно-західного апеляційного господарського суду в порядку, передбаченому ст. 257 ГПК України.

Повне рішення складено 30.04.2025.

СуддяО.Є. Танасюк

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення30.04.2025
Оприлюднено02.05.2025
Номер документу126974387
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають з правочинів щодо акцій, часток, паїв, інших корпоративних прав в юридичній особі перевезення, транспортного експедирування, з них залізницею, з них

Судовий реєстр по справі —924/205/25

Рішення від 30.04.2025

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Танасюк О.Є.

Ухвала від 30.04.2025

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Танасюк О.Є.

Ухвала від 05.03.2025

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Танасюк О.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні