Справа № 161/7919/25
Провадження № 1-кс/161/2466/25
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
про відсторонення від посади
м. Луцьк 28 квітня 2025 року
Луцький міськрайонний суд Волинської області у складі:
слідчого судді ОСОБА_1 ,
за участю секретаря судового засідання ОСОБА_2 ,
прокурора ОСОБА_3 ,
слідчого ОСОБА_4 ,
захисника ОСОБА_5 ,
підозрюваного ОСОБА_6 ,
розглянувши клопотання старшого детектива Територіального управління БЕБ у Волинській області ОСОБА_4 , погодженого із прокурором відділу нагляду за додержанням законів органами Бюро економічної безпеки України Волинської обласної прокуратури ОСОБА_7 , про відсторонення від посади:
ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця с. Тростянець Волинської області, громадянина України, голови Ківерцівської міської ради, зареєстрованого за адресою: АДРЕСА_1 , проживаючого за адресою: АДРЕСА_2 ,
раніше не судимого,
про те, що він підозрюється у скоєнні кримінального правопорушення, передбаченого ч.5 ст. 191 КК України, -
ВСТАНОВИВ:
До Луцького міськрайонного суду Волинської області надійшло клопотання старшого детектива Територіального управління БЕБ у Волинській області ОСОБА_4 , погодженого із прокурором відділу нагляду за додержанням законів органами Бюро економічної безпеки України Волинської обласної прокуратури ОСОБА_7 , про відсторонення від посади ОСОБА_6 .
Клопотання про відсторонення від посади відповідає вимогам ст.ст.155, 158 КПК України.
Із клопотання вбачається, що ОСОБА_6 , будучи обраним головою Ківерцівської міської ради відповідно до рішення Ківерцівської міської ради №1/2 від 24.11.2020 «Про підсумки виборів, визнання повноважень та реєстрацію депутатів Ківерцівської міської ради та Ківерцівського міського голови та Ківерцівської міської територіальної громади», у відповідності до ст. 42 Закону України«Про службу в органах місцевого самоврядування» (далі - Закон) склав присягу та набув повноважень новообраного голови Ківерцівської міської ради.
У зв`язкуіз зайняттямпосади міськогоголови ОСОБА_6 повинен бувкеруватись нормамичинного законодавствата діятилише напідставі,в межахповноважень тау спосіб,передбачені Конституцієюі законамиУкраїни,згідно зякими:сільський,селищний,міський головає головноюпосадовою особоютериторіальної громадивідповідного міста ст.12Закону України«Про місцевесамоврядування»; органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції - ч. 3 ст. 24 Закону України «Про місцеве самоврядування»; міський голова укладає від імені територіальної громади, ради та її виконавчого комітету договори відповідно до законодавства; видає розпорядження у межах своїх повноважень - п. 16, 20 ст. 42 Закону України «Про місцеве самоврядування»; міський голова є розпорядником бюджетних коштів ч. 4 ст. 42 Закону України «Про місцеве самоврядування»; міський голова несе персональну відповідальність за здійснення наданих йому законом повноважень ч. 5 ст. 42 Закону України «Про місцеве самоврядування».
Також, у відповідності до положень підп. «б» п. 1 ч. 1 ст. 3 Закону України «Про запобігання корупції» ОСОБА_6 являвся особою, уповноваженою на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.
Крім того, обіймаючи в органах місцевого самоврядування посаду, пов`язану з виконанням організаційно - розпорядчих та адміністративно -господарських функцій, відповідно до ч. 3 ст. 18 Кримінального кодексу України, а також п. 1 прим. до ст. 364 КК України, ОСОБА_6 являвся службовою особою.
У відповідності до положень п.1 ч. 1 ст. 2 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) органи місцевого самоврядування відносяться до замовників, які здійснюють закупівлі відповідно до цього Закону.
Статтею 5Закону визначено,що закупівліздійснюються запринципами добросовісноїконкуренції середучасників; максимальноїекономії,ефективності тапропорційності; відкритостіта прозоростіна всіхстадіях закупівель; недискримінаціїучасників тарівного ставленнядо них; об`єктивногота неупередженоговизначення переможцяпроцедури закупівлі/спрощеноїзакупівлі; запобігання корупційним діям і зловживанням.
Частиною 4 ст. 5 Закону замовникам заборонено встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників.
Відповідно до ч. 5 ст. 5 Закону передбачено, що замовники, учасники процедур закупівлі, суб`єкт оскарження, а також їхні представники повинні добросовісно користуватися своїми правами, визначеними цим Законом. Забороняється зловживання правами, у тому числі правом на оскарження рішень, дії чи бездіяльності замовника.
Разом з тим, наказом Мінекономіки від 08.06.2021 № 40 затверджено «Примірне положення про уповноважену особу», яким функції під час здійснення процедур закупівель покладено на уповноважену особу, тобто службову (посадову) чи іншу особу, яка є працівником замовника і визначена відповідальною за організацію та проведення процедур закупівель/спрощених закупівель згідно ізЗакономна підставі власного розпорядчого рішення замовника або трудового договору (контракту).
Поряд з цим, не бажаючи делегувати повноваження з проведення закупівель уповноваженій особі, маючи намір залишити за собою можливість впливу на прийняття будь-яких рішень в процесі організації та здійснення закупівель, реалізуючи свої владні повноваження, якими був наділений в силу зайняття посади міського голови, ОСОБА_6 , з метою проведення закупівель Ківерцівською міською радою, у відповідності до нормативно-правових актів, що регулюють сферу публічних закупівель, зокрема, Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, що затверджені постановою Уряду від 12.10.2022 № 1178 (далі - Особливості), розробив та затвердив власним розпорядженням № 207-р від 28.12.2022 «Порядок взаємодії між структурними підрозділами під час планування та проведення закупівель» (далі - Порядок), яким визначив механізм внесення закупівель до річного плану закупівель ради, ініціювання заявок на здійснення закупівель уповноваженою особою та взаємодії між зацікавленими й задіяними у процесі закупівель структурними підрозділами Ківерцівської міської ради.
Вказаним Порядком ОСОБА_6 створив умови для повного контролю за проведенням закупівель, унормувавши, що міський голова виступає ініціатором закупівлі, на підставі наявної потреби подає уповноваженій особі замовника заявки на внесення закупівель до плану, що містять інформацію про майбутню закупівлю та її очікувану вартість; підписує та подає Уповноваженій особі розроблені даним Порядком документи (заявки на проведення закупівлі; обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, визначеної очікуваної вартості предмета закупівлі, статі витрат згідно з КЕКВ або фінансовим планом; технічні вимоги до предмета закупівлі (технічна специфікація), вимоги до кваліфікації учасників (за потреби) та спосіб їх документального підтвердження (за потреби); проект договору про закупівлю, погоджений у порядку, визначеному розпорядчими документами Замовника.
При цьому, п. 4.2 Розділу IV Порядку, яким регулюються питання взаємодії між структурними підрозділами під час укладення договору про закупівлю, ОСОБА_6 визначив, що у випадках, передбачених п. 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабміну від 12.10.2022 №1178, за відповідність пропозиції та вибір контрагента відповідає ініціатор закупівлі. При цьому, ініціатором закупівлі, згідно п. 1.3.1 Порядку, є міський голова.
Таким чином, ОСОБА_6 залишив за собою право одноосібного вибору контрагента під час проведення закупівель в Особливий період.
Досудовим розслідуванням встановлено, що 02.05.2023 за вих. № 1736/255/0166 до Ківерцівської міської ради надійшло клопотання командира військової частини НОМЕР_1 ОСОБА_8 щодо придбання для потреб вказаної військової частини та передачі на безоплатній основі двох бензовозів на шасі, 18 м3 та 18,5 м3, колісної форми 6x2, не раніше 2010 року випуску.
Розглядаючи вказане клопотання, ОСОБА_6 вирішив обрати суб`єкта господарювання, за допомогою якого Ківерцівська міська рада могла б придбати запитувані транспортні засоби, та здійснив моніторинг цін на ринку на запитуваний товар.
Як встановлено досудовим розслідуванням, середньоринкова вартість запитуваних транспортних засобів, (технічні та якісні характеристики яких згодом були уточнені у відповідних документах проведеної закупівлі) становила: марки «RENAULT» моделі «PREMIUM», 2011 року виготовлення, без врахування коефіцієнту на пошкодження та пробігу - 2 156 622,58 грн, а транспортного засобу марки «RENAULT» моделі «PREMIUM», 2010 року виготовлення, без врахування коефіцієнту на пошкодження та пробігу - 2090792,43 гривень. Вказана вартість транспортних засобів у подальшому підтверджена висновками транспортно - товарознавчих експертиз.
Будучи добре знайомим з директором ТОВ «Спецкомунтех» (код ЄДРПОУ 41898871) ОСОБА_9 , з яким упродовж листопада 2021 березня 2023 років неодноразово укладав від імені Ківерцівської міської ради договори поставок транспортних засобів, зокрема, спеціалізованої техніки (великовантажних мототранспортних засобів для комунальних підприємств) та машин для земляних робіт (бульдозерів), шляхом проведення процедур закупівель, ОСОБА_6 вирішив здійснити закупівлю необхідних транспортних засобів саме у нього.
З цією метою ОСОБА_6 , у невстановлений досудовим розслідуванням спосіб, час та місці, але не пізніше 09.05.2023, обумовив з ОСОБА_9 можливість поставки останнім запитуваних транспортних засобів. З повідомленого ОСОБА_10 ОСОБА_6 дізнався, що необхідних йому транспортних засобів в ОСОБА_10 немає, однак, обговоривши середньоринкові ціни на такі транспортні засоби, які на той час коливались в межах від півтора до двох мільйонів гривень за одиницю та кошти, які ОСОБА_6 планує витратити на проведення вказаних закупівель, а саме близько 10 мільйонів гривень, у них виник спільний злочинний умисел на розтрату коштів Ківерцівської територіальної громади на користь юридичної особи, підконтрольної ОСОБА_10 , яка за задумом останніх повинна була бути обраною для укладення прямого договору на поставку товарів.
Відтак, ОСОБА_6 разом з ОСОБА_10 для реалізації задуманого, з метою вчинення розтрати майна Ківерцівської територіальної громади, розробили детальний план, яким передбачили конкретний розподіл ролей та функцій його учасників.
Так, ОСОБА_6 , як Ківерцівський міський голова, повинен був вжити усіх необхідних заходів для того, аби, проминувши процедуру відкритих торгів, забезпечити проведення закупівлі без застосування електронної системи та створити усі необхідні умови для укладення прямого договору поставки з підконтрольною ОСОБА_10 юридичною особою, а останній, в свою чергу, повинен був надати до Ківерцівської міської ради комерційні пропозиції від підконтрольних йому юридичних осіб, тим самим уможлививши обрання для укладення договору поставки потрібного суб`єкта господарювання.
В той же час, ОСОБА_6 , розуміючи, що реалізувати задумане без уповноважених осіб Ківерцівської міської ради, які здійснюють процедури закупівлі товарів, робіт та послуг у відповідності до Закону України «Про публічні закупівлі», наказу Мінекономіки від 08.06.2021 № 40 «Про затвердження Примірного положення про уповноважену особу» та інших нормативно правових актів, які унормовують такі процедури, йому не вдасться, вирішив залучити до втілення свого протиправного задуму осіб, з числа підпорядкованих йому працівників, а саме начальника відділу з питань публічних закупівель та договірної роботи апарату Ківерцівської міської ради та її виконавчого комітету ОСОБА_11 та головного спеціаліста вказаного відділу ОСОБА_12 , яким не став повідомляти про свої дійсні наміри на розтрату коштів територіальної громади на користь юридичної особи та досягнуту з ОСОБА_10 змову на придбання транспортних засобів за завищеними цінами.
Встановлено, що наказом № 1 від 28.12.2022 «Про призначення уповноважених осіб, відповідальних за організацію та проведення закупівель товарів, робіт і послуг, та розмежування їхніх повноважень і обов?язків у Відділі публічних закупівель та договірної роботи апарату Ківерцівської міської ради та її виконавчого комітету», у зв?язку із прийняттям розпорядження міського голови № 207-р від 28 грудня 2022 року «Про затвердження Порядку взаємодії між структурними підрозділами під час планування та проведення закупівель», для удосконалення організаційної структури Відлілу з питань публічних закупівель та договірної роботи апарату Ківерцівської міської ради та її виконавчого комітету, проведення відкритих торгів з особливостями та закупівель через систему «Прозорро Маркет» залишено за начальником відділу ОСОБА_11 та призначено уповноваженою особою, відповідальною за проведення закупівель, укладених без використання електронної системи закупівель, за закупівлі за виключеннями, які передбачені пунктом 13 Особливостей, та оприлюднення інформації про закупівлі в електронній системі закупівель, - головного спеціаліста відлілу ОСОБА_12 .
У відповідності до ст. 54 Закону України «Про місцеве самоврядування», ОСОБА_6 розумів, що відділи, управління та інші виконавчі органи ради є підзвітними і підконтрольними, серед іншого, йому, як міському голові, а відтак, ОСОБА_11 та ОСОБА_12 , будучи посадовими особами Ківерцівської міської ради, в силу повноважень та обов`язків, передбачених їхніми посадовими інструкціями, з якими останні ознайомлені під підпис 25.11.2020 та 18.10.2021, відповідно, перебували у його прямому підпорядкуванні і зобов`язані були виконувати його законні вимоги та вказівки.
Діючи за заздалегідь розробленим з ОСОБА_10 злочинним планом, добре орієнтуючись в законодавстві, що регулює процедури проведення закупівель, маючи досвід укладення цивільно-правових угод за тендерними процедурами, ОСОБА_6 розумів, що задля того, аби укласти прямий договір поставки з ОСОБА_10 , як представником юридичної особи, що постачатиме транспортні засоби за завищеними цінами, необхідно спершу провести процедуру відкритих електронних торгів через систему «Прозорро Маркет», при цьому вживши штучно створених заходів для того, аби усунути потенційно можливих добросовісних учасників закупівлі, зробивши таким чином так, аби вказані торги не відбулись.
Продовжуючи спільний з ОСОБА_10 злочинний умисел на розтрату кошів територіальної громади, які перебували у його віданні, в силу займаної ним посади міського голови, ОСОБА_6 02.05.2023 передав клопотання командира військової частини НОМЕР_1 ОСОБА_11 для організації роботи.
При цьому, ОСОБА_6 , керуючись розділом III «Порядку взаємодії між структурними підрозділами під час планування та проведення закупівель», у відповідності до якого він, як ініціатор закупівлі, мав внести необхідні дані в документи, передбачені цим ж Порядком, склав та засвідчив власноручним підписом:- заявку № 164 «Про проведення закупівлі» (без дати), в якій зазначив: предмет закупівлі-бензовози б/уза кодомДК 021:2015-34140000-0великовантажні мототранспортнізасоби,в кількостідвох одиницьдля забезпеченняпотреб ЗСУ,з розміромбюджетного призначенняза кошторисомабо очікуваноювартістю назагальну суму10300000грн,достеменно знаючи,що вказананим сумає завищеноюу порівнянніз середньоринковоюбільше,ніж нашість мільйонівгривень,таким чиномштучно завищившивказану очікуванувартість закупівліз метоюподальшої розтратикоштів Ківерцівськоїтериторіальної громадина користьпідконтрольної ОСОБА_10 юридичної особи; - технічне завдання до предметів закупівлі, зокрема щодо технічних характеристик двох бензовозів не раніше 2010 року, б/у, Євро 5, дизель, об`єм двигуна від 7000 до 7500 см3 та від 10500 до 11000 см3, коробка механічна та автоматична;- обґрунтування, в якому вказав технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі, умови і строки оплати товару;- проект договору поставки;- заявку № 164 «Про внесення закупівлі до річного плану закупівель», в якій, серед іншого, вказав суму очікуваної вартості 10 300 000 грн, вид закупівлі відкриті торги з особливостями.
При цьому, достеменно знаючи, що у відповідності до п. 61 Розділу X Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про державні закупівлі», тимчасово, з 2022 року строком на 10 років, встановлюються такі особливості здійснення закупівель, якщо вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень, замовник здійснює закупівлю товарів, визначених підпунктом 2 цього пункту (серед яких і великовантажні мототранспортні засоби), виключно якщо їх ступінь локалізації виробництва дорівнює чи перевищує у 2023 році - 15 відсотків; однак, відповідно до абзаців 4, 6 п. 3 «Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України Про публічні закупівлі, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 № 1178 (в редакції станом на травень 2023 року) положення пункту 61 розділу X Прикінцеві та перехідні положення Закону не застосовуються замовниками у разі здійснення замовником закупівлі товару для потреб Збройних Сил, інших військових формувань, правоохоронних органів на їх запит з подальшою передачею таких товарів на облік запитувача, на виконання розробленого та узгодженого з ОСОБА_10 злочинного плану, ОСОБА_6 дав вказівку ОСОБА_11 , яка не була обізнана з їхніми дійсними намірами, спрямованими на розтрату коштів територіальної громади, зазначити локалізацію 15% в технічній документації до предмета закупівлі - бензовозів моделі Renault Premium, 2010 та 2011 року випуску, таким чином, встановивши дискримінаційні вимоги до учасників, чим фактично унеможливив участь добросовісних суб`єктів господарювання у відкритих торгах.
Як наслідок, за результатами оприлюдненої публічної закупівлі в системі Prozorro (з використанням електронного майданчика «ZAKUPKI.PROM.UA»), закупівля з ідентифікатором UA-2023-05-09-013982-a не відбулася через відсутність пропозицій, про що 17.05.2023 вказаною системою автоматично сформовано та оприлюднено відповідний Звіт.
Вказане дало можливість застосувати процедуру закупівлі необхідних транспортних засобів без використання електронної системи, проведення якої забезпечувала підконтрольна ОСОБА_6 ОСОБА_12 .
Слідуючи розробленому спільно з ОСОБА_10 злочинному плану, ОСОБА_6 , у невстановленому досудовим розслідуванням місці та часі, але не пізніше 18.05.2023, повідомив ОСОБА_10 про те, що відкриті електронні торги не відбулись, що дає змогу перейти до наступного етапу плану - проведення прямої закупівлі, шляхом укладення договору поставки з підконтрольною останньому юридичною особою, для реалізації якого ОСОБА_10 необхідно через ОСОБА_11 забезпечити надходження до Ківерцівської міської ради комерційних пропозицій від підконтрольних йому юридичних осіб щодо необхідних транспортних засобів. При цьому, завданням ОСОБА_10 було надати декілька таких пропозицій для того, аби можна було обрати найбільш економічно вигідний варіант та створити видимість законності проведення даної процедури закупівлі.
У продовження реалізації спільного з ОСОБА_10 злочинного задуму, ОСОБА_6 склав та підписав:- заявку №198 на проведення закупівлі (без дати) без використання електронної системи, із зазначенням технічних характеристик двох бензовозів (на шасі Renault Premium: 2010 року випуску, Євро 5, двигун 7146 см3, 6x2 та 2011 року випуску, Євро 5, двигун 11000 см3,6x2)та розмірубюджетного призначенняза кошторисомабо очікуванувартість предметазакупівлі врозмірі 10299600грн,достеменно знаючи,що вказананим сумає завищеноюу порівнянніз середньоринковоюбільше,ніж нашість мільйонівгривень,таким чиномштучно завищившивказану очікуванувартість закупівліз метоюподальшої розтратикоштів Ківерцівськоїтериторіальної громадина користьпідконтрольної ОСОБА_10 юридичної особи; - технічне завдання до предметів закупівлі, зокрема щодо технічних характеристик двох бензовозів не раніше 2010 року, б/у, Євро 5, дизель, об`єм двигуна від 7000 до 7500 см3 та від 10500 до 11000 см3, коробка механічна та автоматична;- обґрунтування, в якому вказав технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі, умови і строки оплати товару;- проект договору поставки;- заявку № 198 «Про внесення закупівлі до річного плану закупівель», в якій, серед іншого, вказав суму очікуваної вартості 10299 600 грн, вид закупівлі без використання електронної системи відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» з урахуванням підпункту 6 пункту 13 постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.
Усі вищеперелічені документи ОСОБА_6 передав для організації проведення необхідної закупівлі ОСОБА_12 , якій не було відомо про дійсні спільні наміри останнього та ОСОБА_10 , давши при цьому вказівку ОСОБА_11 отримати від ОСОБА_10 необхідні комерційні пропозиції, попередньо сконтактувавши з ним, оскільки була з ним знайома, у зв`язку із проведенням попередніх тендерних закупівель спецтехніки для потреб Ківерцівської територіальної громади, з ОСОБА_12 , як уповноваженою особою на проведення закупівель без застосування електронної системи та з урахуванням Особливостей, що діють в період воєнного часу та 90 діб після його завершення.
Так, виконуючи свою частину попередньо узгодженого з ОСОБА_6 плану ОСОБА_10 , як директор ТОВ «Спецкомунтех», направив в Ківерцівську міську раду комерційну пропозицію із зображенням бензовоза на шасі DAF CF85, Євро 5, 20,9 м3 (5 секцій), рік випуску 2010, колісна формула 6х2, 260000 км, ціна 5700000,00 грн з ПДВ, яке, як встановлено в ході досудового розслідування, останнім було взято з мережі Інтернет (оголошення про продаж вказаного транспортну засобу, розміщене на польському інтернет-сайті «Truck1», який є сервісом реклами для купівлі-продажу нових і вживаних вантажних автомобілів, мікроавтобусів, тягачів, сільськогосподарської техніки, за посиланням https://www.truck1-pl.com/samochody-ciezarowe/samochody-ciezarowe-cysterny/daf-cf85а6643040.html. Таким чином, не маючи жодного відношення до вказаного транспортного засобу, який не перебував у власності ТОВ «Спецкомунтех», ОСОБА_10 створив видимість належної комерційної пропозиції.
Разом з тим, діючи від імені ТзОВ «Елсідо Юніон» (код ЄДРПОУ 43684844), у відповідності до доручення керівника вказаного товариства, ОСОБА_10 , у невстановлений досудовим розслідуванням час, але не пізніше 18.05.2023, направив до Ківерцівської міської ради ще одну комерційну пропозицію, в якій вказав два бензовози на шасі Renault Premium: 2010 рік випуску, Євро 5, двигун 7146 см3, 6x2, - 5150000 грн з ПДВ; 2011 рік випуску, Євро 5, двигун 11000 см3, 6x2, - 5150000 грн з ПДВ, які на момент скерування до Ківерцівської міської ради і до моменту реєстрацій в ТСЦ 0741 (31.05.2023) не перебували у власності ТзОВ «Елсідо Юніон», а належали фізичній особі ОСОБА_13 .
З вищенаведеного вбачається, що усі комерційні пропозиції були штучно створені ОСОБА_10 та подані ним, як однією особою, в інтересах двох юридичних осіб, що саме по собі свідчить про недобросовісну конкуренцію та навмисне створення умов для обрання необхідного переможця, вигідного замовнику.
Слідуючи розробленому спільно з ОСОБА_10 злочинному плану, вищеперелічені комерційні пропозиції ОСОБА_6 , шляхом вчинення 18.05.2023 резолюції «для організації роботи», через начальника відділу з питань публічних закупівель та договірної роботи апарату Ківерцівської міської ради та її виконавчого комітету ОСОБА_11 передав головному спеціалісту вказаного відділу ОСОБА_12 .
При цьому, досудовим розслідуванням доведено, що на момент розгляду ОСОБА_6 вищевказаних комерційних пропозицій, ні один із запропонованих транспортних засобів не належав суб`єктам господарювання, від яких було надіслано комерційні пропозиції (ТзОВ «Елсідо Юніон» та ТОВ «Спецкомунтех»), оскільки: бензовоз Renault Premium 2010 року випуску, Євро 5, двигун 7146 см3, 6x2 з 20.05.2023 до 31.05.2023 перебував у власності ОСОБА_13 і лише 31.05.2023 був зареєстрований за ТзОВ «Елсідо Юніон»; бензовоз Renault Premium 2011 року випуску, Євро 5, двигун 11000 см3, 6x2, (комерційна пропозиція ТзОВ «Елсідо Юніон») на момент подання пропозиції і до 30.05.2023 не перебував на території України, першу реєстрацію вказаного транспортного засобу здійснено 30.05.2023 в ТСЦ 0741, де перереєстровано право власності на вказане авто з ТОВ «Сіті Авто» на ТзОВ «Елсідо Юніон», а у подальшому, 01.06.2023 - на Ківерцівську міську раду.
Достеменно знаючи, що жодного із вказаних транспортних засобів в наявності в ОСОБА_10 , як представника ТзОВ «Елсідо Юніон» та ТОВ «Спецкомунтех», немає, користуючись повноваженнями Ініціатора закупівлі, відповідно до вищезгаданого Порядку, ОСОБА_6 обрав комерційну пропозицію ТзОВ «Елсідо Юніон» та дав вказівку ОСОБА_12 , яка не була обізнана зі злочинними намірами, спрямованими на розтрату коштів Ківерцівської територіальної громади на користь підконтрольної ОСОБА_10 юридичної особи, підготувати лист щодо укладання договору про закупівлю на постачання предметів довгострокового користування для матеріально-технічного забезпечення потреб ЗСУ (бензовози б/у за кодом ДК 021:2015 - 34140000-0 великовантажні мототранспортні засоби) з ТзОВ «Елсідо Юніон», який у подальшому власноручно підписав та 23.05.2023 скерував до вказаного товариства.
Продовжуючи свої, спільні з ОСОБА_10 злочинні дії, достеменно розуміючи, що комерційна пропозиція ТзОВ «Елсідо Юніон» не відповідає принципам максимальної економії, ефективності та пропорційності через свою завищену вартість, знаючи, що середньоринкова вартість таких транспортних засобів є значно нижчою, а самі транспортні засоби не перебувають у володінні суб`єкта господарювання, з яким ОСОБА_6 планував укласти договір поставки, керуючись єдиним умислом на розтрату коштів територіальної громади в загальній сумі 10300000 грн, зловживаючи своїм службовим становищем, всупереч інтересам служби, за попередньою змовою групою осіб, діючи від імені Ківерцівської міської ради, 23.05.2023 уклав з ТзОВ «Елсідо Юніон», в особі директора ОСОБА_14 , від імені якого діяв ОСОБА_10 , договір поставки № 152, за умовами якого вказане товариство зобов`язувалось передати у власність Ківерцівської міської ради за завідомо завищеною вартістю Предмети довгострокового користування для матеріально-технічного забезпечення потреб ЗСУ (бензовози б/у за кодом ДК 021:2015 - 34140000-0 - великовантажні мототранспортні засоби), який конкретизовано у додатку до вказаного договору специфікації («Бензовоз б/у, Renault Premium, 2 одиниці, ціна за одинцю 5149800,00 грн, загальна вартість 10299600 грн), а Ківерцівська міська рада оплатити 10299600 грн (десять мільйонів двісті дев`яносто дев`ять тисяч шістсот грн, з ПДВ), у строки, визначені договором - до 31.05.2023.
Крім того, ОСОБА_6 , спільно з ОСОБА_10 , на виконання заздалегідь розробленого злочинного плану та забезпечення отримання частини бюджетних коштів, 23.05.2023, за фізичної відсутності транспортного засобу, складено завідомо підроблені видаткову накладну № СТ 0000045 та акт приймання - передачі від 23.05.2023, згідно яких ТзОВ «Елсідо Юніон» нібито поставило, а Ківерцівська міська рада, в особі міського голови, нібито отримала бензовоз Renault Premium 2010 року випуску, Євро 5, двигун 7146 см3, 6x2, що посвідчили власними підписами та завірили печатками суб`єктів господарювання. Вказані документи не відповідали дійсності, оскільки зазначений автомобіль, на момент їх складення, не оглядався, не передавався та фізично не отримувався Ківерцівською міською радою. Більше того, вказаний транспортний засіб, на момент складення та підписання вищеперелічених документів, не перебував у власності ТзОВ «Елсідо Юніон».
У подальшому, керуючись єдиним умислом, спрямованим на розтрату коштів Ківерцівської територіальної громади, в сумі понад шість мільйонів гривень, достовірно знаючи, що бензовоз Renault Premium 2011 року випуску, Євро 5, двигун 11000 см3, 6x2 не коштував 5150000,00 грн (як було подано в заявках № 164 та № 198), оскільки згідно реєстраційних документів на вказаний транспортний засіб встановлено, що ТзОВ «Елсідо Юніон» 30.05.2023 придбало його у ТОВ «Сіті Авто» за ціною 1641 800 грн, про що було достеменно відомо як ОСОБА_6 , так і ОСОБА_10 , ОСОБА_6 , як представником Ківерцівської територіальної громади, з одного боку, та ОСОБА_10 , як представником ТзОВ «Елсідо Юніон», з іншого, 01.06.2023 складено видаткову накладну № СТ 0000046 та акт приймання - передачі, в яких зазначено завідомо неправдиву суму вартості транспортного засобу, що поставлявся.
Доводячи спільний з ОСОБА_10 злочинний умисел на розтрату коштів Ківерцівської територіальної громади до кінця, ОСОБА_6 склав та завірив власним електронним цифровим підписом платіжні інструкції № 8 від 23.05.2023 та № 9 від 01.06.2023, надіславши їх до УДКСУ у Ківерцівському районі, що мало наслідком перерахування з розрахункового рахунку № НОМЕР_2 (відкритого Ківерцівською міською радою в Державній казначейській службі України (ДКСУ) м.Київ) на розрахунковий рахунок ТзОВ «Елсідо Юніон» № НОМЕР_3 , відкритий в АТ «Комінбанк», грошових коштів на загальну суму 10299600 гривень.
Згідно висновку судово економічної експертизи, внаслідок проведення закупівлі за завищеною вартістю двох вантажних автомобілів за договором поставки № 152 від 23.05.2023, укладеним між Ківерцівською міською радою, в особі ОСОБА_6 , та ТзОВ «Елсідо Юніон», в особі ОСОБА_10 , розмір матеріальної шкоди (збитків), завданих бюджету Ківерцівської міської ради, підтверджено в загальній сумі 6 052 184, 99 гривень.
З вищенаведеного слідує, що ОСОБА_6 , діючи за попередньою змовою групою осіб, разом з ОСОБА_10 , обіймаючи посаду голови Ківерцівської міської ради, усвідомлюючи покладені на нього обов`язки, діючи умисно, зловживаючи службовим становищем, всупереч інтересам служби, діючи в інтересах іншої юридичної особи ТзОВ «Елсідо Юніон», з метою розтрати чужого майна коштів територіальної громади, які в силу займаної посади перебували у його віданні, розпорядником яких він виступав, у період часу з 02.05.2023 по 03.06.2023, діючи в умовах воєнного стану, уклав Договір поставки № 152 від 23.05.2023 на загальну суму 10299600 грн, що призвело до розтрати коштів Ківерцівської територіальної громади в сумі 6052184,99 грн, через проведення закупівлі за завищеною вартістю, чим було завдано матеріальної шкоди (збитків) місцевому бюджету Ківерцівської міської ради на вказану суму, яка у шістсот і більше разів перевищує неоподатковуваний мінімум доходів громадян та становить особливо великі розміри.
Таким чином, ОСОБА_6 обґрунтовано підозрюється у розтраті чужого майна, яке перебувало у його віданні, шляхом зловживання службовою особою своїм службовим становищем, вчиненій за попередньою змовою групою осіб, в умовах воєнного стану, в особливо великих розмірах, тобто у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 191 КК України.
24.04.2025 року ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженцю с. Тростянець Волинської області, громадянину України, зареєстрованому за адресою: АДРЕСА_1 , проживаючому за адресою: АДРЕСА_2 , голові Ківерцівської міської ради, раніше не судимому, повідомлено про підозру у вчиненні злочину передбаченого ч.5 ст. 191 КК України, а саме, у розтраті чужого майна, яке перебувало у його віданні, шляхом зловживання службовою особою своїм службовим становищем, вчиненій за попередньою змовою групою осіб, в умовах воєнного стану, в особливо великих розмірах. Свою вину у вчиненні інкримінованих йому злочинів ОСОБА_6 не визнав.
Органом досудового розслідування зібрано достатньо доказів в обґрунтування підозри ОСОБА_6 , у вчиненні ним кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 191, КК України, зокрема, його вина доводиться: висновок експерта від 25.10.2024 №СЕ-19/103-24/12816-АВ; висновок експерта від 06.11.2024 №СЕ-19/103-24/14606-АВ; довідка спеціаліста Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області; висновок судово-економічної експертизи, яким документально підтверджено суму завданих збитків; допитами свідків у кримінальному провадженні; та іншими зібраними у кримінальному провадженні доказами, які як в сукупності, так і окремо підтверджують причетність до вчиненого кримінального правопорушення підозрюваного ОСОБА_6 .
Таким чином, є достатні підстави вважати, що ОСОБА_6 вчинив особливо тяжкий злочин, за який відповідно до ч. 5 ст. 191 КК України передбачено покарання у вигляді позбавлення волі на строк від семи до дванадцяти років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років та з конфіскацією майна.
ОСОБА_6 інкримінується вчинення особливо тяжкого злочину саме з використанням наданої йому влади та службового становища міського голови Ківерцівської міської ради при здійсненні повноважень.
Останній, виконуючи обов`язки міським головою Ківерцівської міської ради під час здійснення повноважень має реальну можливість знищити чи підробити речі і документи, що мають значення для досудового розслідування, незаконними засобами впливати на свідків, які є підлеглими працівниками підозрюваного та інших учасників кримінального провадження або протиправно перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином, або ж продовжити протиправну поведінку.
Таким чином, ризик впливу підозрюваного ОСОБА_6 незаконними засобами з використанням повноважень та службового становища міського голови Ківерцівської міської ради на свідків у кримінальному провадженні зберігається упродовж всього строку досудового розслідування та до їх допиту у суді.
Обсяг інформації та документи, які необхідно отримати під час здійснення досудового розслідування визначається по мірі здійснення досудового розслідування, отримання відповідей на запити, допиту свідків, допиту самого підозрюваного, а тому ризик знищення документів, спотворення інформації, що міститься в облікових, інформаційних та інших базах даних, журналах обліку, доступ до яких ОСОБА_6 матиме під час здійснення своїх повноважень міського голови Ківерцівської міської ради, залишається протягом усього часу здійснення досудового розслідування у даному кримінальному провадженні.
Також протягом усього часу перебування підозрюваного ОСОБА_6 на посаді міського голови Ківерцівської міської ради зберігатиметься можливість його впливу з використанням влади та службового становища на підлеглих йому осіб, інших свідків та учасників кримінального провадження через засоби адміністративного впливу на них з метою протиправно перешкодити здійсненню досудового розслідування.
У кримінальному провадженні виникла необхідність направлення відповідних запитів до Ківерцівської міської ради про надання інформації та копій документів, а також виникла потреба допиту як свідків окремих службових осіб Ківерцівської міської ради, з якими добре знайомий та підтримує службові і товариські стосунки підозрюваний ОСОБА_6 .
У випадку здійснення підозрюваним ОСОБА_6 , повноважень міського голови Ківерцівської міської ради і перебування на робочому місці, він матиме можливість доступу до вказаних запитів, відповідей на них, а також зможе різними, у тому числі незаконними засобами, впливати на хід, строк і результат їх розгляду. Також за таких обставин він матиме можливість формувати хибну думку і уявлення про обставини кримінального правопорушення, досліджуваних у провадженні фактів і подій, ставлення до раніше допитаних свідків та впливати у такий спосіб на показання працівників Ківерцівської міської ради, необхідність допиту яких виникла у цьому кримінальному провадженні.
Під час здійснення повноважень на займаній посаді ОСОБА_6 матиме безпосередній службовий доступ до приміщення Ківерцівської міської ради, а також речей та документів, необхідність у огляді, вилученні чи отриманні копій яких може виникнути, тому може особисто або за допомоги інших службових осіб Ківерцівської міської ради знищити, пошкодити, підробити чи приховати речі і документи, які можуть мати суттєве значення для досудового розслідування або іншим чином протиправно перешкоджати кримінальному провадженню.
Стаж роботи підозрюваного ОСОБА_6 , його зв`язки та обізнаність про форми та методи роботи органу досудового розслідування щодо збирання доказів, можуть бути використані підозрюваним для перешкоджання (безпосередньо або опосередковано) кримінальному провадженню іншим чином.
Продовжуючи виконувати обов`язки міського голови Ківерцівської міської ради підозрюваний ОСОБА_6 , перебуваючи у дружніх стосунках із іншими учасниками кримінального правопорушення, може скористатись цим з метою вчинення за їх допомоги тиску на свідків або інших учасників кримінального провадження.
Також, відповідно до ч. 5 ст. 65 Закону України «Про запобігання корупції» особа, якій повідомлено про підозру у вчиненні нею злочину у сфері службової діяльності, підлягає відстороненню від виконання повноважень на посаді в порядку, визначеному законом.
За таких обставин у кримінальному провадженні потребується застосування такого заходу забезпечення кримінального провадження як відсторонення підозрюваного ОСОБА_6 від посади міського голови Ківерцівської міської ради, на строк два місяці.
В судовому засіданні прокурор та слідчий підтримали клопотання та просили його задовольнити.
В судовому засіданні захисник та підозрюваний заперечували проти відсторонення від посади, виходячи з наступного. Згідно Конституції України та ЗУ « Про місцеве самоврядування» посада голови Ради є виборною, окрім того на теперішній час ОСОБА_6 перебуває у щорічній відпустці строком на 45 днів. На утриманні останнього перебуває двоє неповнолітніх дітей, його заробітна плата є єдиним джерелом доходу. На теперішній час вина останнього у скоєнні будь-якого злочину не доведена.
Вислухавши сторони кримінального провадження, дослідив матеріали додані до клопотання, надані стороною захисту письмові докази, слідчий суддя зазначає наступне.
В судовому засіданні встановлено, що Відділом детективів із розслідування кримінальних проваджень у сфері інтелектуальної власності, віртуальних активів та у митній сфері Підрозділу детективів ТУ БЕБ у Волинській області проводиться досудове розслідування кримінального провадження №72024031050000007 від 13.09.2024 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.5 ст.191, ч.1 ст.366 КК України.
Відповідно до витягу ЄРДР встановлено, що службові особи Ківерцівської міської ради (код ЄДРПОУ 26516861) шляхом зловживання своїм службовим становищем, за попередньою змовою із службовими особами ТОВ «ЕЛСІДО ЮНІОН» (код ЄДРПОУ 43684844) та іншими невстановленими особами, під час виконання завідомо невигідного договору, предметом якого є постачання ТЗ Бензовоз б/у Renault Premium (без жодних додаткових ідентифікуючих ознак) у кількості 2 одиниць, за завищеними цінами, у травні 2023 року, розтратили бюджетні кошти, в особливо великих розмірах.
24.04.2025 року ОСОБА_6 вручено повідомлення про підозру у вчиненні ним кримінального правопорушення, передбаченого ч.5 ст. 191 КК України, яке згідно ст. 12 КК України відноситься до категорії особливо тяжкого злочину та карається позбавленням волі на строк від семи до дванадцяти років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років та з конфіскацією майна.
Відповідно до вимогст. 154 КПК Українивідсторонення від посади може бути здійснено щодо особи, яка підозрюється або обвинувачується у вчиненні злочину середньої тяжкості, тяжкого чи особливо тяжкого злочину, і не залежно від тяжкості злочину - щодо особи, яка є службовою особою правоохоронного органу. Відсторонення від посади здійснюється на підставі рішення слідчого судді під час досудового розслідування чи суду під час судового провадження на строк не більше двох місяців.
Спеціальними умовами відсторонення від посади є: наявність в особи процесуального статусу підозрюваного, обвинуваченого; перебування його на посаді. Слід також зазначити, що відсторонення від посади це тимчасове, вимушене недопущення особи, яка перебуває у певних службових відносинах з органами державної влади та місцевого самоврядування, підприємствами, установами чи організаціями, до виконання своїх функціональних обов`язків з підстав і в порядку, передбаченихКПК України.
Стаття 43 Конституції Українипередбачає, кожен громадянин має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає, тому будь-які обмеження щодо реалізації цього права, в тому числі і відсторонення від посади під час кримінального провадження, повинно здійснюватись виключно з підстав та у порядку, передбаченомуКПК України.
Відповідно до ч.2 ст.157 КПК України, при вирішенні питання про відсторонення від посади слідчий суддя, суд зобов`язаний врахувати такі обставини: 1) правову підставу для відсторонення від посади; 2) достатність доказів, які вказують на вчинення особою кримінального правопорушення; 3) наслідки відсторонення від посади для інших осіб.
При прийнятті рішення про відсторонення підозрюваної особи від займаної посади слідчим суддею повинні належним чином досліджуватись мотиви, наведені в клопотанні, правова підстава, а також оцінюватись ефективність застосування даного заходу забезпечення кримінального провадження поряд із наслідками такого застосування для інших осіб.
Так, подане клопотання слідчий обґрунтовує тим, що подальше перебування ОСОБА_6 на посаді негативно відобразиться під час досудового розслідування у даному кримінальному провадженні, оскільки останній, виконуючи обов`язки міським головою Ківерцівської міської ради під час здійснення повноважень має реальну можливість знищити чи підробити речі і документи, що мають значення для досудового розслідування, незаконними засобами впливати на свідків, які є підлеглими працівниками підозрюваного та інших учасників кримінального провадження або протиправно перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином, або ж продовжити протиправну поведінку. Так, ризик впливу підозрюваного ОСОБА_6 незаконними засобами з використанням повноважень та службового становища міського голови Ківерцівської міської ради на свідків у кримінальному провадженні зберігається упродовж всього строку досудового розслідування та до їх допиту у суді. Обсяг інформації та документи, які необхідно отримати під час здійснення досудового розслідування визначається по мірі здійснення досудового розслідування, отримання відповідей на запити, допиту свідків, допиту самого підозрюваного, а тому ризик знищення документів, спотворення інформації, що міститься в облікових, інформаційних та інших базах даних, журналах обліку, доступ до яких ОСОБА_6 матиме під час здійснення своїх повноважень міського голови Ківерцівської міської ради, залишається протягом усього часу здійснення досудового розслідування у даному кримінальному провадженні. У кримінальному провадженні виникла необхідність направлення відповідних запитів до Ківерцівської міської ради про надання інформації та копій документів, а також виникла потреба допиту як свідків окремих службових осіб Ківерцівської міської ради, з якими добре знайомий та підтримує службові і товариські стосунки підозрюваний ОСОБА_6 . За таких обставин він матиме можливість формувати хибну думку і уявлення про обставини кримінального правопорушення, досліджуваних у провадженні фактів і подій, ставлення до раніше допитаних свідків та впливати у такий спосіб на показання працівників Ківерцівської міської ради, необхідність допиту яких виникла у цьому кримінальному провадженні. Під час здійснення повноважень на займаній посаді ОСОБА_6 матиме безпосередній службовий доступ до приміщення Ківерцівської міської ради, а також речей та документів, необхідність у огляді, вилученні чи отриманні копій яких може виникнути, тому може особисто або за допомоги інших службових осіб Ківерцівської міської ради знищити, пошкодити, підробити чи приховати речі і документи, які можуть мати суттєве значення для досудового розслідування або іншим чином протиправно перешкоджати кримінальному провадженню. Крім того, стаж роботи підозрюваного, його зв`язки та обізнаність про форми та методи роботи органу досудового розслідування щодо збирання доказів, можуть бути використані підозрюваним для перешкоджання (безпосередньо або опосередковано) кримінальному провадженню іншим чином. Продовжуючи виконувати обов`язки міського голови Ківерцівської міської ради підозрюваний ОСОБА_6 , перебуваючи у дружніх стосунках із іншими учасниками кримінального правопорушення, може скористатись цим з метою вчинення за їх допомоги тиску на свідків або інших учасників кримінального провадження.
Слідчим суддею встановлено, що ОСОБА_6 є головою Ківерцівської міської ради з листопада 2020 року.
Ст.12,42Закону України«Про місцевесамоврядування вУкраїні» передбачено,що сільський,селищний,міський головає головноюпосадовою особоютериторіальної громадивідповідно села(добровільногооб`єднанняв однутериторіальну громадужителів кількохсіл),селища,міста. Сільський, селищний, міський голова обирається відповідною територіальною громадою на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування в порядку, визначеному законом, і здійснює свої повноваження на постійній основі. Строк повноважень сільського, селищного, міського голови, обраного на чергових місцевих виборах, визначаєтьсяКонституцією України. Повноваження новообраного сільського, селищного, міського голови починаються з моменту складення ним присяги відповідно доЗакону України"Про службу в органах місцевого самоврядування" на пленарному засіданні відповідної сільської, селищної, міської ради, на якому відповідною територіальною виборчою комісією були оголошені рішення щодо його обрання та реєстрації. Повноваження сільського, селищного, міського голови закінчуються в день відкриття першої сесії відповідної сільської, селищної, міської ради, обраної на наступних чергових місцевих виборах, або, якщо рада не обрана, з моменту вступу на цю посаду іншої особи, обраної на наступних місцевих виборах, крім випадків дострокового припинення його повноважень відповідно дочастин першоїтадругої статті 79цього Закону.
Місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Чергові вибори сільських, селищних, міських, районних, обласних рад, сільських, селищних, міських голів відбуваються в останню неділю жовтня п`ятого року повноважень відповідної ради чи відповідного голови, обраних на чергових виборах. Органи місцевого самоврядування з питань здійснення ними повноважень органів виконавчої влади підконтрольні відповідним органам виконавчої влади. (ст.ст. 140, 141, 143 Конституції України).
Тобто, ОСОБА_6 був обраний на посаду міського голови відповідною територіальною громадою на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування строком на п`ять років у порядку, визначеному законом, і здійснює свої повноваження на постійній основі. Його посада є виборною.
Також, з наданого стороною захисту Розпорядження міського голови Ківерцівської міської ради від 24.04.2025 року вбачається, що ОСОБА_6 з 25.04.2025 року по 08.06.2025 року перебуває у відпустці, тривалість якої становить 45 днів. На період відпустки обов`язки міського голови покладено на секретаря Ківерцівської міської ради з правом першого підпису на час відпустки міського голови. На час розгляду вказаного клопотання ОСОБА_6 вже перебуває у відпустці, тобто не виконує обов`язки міського голови.
Тому, на думку слідчого судді, доводи слідчого не ґрунтуються на будь-яких доказах, в клопотанні не вказано на наявність конкретних дій з боку підозрюваного, направлених на будь-яке протиправне перешкоджання кримінальному провадженню, тому слідчий суддя критично ставиться до наданих аргументів слідчого стосовно існування вищевказаних ризиків, оскільки стороною обвинувачення не доведено, що за час проведення досудового розслідування з боку підозрюваного приймалися будь-які дії, які б вказували на наявність вказаних в клопотанні ризиків. До того ж дане кримінальне провадження розслідується більше пів року, за цей час були вилучені необхідні документи, зокрема: тимчасовими доступами до речей і документів, обшуками.
За вказаних обставин, слідчий суддя вважає необґрунтованими твердження сторони обвинувачення, що, продовжуючи перебувати на займаній посаді, підозрюванийможе вчинити зазначені у клопотанні дії.
Водночас, слідчий суддя звертає увагу, що досудове розслідування в даному кримінальному провадженні продовжується з вересня 2024 року, і при цьому, ОСОБА_6 підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення, яке мали місце у 2023 році.
Слідчому судді не представлено жодного доказу, який би давав підстави вважати, що ОСОБА_6 з моменту, коли йому стало відомо про дане кримінальне провадження, перебуваючи на посаді голови Ківерцівської міської ради, за час досудового розслідування вчиняв протиправні дії, впливав на свідків із використанням службового становища, вчиняв інші кримінальні правопорушення, або може здійснити такі дії в майбутньому.
Крім того, слідчий суддя звертає увагу на те, що відповідно до характеристики, наданої першим заступником міського голови Ківерцівської міської ради ОСОБА_15 від 25.04.2025 року, вбачається, що ОСОБА_6 за час перебування на посаді зарекомендував себе як ініціативний, досвідчений керівник, що працює на перспективу, здійснює вагомий особистий внесок у вирішення питань розвитку Ківерцівської міської територіальної громади.
Також, перебуваючи на посаді міського голови ОСОБА_6 на період воєнного стану на території України виявляє активну громадську позицію, сприяє наданню допомоги Збройним Силам України, за що ним отримано подяки від командирів різних військових частин.
Тому відсторонення від займаної посади ОСОБА_6 , на переконання слідчого судді не є необхідним заходом. При розгляді клопотання про відсторонення підозрюваного від посади не доведено наявність підстав передбачених ст.155КПК України для відсторонення ОСОБА_6 від посади, обставини, викладені в клопотанні, під час досудового розслідування та розгляду клопотання не встановлені та не підтверджені жодними показами свідків, документами та іншими матеріалами кримінального провадження. Натомість, наявність лише підозри у вчиненні злочину та його тяжкість, не може слугувати безумовною підставою для застосування такого заходу забезпечення кримінального провадження, як відсторонення підозрюваного від посади.
Слідчий суддя, суд відмовляє у задоволенні клопотання про відсторонення від посади, якщо слідчий, прокурор не доведе наявність достатніх підстав вважати, що такий захід необхідний для припинення кримінального правопорушення, припинення або запобігання протиправній поведінці підозрюваного чи обвинуваченого, який, перебуваючи на посаді, може знищити чи підробити речі і документи, які мають значення для досудового розслідування, незаконними засобами впливати на свідків та інших учасників кримінального провадження або протиправно перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином. (ч. 1 ст 157 КПК України).
Таким чином, оскільки слідчим та прокурором не доведено, що потреби досудового розслідування у вказаному кримінальному провадженні виправдовують такий ступінь втручання у права і свободи особи, про який ідеться у клопотанні, а також не доведено, що відсторонення ОСОБА_6 від займаної посади є необхідним для належного забезпечення кримінального провадження, слідчий суддя вважає, що клопотання на даний час задоволенню не підлягає.
Враховуючи наведене та керуючись ст.ст. 154, 157, 309, 395КПК України, слідчий суддя, -
ПОСТАНОВИВ:
В задоволенні клопотання старшого детектива Територіального управління БЕБ у Волинській області ОСОБА_4 , погодженого із прокурором відділу нагляду за додержанням законів органами Бюро економічної безпеки України Волинської обласної прокуратури ОСОБА_7 , про відсторонення від посади ОСОБА_6 , - відмовити.
На ухвалу, протягом п`яти днів з дня її проголошення може бути подана апеляційна скарга до Волинського апеляційного суду.
Повний текст ухвали складено та оголошено 30 квітня 2025 року о 09-40 годині.
Слідчий суддя ОСОБА_1
Суд | Луцький міськрайонний суд Волинської області |
Дата ухвалення рішення | 28.04.2025 |
Оприлюднено | 02.05.2025 |
Номер документу | 126974767 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про відсторонення від посади |
Кримінальне
Луцький міськрайонний суд Волинської області
Данелюк О. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні