ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
================================================================
УХВАЛА
про залишення позовної заяви без руху
23 квітня 2025 року Справа № 915/603/25
м. Миколаїв
Господарський суд Миколаївської області у складі судді Олейняш Е.М., розглянувши матеріали позовної заяви
до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «Інженерно-будівельна фірма «Елітмайстер», пр. Центральний, буд. 101, м. Миколаїв, Миколаївська область, 54055 (код ЄДРПОУ 42891325)
про повернення безпідставно набутих коштів у розмірі 5 834 270, 42 грн.
без повідомлення (виклику) учасників
ВСТАНОВИВ:
До Господарського суду Миколаївської області звернулось Комунальне підприємство Миколаївської міської ради «Миколаївелектротранс» з позовною заявою, в якій просить суд стягнути з відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «Інженерно-будівельна фірма «Елітмайстер» безпідставно набуті грошові кошти у розмірі 5 834 270, 42 грн.
Позивач просить суд стягнути з відповідача судовий збір у розмірі 70 011, 25 грн.
Підставою позову зазначено наступні обставини.
На виконання рішень виконавчого комітету Миколаївської міської ради № 516 та № 549, якими покладено на позивача обов`язки щодо вжиття організаційних заходів з виготовлення, монтажу та облаштування швидкоспоруджувальних павільйонів «Тимчасове укриття» відповідно до проєктної документації та вимог чинного законодавства, 19.10.2022, за результатом закупівлі через електронно-торгівельний майданчик, ідентифікатор закупівлі UA-2022-10-26-009178-а, між КП ММР «Миколаївелектротранс» (замовник) та ТОВ «Інженерно-будівельна фірма «Елітмайстер» (постачальник), було укладено договір про закупівлю № 328 від 19.10.2022. Предметом зазначеного договору є постачання Замовнику товару «швидкоспоруджувальні павільйони «Тимчасове укриття» (МАФ), що виконані Постачальником на підставі розробленої Технічної документації, в кількості 14 штук на загальну суму 15 338 142,40 грн. з ПДВ.
На виконання умов договору Замовником сплачено аванс за замовлену партію Товару у сумі 15 238 142, 20 грн. В подальшому відповідачем було поставлено товар замовнику на загальну суму 15 338 142, 40 грн. з ПДВ, про що складено відповідну видаткову накладну та акт надання послуг, та в свою чергу позивачем перераховано відповідачу решту коштів за договором у розмірі 100 000, 00 грн.
Позивач зазначає, що за результатами державного фінансового контролю Управлінням Південного офісу Держаудитслужби в Миколаївській області складено акт перевірки № 15-14-13/12 від 14.04.2023, в якому було встановлено порушення ч. 1, 2 ст. 193 ГК України, ч. 1, 2 ст. 629, ст. 901 ЦК України в частині неналежного виконання договорів, а саме включення ТОВ «ІБФ «ЕЛІТМАЙСТЕР»» до акту надання послуг від 28.12.2022 № 1 недостовірних даних щодо їх обсягів та вартості, зайво сплачено ТОВ «БФ «Елітмайстер» коштів в сумі суму 5 834 270, 42 гривень з ПДВ, чим завдано шкоди (збитків) КП MMP «Миколаївелектротранс» на цю ж суму.
Предметом цього спору стягнення безпідставно отриманих коштів у вигляді завищеної вартості поставленого відповідачем товару у розмірі 5 834 270,42 грн., оплату якого було здійснено позивачем у повному обсязі коштом державного бюджету.
Позивач вважає, що набуття відповідачем ТОВ "ІБФ "Елітмайстер", як однією зі сторін господарсько-договірних зобов`язань, бюджетних коштів за рахунок КП ММР «Миколаївелектротранс» не в порядку виконання договірних зобов`язань, а поза передбаченими договором підставами, внаслідок здійснення оплати понад вартість товару, який було поставлено, свідчить про надмірно сплачені позивачем бюджетні кошти у загальному розмірі 5 834 270, 42 грн., а, отже, як наслідок необхідність застосування до виниклих правовідносин положень ст. 1212 ЦК України щодо їх повернення.
Позовні вимоги обґрунтовано приписами ст. 202, 509, 526, 629, 632, 638, 1212 ЦК України, ст. 193 ГК України, п. 7 ч. 1 ст. 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та судовою практикою.
Дослідивши матеріали позовної заяви, суд дійшов висновку про наявність підстав для залишення позовної заяви без руху, виходячи з наступного.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 164 ГПК України до позовної заяви додаються документи, які підтверджують, зокрема, сплату судового збору у встановлених порядку і розмірі, або документи, які підтверджують підстави звільнення від сплати судового збору відповідно до закону.
Відповідно до ч. 1 ст. 3 Закону України Про судовий збір за подання до суду позовної заяви та іншої заяви, передбаченої процесуальним законодавством, справляється судовий збір.
Відповідно до ст. 4 Закону України Про судовий збір судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
За подання до господарського суду позовної заяви майнового характеру встановлено ставку судового збору в розмірі 1,5 відсотка ціни позову, але не менше 1 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб і не більше 350 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
За подання до господарського суду позовної заяви немайнового характеру, яка подана юридичною особою або фізичною особою - підприємцем встановлено ставку судового збору в розмірі - 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Відповідно до абз. 1 ч. 1 ст. 6 Закону України Про судовий збір судовий збір перераховується у безготівковій або готівковій формі, у тому числі з використанням електронного платіжного засобу або за допомогою платіжних пристроїв, в тому числі з використанням платіжних систем через мережу Інтернет у режимі реального часу.
Відповідно до абз. 6 ч. 1 ст. 6 Закону України Про судовий збір за подання позовів, ціна яких визначається в іноземній валюті, судовий збір сплачується у гривнях з урахуванням офіційного курсу гривні до іноземної валюти, встановленого Національним банком України на день сплати.
Відповідно до ч. 3 ст. 4 Закону України "Про судовий збір" при поданні до суду процесуальних документів, передбачених частиною другою цієї статті, в електронній формі - застосовується коефіцієнт 0,8 для пониження відповідного розміру ставки судового збору.
Відповідно до ст. 7 Закону України Про Державний бюджет України на 2025 рік з 1 січня 2025 року прожитковий мінімум для працездатних осіб становить 3 028, 00 грн.
Відповідно до ч. 1 ст. 163 ГПК України ціна позову визначається: 1) у позовах про стягнення грошових коштів - сумою, яка стягується, або сумою, оспорюваною за виконавчим чи іншим документом, за яким стягнення провадиться у безспірному (безакцептному) порядку; 2) у позовах про визнання права власності на майно або його витребування - вартістю майна; 3) у позовах, які складаються з кількох самостійних вимог, - загальною сумою всіх вимог.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 9 Закону України Про судовий збір судовий збір сплачується за місцем розгляду справи та зараховується до спеціального фонду Державного бюджету України.
Суд перед відкриттям (порушенням) провадження у справі, прийняттям до розгляду заяв (скарг) перевіряє зарахування судового збору до спеціального фонду Державного бюджету України.
Судом встановлено, що позивачем пред`явлено вимогу майнового характеру про стягнення коштів в сумі 5 834 270, 42 грн. Отже, судовий збір за розгляд вимоги майнового характеру в спірному випадку становить 70 011, 25 грн. (5 834 270, 42 грн. х 1, 5 % х 0, 8).
Необхідність сплати судового збору є певним обмеженням при зверненні до суду, однак таке обмеження є загальним для всіх суб`єктів, узгоджується зі статтею 129 Конституції України, якою як одну із засад судочинства визначено рівність усіх учасників судового процесу перед законом і судом, і не може бути визнане обмеженням права доступу до суду в розумінні пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (постанова КГС ВС від 04.08.2021 у справі № 904/424/21; постанова КЦС ВС від 05.10.2022 у справі № 204/6085/20).
Як визначено у рішенні Європейського суду з прав людини від 20.05.2010 у справі "Пелевін проти України" (заява № 24402/02), право на доступ до суду не є абсолютним і може підлягати дозволеним за змістом обмеженням, зокрема, щодо умов прийнятності скарг (пункт 27). Такі обмеження дозволяються опосередковано, оскільки право на доступ до суду "за своєю природою потребує регулювання державою, регулювання, що може змінюватися у часі та місці відповідно до потреб і ресурсів суспільства та окремих осіб" (рішення від 28.05.1985 у справі "Ешингдейн проти Сполученого Королівства" (пункт 57).
У рішенні Європейського суду з прав людини від 19.06.2001 у справі "Креуз проти Польщі" (заява №28249/95) зазначено, що вимога сплати зборів цивільними судами у зв`язку з поданням позовів, які вони мають розглянути, не може вважатися обмеженням права доступу до суду, яке є саме по собі таким, що суперечить пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (пункт 60).
Відповідно до частин першої та другої статті 9 Закону України Про судовий збір судовий збір сплачується за місцем розгляду справи та зараховується до спеціального фонду Державного бюджету України. Суд перед відкриттям (порушенням) провадження у справі, прийняттям до розгляду заяв (скарг) перевіряє зарахування судового збору до спеціального фонду Державного бюджету України.
Отже, судовий збір сплачується за місцем розгляду справи, надходження до спеціального фонду Державного бюджету України якого перевіряються судом перед відкриттям (порушенням) провадження у справі, прийняттям до розгляду заяв (скарг). Це означає, що суд зобов`язаний перевірити надходження судового збору до спеціального фонду у межах кожної конкретної справи.
Звертаючись до суду зі скаргою/заявою, скаржник зобов`язаний сплатити судовий збір на загальних підставах та надати до суду документ, який підтверджує сплату судового збору саме у межах цієї справи. Своєю чергою механізм реалізації перевірки зарахування коштів судового збору визначений частиною другою статті 9 Законом України Про судовий збір.
Оскільки законодавством не встановлено певного порядку проставлення на розрахункових документах на переказ коштів відмітки про зарахування судового збору до спеціального фонду Державного бюджету України, то суди, виконуючи наведені вище вимоги закону, повинні перевіряти таке зарахування, використовуючи способи, передбачені процесуальним законодавством, зокрема, в разі необхідності отримувати таку інформацію з Державної казначейської служби України, що забезпечує казначейське обслуговування цього фонду.
Таким чином, обов`язок перевірки факту зарахування судового збору покладається на суд (постанови ВС від 28.04.2022 у справі № 520/10006/21, від 26.07.2023 у справі № 640/3949/22, від 02.05.2024 у справі № 440/9709/23).
Обов`язок перевірити факт зарахування судового збору у конкретній справі покладається на суд (постанова КАС ВС від 26.07.2023 у справі № 640/3949/22).
Судом встановлено, що до матеріалів позовної заяви позивачем подано платіжну інструкцію № 716 від 04.04.2025 на суму 70 011, 25 грн. з призначенням платежу 101 03328468;Судовий збір, за позовом КП ММР «Миколаївелектротранс», Господарський суд Миколаївської області.
Водночас судом встановлено, що сума судового збору згідно вищевказаної платіжної інструкції сплачена по іншій господарській справі № 915/544/25.
Враховуючи вищевикладене, подана платіжна інструкція № 716 від 04.04.2025 не є належним доказом сплати судового збору у даній справі, оскільки сплата судового збору згідно вказаного платіжного доручення здійснена по іншій господарській справі.
Отже, позивачем не подано суду належних доказів на підтвердження сплати судового збору.
Враховуючи вищевикладене, позивачу слід здійснити оплату судового збору за наступними реквізитами:
Платіжні реквізити для перерахування судового збору:
- Отримувач коштів: Миколаїв ГУК/тг м.Миколаїв/22030101;
- Код отримувача (код за ЄДРПОУ): 37992030;
- Банк отримувача: Казначейство України (ел. адм. подат.);
- Код банку отримувача (МФО): 899998;
- Рахунок отримувача: UA588999980313121206083014478;
- Код класифікації доходів бюджету: 22030101;
- Призначення платежу: *;101;
При заповненні платіжного документа у графі Код платника платником судового збору юридичною особою зазначається код ЄДРПОУ, а платником фізичною особою ідентифікаційний код, а при його відсутності, у зв`язку з релігійними переконаннями, зазначаються його паспортні дані.
Відповідно абз. 1, 2 ч. 1 ст. 174 ГПК України суддя, встановивши, що позовну заяву подано без додержання вимог, викладених у статтях 162, 164, 172 цього Кодексу, протягом п`яти днів з дня надходження до суду позовної заяви постановляє ухвалу про залишення позовної заяви без руху.
Суд постановляє ухвалу про залишення позовної заяви без руху також у разі, якщо позовну заяву подано особою, яка відповідно до частини шостої статті 6 цього Кодексу зобов`язана зареєструвати електронний кабінет, але не зареєструвала його.
Відповідно до ч. 2 ст. 174 ГПК України в ухвалі про залишення позовної заяви без руху зазначаються недоліки позовної заяви, спосіб і строк їх усунення, який не може перевищувати десяти днів з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху. Якщо ухвала про залишення позовної заяви без руху постановляється з підстави несплати судового збору у встановленому законом розмірі, суд в такій ухвалі повинен зазначити точну суму судового збору, яку необхідно сплатити (доплатити).
Якщо ухвала про залишення позовної заяви без руху постановляється з підстави, визначеної абзацом другим частини першої цієї статті, суд у такій ухвалі зазначає про обов`язок такої особи зареєструвати електронний кабінет відповідно до статті 6 цього Кодексу.
Враховуючи вищевказані недоліки позовної заяви, суд дійшов висновку про залишення поданої позовної заяви без руху.
Керуючись ст. 6, 42, 162, 164, 172, 174, 232 - 235, 254 Господарського процесуального кодексу України, суд
УХВАЛИВ:
1. Позовну заяву (вх. № 5909/25 від 18.04.2025) Комунального підприємства Миколаївської міської ради «Миколаївелектротранс» до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «Інженерно-будівельна фірма «Елітмайстер» про повернення безпідставно набутих коштів у розмірі 5 834 270, 42 грн. залишити без руху.
2. Встановити позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви протягом 10 днів з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху.
3. Встановити позивачу наступний спосіб усунення недоліків:
- позивачу подати суду докази сплати судового збору в сумі 70 011, 25 грн.
4. Роз`яснити позивачу наслідки усунення недоліків:
якщо позивач усунув недоліки позовної заяви у строк, встановлений судом, вона вважається поданою у день первинного її подання до господарського суду та приймається до розгляду, про що суд постановляє ухвалу в порядку, встановленому статтею 176 цього Кодексу (ч. 3 ст. 174 ГПК України);
якщо позивач не усунув недоліки позовної заяви у строк, встановлений судом, заява вважається неподаною і повертається особі, що звернулася із позовною заявою (ч. 4 ст. 174 ГПК України).
На вебсторінці господарського суду Миколаївської області на офіційному вебпорталі судової влади України в Інтернет за посиланням: http://mk.arbitr.gov.ua/sud5016/ учасники справи можуть отримати інформацію по справі.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та не підлягає оскарженню окремо від рішення суду (ст. 235, 255 ГПК України).
СуддяЕ.М. Олейняш
Суд | Доманівський районний суд Миколаївської області |
Дата ухвалення рішення | 23.04.2025 |
Оприлюднено | 07.05.2025 |
Номер документу | 127075696 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань повернення безпідставно набутого майна (коштів) |
Господарське
Господарський суд Миколаївської області
Олейняш Е. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні