Рішення
від 29.04.2025 по справі 380/3465/25
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

29 квітня 2025 рокусправа № 380/3465/25

Львівський окружний адміністративний суд в складі головуючої судді Грень Н.М., розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити дії,

у с т а н о в и в:

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до ІНФОРМАЦІЯ_1 , у якому просить:

- Визнати протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_2 щодо не розгляду заяви ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 ) про надання відстрочки від призову під час мобілізації;

- Зобов?язати ІНФОРМАЦІЯ_2 розглянути заяву ОСОБА_1 (РНОКПП : НОМЕР_1 ) від 22.01.2025 року про надання відстрочки від призову під час мобілізації на підставі п.2 ч.3 ст. 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію".

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що він перебуває на обліку у ІНФОРМАЦІЯ_1 . 17.12.2024 року позивач подав заяву до відповідача, якою повідомляв, що є особою, яка на підставі п.2 ч.3 ст.23 ЗУ Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію не підлягає призову на військову службу під час мобілізації. Та просив розглянути його заяву та оформити йому у порядку, визначеному постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 р. № 560, довідку про відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації. До заяви було надано додатки- засвідчену в установленому порядку довідку з місця роботи №29 від 22.01.2025 року. У відповідь на заяву було отримано повідомлення №3/629 від 16.01.2025 року, яким відповідач повідомляв, що позивачу відмовлено у наданні відстрочки з причини подання заяви та документів не особисто.

Ухвалою суду від 25.02.2025 відкрито спрощене позовне провадження у справі без виклику сторін.

Відповідач правом на відзив не скористався.

Від позивача на адресу суду надійшло клопотання про долучення доказів (вх.№19750 від 07.03.2025).

З`ясувавши обставини, на які сторони посилаються, як на підставу своїх вимог та заперечень, дослідивши докази, якими вони обґрунтовуються, суд встановив таке.

ОСОБА_1 17.12.2024 звернувся до ІНФОРМАЦІЯ_3 за допомогою засобів поштового зв`язку цінним листом з описом вкладень із заявою про надання відстрочки від призову під час мобілізації з додатками з підстав, передбачених п.2 ч.3 ст.23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», а саме як педагогічний працівник закладу загальної середньої освіти за основним місцем роботи не менш як на 0,75 ставки.

Вказана заява скерована згрупованим поштовим відправленням №7904773649199 включно із супровідним листом з додатками адвоката Трофімова Р.В.

З метою отримання результату розгляду заяви про відстрочку військовозобов`язаного ОСОБА_1 , адвокат ОСОБА_2 звернувся до ІНФОРМАЦІЯ_4 із адвокатським запитом від 03.01.2025 про надання рішення за результатами розгляду вищезгаданої заяви.

Листом-відповіддю від 16.01.2025 №3/629 відповідач повідомив, що розгляд заяви на відстрочку ОСОБА_1 можливий лише за умови дотримання гр. ОСОБА_1 вимог законодавства, зокрема обов`язкової явки за повісткою.

В подальшому 22.01.2025 ОСОБА_1 повторно звернувся із заявою про відстрочку від призову під час мобілізації до відповідача у порядку визначеному Законом України «Про мобілізацію та мобілізаційну підготовку», щляхом направлення поштового відправлення №7906901887980.

До заяви позивач додав наступні документи :

1.Заява про надання відстрочки від призову під час мобілізації.

2.Належним чином засвідчена копія паспорта ОСОБА_1 .

3. Належним чином засвідчена копія РНОКПП Чуми ПС.

4. Витяг з реєстру територіальної громади щодо місця проживання ОСОБА_1 .

5. Належним чином засвідчена копія Тимчасового посвідчення № НОМЕР_2 .

6.Належним чином засвідчена копія Диплому про науковий ступінь.

7.Копія Наказу №118-К від 09.09.2025.

8. Копія довідки №29 від 22.01.2025.

Така заява була отримана відповідачем 24.01.205, що підтверджується відстеженням поштового відправлення №7906901887980.

03.02.2025 скеровано адвокатський запит для отримання рішення за розглядом заяви.

Листом-відповіддю від 21.02.2025 №3/3234 відповідач повідомив, що розгляд заяви на відстрочку ОСОБА_1 можливий лише за умови дотримання гр. ОСОБА_1 вимог законодавства, зокрема обов`язкової явки за повісткою.

Вважаючи такі дії відповідача неправомірними, позивач звернувся до суду з метою захисту свого порушеного права.

При вирішенні спору суд керувався таким.

Законом, який встановлює правові основи мобілізаційної підготовки та мобілізації в Україні, визначає засади організації цієї роботи, повноваження органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, а також обов`язки підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності, повноваження і відповідальність посадових осіб та обов`язки громадян щодо здійснення мобілізаційних заходів, є Закон України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" від 21.10.1993 № 3543-XII (у редакції чинній на момент виникнення чинних правовідносин (далі Закон № 3543-XII).

Відповідно до ч. 2 ст. 3 Закону № 3543-XII мобілізаційна підготовка та мобілізація здійснюються на основі таких принципів: централізоване керівництво; завчасність; плановість; комплексність і погодженість; персональна відповідальність за виконання заходів щодо мобілізаційної підготовки та мобілізації; додержання прав підприємств, установ і організацій та громадян; гарантована достатність; наукова обґрунтованість; фінансова забезпеченість.

За пунктом 2 частини 3 статті 23 Закону № 3543-XII не підлягають призову на військову службу під час мобілізації наукові і науково-педагогічні працівники закладів вищої та фахової передвищої освіти, наукових установ та організацій, які мають науковий ступінь, і педагогічні працівники закладів фахової передвищої освіти, професійної (професійно-технічної) освіти, закладів загальної середньої освіти, за умови що вони працюють відповідно у закладах вищої чи фахової передвищої освіти, наукових установах та організаціях, закладах професійної (професійно-технічної) чи загальної середньої освіти за основним місцем роботи не менш як на 0,75 ставки.

Процедура надання військовозобов`язаним та резервістам відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період та її оформлення, регламентується Порядком проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.05.2024 № 560 (далі Порядок № 560).

Пунктами 56-61 Порядку № 560 визначено, що відстрочка від призову на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період надається військовозобов`язаним з підстав, визначених статтею 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію".

Для розгляду питань надання військовозобов`язаним відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період при районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки (відокремлених відділах) утворюються комісії у такому складі:

- голова комісії керівник районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (відокремленого відділу);

- члени комісії представники апарату, структурних підрозділів (освіти та науки, охорони здоров`я, соціального захисту населення, служби у справах дітей, центру надання адміністративних послуг) районної, міської держадміністрації (військової адміністрації).

За наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов`язані (крім заброньованих та посадових (службових) осіб, зазначених у підпунктах 16-23 пункту 1 додатка 5) особисто подають на ім`я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу заяву за формою, визначеною у додатку 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5. Заява військовозобов`язаного підлягає обов`язковій реєстрації.

Органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації зобов`язані оформити відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації військовозобов`язаним працівникам (державним службовцям), які заброньовані у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, а також посадовим (службовим) особам, зазначеним у підпунктах 16-23 пункту 1 додатка 5, у районному (міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки, на території відповідальності якого вони розміщуються. До відповідного територіального центру комплектування та соціальної підтримки подаються документи, зазначені у переліку згідно з додатком 5.

Відповідні органи, в яких працюють посадові (службові) особи, зазначені у підпунктах 16-23 пункту 1 додатка 5, надсилають завірену копію довідки про надання таким особам відстрочки (додаток 6) до територіального центру комплектування та соціальної підтримки, Центрального управління або регіонального органу СБУ або відповідного підрозділу розвідувальних органів, у якому така особа перебуває на військовому обліку.

Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації може оформлятися за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів на підставі даних, отриманих з інших державних реєстрів або баз даних, які підтверджують, що військовозобов`язаний має право на відстрочку з підстав, визначених статтею 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію".

Комісія вивчає отримані заяву та підтвердні документи, оцінює законність підстав для надання відстрочки, за потреби готує запити до відповідних органів державної влади для отримання інформації, що підтверджує право заявника на відстрочку, або використовує інформацію з публічних електронних реєстрів.

Комісія зобов`язана розглянути отримані на розгляд заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади.

На підставі розгляду отриманих документів комісія ухвалює рішення про надання або відмову у наданні відстрочки. Рішення комісії оформляється протоколом.

Про прийняте комісією рішення повідомляється засобами телефонного, електронного зв`язку або поштою заявнику не пізніше ніж на наступний день після ухвалення такого рішення.

У разі позитивного рішення військовозобов`язаному надається довідка із зазначенням строку відстрочки за формою, визначеною у додатку 6.

У разі відмови у наданні відстрочки військовозобов`язаному повідомляють письмово із зазначенням причин відмови за формою, визначеною у додатку 7. Таке рішення може бути оскаржене у судовому порядку.

До ухвалення комісією рішення військовозобов`язаний не підлягає призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період.

Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації надається на строк дії відповідних законних підстав, але не більш як на строк проведення мобілізації, встановлений Указом Президента України. У разі продовження строку проведення мобілізації перевірка підстав у військовозобов`язаного на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації, крім підстав, зазначених у пункті 2 частини першої, пунктах 3, 4, 5 частини третьої статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", здійснюється за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів.

Згідно з абзацом 5 та 9 пункту 11 Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.02.2022 № 154, районні територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, крім функцій, зазначених у пункті 9 цього Положення, беруть участь в організації та забезпеченні роботи районних (міських) призовних комісій, готують для розгляду зазначеними комісіями матеріали з питань призову громадян на строкову військову службу, службу у військовому резерві, надання відстрочки або звільнення їх від призову на строкову військову службу, службу у військовому резерві та оформляють для військовозобов`язаних, резервістів відстрочки від призову під час мобілізації та в особливий період і воєнний час, які надаються в установленому порядку, а також ведуть їх спеціальний облік.

Із процитованого видно, що для отримання відстрочки військовозобов`язаний повинен звернутися на ім`я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу із заявою за формою, визначеною у додатку 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5. Своєю чергою, комісія відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки зобов`язана розглянути отримані на розгляд заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи днів з дати надходження, але у будь-якому разі не пізніше ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади.

Судом встановлено, що заява позивача від 22.01.2025 за формою і змістом відповідає вимогам законодавства і подана ним особисто, хоча й через засоби поштового зв`язку, що не суперечить нормам Постанови № 560.

При цьому, як видно з матеріалів справи, рішення про надання чи відмову у наданні відстрочки за наслідком розгляду вказаної заяви відповідачем не прийнято, чим допущено протиправну бездіяльність.

Суд не бере до уваги покликання відповідача про те, що надсилання заяви поштою або в інший спосіб ставить під сумнів той факт, що заява була написана і направлена заявником особисто.

При прийнятті рішення суд враховує, що бездіяльність це не вчинення у встановлений законом строк дії, яку суб`єкт владних повноважень повинен вчинити, та в даному випадку вказана бездіяльність стосується саме розгляду заяви про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації.

На підставі наведеного, суд висновує, що відсутність належним чином оформленого рішення про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації або про вмотивовану відмову в наданні відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, свідчить про протиправну бездіяльність суб`єкта владних повноважень.

Крім того, суд звертає увагу й на те, що у постанові Верховного Суду від 17.04.2019р. у справі № 342/158/17 чітко зазначено, що протиправну бездіяльність суб`єкта владних повноважень треба розуміти як зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу чи його посадової особи, яка полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи у нездійсненні юридично значимих й обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону (або ж іншого нормативно-правового регулювання) віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені.

Принагідно суд зауважує, що у контексті наведеного, позбавлений можливості оцінювати наявність права позивача на відстрочку, оскільки розгляд документів та прийняття відповідного рішення відноситься до дискреційних повноважень відповідача.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно з ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Оцінивши докази, які є у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про необхідність задоволення позову.

Сплачений позивачем судовий збір у розмірі 1211,20 грн. підлягає стягненню на користь позивача з відповідача за рахунок його бюджетних асигнувань.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

у х в а л и в:

1.Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до ІНФОРМАЦІЯ_1 ( АДРЕСА_2 , ЄДРПОУ НОМЕР_3 ) про визнання протиправним та зобов`язання вчинити дії задовольнити повністю.

2. Визнати протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_2 щодо не розгляду заяви ОСОБА_1 (про надання відстрочки від призову під час мобілізації.

3. Зобов?язати ІНФОРМАЦІЯ_2 розглянути заяву ОСОБА_1 від 22.01.2025 року про надання відстрочки від призову під час мобілізації на підставі п.2 ч.3 ст. 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію".

4.Стягнути на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань ІНФОРМАЦІЯ_1 (ЄДРПОУ НОМЕР_3 ) судовий збір у розмірі 1211 (одна тисяча двісті одинадцять) грн. 20 коп.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

СуддяГрень Наталія Михайлівна

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.04.2025
Оприлюднено02.05.2025
Номер документу126989706
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —380/3465/25

Рішення від 29.04.2025

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Грень Наталія Михайлівна

Ухвала від 25.02.2025

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Грень Наталія Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні