Рішення
від 29.04.2025 по справі 914/3141/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

79014, місто Львів, вулиця Личаківська, 128

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29.04.2025 Справа № 914/3141/24

Господарський суд Львівської області у складі судді Зоряни Горецької, за участю секретаря судового засідання Зоряни Палюх, розглянув у відкритому судовому засіданні справу

за позовом Управління Служби безпеки України у Львівській області,

до відповідача Корпорації будівельних підприємств "Карпатбуд"</a>,

про визнання недійсним пункту договору та стягнення 13 265 787,18 грн,

представники сторін

від позивача: Іваночко В.В.;

відповідач: не з`явився;

ВСТАНОВИВ:

В провадженні Господарського суду Львівської області перебуває справа за позовом Управління Служби безпеки України у Львівській області до Корпорації будівельних підприємств "Карпатбуд"</a> про визнання недійсним пункту договору та стягнення 13 265 787,18 грн.

Ухвалою Господарського суду Львівської області від 27.12.2024 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження. Рух справи відображено у відповідних ухвалах суд.

В судовому засідання 29.04.2025 проголошено вступну та резолютивну частини рішення по справі.

АРГУМЕНТИ СТОРІН

Позиція позивача

Позивач стверджує, що предметом Договору було виконання відповідачем робіт з будівництва багатоквартирного житлового будинку на вул. На Нивах, 11 у м. Львові на замовлення позивача за кошти загального фонду державного бюджету за КПК.В 6521 100 «Будівництво (придбання) житла для військовослужбовців Служби безпеки України» по КЕКВ 3121 «Капітальне будівництво (придбання) житла» в межах доведених позивачу кошторисних призначень на кожний відповідний бюджетний рік, що вбачається із умов п.1 розділу «Фінансування робіт» Договору. Беручи до уваги відсутність в позивача інших джерел фінансування оплати вказаних робіт, можна дійти висновків про те, що виконані відповідачем за Договором з будівництва багатоквартирного житлового будинку на вул. На Нивах, 11 у м. Львові підлягали звільненню від оподаткування податком на додану вартість згідно з положеннями п. 197.15 ст. 197 ПК України, а відтак, положення пункту 1 розділу «Договірна ціна» Договору щодо формування Сторонами динамічної договірної ціни Договору з включенням до такої ціни податку на додану вартість не відповідають положенням чинного законодавства України, зокрема, приписам п. 197.15 ст. 197 ПК України, а безпідставно сплачені позивачем на користь відповідача кошти нарахованого останнім на вартість робіт за Договором податку на додану вартість - поверненню позивачу.

Позиція відповідача

Відповідач правом на подання відзиву не скористався, позовних вимог не спростував. Явку уповноваженого представника в судове засідання не забезпечив, хоча належним чином повідомлений про розгляд справи.

ОБСТАВИНИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

11.05.2018 на виконання програми «Будівництво (придбання) житла для військовослужбовців Служби безпеки України» за результатами відкритих торгів між Управлінням Служби безпеки України у Львівській області (надалі - позивач, замовник) та Корпорацією будівельних підприємств «Карпатбуд» (надалі - відповідач, генпідрядник) укладено Договір про закупівлю товарів (робіт) за державні кошти №116 (надалі - Договір), за умовами якого (п.1 розділу «Предмет договору» Договору) генпідрядник зобов`язувався виконати роботи з «Будівництва багатоквартирного житлового будинку на вул. На Нивах, 11 у м. Львові» (ДК 021:2015, код 450000000-7 Будівельні роботи та поточний ремонт) (надалі - Об`єкт), відповідно до умов Договору.

Найменування предмета закупівлі відповідно до ДК 021:2015, код 45000000-7 (Будівельні роботи та поточний ремонт).

Згідно з п. 2 розділу «Предмет договору» Договору кількісні характеристики робіт, які будуть виконуватися за цим Договором, вказані у проектно-кошторисній документації та можуть бути переглянуті в процесі будівництва у разі внесення змін до проектної документації у порядку, визначеному у п. 53 Загальних умов укладання та виконання договорів підряду, при цьому кошторисна вартість будівництва може уточнюватись, але в межах вартості, рекомендованої для затвердження ДП «Держбудекспертиза».

У відповідності до п. 3 розділу «Предмет договору» Договору обсяги виконання робіт по Договору можуть бути зменшені залежно від реального фінансування видатків.

Датою початку виконання робіт є дата підписання цього Договору.

Невід`ємною частиною Договору є календарний графік виконання робіт, в якому визначаються дати початку і завершення всіх видів (етапів) робіт, передбачених договором (п. 1 розділу «Строки виконання робіт (будівництва Об`єкта)» Договору).

Пунктом 2 розділу «Строки виконання робіт (будівництва Об`єкта)» Договору передбачено, що датою закінчення робіт Сторони вважають дату видачі зареєстрованого відповідним державним органом архітектурно-будівельного контролю Сертифіката відповідності закінченого будівництвом багатоквартирного житлового будинку (секцій А, Б, В), який буде побудовано у межах доручених генпідряднику робіт за Договором.

Згідно п. 1 розділу «Договірна ціна» Договору ціна Договору становить 84 280 000 (Вісімдесят чотири мільйони двісті вісімдесят тисяч) грн., 00 коп., у т.ч. ПДВ - 14 046 666,67 (Чотирнадцять мільйонів сорок шість тисяч шістсот шістдесят шість тисяч) грн 67 коп. Ціна договору на 2018 рік становить: 24 500 000,00 грн (двадцять чотири мільйони п`ятсот тисяч гривень), у тому числі ПДВ 4 083 333,33 (чотири мільйони вісімдесят три тисячі триста тридцять три грн 33 коп.).

У відповідності до п. 2 вказаного розділу вартість робіт з «Будівництва багатоквартирного житлового будинку на вул. На Нивах, 11 у м. Львові», визначається замовником і генеральним підрядником за результатами проведених торгів та погоджується у Договірній ціні. Погоджена Договірна ціна є невід`ємною частиною Договору і встановлюється на підставі повідомлення про намір укласти договір. Договірна ціна встановлюється динамічною.

Пунктом 3 розділу «Договірна ціна» Договору Сторонами передбачено, що Договірна ціна може змінюватись за взаємною згодою сторін з урахуванням положень чинного законодавства України, у тому числі, при зміні ціни у зв`язку із зміною ставок податків і зборів пропорційно до змін таких ставок; зміні встановленого, згідно із законодавством, органами державної статистики індексу споживчих цін, регульованих цін (тарифів) і нормативів, які застосовуються у цьому Договорі; зміні рівня середньомісячної заробітної плати, визначеної Мінрегіоном України, яка впливає на складові частини вартості договірної ціни; уповільненні темпів або зупиненні виконання робіт за рішенням Замовника або з його вини, якщо це викликало додаткові витрати Генпідрядника.

Фінансування робіт за Договором здійснюється за кошти загального фонду державного бюджету за КПК.В 6521 100 «Будівництво (придбання) житла для військовослужбовців Служби безпеки України» по КЕКВ 3121 «Капітальне будівництво (придбання) житла» в межах доведених кошторисних призначень на кожний відповідний бюджетний рік згідно з чинними нормативно-правовими актами України та керівними документами та за рахунок інших джерел, визначених Замовником (п.1 розділу «Фінансування робіт» Договору).

У відповідності до п. 2 розділу «Фінансування робіт» Договору додаткові угоди до цього Договору на виконання Робіт з будівництва укладаються на кожний бюджетний рік окремо, із зазначенням обсягу річного фінансування робіт.

Згідно з п. 1 розділу «Проведення розрахунків за виконані роботи» Договору порядок розрахунків за виконані роботи повинен здійснюватись на підставі ч. 1 ст. 49 Бюджетного кодексу України - на умовах відстрочки платежу до кінця бюджетного року без нарахування штрафних санкцій.

Генпідрядник визначає обсяги га вартість виконаних робіт, що підлягають оплаті, та готує відповідні документи (форми КБ-2в, КБ-3) і подає їх для підписання замовнику.

Замовник зобов`язаний підписати подані Генпідрядником документи, що підтверджують виконання робіт, або обґрунтувати причини відмови від їх підписання протягом 10 днів з дня одержання (п.4 розділу «Проведення розрахунків за виконані роботи» Договору).

Пунктом 6 розділу «Проведення розрахунків за виконані роботи» Договору Сторонами передбачено, що отримання Сертифікату відповідності на Об`єкти будівництва є підставою для проведення остаточних розрахунків між сторонами.

Замовник сплачує Генпідряднику 95% вартості робіт за Договором, а решту 5% сплачує в двотижневий термін після отримання сертифікату відповідності (п. 7 розділу «Проведення розрахунків за виконані роботи» Договору).

Згідно з п.п. 1, 8 глави «Обов`язки генпідрядника» розділу «Права та обов`язки сторін» Договору підрядник зобов`язувався побудувати Об`єкт у встановлені замовником терміни, включаючи можливі роботи, які чітко не вказані в технічній характеристиці Об`єкта, але необхідні для повного спорудження Об`єкта та нормальної його експлуатації; забезпечити разом із замовником оформлення Сертифіката відповідності, передати будинки під заселення, оформити та передати всю виконавчу документацію та інженерні мережі, разом із замовником, експлуатуючій організації.

У відповідності до п. 4 глави «Обов`язки замовника» розділу «Права та обов`язки сторін» Договору замовник зобов`язувався, серед іншого, здійснювати розрахунки за виконані роботи шляхом перерахування коштів генпідряднику.

Пунктом п. 1 розділу «Відповідальність сторін за порушення зобов`язань за Договором та порядок урегулювання спорів» Договору сторонами встановлено, що відповідальність сторін за порушення зобов`язань Договору та порядок врегулювання спорів визначаються положеннями Господарського кодексу України, Цивільного кодексу України, інших законодавчих документів та цим Договором.

Сторони приймають на себе виконання зобов`язань, передбачених цим Договором, та несуть відповідальність за невиконання чи неналежне виконання робіт та зобов`язань за цим Договором у відповідності до його умов, положень та чинного законодавства України (п. 2 розділу «Відповідальність сторін за порушення зобов`язань за Договором та порядок урегулювання спорів» Договору).

Відповідно до п. 1 розділу «Забезпечення робіт матеріальними ресурсами і послугами» Договору генпідрядник здійснює замовлення, поставку, приймання, розвантаження, складування, зберігання, подачу на Об`єкт матеріалів, конструкцій, виробів і обладнання, контролює якість, кількість і комплектність ресурсів, що поставляються, відповідно до технічних паспортів, сертифікатів і інших документів, що засвідчують їх якість.

Згідно з п. 1 розділу «Організація виконання робіт» Договору замовник передає, а підрядник приймає по акту, підписаному сторонами, будівельний майданчик на період будівництва Об`єкта і до його завершення, в терміни, що забезпечують початок робіт на Об`єкті.

Замовник здійснює контроль і технічний нагляд та відповідністю якості об`ємів виконаних робіт проектно-кошторисній документації, будівельним нормам і правилам та матеріалів, виробів і конструкцій державним стандартам і технічним умовам. При виявленні відхилень замовник видає генпідряднику письмове розпорядження про їх усунення, а при необхідності приймає рішення про припинення робіт. Приймання будівельно-монтажних робіт після підтвердження якісного їх виконання здійснюється за актом ф. КБ-2в, ф. КБ-3 (п.4 розділу «Забезпечення робіт матеріальними ресурсами і послугами» Договору).

У відповідності до п.п. 1, 2 розділу «Внесення змін у Договір та його розірвання» Договору зміна або розірвання Договору будуть здійснюватись у відповідності до чинного законодавства України. Зміна Договору здійснюється шляхом зміни або доповнення його умов за ініціативою будь-якої із сторін шляхом підписання додаткової угоди.

Пунктами п.п. 1, 2 розділу «Строк дії Договору» Договору сторонами передбачено, що Договір набирає чинності з дати його підписання і діє до 31.12.2020 та до повного виконання зобов`язань сторін за цим Договором. Закінчення строку Договору не звільняє сторони від відповідальності за його порушення, яке мало місце під час дії Договору.

Додатками до Договору є:

- договірна ціна на період будівництва;

- договірна ціна на 2018 рік;

- календарний графік виконання робіт на весь період будівництва;

- календарний графік виконання робіт на 2018 рік;

- план фінансування на весь період будівництва;

- план фінансування на 2018 рік.

Вказаний Договір та додатки до нього підписано повноважними представниками, їх підписи засвідчено відтисками печаток юридичних осіб - Сторін Договору.

В подальшому, сторонами в порядку та на виконання п.2 розділу «Договірна ціна» Договору 10.03.2019 укладено Додаткову угоду №2 до Договору, якою у відповідності до затверджених бюджетних асигнувань замовника дійшли до взаємної згоди доповнити п.1 Розділу «Договірна ціна» Договору і викласти його в наступній редакції:

- «п. 1 Ціна Договору становить 84 280 000,00 (Вісімдесят чотири мільйони двісті вісімдесят тисяч) грн 00 коп., у т.ч. ПДВ - 14 046 666,67 (Чотирнадцять мільйонів сорок шість тисяч шістсот шістдесят шість тисяч) грн 67 коп. Ціна договору на 2018 рік становить: 24 758 546,49 грн (двадцять чотири мільйони сімсот п`ятдесят вісім тисяч п`ятсот сорок шість гривень 49 коп., у тому числі ПДВ 4 126 424,42 (чотири мільйони сто двадцять шість тисяч чотириста двадцять чотири грн) 42 коп. Ціна договору на 2019 рік становить: 14 346 651,08 грн (чотирнадцять мільйонів триста сорок шість тисяч шістсот п`ятдесят одна гривня) 08 коп., у тому числі ПДВ 2 391 108,51 (два мільйони триста дев`яносто одна тисяча сто вісім грн) 51 коп.».

Пунктами 2-4 даної додаткової угоди сторонами внесено зміни до Плану фінансування на 2018 рік, Плану фінансування на весь період будівництва, а також Договірної ціни на будівництво, що здійснюється в 2019 році, які є додатками до Договору.

Вказану Додаткову угоду до Договору підписано повноважними представниками, їх підписи засвідчено відтисками печаток юридичних осіб - Сторін Договору. 08.04.2019 сторонами укладено Зміни та доповнення до Додаткової угоди №2 до Договору, якими узгоджено доповнити п.1 розділу «Договірна ціна» Додаткової Угоди №2 до Договору абзацом 2 в такій редакції:

- «Замовник зобов`язується сплатити Генпідряднику попередню оплату в розмірі до 30 відсотків річного обсягу робіт на термін до трьох місяців відповідно до вимог чинного законодавства України, яка спрямована на небюджетний рахунок 37128030477237 в ГУДКСУ у Львівській області, МФО 825014, відкритий на ім`я Корпорації будівельних підприємств «Карпатбуд» і буде використана для закупівлі матеріалів і виконання робіт. Підтвердженням цільового використання авансу, отриманого Генпідрядником, будуть акти приймання виконаних будівельних робіт за примірною формою № КБ-2в».

Вказані Зміни і доповнення до Додаткової угоди до Договору підписано повноважними представниками, їх підписи засвідчено відтисками печаток юридичних осіб - Сторін Договору.

08.08.2019 сторонами в порядку та на виконання п.2 розділу «Договірна ціна» Договору укладено Додаткову угоду №3 до Договору, якою у відповідності до затверджених бюджетних асигнувань замовника дійшли до взаємної згоди доповнити п.1 Розділу «Договірна ціна» Договору і викласти його в наступній редакції:

- «п.1 Ціна Договору становить 84 280 000,00 (Вісімдесят чотири мільйони двіст вісімдесят тисяч грн 00 коп. ), у т.ч. ПДВ - 14 046 666,67 (Чотирнадцять мільйонів сорок шість тисяч шістсот шістдесят шість тисяч грн 67 коп.). Ціна договору на 2018 рік становить: 24 758 546,49 (Двадцять чотири мільйони сімсот п`ятдесят вісім тисяч п`ятсот сорок шість грн 49 коп.), у тому числі ПДВ 4 126 424,42 (Чотири мільйони сто двадцять шість тисяч чотириста двадцять чотири грн 42 коп.). Ціна договору на 2019 рік становить: 28 846 651,08 (Двадцять вісім мільйонів вісімсот сорок шість тисяч шістсот п`ятдесят одна грн 08 коп.), у тому числі ПДВ 4 807 775,18 (Чотири мільйони вісімсот сім тисяч сімсот сімдесят п`ять грн 18 коп.)».

Пунктами 2-4 даної додаткової угоди сторонами внесено зміни до Плану фінансування на 2019 рік, Плану фінансування на весь період будівництва, а також Договірної ціни на будівництво, що здійснюється в 2019 році, які є додатками до Договору.

Вказану Додаткову угоду до Договору підписано повноважними представниками, їх підписи засвідчено відтисками печаток юридичних осіб - Сторін Договору.

13.11.2019 сторонами в порядку та на виконання п.2 розділу «Договірна ціна» Договору укладено Додаткову угоду №4 до Договору, якою у відповідності до затверджених бюджетних асигнувань замовника дійшли до взаємної згоди доповнити п.1 Розділу «Договірна ціна» Договору і викласти його в наступній редакції:

- «п.1 Ціна Договору становить 84 280 000,00 (Вісімдесят чотири мільйони двісті вісімдесят тисяч грн 00 коп. ), у т.ч. ПДВ - 14 046 666,67 (Чотирнадцять мільйонів сорок шість тисяч шістсот шістдесят шість тисяч грн 67 коп.). Ціна договору на 2018 рік становить: 24 758 546,49 (Двадцять чотири мільйони сімсот п`ятдесят вісім тисяч п`ятсот сорок шість грн 49 коп.), у тому числі ПДВ 4 126 424,42 (Чотири мільйони сто двадцять шість тисяч чотириста двадцять чотири грн 42 коп.). Ціна договору на 2019 рік становить: 37 185 472,10 (тридцять сім мільйонів сто вісімдесят п`ять тисяч чотириста сімдесят дві грн 10 коп.), у тому числі ПДВ 6 197 578,68 (Шість мільйонів сто дев`яносто сім тисяч п`ятсот сімдесят вісім грн 68 коп.)».

Пунктами 2-4 даної додаткової угоди сторонами внесено зміни до Плану фінансування на 2019 рік, Плану фінансування на весь період будівництва, а також Договірної ціни на будівництво, що здійснюється в 2019 році, які є додатками до Договору.

Вказану Додаткову угоду до Договору підписано повноважними представниками, їх підписи засвідчено відтисками печаток юридичних осіб - Сторін Договору.

03.04.2020 сторонами в порядку та на виконання п.2 розділу «Договірна ціна» Договору укладено Додаткову угоду №5 до Договору, якою у відповідності до затверджених бюджетних асигнувань замовника дійшли до взаємної згоди доповнити п.1 Розділу «Договірна ціна» Договору і викласти його в наступній редакції:

- «п.1 Ціна Договору становить 84 280 000,00 (Вісімдесят чотири мільйони двісті вісімдесят тисяч грн 00 коп. ), у т.ч. ПДВ - 14 046 666,67 (Чотирнадцять мільйонів сорок шість тисяч шістсот шістдесят шість тисяч грн 67 коп.). Ціна договору на 2018 рік становить: 24 758 546,49 (Двадцять чотири мільйони сімсот п`ятдесят вісім тисяч п`ятсот сорок шість грн 49 коп.), у тому числі ПДВ 4 126 424,42 (Чотири мільйони сто двадцять шість тисяч чотириста двадцять чотири грн 42 коп.). Ціна договору на 2019 рік становить: 37 185 472,10 (тридцять сім мільйонів сто вісімдесят п`ять тисяч чотириста сімдесят дві грн 10 коп.), у тому числі ПДВ 6 197 578,68 (Шість мільйонів сто дев`яносто сім тисяч п`ятсот сімдесят вісім грн 68 коп.). Ціна договору на рік становить: 21 198 039,00 (двадцять один мільйон сто дев`яносто вісім тисяч тридцять дев`ять грн), у тому числі ПДВ 3 533 006,50 (три мільйон п`ятсот тридцять три тисячі шість грн. 50 коп.)».

Пунктами 2-4 даної додаткової угоди сторонами внесено зміни до Плану фінансування на рік, Плану фінансування на весь період будівництва, а також Договірної ціни на будівництво, що здійснюється в році, які є додатками до Договору.

Вказану Додаткову угоду до Договору підписано повноважними представниками, їх підписи засвідчено відтисками печаток юридичних осіб - Сторін Договору.

05.05.2020 сторонами в порядку та на виконання п.2 розділу «Договірна ціна» Договору укладено Додаткову угоду №6 до Договору, якою у відповідності до затверджених бюджетних асигнувань замовника дійшли до взаємної згоди доповнити п.1 Розділу «Договірна ціна» Договору і викласти його в наступній редакції:

- «п.1 Ціна Договору становить 83 142 057,59 (Вісімдесят три мільйони сто сорок дві тисячі п`ятдесят сім грн 59 коп.), у т.ч. ПДВ - 13 857 009, 60 (тринадцять мільйонів вісімсот п`ятдесят сім тисяч дев`ять грн 60 коп.). Ціна договору на 2018 рік становить: 24 758 546,49 (Двадцять чотири мільйони сімсот п`ятдесят вісім тисяч п`ятсот сорок шість грн 49 коп.), у тому числі ПДВ 4 126 424,42 (Чотири мільйони сто двадцять шість тисяч чотириста двадцять чотири грн 42 коп.). Ціна договору на 2019 рік становить: 37 185 472,10 (Тридцять сім мільйонів сто вісімдесят п`ять тисяч чотириста сімдесят дві грн 10 коп.), у тому числі ПДВ 6 197 578,68 (Шість мільйони сто дев`яносто сім тисяч п`ятсот сімдесят вісім грн 68 коп.). Ціна договору на рік становить: 21 198 039,00 (Двадцять один мільйонів сто дев`яносто вісім тисяч тридцять дев`ять грн 00 коп.), у тому числі ПДВ 3 533 006,50 (Три мільйони п`ятсот тридцять три тисячі шість грн 50 коп.)».

Пунктами 2-4 даної додаткової угоди сторонами внесено зміни до Плану фінансування на рік, Плану фінансування на весь період будівництва, а також Договірної ціни на будівництво, що здійснюється в 2018 - роках, які є додатками до Договору.

Договірна ціна на Будівництво багатоквартирного житлового будинку на вул. На Нивах, 11 у м. Львові, що здійснюється в 2018 - році (на весь період будівництва) в редакції Додаткової угоди від 05.05.2020 №6 до Договору становить 83 142 057,59 грн, в тому числі вартість будівельних робіт по розділу І «Будівельні роботи» - 79 594 723,05 грн з урахуванням 13 265 787,18 грн податку на додану вартість.

Вказану Додаткову угоду до Договору та додатки до неї підписано повноважними представниками, їх підписи засвідчено відтисками печаток юридичних осіб - Сторін Договору.

Водночас, з огляду на необхідність уточнення в процесі виконання Договору переліку, обсягу та вартості робіт з будівництва Об`єкта, сторонами в порядку, передбаченому п.п.1, 2 розділу «Внесення змін у Договір та його розірвання» Договору, вносились зміни і доповнення до Договору.

Додатковою угодою від 10.12.2018 №1 до Договору сторонами погоджено внести зміни до п.4.1. Договору та викласти його в наступній редакції:

- «п.4.1 Ціна Договору становить 84 280 000,0 (Вісімдесят чотири мільйони двісті вісімдесят тисяч) грн 00 коп., у т.ч. ПДВ - 14 046 666,67 (Чотирнадцять мільйонів сорок шість тисяч шістсот шістдесят шість тисяч) грн 67 коп. Ціна договору на 2018 рік становить: 24 758 546,49 грн (двадцять чотири мільйони сімсот п`ятдесят вісім тисяч п`ятсот сорок шість гривень 49 коп., у тому числі ПДВ 4 126 424,42 чотири мільйони сто двадцять шість тисяч чотириста двадцять чотири грн 42 коп.)».

Пунктами 2-4 даної додаткової угоди сторонами внесено зміни до Плану фінансування на 2018 рік, Плану фінансування на весь період будівництва, а також Договірної ціни, які є додатками до Договору.

Вказану Додаткову угоду до Договору підписано повноважними представниками, їх підписи засвідчено відтисками печаток юридичних осіб - Сторін Договору.

08.05.2020 сторонами укладено Додаткову угоду №7 до Договору, якою відповідно до затверджених бюджетних асигнувань замовника на рік Сторони дійшли до взаємної згоди п. 2 Розділу «Строки виконання робіт (будівництва Об`єкта)» Договору викласти в наступній редакції:

- «п.2 Строк виконання робіт продовжуються до 30.12.2020 з моменту підписання Договору, при умові належного і своєчасного фінансування.».

Вказану Додаткову угоду до Договору підписано повноважними представниками, їх підписи засвідчено відтисками печаток юридичних осіб - Сторін Договору.

На виконання умов укладеного між сторонами Договору генпідрядником виконано та передано замовнику роботи з будівництва Об`єкта за Договором на загальну суму 83 142 057,59 грн, в тому числі 13 857 009, 60 грн ПДВ, з яких вартість будівельних робіт по розділу І «Будівельні роботи» становить 79 594 723,05 грн з урахуванням 13 265 787,18 грн ПДВ, що підтверджується відповідними Актами приймання виконаних будівельних робіт (форма КБ-2в) та Довідками про вартість виконаних будівельних робіт та витрати (форма КБ-3) (долучено до матеріалів справи).

Вказані Акти приймання виконаних будівельних робіт та Довідки про вартість виконаних будівельних робіт та витрати підписано повноважними представниками, їх підписи засвідчено відтисками печаток юридичних осіб - Сторін Договору.

Загальна ціна робіт з будівництва Об`єкта за Договором в розмірі 83 142 057,59 грн та сума нарахованого на такі роботи податку на додану вартість в розмірі 13 857 009,60 грн підтверджується також Довідкою про вартість виконаних будівельних робіт та витрати (форма КБ-3) за листопад 2020 №29.

Замовником на виконання взятих на себе договірних зобов`язань з оплати робіт з будівництва Об`єкта за Договором сплачено на користь генпідрядника 83 142 057,59 грн, в тому числі 13 857 009,60 грн ПДВ, з яких вартість будівельних робіт по розділу І «Будівельні роботи» становить 79 594 723,05 грн з урахуванням 13 265 787,18 грн ПДВ, що підтверджується виписками з банківського рахунка позивача та платіжними дорученнями (долучено до матеріалів справи).

Обставина взяття позивачем бюджетних зобов`язань для здійснення оплати вартості робіт з будівництва Об`єкта за Договором за рахунок коштів Державного бюджету України підтверджується також Реєстрами бюджетних зобов`язань розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів (долучено до матеріалів справи).

Обставина фінансування позивачем здійснення робіт з будівництва Об`єкта за Договором виключно за рахунок коштів Державного бюджету України та відсутності у позивача інших джерел фінансування, окрім виділених на утримання Управління Служби безпеки України у Львівській області асигнувань Державного бюджету підтверджується також Кошторисами УСБУ у Львівській області на 2019 та роки за програмною класифікацією видатків та кредитування державного бюджету 6521100 «Будівництво (придбання) житла для військовослужбовців Служби безпеки України» по КЕКВ 3121 «Капітальне будівництво (придбання) житла» із відмітками про їх реєстрацію в Головному управлінні Державного казначейства України у Львівській області.

28.12.2020 Державною інспекцією архітектури та містобудування України видано замовнику Сертифікат про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом Об`єкта серії ЛВ №122201228280. Згідно вказаного Сертифікату замовником будівництва Об`єкта є Управління Служби безпеки України у Львівській області, Генеральним підрядником - Корпорація будівельних підприємств «Карпатбуд».

Наведені обставини дозволяють стверджувати, що замовником на виконання умов укладеного між сторонами Договору сплачено на користь генпідрядника повну вартість робіт за Договором в розмірі 83 142 057,59 грн, яка вказана останнім в Актах приймання-передавання виконаних будівельних робіт та Довідках про вартість будівельних робіт та витрати, в тому числі заявлену генпідрядником до сплати суму ПДВ в розмірі 13 857 009,60 грн, з яких вартість будівельних робіт по розділу І «Будівельні роботи» становить 79 594 723,05 грн з урахуванням 13 265 787,18 грн ПДВ, за рахунок асигнувань Державного бюджету України, виділених на утримання Управління Служби безпеки України у Львівській області за програмною класифікацією видатків та кредитування державного бюджету 6521100 «Будівництво (придбання) житла для військовослужбовців Служби безпеки України» по КЕКВ 3121 «Капітальне будівництво (придбання) житла».

Позивачем скеровано на адресу місцезнаходження відповідача Претензію щодо виконання вимог податкового законодавства від 16.09.2024 вих. №62/16-11599п, у якій вимагав від відповідача у строк до 15 жовтня 2024 розглянути можливість приведення у відповідність до вимог чинного законодавства України операцій з будівництва житла для військовослужбовців УСБУ у Львівській області, що здійснювались відповідачем за бюджетні кошти на виконання умов Договору від 11.05.2018 №116 про будівництво 99-ти квартирного житлового будинку на вул. На Нивах, 11 у м. Львові зі змінами, на загальну суму 83 142 057,59 грн, в тому числі 13 857 009,60 грн податку на додану вартість.

Відповідач у Відповіді на претензію від 24.10.2024 вих. №19 зазначив, що Корпорація БП «Карпатбуд» згідно договору від 11.05.2018 №116 виконувала роботи з будівництва 99-ти квартирного житлового будинку на вул. На Нивах, 11 у м. Львові для військовослужбовців УСБУ. Також відповідач зазначив, що, відповідно до умов тендера, договору на виконання робіт та отриманих коштів, всі роботи оподаткувалися податком на додану вартість та зареєстровані в ЄРПН та включені у відповідних періодах в декларації з ПДВ.

Із врахуванням роз`яснення наказу №397 Мінфіну України та вимоги Управління СБУ Корпорація БП «Карпатбуд» при розгляданні можливості виконання ст.197.15 ПКУ повідомляє, що виконання робіт завершено в грудні 2020, а тому повернути кошти замовнику нарахованого податку на додану вартість не можливо; скласти розрахунок коригування податкових накладних не можливо, у зв`язку з перевершенням терміну 1095 календарних днів реєстрації в ЄРПН.

Відповідач повідомив, що для роз`яснення ситуації Корпорація БП «Карпатбуд» зверталась в ДПС у Львівській області з листом від 7 жовтня 2024 року, реєстраційний № 62170/6, відповідь на який надійшла відповідачу 16.10.2024 за №30752/6/13-01-04-04-10.

До відповіді на претензію долучено копію звернення відповідача до органів ДПС та відповіді від 16.10.2024 №30752/6/13-01-04-04-10.

Відповідачем вимог Претензії позивача від 16.09.2024 вих. №62/21-11599п не виконав, операцій з будівництва житла для військовослужбовців УСБУ у Львівській області, що здійснювались відповідачем за бюджетні кошти на виконання умов Договору від 11.05.2018 №116 про будівництво 99-ти квартирного житлового будинку на вул. На Нивах, 11 у м. Львові зі змінами, на загальну суму 83 142 057,59 грн, в тому числі 13 857 009,60 грн ПДВ, з яких вартість будівельних робіт по розділу І «Будівельні роботи» становить 79 594 723,05 грн з урахуванням 13 265 787,18 грн ПДВ, у відповідність до вимог чинного законодавства України не приведено.

Листом від 21.10.2024 вих. №62/21-733 начальник фінансового відділу УСБУ у Львівській області надала отримані від Головного управління Державної казначейської служби України у Львівській області копії наявних матеріалів щодо будівництва Об`єкту та повідомила, що відділом господарського забезпечення Управління скеровано фінансовому відділу довідки про вартість будівельних робіт та витрати КБ-3 та акти приймання виконаних будівельних робіт КБ-2 на виконання Договору від 11.05.2018 №116 і зазначила, що фінансовим відділом в межах компетенції вживаються заходи щодо їх опрацювання на предмет визначення суми ПДВ з наданих генеральним підрядником Управлінню робіт. Додатками до листа є копії документів, які підтверджують викладені у ньому відомості.

Листом від 28.11.2024 вих. №62/21-1161п начальник фінансового відділу УСБУ у Львівській області повідомила, що пунктом 2 додаткової угоди №6 від 05.05.2020 до договору №116 від 11.05.2018 з «Будівництва багатоквартирного житлового будинку на вул. На Нивах, 11 у м. Львові» викладено договірну ціну на будівництво, що здійснюється в 2018 - році (на весь період будівництва) до додаткової угоди №6 до договору №116 від 11.05.2018 в редакції додатку 1 - А.

Розрахунком 13 розділу І «Будівельні роботи» вищезазначеної договірної ціни визначено, що податок на додану вартість по розділу складає 13 265,78718 тис. грн.

У вказаному листі також вказано, що відповідно до довідок про вартість будівельних

робіт та витрати КБ-3 та актів приймання виконаних будівельних робіт КБ-2 на виконання договору №116 від 11.05.2018, надісланих до фінансового відділу відділом господарського забезпечення Управління (№62/19-610 від 15.10.2024), даний договір виконаний згідно з договірною ціною в редакції додатку 1-А.

ОЦІНКА СУДУ

У відповідності до ст. 1 Закону України «Про Службу безпеки України» Служба безпеки України це державний орган спеціального призначення з правоохоронними функціями, який забезпечує державну безпеку України.

Згідно з ч. 1 ст. 9 Закону України «Про Службу безпеки України» систему Служби безпеки України складають Центральне управління Служби безпеки України, підпорядковані йому регіональні органи, Служба безпеки Республіки Крим, органи військової контррозвідки, військові формування, а також навчальні, науково-дослідні та інші заклади Служби безпеки України.

Фінансування, матеріально-технічне та соціально-побутове забезпечення Служби безпеки України здійснюється Кабінетом Міністрів України у порядку, визначеному Верховною Радою України, за рахунок коштів державного бюджету України (ч. 1 ст. 18 Закону України «Про Службу безпеки України»).

Статтею 4 ГПК України гарантовано право юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців, фізичних осіб, які не є підприємцями, державних органів, органів місцевого самоврядування на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Згідно з п. 1 ч. 2 ст. 11 Цивільного кодексу України (надалі - ЦК України) підставами виникнення цивільних прав та обов`язків є, зокрема, договори та інші правочини.

У відповідності до ч. 1 ст. 509 ЦК України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.

Згідно з ст. 173 Господарського кодексу України (надалі - ГК України), господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько - господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.

Частина 1 ст. 626 ЦК України передбачає, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

За приписами ч. 1 ст. 837 ЦК України за договором підряду одна сторона (підрядник) зобов`язується на свій ризик виконати певну роботу за завданням другої сторони (замовника), а замовник зобов`язується прийняти та оплатити виконану роботу.

Згідно ч.2 вказаної статті договір підряду може укладатися на виготовлення, обробку, переробку, ремонт речі або на виконання іншої роботи з переданням її результату замовникові.

У відповідності до ч. 1 ст. 854 ЦК України у випадку, якщо договором підряду не передбачена попередня оплата виконаної роботи або окремих її етапів, замовник зобов`язаний сплатити підрядникові обумовлену ціну після остаточної здачі роботи за умови, що роботу виконано належним чином і в погоджений строк або, за згодою замовника, - достроково.

Нормою ч. 1 ст. 875 ЦК України передбачено, зо за договором будівельного підряду підрядник зобов`язується збудувати і здати у встановлений строк об`єкт або виконати інші будівельні роботи відповідно до проектно-кошторисної документації, а замовник зобов`язується надати підрядникові будівельний майданчик (фронт робіт), передати затверджену проектно-кошторисну документацію, якщо цей обов`язок не покладається на підрядника, прийняти об`єкт або закінчені будівельні роботи та оплатити їх.

Згідно ч. 2 вказаної статті договір будівельного підряду укладається на проведення нового будівництва, капітального ремонту, реконструкції (технічного переоснащення) підприємств, будівель (зокрема житлових будинків), споруд, виконання монтажних, пусконалагоджувальних та інших робіт, нерозривно пов`язаних з місцезнаходженням об`єкта.

До договору будівельного підряду застосовуються положення цього Кодексу, якщо інше не встановлено законом (ч. 3 ст. 875 ЦК України).

У відповідності до положень статей 6, 627 ЦК України сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди. Зокрема, при укладенні господарського договору сторони зобов`язані у будь-якому разі погодити ціну, яка є істотною умовою господарського договору (ст.ст. 628, 638 ЦК України, ст.ст. 180, 189 ГК України).

Ціна у господарському договорі визначається в порядку, встановленому цим Кодексом, іншими законами, актами Кабінету Міністрів України. За згодою сторін у господарському договорі може бути передбачено доплати до встановленої ціни за продукцію (роботи, послуги) вищої якості або виконання робіт у скорочені строки порівняно з нормативними (ч.5 ст.180 ГК України).

За положеннями ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Зміна ціни в договорі після його виконання не допускається. Якщо ціна у договорі не встановлена і не може бути визначена виходячи з його умов, вона визначається виходячи із звичайних цін, що склалися на аналогічні товари, роботи або послуги на момент укладення договору.

У відповідності до ст. 11 Закону України «Про ціни і ціноутворення» вільні ціни встановлюються суб`єктами господарювання самостійно за згодою сторін на всі товари, крім тих, щодо яких здійснюється державне регулювання цін.

Отже, сторони на договірних засадах передбачають формування ціни за договором. Так, пунктом 1 розділу «Договірна ціна» Договору (в редакції Додаткових угод від 10.12.2018 №1, від 10.03.2019 №2, від 08.08.2019 №3, від 13.11.2019 №4, від 03.04.2020 №5, від 05.05.2020 №6 та від 08.05.2020 №7 до Договору) до динамічної договірної ціни вносились зміни та було включено ПДВ в розмірі 13 857 009,60 грн, з урахуванням якого позивачем за виконані за Договором роботи з будівництва Об`єкта загалом було сплачено відповідачу кошти на суму 83 142 057,59 грн.

Поняття податку на додану вартість визначено у пп. 14.1.178 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України (надалі - ПК України), згідно з якою податок на додану вартість є непрямий податок, який нараховується та сплачується відповідно до норм розділу V цього Кодексу.

Об`єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку, зокрема з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу (п. «а» п. 185.1 ст. 185 ПК України).

Пунктами 30.1 - 30.4, 30.9 ст.30 ПКУ унормовано, що податкова пільга - передбачене податковим та митним законодавством звільнення платника податків від обов`язку щодо нарахування та сплати податку та збору, сплата ним податку та збору в меншому розмірі за наявності підстав, визначених п. 30.2 цієї статті.

Підставами для надання податкових пільг є особливості, що характеризують певну групу платників податків, вид їх діяльності, об`єкт оподаткування або характер та суспільне значення здійснюваних ними витрат.

З наведеного можна виснувати, що за своєю правовою сутністю податок на додану вартість є часткою новоствореної вартості та сплачується покупцем (замовником послуг).

В той же час, відповідно до п. 197.15 ст. 197 ПК України, звільняються від оподаткування операції з постачання будівельно-монтажних робіт з будівництва доступного житла та житла, що будується за державні кошти.

З врахуванням того, що предметом Договору було виконання відповідачем робіт з будівництва багатоквартирного житлового будинку на вул. На Нивах, 11 у м. Львові на замовлення позивача за кошти загального фонду державного бюджету за КПК.В 6521 100 «Будівництво (придбання) житла для військовослужбовців Служби безпеки України» по КЕКВ 3121 «Капітальне будівництво (придбання) житла» в межах доведених позивачу кошторисних призначень на кожний відповідний бюджетний рік, що вбачається із умов п.1 розділу «Фінансування робіт» Договору, беручи до уваги відсутність в позивача інших джерел фінансування оплати вказаних робіт, можна дійти висновків про те, що виконані відповідачем за Договором роботи з будівництва багатоквартирного житлового будинку на вул. На Нивах, 11 у м. Львові підлягали звільненню від оподаткування податком на додану вартість згідно з положеннями п. 197.15 ст. 197 ПК України, а відтак, положення пункту 1 розділу «Договірна ціна» Договору щодо формування Сторонами динамічної договірної ціни Договору з включенням до такої ціни податку на додану вартість не відповідають положенням чинного законодавства України, зокрема, приписам п. 197.15 ст. 197 ПК України, а безпідставно сплачені позивачем на користь відповідача кошти нарахованого останнім на вартість робіт за Договором податку на додану вартість - поверненню позивачу з огляду на наступне.

Частиною 1 ст. 15 ЦК України передбачено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Перелік основних способів захисту цивільних прав та інтересів визначається ч. 2 ст. 16 ЦК України, до яких, зокрема, відноситься визнання правочину недійсним, відновлення становища, яке існувало до порушення. Аналогічні за змістом положення містить ст.20 ГК України.

Згідно з ч. 1 ст. 202 ЦК України, правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

У відповідності до ст. 204 ЦК України, правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним.

Стаття 203 ЦК України визначає загальні вимоги, додержання яких є необхідним для чинності правочину.

Частинами 1-5 ст. 203 ЦК України встановлено, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам (ч. 1); особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності (ч. 2); волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі (ч. 3); правочин має вчинятися у формі, встановленій законом (ч. 4); правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним (ч. 5).

Недійсність правочину зумовлюється наявністю недоліків та вад його складових елементів: незаконність змісту правочину, невідповідність та відсутність правосуб`єктності учасників правочину, не спрямованість правочину на настання правових наслідків, невідповідність волевиявлення внутрішній волі, недотримання форми правочину на момент його укладення (вчинення).

Аналогічну правову позицію викладено, зокрема, в постановах Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 05.03.2020 у справі №910/5251/19 та від 10.11.2020 у справі №910/9305/19.

Загальні підстави і наслідки недійсності правочинів (господарських договорів) встановлені статтями 215, 216 ЦК України, статтями 207, 208 ГК України.

Відповідно до ч. 1 ст. 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою-третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

Недійсним є правочин, якщо його недійсність встановлена законом (нікчемний правочин). У цьому разі визнання такого правочину недійсним судом не вимагається (частина друга статті 215 ЦК України). Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин) (частина третя статті 215 ЦК України).

Відповідно до ч. 2 ст. 207 ГК України виконання господарського зобов`язання, визнаного судом недійсним повністю або в частині, припиняється повністю або в частині з дня набрання рішенням суду законної сили як таке, що вважається недійсним з моменту його виникнення. У разі якщо за змістом зобов`язання воно може бути припинено лише на майбутнє, таке зобов`язання визнається недійсним і припиняється на майбутнє.

Отже, вирішуючи спори про визнання правочинів (господарських договорів) недійсними, господарський суд повинен встановити наявність фактичних обставин, з якими закон пов`язує визнання таких правочинів (господарських договорів) недійсними на момент їх вчинення (укладення) і настання відповідних наслідків.

Обов`язок доказування та подання доказів відповідно до статті 74 ГПК України розподіляється між сторонами виходячи з того, хто посилається на певні юридичні факти, які обґрунтовують його вимоги та заперечення.

За таких обставин, приймаючи до уваги положення ЦК України та ГПК України, позивачем при зверненні до суду з вимогами про визнання договору недійсним повинно бути доведено наявність тих обставин, з якими закон пов`язує визнання угод недійсними.

Аналіз змісту ч. 3 ст. 215 ЦК України дає підстави для висновку, що договір може бути визнаний недійсним за позовом особи, яка в тому числі була його учасником, за обов`язкової умови встановлення судом факту порушення цим договором прав та охоронюваних законом інтересів позивача. Саме по собі порушення сторонами договору при його укладенні окремих вимог закону не може бути підставою для визнання його недійсним, якщо судом не буде встановлено, що укладеним договором порушено право чи законний інтерес позивача і воно може бути відновлене шляхом визнання договору недійсним. При вирішенні позову про визнання недійсним оспорюваного правочину підлягають застосуванню загальні приписи статей 3, 15, 16 ЦК України, які передбачають право кожної особи на судовий захист порушеного цивільного права.

За результатами розгляду такого спору вирішується питання про спростування презумпції правомірності правочину й має бути встановлено не лише наявність підстав недійсності правочину, передбачених законом, але й визначено, чи було порушене цивільне право особи, за захистом якого позивач звернувся до суду, яке саме право порушене, в чому полягає його порушення, оскільки залежно від цього визначається необхідний спосіб захисту порушеного права, якщо таке порушення відбулося.

Аналогічну правову позицію викладено, зокрема, в постановах Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 10.11.2020 у справі №910/9305/19, від 21.01.2021 у справі №908/3326/19 та від 15.04.2021 у справі №903/741/19.

У відповідності до ч. 1 ст. 216 ЦК України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю. У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.

Статтею 217 ЦК України визначено, що недійсність окремої частини правочину не має наслідком недійсності інших його частин і правочину в цілому, якщо можна припустити, що правочин був би вчинений і без включення до нього недійсної частини.

За умовами ст. 217 ЦК України, які регулюють питання щодо правової долі правочину, що має дефекти окремих його частин, передбачено, що закону може суперечити лише певна частина умов правочину, а інша - йому відповідати. Отже, за таких обставин не завжди доцільно визнавати правочин недійсним у цілому.

Недійсність окремої частини правочину не призводить до недійсності інших його частин. Тому законодавець не встановлює недійсності правочину через недійсність окремої його частини, але лише за умови, якщо є підстави вважати, що правочин міг би бути вчинений без включення до нього цієї недійсної частини.

Відтак, хоча ПДВ й включається до ціни товару, однак не є умовою про ціну в розумінні цивільного та господарського законодавства, оскільки не може встановлюватися (погоджуватися чи змінюватися) сторонами за домовленістю, тобто у договірному порядку.

Аналогічну правову позицію викладено, зокрема, у постанові об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 03.12.2021 у справі №910/12764/20, а також постановах Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 01.06.2021 у справі №916/2478/20 та від 10.02.2022 у справі №916/707/21.

Так, Верховний Суд у складі суддів Об`єднаної Палати Касаційного господарського суду в постанові від 03.12.2021 у справі №910/12764/20 відступив від висновку, викладеного у постанові Касаційного господарського суду від 08.04.2021 у справи №922/2439/20 щодо неможливості визнання недійсним частини договору стосовно визначення ПДВ (з посиланням на те, що включення в оплату ПДВ містить ціну розрахункової одиниці вартості товару, тобто є істотною умовою договору).

Відтак, згідно правового висновку Об`єднаної Палати Касаційного господарського суду в постанові від 03.12.2021 у справі №910/12764/20, договір може бути визнаний недійсним в частині включення суми податку на додану вартість до вартості (ціни) товару.

При цьому, для застосування того чи іншого способу захисту, необхідно встановити які ж права (інтереси) позивача порушені, невизнані або оспорені відповідачами і за захистом яких прав (інтересів) позивач звернувся до суду. При оцінці обраного позивачем способу захисту потрібно враховувати його ефективність, тобто спосіб захисту має відповідати змісту порушеного права, характеру правопорушення, та забезпечити поновлення порушеного права. Тлумачення статей 15, 16 ЦК України свідчить, що недійсність правочину, договору, акту органу юридичної особи чи документу як приватно-правова категорія, покликана не допускати або присікати порушення цивільних прав та інтересів або ж їх відновлювати. По своїй суті ініціювання спору про недійсність правочину, договору, акту органу юридичної особи чи документу не для захисту цивільних прав та інтересів є недопустимим.

Аналогічну правову позицію викладено, зокрема, у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Об`єднаної Палати Касаційного цивільного суду від 27.01.2020 у справі №761/26815/17.

З наведеного слідує, що зміст п.1 розділу «Договірна ціна» Договору в частині включення до вартості (ціни) робіт за Договором (ціни Договору) суми податку на додану вартість суперечить положенням Податкового кодексу України, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам, що в силу вимог ч. 1 ст. 203 та ч. 1 ст. 215 ЦК України є підставою для визнання цього пункту недійсним в оспорюваній частині, оскільки внаслідок безпідставного включення суми податку на додану вартість до вартості (ціни) робіт за Договором позивач позбавлений права власності та мирного володіння належними йому грошовими коштами, а відповідач безпідставно збагатився за рахунок позивача поза межами укладеного із ним Договору. Верховним Судом у постанові від 01.06.2021 у справі №916/2478/20 викладено висновок щодо застосування положень статті 1212 ЦК України до правовідносин, подібних до правовідносин у справі, що розглядається.

Згідно з ч.1 ст.1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Так, у відповідності до ст.1212 ЦК України безпідставно набутим є майно, набуте особою або збережене нею в себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави. Зобов`язання з безпідставного набуття, збереження майна виникають за наявності трьох умов: а) набуття або збереження майна; б) набуття або збереження за рахунок іншої особи; в) відсутність правової підстави для набуття або збереження майна (відсутність положень закону, адміністративного акта, правочину або інших підстав, передбачених статтею 11 ЦК України).

Загальна умова ч.1 ст.1212 ЦК України звужує застосування інституту безпідставного збагачення у зобов`язальних (договірних) відносинах, бо отримане однією зі сторін у зобов`язанні підлягає поверненню іншій стороні на підставі цієї статті тільки за наявності ознаки безпідставності такого виконання.

Під відсутністю правової підстави розуміється такий перехід майна від однієї особи до іншої, який або не ґрунтується на прямій вказівці закону, або суперечить меті правовідношення і його юридичному змісту. Тобто, відсутність правової підстави означає, що набувач збагатився за рахунок потерпілого поза підставою, передбаченою законом, іншими правовими актами чи правочином.

У випадку, коли поведінка набувача, потерпілого, інших осіб або подія утворюють правову підставу для набуття (збереження) майна, стаття 1212 ЦК України може бути застосована тільки після того, як така правова підстава у встановленому порядку скасована, визнана недійсною, змінена, припинена або була відсутня взагалі.

В силу приписів ч.2 ст.1212 ЦК України положення глави 83 Цивільного кодексу України «Набуття, збереження майна без достатньої правової підстави» застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Положення цієї глави застосовуються також до вимог про: 1) повернення виконаного за недійсним правочином; 2) витребування майна власником із чужого незаконного володіння; 3) повернення виконаного однією із сторін у зобов`язанні; 4) відшкодування шкоди особою, яка незаконно набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (ч.3 ст.1212 ЦК України).

Відповідно до ч.1 ст.1214 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе без достатньої правової підстави, зобов`язана відшкодувати всі доходи, які вона одержала або могла одержати від цього майна з часу, коли ця особа дізналася або могла дізнатися про володіння цим майном без достатньої правової підстави. З цього часу вона відповідає також за допущене нею погіршення майна. Особа, яка набула майно або зберегла його у себе без достатньої правової підстави, має право вимагати відшкодування зроблених нею необхідних витрат на майно від часу, з якого вона зобов`язана повернути доходи.

Кондикційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала.

За змістом приписів глав 82 і 83 Цивільного кодексу України для деліктних зобов`язань, які виникають із заподіяння шкоди майну, характерним є, зокрема, зменшення майна потерпілого, а для кондикційних - приріст майна в набувача без достатніх правових підстав. Вина заподіювача шкоди є обов`язковим елементом настання відповідальності в деліктних зобов`язаннях. Натомість для кондикційних зобов`язань вина не має значення, оскільки важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої.

Таким чином, для виникнення зобов`язання з безпідставного збагачення необхідна наявність наступних умов: 1) збільшення майна в однієї особи (вона набуває нові цінності, збільшує кількість та вартість належного їй майна або зберігає майно, яке неминуче мало б вибути із її володіння); 2) втрата майна іншою особою, тобто збільшення або збереження майна в особи є наслідком втрати або недоотримання цього майна іншою особою; 3) причинний зв`язок між збільшенням майна в однієї особи і відповідною втратою майна іншою особою; 4) відсутність достатньої правової підстави для збільшення майна в однієї особи за рахунок іншої особи, тобто обов`язковою умовою є збільшення майна однієї сторони (набувача), з одночасним зменшенням його в іншої сторони (потерпілого), а також відсутність правової підстави (юридичного факту) для збагачення.

Відсутність правової підстави означає, що набувач збагатився за рахунок потерпілого поза підставою, передбаченою законом, іншими правовими актами чи правочином, тобто мала місце помилка, обман, випадковість або інші підстави набуття або збереження майна, які не можна віднести до підстав виникнення цивільних прав та обов`язків, передбачених нормами статті 11 Цивільного кодексу України.

Таким чином, обов`язок набувача повернути потерпілому безпідставно набуте (збережене) майно чи відшкодувати його вартість не є заходом відповідальності, оскільки набувач зобов`язується повернути тільки майно, яке безпідставно набув (зберігав), або вартість цього майна.

Відтак, набуття відповідачем як однією зі сторін зобов`язання коштів за рахунок іншої сторони не в порядку виконання договірного зобов`язання, а поза підставами, передбаченими договором, внаслідок перерахування на рахунок відповідача податку на додану вартість понад вартість робіт, які було виконано і передано, виключає застосування до правовідносин сторін норм зобов`язального права, а є підставою для застосування саме положень статті 1212 ЦК України.

Враховуючи, що відповідач отримав від позивача кошти за роботи за Договором в розмірі 83 142 057,59 грн із урахуванням безпідставно нарахованого на вартість будівельних робіт податку на додану вартість у загальному розмірі 13 857 009,60 грн, з яких вартість будівельних робіт по розділу І «Будівельні роботи» становить 79 594 723,05 грн з урахуванням 13 265 787,18 грн ПДВ, не зважаючи на те, що відповідні роботи були звільнені від оподаткування податком на додану вартість, позовні вимоги про стягнення з відповідача вказаної суми коштів податку на додану вартість як безпідставно отриманих, є обґрунтованими, позаяк утримання та неповернення відповідачем означеної суми, перерахованої позивачем поза межами договірних платежів, має прямим наслідком необґрунтоване збагачення відповідача за рахунок позивача поза підставою, передбаченою законом - укладеним між сторонами Договором.

На справедливість такого висновку вказує також п. 1 ч. 3 ст. 1212 ЦК України, яким встановлюється, що положення глави 83 (набуття, збереження без достатньої правової підстави) застосовуються, зокрема, до вимог про повернення виконаного за недійсним правочином.

Аналогічної правової позиції щодо правильності обрання позивачем способу захисту свого порушеного права у подібних правовідносинах дотримується і Господарський суд Тернопільської області, зокрема, в рішенні від 20.11.2023 у справі №921/281/22, залишеному без змін постановою Західного апеляційного господарського суду від 29.02.2024 у вказаній справі, а також Господарський суд м. Києва, зокрема, у рішенні від 07.08.2024 у справі №910/6202/24.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає позовні вимоги підставними та такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі.

Судові витрати відповідно до ст. 129 ГПК України покладаються на відповідача.

Керуючись статтями 10, 12, 20, 73, 76 - 79, 123, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240 ГПК України, суд -

УХВАЛИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Визнати недійсним п. 1 розділу «Договірна ціна» укладеного між Управлінням Служби безпеки України у Львівській області (79011, Львівська область, м. Львів, вул. Д. Вітовського, буд.55; ідентифікаційний код: 20001591) та Корпорацією будівельних підприємств «Карпатбуд» (79044, Львівська область, м. Львів, вул. Кн. Ольги, буд.5в; ідентифікаційний код: 30477237) Договору про закупівлю товарів (робіт) за державні кошти від 11.05.2018 №116 в частині включення до ціни Договору податку на додану вартість.

3. Стягнути з Корпорації будівельних підприємств «Карпатбуд» (79044, Львівська область, м. Львів, вул. Кн. Ольги, буд. 5в; ідентифікаційний код: 30477237) на користь Управління Служби безпеки України у Львівській області (79011, Львівська область, м. Львів, вул. Д. Вітовського, буд.55; ідентифікаційний код: 20001591) безпідставно отримані кошти у розмірі 13 265 787,18 грн.

4. Стягнути з Корпорації будівельних підприємств «Карпатбуд» (79044, Львівська область, м. Львів, вул. Кн. Ольги, буд. 5в; ідентифікаційний код: 30477237) на користь Управління Служби безпеки України у Львівській області (79011, Львівська область, м. Львів, вул. Д. Вітовського, буд.55; ідентифікаційний код: 20001591) 161 611,85 грн судового збору.

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили в порядку, передбаченому ст. 241 ГПК України.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Західного апеляційного господарського суду в порядку, встановленому розділом IV ГПК України.

Повний текст рішення складено та підписано 02.05.2025.

Суддя Горецька З.В.

СудГосподарський суд Львівської області
Дата ухвалення рішення29.04.2025
Оприлюднено06.05.2025
Номер документу127049689
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають з правочинів щодо акцій, часток, паїв, інших корпоративних прав в юридичній особі підряду, з них

Судовий реєстр по справі —914/3141/24

Рішення від 29.04.2025

Господарське

Господарський суд Львівської області

Горецька З.В.

Ухвала від 28.04.2025

Господарське

Господарський суд Львівської області

Горецька З.В.

Ухвала від 24.03.2025

Господарське

Господарський суд Львівської області

Горецька З.В.

Ухвала від 24.02.2025

Господарське

Господарський суд Львівської області

Горецька З.В.

Ухвала від 27.01.2025

Господарське

Господарський суд Львівської області

Горецька З.В.

Ухвала від 27.12.2024

Господарське

Господарський суд Львівської області

Горецька З.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні