Герб України

Ухвала від 30.04.2025 по справі 552/3447/25

Київський районний суд м. полтави

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

КИЇВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД м.ПОЛТАВИ

Справа №552/3447/25

Провадження № 1-кс/552/873/25

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30.04.2025 м. Полтава

Слідчий суддя Київського районного суду м. Полтави ОСОБА_1 , за участю секретаря судового засідання ОСОБА_2 , розглянувшиу відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Полтава скаргу голови ГО «НОН-СТОП» ОСОБА_3 на бездіяльність слідчого, стосовно невнесення відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань,

встановив:

25.04.2025 голова ГО «НОН-СТОП» ОСОБА_3 звернувся до Київського районного суду м. Полтави зі скаргою на бездіяльність слідчого стосовно невнесення відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань посилаючись на те, що 16.04.2025 за вих. № 16/04/2025-2-8 ним, як головою ГО «НОН-СТОП» засобами електронної пошти з офіційної електронної адреси ГО «НОН-СТОП» на офіційну електронну пошту ТУ БЕБ у Полтавській області було подано заяву про вчинення кримінального правопорушення.

У порушення вимог ст. 214 КПК України, відомості за заявою про вчинення кримінального правопорушення до ЄРДР не внесені, його не повідомлено про початок досудового розслідування. Просить зобов`язати уповноважених осіб органу досудового розслідування ТУ БЕБ у Полтавській області відомості до ЄРДР та почати досудове розслідування за заявою голови ГО «НОН-СТОП УКРАЇНА» ОСОБА_3 від 16.04.2025 р. за вих. № 16/04/2025-2-8 про вчинення кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 201-4, ч. 2 ст. 204, ч. 3 ст. 209, ч. 3 ст. 212, ч. 1 ст. 255, ч. 1 ст. 336, ч. 4 ст. 358, ч. 2 ст. 364, ч. 1 ст. 365, ч. 1 ст. 366, ч. 3 ст. 368, ч. 3 ст. 369 КК України.

В судове засідання ОСОБА_3 не з`явився, зазначивши у скарзі, що просить суд проводити розгляд скарги за його відсутності, однак суд у встановленому законом порядку повідомив заявника про час та місце розгляду.

Представник ТУ БЕБ у Полтавській області надав суду заперечення проти задоволення скарги. Вказав, що заява ГО «НОН-СТОП» від 16.04.2025 розглянута у встановлений законом строк, про що ГО «НОН-СТОП» надана вичерпна відповідь. Також зазначено, що події описані в заяві не відносяться до підслідності детективів органів БЕБ України відповідно до положень ст. 216 КПК України, а також не містять фактичних даних, що вказують на ознаки кримінальних правопорушень, для прийняття рішення в порядку ст. 214 КПК України. Просив справу розглянути у його відсутності.

Розглянувши надані матеріали поданої скарги та заперечень на неї, слідчий суддя дійшов до наступних висновків.

У статті 303 КПК України визначено порядок оскарження бездіяльності, яка може полягати, зокрема, в бездіяльності слідчого щодо невнесення відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань після отримання заяви чи повідомлення про кримінальне правопорушення.

Відповідно до вимог ч. 1 ст. 214 КПК України бездіяльність слідчого, прокурора, яка полягає у невнесенні відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань, означає невнесення відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань впродовж 24 годин після отримання заяви чи повідомлення про кримінальне правопорушення.

Відповідно до п. 1 розділу 3 Положення про Єдиний реєстр досудових розслідувань, порядок його формування та ведення, затвердженого наказом Генерального прокурора України від 30.06.2020 № 298, унесення відомостей до Реєстру здійснюється з дотриманням строків, визначенихКПК Українита цим Положенням, а саме про: заяву, повідомлення про вчинені кримінальні правопорушення - у термін, визначенийчастиною першоюстатті 214 КПК України.

В поданій до слідчого судді скарзі заявник, посилаючись на ст. 303 КПК України, оскаржує бездіяльність слідчого Територіального управління БЕБ у Полтавській області, стверджуючи, що останнім не внесено відповідних відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань за поданою 16.04.2025 за вих. № 16/04/2025-2-8 заявою про вчинене кримінальне правопорушення.

Відповідно до заяви від 16.04.2025 зазначив, що ОСОБА_4 колишній заступник начальника Харківської обласної військової адміністрації, перебуваючи у злочинній змові з радником голови Харківської обласної державної адміністрації ОСОБА_5 , засновниками ТОВ «АЕС ГРУП» (код ЄДРПОУ 44273710) ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , тестем брата ОСОБА_10 , а також ОСОБА_11 номінальним власником ряду підконтрольних юридичних осіб, за сприянням працівників контролюючих органів, зокрема СБУ, ДФС, ДПС, ДСНС, Держекоінспекції, створили організовану злочинну групу з метою незаконного виробництва, зберігання, реалізації підакцизних нафтопродуктів, ухилення від сплати податків, легалізації доходів, здобутих злочинним шляхом, через мережу фіктивних підприємств, підконтрольні нафтобази та тіньові АЗС. У межах цієї злочинної схеми активно функціонує не лише міні-НПЗ у місті Мерефа, а й низка підприємств у Полтавській області, де в порушення всіх технічних регламентів здійснюється змішування токсичних домішок (зокрема метанолу) з нафтовими фракціями для створення фальсифікованого дизельного пального та бензинів. Вказане пальне реалізується через мережу підконтрольних автозаправних станцій, зокрема мережу АЗС «МОТТО», а також транспортується до регіонів України з подальшим зливом у комерційні об`єкти агропромислового сектору. Продукція є небезпечною для використання та завдає шкоди як двигунам, так і навколишньому середовищу. Окрім виготовлення та реалізації неякісного пального, ОЗГ займається масовим підробленням документації з метою прикриття своїх схем, оформлюючи виготовлену продукцію як «розчинники для лакофарбової промисловості». Використовуючи фіктивні договори, підроблені податкові накладні та механізми «транзитних» компаній, вказані особи створюють ілюзію законної діяльності. Такий механізм дозволяє їм уникати оподаткування, виводити кошти в готівку та легалізовувати великі обсяги «тіньових» доходів. Особливу увагу слід звернути на участь підконтрольних компаній у публічних тендерних закупівлях. ТОВ «Золотий стандарт К» (код ЄДРПОУ - 39524274) та ТОВ «КАЛАМ» (код ЄДРПОУ 43612078), що входять до сфери впливу ТОВ «АЛЬТЕРНАТІВ ЕНЕРДЖІ СОРСЕС ГРУП» (код ЄДРПОУ 44273710), стали ключовими учасниками закупівель палива для комунальних підприємств Харкова. Зокрема, шляхом укладання багатомільйонних угод з КП «Салтівське трамвайне депо», КП «Шляхрембуд» та КП «Централізована закупівельна організація Харківської міської ради», вони забезпечили собі контроль над бюджетними потоками, використовуючи технічні умови власного авторства, фіктивні договори та компанії-оболонки. Бюджетні кошти в подальшому виводяться через афілійовані структури та офшорні компанії, з ознаками діяльності конвертаційних центрів. При цьому контролюючі органи демонструють повну бездіяльність або ж сприяють зловживанням, отримуючи неправомірну вигоду.

Відомості, які підлягають внесенню до ЄРДР та їх перелік визначені ч. 5 ст.214 КПК України, відповідно до положень якої до ЄРДР підлягають внесенню, серед інших відомостей, короткий виклад обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення, наведених потерпілим, заявником чи виявлені з іншого джерела.

Згідно п.1розділу 2Положення проЄдиний реєстрдосудових розслідувань,порядок йогоформування та ведення від 30.06.2020 № 298 до Реєстру вносяться відомості,втомучислі,про короткий виклад обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення, наведених потерпілим, заявником чи виявлених з іншого джерела.

Отже, реєстрації в ЄРДР підлягають не будь-які заяви чи повідомлення, а лише ті, які містять достатні відомості про кримінальне правопорушення та можуть об`єктивно свідчити про вчинення особою такого кримінального правопорушення. Якщо у заяві чи повідомленні таких даних немає, то вони не можуть вважатися такими, що повинні бути обов`язково внесені до ЄРДР. Це слугує гарантією для кожної особи від необґрунтованого обвинувачення та процесуального примусу.

У скарзі відсутня конкретна інформація щодо протиправних дій фізичних чи юридичних осіб. Заява не містить конкретних фактів, що свідчать про вчинення правопорушень конкретними особами. Сама по собі не мотивована незгода заявника із господарською діяльністю ОСОБА_4 та контрольованих ним СГД, не свідчить про вчинення ними кримінального правопорушення.

Указане позбавляє орган досудового розслідування можливості провести перевірку конкретних фактів на предмет наявності/відсутності у діях/бездіяльності особи складу злочину, в той час, як така перевірка на стадії внесення відомостей покликана в тому числі для недопущення перевантаження правоохоронної системи безпідставними та абстрактними повідомленнями про кримінальні правопорушення, що в свою чергу не дозволило б концентрувати зусилля на розслідуванні дійсно суспільно-небезпечних діянь.

Згідно з правовою позицією, викладеною у рішенні Європейського суду з прав людини (Рішення Суду «Артіко проти Італії» від 13 травня 1980 року), не гарантується захист теоретичних і ілюзорних прав, а гарантується захист прав конкретних та ефективних.

Крім того, кожне висловлене твердження у заяві по злочин (змова осіб, уникання оподаткування, вивід коштів в готівку та легалізовування великих обсягів «тіньових» доходів та ін.) повинно бути підтверджено будь-якими розумними поясненнями, які можливо перевірити та/або доданими матеріалами.

Лише самих відомостей, викладених у заяві та не підтверджених конкретними фактами та доказами, на переконання слідчого судді, не достатньо на підтвердження наявності ознак скоєння злочинів.

Окрім цього, суд вказує, що відповідно до відповідно до вимог ч. 3 ст. 216 КПК України детективи органів Бюро економічної безпеки України здійснюють досудове розслідування кримінальних правопорушень, передбачених:

1) статтями 199, 200, 201-1, 201-3, 201-4, 203-2, 204, 205-1, 206, 212, 212-1, 218-1, 219, 220-1, 220-2, 222, 222-1, 223-1, 224, 229, 231, 232, 232-1, 232-2, 233 Кримінального кодексу України;

2) статтями 191 (якщо предметом кримінального правопорушення є бюджетне відшкодування), 206-2, 210, 211 Кримінального кодексу України, у разі якщо досудове розслідування таких кримінальних правопорушень не віднесено до підслідності Державного бюро розслідувань чи Національного антикорупційного бюро України;

3) статтями 191 (крім випадку, передбаченого пунктом 2 частини третьої цієї статті) та 364 Кримінального кодексу України, за умови що розмір предмета такого кримінального правопорушення або завданої ним шкоди становить від п`ятисот до двох тисяч розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на час вчинення кримінального правопорушення, та його вчинено службовою особою державного органу, органу місцевого самоврядування, суб`єкта господарювання, у статутному капіталі якого частка державної або комунальної власності перевищує 50 відсотків, та досудове розслідування такого кримінального правопорушення не віднесено до підслідності Державного бюро розслідувань чи Національного антикорупційного бюро України.

Згідно зі ст. ст. 14 Закону України «Про Бюро економічної безпеки України» (далі - Закон) Бюро економічної безпеки України є юридичною особою публічного права та здійснює свої повноваження через центральний апарат і територіальні управління.

Територіальні управління Бюро економічної безпеки України утворюються, реорганізовуються та ліквідовуються Кабінетом Міністрів України.

Одночасно, постановою КМУ № 1135 від 03.11.2021 «Про утворення територіальних органів Бюро економічної безпеки» на території України утворено 23 територіальних управління Бюро економічної безпеки, перелік таких управлінь міститься у відкритому доступі.

За приписами ч. 1 ст. 218 КПК України досудове розслідування здійснюється слідчим того органу досудового розслідування, під юрисдикцією якого знаходиться місце вчинення кримінального правопорушення.

У поданій же заяві голова ГО «НОН-СТОП» посилається на можливе вчинення кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 201-4, ч. 2 ст. 204, ч. 3 ст. 209, ч. 3 ст. 212, ч. 1 ст. 255, ч. 1 ст. 336, ч. 4 ст. 358, ч. 2 ст. 364, ч. 1 ст. 365, ч. 1 ст. 366, ч. 3 ст. 368, ч. 3 ст. 369 КК України, які територіально, не підслідні саме Територіальному управлінню БЕБ у Полтавській області.

Таким чином, слідчий суддя дійшов до висновку, що підстави для зобов`язання слідчого ТУ БЕБ у Полтавській області виконати вимогист. 214 КПК Українита внести до ЄРДР відомості про можливе вчинення кримінального правопорушення за заявою ОСОБА_3 від 16 квітня 2025 року відсутні, а тому у задоволенні скарги необхідно відмовити.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст.303-307,372,376 КПК України,

ухвалив:

У задоволенні скарги ОСОБА_3 на бездіяльність слідчого стосовно невнесення відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань відмовити.

Ухвала може бути оскаржена в апеляційному порядку безпосередньо до Полтавського апеляційного суду протягом п`яти днів з моменту її проголошення.

Слідчий суддя ОСОБА_1

СудКиївський районний суд м. Полтави
Дата ухвалення рішення30.04.2025
Оприлюднено02.05.2025
Номер документу126978126
СудочинствоКримінальне
КатегоріяПровадження за скаргами на дії та рішення правоохоронних органів, на дії чи бездіяльність слідчого, прокурора та інших осіб під час досудового розслідування бездіяльність слідчого, прокурора

Судовий реєстр по справі —552/3447/25

Ухвала від 30.04.2025

Кримінальне

Київський районний суд м. Полтави

Айдаєв Р. З.

Ухвала від 28.04.2025

Кримінальне

Київський районний суд м. Полтави

Айдаєв Р. З.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні