Герб України

Рішення від 23.04.2025 по справі 921/680/24

Господарський суд тернопільської області

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ


46025, м.Тернопіль, вул.Кн.Острозького, 14а, тел.:0352520573, e-mail: inbox@te.arbitr.gov.ua

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

23 квітня 2025 року м.Тернопіль Справа № 921/680/24 Господарський суд Тернопільської області

у складі судді Андрусик Н.О.

при секретарі судового засідання Дідура А.М.

розглянув у відкритому судовому засіданні справу

за позовом Приватного акціонерного товариства "СТРАХОВА КОМПАНІЯ "УСГ", м.Київ

до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕКСІМП ТРАНС", місто Тернопіль

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Приватного акціонерного товариства "СТРАХОВА ГРУПА "ТАС", м.Київ

про стягнення 104 542грн 85коп.

за участю представників:

позивача: Сечко С.В., адвокат, довіреність №0124-186 від 27.12.2024;

відповідача: Мединський Ю.В., директор, Витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, довіреність №23/4 від 23.04.2025;

третьої особи: не з`явився.

Зміст позовних вимог.

Приватне акціонерне товариство "СТРАХОВА КОМПАНІЯ "УСГ", м. Київ звернулося 04.12.2024 (згідно накладною оператора поштового зв`язку АТ "УКРПОШТА" на поштове відправлення №0505208185726) до Господарського суду Тернопільської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕКСІМП ТРАНС", м. Тернопіль, про стягнення 104542грн 85 коп.

Позов обґрунтовано з посиланням на те, що внаслідок дорожньо-транспортної пригоди, що сталася на території Республіки Польща 14.02.2023 за участю автомобіля «DAF» (д.р.н. НОМЕР_1 ) під керуванням водія ОСОБА_1 та автомобіля «SCANIA» (д.р.н. НОМЕР_2 ) під керуванням водія ОСОБА_2 дані транспортні засоби отримали механічні пошкодження. Згідно Інформаційної виписки про дорожньо-транспортну подію №LU18-R.535.3.2023 від 16.02.2023 винуватцем ДТП визнано водія автомобіля «DAF» - ОСОБА_1 .

Оскільки на момент ДТП майнові інтереси власника автомобіля «SCANIA» були застраховані в ПАТ «СК «УСГ» згідно з договором добровільного страхування транспортних засобів №28-04020-22-00012 від 23.08.2022, то на підставі заяви останнього, Акту огляду транспортного засобу від 10.03.2023, Рахунку фактури № DP 2301024 від 10.03.2023, Акту виконаних робіт № DP 2301048 від 01.05.2023, Ремонтної калькуляції № ССКА-8743 від 15.03.2023, Страхового акту № ССКА-8743 від 10.04.2023, позивачем виплачено страхове відшкодування в розмірі понесеного матеріального збитку 286272,82грн., та додатково кошти в сумі 9 764,18 грн зараховано в рахунок несплаченого чергового страхового платежу. Тобто, ПАТ «СК «УСГ» по даному страховому випадку на виконання умов договору добровільного страхування транспортних засобів №28-04020-22-00012 від 23.08.2022 року виплачено потерпілій особі (страхувальнику) суму страхового відшкодування в розмірі 296 037 грн за шкоду, спричинену внаслідок ДТП працівником Відповідача, у зв`язку з чим та на підставі положень статті 993, 1194 Цивільного кодексу України набув право вимоги до винної в ДТП особи сплачено страхове відшкодування(Відповідача) в розмірі суми 104542,85грн., що є різницею між фактичними витратами Позивача (296037грн.) та виплаченою ПАТ «СГ «ТАС» (страховиком Відповідача) сумою страхового відшкодування (191494,15грн).

Цивільно-правова відповідальність відповідача як власника автомобіля «DAF» (д.р.н. номер НОМЕР_1 ) була застрахована в ПАТ «СГ «ТАС» згідно з міжнародним договором обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів (зелена карта) № UA/078/18006063, а тому ПАТ «СГ «ТАС» сплатило на користь ПАТ «СК «УСГ» страхове відшкодування (з урахуванням коефіцієнту зносу автомобіля "SCANIA") кошти в розмірі 191494грн 15 коп.

Заперечення відповідача.

У відзиві на позов без номера від 27.12.2024 (вх.№9977 від 31.12.2024) відповідачем поставлено під сумнів заявлений розмір позовних вимог, зазначивши про на надання позивачем математичного розрахунку та пояснень щодо суми сплачених потерпілому у розмірі 296037грн, адже ПАТ "СТРАХОВА КОМПАНІЯ "УСГ" та ПАТ "СТРАХОВА ГРУПА "ТАС" узгодили суму компенсації потерпілому в розмірі 191 494грн 15 коп., тому просив у адресованому позивачу листі надати розрахунки та письмові пояснення щодо визначення суми відшкодування потерпілому, враховуючи коефіцієнт зносу та інші показники, які були включені позивачем до розрахунків та надати нормативно-правове обґрунтування включення цих сум, оскільки відшкодування ПАТ "СТРАХОВА ГРУПА "ТАС" на користь позивача суми збитків за виключенням коефіцієнту зносу не повинно спричинити шкоду застрахованій особі-ТОВ "ЕКСІМП ТРАНС". Наводить інші заперечення.

Згідно з заявою без номера від 13.01.2025 (вх.№463 від 20.01.2025) відповідачем долучено до справи копію полісу "ЗЕЛЕНА КАРТА" UA/078/18006063 від 25.07.2022.

Пояснення третьої особи.

ПАТ "СТРАХОВА ГРУПА "ТАС" не скористалося процесуальним правом на подання пояснень щодо суті позову та інших заяв з процесуальних питань.

Процесуальні дії суду у справі.

Відповідно до Протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 10.12.2024 позовну заяву розподілено судді Андрусик Н.О.

Ухвалою суду від 16 грудня 2024 року відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження з призначенням підготовчого засідання на 09.01.2025, котре неодноразово відкладалося, зокрема з метою залучення до участі у справі третьої особи; забезпечення процесуальних прав сторін у справі; надання можливості сторонам подати заяви по суті спору; забезпечення виконання завдань підготовчого провадження, визначених ст.177 ГПК України.

Ухвалою суду від 09 січня 2025 року з підстав, визначених ч.2, 4 ст.170 ГПК України, повернуто без розгляду заяву відповідача без номера від 27.12.2024 (вх.№9979 від 31.12.2024) про залучення до участі у справі третьої особи.

Ухвалою суду від 28 січня 2025 року залучено до участі у справі страховика цивільно-правової відповідальності відповідача - Приватне акціонерне товариство "СТРАХОВА ГРУПА "ТАС" в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача.

Також, на підставі ухвали суду від 28 січня 2025 року з ініціативи суду продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів (ч.3 ст.77 ГПК України).

Ухвалою суду від 20.03.2025 закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті в судовому засіданні на 08.04.2025, в якому оголошувалася перерва до 23.04.2025.

В судовому засіданні представники позивача та відповідача підтримали доводи та заперечення, наведені у підготовчому засіданні.

Представник третьої особи в судове засідання жодного разу не з`явився; про дату час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, а саме шляхом доставлення судової кореспонденції до електронного кабінету ПАТ "СТРАХОВА ГРУПА "ТАС" в підсистемі "Електронний суд" ЄСІКС, про що свідчать відповідні довідки про доставку електронних листів, які долучено до справи.

Неявка учасника справи, належним чином повідомленого про розгляд справи не є перешкодою для розгляду спору по суті.

Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.233 ГПК України, суди ухвалюють рішення іменем України негайно після закінчення судового розгляду.

В судовому засіданні 23.04.2025 оголошено скорочену (вступну та резолютивну) частину рішення.

Фактичні обставини справи, встановлені судом.

23.08.2022 між Приватним акціонерним товариством "СТРАХОВА КОМПАНІЯ "УСГ" як Страховиком та Товариством обмеженою відповідальністю "ПРОМТОРГ-ХОЛДІНГ" (вулиця Молодіжна, будинок 26-А, місто Синельникове Дніпропетровської області, ідентифікаційний код 37425850) як Страхувальником укладено договір добровільного страхування транспортних засобів № 28-04020-22-00012 у формі Заяви-приєднання, відповідно до умов якого Страховик застрахував майнові інтереси Страхувальника, пов`язані з експлуатацією транспортного засобу, зокрема автомобіля марки «SCANIA» R450, 2017 року випуску, державний реєстраційний номер НОМЕР_2 , номер кузова НОМЕР_3 , вартість якого на дату укладення договору сторонами визначено в сумі 1 982 500грн 00коп. із страховим тарифом 1,97% (п.1-5 договору). Загальна страхова премія (каско) за договором визначена в сумі 39 055грн 25коп. (п.6 договору), котра сплачується чотирма платежами згідно графіку, визначеного у п.7 договору.

Пунктом 8 договору визначено термін страхування по 24:00год. 26.08.2023.

Пунктом 11 договору визначено умови страхування КАСКО, а саме:

·страхові випадки: викрадення ДТП, ПДТО, стихійне лихо, пожежа, вибух, падіння предметів, напад тварин (пп.11.1 договору);

·ліміт відшкодування страховика: по кожному страховому випадку (пп.11.2 договору);

·врахування експлуатаційного зносу, крім випадків конструктивної загибелі ТЗ та "Викрадення": без урахування зносу (пп.11.3 договору);

·тип станції технічного обслуговування: СТО рекомендована або погоджена Страховиком (пп.11.6 договору);

·франшиза по інших ризиках: 0% (пп.11.8 договору);

·франшиза при пошкодженні виключно скляних деталей: відсутня (пп.11.9 договору);

·територія страхування згідно з п.8.1, 8.2 частини 2 договору (оферти): Україна (пп.11.13 договору);

·прийняття рішення про виплату страхового відшкодування: 10 робочих днів з моменту отримання Страховиком всіх необхідних документів згідно з Розділом 11 частини 2 договору (оферти) (пп.11.18 договору);

·виплата страхового відшкодування: 14 робочих днів з моменту прийняття рішення про виплату страхового відшкодування (пп.11.19 договору).

Частина 2 (оферти) договору добровільного страхування наземних транспортних засобів, який є пропозицією Страховика укласти договір страхування на визначених умовах, яка стає невід`ємною частиною такого договору.

Згідно з пунктом 12.1 договору оферти розмір страхового відшкодування визначається виходячи з прямого розміру збитків, завданих страхувальником в результаті страхового випадку на підставі даних огляду пошкодженого транспортного засобу та/або до документів, зазначених у розділі 11 частини 2 (оферти) цього договору. Розмір страхового відшкодування у будь-якому випадку не може перевищувати розмір страхової суми та відповідних лімітів якщо такі встановлені.

Відповідно до пункту 12.2 договору (оферти), у разі настання страхових випадків по КАСКО страхове відшкодування розраховується за такою формулою: СВ=(ВВР-ВДхЗЕп)хПЗС+ДДВ-Фрп-ВЗПО-НЧСП, де:

СВ - сума страхового відшкодування що підлягає виплаті (296 037грн);

ВВР - вартість відновлювального ремонту, яка включає вартість деталей, вузлів, агрегатів, що замінюються, вартість робіт та витратних матеріалів (250 642,17 вартість деталей, що змінюються+1943,43грн вартість матеріалів, що використовуються для відновлювального ремонту+43451,40грн вартість ремонтних робіт);

ЗЕп - експлуатаційний знос деталей, вузлів та агрегатів транспортного засобу, що підлягають заміні за період з початку експлуатації транспортного засобу до дати настання страхового випадку;

ВД - вартість деталей, вузлів, агрегатів, що змінюється згідно з документом, який підтверджує ВВР. Показники експлуатаційного зносу встановлюється за кожний рік експлуатації транспортного засобу в таких розмірах: за перший рік експлуатації транспортного засобу - 15%; за другий рік експлуатації транспортного засобу - 10%; за кожний наступний рік експлуатації транспортного засобу - 8%. Розміри експлуатаційного зносу за неповний рік експлуатації транспортного засобу розраховується пропорційно кількості днів експлуатації в неповному році експлуатації. Датою реєстрації транспортного засобу вважається дата реєстрації транспортного засобу, зазначена у свідоцтві про реєстрацію транспортного засобу;

ПЗС - коефіцієнт пропорційності зобов`язань страховика, який розраховується за формулою: ПЗС=СС+ДВ, але у будь-якому випадку не більше одиниці, де: СС - страхова сума по КАСКО згідно частини першої цього договору (заявою-приєднання); ДВ - дійсна вартість застрахованого транспортного засобу до та на дату настання страхового випадку, визначена на підставі акту авто товарознавчої експертизи; ДДВ - спричинені страховим випадком по КАСКО, якщо відшкодування таких витрат передбачена частиною 1 цього договору (заявою-приєднання), але, у будь-якому випадку, у розмірі не більше, ніж встановлені відповідні ліміти відшкодування;

Фрп - франшиза по КАСКО по ризиках інших, ніж викрадення, що зазначена в частині 1 цього договору (заяві-приєднання) (-0);

ВЗПО-відшкодування збитків винною особою, а саме розмір збитків, відшкодованих Страхувальнику у будь-якій формі особою, винною в настанні страхового випадку;

НЧСП - сума всіх несплачених частин страхової премії по цьому договору. Сума страхового відшкодування у будь якому випадку зменшується на суму НЧСП. Якщо на момент виплати страхового відшкодування договір є діючим, наступними сплачені частини страхової премії за цим договором також зменшується у порядку черговості їх сплати на суму вирахуваного НЧСП.

Відповідно до пункту 8.1 договору (оферти), цим договором покриваються тільки ті страхові випадки, які сталися в межах території, яка зазначена в частині 1 цього договору (заяві-приєднання) як територія страхування. З урахуванням умов пункту 8.1 частини 2 оферти цього договору такою територією може бути: територія України, за винятком тимчасово окупованих територій відповідно до чинного законодавства України, населених пунктів Донецької та Луганської областей, на яких органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження на момент настання події, що має ознаки страхового випадку; СНД - територія країн Співдружності Незалежних Держав, а також Грузія та Туркменістан, за винятком зон бойових дій та військових конфліктів; Європа - територія країн-членів Європейського Союзу та Шенгенської зони.

14.02.2023 у Республіці Польща у м. Hrebenne сталася дорожньо-транспортна пригода за участю автомобіля - спеціалізованого вантажного сідлового тягача марки DAF FX 460 FT (державний реєстраційний номер НОМЕР_1 ), 2006 року випуску, власником якого є ТОВ "ЕКСІМП ТРАНС", що підтверджується Свідоцтвом про ресторацію транспортного засобу серії НОМЕР_4 , під керуванням водія ОСОБА_3 та автомобіля - спеціалізованого вантажного сідлового тягача марки SCANIA R450 (державний реєстраційний номер НОМЕР_2 ), 2017 року випуску, власником якого є ТОВ "ПРОМТОРГ-ХОЛДІНГ", що підтверджується Свідоцтвом про ресторацію транспортного засобу серії НОМЕР_5 , під керуванням водія ОСОБА_4 .

Внаслідок вказаної дорожньо-транспортної пригоди транспортні засоби отримали механічні пошкодження.

Згідно Інформаційної записки про дорожньо-транспортну подію поза межами громадської дороги, житлової зони або зони руху №L.dz.-LU18-R.535.3.2023 від 16.02.2023. виданої Повітовим управлінням поліції в Томашові Любельському, винуватцем події визнано водія автомобіля «DAF» (державний реєстраційний номер НОМЕР_1 ) ОСОБА_3 , який вчинив неправильний маневр заднім ходом, чим допустив зіткнення з припаркованим позаду автомобілем.

15.02.2023 ТОВ "ПРОМТОРГ-ХОЛДІНГ" подано ПАТ "СТРАХОВА КОМПАНІЯ "УСГ" Заяву №ССКА-8743 про настання страхового випадку та виплату страхового відшкодування, у якій повідомлено, що 14.02.2023 о 09:15год. за межами кордонів України в Польщі на території митниці внаслідок ДТП автомобіль марки SCANIA R450, 2017 року випуску, державний реєстраційний номер НОМЕР_2 , номер кузова НОМЕР_3 зазнав пошкоджень.

У додатку до Заяви "Обставини настання події", внаслідок якої транспортний засіб був пошкоджений зазначено, що 14.02.2023 о 09:15год. на пункті пропуску перетину державного кордону між Україною і Республікою Польща Рава-Руська-Гребенне, що розташований у Люблінському воєводстві Томашівського повіту, у гміні Любича Королівська у місті Гребенне, водій автомобіля DAF» (державний реєстраційний номер НОМЕР_1 ) з причепом, не впевнившись у безпеці свого маневру, почав рух заднім ходом та допустив зіткнення з припаркованим позаду нього автомобілем марки SCANIA R450, державний реєстраційний номер НОМЕР_2 , чим завдав пошкоджень останньому.

10.03.2023 ПАТ "СТРАХОВА КОМПАНІЯ "УСГ" складено Акт огляду транспортного засобу, у якому зафіксовано виявлені пошкодження частин та деталей автомобіля марки SCANIA R450, державний реєстраційний номер НОМЕР_2 а саме: капоту, решітки радіатора, передньої панелі, стойки А, бачок омивача із фото фіксацією таких пошкоджень.

Цього ж дня, ТОВ "ДНІПРО-СКАН-СЕРВІС" виставлено рахунок №DP-2301024 від 10.03.2023, згідно з яким вартість деталей відновлювального ремонту автомобіля марки «SCANIA» R450, державний реєстраційний номер НОМЕР_2 склала 277 557грн. Також згідно Ремонтної калькуляції №ССКА-8743 від 15.03.2023 вартість робіт з ремонту визначено в сумі 18480грн. Всього вартість відновлювального ремонту становить 296 037грн.

Факт виконання послуг з технічного обслуговування та ремонту транспортного засобу SCANIA R450, д.н.з НОМЕР_2 підтверджується складеним Актом виконаних робіт №DP-2301048 від 01.05.2023 на суму 277 577грн 00коп.(а.с.25).

10.04.2023 ПАТ "СТРАХОВА КОМПАНІЯ "УСГ" здійснено Розрахунок суми страхового відшкодування, який затверджено директором з моторного страхування ОСОБА_5 , складено Страховий акт №ССКА-8743, відповідно до якого на підставі отриманих документів за страховим випадком (ДТП) визначено суму страхової виплати ТОВ "ПРОМТОРГ-ХОЛДІНГ" в розмірі 296037грн 00коп., з яких 9 764грн 18коп. підлягають зарахуванню в рахунок несплаченої частини страхового платежу; 277 557грн 00коп. підлягають сплаті ТОВ "ДНІПРО-СКАН-СЕРВІС"; третя частина страхового відшкодування в розмірі 8 715грн 82коп. підлягає сплаті власнику потерпілої сторони - ТОВ "ПРОМТОРГ-ХОЛДІНГ".

12.04.2023 ПАТ «СК «УСГ» на підставі платіжної інструкції №47598 від 12.04.2023 перераховано на банківський рахунок ТОВ "ДНІПРО-СКАН-СЕРВІС" суму страхового відшкодування згідно Страхового акту №ССКА-8743 від 10.04.2023 в розмірі 277 557 грн, на підставі платіжного доручення №47599 від 12.04.2023 перераховано ще 8 715 грн 82 коп, 9 764 грн 18 коп. позивачем зараховано в рахунок несплаченого ТОВ "ПРОМТОРГ-ХОЛДІНГ" страхового платежу (п. 7 договору від 23.08.2022).

На момент вчинення дорожньо-транспортної пригоди, цивільно-правова відповідальність ТОВ "ЕКСІМП ТРАНС" - власника автомобіля «DAF» (д.р.н. НОМЕР_1 ), була застрахована в ПАТ «СГ «ТАС» на підставі міжнародного договору обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів (зелена карта) №UA/078/18006063, термін дії якого визначено з 08.04.2022 по 07.04.2023, а його дія поширюється, зокрема і в Республіці Польща.

Тому ПАТ «СК «УСГ» звернулося до ПАТ «СГ «ТАС» із заявою №47896 від 19.04.2023 про виплату 296 037грн 00коп. страхового відшкодування як вартість завданого матеріального збитку.

ПАТ «СГ «ТАС» на підставі платіжної інструкції №334999 від 05.05.2023 сплатило на рахунок ПАТ «СК «УСГ» кошти в сумі 160 000грн 00коп. та згідно з платіжної інструкції №341758_00000/41f3da1f-0555-446b-ab33-e7c8311a1a10 dsl 08/06/2023 кошти в сумі 31 494грн 15коп.; всього страхова виплата склала 191 494грн 15 коп., з урахуванням коефіцієнту зносу ТЗ "SCANIA", державний реєстраційний номер НОМЕР_2 0.4171.

Як зазначає позивач, пунктом 7.38 Методики товарознавчої експертизи та оцінки колісних транспортних засобів передбачено, що значення Ез (експлуатаційний знос) приймається таким, що дорівнює нулю, для нових складників та складників КТЗ, строк експлуатації яких не перевищує: 5 років - для легкових КТЗ виробництва країн СНД; 7 років - для інших легкових КТЗ; 3 роки - для вантажних КТЗ, вантажопасажирських КТЗ, причепів, напівпричепів, спеціальних КТЗ, спеціалізованих КТЗ, автобусів виробництва країн СНД; 4 роки - для інших вантажних КТЗ, вантажопасажирських КТЗ, причепів, напівпричепів, спеціальних КТЗ, спеціалізованих КТЗ, автобусів; 5 років - для мототехніки.

На момент настання страхового випадку строк експлуатації вантажного автомобіля «SCANIA», державний реєстраційний номер НОМЕР_2 , перевищував 4 роки (КТЗ 2017 року випуску), відповідно ПАТ «СГ «ТАС» з урахуванням ст.29 Закону України «Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» та п. 7.38 Методики товарознавчої експертизи та оцінки колісних транспортних засобів здійснило виплату страхового відшкодування за міжнародним договором обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів (зелена карта) №UA/078/18006063 з урахуванням коефіцієнту зносу КТЗ 0.4171 (250642,17х(1-0,4171)+1943,43+43451,40).

З матеріалів справи вбачається, що ТОВ "ЕКСІМП ТРАНС" зверталося до ПАТ «СГ «ТАС» з листом №1 від 24.05.2023, в якому просило провести розрахунок вартості страхового відшкодування не відповідно до постанови правління Національного банку України №108 від 30 травня 2023 року, а оскільки ДТП трапилася в Республіці Польща, просив здійснити перерахунок відшкодування згідно лімітів, встановлених у Республіці Польща.

У листі-відповіді №01149/0123 від 6 червня 2023 року ПАТ «СГ «ТАС» повідомило ТОВ "ЕКСІМП ТРАНС", що ДТП мала місце в Республіці Польща за участі двох транспортних засобів, які зареєстровані в Україні, тобто в іншій країні, ніж та, у якій трапилася ДТП, а тому в силу пунктів "а", "b" статті 4 Конвенції про право що застосовується до дорожньо-транспортних пригод від 4 травня 1971 року, до якої Україна приєдналася відповідно до Закону України "Про приєднання до Конвенції" від 15 червня 2011 року, обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів здійснюється на умовах Міжнародної системи автомобільного страхування "зелена карта" і відповідно до пункту дев`ять статті 7 Закону України "Про страхування" є видом обов`язкового страхування, відтак страхова компанія здійснює його у відповідності із Законом України "Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів", Законом України "Про страхування". Цивільно-правова відповідальність водія автомобіля марки DAF FX 460 FT (д.р.н. НОМЕР_1 ) застрахована згідно Полісу обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів на умовах міжнародної системи автомобільного страхування "зелена карта" №UA/078/18006063 від 27 липня 2022 року згідно українського законодавства, на підставі якого Страховою компанією здійснено виплату страхового відшкодування Страховику потерпілої особи, який здійснив сплату страхового відшкодування.

Розмір шкоди, який не відшкодований позивачу становить 104 542грн 85коп. (296 037грн 00коп. вартість відновлювального ремонту 191 494 грн 15 коп. страхова виплата, проведена страховиком винної у ДТП особи - ПАТ «СГ «ТАС»).

Оскільки відповідач зазначену суму не відшкодував, наведені обставини стали підставою звернення позивача з даним позовом до суду.

Мотиви та норми закону, з яких суд виходить, ухвалюючи рішення.

Предметом доказування у даній справі є відшкодування шкоди у розмірі 104 542грн 85коп., що є різницею між фактичними витратами позивача та виплаченою ПрАТ «СГ «ТАС» (страховиком відповідача) сумою страхового відшкодування в розмірі 191 494 грн 15 коп. на підставі полісу №UA/078/18006063.

Отже, обставинами, які входять до предмету доказування у даній справі є обставини, пов`язані з наявністю підстав для стягнення суми страхового відшкодування.

Відповідно до частини 1 статті 16 Закону України "Про страхування" договір страхування - це письмова угода між страхувальником і страховиком, згідно з якою страховик бере на себе зобов`язання у разі настання страхового випадку здійснити страхову виплату страхувальнику або іншій особі, визначеній у договорі страхування страхувальником, на користь якої укладено договір страхування (подати допомогу, виконати послугу тощо), а страхувальник зобов`язується сплачувати страхові платежі у визначені строки та виконувати інші умови договору.

Статтею 979 ЦК України передбачено, що за договором страхування страховик зобов`язується у разі настання певної події (страхового випадку) виплатити страхувальникові або іншій особі, визначеній у договорі, грошову суму (страхову виплату), а страхувальник зобов`язується сплачувати страхові платежі та виконувати інші умови договору.

Згідно із частиною 1 статті 25 Закону України "Про страхування", здійснення страхових виплат і виплата страхового відшкодування проводиться страховиком згідно з договором страхування на підставі заяви страхувальника (його правонаступника або третіх осіб, визначених умовами страхування) і страхового акта (аварійного сертифіката), який складається страховиком або уповноваженою ним особою (аварійним комісаром) у формі, що визначається страховиком.

Згідно зі статтею 27 Закону України "Про страхування" та статтею 993 Цивільного кодексу України до страховика, який виплатив страхове відшкодування за договором майнового страхування, у межах фактичних витрат переходить право вимоги, яке страхувальник або інша особа, що одержала страхове відшкодування, має до особи, відповідальної за завдані збитки.

За змістом ст. 6 Закону України "Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів" страховим випадком є дорожньо-транспортна пригода, що сталася за участю забезпеченого транспортного засобу, внаслідок якої настає цивільно-правова відповідальність особи, відповідальність якої застрахована, за шкоду, заподіяну життю, здоров`ю та/або майну потерпілого.

Як підтверджено матеріалами справи, позивачем на виконання умов договору добровільного страхування транспортних засобів №28-04020-22-00012 від 23.08.2022 відшкодовано вартість відновлювального ремонту пошкодженого внаслідок ДТП транспортного засобу автомобіля марки «SCANIA» R450, 2017 року випуску, державний реєстраційний номер НОМЕР_2 , номер кузова НОМЕР_3 шляхом перерахування грошових коштів ТОВ "ДНІПРО-СКАН-СЕРВІС", котре здійснило ремонт автомобіля в розмірі 296 037грн 00коп., шляхом сплати 277 557 грн 00 коп. на підставі платіжного доручення № 47598 від 12.04.2023 року, 8715 грн 82 коп. на підставі платіжного доручення №47599 від 12.04.2023 року, а 9 764 грн 18 коп. ПАТ «СК «УСГ» зараховано в рахунок несплаченого ТОВ "ПРОМТОРГ-ХОЛДІНГ" страхового платежу, що відповідає умовам 12.1 договору (оферти) "ЩАСЛИВЕ КАСКО".

Згідно зі частиною 1 статті 1172 Цивільного кодексу України юридична або фізична особа відшкодовує шкоду, завдану їхнім працівником під час виконання ним своїх трудових (службових) обов`язків.

У відповідності до положень частини другої статті 1187 Цивільного кодексу України шкода, завдана джерелом підвищеної небезпеки, відшкодовується особою, яка на відповідній правовій підставі (право власності, інше речове право, договір підряду, оренди тощо) володіє транспортним засобом, механізмом, іншим об`єктом, використання, зберігання або утримання якого створює підвищену небезпеку.

Аналіз норм статей 1187 та 1172 Цивільного кодексу України дає підстави стверджувати, що особа, яка керує транспортним засобом у зв`язку з виконанням своїх трудових (службових) обов`язків на підставі трудового договору (контракту) з особою, яка на відповідній правовій підставі (право власності, інше речове право, договір підряду, оренди тощо) володіє транспортним засобом, не є суб`єктом, який несе відповідальність за шкоду, завдану джерелом підвищеної небезпеки. У цьому випадку таким суб`єктом є законний володілець джерела підвищеної небезпеки роботодавець.

Таким чином шкода, завдана внаслідок ДТП з вини водія, що на відповідній правовій підставі керував автомобілем, який перебуває у володінні роботодавця, відшкодовується саме володільцем цього джерела підвищеної небезпеки, а не безпосередньо винним водієм.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 05.12.2018 у справі № 426/16825/16-ц.

На момент скоєння ДТП водій ОСОБА_3 перебував у трудових відносинах з ТОВ "ЕКСІМП ТРАНС", що сторонами не заперечується.

За цих обставин, відповідач є особою, відповідальною за збиток, заподіяний автомобілю марки SCANIA R450 (державний реєстраційний номер НОМЕР_2 ), 2017 року випуску, що мала місце 14.02.2023 у Республіці Польща у м. Hrebenne.

Відповідно до статті 1192 Цивільного кодексу України, з урахуванням обставин справи, суд за вибором потерпілого може зобов`язати особу, яка завдала шкоди майну, відшкодувати її в натурі (передати річ того ж роду і такої ж якості, полагодити пошкоджену річ тощо) або відшкодувати завдані збитки у повному обсязі.

Розмір збитків, що підлягають відшкодуванню потерпілому, визначається відповідно до реальної вартості втраченого майна на момент розгляду справи або виконання робіт, необхідних для відновлення пошкодженої речі.

Згідно статті 1194 ЦК України особа, яка застрахувала свою цивільну відповідальність, у разі недостатності страхової виплати (страхового відшкодування) для повного відшкодування завданої нею шкоди зобов`язана сплатити потерпілому різницю між фактичним розміром шкоди і страховою виплатою (страховим відшкодуванням).

Як вже зазначено вище та вбачається з матеріалів справи позивачем здійснено виплату страхового відшкодування в розмірі 296 037грн 00коп., а саме 277 557 грн 00 коп. сплачено підставі платіжного доручення № 47598 від 12.04.2023, 8715 грн 82 коп. - на підставі платіжного доручення №47599 від 12.04.2023, а також 9 764грн 18 коп. - зараховано в рахунок несплаченого ТОВ "ПРОМТОРГ-ХОЛДІНГ" страхового платежу (премії за договором) згідно договору добровільного страхування транспортних засобів №28-04020-22-00012 від 23.08.2022. Зазначені кошти перераховані на рахунок підприємства, що здійснювало відновлювальні ремонтні роботи автомобіля SCANIA R450 (державний реєстраційний номер НОМЕР_2 ).

Цивільно-правова відповідальність винуватця дорожньо-транспортної пригоди ОСОБА_3 за шкоду, заподіяну життю, здоров`ю, майну третіх осіб внаслідок експлуатації транспортного засобу DAF FX 460 FT (державний реєстраційний номер НОМЕР_1 ) була застрахована відповідно до Закону України "Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів", Закону України "Про страхування" в ПАТ «СГ «ТАС» згідно полісу обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів на умовах міжнародної системи автомобільного страхування "зелена карта" №UA/078/18006063 від 27 липня 2022 року.

ДТП сталася на території Республіки Польща у м. Hrebenne.

Згідно з п10.1, 10.3 статті 10 Закону України «Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів», відповідно до цього Закону укладаються внутрішні договори обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності та договори міжнародного обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності.

Договори міжнародного страхування діють на території країн, зазначених у таких договорах. Договори міжнародного страхування, які діють на території країн - членів міжнародної системи автомобільного страхування "Зелена картка", посвідчуються відповідним уніфікованим сертифікатом "Зелена картка", що визнається і діє в цих країнах.

Відповідно до статті 16 Закону України «Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» у разі виїзду транспортного засобу, зареєстрованого в Україні, до країн - членів міжнародної системи автомобільного страхування "Зелена картка" власник такого транспортного засобу зобов`язаний мати чинний договір міжнародного страхування, посвідчений відповідним уніфікованим страховим сертифікатом "Зелена картка".

Згідно абз. 1, 4 пункту 17.1 статті 17 Закону України «Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» страховики зобов`язані укладати договори обов`язкового страхування цивільно-правової відповідаль-ності (внутрішній договір страхування, міжнародний договір страхування, міжнародний договір "Зелена картка") відповідно до цього Закону та чинного законодавства України.

Відповідно до ст. 18 Закону України «Про страхування» факт укладання договору страхування може посвідчуватися страховим свідоцтвом (полісом, сертифікатом), що є формою договору страхування. Отже, поліс «Зелена карта» є формою договору міжнародного обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності.

Оскільки цивільно-правова відповідальність осіб, що користуються транспортним засобом DAF FX 460 FT (державний реєстраційний номер НОМЕР_1 ), водій якого вчинив дорожньо-транспортну пригоду, була застрахована згідно Полісу обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів на умовах міжнародної системи автомобільного страхування "Зелена карта" №UA/078/18006063 від 27 липня 2022 року, то особою, відповідальною за завданий матеріальний збиток, відповідно положень Закону України "Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів", у межах, передбачених вказаним Законом та договором, є ПАТ «СГ «ТАС».

ПАТ «СГ «ТАС» сплачено на користь позивача суму страхового відшкодування в загальному розмірі 191 494 грн 15 коп., що підтверджується платіжними документами.

Даний розмір визначено з урахуванням строку експлуатації автомобіля марки SCANIA 2017 року випуску, на момент дорожньо-транспортної пригоди (4 роки), ст.29 Закону України «Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів», п.7.38 Методики товарознавчої експертизи та оцінки колісних транспортних засобів, умов міжнародного договору обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів (зелена карта) №UA/078/18006063 із застосуванням коефіцієнту зносу КТЗ 0.4171, що визначено в розмірі 191 494грн 15коп. (250642,17х(1-0,4171)+1943,43+43451,40).

Отже, відповідач як особа, відповідальна за завданий збиток, повинен сплатити на користь позивача різницю між сумою страхового відшкодування, сплаченою за договором страхування в розмірі 104 542грн 85коп. (296 037грн 00коп. вартості відновлювального ремонту 191 494 грн 15 коп. страхової виплати, відшкодованої страховиком винної у ДТП особи - ПАТ «СГ «ТАС»), оскільки вартість матеріальних збитків, понесених на ремонтні роботи перевищує суму відшкодованої страхової виплати.

Таким чином, в розумінні статей 993, 1187, 1194 Цивільного кодексу України у відповідача виникло зобов`язання перед позивачем відшкодувати завдані збитки в межах сплаченого позивачем страхового відшкодування страхувальнику останнього.

Відповідач під час розгляду справи не надав суду жодних доказів, які б спростовували заявлені позовні вимоги та свідчили б про виконання ним зобов`язання з відшкодування шкоди в повному обсязі.

Висновки господарського суду.

Статтею 13 ГПК України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Статтею 74 ГПК України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог та заперечень.

Відповідно до статей 76, 77 ГПК України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Статтею 86 ГПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Враховуючи положення ст. 27 Закону України Про страхування та ст. 993 Цивільного кодексу України, до позивача перейшло право вимоги до відповідача (особи, відповідальної за завдані збитки) у розмірі фактично виплаченого відшкодування (у розмірі понесених витрат), тобто у заявленій сумі, що виключає будь-яку залежність вказаного розміру від обставин порушення строку внесення страхового платежу, з огляду на встановлені обставини даної справи, а саме зарахування суми чергового платежу (9 764грн 18коп. в якості несплаченого ТОВ "ПРОМТОРГ-ХОЛДІНГ" страхового платежу), що згідно з умовами договору добровільного страхування транспортних засобів №28-04020-22-00012 від 23.08.2022 не може бути підставою для відмови у виплаті страхового відшкодування внаслідок настання передбаченого договором страхового випадку.

Відтак, позовні вимоги підлягають до задоволення шляхом стягнення з відповідача на користь позивача виплаченого страхового відшкодування в розмірі 104 542грн 85коп як обґрунтовані та документально підтверджені.

Розподіл судових витрат.

Судові витрати у вигляді сплаченого позивачем судового збору, в силу ст.129 ГПК України, покладаються на відповідача у справі.

Керуючись ст.ст. 4, 11, 13, 20, 42, 46-48, 50, 73-79, 91, 123, 129, 219, 220, 222, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕКСІМП ТРАНС" (місто Тернопіль, вулиця Симоненка, будинок 4, квартира 188, ідентифікаційний код 38535484) на користь Приватного акціонерного товариства "СТРАХОВА КОМПАНІЯ "УСГ", вулиця Федорова Івана, будинок 32 ЛІТ.А, місто Київ, ідентифікаційний код 30859524) 104 542 (сто чотири тисячі п`ятсот сорок дві) грн 85коп. страхового відшкодування та 3 028 (три тисячі двадцять вісім)грн 00коп. в повернення сплаченого судового збору.

Видати наказ після набрання судовим рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ст. 241 ГПК України).

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було проголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або якщо розгляд справи (вирішення питання) здійснювався без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення (ст. 256 ГПК України).

Повне рішення складено 30.04.2025.

Суддя Н.О. Андрусик

СудГосподарський суд Тернопільської області
Дата ухвалення рішення23.04.2025
Оприлюднено05.05.2025
Номер документу127020665
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань, з них про відшкодування шкоди

Судовий реєстр по справі —921/680/24

Судовий наказ від 26.05.2025

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Андрусик Н.О.

Рішення від 23.04.2025

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Андрусик Н.О.

Рішення від 23.04.2025

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Андрусик Н.О.

Ухвала від 08.04.2025

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Андрусик Н.О.

Ухвала від 20.03.2025

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Андрусик Н.О.

Ухвала від 18.02.2025

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Андрусик Н.О.

Ухвала від 28.01.2025

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Андрусик Н.О.

Ухвала від 09.01.2025

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Андрусик Н.О.

Ухвала від 30.12.2024

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Андрусик Н.О.

Ухвала від 16.12.2024

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Андрусик Н.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні