Рішення
від 02.05.2025 по справі 500/872/25
ЧОРТКІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/872/25

02 травня 2025 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючої судді Мірінович У.А., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Головного сервісного центру МВС в особі Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Тернопільський області (філія ГСЦ МВС) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

До Тернопільського окружного адміністративного суду, через представника - адвоката Вербицького Р.А., надійшла позовна заява фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Головного сервісного центру МВС в особі Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Тернопільський області (філія ГСЦ МВС), у якій просить:

визнати протиправними та скасувати рішення Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Тернопільській області (філія ГСЦ МВС), викладене в листі від 28.01.2025 №31/19-С-40 о/ч про відмову в державній реєстрації транспортного засобу OTAKAR NAVIGO, бувший у використанні, № шасі НОМЕР_1 за фізичною особою ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_2 );

зобов`язати Головний сервісний центр МВС в особі регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Тернопільській області (філія ГСЦ МВС) здійснити державну реєстрацію транспортного засобу OTAKAR NAVIGO, бувший у використанні, № шасі НОМЕР_1 за фізичною особою ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_2 );

визнати протиправними та скасувати рішення Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Тернопільській області (філія ГСЦ МВС), викладене в листі від 28.01.2025 №31/19-С-39 о/ч про відмову в державній реєстрації транспортного засобу OTAKAR NAVIGO №160, бувший у використанні, № шасі НОМЕР_3 за фізичною особою ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_2 );

зобов`язати Головний сервісний центр МВС в особі регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Тернопільській області (філія ГСЦ МВС) здійснити державну реєстрацію транспортного засобу OTAKAR NAVIGO №160, бувший у використанні, № шасі НОМЕР_3 за фізичною особою ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_2 );

визнати протиправними та скасувати рішення Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Тернопільській області (філія ГСЦ МВС), викладене в листі від 28.01.2025 №31/19-С-38 о/ч про відмову в державній реєстрації транспортного засобу OTAKAR NAVIGO № НОМЕР_4 , бувший у використанні, № шасі НОМЕР_5 за фізичною особою ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_2 );

зобов`язати Головний сервісний центр МВС в особі регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Тернопільській області (філія ГСЦ МВС) здійснити державну реєстрацію транспортного засобу OTAKAR NAVIGO № НОМЕР_4 , бувший у використанні, шасі НОМЕР_5 за фізичною особою ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_2 );

визнати протиправними та скасувати рішення Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Тернопільській області (філія ГСЦ МВС), викладене в листі від 28.01.2025 №31/19-С-37 о/ч про відмову в державній реєстрації транспортного засобу OTAKAR NAVIGO №185, бувший у використанні, №шасі НОМЕР_6 за фізичною особою ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_2 );

зобов`язати Головний сервісний центр МВС в особі регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Тернопільській області (філія ГСЦ МВС) здійснити державну реєстрацію OTAKAR NAVIGO №185, № шасі НОМЕР_6 за фізичною особою ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_2 ).

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач, придбав у CAR-PARK KFZ BUS GANDEL чотири бувших у використанні автобуси: ОTOKAR NAVIGO 160, 2008 року випуску, номер шасі НОМЕР_3 , ОTOKAR NAVIGO 185, 2008 року випуску, номер шасі НОМЕР_6 , ОTOKAR НОМЕР_7 , 2007 року випуску, номер шасі НОМЕР_5 , ОTOKAR NAVIGO 160, 2008 року випуску, номер шасі НОМЕР_1 , товаровиробник Туреччина. Дані транспортні засоби пройшли процес розмитнення, сертифікацію та експертне дослідження ідентифікаційних номерів кузова, шасі, двигуна та свідоцтва про реєстрацію (іноземної країни). Однак регіональним сервісним центром ГСЦ МВС в Тернопільській області (філія ГСЦ МВС) було відмовлено в державній реєстрації вказаних автобусів, оскільки під час митного оформлення транспортних засобів неправильно застосовані норми статті 3-3 Закону України «Про деякі питання ввезення на територію України та проведення першої державної реєстрації вказаних транспортних засобів.

Позивач не погоджується із прийнятими рішеннями, вважає їх протиправними, у зв`язку з чим звернувся до суду з цим позовом.

Ухвалою суду від 20.02.2025 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

03.03.2025 представник позивача подав до суду додаткові пояснення до позову.

05.03.2025 до суду найшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач зазначив, що заперечує проти позовних вимог та вказав, що ввезені позивачем з-за кордону пасажирські автобуси за УКТ ЗЕД відповідають коду товарної позиції 8702 10 19 10.

Згідно статті 3-3 Закону України «Про деякі питання ввезення на митну територію України та проведення першої державної реєстрації транспортних засобів» від 06.07.2005 №2739-IV, до 31 грудня 2022 року включно митне оформлення з метою вільного обігу та першу державну реєстрацію в Україні транспортних засобів за кодами товарних позицій 8702 (крім товарних підкатегорій 8702 10 11 30, 8702 10 19 90, 8702 40 00 10, 8702 40 00 90, 8702 90 11 00 та 8702 90 19 00), 8704 (крім товарних підкатегорій: 8704 10 10 90, 8704 22 10 00, 8704 22 91 00, 8704 22 99 00, 8704 23 10 00, 8704 04 23 91 00, 8704 23 99 00) та 8705 (крім товарних підкатегорій 8705 10 00 00,8705 20 00 00, 8705 30 00 10, 8705 30 00 90 та 8705 90 80 90) згідно з УКТ ЗЕД, як вироблених в Україні так і ввезених на територію України, здійснюють за умови їх відповідності екологічним нормам не нижче Євро-3, а також за умови їх, що такі транспортні засоби ввозяться на митну територію України юридичними особами для власного використання та не можуть бути відчужені такими особами протягом 1095 днів з дня їх першої державної реєстрації на території України.

На переконання відповідача норми даного Закону не визначають фізичних осіб підприємців, як суб`єктів господарювання. У визначенні норм цього Закону фізичні особи підприємці є фізичними особами, а юридичні особи суб`єктами господарювання. І саме останні, як це зазначається у статті 3-3 користуються митною преференцією.

Відповідач вказує, що позивач ввіз дані транспортні засоби на митну територію України для використання у підприємницькій діяльності. Разом з тим, Закон №2739-IV не виділяє окремо фізичних осіб підприємців, як суб`єктів господарювання та приписи цього Закону не передбачають використання транспортних засобів у підприємницькій діяльності на території України, а стосуються виключно «власного використання» юридичними особами. З огляду на те, що під час під час митного оформлення транспортних засобів неправильно застосовані норми статті 3-3 Закону №2739-IV в державній реєстрації транспортних засобів відмовлено.

Ухвалою суду від 17.03.2025 відмовлено в задоволенні клопотання представника відповідача про розгляд справи з повідомленням (викликом) сторін

Дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд встановив наступні обставини.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 , є фізичною особою-підприємцем, за основним видом економічної діяльності (код КВЕД 49.31) «пасажирський наземний транспорт міського та приміського сполучення», що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (арк.справи 26-31).

Згідно із витягом Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) від 15.02.2022 позивач є ліцензіатом наступних видів господарської діяльності: перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та небезпечних відходів автомобільним транспортом (рішення про видачу ліцензії № 157 від 14.02.2022).

У межах ліцензованих видів господарської діяльності, дозволено наступні види робіт: - внутрішні перевезення пасажирів на таксі; - внутрішні перевезення пасажирів легковими автомобілями на замовлення; - внутрішні перевезення пасажирів автобусами; - внутрішні перевезення небезпечних вантажів та небезпечних відходів вантажними автомобілями; - міжнародні перевезення пасажирів автобусами (арк.справи 25).

Згідно витягу з реєстру платників податку на додану вартість №16119184500333 позивач знаходиться на загальній системі оподаткування та з 01.04.2016 зареєстрований платником податку на додану вартість (арк.справи 32).

23.05.2022 між CAR-PARK KFZ Bus Handel (Продавець) та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 (Покупець), укладено, чотири зовнішньоекономічні контракти про поставку автобусів, на аналогічних умовах, зокрема (арк.справи: 33-41)

контракт від 23.05.2022 № 23/05-1, предметом контракту є автобус OTOKAR, модель NAVIGO, який був у використанні, VIN НОМЕР_3 , товаровиробник Туреччина, ціна контракту 6 000 Євро;

контракт від 23.05.2022 № 23/05-2, предметом контракту є автобус OTOKAR, модель NAVIGO, який був у використані, VIN НОМЕР_6 , товаровиробник Туреччина; ціна контракту 6 000 Євро;

контракт від 23.05.2022 № 23/05-3, предметом контракту є автобус OTOKAR модель NAVIGO, який був у використані, VIN НОМЕР_5 , товаровиробник Туреччина; ціна контракту 6 000 Євро;

контракт від 23.05.2022 № 23/05-4, предметом контракту є автобус OTOKAR модель NAVIGO, який був у використані, VIN НОМЕР_1 , товаровиробник Туреччина; ціна контракту 6 000 Євро.

Після виконання умов поставки вказаних контрактів, 26.08.2022 здійснено митне оформлення переміщуваних транспортних засобів зі сплатою нарахованих митних платежів згідно ЕМД UA 403040/2022/002790 (автобус пасажирський OTOKAR NAVIGO 160, ідентифікаційний номер шасі: НОМЕР_1 ), ЕМД UA403040/2022/002791 (автобус пасажирський OTOKAR NAVIGO 160SE29 ідентифікаційний номер шасі: НОМЕР_5 ) (арк.справи 46-49).

31.08.2022 здійснено митне оформлення переміщуваних транспортних засобів зі сплатою нарахованих митних платежів згідно ЕМД UA403040/2022/002870 (автобус пасажирський OTOKAR NAVIGO 160, ідентифікаційний номер шасі: НОМЕР_3 ), UA403040/2022/002869 (автобус пасажирський OTOKAR NAVIGO 185, ідентифікаційний номер шасі: НОМЕР_6 ) (арк.справи 42-45).

У зазначених митних деклараціях декларант вказав код товару за УКТ ЗЕД 8702 10 19 10.

В подальшому вказані транспортні засоби пройшли сертифікацію відповідності щодо індивідуального затвердження колісного транспортного засобу, що підтверджується: відповідними сертифікатами від 18.08.2022 серії КСЦ №138278, від 18.08.2022 серії КСЦ №138279, від 16.08.2022 серії КСЦ №138271, від 16.08.2022 серії КСЦ №138268 виданими Товариством з обмеженою відповідальністю «КСЦ-КОНКОРД» (призначений орган із сертифікації КТЗ, їх частин та обладнання відповідно до наказу Міністерства інфраструктури України від 03.12.2019 № 841), якими, зокрема підтверджено, що вказані транспортні засоби можуть бути зареєстровано і/або допущені до участі в державному русі без виконання подальших процедур затвердження. Також, дані сертифікати містить відомості про технічні характеристики транспортних засобів. (арк.справи 50-61).

Додатково, позивач звернувся із заявами до Тернопільського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру, в якій просив провести експертне дослідження транспортних засобів та документів, що їх супроводжують. На вирішення експерту поставлено наступні питання: 1. Чи змінювались ідентифікаційні номери транспортного засобу, наданого на дослідження? 2. Чи відповідає бланк наданого на дослідження документа бланкам, які знаходяться в офіційному обігу?.

За результатами проведених експертних досліджень, судовим експертом складено наступні висновки експертного дослідження:

висновок від 04.12.2024 №20/6141/7763 щодо транспортного засобу ОTOKAR NAVIGO 160, 2008 року випуску, шасі НОМЕР_3 ;

висновок від 04.12.2024 №20/6141/7762 щодо транспортного засобу ОTOKAR NAVIGO 185, 2008 року випуску, шасі НОМЕР_6 ;

висновок від 04.12.2024 №20/6141/7761 щодо транспортного засобу ОTOKAR НОМЕР_7 ,2007 року випуску, шасі НОМЕР_5 ;

висновок від 04.12.2024 № 20/6141/7759 щодо транспортного засобу ОTOKAR NAVIGO 160, 2008 року випуску, шасі НОМЕР_1 .

У вказаних висновках, за результатами проведеного експертного дослідження, судовий експерт дійшов висновків, що номери рами (шасі) наданих на дослідження транспортних засобів не змінювавались; бланки наданих на дослідження документів про реєстрацію ТЗ (іншої держави) відповідають бланкам, які знаходяться в офіційному обігу (арк.справи 62-65).

Вказані обставини не заперечуються сторонами та не є спірними в цій справі.

28.01.2025 позивач звернувся до Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Тернопільській області (Філія ГСЦ МВС) для реєстрації згаданих транспортних засобів, надавши наступні документи:

1) Митна декларація Тернопільської митниці ІМ 40 ДЕ UA 403040/2022/002870 на ввезений з-за кордону автобус пасажирський ОTOKAR NAVIGO 160, 2008 року випуску, номер шасі НОМЕР_3 , загальна кількість місць включаючи водія 30, тип двигуна дизель, об`єм двигуна 4462 см.куб, 2008 року випуску. Виробник Туреччина. Сертифікат відповідності щодо індивідуального затвердження колісного транспортного засобу від 18.08.2022 серії КСЦ №138278, виданого ТзОВ «КСЦ Конкорд» (EURO 4); Свідоцтво про реєстрацію іноземної країни серії НОМЕР_8 ; Висновок експертного дослідження бланку свідоцтва про реєстрацію іноземної країни серії НОМЕР_8 та ідентифікаційних номерних агрегатів транспортного засобу ОTOKAR NAVIGO 160, 2008 року випуску, шасі НОМЕР_3 Тернопільського НДЕКЦ від 04.12.2024 №20/6141/7763;

2) Митна декларація Тернопільської митниці ІМ 40 ДЕ UA 403040/2022/002869 на ввезений з-за кордону автобус пасажирський ОTOKAR NAVIGO 185, 2008 року випуску, номер шасі НОМЕР_6 , загальна кількість місць включаючи водія 30, тип двигуна дизель, об`єм двигуна 4462 см.куб, 2008 року випуску. Виробник Туреччина. Сертифікат відповідності щодо індивідуального затвердження колісного транспортного засобу від 18.08.2022 року серії КСЦ №138278, виданого ТзОВ «КСЦ Конкорд» (EURO 4); Свідоцтво про реєстрацію іноземної країни серії НОМЕР_8 ; Висновок експертного дослідження бланку свідоцтва про реєстрацію іноземної країни серії НОМЕР_9 та ідентифікаційних номерних агрегатів транспортного засобу ОTOKAR NAVIGO 185, 2008 року випуску, шасі НОМЕР_6 Тернопільського НДЕКЦ від 04.12.2024 №20/6141/7762;

3) Митна декларація Тернопільської митниці ІМ 40 ДЕ UA 403040/2022/002791 на ввезений з-за кордону автобус пасажирський ОTOKAR NAVIGO 1600SE29,2007 року випуску номер шасі НОМЕР_5 , загальна кількість місць включаючи водія 30, тип двигуна дизель, об`єм двигуна 4462 см.куб, 2008 року випуску. Виробник Туреччина; Сертифікат відповідності щодо індивідуального затвердження колісного транспортного засобу від 16.08.2022 року серії КСЦ №138271, виданого ТзОВ «КСЦ Конкорд» (EURO 4); Свідоцтво про реєстрацію іноземної країни серії НОМЕР_10 ; Висновок експертного дослідження бланку свідоцтва про реєстрацію іноземної країни серії 08JT919175 та ідентифікаційних номерних агрегатів транспортного засобу ОTOKAR NAVIGO 160SE29, 2007 року випуску, шасі НОМЕР_5 Тернопільського НДЕКЦ від 04.12.2024 №20/6141/7761;

4) Митна декларація Тернопільської митниці ІМ 40 ДЕ UA 403040/2022/002790 на ввезений з-за кордону автобус пасажирський ОTOKAR NAVIGO 160, 2008 року випуску, шасі НОМЕР_1 , загальна кількість місць включаючи водія 30, тип двигуна дизель, об`єм двигуна 4462 см.куб, Виробник Туреччина, Сертифікат відповідності щодо індивідуального затвердження колісного транспортного засобу від 16.08.2022 року серії НОМЕР_11 , виданого ТзОВ «КСЦ Конкорд» (EURO 4); Свідоцтво про реєстрацію іноземної країни серії НОМЕР_10 ; Висновок експертного дослідження бланку свідоцтва про реєстрацію іноземної країни серії НОМЕР_12 та ідентифікаційних номерних агрегатів транспортного засобу ОTOKAR NAVIGO 160, 2008 року випуску, шасі НОМЕР_1 Тернопільського НДЕКЦ від 04.12.2024 №20/6141/7759.

Рішеннями Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Тернопільській області (Філія ГСЦ МВС), викладеними в листах № 31/19-С-39 о/ч від 28.01.2025, №31/19 С-37 о/ч від 28.01.2025, №31/19 С- 38 о/ч від 28.01.2025, №31/19- С-40 о/ч від 28.01.2025 відмовлено в державній реєстрації транспортних засобів (арк.справи 66-73):

автобус пасажирський ОTOKAR NAVIGO 160, 2008 року випуску, шасі НОМЕР_3 , загальна кількість місць включаючи водія 30, тип двигуна дизель, об`єм двигуна 4462 см.куб, 2008 року випуску. Виробник Туреччина;

автобус пасажирський ОTOKAR NAVIGO 185, 2008 року випуску, шасі НОМЕР_6 , загальна кількість місць включаючи водія 30, тип двигуна дизель, об`єм двигуна 4462 см.куб, 2008 року випуску. Виробник Туреччина;

автобус пасажирський ОTOKAR NAVIGO 1600SE29, 2007 року випуску шасі НОМЕР_5 , загальна кількість місць включаючи водія 30, тип двигуна дизель, об`єм двигуна 4462 см.куб, 2008 року випуску. Виробник Туреччина;

автобус пасажирський ОTOKAR NAVIGO 160, 2008 року випуску, шасі НОМЕР_1 , загальна кількість місць включаючи водія 30, тип двигуна дизель, об`єм двигуна 4462 см.куб, Виробник Туреччина.

Рішення мотивовані тим, що ввезені позивачем з-за кордону пасажирські автобуси ОTOKAR NAVIGO 160, 2008 року випуску, номер шасі НОМЕР_3 , ОTOKAR NAVIGO 185, 2008 року випуску, номер шасі НОМЕР_6 , ОTOKAR NAVIGO 1600SE29, 2007 року випуску, номер шасі НОМЕР_5 , ОTOKAR NAVIGO 160, 2008 року випуску, номер шасі НОМЕР_1 за УКТ ЗЕД відповідають коду товарної позиції 8702 10 19 10.

Згідно статті 3-3 Закону України «Про деякі питання ввезення на митну територію України та проведення першої державної реєстрації транспортних засобів» від 06.07.2005 №2739-IV, до 31 грудня 2022 року включно митне оформлення з метою вільного обігу та першу державну реєстрацію в Україні транспортних засобів за кодами товарних позицій 8702 (крім товарних підкатегорій 8702 10 11 30, 8702 10 19 90, 8702 40 00 10, 8702 40 00 90, 8702 90 11 00 та 8702 90 19 00), 8704 (крім товарних підкатегорій: 8704 10 10 90, 8704 22 10 00, 8704 22 91 00, 8704 22 99 00, 8704 23 10 00, 8704 04 23 91 00, 8704 23 99 00) та 8705 (крім товарних підкатегорій 8705 10 00 00,8705 20 00 00, 8705 30 00 10, 8705 30 00 90 та 8705 90 80 90) згідно з УКТ ЗЕД, як вироблених в Україні так і ввезених на територію України, здійснюють за умови їх відповідності екологічним нормам не нижче Євро-3, а також за умови їх, що такі транспортні засоби ввозяться на митну територію України юридичними особами для власного використання та не можуть бути відчужені такими особами протягом 1095 днів з дня їх першої державної реєстрації на території України.

На переконання відповідача норми даного Закону не визначають фізичних осіб підприємців, як суб`єктів господарювання. У визначенні норм цього Закону фізичні особи підприємці є фізичними особами, а юридичні особи суб`єктами господарювання. І саме останні, як це зазначається у статті 3-3 користуються митною преференцією.

Із поданих митних декларацій, відповідач прийшов до висновку що орган митниці під час ввезення поширив на позивача норми статті 3-3 «Про деякі питання ввезення на митну територію України та проведення першої державної реєстрації транспортних засобів», нарахував митні платежі за ставками, які застосовується до суб`єктів господарювання. Однак позивач ввіз дані транспортні засоби на митну територію України для використання у підприємницькій діяльності. Разом з тим, відповідач зазначає, що Закон №2739-IV не виділяє окремо фізичних осіб підприємців, як суб`єктів господарювання та приписи цього Закону не передбачають використання транспортних засобів у підприємницькій діяльності на території України, а стосуються виключно «власного використання» юридичними особами. На переконання відповідача, що під час під час митного оформлення транспортних засобів митним органом неправильно застосовані норми статті 3-3 Закону №2739-IV, тому в державній реєстрації транспортних засобів відмовлено.

Вважаючи вище вказані рішення суб`єкта владних повноважень протиправними, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Спеціальним законом, що регулює суспільні відносини у сфері дорожнього руху та його безпеки, визначення прав, обов`язків і відповідальності суб`єктів - учасників дорожнього руху міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, об`єднань підприємств, установ і організацій незалежно від форм власності та господарювання, регулюються Законом України Про дорожній рух від 30.06.1993 №3353-XII (далі - Закон №3353-XII, частиною першого статті 34 якого визначено, що державна реєстрація транспортного засобу полягає у здійсненні комплексу заходів, пов`язаних із перевіркою документів, які є підставою для здійснення реєстрації, а також відсутності будь-яких обтяжень, у тому числі за даними Державного реєстру обтяжень рухомого майна, звіркою і, за необхідності, дослідженням ідентифікаційних номерів складових частин та оглядом транспортного засобу, присвоєнням буквено-числової комбінації номерних знаків з їх видачею або без такої, оформленням і видачею реєстраційних документів та/або їх формуванням в електронному вигляді.

Державна реєстрація та облік автомобілів, автобусів, мотоциклів та мопедів усіх типів, марок і моделей, самохідних машин, причепів та напівпричепів до них, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів здійснюються територіальними органами Міністерства внутрішніх справ України. У разі звернення особи, яка внесена до Єдиного реєстру боржників, для здійснення перереєстрації, зняття з обліку транспортного засобу з метою його відчуження територіальні органи Міністерства внутрішніх справ України зобов`язані відмовити у вчиненні реєстраційної дії, про що не пізніше наступного робочого дня повідомити зазначений у Єдиному реєстрі боржників орган державної виконавчої служби або приватного виконавця із зазначенням відомостей про такий транспортний засіб (частини четверта та п`ята статті 34 Закон № 3353-XII).

Власники транспортних засобів та особи, які використовують їх на законних підставах, зобов`язані зареєструвати (перереєструвати) належні їм транспортні засоби протягом десяти діб після придбання, митного оформлення, одержання транспортних засобів або виникнення обставин, що потребують внесення змін до реєстраційних документів. У разі наявності обтяжень реєстрація (перереєстрація) транспортних засобів здійснюється за наявності згоди обтяжувача (обтяжувачів), справжність підпису (підписів) якого (яких) засвідчено нотаріусом (частина одинадцята статті 34 Закон № 3353-XII).

Єдина на території України процедура державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів (далі - транспортні засоби), присвоєння буквено-цифрової комбінації номерних знаків з їх видачею або без такої, оформлення і видачі реєстраційних документів та/або їх формування в електронній формі встановлюється Порядком державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затвердженим постановою Кабінетом Міністрів України від 07.09.1998 №1388 (далі - Порядок №1388).

Державна реєстрація транспортних засобів проводиться територіальними органами з надання сервісних послуг МВС (далі - сервісні центри МВС) з метою здійснення контролю за відповідністю конструкції транспортних засобів установленим вимогам правил і нормативів, дотриманням законодавства, що визначає порядок сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), використанням транспортних засобів в умовах воєнного і надзвичайного стану, а також для ведення їх обліку та запобіганню вчиненню щодо них протиправних дій (пункт 3 Порядку № 1388).

Інші положення пункту 3 Порядку № 1388 внормовують питання державної реєстрації суб`єктами господарювання «нових» транспортних засобів. Натомість, спір стосується першої державної реєстрації, але транспортних засобів, які перебували в користуванні (не нових транспортних засобів). Ці обставини підтверджуються, митними деклараціями та рішеннями про відмову в державній реєстрації транспортних засобів.

Згідно з пунктом 6 Порядку № 1388, транспортні засоби реєструються за юридичними та фізичними особами в сервісних центрах МВС або через центри надання адміністративних послуг. Державна реєстрація нових транспортних засобів може проводитися сервісними центрами МВС за участю суб`єктів господарювання, які стоять на обліку в Головному сервісному центрі МВС, здійснюють продаж таких транспортних засобів та уклали з Головним сервісним центром МВС відповідний договір. Транспортні засоби, що належать декільком фізичним або юридичним особам (співвласникам), за їх письмовою заявою реєструються за однією з таких осіб. У разі відсутності одного із співвласників державна реєстрація транспортних засобів проводиться на підставі його письмової заяви. Справжність підпису такого співвласника засвідчується нотаріально. У графі "Особливі відмітки" свідоцтва про реєстрацію або тимчасового реєстраційного талону транспортних засобів щодо іншого співвласника робиться запис: "


є співвласником", (прізвище, власне ім`я, по батькові (за наявності) або найменування юридичної особи).

Транспортні засоби, що належать фізичним особам - підприємцям, реєструються за ними як за фізичними особами.

Пунктом 7 Порядку № 1388, власники транспортних засобів та особи, що експлуатують такі засоби на законних підставах, або їх представники (далі - власники) зобов`язані зареєструвати (перереєструвати) транспортні засоби протягом десяти діб після придбання (одержання) або митного оформлення, або тимчасового ввезення на територію України, або виникнення обставин, що є підставою для внесення змін до реєстраційних документів.

Строк державної реєстрації продовжується у разі введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях, У разі припинення або скасування воєнного стану на всій території України або в окремих її місцевостях власники зобов`язані зареєструвати (перереєструвати) транспортні засоби протягом дев`яноста днів.

Експлуатація транспортних засобів, що не зареєстровані (не перереєстровані) в уповноважених органах МВС та без номерних знаків, що відповідають вимогам, установленим МВС, а також ідентифікаційні номери складових частин яких не відповідають записам у реєстраційних документах або знищені чи підроблені, забороняється.

Згідно з пунктом 8 Порядку № 1388, державна реєстрація (перереєстрація) транспортних засобів проводиться на підставі заяв власників, поданих особисто або уповноваженим представником, і документів, що посвідчують їх особу, підтверджують повноваження представника (для фізичних осіб - нотаріально посвідчена довіреність, для юридичних осіб - організаційно-розпорядчий документ про проведення державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку транспортних засобів та видана юридичною особою довіреність), а також правомірність придбання, отримання, ввезення, митного оформлення (далі - правомірність придбання) транспортних засобів, відповідність конструкції транспортних засобів установленим вимогам безпеки дорожнього руху, а також вимогам, які є підставою для внесення змін до реєстраційних документів. Не допускаються до державної реєстрації транспортні засоби з правим розташуванням керма (за винятком транспортних засобів, які були зареєстровані в підрозділах Державтоінспекції до набрання чинності Законом України "Про дорожній рух").

У разі митного оформлення транспортних засобів, їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, які ввозяться на митну територію України, за електронною митною декларацією відомості про оформлення такої декларації перевіряються шляхом надсилання запиту в електронній формі до єдиної автоматизованої інформаційної системи митних органів за допомогою засобів інформаційно-комунікаційних систем.

Відповідно до абзацу 28 пункту 8 Порядку №1388 державна реєстрація транспортних засобів проводиться за умови сплати їх власниками передбачених законодавством податків і зборів (обов`язкових платежів), а також внесення в установленому порядку платежів за державну реєстрацію (перереєстрацію), зняття з обліку, відшкодування вартості бланків реєстраційних документів та номерних знаків.

Відповідно до пункту 9 Порядку № 1388, перша державна реєстрація транспортних засобів, що були в експлуатації за кордоном, здійснюється виключно після проведення експертного дослідження таких транспортних засобів фахівцями, які проводять експертне дослідження транспортних засобів та реєстраційних документів.

До першої державної реєстрації не допускаються автобуси, які вироблені на базі шасі транспортних засобів, що перебували в експлуатації.

Не допускається державна реєстрація транспортних засобів, придбаних з порушенням вимог абзацу другого пункту 8, пунктів 11,16, абзацу другого пункту 17, пункту 18, абзацу другого пункту 33, пунктів 44, 48, 49 Порядку здійснення оптової та роздрібної торгівлі транспортними засобами та їх складовими частинами, що мають ідентифікаційні номери, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2009 року № 1200.

Пунктом 10 Порядку №1388, передбачено, що перша державна реєстрація транспортних засобів в Україні проводиться за умови відповідності конструкції і технічного стану певної марки (моделі) транспортних засобів та їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, обов`язковим вимогам правил та нормативів, що підтверджується сертифікатом відповідності, виданим згідно з порядком затвердження конструкції транспортних засобів, їх частин та обладнання, або відомостями реєстру сертифікатів затвердження типу і виданих виробниками сертифікатів відповідності колісних транспортних засобів та обладнання.

Відповідно до пункту 15 Порядку №1388, державна реєстрація (перереєстрація), зняття з обліку транспортних засобів здійснюються після проведення уповноваженими особами сервісного центру МВС перевірки відповідних документів та/або відомостей, що містяться в

Єдиному державному реєстрі транспортних засобів, Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, державному Реєстрі атестованих судових експертів, автоматизованій базі даних про розшукувані транспортні засоби, банку даних Генерального секретаріату Інтерполу, перевірки відомостей про обмеження відчуження з Державного реєстру обтяжень рухомого майна та відомостей про документи, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України чи спеціальний статус особи, а також відомостей про задеклароване/зареєстроване місце проживання (перебування), що містяться в Єдиному державному демографічному реєстрі (крім внутрішньо переміщених осіб, інформація щодо яких підтверджується даними Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб), відомостей про особу, що містяться в Єдиному реєстрі боржників, Державному реєстрі санкцій, відповідних базах даних та державних реєстрах щодо осіб, які перебувають у розшуку, перевірки дійсності довіреності за Єдиним реєстром довіреностей, дійсності сертифіката відповідності за реєстром сертифікатів затвердження типу і виданих виробниками сертифікатів відповідності колісних транспортних засобів та обладнання, документів, що підтверджують правомірність придбання, відомостей щодо митного оформлення транспортних засобів за єдиною автоматизованою інформаційною системою митних органів, відомостей за автоматизованою системою реєстрації гуманітарної допомоги, а також установлення відповідності конструкції вимогам правил та нормативів шляхом отримання відповідних відомостей із таких баз даних і реєстрів. За результатами таких перевірок на заяві власника транспортного засобу робиться відповідний напис про їх проведення, що засвідчується підписом уповноваженої особи сервісного центру МВС із зазначенням прізвища, власного імені, по батькові (за наявності) і дати (крім випадків подання заяви в електронній формі через електронний кабінет водія або засобами Порталу Дія).

За бажанням власника транспортного засобу працівниками Експертної служби МВС або інших державних спеціалізованих установ, що провадять судово-експертну діяльність, які мають присвоєну в установленому Законом України Про судову експертизу порядку кваліфікацію судового експерта з правом проведення досліджень за відповідними експертними спеціальностями (далі - фахівці, які проводять експертне дослідження транспортних засобів та реєстраційних документів), проводиться експертне дослідження транспортного засобу, яке передує державній реєстрації (перереєстрації), зняттю з обліку транспортного засобу.

Експертне дослідження проводиться з метою визначення справжності ідентифікаційних номерів транспортного засобу і реєстраційних документів (виявлення фактів знищення, підроблення або зміни номерів вузлів та агрегатів транспортних засобів, підроблення реєстраційних документів, що їх супроводжують) і включає огляд транспортного засобу та звірку інформації щодо транспортного засобу, внесеної до реєстраційних документів.

За результатами проведеного експертного дослідження транспортного засобу фахівці, які проводять експертне дослідження транспортних засобів та реєстраційних документів, невідкладно складають відповідний висновок. Відомості, що містяться в такому висновку, вносяться в день проведення експертного дослідження до Єдиного державного реєстру транспортних засобів.

Перша державна реєстрація транспортних засобів, що були в експлуатації за кордоном, здійснюється виключно після проведення експертного дослідження таких транспортних засобів фахівцями, які проводять експертне дослідження транспортних засобів та реєстраційних документів.

Пунктом 16 Порядку № 1388 передбачено, що, на зареєстровані в уповноважених органах МВС транспортні засоби видаються свідоцтва про реєстрацію (зокрема за бажанням заявника в електронній формі без виготовлення їх на бланку), присвоюється буквено-цифрова комбінація номерних знаків з їх видачею або без такої (крім тимчасово ввезених на митну територію України транспортних засобів особистого користування), а також дозволи на встановлення на транспортних засобах спеціальних світлових та/або звукових сигнальних пристроїв. Номерні знаки повинні відповідати вимогам, установленим МВС, та видаються: два номерні знаки - на автотранспортний засіб, один - на мототранспортний засіб, мопед, причіп та напівпричіп. У свідоцтві про реєстрацію транспортного засобу ідентифікаційний номер двигуна не зазначається.

Відповідно до пункту 28 Порядку № 1388, у разі митного оформлення транспортних засобів, їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, за електронною митною декларацією з накладеним кваліфікованим електронним підписом відповідальної посадової особи митного органу державна реєстрація таких транспортних засобів і складових частин здійснюється на підставі зазначеної митної декларації, отриманої органами МВС від митних органів за допомогою засобів інформаційно-комунікаційних систем та розміщеної в автоматизованій інформаційній системі "Митний документ".

Пунктом 29 Порядку № 1388 визначено, що у разі коли транспортні засоби перебували в експлуатації за межами України і були зареєстровані у відповідних органах іншої держави, обов`язковим є подання до сервісних центрів МВС реєстраційних або прирівняних до них документів такої держави.

Аналіз наведених вище норм законодавства свідчить, що державна реєстрація транспортного засобу полягає у здійсненні комплексу заходів, пов`язаних із перевіркою документів, які є підставою для здійснення реєстрації, звіркою і, за необхідності, дослідженням ідентифікаційних номерів складових частин та оглядом транспортного засобу, оформленням і видачею реєстраційних документів та номерних знаків та проводиться з метою здійснення контролю за відповідністю конструкції та технічного стану транспортних засобів установленим вимогам стандартів, правил і нормативів.

Державна перереєстрація транспортних засобів проводиться на підставі відповідної заяви, а за наявності підстав для відмови в реєстрації сервісний центру МВС приймає рішення про відмову в здійсненні державної реєстрації транспортного засобу із зазначенням підстави (підстав) для такої відмови.

Порядком №1388 сформовано перелік підстав, коли в державній реєстрацій транспортного засобу, що перебував в експлуатації за кордоном може бути відмовлено:

1) у разі не проведення експертного дослідження транспортних засобів та реєстраційних документів (пункти 9,15);

2) відсутність сертифікату відповідності конструкції і технічного стану певної марки (моделі) транспортних засобів та їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, обов`язковим вимогам правил та нормативів (пункт 10);

3) у разі наявності відомостей про розшук транспортного засобу (пункт 15);

4) у разі звернення до сервісного центру особи, що перебуває в розшуку (пункт 15);

5) у разі встановлення факту застосування до особи санкцій, передбачених пунктами 1, 1-1, 4, 7, 16 частини першої статті 4 Закону України «Про санкції» (пункт 15);

6) у разі відсутності відомостей у митних органів про оформлення електронної митної декларації, у разі митного оформлення транспортних засобів, їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, які ввозяться на митну територію України, за електронною митною декларацією (пункт 8);

7) у разі несплати власниками транспортних засобів передбачених законодавством податків і зборів (обов`язкових платежів), а також внесення в установленому порядку платежів за державну реєстрацію (перереєстрацію), зняття з обліку, відшкодування вартості бланків реєстраційних документів та номерних знаків (пункт 8);

8) у разі, якщо автобуси, що переобладнані з автомобілів, які призначалися для виконання інших функцій, за винятком таких автобусів, зареєстрованих до 1 квітня 2008 року; до першої державної реєстрації не допускаються автобуси, які вироблені на базі шасі транспортних засобів, що перебували в експлуатації (пункт 9);

9) у разі державної реєстрації розукомплектованих транспортних засобів (пункт 9);

10) у разі придбання транспортного засобу з порушенням Порядку здійснення оптової та роздрібної торгівлі транспортними засобами та їх складовими частинами, що мають ідентифікаційні номери, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2009 року № 1200 (пункт 9).

Судом встановлено, що підставами для відмови відповідачем в першій державній реєстрації транспортних засобів стало неправильне застосування Тернопільською митницею статті 3-3 Закону України «Про деякі питання ввезення на митну територію України та проведення першої державної реєстрації транспортних засобів».

При цьому, суд звертає увагу, що ні Законом України «Про дорожній рух», ні Порядком №1388 сервісні центри МВС не наділено повноваженнями аналізувати правильність або неправильність прийнятих органом митниці рішень.

Крім того, як на підстави відмови у проведенні державної реєстрації транспортних засобів, відповідач вказав, що норми Закону України «Про деякі питання ввезення на митну територію України та проведення першої державної реєстрації транспортних засобів» від 06.07.2005 №2739-IV не визначають фізичних осіб підприємців, як суб`єктів господарювання. Пославшись на те, що у визначенні норм цього Закону фізичні особи підприємці є фізичними особами, а юридичні особи суб`єктами господарювання. І саме останні, як це зазначається у статті 3-3 користуються митною преференцією.

Закон України «Про деякі питання ввезення на митну територію України та проведення першої державної реєстрації транспортних засобів» від 06.07.2005 №2739-IV регулює відносини, щодо ввезення на митну територію України та проведення першої державної реєстрації ввезених на митну або виготовлених в Україні транспортних засобів, а також поетапного запровадження в Україні міжнародних екологічних норм до транспортних засобів.

Як підтверджується матеріалами справи, позивач здійснив митне оформлення транспортних засобів, згідно з приписами статті 3-3 Закону України «Про деякі питання ввезення на митну територію України та проведення першої державної реєстрації транспортних засобів» від 06.07.2005 року №2739-IV, якою встановлено, що до 31 грудня 2022 року включно митне оформлення з метою вільного обігу та першу державну реєстрацію в Україні транспортних засобів за кодами товарних позицій 8702 (крім товарних підкатегорій 8702 10 11 30, 8702 10 19 90, 8702 40 00 10, 8702 40 00 90, 8702 90 11 00 та 8702 90 19 00), 8704 (крім товарних підкатегорій 8704 10 10 90, 8704 22 10 00, 8704 22 91 00, 8704 22 99 00, 8704 23 10 00, 8704 23 91 00 та 8704 23 99 00) та 8705 (крім товарних підкатегорій 8705 10 00 00, 8705 20 00 00, 8705 30 00 10, 8705 30 00 90 та 8705 90 80 90) згідно з УКТ ЗЕД, як вироблених в Україні, так і ввезених на митну територію України, здійснюють за умови їх відповідності екологічним нормам не нижче рівня "ЄВРО-3 ", а також за умови, що такі транспортні засоби ввозяться на митну територію України юридичними особами для власного використання та не можуть бути відчужені такими особами протягом 1095 днів з дня їх першої державної реєстрації в Україні.

Відповідно до статті 1 Митного кодексу України (далі МК України) законодавство України з питань митної справи складається з Конституції України, цього Кодексу, інших законів України, що регулюють питання, зазначені у статті 7 цього Кодексу, з міжнародних договорів України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, а також з нормативно-правових актів, виданих на основі та на виконання цього Кодексу та інших законодавчих актів.

Відносини, пов`язані із справлянням митних платежів, регулюються цим Кодексом, Податковим кодексом України та іншими законами України з питань оподаткування. Якщо міжнародним договором України, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені цим Кодексом та іншими законами України, застосовуються правила міжнародного договору України.

Частина перша статті 4 МК України надає визначення основних термінів та понять, які вживаються в цьому Кодексі, зокрема: « 7) громадяни - фізичні особи: громадяни України, іноземці, особи без громадянства;

8) декларант - особа, яка самостійно здійснює декларування або від імені якої здійснюється декларування; 35) особи - юридичні та фізичні особи;

38) підприємство - будь-яка юридична особа, а також громадянин-підприємець;

39) платник податків - особа, на яку відповідно до цього Кодексу, Податкового кодексу України та інших законів України покладено обов`язок зі сплати митних платежів».

Отже, Митний кодекс України при врегулюванні правовідносин, які виникають, зокрема, при здійсненні митного контролю та митного оформлення переміщуваних товарів прирівнює правовий за своїм правовим статутом громадян-підприємців до підприємств.

Як встановлено, судом позивач є ліцензіатом наступних видів господарської діяльності: перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та небезпечних відходів автомобільним транспортом. У межах ліцензованих видів господарської діяльності, дозволено наступні види робіт: - внутрішні перевезення пасажирів на таксі; - внутрішні перевезення пасажирів легковими автомобілями на замовлення; - внутрішні перевезення пасажирів автобусами; - внутрішні перевезення небезпечних вантажів та небезпечних відходів вантажними автомобілями; - міжнародні перевезення пасажирів автобусами.

Відповідно до частини другої статті 364 МК України, у випадку переміщення громадянами-підприємцями через митний кордон України товарів, пов`язаних зі здійсненням ними підприємницької діяльності, митне оформлення здійснюється в порядку, встановленому цим Кодексом та іншими законодавчими актами України для підприємств. Положення цього розділу в такому випадку не застосовуються.

Аналіз наведеної норми дає підстави для висновку, про те що у випадку переміщенні фізичними особами-підприємцями товарів, пов`язаних із здійсненням ними підприємницької діяльності, митне оформлення здійснюється в порядку, встановленому для юридичних осіб.

Норма схожого юридичного змісту міститься в статті 51 Цивільного кодексу України, яка передбачає, що до підприємницької діяльності фізичних осіб застосовуються нормативно-правові акти, що регулюють підприємницьку діяльність юридичних осіб, якщо інше не встановлено законом або не випливає із суті відносин.

Конституційний Суд України у Рішенні 18 грудня 2024 року № 12-р(II)/2024 дійшов висновку, що приписи статті 51 ЦК відповідають Конституції України (є конституційними), водночас акцентував, що основою юридичного статусу фізичної особи є гарантовані Конституцією України людські права і свободи. Також наголосив, що дотримання конституційних гарантій вільного розвитку підприємництва є значущим не лише для ефективного розвитку ринкової економіки, самозайнятості осіб і наповнення державного бюджету, а й також для зміцнення таких основоположних цінностей конституційного порядку України як демократія та правовладдя (верховенство права).

Суд враховує, що позивач здійснював переміщення транспортних закуплених на підставі зовнішньоекономічного контракту для цілей використання у господарській діяльності, відтак при їх митному оформленні орган митниці застосував до останнього положення законодавства, що поширюються на юридичних осіб.

Таким чином, приписи статті 3-3 Закону України «Про деякі питання ввезення на митну територію України та проведення першої державної реєстрації транспортних засобів» від 06.07.2005 року №2739-IV, що внормовують порядок митного оформлення транспортних засобів, що ввозяться на митну територію України юридичними особами для власного використання, підлягають поширенню на фізичних осіб-підприємців, які ввозять на митну територію України транспортні засоби для використання у господарській діяльності.

Суд зауважує, що державна реєстрація транспортного засобу здійснюється з метою здійснення контролю за відповідністю конструкції транспортних засобів установленим вимогам правил і нормативів, дотриманням законодавства, що визначає порядок сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), використанням транспортних засобів в умовах воєнного і надзвичайного стану, а також для ведення їх обліку та запобіганню вчиненню щодо них протиправних дій.

Натомість, митне оформлення має на меті забезпечення дотримання встановленого законодавством України порядку переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, а також забезпечення статистичного обліку ввезення на митну територію України, вивезення за її межі і транзиту через її територію товарів.

З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що відповідач прийняв рішення про відмову в реєстрації транспортних засобів з підстав не передбачених Порядком №1388. Відмовляючи в реєстрації транспортних засобів відповідач фактично перейняв на себе повноваження митного органу в частині правильності здійснення митного оформлення транспортних засобів.

У той же час, як встановлено судом, позивач звертаючись до Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Тернопільській області (Філія ГСЦ МВС) з метою реєстрації в установленому законом порядку транспортних засобів, надав усі необхідні документи, передбачені пунктом 8 Порядку №1388, зокрема: митні декларації на ввезені з-за кордону автобуси, сертифікати відповідності щодо індивідуального затвердження колісного транспортного засобу, виданих ТзОВ «КСЦ Конкорд»; свідоцтва про реєстрацію іноземної країни та висновки експертних досліджень відповідно до яких номери рами (шасі), наданих на дослідження транспортних засобів не змінювався; бланки наданих на дослідження документів про реєстрацію ТЗ (іншої держави) відповідають бланкам, які знаходяться в офіційному обігу.

При цьому, матеріали справи не містять доказів протилежного.

Суд зазначає, що спірні правовідносини виникли в розрізі того, що відмова відповідача, яка стала предметом розгляду даної справи, позбавляє позивача належним чином реалізовувати свої права, як власника майна.

Відповідно до статті 2, 318 Цивільного кодексу України річ (майно) може знаходитись у власності Українського народу, фізичних та юридичних осіб, держави України, Автономної Республіки Крим, територіальних громад, іноземних держав й інших суб`єктів публічного права.

Згідно зі статтею 328 Цивільного кодексу України право власності набувається на підставах, що не заборонено законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.

У відповідності з частиною першою статті 391 Цивільного кодексу України власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпорядження своїм майном.

Відповідно до статті 41 Конституції України та пункту другого частини першої статті 3 Цивільного кодексу України ніхто не може бути позбавлений права власності чи обмежений у його здійсненні, крім випадків встановлених Конституцією та законом.

Суд зазначає, що позивач, набувши право власності на згадані транспортні засоби (що не заперечується відповідачем), позбавлений можливості їх зареєструвати з метою подальшого використання для здійснення господарської діяльності.

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що відповідачем протиправно відмовлено позивачу у реєстрації транспортних засобів: пасажирських автобусів: ОTOKAR NAVIGO 160, 2008 року випуску, номер шасі НОМЕР_3 ; ОTOKAR NAVIGO 185, 2008 року випуску, номер шасі НОМЕР_6 ; ОTOKAR НОМЕР_7 , 2007 року випуску, номер шасі НОМЕР_5 , ОTOKAR NAVIGO 160, 2008 року випуску, номер шасі НОМЕР_1 ,

Оскільки експлуатація транспортних засобів, що не зареєстровані (не перереєстровані) в уповноважених органах МВС та без номерних знаків, що відповідають вимогам, установленим МВС, а також ідентифікаційні номери складових частин яких не відповідають записам у реєстраційних документах або знищені чи підроблені, забороняється (пункт 7 Порядку №1388), а позивачем по цій справі дотримано усі визначені законом умови та надано необхідні для здійснення державної реєстрації транспортних засобів документи, а відмова відповідача обґрунтована лише неправильним застосуванням митним органом норми статті 3-3 Закону №2739-IV під час митного оформлення транспортних засобів, суд вважає, що єдиним, адекватним наявним обставинам, та ефективним способом захисту порушених прав позивача у цій справі, який виключить подальше повторне звернення до суду за захистом порушених прав - є зобов`язання відповідача здійснити державну реєстрацію вище вказаних транспортних засобів за фізичною особою ОСОБА_1 .

Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною другою статті 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

З урахуванням зазначеного, на підставі наявних у матеріалах справи доказів, виходячи з системного аналізу норм чинного законодавства України, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.

Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Оскільки позов підлягає до задоволення, на користь позивача необхідно стягнути судовий збір у розмірі 12112,00 грн за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Головного сервісного центру МВС в особі Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Тернопільський області (філія ГСЦ МВС) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, - задовольнити в повному обсязі.

Визнати протиправними та скасувати рішення Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Тернопільській області (філія ГСЦ МВС), викладене в листі від 28.01.2025 №31/19-С-40 о/ч про відмову в державній реєстрації транспортного засобу OTAKAR NAVIGO, бувший у використанні, номер шасі НОМЕР_1 за фізичною особою ОСОБА_1 .

Зобов`язати Головний сервісний центр МВС в особі регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Тернопільській області (філія ГСЦ МВС) здійснити державну реєстрацію транспортного засобу OTAKAR NAVIGO, бувший у використанні, номер шасі НОМЕР_1 за фізичною особою ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_2 ).

Визнати протиправними та скасувати рішення Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Тернопільській області (філія ГСЦ МВС), викладене в листі від 28.01.2025 №31/19-С-39 о/ч про відмову в державній реєстрації транспортного засобу OTAKAR NAVIGO №160, бувший у використанні, номер шасі НОМЕР_3 за фізичною особою ОСОБА_1 .

Зобов`язати Головний сервісний центр МВС в особі регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Тернопільській області (філія ГСЦ МВС) здійснити державну реєстрацію транспортного засобу OTAKAR NAVIGO №160, бувший у використанні, номер шасі НОМЕР_3 за фізичною особою ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_2 ).

Визнати протиправними та скасувати рішення Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Тернопільській області (філія ГСЦ МВС), викладене в листі від 28.01.2025 №31/19-С-38 о/ч про відмову в державній реєстрації транспортного засобу OTAKAR NAVIGO № НОМЕР_4 , бувший у використанні, номер шасі НОМЕР_5 за фізичною особою ОСОБА_1 .

Зобов`язати Головний сервісний центр МВС в особі регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Тернопільській області (філія ГСЦ МВС) здійснити державну реєстрацію транспортного засобу OTAKAR NAVIGO № НОМЕР_4 , бувший у використанні, номер шасі НОМЕР_5 за фізичною особою ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_2 ).

Визнати протиправними та скасувати рішення Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Тернопільській області (філія ГСЦ МВС), викладене в листі від 28.01.2025 №31/19-С-37 о/ч про відмову в державній реєстрації транспортного засобу OTAKAR NAVIGO №185, бувший у використанні, номер шасі НОМЕР_6 за фізичною особою ОСОБА_1 .

Зобов`язати Головний сервісний центр МВС в особі регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Тернопільській області (філія ГСЦ МВС) здійснити державну реєстрацію транспортного засобу OTAKAR NAVIGO №185, номер шасі НОМЕР_6 за фізичною особою ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_2 ).

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного сервісного центру МВС в особі Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Тернопільський області (філія ГСЦ МВС) на користь фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 судовий збір в розмірі 12112 (дванадцять тисяч сто дванадцять) грн 00 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повне судове рішення складено 02 травня 2025 року.

Реквізити учасників справи:

позивач:

- Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 );

відповідач:

- Головний сервісний центр МВС в особі Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Тернопільський області (філія ГСЦ МВС) (місцезнаходження: вул. Стрийська, 5, с. Підгороднє, Тернопільський р-н, Тернопільська обл., 47751, код ЄДРПОУ 43611891).

Головуючий суддяМірінович У.А.

СудЧортківський районний суд Тернопільської області
Дата ухвалення рішення02.05.2025
Оприлюднено05.05.2025
Номер документу127056069
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них

Судовий реєстр по справі —500/872/25

Ухвала від 30.05.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Рішення від 02.05.2025

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мірінович Уляна Анатоліївна

Ухвала від 17.03.2025

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мірінович Уляна Анатоліївна

Ухвала від 20.02.2025

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мірінович Уляна Анатоліївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні