Справа № 640/34550/21
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 квітня 2025 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Хурси О.О., розглянувши в спрощеному позовному провадженні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Фітнес Квартал» до Головного управління Держпродспоживслужби в місті Києві про визнання протиправними та скасування постанов,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Фітнес Квартал» звернулося до суду з позовом до Головного управління Держпродспоживслужби в місті Києві про визнання протиправними та скасування постанов № 77 та № 78 від 02.09.2021.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що законодавством не передбачено права споживача призупиняти надання послуг у формі заморожування дії абонементу (клубної картки) у зв`язку із недоліками у послугах, що надаються суб`єктом господарювання.
Зазначає, що товариство тимчасово не мало можливості надавати весь комплекс послуг, що було обумовлено введенням жорстких обмежувальних карантинних заходів, які діяли, в тому числі, і щодо закладів, які надавали спортивні послуги. Таким чином, відсутня вина товариства у неможливості надання повного комплексу послуг.
У відзиві відповідач вказав, що оскаржувані постанови прийняті ним правомірно та підстави для їх скасування відсутні.
Позивач подав відповідь на відзив, в якій підтримав позовні вимоги та наполягав на їх задоволенні.
Відподач подав заперечення у яких просив у задоволенні позову відмовити.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
На підставі наказу № 2727 від 02.07.2021, направлення № 2322 від 02.07.2021 погодження 15.3-10/2/14928 від 02.10.2021, Головним управлінням здійснено захід державного нагляду (контролю) ТОВ «ФІТНEC КВАРТАЛ» за адресою: м. Київ, бульв. Перова, буд. 36, ТРЦ «Квадрат», на предмет дотримання вимог законодавства про захист прав споживачів при наданні послуг з питань, викладених у зверненні ОСОБА_1 (вх. Б-5560 від 21.09.2021).
За результатами здійсненого заходу складено Акт № 2727-1 від 26.07.2021, в якому встановлено порушення пункту 5 частини 3 статті 10 Закону України «Про захист прав споживачів».
Перевіркою встановлено наступне: «ТОВ «Фітнес квартал» уклав договір з ОСОБА_1 б/н про надання послуг фітнес-клубу від 19.12.2018. На письмову вимогу споживача від 03.08.2020 до ТОВ «Фітнес квартал» щодо 2 місяців заморозки користуванням клубної карти, що передбачено пунктом 3.1 договору, ТОВ «Фітнес квартал» вимога не задоволена, таким чином відмовлено споживачу в реалізації його інших прав передбачених чинним законодавством на день укладання відповідного договору, у разі виявлення ним недоліків у виконаній роботі, наданій послузі.
26.07.2021 за наслідками перевірки винесено Припис № 364 про усунення порушень вимог законодавства про захист прав споживачів, ТОВ «ФІТНЕС КВАРТАЛ», зафіксованих в Акті від 26.07.2021 № 2727-1 з наданням інформації Головному управлінню Держпродспоживслужби в м. Києві, до 26.08.2021, з документальним підтвердженням.
02.09.2021, за результатами розгляду матеріалів перевірки, начальником Головного управління Держпродспоживслужби в м. Києві, винесено Постанову № 78 від 02.09.2021, якою до ТОВ «ФІТНЕС КВАРТАЛ», за відмову поживачу в реалізації його прав, установлених частиною третьою статті 10 Закону України «Про захист прав споживачів» застосовано штраф у розмірі 20000 грн.
На підставі наказу № 2726 від 02.07.2021, направлення № 2321 від 02.07.2021, погоджения 10/2/15143 від 07.10.2021, Головним управлінням здійснено захід державного нагляду (контролю) ТОВ «ФІТНЕС КВАРТАЛ» за адресою: м. Київ, бульв. Перова, буд. 36. ТРЦ «Квадрат», на предмет: дотримання вимог законодавства про захист прав споживачів при наданні послуг з питань, викладених у зверненні гр. Гапончук (вх. Г-5591 ВІД 22.09.2021).
За результатами здійсненого заходу складено Акт № 2726-1 від 26.07.2021, яким встановлено порушення пункту 5 частини 3 статті 10 Закону України «Про захист прав споживачів».
Перевіркою встановлено: «ТОВ «Фітнес квартал» уклав договір з ОСОБА_2 б/н про надання послуг фітнес-клубу від 19.12.2018. На письмову вимогу споживача від 03.08.2020 до ТОВ «Фітнес квартал» щодо 2 місяців заморозки користуванням клубної карти передбаченої пунктом 3.1 договору, ТОВ «Фітнес квартал» вимога не була задоволена, таким чином відмовлено споживачу в реалізації його інших прав передбачених чинним законодавством на день укладання відповідного договору, у разі виявлення ним недоліків у виконаній роботі, наданій послузі.
26.07.2021 за наслідками перевірки винесено Припис № 363 про усунення порушень вимог законодавства про захист прав споживачів ТОВ «ФІТНЕС КВАРТАЛ» зафіксованих в Акті від 26.07.2021 № 2726-1 з документальним підтвердженням, до 26.08.2021.
02.09.2021, за результатами розгляду матеріалів перевірки, начальником Головного управління Держпродспоживслужби в м. Києві, винесено Постанову № 77 від 02.09.2021, якою до ТОВ «ФІГНЕС КВАРТАЛ», за відмову споживачу в реалізації його прав, установлених частиною третьою статті 10 Закону України «Про захист прав споживачів» застосовано штраф у розмірі 20000 грн.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 № 877-V (далі - Закон № 877-V)
Сфера дії Закону № 877-V визначена у статті 2 цього закону, за приписами частин першої якої дія цього Закону поширюється на відносини, пов`язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Частиною першою статті 4 Закону № 877-V визначено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Приписами пунктів 1, 2 Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.09.2015 № 667 (далі - Положення № 667) визначено, що Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України та який реалізує державну політику у галузі ветеринарної медицини, сферах безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, карантину та захисту рослин, ідентифікації та реєстрації тварин, санітарного законодавства, санітарного та епідемічного благополуччя населення (крім виконання функцій з реалізації державної політики у сфері епідеміологічного нагляду (спостереження) та у сфері гігієни праці та функцій із здійснення дозиметричного контролю робочих місць і доз опромінення працівників), з контролю за цінами, попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення, метрологічного нагляду, ринкового нагляду в межах сфери своєї відповідальності, насінництва та розсадництва (в частині сертифікації насіння і садивного матеріалу), реєстрації та обліку машин в агропромисловому комплексі, державного нагляду (контролю) у сфері агропромислового комплексу, державного нагляду (контролю) у сферах охорони прав на сорти рослин, насінництва та розсадництва, державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів і рекламу в цій сфері, за якістю зерна та продуктів його переробки, державного нагляду (контролю) за додержанням заходів біологічної і генетичної безпеки щодо сільськогосподарських рослин під час створення, дослідження та практичного використання генетично модифікованого організму у відкритих системах на підприємствах, в установах та організаціях агропромислового комплексу незалежно від їх підпорядкування і форми власності, здійснення радіаційного контролю за рівнем радіоактивного забруднення сільськогосподарської продукції і продуктів харчування.
Держпродспоживслужба у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.
За змістом підпункту 3 пункту 3 Положення № 667 до основних завдань Держпродспоживслужби віднесено зокрема, реалізація державної політики у галузі державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів і реклами в цій сфері.
Відповідно до підпункту 6 пункту 4 Положення Держпродспоживслужба відповідно до покладених на неї завдань у сфері здійснення державного нагляду (контролю) за дотримання законодавства про захист прав споживачів (у тому числі споживачів виробів з дорогоцінних металів та дорогоцінного каміння), зокрема:
перевіряє додержання суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сфері торгівлі і послуг, вимог законодавства про захист прав споживачів, а також правил торгівлі та надання послуг;
накладає на суб`єктів господарювання сфери торгівлі і послуг, у тому числі ресторанного господарства, стягнення за порушення законодавства про захист прав споживачів.
Відповідно до пункту 7 Положення № 667 Держпродспоживслужба здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи.
Отже, відповідач як суб`єкт державного нагляду (контролю) наділений повноваженнями здійснювати державний нагляд за діяльністю суб`єктів господарювання, в тому числі й позивача, зокрема у сфері додержанням законодавства про захист прав споживачів.
Пунктом 5 частини третої статті 10 Закону України «Про захист прав споживачів» передбачено, що у разі виявлення недоліків у виконаній роботі (наданій послузі) споживач має право на свій вибір вимагати, зокрема, реалізації інших прав, що передбачені чинним законодавством на день укладення відповідного договору.
Зазначені вимоги підлягають задоволенню у разі виявлення недоліків під час приймання виконаної роботи (наданої послуги) або під час її виконання (надання), а в разі неможливості виявлення недоліків під час приймання виконаної роботи (наданої послуги) - протягом гарантійного чи іншого строку, встановленого договором, чи протягом двох років з дня прийняття виконаної роботи (наданої послуги) у разі відсутності гарантійного чи іншого строку, встановленого законодавством або договором.
Згідно з положеннями частини першої статті 26 Закону України «Про захист прав споживачів», центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, здійснює державний контроль за додержанням законодавства про захист прав споживачів, забезпечує реалізацію державної політики щодо захисту прав споживачів і має право, зокрема: 1) давати суб`єктам господарювання обов`язкові для виконання приписи про припинення порушень прав споживачів; 2) перевіряти додержання суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сфері торгівлі і послуг, вимог нормативно-правових актів щодо безпеки продукції, а також правил торгівлі та надання послуг шляхом безперешкодного відвідування та обстеження відповідно до законодавства будь-яких виробничих, торговельних та складських приміщень таких суб`єктів.
Відповідно до п.п. 1.1, Договорів, клуб зобов`язується надати Клієнту можливість відвідування території клубу та користування матеріально-технічною базою та послугами Клубу, що передбачені категорією клубної картки відповідно до умов Договору.
З пунктом 1.4, 3.1. Договорів б/н про надання послуг фітнес-клубу від 19.12.2018, укладених із ОСОБА_1 , ОСОБА_2 (а.с. 68, 81), вбачається, що передбачено перелік послуг, що передбачені саме категорією клубної картки Платинум.
Відповідно до п.п. 4.4.1 Клуб зобов`язується забезпечити надання Комплексу послуг на строк дії Клубної карти відповідно до умов Договору та Правил Клубу.
Пунктом 3.6 Договору передбаче що, якщо клієнт не відвідує Клуб, не використовує свою Клубну карту або використовує її не у повному обсязі внаслідок вагітності, відрядження, зміни місця проживання, хвороби та/або внаслідок будь-яких інших причин, строк дії Клубної карти не змінюсться, а дата закінчення її дії не переноситься, якщо інше не передбачено цим Договором.
Водночас, відповідно до п.п. 9 п. 3.1.4 розділу 3 Правил відвідування та користування послугами від 01.01.2018, до комплексу послуг, що входить в клубну карту «Platinum» належить послуга замороження (до 60 днів, або блоками від 1 дня, але не більше 6 разів) протягом строку дії Договору.
Враховуючи, що послуга замороження передбачена Правилами клубу та не була надана на вимогу клієнта (споживача), суд погоджується із доводами відповідача про те, що позивач відмовив споживачу в реалізації його прав, установлених частиною третьою статті 10 Закону України «Про захист прав споживачів».
При цьому твердження позивача про те, що споживачі ОСОБА_2 та ОСОБА_1 вже користувались послугою заморожування дії карти, - не підтверджені жодними доказами, у зв`язку з чим, такі твердження підлягають відхиленню.
Відповідно до пунктів 13, 17, 19 частини 1 Закону «Про захист прав споживачів», належна якість товару, роботи або послуги - властивість продукції, яка відповідає вимогам, встановленим для цієї категорії продукції у нормативно-правових актах, та умовам договору із споживачем;
послуга - діяльність виконавця з надання (передачі) споживачеві певного визначеного договором матеріального чи нематеріального блага, що здійснюється за індивідуальним замовленням споживача для задоволення його особистих потреб;
продукція - будь-які виріб (товар), робота чи послуга, що виготовляються, виконуються чи надаються для задоволення суспільних потреб.
Недолік - будь-яка невідповідність продукції вимогам нормативно-правових актів, умовам договорів або вимогам, що пред`являються до неї, а також інформації про продукцію, наданій виробником (виконавцем, продавцем) (пункт 15 частини першої статті 1 Закону України «Про захист прав споживачів»)
Суд погоджується із доводами відповідача про те, що поняття «недолік» не містить такої складової як вина суб`єкта господарювання, у зв`язку з чим, суд вважає безпідставними твердження позивача про відсутність його вини в частині неможливості надання повного комплексу послуг.
З огляду на викладене, суд доходить висновку, що оскаржувані постанови про накладення штрафу винесені відповідачем правомірно та підстави для їх скасування відсутні.
Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
За таких обставин, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України приходить до висновку, що у задоволенні позову необхідно відмовити повністю.
Судові витрати розподілу не підлягають.
Керуючись статтями 77, 90, 139, 246, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю «Фітнес Квартал» (03127, м. Київ, пр-т. 40-річчя Жовтня, буд. 100/2, ЄДРПОУ 40516991) до Головного управління Держпродспоживслужби в місті Києві (04053, м. Київ, вул. Некрасовська, 10/8, ЄДРПОУ 40414833) про визнання протиправними та скасування постанов відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 30.04.2025.
Суддя Олександр ХУРСА
.
Суд | Приморський районний суд м.Одеси |
Дата ухвалення рішення | 30.04.2025 |
Оприлюднено | 02.05.2025 |
Номер документу | 126993457 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Хурса О. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні