Рішення
від 29.04.2025 по справі 580/775/25
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 квітня 2025 року справа № 580/775/25 м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кульчицького С.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) у змішаній (паперовій та електронній) формі адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Екопродсервіс" до Головного управління ДПС у Черкаській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

До Черкаського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "Екопродсервіс" (далі - позивач) з позовом до Головного управління ДПС у Черкаській області (далі - відповідач-1), Державної податкової служби України (далі - відповідач-2), в якому просить:

- визнати протиправним і скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Черкаській області, яка приймає рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову в такій реєстрації від 02 грудня 2024 року № 12135150/25205967;

- визнати протиправним і скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Черкаській області, яка приймає рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову в такій реєстрації від 02 грудня 2024 року № 12135151/25205967;

- визнати протиправним і скасувати рішення комісії Державної податкової служби України від 23 грудня 2024 року № 77483/25205967/2;

- визнати протиправним і скасувати рішення комісії Державної податкової служби України від 23 грудня 2024 року № 77484/25205967/2;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування датою подання на реєстрацію ТОВ ЕКОПРОДСЕРВІС Розрахунку коригування №203 від 16 серпня 2024 року до Податкової накладної №58 від 09 серпня 2024 року за зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику на загальну суму 1 244 190,36 грн. в т.ч. ПДВ на суму 207 365,06 грн, зареєструвати в ЄРПН;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування датою подання на реєстрацію ТОВ ЕКОПРОДСЕРВІС Розрахунку коригування № 202 від 16 серпня 2024 року до Податкової накладної №79 від 13 серпня 2024 року за зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику на загальну суму 1 342 850,21 грн. в т.ч. ПДВ на суму 223 808,37 грн, зареєструвати в ЄРПН.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що оскаржувані рішення є протиправними, оскільки відповідачами не взято до уваги надані позивачем на вимогу фіскального органу після зупинення реєстрації розрахунків коригування № 202 від 16 серпня 2024 року до податкової накладної №79 від 13 серпня 2024 року та розрахунку коригування №203 від 16 серпня 2024 року до податкової накладної №58 від 09 серпня 2024 року усі належні документи, які підтверджують реальність здійснення операцій та надані пояснення в електронному вигляді. Крім того, в оскаржуваних рішеннях не зазначено зміст порушень, виявлених у поданих позивачем документах з посиланням на нормативно-правові акти, а також те, в чому саме полягає недостатність документів, на підставі яких здійснюється реєстрація податкової накладної. Також позивач звернув увагу на те, що процедура зупинення реєстрації податкової накладної не повинна підміняти податкову перевірку.

Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 27.01.2025 відкрито провадження у даній справі та вирішено розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Представник відповідачів подав до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що комісією ГУ ДПС розглянуто повідомлення позивача щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій, з яких встановлено, що позивачем не надано всього переліку документів та пояснень, які наведені у вичерпному переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунку коригування в ЄРПН. Крім того, зазначив, що за умови, якщо суд встановить протиправність рішення Головного управління ДПС у Черкаській області щодо відмови у реєстрації податкових накладних, то рішенням суду має бути зобов`язано відповідача переглянути його шляхом повторного розгляду документів, а не зареєструвати накладну.

Ухвалою суду від 10.03.2025 відмовлено у задоволенні клопотання представника Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Черкаській області про розгляд в загальному позовному провадженні.

Ухвалою суду від 10.03.2025 постановлено здійснити розгляд адміністративної справи № 580/775/25 в змішаній (паперовій та електронній) формі.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, заслухавши пояснення учасників справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Екопродсервіс» є юридичною особою з вересня 1997 року та включено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань з ідентифікаційним кодом 25205967.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Екопродсервіс» зареєстровано платником податку на додану вартість з індивідуальним податковим номером 252059623013.

Між ТОВ «ЕКОПРОДСЕРВІС» (далі - Постачальник) та Приватним акціонерним товариством «ОРІЛЬ-ЛІДЕР» (далі Покупець/ПрАТ «ОРІЛЬ-ЛІДЕР») укладено Договір поставки № 29072024 від 29.07.2024.

У відповідності до пункту 1.1. Договору поставки ТОВ «ЕКОПРОДСЕРВІС» зобов`язується передати у власність для подальшого використання в господарській діяльності Товар, а ПрАТ «ОРІЛЬ-ЛІДЕР» зобов`язується його прийняти та оплатити його вартість.

Пунктом 3.1. Договору поставки передбачено, що оплата здійснюється шляхом повної попередньої оплати вартості товару.

У відповідності до платіжної інструкції № 3082200001 від 09 серпня 2024 року ПрАТ «ОРІЛЬ-ЛІДЕР» перерахувало грошові кошти на рахунок ТОВ «ЕКОПРОДСЕРВІС» 2 561 201,58 гривень, за призначенням згідно договору № 29072024 від 09.07.2024 року.

Враховуючи наявність заборгованості ПрАТ «ОРІЛЬ-ЛІДЕР» перед ТОВ «ЕКОПРОДСЕРВІС» на загальну суму 351 807,14 гривень, ТОВ «ЕКОПРОДСЕРВІС» врахувало вказану суму в рахунок повного погашення за грошовими зобов`язаннями за Договором поставки.

На підставі першої події, з урахуванням положень ст. 201 ПК України, на залишок суми, що складає 2 561 201,58 гривень 351 807,14 = 2 209 394,44 ТОВ «ЕКОПРОДСЕРВІС» виписало та направило на реєстрацію податкову накладну № 58 від 09 серпня 2024 року, яка зареєстрована в ЄРПН.

ПрАТ «ОРІЛЬ-ЛІДЕР» 13 серпня 2024 року відповідно до платіжної інструкції № 3091990001 перерахувало грошові кошти на рахунок ТОВ «ЕКОПРОДСЕРВІС» 1 342 850,21 гривень, за призначенням згідно договору № 29072024 від 09.07.2024.

ТОВ «ЕКОПРОДСЕРВІС» виконуючи вимоги податкового кодексу, на підставі першої події, надходження коштів, виписало та направило на реєстрацію податкову накладку № 79 від 13.08.2024 року, яка зареєстрована в ЄРПН.

На виконання зобов`язань за Договором поставки у проміжок між 09 серпня 2024 року по 16 серпня 2024 року ТОВ «ЕКОПРОДСЕРВІС» здійснив постачання товару до ПрАТ «ОРІЛЬ-ЛІДЕР», що підтверджується Видатковою накладною № РН-001460 від 10 серпня 2024 року та Товарно-транспортною накладною № 001460 від 10 серпня 2024 року на загальну суму 965 204,08 гривень в т.ч. ПДВ на суму 160, 867,35 грн.

ТОВ «ЕКОПРОДСЕРВІС» відповідно до платіжної інструкції № 2293 від 16.08.2024 року перерахував на поточний рахунок ПрАТ «ОРІЛЬ-ЛІДЕР» грошові кошти в загальній сумі 2 587 040,57 грн. за призначенням - повернення надлишково сплачених грошових коштів за Договором № 29072024 від 29.07.2024.

В свою чергу з урахуванням вищевикладеного для забезпечення правильності ведення бухгалтерського та податкового обліку, з урахуванням вже поставленого товару ТОВ «ЕКОПРОДСЕРВІС» склав та направив на Покупця Розрахунок коригування № 203 від 16.08.2024 року до податкової накладної № 58 від 09.08.2024 року, на зменшення суми податкового зобов`язання на загальну суму 1 244 190,36 грн. в т.ч. ПДВ на суму 207 365,06 грн.

Враховуючи повернення грошових коштів згідно Платіжної інструкції № 2293 від 16.08.2024 року, ТОВ «ЕКОПРОДСЕРВІС» було складено та направлено Покупцю на подальшу реєстрацію Розрахунок коригування № 202 від 16.08.2024 року до Податкової накладної № 79 від 13.08.2024 на суму повного повернення грошових коштів (зменшення суми задекларованого податкового зобов`язання, що підлягає сплаті) за зареєстрованою податковою накладною, що складає 1 342 850,21 грн в т.ч. ПДВ 223 808,37 грн.

Позивачем отримано квитанції від 18.09.2025, якими зупинено реєстрацію розрахунку коригування № 202 від 16.08.2024 до податкової накладної №79 від 13.08.2024 та розрахунку коригування № 203 від 16.08.2024 податкової накладної № 58 від 09.08.2024. В квитанціях зазначено, що документ збережено, реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація розрахунку коригування від 16.08.2024 №202 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Перевищення суми компенсації вартості товару/послуги 0207, зазначеного у розрахунку коригування на зменшення суми податкових зобов`язань, над величиною залишку такого товару, визначеного як різниця обсягів придбання та постачання такого товару/послуги його отримувачем, що відповідає п.5 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=.2783%, "Рпоточ"=0 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Пропонуємо надати пояснення та копії документів (договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання / придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі), достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

ТОВ «ЕКОПРОДСЕРВІС», керуючись п. 201.16 та у відповідності до Порядку прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Наказом Мінфіну № 520 від 12.12.2019 (Далі Порядок № 520), а також для забезпечення повного виконання зобов`язань перед ПрАТ «ОРІЛЬ-ЛІДЕР» та правильного відображення в податковому та бухгалтерському обліку операцій за Договором поставки № 29072024, було подано пакет документів на розблокування:

1) розрахунку коригування № 203 від 16.08.2024 року до податкової накладної № 58 від 09.08.2024;

2) розрахунку коригування № 202 від 16.08.2024 року до податкової накладної № 79 від 13.08.2024.

Головне управління ДПС у Черкаській області надіслало повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації пн/рк в ЄРПН рішення про реєстрацію пн/рк в ЄРПН.

Отримавши повідомлення товариство надіслало до ГУДПС у Черкаській області додаткові пояснення, в яких зазначив, що причиною повернення коштів ПрАТ «Оріль-Лідер», 16.08.2024 було те, що покупець не прийняв партію тушки курки бройлера, у зв`язку з невідповідністю критеріям якості замовника, а так як продавець не міг постачати відповідний товар, то покупець звернувся з проханням повернути кошти.

Рішеннями Комісії регіонального рівня від 02 грудня 2024 року № 12135150/25205967 та від 02 грудня 2024 року № 12135151/25205967 відмовлено в реєстрації вказаних вище розрахунків коригування податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, у зв`язку з ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у пн/рк, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації пн/рк в ЄРПН рішення про реєстрацію пн/рк в ЄРПН, платником податку. У додатковій інформації зазначено: «Не надано пояснення по операції та щодо причин невиконання замовлення (видаткові накладні на реалізацію та повернення, інформація щодо невідповідності продукції), замовлення на товар, заява на повернення коштів (в наданій заяві немає посилання на повернення коштів, отриманих по розрахкнкових документах), ОСВ, акт звірки».

Не погоджуючись із прийнятими рішеннями позивач оскаржив їх в адміністративному порядку, однак рішеннями ДПС України від 23 грудня 2024 року № 77483/25205967/2 та від 23 грудня 2024 року № 77484/25205967/2 скарги залишено без задоволення.

Враховуючи наведене, позивач звернувся до суду з відповідним адміністративним позовом.

Надаючи оцінку спірному рішенню, суд зазначає таке.

Згідно з ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Спірні відносини регулюються Податковим кодексом України (далі ПК України), Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246 (далі Порядок №1246), Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (далі Порядок №1165), Порядком прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 (далі Порядок №520) у редакції, що діяла на дату прийняття оскаржуваних рішень.

Відповідно до підп.14.1.242 п.14.1 ст.14 ПК України технічний адміністратор електронного кабінету - центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, що здійснює заходи із розробки, створення, впровадження та супроводження програмного забезпечення електронного кабінету, відповідає за виконання всіх етапів життєвого циклу такого програмного забезпечення, за його технічне і технологічне забезпечення, впровадження, функціонування, оновлення, модифікацію, усунення помилок, забезпечення цілісності та автентичності вихідного програмного коду; здійснює технічні та технологічні заходи з надання, блокування та анулювання доступу до електронного кабінету, відповідає за збереження та захист даних цих електронних сервісів.

Отже, саме відповідач 2 уповноважений, як адміністратор, забезпечити прийняття та реєстрацію ПН та РК в ЄРПН.

Згідно з п. 5 Порядку №1246 ПН та/або РК приймаються до Реєстру у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 200-1.3, 200-1.9 статті 200-1 та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 Кодексу, а також з урахуванням Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Реєстрації підлягають податкові накладні та/або розрахунки коригування (у тому числі ті, що не надаються отримувачу (покупцю) товарів/послуг, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, складені за операціями з постачання послуг нерезидентом) незалежно від суми податку на додану вартість в одній податковій накладній/розрахунку коригування.

Відповідно до п.12. Порядку №1246 після надходження ПН та/або РК до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:

відповідності ПН та/або РК затвердженому формату (стандарту);

чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких ПН та/або РК;

реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію ПН та/або РК, платником податку на момент складення та реєстрації таких ПН та/або РК;

дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 ст.192 та п.201.10 ст.201 Кодексу;

наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;

наявності суми ПДВ відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для ПН та/або РК, що реєструються після 1 липня 2015р.);

наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у ПН, яка коригується;

факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації ПН та/або РК з такими ж реквізитами;

наявності підстав для зупинення реєстрації ПН та/або РК;

дотримання вимог Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Згідно з п.201.16 ст.201 ПК України реєстрація ПН/РК в ЄРПН може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п.7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок №520.

Відповідно до п.2 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.

Комісія контролюючого органу згідно з п.44 Порядку №1165 перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).

Отже, відповідні комісії не обмежені переліком документів, що надаються платниками у разі зупинення реєстрації ПН/РК та зобов`язані проаналізувати зміст посвідчуваних ними відомостей, звірити дані, у т.ч. з наявною податковою інформацією, з`ясувати дійсність господарської операції.

Згідно з п.3 Порядку №520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації ПН / РК в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку на додану вартість засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України Про електронні документи та електронний документообіг і Про електронні довірчі послуги.

У разі зупинення реєстрації ПН / РК в Реєстрі платник податку відповідно до п.4 Порядку №520 має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 вказаного Порядку визначено, що платник податку, який склав ПН / РК, реєстрацію яких зупинено, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації таких ПН / РК в Реєстрі може подати такі документи:

договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.

У разі, коли у квитанції до ПН/РК зазначено код товару/послуги згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності/умовним кодом товару/Державним класифікатором продукції та послуг, операція за яким стала підставою для зупинення реєстрації ПН/РК, платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів виключно до такої операції.

Подання письмових пояснень та копій документів до РК у яких передбачено зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, має право ініціювати отримувач (покупець), для чого:

отримувач (покупець) надсилає такі пояснення та копії документів постачальнику (продавцю) через електронний кабінет в електронній формі з накладенням кваліфікованого електронного підпису;

постачальник (продавець) подає такі пояснення та копії документів з накладенням кваліфікованого електронного підпису до контролюючого органу;

отримувачу (покупцю) надходить в електронний кабінет інформація щодо дати подання пояснень та копій документів постачальником (продавцем) і результату розгляду комісією регіонального рівня таких пояснень та копій документів.

Відповідно до ст.10 Закону України від 17 лютого 2022 року № 2073-IX "Про адміністративну процедуру" адміністративний орган зобов`язаний діяти добросовісно для досягнення мети, визначеної законом. Адміністративний орган при здійсненні адміністративного провадження повинен діяти, керуючись здоровим глуздом, логікою та загальноприйнятими нормами моралі, з дотриманням вимог законодавства. У вказаному контексті відповідачі мали враховувати наступне.

По-перше, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з п.187.1. ст.187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.

ПН згідно з п.201.7 ст.201 ПК України складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

По-друге, абзацом першим п.201.1 ст.201 ПК України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти ПН в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений цим Кодексом термін.

Зважаючи, що зі зміною номенклатури вказаного у зареєстрованих ПН товару - сорочок - на інший його асортимент змінювалася його кількість і вартість, у спірних правовідносинах відповідач 1 обґрунтовано вирішив з`ясувати, чи виник та в якому розмірі у позивача податковий обов`язок щодо задекларованого ПДВ (податкового кредиту), у т.ч. щодо дійсності посвідчуваних господарських операцій.

По-третє, підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій згідно з ч.1 ст.9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" (далі - ЗУ №996-XIV) є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.

Первинні та зведені облікові документи відповідно до ч.2 ст.9 ЗУ №996-XIV можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити, якщо інше не передбачено окремими законодавчими актами України: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Первинні документи, складені в електронній формі, застосовуються у бухгалтерському обліку за умови дотримання вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг.

Неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо.

Тобто, первинні документи складаються саме щодо реальних господарських операцій і за відсутності їх презюмується їх невиконання.

Згідно з п.9 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію ПН / РК в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України Про електронні документи та електронний документообіг та Про електронні довірчі послуги за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН / РК в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України Про електронні документи та електронний документообіг та Про електронні довірчі послуги за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України Про електронні документи та електронний документообіг та Про електронні довірчі послуги за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення. Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України Про електронні документи та електронний документообіг та Про електронні довірчі послуги.

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України Про електронні документи та електронний документообіг та Про електронні довірчі послуги за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України Про електронні документи та електронний документообіг та Про електронні довірчі послуги за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Отже, відсутність документів на електронні повідомлення відповідача 1 з пропозицією підтвердити сукупністю доказів щодо придбання, оплати, зберігання, транспортування та обліку на складі позивача, є обгрунтованою підставою для винесення рішення про відмову в реєстрації РК.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі відповідно до п.10 Порядку №520 в разі:

ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Зміст такого виду рішення вказаний у Додатку №1 до Порядку №520 та передбачає обов`язок у додатковій інформації зазначити конкретні документи.

Надання додаткових письмових пояснень та копій документів є правом платника податку, а не його обов`язком. Водночас у разі не надання додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, комісія регіонального рівня зобов`язана прийняти рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі.

Вказаного механізму відповідач 1 у спірних правовідносинах дотримався.

Судом встановлено, що ТОВ «Екопродсервіс» були подані додаткові пояснення. Водночас, платником податків запитувана інформація була надана не у повному обсязі. Зокрема, не надано пояснення по операції та щодо причин невиконання замовлення (видаткові накладні на реалізацію та повернення, інформація щодо невідповідності продукції), замовлення на товар, заява на повернення коштів (в наданій заяві немає посилання на повернення коштів, отриманих по розрахункових документах), ОСВ, акт звірки. Вищезазначені підстави слугували підставою для прийняття оскаржуваних позивачем рішень про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

Таким чином, відповідач 1 виконав зазначені вище пп.9 і 10 Порядку №520, прийнявши правомірні рішення про відмову в реєстрації вказаних РК через не надання документів на повідомлення про необхідність надання додаткових документів, та відсутні підстави для їх скасування.

Позовна вимога про скасування рішень Державної податкової служби України за результатами розгляду скарг щодо рішень про відмову в реєстрації податкових накладних від 23 грудня 2024 року № 77483/25205967/2 від 23 грудня 2024 року № 77484/25205967/2, задоволенню не підлягає з огляду на таке.

Правові наслідки для позивача можуть створювати лише відповідні рішення контролюючого органу про відмову в реєстрації ПН/РК, прийняті за результатами направлення платником податків засобами електронного зв`язку податкових накладних для реєстрації в у Єдиному реєстрі податкових накладних.

В свою чергу, рішення Комісії з питань розгляду скарг є актом вирішення спору в досудовому порядку, не створює юридичного наслідку для позивача, а визнання цього рішення протиправним та його скасування не призведе до відновлення порушеного права.

Отже, оскаржувані рішення самі по собі не породжують у платника будь-якого додаткового обов`язку та не перешкоджають реалізації його права, та, як наслідок, не створюють для платника жодних правових наслідків у вигляді виникнення, зміни або припинення його прав.

Оскільки, позовні вимоги не обґрунтовані, відсутні підстави відповідно до ст.ст.132-139 КАС України розподіляти судові витрати.

Керуючись ст.ст. 6, 9, 14, 72, 76, 90, 139, 241-246, 255, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову відмовити.

Копію рішення направити учасникам справи.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду у строк, встановлений статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.04.2025
Оприлюднено02.05.2025
Номер документу126994924
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —580/775/25

Рішення від 29.04.2025

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ

Ухвала від 10.03.2025

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ

Ухвала від 10.03.2025

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ

Ухвала від 27.01.2025

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні