Постанова
від 01.05.2025 по справі 460/7417/24
ВІННИЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 травня 2025 рокуЛьвівСправа № 460/7417/24 пров. № А/857/33805/24Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:

судді-доповідачаІщук Л. П.,

суддівОбрізка І.М., Шинкар Т.І.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Рівненської філії Товариства з обмеженою відповідальністю "ЄВРОКОМУНСЕРВІС" на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 12 листопада 2024 року (головуючий суддя Гресько О.Р., м. Рівне) у справі № 460/7417/24 за позовом Рівненського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Рівненської філії Товариства з обмеженою відповідальністю "ЄВРОКОМУНСЕРВІС" про визнання дій та бездіяльності протиправними,

в с т а н о в и в :

Рівненське обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю звернулося в суд із адміністративним позовом до Рівненської філії Товариства з обмеженою відповідальністю "ЄВРОКОМУНСЕРВІС" про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені в сумі 57114,17 грн.

Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 12 листопада 2024 року позов задоволено.

Не погодившись з таким рішенням суду першої інстанції, відповідач оскаржив його в апеляційному порядку, вважає, що судом першої інстанції неправильно застосовано норми матеріального права, а також не досліджено обставини, що мають значення для справи.

Вимоги апеляційної скарги обґрунтовує тим, що Рівненська філія ТОВ "ЄВРОКОМУНСЕРВІС" не може розглядатись як самостійний суб`єкт, на якого покладено обов`язок з виконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, а такий обов`язок покладено на ТОВ "ЄВРОКОМУНСЕРВІС". Наголошує, що відповідачем подавалися звіти за формою №3-ПН до центру зайнятості, що свідчить про дотримання ним вимог Порядку №316. Вказує, що середньооблікова чисельність працевлаштованих у ТОВ «ЄВРОКОМУНСЕВІРС» у 2023 році осіб з інвалідністю становить 32 особи, що у свою чергу, навіть перевищує відповідну квоту.

Просить скасувати рішення суду першої інстанції і ухвалити нове судове рішення, яким в задоволенні позову відмовити.

Позивач відзив на апеляційну скаргу не подав.

Оскільки апеляційну скаргу подано на рішення суду першої інстанції, яке ухвалено в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні), апеляційний суд відповідно до вимог пункту 3 частини першої статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України розглядає справу в порядку письмового провадження.

Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів прийшла до висновку, що апеляційну скаргу слід задовольнити з таких підстав.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено матеріалами справи, що контролюючим органом сформований Розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2023 рік щодо Рівненської філії Товариства з обмеженою відповідальністю "ЄВРОКОМУНСЕРВІС":

розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій за 2023 рік:

середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу за рік 14;

середньооблікова чисельність штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність 0;

норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю 1;

фонд оплати праці штатних працівників 1555645,65;

середня річна заробітна плата штатного працівника 111117,55;

кількість робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю 0,00;

сума коштів адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу 55558,77.

Розрахунок пені: облікова ставка НБУ 13% річних; кількість днів 366; відсотки від ставки НБУ 120%; сума заборгованості 55558,77 грн; розрахунковий розмір пені 0,04% = (13 х 120 : 100 : 366); сума пені за один день 22,22 грн; кількість днів прострочення 70; загальна сума пені 1555,40 грн.

Оскільки адміністративно-господарські санкції та пеню за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій відповідачем в добровільному порядку не сплачено, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що відповідач не вжив усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення, яке полягає у незабезпеченні середньооблікової чисельності працюючих осіб з інвалідністю відповідно до установленого нормативу у 2023 році.

Перевіряючи законність та обґрунтованість оскаржуваного рішення суду першої інстанції, суд апеляційної інстанції виходить з наступного.

Враховуючи вимоги частини 2 статті 19 Конституції України та частини 2 статті 2 КАС України, законодавцем визначено критерії для оцінювання рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, які одночасно є принципами адміністративної процедури, що вироблені у практиці європейських країн.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Відповідно до частини третьої статті 18 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» № 875-ХІІ (в редакції до 06.11.2022) підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, і звітувати Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Законом України Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту соціальних, трудових та інших прав фізичних осіб, у тому числі під час воєнного стану, та спрощення обліку робочих місць для осіб з інвалідністю від 18.10.2022 № 2682-IX (чинний з 06.11.2022) частину третю статті 18 Закону №875-ХІІ викладено в новій редакції: Підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для таких осіб умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до частин першої, другої, четвертої статті 19 Закону № 875-ХІІ для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування осіб з інвалідністю.

При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.

Виконанням нормативу робочих місць у кількості, визначеній згідно з частиною першою цієї статті, вважається працевлаштування підприємством, установою, організацією, у тому числі підприємством, організацією громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичною особою, яка використовує найману працю, осіб з інвалідністю, для яких це місце роботи є основним.

Згідно частини першої статті 20 Закону № 875-ХІІ підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.

Порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк (частина друга статті 20 Закону №875-ХІІ).

Здійснюючи аналіз наведених норм, апеляційний суд висновує, що законом передбачена відповідальність у вигляді адміністративно-господарських санкцій для суб`єктів господарювання, які не забезпечили середньооблікову чисельність працюючих осіб з інвалідністю відповідно до установленого нормативу.

Наказом Міністерства економіки від 12.04.2022 №827-22 Про затвердження форми звітності № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) та Порядку її подання (діє з 07.07.2022) визнано таким, що втратив чинність, наказ Міністерства соціальної політики України від 31 травня 2013 року № 316 Про затвердження форми звітності № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) та Порядку її подання, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 17 червня 2013 року за № 988/23520 та передбачено, що форма № 3-ПН подається юридичними особами, фізичними особами - підприємцями, які в межах трудових відносин використовують працю фізичних осіб , за наявності попиту на робочу силу (вакансії); форма № 3-ПН заповнюється та подається роботодавцем до філії міжрегіонального/регіонального центру зайнятості (або до міського, районного, міськрайонного центру зайнятості - до дати припинення їхньої діяльності) незалежно від місцезнаходження роботодавця з дня виникнення в нього потреби в підборі працівників та/або з дати відкриття вакансії, але не пізніше ніж через три робочі дні з дати відкриття вакансії. Датою відкриття вакансії є наступний день після створення нового робочого місця чи припинення трудових відносин з працівником, робоче місце якого стає вакантним, або дата, починаючи з якої може бути укладений трудовий договір з найманим працівником.(п.1,4,1.5 р.І Порядку).

Періодичності подачі звітності за формою №3-ПН законодавством не встановлено, а передбачено, що така звітність подається у певний строк з дати відкриття вакансії, тобто передбачено одноразове інформування про кожну вакансію.

З матеріалів справи вбачається, що Рівненська філія ТОВ "ЄВРОКОМУНСЕРВІС" зареєстрована як філія (інший відокремлений підрозділ) з присвоєнням ідентифікаційного коду відокремленого підрозділу (40671984), не є самостійною юридичною особою, що підтверджується інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, а також копією Положення про діяльність Рівненської філії ТОВ "ЄВРОКОМУНСЕРВІС", яке додане до апеляційної скарги.

Відповідно до пункту 4 Положення про діяльність Рівненської філії ТОВ "ЄВРОКОМУНСЕРВІС" філія не має статусу юридичної особи та здійснює частину функцій товариства.

Згідно пункту 39 вказаного Положення організаційну структуру, штатну чисельність працівників, штатний розпис працівників, посадові оклади затверджує директор ТОВ "ЄВРОКОМУНСЕРВІС".

Отже, колегія суддів приймає доводи апелянта про те, що на відповідача, як на філію ТОВ "ЄВРОКОМУНСЕРВІС", не покладено обов`язок визначення чисельності та штату працівників.

В межах спірних правовідносин Рівненська філія ТОВ "ЄВРОКОМУНСЕРВІС" не може розглядатись як самостійний суб`єкт, на якого покладено обов`язок з виконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю.

Філії (відокремлені підрозділи) ТОВ "ЄВРОКОМУНСЕРВІС" не є юридичними особами, їх фінансова звітність є внутрішньою звітністю основного підприємства. Філії не ведуть окремий облік результатів фінансової та господарської діяльності, а тому не підпадають під дії норми ч. 2 ст. 1 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні".

Обов`язок виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України покладається на ТОВ "ЄВРОКОМУНСЕРВІС".

Разом з тим, згідно з даними розрахунку квоти по ТОВ "ЄВРОКОМУНСЕРВІС" та філіях за 2023 рік середньооблікова чисельність штатних працівників по ТОВ "ЄВРОКОМУНСЕРВІС" за 2023 рік становить 561 особа, з яких квота осіб з інвалідністю - 22 особи (561х4%).

Згідно Сводної таблиці розрахунку квоти для працевлаштування інвалідів по ТОВ "ЄВРОКОМУНСЕРВІС" та філіям (відокремлених підрозділах без статусу юридичної особи), яка додана до апеляційної скарги, середньооблікова чисельність працевлаштованих у ТОВ «ЄВРОКОМУНСЕВІРС» у 2023 році осіб з інвалідністю становить 32 особи, що у свою чергу, перевищує відповідну квоту (22 особи).

Згідно ч.ч. 3, 4 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього.

З матеріалів справи вбачається, що відповідач не був обізнаний про розгляд даної справи у суді першої інстанції, оскільки повідомлення про вручення з копією ухвали про відкриття спрощеного позовного провадження повернулось за закінченням терміну зберігання (а.с. 19), відтак відповідач не зміг надати вищезазначені докази до суду першої інстанції.

За встановлених обставин, надаючи правову оцінку аргументам сторін, враховуючи позицію Верховного Суду, висловлену у даній категорії справ, а також враховуючи те, що ТОВ «ЄВРОКОМУНСЕРВІС» виконав вимоги Закону № 875-ХІІ щодо прийняття заходів для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2023 році, колегія суддів приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.

З огляду на викладене, враховуючи положення статті 317 КАС України, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що судом першої інстанції під час розгляду справи неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи та неправильно застосовані норми матеріального права, що має наслідком скасування рішення суду першої інстанції та ухвалення постанови про відмови у задоволенні позову.

Згідно з частиною шостою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.

Оскільки апеляційна скарга підлягає задоволенню, слід стягнути на користь відповідача судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань Рівненського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю у розмірі 1816,80 грн.

Керуючись статтями 311, 315, 317, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України,

п о с т а н о в и в :

Апеляційну скаргу Рівненської філії Товариства з обмеженою відповідальністю "ЄВРОКОМУНСЕРВІС" задовольнити.

Рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 12 листопада 2024 року у справі № 460/7417/24 скасувати та прийняти постанову, якою в задоволенні позову Рівненського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Рівненського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (код ЄДРПОУ: 13979356) на користь Рівненської філії Товариства з обмеженою відповідальністю "ЄВРОКОМУНСЕРВІС" (ЄДРПОУ: 40671984) судові витрати в розмірі 1816 (одна тисяча вісімсот шістнадцять) грн. 80 коп.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не може бути оскаржена, крім випадків, передбачених пунктом 2 частини п`ятої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя Л. П. Іщук судді І. М. Обрізко Т. І. Шинкар

СудВінницький апеляційний суд
Дата ухвалення рішення01.05.2025
Оприлюднено05.05.2025
Номер документу127030715
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо праці, зайнятості населення, у тому числі зайнятості населення, з них зайнятості осіб з інвалідністю

Судовий реєстр по справі —460/7417/24

Постанова від 01.05.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 10.02.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 10.02.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 27.12.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Рішення від 12.11.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.Р. Гресько

Ухвала від 15.07.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.Р. Гресько

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні