Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
01 травня 2025 року Справа№640/20330/21
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Зеленова А.С., розглянувши в письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у місті Києві (01601, м. Київ, вул. Володимирська, 13, код ЄДРПОУ 38620155) до Товариства з обмеженою відповідальністю «ЖЕНСАН» (02156, м. Київ, вул. Кіото, 8, код ЄДРПОУ 32222741) про застосування заходів реагування,-
В С Т А Н О В И В:
До Окружного адміністративного суду міста Києва звернулося Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у місті Києві з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «ЖЕНСАН» про застосування заходів реагування, в якому просило:
- застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації приміщень та території, шляхом зобов`язання Товариства з обмеженою відповідальністю «ЖЕНСАН» (місцезнаходження юридичної особи: м. Київ, вул. Кіото, 8, 02156), код ЄДРПОУ: 32222741, відключити джерела електроживлення та накласти печатки на ворота в`їздів до будівельного майданчику, розташованого між проспектом Броварським та вулицею Кіото у Деснянському районі м. Києва - до повного усунення порушень, зазначених в акті перевірки;
- обов`язок щодо забезпечення виконання судового рішення покласти на Головне управління ДСНС України у м. Києві;
- контроль за виконанням судового рішення щодо усунення Відповідачем порушень вимог пожежної та техногенної безпеки, покласти на Головне управління ДСНС України у м. Києві.
В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що на підставі наказу № 377, видано посвідчення від 07.05.2021 № 3156 на проведення перевірки ТОВ «ЖЕНСАН», розташованого між просп. Броварським та вул. Кіото у Деснянському районі м. Києва. Під час здійснення перевірки встановлено, що об`єкт перевірки будівництво ТОВ «ЖЕНСАН» експлуатуються з порушенням правил та норм пожежної і техногенної безпеки, як створюють загрозу життю та здоров`ю людей. За результатами перевірки державним інспектором складено акт від 24.05.2021 № 309. Примірник акту отримала уповноважена особа ТОВ «ЕКО», про що зроблено відповідну відмітку в акті. Перелічені порушення, які зазначені в акту від 24.05.2021 № 309, щодо вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Враховуючи те, що під час проведення перевірки виявлено ряд порушень правил техногенної і пожежної безпеки, зазначених в акті від 24.05.2021 № 309, які створюють реальну загрозу життю та здоров`ю людей, та керуючись ст. 68 Кодексу цивільного захисту України, Головне управління ДСНС України у м. Києві зобов`язане звернутися до суду з позовом про застосування заходів реагування.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 26.07.2021 відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження (без виклику сторін).
Відповідно до пункту 2 розділу II Закону України від 13.12.2022 № 2825-IX «Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду» справу №640/20330/21 передано на розгляд Донецькому окружному адміністративному суду.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 24.02.2025 адміністративну справу прийнято до провадження, позовну заяву залишено без руху.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 04.03.2025 продовжено розгляд справи, запропоновано учасникам справи протягом п`ятнадцяти днів з моменту отримання цієї ухвали надати суду письмові пояснення та/або заяву у разі зміни фактичних обставин у цій справі, вибуття, необхідності залучення або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, а також у разі врегулювання спору.
Заперечуючи проти задоволення позовних вимог, 18.03.2025 відповідачем подано відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що на підставі наказу № 377 Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у місті Києві (видано посвідчення від 07.05.2021 № 3156) проведено планову перевірку приміщення ТОВ «ЖЕНСАН» щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки. За результатами перевірки складено акт від 24.05.2021 № 309 та акт від 07.10.2021 № 666. Зазначені в актах порушення відповідачем усунено. На підставі розпорядчого документу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у місті Києві від 14.03.2025 № НС-257/71 від 14.03.2025 (посвідчення (направлення) від 17.03.2025 № 191), проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки. За результатами проведеного заходу складено акт від 17.03.2025 № 1, яким порушень вимог пожежної та техногенної безпеки, вказаних в акті перевірки від 24.05.2021 № 309 та від 07.10.2021 № 666 не виявлено. На підставі викладеного, у зв`язку з повним усуненням відповідачем порушень, зазначених а актах перевірки від 24.05.2021 № 309 та від 07.10.2021 № 666, просив не застосовувати заходи реагування, викладені у позовній заяві та припинити провадження адміністративної справи №640/20330/21, у зв`язку з відсутністю порушень.
Від представника позивача надійшли додаткові пояснення в яких зазначено про проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання ТОВ «ЖЕНСАН», вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за результатами якого складено акт від 17.03.2025 № 1.
Судом встановлено такі фактичні обставини у справі.
Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві було видано наказ від 12.04.2021 № 377 «Про проведення планових перевірок» (далі по тексту Наказ № 377).
Згідно наказу № 377 видано повідомлення від 21.04.2021 №29/666 та доручено провести планову перевірку приміщення Товариства з обмеженою відповідальністю ЖЕНСАН» за адресами: м. Київ, вул. Кіото, 8; між просп. Броварським та вул. Кіото, щодо додержання (виконання) суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.
На підставі наказу № 377, видано посвідчення від 07.05.2021 № 3156 на проведення перевірки ТОВ «ЖЕНСАН», розташованого між просп. Броварським та вул. Кіото у Деснянському районі м. Києва.
Працівниками ГУ ДСНС України у м. Києві у період з 20.03.2021 по 24.05.2021 проведено планову перевірку приміщень ТОВ «ЖЕНСАН» за адресою: м. Київ, між просп. Броварським та вул. Кіото щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
За результатами планового заходу складений акт щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки ТОВ «ЖЕНСАН» від 24.05.2021 № 309, яким зафіксовано порушення та встановлено, що об`єкт перевірки приміщення ТОВ «ЖЕНСАН» експлуатується з порушенням правил та норм пожежної і техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Оскільки перевіркою встановлено наявність чисельних порушень, які, на думку позивача, створюють загрозу життю та здоров`ю людей, та які не усунуті відповідачем у встановлений строк, позивач звернувся з цим позовом до суду.
За результатами планового заходу складений акт щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки ТОВ «ЖЕНСАН» від 24.05.2021 № 309, яким зафіксовано порушення та встановлено, що об`єкт перевірки приміщення ТОВ «ЖЕНСАН» експлуатується з порушенням правил та норм пожежної і техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
20.06.2022 позивачем надано заяву про долучення документів, а саме акт № 666 від 07.10.2021, складений за результатами позапланового заходу державного контролю, проведеного у період з 28.09.2021 по 07.10.2021, щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, яким зафіксовано порушення та встановлено, що об`єкт перевірки приміщення ТОВ «ЖЕНСАН» експлуатується з порушенням правил та норм пожежної і техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
В березні 2025 року представниками сторін до суду надано копію акту № 1 від 17.03.2025, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного контролю щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки. В описі виявлених порушень виявлених порушень вимог законодавства за результатами перевірки зазначено: «порушень вимог пожежної та техногенної безпеки вказаних в акті перевірки від 24.05.2021 №309 та від 07.10.2021 №666 не виявлено».
Вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано позовні вимоги, суд виходить з наступного.
У частині другій статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі та в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини п`ятої статті 4 Закону України від 05.04.2007 № 877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі Закон № 877-V) виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Згідно з частинами шостою, сьомою статті 7 Закону № 877-V за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю), складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.
На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Також, частиною першою статті 66 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Частиною першою статті 67 Кодексу цивільного захисту України визначено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить:
- складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень (пункт 11);
- звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей (пункт 12).
Частиною другою статті 68 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Відповідно до частини другої статті 70 Кодексу цивільного захисту України повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Захід реагування у вигляді повного зупинення будівництва (робіт) є виключним заходом, обрання якого є можливим у разі, якщо виявлені порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей. При обранні такого заходу реагування, позивачем як суб`єктом владних повноважень, і судом, відповідно, мають враховуватися принцип співмірності обраного заходу реагування тим порушенням, які виникли та тим, які залишилися не усунутими на час розгляду справи, а також дотримання справедливого балансу між інтересами відповідача і публічними інтересами.
Під час прийняття судового рішення мають бути враховані не лише обставини і підстави, які спонукали позивача як суб`єкта владних повноважень звернутися до суду з позовом про застосування заходів реагування, але і ті, які існують на час ухвалення судового рішення.
Вказана позиція викладена у постановах Верховного Суду від 28.10.2021 по справі №200/4515/20-а, від 28.05.2019 по справі №819/1850/17, від 21.08.2019 по справі №820/2667/16, від 11.09.2019 по справі №820/6410/16, від 19.09.2019 по справі №420/6512/18, від 21.10.2019 по справі №810/4274/17, від 31.10.2019 по справі №820/3704/16.
Поряд з цим, пунктом 21 частини першої статті 20 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить: забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки.
Відповідно до статті 11 Закону № 877-V суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду, крім іншого, зобов`язаний виконувати вимогу органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства.
У разі виконання у повному обсязі та в установлений строк припису, розпорядження, рішення, іншого розпорядчого документа про усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу нагляду (контролю), фінансові та адміністративні санкції, заходи реагування до суб`єкта господарювання, його посадових осіб не застосовуються (частина одинадцята статті 7 Закону № 877-V).
Судом установлено, що на підставі вищевказаних положень чинного законодавства позивачем проведено планову перевірку відповідача з питань додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складено акт від 24.05.2021 № 309. Також, 20.06.2022 позивачем надано заяву про долучення документів, а саме акт № 666 від 07.10.2021, складений за результатами позапланового заходу державного контролю, проведеного у період з 28.09.2021 по 07.10.2021, щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки. Вказаними актами підтверджено допущення відповідачем порушень, пов`язаних із недотриманням вимог пожежної безпеки, визначених нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами, в актах зафіксовані відповідні порушення.
Порушення, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, Кодексом цивільного захисту України не визначено, отже, віднесення до зазначеної категорії є оцінкою суб`єкта владних повноважень, а тому, в кожному окремому випадку суб`єкт владних повноважень має визначати чи створюють виявлені порушення загрозу життю та здоров`ю людей у взаємозв`язку із встановленими обставинами, що мають значення для вирішення даного питання.
Важливою умовою застосування запобіжних заходів є наявність обґрунтованих підстав для застосування саме конкретного заходу реагування та його адекватність виявленим порушенням.
Із матеріалів справи вбачається, що позивачем було проведено позапланову перевірку державного контролю щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складено акт № 1 від 17.03.2025, яким встановлено відсутність порушень відповідачем вимог пожежної та техногенної безпеки вказаних в акті перевірки від 24.05.2021 №309 та від 07.10.2021 №666.
Отже, відповідачем повністю виконано вимоги органу державного нагляду (контролю) та усунуто виявлені порушення, що підтверджується наявним у матеріалах справи актом позапланової перевірки № 1 від 17.03.2025 та не заперечується позивачем.
З огляду на вказане, суд вважає, що обставини, які стали передумовою для звернення до суду з цим позовом про вжиття заходів реагування щодо державного нагляду (контролю) відповідача відпали, тому підстави для застосування до відповідача заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації приміщень та території, шляхом зобов`язання Товариства з обмеженою відповідальністю «ЖЕНСАН» (місцезнаходження юридичної особи: м. Київ, вул. Кіото, 8, 02156), код ЄДРПОУ: 32222741, відключити джерела електроживлення та накласти печатки на ворота в`їздів до будівельного майданчику, розташованого між проспектом Броварським та вулицею Кіото у Деснянському районі м. Києва, відсутні.
Згідно з частиною першою статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною першою статті 90 КАС України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Враховуючи вказане, системно проаналізувавши норми чинного законодавства, оцінивши наявні докази у справі, беручи до уваги усунення відповідачем виявлених порушень у сферах пожежної і техногенної безпеки, що не заперечується позивачем, суд дійшов висновку про відсутність підстав для застосування заходів реагування, а тому у задоволенні позову треба відмовити.
З урахуванням вимог статті 139 КАС України понесені позивачем судові витрати покладаються на позивача та відшкодуванню не підлягають.
Керуючись статтями 2, 8, 9, 19, 20, 32, 72, 77, 90, 94, 132, 139, 241-246, 250, 255, 260, 262, 293, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у місті Києві (01601, м. Київ, вул. Володимирська, 13, код ЄДРПОУ 38620155) до Товариства з обмеженою відповідальністю «ЖЕНСАН» (02156, м. Київ, вул. Кіото, 8, код ЄДРПОУ 32222741) про застосування заходів реагування відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду.
Текст рішення розміщений в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса сторінки: http://www.reyestr.court.gov.ua/).
Суддя А.С. Зеленов
Суд | Не вказано |
Дата ухвалення рішення | 01.05.2025 |
Оприлюднено | 05.05.2025 |
Номер документу | 127053553 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Зеленов А.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні