Справа № 331/6883/23
Провадження № 1-кп/331/191/2025
ВИРОК
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
«05» травня 2025 року Олександрівський районний суд міста Запоріжжя в складі:
Головуючого - судді ОСОБА_1
з участю секретаря судового засідання ОСОБА_2
за участі: прокурора ОСОБА_3 ,
захисника ОСОБА_4
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Запоріжжі, в порядку спеціального судового провадження за відсутності обвинуваченого (in absentia), кримінальне провадження, внесене до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 62022080010000161 від 15.09.2022 року відносно
ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця м. Бердянськ Запорізької області, громадянина України, який зареєстрований та фактично проживає за адресою: АДРЕСА_1 , який не має судимості
у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 111, ч. 7 ст. 111-1 КК України,
ВСТАНОВИВ:
Згідно з наказом Начальника Азовського басейнового управління Державного агентства меліорації та рибного господарства України № 70-К від 10.05.2017 ОСОБА_5 призначено на посаду головного державного інспектора відділу рибоохоронного патруля № 1 Азовського басейнового управління Державного агентства меліорації та рибного господарства України.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 Закону України «Про державний захист працівників суду і правоохоронних органів», правоохоронні органи - це органи прокуратури, Національної поліції, служби безпеки, Військової служби правопорядку у Збройних Силах України, Національне антикорупційне бюро України, органи охорони державного кордону, Бюро економічної безпеки України, органи і установи виконання покарань, слідчі ізолятори, органи державного фінансового контролю, рибоохорони, державної лісової охорони, інші органи, які здійснюють правозастосовні або правоохоронні функції.
Згідно зі ст. 17 Конституції України захист суверенітету і територіальної цілісності України, забезпечення її економічної та інформаційної безпеки є найважливішими функціями держави, справою всього Українського народу.
Відповідно до Положення про Азовське басейнове управління Державного агентства меліорації та рибного господарства, затвердженого наказом Державного агентства рибного господарства України № 229 від 15.07.2016 (зі змінами, унесеними наказами № 305 від 20.07.2021 та № 412 від 24.09.2021), Азовське басейнове управління Державного агентства меліорації та рибного господарства (Азовський рибоохоронний патруль) є територіальним органом Державного агентства меліорації та рибного господарства України (Держрибагенства), діє у складі Держрибагентства як відокремлений структурний підрозділ і йому підпорядковується.
Азовський рибоохоронний патруль у своїй діяльності керується Конституцією і законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства, наказами Держрибагенства, дорученнями Голови Держрибагентства, актами місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, а також цим Положенням.
Основним завданням Азовського рибоохоронного патруля є реалізація повноважень Держрибагентства у сфері рибного господарства та рибної промисловості, охорони, використання і відтворення водних біоресурсів та регулювання рибальства, безпеки мореплавства суден флоту рибного господарства, в районі діяльності.
Азовський рибоохоронний патруль є правоохоронним органом (орган рибоохорони), який для виконання його повноважень держава забезпечує транспортними засобами, приладами спостереження, зброєю, спеціальними засобами, відео- і фототехнікою, спецодягом тощо.
Під час виконання службових обов`язків посадові особи Азовського рибоохоронного патруля мають право на носіння форми встановленого зразка, а також на носіння і застосування табельної зброї та інших спеціальних засобів відповідно до закону.
Посадові особи Азовського рибоохоронного патруля здійснюють державний контроль та управління в галузі охорони, використання і відтворення водних біоресурсів та мають такі повноваження, зокрема:
- Здійснювати державний нагляд (контроль) за дотриманням правил використання, порядку придбання та збуту об`єктів тваринного світу в частині водних біоресурсів.
- Давати обов`язкові до виконання письмові вказівки (приписи) про усунення порушень у галузі охорони, використання і відтворення водних біоресурсів.
- Перевіряти документи на право використання водних біоресурсів, зупиняти транспортні (у тому числі плавучі) засоби та проводити огляд речей,транспортних (у тому числі плавучих) засобів, знарядь рибальства, добутої продукції та інших предметів.
- У разі неможливості встановлення особи правопорушника на місці вчинення правопорушення доставляти його до правоохоронних органів чи в приміщення виконавчого органу сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі створення) ради для складення протоколу про адміністративне правопорушення.
- Вилучати в осіб, які порушують законодавство у галузі охорони використання та відтворення водних біоресурсів, знаряддя добування водних біоресурсів, транспортні (у тому числі плавучі) засоби, обладнання та предмети, що були знаряддями правопорушення, незаконно добуті водні біоресурси, а також відповідні документи на них.
- Проводити у випадках, встановлених законом, фотографування, звукозапис, фото- і відео зйомку як допоміжні засоби з метою запобігання і виявлення порушень законодавства в галузі охорони, використання і відтворення водних біоресурсів.
- Викликати посадових осіб, громадян України, іноземців та осіб без громадянства для надання усних або письмових пояснень у зв`язку з порушенням законодавства у галузі охорони, використання і відтворення водних біоресурсів.
- Безперешкодний доступ до території (у тому числі об`єктів природно-заповідного фонду) і приміщень підприємств, установ та організацій, які здійснюють добування, утримання, зберігання або переробку водних біоресурсів, з метою здійснення контролю за дотриманням вимог законодавства в галузі охорони, використання і відтворення водних біоресурсів.
- Визначати розмір збитків, завданих рибному господарству, за затвердженими таксами та/або методиками.
- Складати протоколи та розглядати в установленому законом порядку справи про адміністративні правопорушення у галузі охорони, використання і відтворення водних біоресурсів.
- Вилучати знаряддя добування (вилову) водних біоресурсів, транспортні засоби, обладнання та предмети, що були знаряддями правопорушення у галузі охорони, використання та відтворення водних біоресурсів, а також незаконно добуті водні біоресурси у разі неможливості встановлення власника зазначеного майна.
- Вимагати від суб`єктів рибного господарства подання звітів про обсяги спеціального використання водних біоресурсів та контролювати їх достовірність.
- Здійснювати перевірку знарядь добування, контролювати їх кількість, перевіряти відповідність до вимог законодавства у галузі охорони, використання і відтворення водних біоресурсів.
Таким чином, ОСОБА_5 на момент вчинення кримінального правопорушення є працівником правоохоронного органу.
Водночас ОСОБА_5 в умовах, коли Український народ героїчно протистоїть російському агресору, у порушення вимог ст. ст. 1, 2, 17 Конституції України, зрадив Українській державі та всьому Українському народові, вчинивши злочин проти основ національної безпеки України за наступних обставин.
Так, 24.08.1991 Верховною Радою Української Радянської Соціалістичної Республіки схвалено «Акт проголошення незалежності України», яким урочисто проголошено незалежність України та створення самостійної української держави - України. У преамбулі Декларації про державний суверенітет України від 16.07.1990 вказано, що Верховна Рада Української Радянської Соціалістичної Республіки проголошує державний суверенітет України як верховенство, самостійність, повноту і неподільність влади Республіки в межах її території та незалежність і рівноправність у зовнішніх зносинах. Відповідно до розділу V Декларації, територія України в існуючих кордонах є недоторканною і не може бути змінена та використана без її згоди.
Положеннями статей 1 та 2 Основного Закону України - Конституції України визначено, що Україна є суверенною і незалежною, демократичною, соціальною, правовою, унітарною державою, суверенітет України поширюється на всю її територію, яка в межах існуючого кордону є цілісною і недоторканною.
Відповідно до ч. 1 ст. 17, ч. 1 ст. 65 Конституції України захист незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України є справою всього Українського народу та обов`язком громадян України, а на території України забороняється створення і функціонування будь-яких збройних формувань, не передбачених законом.
Статтями 132, 133 Конституції України визначено, що територіальний устрій України ґрунтується на засадах єдності та цілісності державної території, поєднання централізації і децентралізації у здійсненні державної влади, збалансованості і соціально-економічного розвитку регіонів, з урахуванням їх історичних, економічних, екологічних, географічних і демографічних особливостей, етнічних і культурних традицій. До системи адміністративно-територіального устрою України входить АР Крим, області, зокрема, Запорізька область, а також райони, міста, райони у містах, селища і села.
Згідно з вимогами ст. ст. 72, 73 Конституції України питання про зміну території України вирішуються виключно всеукраїнським референдумом, який призначається Верховною Радою України або Президентом України відповідно до їхніх повноважень, встановлених Конституцією, та проголошується за народною ініціативою на вимогу не менш як трьох мільйонів громадян України, які мають право голосу, за умови, що підписи щодо призначення референдуму зібрано не менш як у двох третинах областей і не менш як по сто тисяч підписів у кожній області.
Всупереч нормам міжнародного гуманітарного права президент Російської Федерації (далі - РФ) ОСОБА_6 , а також інші представники влади РФ, діючи всупереч вимогам п. п. 1, 2 Меморандуму про гарантії безпеки у зв`язку з приєднанням України до Договору про нерозповсюдження ядерної зброї від 05.12.1994, принципам Заключного акту Наради з безпеки та співробітництва в Європі від 01.08.1975 та вимогам ч. 4 ст. 2 Статуту ООН і Декларацій Генеральної Асамблеї Організації Об`єднаних Націй від 09.12.1981 № 36/103, від 16.12.1970 № 2734 (ХХV), від 21.12.1965 № 2131 (ХХ), від 14.12.1974 № 3314 (ХХІХ), спланували, підготували і розв`язали агресивну війну та воєнний конфлікт проти України, а саме віддали наказ на вторгнення підрозділів ЗС РФ на територію України.
Так, 24.02.2022, на виконання вищевказаного наказу, військовослужбовці Збройних Сил РФ, шляхом збройної агресії, з погрозою застосування зброї та її фактичним застосуванням, незаконно вторглись на територію Україну через державні кордони України в Автономній республіці Крим, Донецькій, Луганській, Харківській, Херсонській, Миколаївській, Сумській, Чернігівській, інших областях та здійснили збройний напад на державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, військові частини, інші об`єкти, які мають важливе народногосподарське чи оборонне значення, та здійснили часткову окупацію території України, чим вчинили дії з метою зміни меж території та державного кордону України на порушення порядку, встановленого Конституцією України, що продовжується по теперішній час та призводить до загибелі значної кількості людей та інших тяжких наслідків.
Згідно з Указом Президента України № 64/2022 від 24.02.2022, у зв`язку з військовою агресією РФ проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану», на всій території України введено воєнний стан, починаючи з 24.02.2022, дію якого у подальшому неодноразово продовжено.
Згідно з вимогами ст. 1 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.
Після початку повномасштабної військової агресії РФ проти України, 27.02.2022 війська РФ тимчасово окупували м. Бердянськ Запорізької області та розташовані там державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, інші об`єкти, після чого на території м. Бердянська представники РФ почали незаконно формувати органи окупаційної адміністрації РФ.
З метою встановлення і зміцнення окупаційної влади та недопущення контролю Української влади на територіях населених пунктів Запорізької області, зокрема м. Бердянська, представники РФ з числа своїх громадян та лояльних до них верств місцевого населення, почали формувати незаконні підрозділи під виглядом «правоохоронних» органів для вчинення діянь на шкоду суверенітетові, територіальній цілісності та недоторканності, обороноздатності, державній, економічній чи інформаційній безпеці України.
У свою чергу, ОСОБА_5 , будучи громадянином України, працівником правоохоронного органу - рибоохорони, перебуваючи на посаді головного державного інспектора відділу рибоохоронного патруля № 1 Азовського басейнового управління Державного агентства меліорації та рибного господарства України, використовуючи теоретичні знання і практичні навички, отримані в Україні, маючи достатній рівень освіти, спеціальних знань і життєвого досвіду для розуміння факту захоплення та подальшого утримання РФ території міста Бердянська та інших населених пунктів Запорізької області, та усвідомлення проведення активної підривної діяльності проти України представниками спецслужб, правоохоронних та інших органів державної влади РФ, бажаючи допомогти окупаційній адміністрації РФ та зробити свій особистий внесок для утворення та функціонування на території Запорізької області та м. Бердянська системи органів державної влади РФ, у тому числі «правоохоронної», з метою становлення і зміцнення окупаційної влади та недопущення контролю Української влади, в порушення вимог ст. 65 Конституції України, якою передбачено обов`язок громадян України щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, у період з 27.02.2022 по 05.03.2022 (більш точного часу встановити не надалось за можливе), надав добровільну згоду на співпрацю з окупаційною владою РФ та перейшов на бік ворога в умовах воєнного стану, почав надавати допомогу окупаційній адміністрації РФ, усвідомлюючи, що згідно зі ст. 13 Конституції України водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України є об`єктами права власності Українського народу, добровільно виконував вказівки і розпорядження керівників окупаційної адміністрації РФ у м. Бердянську, а саме - від імені та в інтересах окупаційної адміністрації РФ здійснював чергування та контроль: за забороною лову суб`єктами господарювання водних біоресурсів на тимчасово окупованій території України під Державним Прапором України; за використанням знарядь добування водних біоресурсів; за виловом, а також передачею виловлених суб`єктами господарювання водних біоресурсів на пункт прийому в інтересах та на користь окупаційної влади РФ, у сукупності своїми діями завдаючи шкоду суверенітетові, територіальній цілісності та недоторканості, обороноздатності, державній, економічній та інформаційній безпеці України.
Крім того, відповідно до положень ч. 1 ст.1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» від 15.04.2014 (в редакції від 07.05.2022, далі за текстом - Закон № 1207-VІІ), тимчасово окупована РФ територія України (далі - тимчасово окупована територія) є невід`ємною частиною території України, на яку поширюється дія Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.
Тимчасова окупація РФ територій України, визначених частиною першою статті 3 цього Закону, незалежно від її тривалості, є незаконною і не створює для РФ жодних територіальних прав.
Тимчасово окупованою територією, відповідно до п. 7 ч. 11 ст. 1-1 Закону № 1207-VII, є частини території України, в межах яких збройні формування РФ та окупаційна адміністрація РФ встановили та здійснюють фактичний контроль або в межах яких збройні формування РФ встановили та здійснюють загальний контроль з метою встановлення окупаційної адміністрації РФ.
Відповідно до Наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України № 309 від 22.12.2022 «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією», територія м. Бердянська Запорізької області є тимчасово окупованою з 27.02.2022.
Положеннями п. 6 ч. 1 ст. 1-1 Закону № І207-VII визначено, що окупаційна адміністрація РФ - це сукупність державних органів і структур РФ, функціонально відповідальних за управління тимчасово окупованими територіями та підконтрольних РФ самопроголошених органів, які узурпували виконання владних повноважень на тимчасово окупованих територіях та які виконували чи виконують властиві органам державної влади чи органам місцевого самоврядування функції па тимчасово окупованій території України, в тому числі органи, організації, підприємства та установи, включаючи правоохоронні та судові органи, нотаріусів та суб`єктів адміністративних послуг.
Відповідно до положень ч. 2 ст. 9 Закону № І207-VII будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому законом.
Після військової окупації з 27.02.2022 міста Бердянська Запорізької області, представниками збройних формувань РФ всупереч порядку, встановленому Конституцією України, Законами України «Про місцеві державні адміністрації», «Про місцеве самоврядування в Україні» та іншими нормативно-правовими актами, з метою подальшого утримання адміністративно-політичного контролю на захопленій території та реалізації всіх узурпованих владних повноважень, цілеспрямовано було створено окупаційну адміністрацію РФ, у тому числі не пізніше 28.03.2022 (більш точного часу не встановлено) створено незаконний правоохоронний орган, мовою оригіналу: «Охрана окружающей природной среды и водных биоресурсов в г. Бердянске», на який серед інших завдань, зокрема, покладено патрулювання акваторії та узбережжя Азовського моря з метою контролю за виловом, а також передачею виловлених водних біоресурсів в інтересах та на користь окупаційної адміністрації РФ, та наділено повноваженнями щодо вилучення у фізичних та юридичних осіб плавзасобів, знарядь добування водних біоресурсів, виловлених водних біоресурсів, а також затримання осіб.
У свою чергу, громадянин України ОСОБА_5 , будучи працівником правоохоронного органу - рибоохорони, перебуваючи на посаді провідного державного інспектора відділу рибоохоронного патруля №1 Азовського басейнового управління Державного агентства меліорації та рибного господарства України, достовірно знаючи, що суверенітет України поширюється на всю її територію, Україна є унітарною державою, а територія України є цілісною і недоторканою, знаходячись на території м. Бердянська Запорізької області, яка з 27.02.2022 є тимчасово окупованою РФ територією, діючи умисно, з метою підтримання окупаційної влади, встановленої збройними формуваннями РФ, 28.03.2022 добровільно зайняв посаду, мовою оригіналу: «инспектора» незаконного правоохоронного органу, мовою оригіналу: «Охраны окружающей природной среды и водных биоресурсов в г. Бердянске», створеного на тимчасово окупованій території.
Судовий розгляд вказаного кримінального провадження здійснювався за відсутності обвинуваченого ОСОБА_5 у спеціальному судовому провадженні на підставі ухвали суду від 01.04.2024 року, прийнятої з урахуванням тих обставин, що ОСОБА_5 обвинувачується у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 111, ч. 7 ст. 111-1 КК України, обізнаний про розпочате щодо нього кримінальне провадження та переховується від органів слідства та суду на тимчасово окупованій території України в м. Бердянськ Запорізької області, з метою ухилення від кримінальної відповідальності.
Разом з тим, судом при проведенні спеціального судового провадження були виконані вимоги, передбачені ст. 297-5, 323 КПК України. Так, обвинувачений ОСОБА_5 неодноразово викликався до суду шляхом надсилання повісток за останнім відомим місцем його проживання, яке розташоване на тимчасово окупованій території України, шляхом публікації судових повісток про виклик у засобах масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження - газеті «Урядовий кур`єр», також повідомлення про дату, час та місце розгляду провадження розміщувались на сайті Офісу генерального прокурора України, на офіційному веб-сайті Олександрівського (Жовтневого) районного суду м. Запоріжжя та вручались особисто його захиснику - адвокату ОСОБА_4 .
В призначені судові засідання обвинувачений ОСОБА_5 не з`явився, не повідомив суд про поважність причин свого неприбуття, і від нього не надійшло заяв або клопотань про неможливість прийняття участі в судовому засіданні або відкладення судового розгляду.
У зв`язку з цим обвинувачений ОСОБА_5 не був допитаний судом в якості обвинуваченого по суті висунутого йому обвинувачення.
Разом з тим, захист обвинуваченого за призначенням здійснював фахівець в галузі права - адвокат ОСОБА_4 .
В судових дебатах захисник - адвокат ОСОБА_4 зазначив, що докази, надані стороною обвинувачення у своїй сукупності, не доводять вину ОСОБА_5 у вчиненні інкримінованих йому кримінальних правопорушень, прямих доказів зайняття ним посади в незаконному правоохоронному органі, створеному на тимчасово окупованій території, стороною обвинувачення не надано. З огляду на викладене, просив суд закритими кримінальне провадження відносно ОСОБА_5 у зв`язку з не встановленням достатніх доказів для доведення його винуватості та вичерпаністю можливості їх отримання.
Не зважаючи на позицію захисника щодо недоведеності вини обвинуваченого ОСОБА_5 у вчиненні інкримінованих йому кримінальних праворорушень, його доводи повністю спростовуються наступними доказами, наданими стороною обвинувачення та дослідженими безпосередньо в судовому засіданні.
Допитаний в судовому засіданні свідок ОСОБА_7 пояснив суду, що в період з 2010 року по 2018 рік він був військовослужбовцем Державної прикордонної служби України в м. Бердянську. З обвинуваченим ОСОБА_5 , який до повномасштабного вторгнення збройних сил РФ на територію України протягом тривалого часу обіймав посаду рибінспектора Держрибагентства у м. Бердянськ, він знайомий особисто з огляду на те, що під час виконання службових обов`язків їм часто доводилось приймати участь у спільних навчаннях, виявленні та фіксації адміністративних правопорушень. Під час окупації м. Бердянська збройними формуваннями РФ він перебував в м. Бердянську. Приблизно на початку квітня 2022 року від знайомої, яка обіймала певну посаду у виконавчому комітеті Бердянської міської ради, він отримав скан-копію наказу, складеного російською мовою, про призначення ОСОБА_5 на посаду інспектора незаконно створеного органу охорони навколишнього середовища. Копію вказаного наказу він передав слідчому під час його допиту в якості свідка в ході досудового розслідування, також за його участі був проведений огляд наданої ним копії наказу. Також додав, що особисто бачив ОСОБА_5 серед інших рибінспекторів, які з берега у м. Бердянську показували представникам РФ акваторію Азовського моря. Разом з тим зазначив, що у червні 2022 року він залишив територію тимчасово окупованого м. Бердянська.
Допитаний в судовому засіданні свідок ОСОБА_8 пояснив суду, що станом на 24.02.2022 року він був офіційно працевлаштований на рибному підприємстві «Маяк» у м. Бердянськ різноробочим. Вказане підприємство здійснювало вилов риби в Азовському морі. З обвинуваченим ОСОБА_5 він особисто познайомився у 2019 році, коли влаштувався на роботу, оскільки останній здійснював контроль за їх діяльністю як рибінспектор. 27.02.2022 року у зв`язку із збройною агресією РФ проти України та у зв`язку із окупацією території м. Бердянська, зазначене рибне підприємство припинило здійснювати трудову діяльність. Вже наступного дня, 28.02.2022 року за адресою розташування підприємства прибув ОСОБА_9 , який обіймав посаду начальника рибінспекції, у супроводі військових з числа російської армії та повідомив, що вони повинні припинити здійснювати діяльність по вилову риби. 02.03.2022 року о 12 годині 00 хвилин за адресою: АДРЕСА_4, де розташовувалась рибінспекція, відбулись збори за участю представників рибоохорони та працівників підприємств, які здійснювали вилов риби, в ході проведення яких ОСОБА_9 представився новим керівником рибінспекції, призначеним окупаційною владою та повідомив про зміни умов вилову риби. Зокрема, зазначив про те, що починаючи з 03.03.2022 року вилов риби в Азовському морі буде здійснюватись не під українським прапором, а під прапором РФ та наголосив на тому, що у зв`язку зі зміною керівництва, кожен працівник повинен укласти новий трудовий договір із уточненням посади. На вказаних зборах серед інших присутніх був також і ОСОБА_5 та особи з числа військових РФ. Крім того, було оголошено і про те, що ОСОБА_5 продовжить обіймати посаду рибінспектора, який буде здійснювати контроль за виходом човнів в Азовське море з метою вилову риби. Виловом риби на судні під російським прапором він займався з 03.03.2022 року по 11.03.2022 року, а вже 12.03.2022 року залишив тимчасово окуповану територію м. Бердянська Запорізької області, не бажаючи в подальшому продовжувати співпрацю з представниками окупаційної влади. Крім того зазначив, що за час його роботи на рибному підприємстві під керівництвом окупаційної влади, обвинувачений ОСОБА_5 з`явився на підприємстві лише один раз, а всі організаційні питання, які були пов`язані з виловом риби, зі знаряддям лову та кількістю виловленої риби, узгодження місць вилову риби, вирішувалися з ним у телефонному режимі.
Допитаний в судовому засіданні свідок ОСОБА_10 пояснив суду, що до 23.02.2022 року він обіймав посаду начальника Азовського басейнового управління Державного агентства меліорації та рибного господарства, де обвинувачений ОСОБА_5 працював під його керівництвом та обіймав посаду державного інспектора рибоохорони. З 23.02.2022 року його було тимчасово усунуто від займаної посади, а виконання обов`язків начальника було покладено на головного державного інспектора ОСОБА_9 . На початку березня 2022 року ОСОБА_9 організував збори колективу рибоохорони та промисловців, які займались виловом риби, які відбувались за адресою: м. Бердянськ, вул. Праці, буд. 10, в ході яких пропонував всім присутнім співпрацювати з окупаційною владою, упорядкувати вилов риби та здійснювати свою діяльність під керівництвом представників окупаційної влади. На вказаних зборах був присутній і ОСОБА_5 , який надав добровільну згоду на співпрацю із окупаційною владою. Крім того зазначив, що на вказаному зібранні ОСОБА_5 було представлено як працівника рибоохоронного органу, створеного окупаційною владою. На вказаному заході він присутній не був, про події які на ньому відбувались, йому стало відомо від користувачів біоресурсів та від колег по роботі. Також йому відомо, що обвинувачений ОСОБА_5 здійснював перевірку дозвільних документів, які видавалися окупаційною владою, під час здійснення своїх повноважень представлявся рибінспектором новоутвореного незаконного правоохоронного органу. 14 квітня 2022 року він залишив тимчасово окуповану територію м. Бердянськ. На даний час він продовжує обіймати посаду начальника Азовського басейнового управління Державного агентства меліорації та рибного господарства, очолюваний ним правоохоронний орган офіційно дислокується у м. Київ та продовжує здійснювати свою діяльність відповідно законодавства України.
Зі змісту рапорту оперативного співробітника ТУ ДБР, розташованого у місті Мелітополі (з дислокацією у м. Запоріжжі) від 18.04.2022 року слідує, що головний державний інспектор відділу рибоохоронного патруля № 1 Азовського басейнового управління Державного агентства меліорації та рибного господарства ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , іпн: НОМЕР_1 , паспорт НОМЕР_2 , виданий Бердянським РВ УМВС України в Запорізькій області 27.04.2000 року, призначений окупаційною владою на посаду начальника Азовського басейнового управління Державного агентства меліорації та рибного господарства, користується номером телефону НОМЕР_3 . Також встановлено, що ОСОБА_9 проводив зустрічі з представниками спецслужб РФ та військової комендатури в АДРЕСА_2 , після чого надав згоду на конфіденційне та офіційне співробітництво з останніми, вступив до новоствореного формування ворога на території м. Бердянська. Надавав ворожій стороні інформацію щодо особового складу із числа співробітників ІНФОРМАЦІЯ_3 , їх анкетні дані, місця проживання родини, їх контактні номери телефонів, інформацію щодо технічних та транспортних засобів, що залишились в адміністративних будівлях та на території обслуговування. Крім того встановлено, що ОСОБА_9 встановив та підтримує зв`язок з невстановленим представником ФСБ РФ на ім`я ОСОБА_11 (користується номером телефону НОМЕР_4 ), який є куратором військових РФ в окупованому м. Бердянську. Після надання ОСОБА_9 списків всього особового складу управління, 18.04.2022 року у ряду співробітників були проведені обшуки за адресами їх проживання, в ході яких до вказаних співробітників застосовувались заходи фізичного впливу, здійснювався психологічний тиск та схиляння до співпраці з окупаційною владою (т. 2, а.п. 2-4).
Зі змісту рапорту оперативного співробітника ТУ ДБР, розташованого у місті Мелітополі (з дислокацією у м. Запоріжжі) встановлено, що головний державний ревізор - інспектор Азовського управління Державного агентства меліорації та рибного господарства в Запорізькій області ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , іпн: НОМЕР_5 , паспорт НОМЕР_6 , виданий Бердянським МВ УМВС України в Запорізькій області, перейшов на бік окупаційної влади та співпрацює безпосередньо із ОСОБА_9 та іншими представниками окупаційної влади. Виконує накази ОСОБА_9 , що стосуються роботи, крім цього виконує його особисті доручення. Періодично проводить зустрічі з представниками спецслужб РФ та військової комендатури в АДРЕСА_2 , тісно співпрацює з керівниками так званої «народної міліції» (т. 2, а.п. 8).
Протоколом огляду від 09.07.2022 року, слідчим першого слідчого відділу (з дислокацією у м. Мелітополі) Територіального управління Державного бюро розслідування у м. Мелітополі, в приміщенні службового кабінету, із застосуванням службового комп`ютера, зафіксовано огляд інформації, розміщеної у Всесвітній мережі Інтернет, а саме, офіційного сайту «Азовського басейнового управління Державного агентства меліорації та рибного господарства України» за посиланням «https://azov.darg.gov.ua», яка містить інформацію у формі текстових файлів. В подальшому оглядом встановлено опубліковані документи з назвою: «Наказ № 412 від 24.09.2021 року Про внесення змін до наказу Державного агентства рибного агентства України від 15.07.2016 № 229», «Наказ № 305 від 20.07.2021 Про затвердження Змін до положень про територіальні органи Держрибагентства», «Наказ № 229 від 15.07.2016 Про затвердження положень про територіальні органи Держрибагентства», а також документ із назвою: «Положення про Азовське басейнове управління Державного агентства рибного господарства, затверджене наказом Державного агентства рибного господарства України від 15.07.2016 р № 229», які регламентують засади діяльності Азовського рибоохоронного патруля та визначають його повноваження та завдання (т. 2, а.п. 23-72).
Із відповіді начальника Азовського басейнового управління Державного агентства меліорації та рибного господарства № 02/02 від 20.06.2022 року, наданої на запит слідчого першого слідчого № 17-01-3045 від 07.06.2022 року слідує, що трудовий договір з ОСОБА_5 - головним державним інспектором відділу рибоохоронного патруля № 1, призначеним на посаду 11.05.2017 року наказом № 70-К від 10.05.2017 року, не розірваний. З 01.03.2022 року в Азовському рибоохоронному патрулі оголошено простій. З 01.04.2022 року заробітна плата ОСОБА_5 не виплачується у зв`язку із наявністю ознак колабораційної діяльності. У зв`язку із повною окупацією м. Бердянська та неможливістю евакуювати особисті документи працівників, а також з метою збереження їх персональних даних, трудові книжки та особові справи було видано працівникам Азовського рибоохоронного патруля для особистого відповідального зберігання на час воєнного стану (за заявами працівників). Також зазначено, що всі документи за період з 01.01.2017 року по 24.02.2022 року (окрім окремих наказів 2022 року) Азовського рибоохоронного патруля знаходяться в окупованому місті Бердянську за фактичною адресою місцезнаходження управління: вул. Набережна, буд. 17 (т. 2, а.п. 73-77).
Із відповіді в.о. директора Департаменту з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації Пенсійного фонду України від 17.08.2022 року № 2800-050202-5/34203, наданої на запит слідчого № 17-01-5787 від 04.08.2022 року слідує, що на ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , який обіймав посаду в Азовському басейновому управлінні охорони, використання і відтворення водних біоресурсів та регулювання рибальства, надходили збори на обов`язкове державне пенсійне страхування за період з 01.01.2017 року по 10.05.2017 року, обіймаючи посаду в Азовському басейновому управлінні державного агентства меліорації та рибного господарства, на нього надходили збори на обов`язкове державне пенсійне страхування за період з 11.05.2017 року по 30.06.2022 року (т. 2, а.п. 78-84).
Протоколом огляду від 11.09.2023 року слідчим першого слідчого відділу (з дислокацією у м. Мелітополі та м. Запоріжжі) Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у місті Мелітополі, в приміщенні службового кабінету, здійснено огляд додатку до протоколу свідка ОСОБА_7 від 31.03.2023 року, який являє собою кольорову копію документа під назвою «Приказ», наданого добровільного свідком ОСОБА_7 , згідно якого ОСОБА_5 призначено окупаційною владою РФ у м. Бердянську на посаду у незаконно створеному правоохоронному органі на тимчасово окупованій території Запорізької області:
«(зображення герба)
МЭРИЯ ГОРОДА БЕРДЯНСКА
пл. Единства, 2, г. Бердянск, 71118
ПРИКАЗ
28 марта 2022 года № 71-147 л/с
О назначения на должность инспектора охраны окружающей природной среды и водных биоресурсов в г. Бердянске
1. Назначить на должность инспектора охраны окружающей природной среды и водных биоресурсов в г. Бердянске - ОСОБА_5 .
2. Приказ вступает в силу с момента подписания.
3. Контроль за исполнением приказа возложить на начальника охраны окружающей среды и водных биоресурсов в г. Бердянске -
ОСОБА_12 мэра города Бердянска /підпис/ (на підписі наявне зображення круглої печатки синього кольору з написом: «Запорожская область Мєрия города Бердянска Мєр города») ОСОБА_13
Согласовано:
Военный комендант города Бердянска /підпис/ (на підписі наявне зображення круглої печатки синього кольору з написом: «РОССИЯ Запорожская область город Бердянск ВОЕННО-ГРАЖДАНСКАЯ АДМИНИСТРАЦИЯ Комендант») ОСОБА_14 » (т. 2, а.п. 101-103).
Відповідно до протоколу за результатами проведення негласної слідчої (розшукової) дії - зняття інформації з транспортних телекомунікаційних мереж від 01.06.2022 року, дозвіл на проведення якої надано ухвалою слідчого судді Запорізького апеляційного суду, проводилось зняття інформації з транспортних телекомунікаційних мереж оператора мобільного зв`язку за номером НОМЕР_3 , яким користується ОСОБА_9 , в ході якого в період часу з 03.05.2022 року до 25.05.2022 року зафіксовано телефонні розмови між ОСОБА_9 та іншим особами, під час яких останній називаючись начальником відділу охорони навколишнього середовища та водних біоресурсів з дислокацією у м. Бердянську, обговорювали питання щодо добору кадрів до незаконно створеного органу, через підлеглих йому осіб здійснював допомогу у використанні окупаційною владою флоту, що входить до структури Азовського басейнового управління Державного агентства меліорації та рибного господарства, надавав розпорядження щодо використання біоресурсів в інтересах окупаційної влади, які були виловлені на території України, узгоджував питання щодо розміщення підпорядкованих йому підрозділів та графіку їх роботи. Надавав доручення по здійсненню заходів контролю за рибалками, які займались рибним промислом та ловом риби, зазначаючи ОСОБА_15 , який обіймає посаду головного державного інспектора Азрвського басейнового управління, як особу відповідальну за вирішення вказаних питань (т. 2, а.п. 112-123).
Отже, з досліджених в судовому засіданні доказів встановлено, що громадянин України ОСОБА_5 , будучи працівником правоохоронного органу - рибоохорони, обіймаючи посаду головного державного інспектора відділу рибоохоронного патруля № 1 Азовського басейнового управління Державного агентства меліорації та рибного господарства України, використовуючи теоретичні знання і практичні навички, отримані в Україні, маючи достатній рівень освіти, спеціальних знань і життєвого досвіду для розуміння факту захоплення та подальшого утримання РФ території міста Бердянська та інших населених пунктів Запорізької області, та усвідомлення проведення активної підривної діяльності проти України представниками спецслужб, правоохоронних та інших органів державної влади РФ, бажаючи допомогти окупаційній адміністрації РФ та зробити свій особистий внесок для утворення та функціонування на території Запорізької області та м. Бердянська системи органів державної влади РФ, у тому числі «правоохоронної», з метою становлення і зміцнення окупаційної влади та недопущення контролю Української влади, в порушення вимог ст. 65 Конституції України, якою передбачено обов`язок громадян України щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, у період з 27 лютого 2022 року по 5 березня 2022 року, надав добровільну згоду на співпрацю з окупаційною владою РФ, та перейшов на бік ворога в умовах воєнного стану, почав надавати допомогу окупаційній адміністрації РФ, усвідомлюючи, що згідно зі ст. 13 Конституції України водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України є об`єктами права власності Українського народу, добровільно виконував вказівки і розпорядження керівників окупаційної адміністрації РФ у м. Бердянську, а саме - від імені та в інтересах окупаційної адміністрації РФ здійснював чергування та контроль: за забороною лову суб`єктами господарювання водних біоресурсів на тимчасово окупованій території України під Державним Прапором України; за використанням знарядь добування водних біоресурсів; за виловом, а також передачею виловлених суб`єктами господарювання водних біоресурсів на пункт прийому в інтересах та на користь окупаційної влади РФ, у сукупності своїми діями завдаючи шкоду суверенітетові, територіальній цілісності недоторканості, обороноздатності, державній, економічній та інформаційній безпеці України. Таким чином, ОСОБА_5 вчинив перехід на бік ворога в умовах воєнного стану, тобто державну зраду.
Крім цього, ОСОБА_5 , будучи працівником правоохоронного органу, достовірно знаючи, що суверенітет України поширюється на всю її територію, Україна є унітарною державою, а територія України є цілісною і недоторканою, знаходячись на території м. Бердянська Запорізької області, яка з 27.02.2022 є тимчасово окупованою РФ територією, діючи умисно, з метою підтримання окупаційної влади, встановленої збройними формуваннями РФ, 28.03.2022 добровільно зайняв посаду, мовою оригіналу: «инспектора» незаконного правоохоронного органу, мовою оригіналу: «Охраны окружающей природной среды и водных биоресурсов в г. Бердянске», створеного на тимчасово окупованій території.
Вказаний висновок суду ґрунтується на аналізі показань, наданих в судовому засіданні свідками ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_10 , матеріалів негласних слідчих (розшукових) дій, протоколу огляду документа, протоколів огляду інформації, розміщеної у Всесвітній мережі Інтернет, з яких слідує, що ОСОБА_5 перейшов на бік ворога та погодився на співпрацю з окупаційною владою РФ, після чого виконував функції рибінспектора вже в окупаційній адміністрації РФ, узгоджував місця ловлі риби, контролював знаряддя та кількість лову, попереджав про заборону підняття на судні Державного Прапора України.
З огляду на викладене, доводи захисника ОСОБА_4 щодо відсутності достатніх доказів для доведення винуватості ОСОБА_5 у вчиненні інкримінованих йому кримінальних правопорушень, суд вважає необґрунтованими та такими, що не знайшли свого підтвердження дослідженими в судовому засіданні доказами.
Так, судом встановлено, що докази, досліджені в ході судового розгляду є належними, допустимими і достовірними та вказують на їх відповідність критерію достатності для обґрунтованого висновку про доведеність вини ОСОБА_5 та наявності в його діях складу інкримінованих йому кримінальних правопорушень.
Також судом встановлено, що дане кримінальне провадження за відсутності підозрюваного або обвинуваченого (in absentia) відповідає загальним засадам кримінального провадження, з урахуванням особливостей, встановлених законом. Стороною обвинувачення та судом використані всі передбачені законом заходи для дотримання прав обвинуваченого, зокрема, права на захист, на доступ до правосуддя, таємницю спілкування, невтручання у приватне життя.
Про час та дату всіх судових засідань ОСОБА_5 повідомлявся у передбачений законом спосіб як через публікацію виклику у газеті «Урядовий кур`єр», так і на офіційному веб-сайті судової влади України.
Таким чином, аналізуючи досліджені докази по даному кримінальному провадженню в їх сукупності, суд приходить до висновку, що винуватість обвинуваченого ОСОБА_5 у вчиненні ним кримінальних правопорушень, доведена в ході судового розгляду, а його дії необхідно кваліфікувати за ч. 1 ст. 111 КК України (в редакції Закону № 1689-VІІ від 07.10.2014) як державна зрада, тобто діяння, умисно вчинене громадянином України на шкоду суверенітетові, територіальній цілісності та недоторканості, обороноздатності, державній, економічній та інформаційній безпеці України шляхом переходу на бік ворога в період збройного конфлікту в умовах воєнного стану; за ч. 7 ст. 111-1 КК України як добровільне зайняття громадянином України посади в незаконному правоохоронному органі, створеному на тимчасово окупованій території.
При призначенні виду та розміру покарання обвинуваченому суд враховує характер та ступінь тяжкості вчиненого правопорушення, його наслідки, дані про особу обвинуваченого, його відношення до скоєного, пом`якшуючі та обтяжуючі покарання обставини.
Обвинувачений ОСОБА_5 не має судимості і раніше до кримінальної відповідальності не притягався, вчинив особливо тяжкі злочини проти основ національної безпеки України, будучи працівником правоохоронного органу, проживає на тимчасово окупованій території, на диспансерному обліку в спеціальних медичних лікувальних закладах не перебуває.
Обставин, які пом`якшують або обтяжують покарання обвинуваченому, судом не встановлено.
При призначенні покарання обвинуваченому, суд керується поняттям судової дискреції (судового розсуду) у кримінальному судочинстві, яка охоплює повноваження суду (права та обов`язки), надані йому державою, обирати між альтернативами, кожна з яких є законною, та інтелектуально-вольову владну діяльність суду з вирішення у визначених законом випадках спірних правових питань, виходячи із цілей та принципів права, загальних засад судочинства, конкретних обставин справи, даних про особу винного, справедливості й достатності обраного покарання.
На підставі вищевикладеного, з урахуванням вчиненого та відомостей про особу обвинуваченого, відсутність обставин, що пом`якшують покарання, беручи до уваги тяжкість та характер кримінальних правопорушень, які вчиненні обвинуваченим умисно проти основ національної безпеки України, які посягнули на захист життєво важливих інтересів громадян, суспільства та держави, на її суверенітет, територіальну цілісність, недоторканість та обороноздатність, а також на суспільні відносини, які забезпечують саме існування України як суверенної, незалежної, демократичної і правової держави, що спричинило негативні наслідки для територіальної цілісності України, суд приходить до висновку, що виправлення та перевиховання обвинуваченого можливе лише в умовах ізоляції від суспільства, та з цих підстав вважає за необхідне призначити йому покарання в межах санкції статті, за якою кваліфікуються його діяння у вигляді позбавлення волі з позбавленням права обіймати посади в органах державної влади та в правоохоронних органах та з конфіскацією майна, вважаючи, що таке покарання буде необхідним та достатнім для його виправлення та запобігання вчиненню ним нових кримінальних правопорушень.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 368, 370, 373, 374 КПК України, суд
УХВАЛИВ:
ОСОБА_5 визнати винним у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 111, ч. 7 ст. 111-1 КК України і призначити йому покарання:
- за ч. 1 ст. 111 КК України - у вигляді 14 (чотирнадцяти) років позбавлення волі з конфіскацією усього, належному йому на праві власності, майна;
- за ч. 7 ст. 111-1 КК України - у вигляді 13 (тринадцяти) років позбавлення волі з позбавленням права обіймати посади в органах державної влади та в правоохоронних органах на строк 13 (тринадцять) років та з конфіскацією усього, належному йому на праві власності, майна.
На підставі ч. 1 ст. 70 КК України, шляхом поглинення менш суворого покарання більш суворим, призначити ОСОБА_5 остаточне покарання у вигляді 14 (чотирнадцяти) років позбавлення волі з позбавленням права обіймати посади в органах державної влади та в правоохоронних органах на строк 13 (тринадцять) років та з конфіскацією усього, належному йому на праві власності, майна.
Запобіжний захід відносно ОСОБА_5 до набрання вироком законної сили не обирати.
Строк відбування покарання ОСОБА_5 обчислювати з моменту його фактичного затримання, після набрання вироком законної сили.
Арешт, накладений ухвалою слідчого судді Орджонікідзевського районного суду м. Запоріжжя від 02 вересня 2022 року на автомобіль Chery Tiggo 2350, д.н. НОМЕР_7 , 2008 року випуску, свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_8 ; квартиру, розташовану за адресою: АДРЕСА_1 (1/2 частина); квартиру, розташовану за адресою: АДРЕСА_3 , власником яких є ОСОБА_5 , залишити без змін до фактичного виконання вироку суду в частині конфіскацій майна обвинуваченого (т. 2, а.п. 96-97).
Вирок може бути оскаржений до Запорізького апеляційного суду шляхом подачі апеляційної скарги через Олександрівський районний суд міста Запоріжжя протягом 30 днів з дня його проголошення.
Копію вироку після його проголошення негайно вручити захиснику обвинуваченого та прокурору.
Інформацію про прийняте судом рішення відносно обвинуваченого ОСОБА_5 опублікувати у засобах масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження та на офіційному веб-сайті суду.
Інші учасники судового провадження мають право отримати в суді копію вироку, подавши відповідну заяву.
Суддя ОСОБА_1
Суд | Жовтневий районний суд м. Запоріжжя |
Дата ухвалення рішення | 05.05.2025 |
Оприлюднено | 06.05.2025 |
Номер документу | 127063679 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Злочини проти основ національної безпеки України Державна зрада |
Кримінальне
Жовтневий районний суд м. Запоріжжя
Клименко Л. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні