Третій апеляційний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяО К Р Е М А Д У М К А
судді Третього апеляційного адміністративного суду Дурасової Ю.В.
14 квітня 2025 року Справа № 280/7764/24
стосовно постанови Третього апеляційного адміністративного суду у справі
за апеляційною скаргою Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків
на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 18.11.2024
в адміністративній справі № 280/7764/24 за позовом Публічного акціонерного товариства "Запорізький металургійний комбінат "Запоріжсталь" до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення
Користуючись правом на окрему думку, наданим частиною 3 ст. 34 КАС України, вважаю за необхідне висловити наступні думки щодо постанови Третього апеляційного адміністративного суду від 07.02.2024 року у справі №340/3886/23.
Виклад обставин справи:
Позивач, ПАТ Запорізький Металургійний комбінат Запоріжсталь, звернувся 20.08.2024 р. до Запорізького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до відповідача Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, просив визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 06.08.2024 р. №0000/759/51-01.
Спір стосується наявності/відсутності права на бюджетне відшкодування суми від`ємного значення в разі, якщо до особи застосовані спеціальні економічні санкції згідно Закону України «Про санкції».
Суд першої інстанції позов задовольнив.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 18.11.2024 р. адміністративний позов задоволений в повному обсязі.
Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення від 06.08.2024 р. №0000/759/51-01.
Свою позицію суд першої інстанції обґрунтував тим, що у суду відсутні зауваження щодо організації та проведення відповідачем камеральної перевірки, за результатами якої складено Акт камеральної перевірки №642/32-00-51-01-03/00191230 від 02.07.2024.
Разом із цим, судом враховано редакцію п.200.4-1 ст.200 Податкового кодексу України на час виникнення спірних правовідносин.
Так, за редакцією п.200.4-1 ст.200 Податкового кодексу України на час виникнення спірних правовідносин, зокрема «Платники податку, щодо яких у порядку, встановленому Законом України "Про санкції", прийняті рішення про застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), протягом строку застосування таких санкцій не мають права на отримання бюджетного відшкодування суми від`ємного значення».
Водночас, до позивача ПАТ «ЗМК ЗАПОРІЖСТАЛЬ» у порядку, встановленому Законом України "Про санкції", не прийняті рішення про застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій).
В апеляційній скарзі відповідач зазначає, що ПАТ «ЗМК ЗАПОРІЖСТАЛЬ» не має права на отримання бюджетного відшкодування в розмірі 70 000 000грн, оскільки акціонери ПАТ «ЗМК ЗАПОРІЖСТАЛЬ», а саме:
Global Steel Investments Ltd. (частка 12,3466%),
«Київ Секюрітіз Груп» (частка 24,5003%),
ТОВ «Мідланд Кепітал Менеджмент» (частка 11,2224%), - включені до переліку юридичних осіб до яких застосовуються персональні спеціальні економічні та інші обмежувальні санкції згідно Закону України «Про санкції».
Посилається на п.200.4-1 ст.200 Податкового кодексу України (у редакції на час виникнення спірних правовідносин), згідно якого платники податку, щодо яких у порядку, встановленому Законом України "Про санкції", прийняті рішення про застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), протягом строку застосування таких санкцій не мають права на отримання бюджетного відшкодування суми від`ємного значення.
Суми такого від`ємного значення зараховуються у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу), а в разі відсутності податкового боргу - до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.
Постановою Третього апеляційного адміністративного суду у даній справі рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 18.11.2024 - залишено без змін.
Свою позицію суд апеляційної інстанції обґрунтував тим, що погодився з висновком суду першої інстанції, що до позивача не застосовувалися спеціальні економічні та інші обмежувальні санкції, тому позивач має право на бюджетне відшкодування за квітень 2024р.
Також суд апеляційної інстанції послався на те, що спірне рішення відповідачем прийняте вже після внесення змін до ПК України, а саме, коли в статті передбачалося, що платники податку та/або засновники (учасники), кінцеві бенефіціарні власники до яких, прийняті рішення про застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), протягом строку застосування таких санкцій не мають права на отримання бюджетного відшкодування суми від`ємного значення.
Крім того, суд апеляційної інстанції врахував, що статтею 200 ПК України (як на час перевірки так і на час винесення податкового повідомлення рішення) передбачено, що п.200.14-1. Якщо протягом періоду проведення контролюючим органом камеральної або документальної перевірки прийнято рішення про застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) у порядку, встановленому Законом України "Про санкції", такий контролюючий орган надсилає платнику податку податкове повідомлення-рішення, в якому зазначається відмова в наданні бюджетного відшкодування. Таке податкове повідомлення-рішення не підлягає оскарженню.
Вважаю, що судом апеляційної інстанції при прийнятті постанови у даній справі та залишення рішення суду першої інстанції без змін, зроблені помилкові висновки, не враховані норми податкового законодавства, які встановлюють, що платники податку протягом строку застосування санкцій не мають права на отримання бюджетного відшкодування суми від`ємного значення (п.200.4-1 ст.200 ПКУ),
що призвело до помилкового висновку про можливість бюджетного відшкодування в розмірі 70 000 000грн особі, яка на даний час не має такого права.
В ході проведення камеральної перевірки ПАТ Запорізький Металургійний комбінат Запоріжсталь було встановлено, що до Переліку персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), визначеного Рішенням Ради національної безпеки і оборони України від 12.05.2023 «Про застосування та внесення змін до персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)», затвердженого Указом Президента України від 12.05.2023 №275/2023, увійшли наступні акціонери ПАТ Запорізький Металургійний комбінат Запоріжсталь:
Global Steel Investments Ltd. (частка 12,3466%),
«Київ Секюрітіз Груп» (частка 24,5003%),
ТОВ «Мідланд Кепітал Менеджмент» (частка 11,2224%),
Однак, зазначеним обставинам суд апеляційної інстанції оцінки не надав.
Згідно з пунктом 29 частини 1 ст.1 Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» №361-IX, істотна участь - пряме або опосередковане володіння однією особою самостійно чи спільно з іншими особами часткою у розмірі 10 і більше відсотків статутного капіталу або прав голосу в юридичній особі або незалежна від формального володіння можливість значного впливу на керівництво чи діяльність юридичної особи.
В той же час, Законом України «Про санкції» від 14.08.2014 року №1644-VII та Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо особливостей податкового адміністрування під час воєнного стану для платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства» від 18.06.2024 №3813-ІХ податковий кодекс України доповнено наступними нормами та внесено наступні зміни стосовно бюджетного відшкодування сум податку на додану вартість:
17.3. Права платника податку, передбачені цим Кодексом та іншими законодавчими актами, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи, можуть бути обмежені у разі застосування до платника податків спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) у порядку, встановленому Законом України "Про санкції".
20.1.19-1. виконувати рішення про застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), прийняті у порядку, встановленому Законом України "Про санкції", у сферах відносин, які регулюються цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
200.4-1. Платники податку, щодо яких (та/або щодо засновників (учасників), кінцевих бенефіціарних власників яких) у порядку, встановленому Законом України "Про санкції", прийняті рішення про застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), протягом строку застосування таких санкцій не мають права на отримання бюджетного відшкодування суми від`ємного значення.
Суми такого від`ємного значення зараховуються у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу), а в разі відсутності податкового боргу - до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.
200.12-1. З дати прийняття рішення про застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), прийнятого у порядку, встановленому Законом України "Про санкції", зупиняються бюджетне відшкодування узгодженої суми бюджетного відшкодування та перебіг строків здійснення такого бюджетного відшкодування, визначених цією статтею.
Зазначена в абзаці 1 цього пункту сума бюджетного відшкодування залишається доступною органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, та перераховується цим органом на рахунок платника податку в обслуговуючому банку/небанківському надавачі платіжних послуг та/або на бюджетні рахунки для перерахування у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до Державного бюджету України, протягом п`яти операційних днів з дати прийняття рішення про скасування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), прийнятого у порядку, встановленому Законом України "Про санкції".
200.23. Суми податку, не відшкодовані платникам протягом визначеного цією статтею строку, вважаються заборгованістю бюджету з відшкодування податку на додану вартість. На суму такої заборгованості нараховується пеня на рівні 120 % облікової ставки Національного банку України, встановленої на момент виникнення пені, протягом строку її дії, включаючи день погашення.
Нарахування пені згідно з абзацом першим цього пункту не здійснюється у разі, якщо така заборгованість зумовлена:
виникненням форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) у зв`язку із введенням воєнного, надзвичайного стану;
зупиненням/відмовою у наданні бюджетного відшкодування за рішенням про застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), прийнятим у порядку, встановленому Законом України "Про санкції".
Отже, з урахуванням наявності обмежувальних заходів, що застосовані відносно акціонерів позивача, на теперішній час відсутні законні підстави для отримання ПАТ Запорізький Металургійний комбінат Запоріжсталь бюджетного відшкодування в розмірі 70 000 000грн
Суддя Ю. В. Дурасова
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.04.2025 |
Оприлюднено | 05.05.2025 |
Номер документу | 127061981 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них бюджетного відшкодування з податку на додану вартість |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Дурасова Ю.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні