ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 квітня 2025 року Справа № 280/969/25 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Семененко М.О., за участю секретаря судового засідання Тетерюк Н.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом
ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 )
до Запорізької міської ради (69105, м. Запоріжжя, Соборний, буд. 206; код ЄДРПОУ 04053915),
треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача, Департамент архітектури та містобудування Запорізької міської ради (69126, м. Запоріжжя, вул. Зелінського, буд.3, код ЄДРПОУ 37612054),
Департамент управління активами Запорізької міської ради (69105, Запоріжжя, вул. Зелінського, буд.3, код ЄДРПОУ 45013287),
про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії
ВСТАНОВИВ:
До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (далі позивач, ОСОБА_1 ) до Запорізької міської ради (далі відповідач , ЗМР), в якій позивач просить суд:
- визнати протиправною бездіяльність ЗМР щодо не розгляду клопотання позивача від 22.08.2024 року про продаж земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:07:045:0142 площею 8,2312 га за адресою: АДРЕСА_2 для розташування пасовищного комплексу;
- зобов`язати ЗМР розглянути клопотання позивача від 22.08.2024 року про продаж земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:07:045:0142 площею 8,2312 га за адресою: АДРЕСА_2 для розташування пасовищного комплексу та прийняти вмотивоване рішення.
В обґрунтування заявлених позовних вимог посилається на те, що 22.08.2024 позивач звернувся до відповідача із клопотанням про надання дозволу на викуп земельної ділянки сільськогосподарського призначення, на якій розташовані належні йому об`єкти нерухомого майна. Втім, зазначене клопотання було передане на розгляд до Департаменту архітектури та містобудування ЗМР, де було розглянуто не по суті порушеного питання, а як звернення «про незгоду з положеннями генерального плану м. Запоріжжя». Станом на дату звернення до суду, відповідачем не прийнято рішення за наслідками розгляду клопотання позивача від 22.08.2024, що позивач вважає протиправним. Просить задовольнити позовні вимоги.
Ухвалою суду від 14.02.2025 відкрито провадження у справі, призначено справу до судового розгляду по суті за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи; залучено до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача, Департамент архітектури та містобудування Запорізької міської ради (далі третя особа 1, Департамент архітектури та містобудування) та Департамент управління активами Запорізької міської ради (далі третя особа 2, Департамент управління активами).
27.02.2025 Департамент архітектури та містобудування подав пояснення щодо позову, в яких зазначає, що 22.08.2024 за № А-5904-Ш відділом по роботі із зверненнями громадян та з питань доступу до публічної інформації департаменту (апарату) виконавчого комітету Запорізької міської ради зареєстровано клопотання ОСОБА_1 про надання дозволу на викуп земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:07:045:0142, площею 8,2312 га, за адресою: АДРЕСА_2 , для розташування пасовищного комплексу. Дане клопотання було направлено до Департаменту архітектури та містобудування та Департаменту управління активами для розгляду та підготовки відповіді. Вказане клопотання було розглянуто третьою особою 1 у межах повноважень, згідно п.5.1.3 Регламенту міської ради по розгляду заяв громадян та юридичних осіб з питань оформлення земельних ділянок у м. Запоріжжі», затвердженого рішенням Запорізької міської ради від 05.11.2014 №37 та з урахуванням відповіді Департаменту управління активами від 06.09.2024 № 5733/01/01-07/Аг-571 надана відповідь листом від 20.09.2024 №04.03.01-07/А-0556. Таким чином, відповідь на клопотання ОСОБА_1 , надана Департаментом архітектури та містобудування у відповідності до норм чинного законодавства, в межах його повноважень.
03.03.2025 від імені Департаменту управління активами подано пояснення щодо позову. Разом із тим, особа, яка подала та підписала відповідні пояснення (Крат А.С.), не надала належних доказів на підтвердження повноважень діяти від імені Департаменту управління активами.
Так, за змістом частин першої, третьої статті 55 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) сторона, третя особа в адміністративній справі, а також особа, якій законом надано право звертатися до суду в інтересах іншої особи, може брати участь у судовому процесі особисто (самопредставництво) та (або) через представника. Юридична особа, суб`єкт владних повноважень, який не є юридичною особою, бере участь у справі через свого керівника або члена виконавчого органу, уповноваженого діяти від її (його) імені відповідно до закону, статуту, положення (самопредставництво юридичної особи), або через представника.
Тобто, процесуальний закон встановлює можливість участі у справі суб`єктів владних повноважень та юридичних осіб як у порядку самопредставництва, так і через представника.
За змістом підпункту 11 пункту 16-1 розділу XV «Перехідні положення» Конституції України представництво органів державної влади та органів місцевого самоврядування в судах виключно прокурорами або адвокатами здійснюється з 01 січня 2020 року.
Велика Палата Верховного Суду у постанові від 02.07.2020 у справі №9901/39/20 звернула увагу на те, що з урахуванням положень статті 55 КАС України для визнання особи такою, що діє в порядку самопредставництва, необхідно, щоб у відповідному законі, статуті, положенні чи трудовому договорі (контракті) було чітко визначене її право діяти від імені такої юридичної особи (суб`єкта владних повноважень без права юридичної особи) без додаткового уповноваження.
До пояснень долучено лише довіреність, сформовану засобами Єдиної судової інформаційно-комунікаційної системи, яка підписана електронним цифровим підписом самого Крата А.С., за відсутності підпису уповноваженої особи, отже не підтверджено право підписанта діяти від імені Департаменту управління активами в порядку самопредставництва суб`єкта владних повноважень або як належного представника (адвоката).
Крім того, всупереч частини 2 статті 165 КАС України, не надано докази направлення відповідних пояснень іншим учасникам справи.
За наведеного вище, відсутні підстави для врахування пояснень, поданих до суду 03.03.2025 від імені Департаменту управління активами.
Адміністративний позов з додатками та ухвала про відкриття провадження у справі від 14.02.2025 вручені відповідачу з використанням Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи 11.02.2025 та 15.02.2025 відповідно.
Протягом строків, встановлених ч.1 ст.261 КАС України, відзив не подано.
Відповідно до ч.6 ст.162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Дослідивши наявні в матеріалах справи письмові докази, суд встановив такі обставини.
22.08.2024 позивач звернувся до Запорізької міської ради із клопотанням про надання дозволу на викуп земельної ділянки сільськогосподарського призначення кадастровий номер 2310100000:07:045:0142, площею 8,2312 га, за адресою: м. Запоріжжя, провулок Зустрічний, буд. 14-А, на якій розташовані належні позивачу об`єкти нерухомого майна: будинок-їдальня, інв. №42100044, літ. А; сенажесховище, інв. №42200034; замощення, літ. I та паркан №2.
До клопотання додано такі документи: майнові документи, що підтверджують право власності на нерухоме майно, яке знаходиться на земельній ділянці: договір від 26.09.2023, витяг з Державного реєстру речових прав №348031914 від 26.09.2023, витяг з Державного реєстру речових прав №348034457 від 26.09.2023, технічний паспорт БТІ, складений за результатами технічної інвентаризації, паспорт громадянина України, реєстраційний номер ОКПП; документи минулих років на земельну ділянку: витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-9928045212023 від 15.09.2023, лист ОСОБА_2 з департаменту архітектури та містобудування від 27.03.2017 №М-0379, лист ОСОБА_2 з департаменту архітектури та містобудування від 15.05.2017 №М-0285, №М-0368, заява ОСОБА_2 про припинення права оренди від 12.10.2023, відповідь на заяву від 01.11.2023 №3263/01/01-07/М-331, витяг №НВ-2300104332023 від 23.11.2023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, письмова згода на укладання договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати земельної ділянки, клопотання до Департаменту архітектури та містобудування від 17.01.2024, лист Департаменту архітектури та містобудування від 23.02.2024 №03-08/А-0039, звернення до Департаменту архітектури та містобудування від 20.03.2024, лист Департаменту архітектури та містобудування від 08.04.2024 №03-08/А-0188.
Клопотання позивача зареєстровано за вх. №А-5904-Ш від 22.08.2024 Відділом по роботі із зверненнями громадян та з питань доступу до публічної інформації департаменту (апарату) виконавчого комітету ЗМР.
Департамент архітектури та містобудування листом від 20.09.2024 №04.03.01-07/А-0556 повідомив позивачу, що в матеріалах Генерального плану (креслення «План існуючого використання території М 1:10000») вищезазначена земельна ділянка, на якій розташовані об`єкти нерухомого майна (будинок-їдальня та сінажесховище), визначена як території сільськогосподарського призначення. Таким чином, пропозиції надані попереднім власником майна - ОСОБА_2 , враховані. В пояснювальній записці до Генерального плану зазначено, що до внесення змін в Генеральний план житлова забудова складала 18,5% відсотків від території міста, тобто менше ніж відсоток земель сільськогосподарського призначення - 18,8%. Обсяги житлового будівництва, передбачені в Генеральному плані, визначені з урахуванням необхідності підвищення комфортності житлових умов населенням на основі детальної проробки територіальних ресурсів міста, придатних для його розміщення. Розміщення житлового будівництва передбачається на вільних від забудови територіях (на землях сільськогосподарського призначення) та територіях, що реконструюються (вивільнення виробничих територій та реконструкція кварталів непридатної для проживання житлової забудови). Враховуючи вищенаведене, містобудівною документацією не передбачається створення на території міста нових земельних ділянок сільськогосподарського призначення. В зв`язку з цим, в матеріалах Генерального плану (основне креслення) більша частина земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:07:045:0142 площею 8,2312 га по АДРЕСА_2 , визначена як перспективна садибна забудова. Частина земельної ділянки визначена як зелені насадження загального призначення. Земельну ділянку перетинає проектна вулиця. Також на частині земельної ділянки запроектовано розміщення дитячого садку. Згідно з планом зонування території м. Запоріжжя, затвердженим рішенням Запорізької міської ради від 28.02.2018 №75 (далі - Зонінг), більша частина зазначеної земельної ділянки знаходиться в зоні Ж-) - зона садибної забудови. Інші частини земельної ділянки знаходяться в зонах С-6-1 - зона зелених насаджень в захисних та санітарно-охоронних зонах та ТР-3 - зона вулиць в червоних лініях. Підсумовуючи вищевикладене, розташування пасовищного комплексу на земельній ділянці кадастровий номер 2310100000:07:045:0142 площею 8,2312 га по АДРЕСА_2 не відповідає положенням містобудівної документації. Однак, відповідно до книги 1 додатку до плазу зонування, розділу 2 ч.6 відведені земельні ділянки та інші існуючі на момент набуття чинності зонінгу об`єкти нерухомого майна, що за видом або способом використання, техніко-інженерними показниками не відповідають вимогам зонінгу, можуть використовуватися без визначення терміну приведення їх у відповідність до зонінгу, якщо не створюють загрози для життя, здоров`я людини, для оточуючого середовища, об`єктів культурної спадщини. В зв`язку з цим, можливе оформлення вищезазначеної земельної ділянки в оренду. Згідно з ч.2 ст.24 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» зміна функціонального призначення територій не тягне за собою припинення обмежень у використанні земель, а також припинення права власності або права користування земельними ділянками, які були передані (надані) у власність чи користування до встановлення нового функціонального призначення територій, а також не тягне за собою обов`язковості зміни виду цільового призначення земельної ділянки незалежно від того, чи належить цей вид до переліку видів цільового призначення, встановлення яких є можливим у межах такої зони. Крім того, додатково повідомляє, що з оглядом на місцевості, об`єкт нерухомого майна займає менше 1% загальної площі земельної ділянки.
Вважаючи протиправною бездіяльність ЗМР в частині не розгляду та не прийняття рішення за наслідками розгляду клопотання позивача від 22.08.2024, позивач звернулась до суду з даним позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд зазначає таке.
Згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини 2 статті 14 Конституції України право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Частиною 1 статті 3 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) встановлено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
За змістом частин 1, 2 статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Статтею 128 ЗК України визначено порядок продажу земельних ділянок комунальної власності юридичним особам.
Продаж громадянам і юридичним особам земельних ділянок державної (крім земельних ділянок, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації) та комунальної власності для потреб, визначених цим Кодексом, провадиться місцевими державними адміністраціями, Радою міністрів Автономної Республіки Крим або органами місцевого самоврядування в межах їх повноважень. Особливості продажу земельних ділянок, на яких розташовані об`єкти нерухомого військового майна, що підлягають реалізації, та земельних ділянок, які вивільняються у процесі реформування Збройних Сил України, Державної спеціальної служби транспорту, встановлюються законом (частина 1).
Громадяни та юридичні особи, зацікавлені у придбанні земельних ділянок у власність, подають заяву (клопотання) до відповідного органу виконавчої влади або сільської, селищної, міської ради чи державного органу приватизації. У заяві (клопотанні) зазначаються місце розташування земельної ділянки, її цільове призначення, розміри та площа, а також згода на укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки.
До заяви (клопотання) додаються:
а) документ, що посвідчує право користування земельною ділянкою (у разі його наявності), та документи, що посвідчують право власності на нерухоме майно (будівлі та споруди), розташоване на цій земельній ділянці (у разі наявності на земельній ділянці будівель, споруд);
б) копія установчих документів для юридичної особи, а для громадянина - копія документа, що посвідчує особу.
г) копія свідоцтва про реєстрацію постійного представництва з правом ведення господарської діяльності на території України - для юридичних осіб, створених та зареєстрованих відповідно до законодавства іноземної держави (частина 2).
Орган державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим або орган місцевого самоврядування у місячний строк розглядає заяву (клопотання) і приймає рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (якщо такий проект відсутній) та/або про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки (крім земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд) чи про відмову в продажу із зазначенням обґрунтованих причин відмови (частина 3).
Підставою для відмови в продажу земельної ділянки є:
а) неподання документів, необхідних для прийняття рішення щодо продажу такої земельної ділянки;
б) виявлення недостовірних відомостей у поданих документах;
в) якщо щодо суб`єкта підприємницької діяльності порушена справа про банкрутство або припинення його діяльності;
г) встановлена цим Кодексом заборона на передачу земельної ділянки у приватну власність;
ґ) відмова від укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки (частина 5).
Рішення Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевої державної адміністрації, сільської, селищної, міської ради про продаж земельної ділянки є підставою для укладання договору купівлі-продажу земельної ділянки.
Укладання договорів купівлі-продажу земельних ділянок, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації, здійснюється відповідно до порядку, визначеного частиною першою цієї статті (частина 6).
Договір купівлі-продажу земельної ділянки підлягає нотаріальному посвідченню. Документ про оплату або про сплату першого платежу (у разі продажу земельної ділянки з розстроченням платежу) разом з договором купівлі-продажу є підставою для державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку (частина 7).
Ціна земельної ділянки визначається за експертною грошовою оцінкою, що проводиться суб`єктами господарювання, які є суб`єктами оціночної діяльності у сфері оцінки земель відповідно до закону, на замовлення органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування. Ціна земельної ділянки площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд визначається за нормативною грошовою оцінкою, вказаною в технічній документації. Фінансування робіт з проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки здійснюється за рахунок внесеного покупцем авансу, що не може бути більшим ніж 20 відсотків вартості земельної ділянки, визначеної за нормативною грошовою оцінкою земельної ділянки.
Сума авансового внеску зараховується до ціни продажу земельної ділянки. У разі відмови покупця від укладення договору купівлі-продажу земельної ділянки сума авансового внеску не повертається (частина 8).
Розрахунки за придбання земельної ділянки можуть здійснюватися з розстроченням платежу за згодою сторін, але не більше ніж на п`ять років. Порядок здійснення розрахунків з розстроченням платежу визначається Кабінетом Міністрів України (частина 9).
Рішення про відмову продажу земельної ділянки може бути оскаржено в суді (частина 10).
Кошти, отримані від продажу земельних ділянок державної або комунальної власності, зараховуються органами державної влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим або органами місцевого самоврядування відповідно до державного та/або місцевих бюджетів у порядку, визначеному законом (частина 11).
Правовий статус, зокрема, міських рад визначено статтею 10 Закону України від 21.05.1997 №280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні», за змістом якої міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин, відповідно до пункту 34 частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», належить до виключної компетенції, зокрема, міських рад і вирішуються виключно на пленарних засіданнях міської ради.
Як визначено частинами першою - другою статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
Рішення ради щодо безоплатної передачі земельної ділянки комунальної власності у приватну власність (крім земельних ділянок, що перебувають у користуванні громадян, та випадків передачі земельної ділянки власнику розташованого на ній жилого будинку, іншої будівлі, споруди) приймається не менш як двома третинами голосів депутатів від загального складу ради.
Відповідно до приписів частин першої, другої статті 54 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення) рада у межах затверджених нею структури і штатів може створювати відділи, управління та інші виконавчі органи для здійснення повноважень, що належать до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад…Відділи, управління та інші виконавчі органи ради є підзвітними і підконтрольними раді, яка їх утворила, підпорядкованими її виконавчому комітету, сільському, селищному, міському голові, голові районної у місті ради.
Порядок проведення першої сесії ради, порядок обрання голови та заступника (заступників) голови районної у місті, районної, обласної ради, секретаря сільської, селищної, міської ради, скликання чергової та позачергової сесій ради, призначення пленарних засідань ради, підготовки і розгляду питань на пленарних засіданнях, прийняття рішень ради про затвердження порядку денного сесії та з інших процедурних питань, а також порядок роботи сесії визначаються регламентом ради з урахуванням вимог Конституції України, цього Закону, законів України "Про статус депутатів місцевих рад", "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" та інших законів. До прийняття регламенту ради чергового скликання застосовується регламент ради, що діяв у попередньому скликанні. (частина п`ятнадцята статті 46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).
Рішенням Запорізької міської ради №37 від 05.11.2014 «Про затвердження Регламенту міської ради по розгляду заяв громадян та юридичних осіб з питань оформлення земельних ділянок у м. Запоріжжі» було затверджено Регламент міської ради, який регулює правові та організаційні відносини громадян України та посадових осіб місцевого самоврядування, встановлює порядок і процедуру розгляду та прийняття рішень по заявам громадян та юридичних осіб стосовно оформлення земельних ділянок.
Згідно зазначеного Регламенту, розгляд заяв щодо викупу земельних ділянок громадянином, фізичною особою - підприємцем та юридичною особою здійснюється управлінням з питань земельних відносин міської ради після отримання Управлінням з питань земельних відносин Запорізької міської ради листа від департаменту архітектури та містобудування Запорізької міської ради про можливість викупу земельної ділянки з урахуванням перспективи розвитку міста у відповідності до містобудівної документації. Першочергово Управлінням з питань земельних відносин міської ради здійснюється підготовка проекту рішення про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки та про підготовку матеріалів щодо прийняття рішення Запорізької міської ради про продаж земельної ділянки.
Пунктом 5.1.3 Регламенту передбачено отримання Управлінням з питань земельних відносин Запорізької міської ради листа Департаменту архітектури та містобудування Запорізької міської ради про можливість, або неможливість надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з зазначенням однієї із можливих підстав, наведених у п. 3 ст. 123 Земельного кодексу України (до 10 днів). Після цього, відповідно до пункту 5.1.5 Регламенту, здійснюється підготовка Управлінням проекту рішення Запорізької міської ради про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (до 14 днів).
Аналіз вищенаведених положень законодавства дає підстави для висновку, що набуття права власності на землю здійснюється виключно відповідно до закону і делегування цих повноважень не допускається, оскільки вони прямо закріплені законами України за відповідними органами виконавчої влади або місцевого самоврядування (у даному випадку Запорізької міської ради) і належать до їх виключної компетенції, вирішуються, зокрема, на пленарних засіданнях ради з обов`язковим прийняттям з цього питання відповідного рішення, яке може бути оскаржене у судовому порядку.
Особа, яка звертається до міської ради із клопотанням про придбання земельних ділянок комунальної власності у власність приватну, має легітимні очікування, що це питання буде вирішено належним чином, у строк та за процедурою, передбаченою законодавством, зокрема, з прийняттям цією радою відповідного обґрунтованого рішення про продаж або відмову у продажі земельної ділянки.
Наведене відповідає висновкам Верховного Суду, викладеним в постанові від 08.02.2021 у справі № 335/10579/16-а.
У спірному випадку судом встановлено, що 22.08.2024 позивач звернувся до Запорізької міської ради із клопотанням про надання дозволу на викуп земельної ділянки.
У той же час, замість прийняття по суті поданого клопотання одного з рішень, види яких передбачені частиною 3 статті 128 ЗК України, відповідач обмежився його передачею на розгляд до Департаменту архітектури та містобудування Запорізької міської ради та наданням відповіді за правилами, встановленими щодо розгляду звернень громадян.
Водночас, відповідно до частини3 статті 128 ЗК України ЗМР була зобов`язана у місячний строк розглянути відповідне подане позивачем клопотання та прийняти рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (якщо такий проект відсутній) та/або про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки (крім земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд) чи про відмову в продажу із зазначенням обґрунтованих причин відмови.
Надсилання листів у відповідь на клопотання про надання дозволу на викуп земельної ділянки статтею 128 ЗК України не передбачено.
За наведеного вище, суд дійшов висновку, що відповідачем допущено протиправну бездіяльність, яка виразилася в не здійсненні розгляду клопотання позивача про надання дозволу на викуп земельної ділянки, а тому, з метою захисту порушеного права наявні підстави для зобов`язання відповідача усунути вказану бездіяльність шляхом розгляду відповідного клопотання позивача та прийняти вмотивованого рішення у відповідності до частини 3 статті 123 Земельного кодексу України.
Згідно з частинами першою та другою статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до положень статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
За наведеного вище суд вважає, що заявлені позовні вимоги знайшли своє підтвердження матеріалами справи, є обґрунтованими, а надані сторонами письмові докази є належними та достатніми для постановлення судового рішення про задоволення адміністративного позову.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд зазначає, що з урахуванням положень статті 139 КАС України понесені позивачем обґрунтовані судові витрати на оплату судового збору в розмірі 968,96 грн підлягають стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Управління.
Керуючись ст.ст. 2, 5, 72, 77, 139, 241, 243-246, 255, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Запорізької міської ради щодо не розгляду клопотання ОСОБА_1 від 22.08.2024 року про надання дозволу на викуп земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:07:045:0142 площею 8,2312 га за адресою: АДРЕСА_2 для розташування пасовищного комплексу.
Зобов`язати Запорізьку міську раду розглянути клопотання ОСОБА_1 від 22.08.2024 про надання дозволу на викуп земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:07:045:0142 площею 8,2312 га за адресою: АДРЕСА_2 для розташування пасовищного комплексу та прийняти вмотивоване рішення, відповідно до частини 3 статті 128 Земельного кодексу України.
Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Запорізької міської ради судові витрати зі сплати судового збору сумі 968,96 грн (дев`ятсот шістдесят вісім гривень 96 коп.).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Третього апеляційного адміністративного суду.
Повне найменування сторін та інших учасників справи:
Позивач ОСОБА_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 .
Відповідач - Запорізька міська рада, місцезнаходження: 69105, м. Запоріжжя, Соборний, буд. 206; код ЄДРПОУ 04053915.
Третя особа 1 - Департамент архітектури та містобудування Запорізької міської ради, місцезнаходження: 69126, м. Запоріжжя, вул. Зелінського, буд.3, код ЄДРПОУ 37612054;
Третя особа 2 - Департамент управління активами Запорізької міської ради, місцезнаходження: 69105, Запоріжжя, вул. Зелінського, буд.3, код ЄДРПОУ 45013287.
Повне судове рішення складено 30.04.2025.
Суддя М.О. Семененко
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.04.2025 |
Оприлюднено | 02.05.2025 |
Номер документу | 126987069 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Семененко Марина Олександрівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Семененко Марина Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні