Рішення
від 05.05.2025 по справі 140/1357/25
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 травня 2025 року ЛуцькСправа № 140/1357/25

Волинський окружний адміністративний суд у складі судді Стецика Н.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Фіксінг Сістем до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю Фіксінг Сістем (далі ТОВ Фіксінг Сістем, позивач) звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі ГУ ДПС у Волинській області, відповідач 1), Державної податкової служби України (далі ДПС України, відповідач 2) про визнання протиправними та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 03.10.2024 №11856997/41985328, №11856976/41985328, №11856994/41985328, №11856987/41985328, від 02.10.2024 №11853078/41985328; зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН) подані Товариством з обмеженою відповідальністю Фіксінг Сістем податкові накладні (далі ПН) від 22.09.2023 №119, від 21.09.2023 №117, від 26.09.2023 №140, №139, №161 датою їх фактичного надходження.

Позивач в обґрунтування заявлених позовних вимог зазначає, що у період з вересня по жовтень 2023 року ним були здійснені господарські операції, за результатами яких складено та подано на реєстрацію ПН від 22.09.2023 №119, від 21.09.2023 №117, від 26.09.2023 №140, №139 та №161. Реєстрація зазначених податкових накладних була зупинена на підставі визначення позивача таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податків.

На думку позивача, вимоги податкового органу щодо надання додаткових пояснень та документів були виконані у повному обсязі. Позивач стверджує, що до контролюючого органу були подані договори з контрагентами, первинні документи (видаткові накладні, акти приймання-передачі товарів), платіжні доручення, банківські виписки, що підтверджують реальність господарських операцій. Позивач зазначає, що господарські операції були реальними, оскільки товар був фактично придбаний у національних виробників та постачальників, переміщення товару здійснювалося на складах, що знаходяться за однією адресою, що зумовило відсутність необхідності оформлення товарно-транспортних накладних.

Крім того, позивач вказує, що рішенням податкового органу від 29.07.2024 №63492 його виключено з переліку ризикових платників податків, однак незважаючи на це, відповідачі продовжили блокування податкових накладних, змінюючи правову кваліфікацію підстав зупинення реєстрації без належного обґрунтування. Позивач вважає, що відповідачі не виконали вимоги щодо мотивованості актів індивідуальної дії та порушили принципи об`єктивності та справедливості, закріплені у статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України.

На підставі вищезазначеного просить позов задовольнити.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 12.02.2025 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі; судовий розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у ній матеріалами відповідно до статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України).

У відзиві на позовну заяву представник відповідачів просила відмовити в задоволенні позовних вимог повністю, зазначивши, що рішення про відмову в реєстрації податкових накладних прийняті правомірно, відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України та Порядку №520, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1165 від 11.12.2019. За твердженням представника відповідачів, після зупинення реєстрації податкових накладних платнику податків були надіслані повідомлення, у яких чітко визначено перелік документів, які необхідно було надати для підтвердження реальності здійснених операцій, зокрема договори, розрахункові документи, видаткові накладні, документи про походження товару. Однак, незважаючи на отримання таких повідомлень, позивач не надав вичерпний перелік документів, що унеможливило реєстрацію податкових накладних. Контролюючий орган підкреслює, що факт ненадання запитаних документів надав підстави для прийняття рішень про відмову в реєстрації податкових накладних відповідно до Порядку №520.

У додаткових поясненнях представник відповідачів посилаються на правову позицію Верховного Суду, згідно з якою податковий орган має право вимагати подання додаткових документів у разі недостатності первинних пояснень, і у випадку їх ненадання у встановлений строк прийняти рішення про відмову в реєстрації податкової накладної, яке є правомірним.

Позивач, у свою чергу, у відповіді на відзив та у додаткових поясненнях продовжує наполягати на реальності господарських операцій та відповідності наданих документів встановленим вимогам. Позивач стверджує, що контролюючий орган неправомірно витребував надмірний обсяг документів, не визначаючи чітко, які саме дані необхідні для підтвердження реальності операцій, що, за його переконанням, свідчить про порушення принципів пропорційності та законності адміністративного провадження.

Ухвалою від 29.04.2025 суд витребував у відповідача 1 ГУ ДПС у Волинській області інформацію про отримання переліку копій документів, які додані ТОВ Фіксінг Сістем до повідомлень про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 20.09.2024 №28, від 19.09.2024 №12, від 20.09.2024 №35, від 20.09.2024 №38, від 20.09.2024 №36.

Перевіривши письмовими доказами доводи сторін, викладені у заявах по суті справи, суд встановив такі обставини.

ТОВ Фіксінг Сістем зареєстроване як юридична особа, основним видом діяльності якого є: 46.49 Оптова торгівля іншими товарами господарського призначення.

Позивач, як постачальник, уклав з іншими суб`єктами господарювання (покупцями) ряд договорів про постачання товарів, асортимент (номенклатура) яких визначається у видаткових накладних.

Так, ТОВ Фіксінг Сістем укладено договори постачання: №ФС-0000037 від 02.04.2018 з ПП ПАРТНЕР-ДИСТРИБУЦІЙНА КОМПАНІЯ; №ФС-0000322 від 01.03.2023 з ТОВ ВІТОКС; №ФС-0000360 від 03.07.2023 з ТОВ ПОКРОВСЬКЕ УПРАВЛІННЯ МЕХАНІЗАЦІЇ 2; №ФС-0000325 від 01.03.2023 з ТОВ СОМІК; №ФС-0000313 від 01.02.2023 з фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 .

Відповідно до умов цих договорів покупець оплачує вартість кожної партії товару шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок постачальника або шляхом внесення грошових коштів в касу постачальника. Підстава для оплати товару за цими договорами є видаткова накладна. Покупець зобов`язується оплачувати кожну придбану за цими договорами партію товару шляхом зарахування коштів на поточний рахунок постачальника на умовах 100% передплати загальної вартості узгодженої партії товару.

На виконання договору постачання №ФС-0000037 від 02.04.2018, укладеного з ПП ПАРТНЕР-ДИСТРИБУЦІЙНА КОМПАНІЯ, було поставлено товари відповідно до видаткової накладної №1361 від 21.09.2023 на загальну суму 6576,16 грн (в т. ч. ПДВ у сумі 1096,03 грн). За наслідками поставки товару ТОВ Фіксінг Сістем складено та відправлено на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну від 21.09.2023 №117 на вказану суму.

На виконання договору постачання №ФС-0000322 від 01.03.2023, укладеного з ТОВ ВІТОКС, було поставлено товари відповідно до видаткової накладної №1371 від 22.09.2023 на загальну суму 20142,00 грн (в т. ч. ПДВ у сумі 3357,00 грн). За наслідками поставки товару ТОВ Фіксінг Сістем складено та відправлено на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну від 22.09.2023 №119 на вказану суму.

На виконання договору постачання №ФС-0000360 від 03.07.2023, укладеного з ТОВ ПОКРОВСЬКЕ УПРАВЛІННЯ МЕХАНІЗАЦІЇ 2, було здійснено попередню оплату за товар на загальну суму 118 880,36 грн (в т. ч. ПДВ у сумі 19813,39 грн) відповідно до платіжної інструкції №26/09/2023 від 26.09.2023. За наслідками попередньої оплати за товар ТОВ Фіксінг Сістем складено та відправлено на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну від 26.09.2023 №140 на вказану суму.

На виконання договору постачання №ФС-0000325 від 01.03.2023, укладеного з ТОВ СОМІК, було поставлено товари відповідно до видаткової накладної №1415 від 26.09.2023 на загальну суму 20417,56 грн (в т. ч. ПДВ у сумі 3402,93 грн). За наслідками поставки товару ТОВ Фіксінг Сістем складено та відправлено на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну від 26.09.2023 №139 на вказану суму.

На виконання договору постачання №ФС-0000313 від 01.02.2023, укладеного з фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 , було здійснено попередню оплату за товар на загальну суму 7148,54 грн (в т. ч. ПДВ у сумі 1191,42 грн) відповідно до платіжної інструкції №146 від 26.09.2023. За наслідками попередньої оплати за товар ТОВ Фіксінг Сістем складено та відправлено на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну від 26.09.2023 №161 на вказану суму.

Відповідно до квитанцій від 30.10.2023 №9264878450, від 10.10.2023 №9264884085, №9264865188, №9264862040, №9264846446 реєстрація ПН від 22.09.2023 №119, від 21.09.2023 №117, від 26.09.2023 №140, №139, №161 була зупинена на підставі п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (зі змінами). Як зазначено в цих квитанціях, ПН складені та подані платником податку, який відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

ТОВ Фіксінг Сістем подало до ГУ ДПС у Волинській області повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено від 20.09.2024 №28, від 19.09.2024 №12, від 20.09.2024 №35, від 20.09.2024 №38, від 20.09.2024 №36.

У письмових поясненнях позивач зазначив, що в 2023 році ТОВ Фіксінг Сістем було віднесено до переліку ризикових.

31.05.2024 року на адресу товариства надійшла квитанція №2 від 31.05.2024 з наступним змістом Відсутній актуальний запис в переліку платників, які відповідають критериіям ризикованості. Тобто, ТОВ Фіксінг Сістем не перебуває в переліку ризикових станом на 31.05.2024.

ТОВ Фіксінг Сістем було зареєстровано у 2018 року у відповідності до чинного законодавства України.

Для здійснення господарської діяльності ТОВ Фіксінг Сістем орендує офісне приміщення за адресою: 43006. Волинська обл., м. Луцьк, вул. Мирослава Скорика. 14, перший поверх 7.

В штаті товариства працевлаштовано 4 працівника, які дають можливість здійснювати господарську діяльність у повному обсязі.

Між ТОВ Фіксінг Сістем та ФОП ОСОБА_2 було укладено договір №ГР-03 від 03.01.2022 на надання послуг складського господарства, відповідно до якого ФОП надає послуги за адресою: м. Харків, вул. Беркоса, 86-А, а саме: прийом товару від постачальників; розміщення товару на зберігання; комплектація замовлень клієнтів; упаковка замовлень, згідно з інструкцією Поклажодавця; відправка замовлень чи відпуск товару самовивозом.

ФОП ОСОБА_3 має складські приміщення за адресою: вул. Беркоса. 86-А, площею 9244,2 кв. м., то дає можливість в загальному об`ємі розмішувати товар товариства для його подальшої реалізації. У ФОП ОСОБА_3 працевлаштовано 4 комірника, два водія, які мають можливість виконувати умови договору №ГР-03 від 03.01.2022.

З 01.05.2024 року послуги зберігання товарів ТОВ Фіксінг Сістем виконує ФОП ОСОБА_4 , в рамках договору ФС-0000423 від 01.05.2024.

На балансі ТОВ перебуває автомобіль вантажний Ford Transit 208S.

Після встановлення відсутності підстав для відповідності товариства критеріям ризикованості, залишились ряд податкових накладних, які до цих пір ще не зареєстровано, з підстави - «ПН складена та подана платником податку, якай відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку (додаток 1 Порядку)». Однак тепер цієї підстави немає, тому позивач звернувся з проханням про реєстрацію ПН.

Додатково повідомив про придбання товару від українських постачальників. В 2023 - 2024 роках ТОВ Фіксінг Сістем придбавало товар у контрагентів ТОВ Лайтком Продакшн, ТОВ Спейр Пате, ТОВ Власта-2018, ТОВ Алєкс-Авто. ТОВ Компанія Крон, ТОВ Ронос - Інструмент, ФОП ОСОБА_5 , ФОП ОСОБА_6 . Доставка товару здійснювалась від постачальників, склади яких територіально перебувають на одному складі, разом зі складом ТОВ Фіксінг Сістем. Склади постачальників ТОВ Фіксінг Сістем знаходяться на території Мегасклад за адресою: м. Харків, вул. Беркоса. 86-А, тому переміщення здійснювалось за допомогою вантажоукладача, рокли між складами за однією адресою, тому транспорт для перевезення не був потрібен, ТТН не складались. Товар передавався за актами прийому-передачі.

Договорами з покупцями передбачено, що покупець власним транспортом забирає товар у продавця (самовивезення), вантаж доставляється покупцем для себе і договір перевезення вантажів не укладається. Тому на підставі Постанови №207 і Правил №363 випливає, що при таких перевезеннях ТТН не потрібна.

Позивач відповідно до цих пояснень додав ряд копій документів на підтвердження підстав для реєстрації спірних ПН в ЄРПН.

Так, з метою реєстрації ПН від 21.09.2023 №117 в ЄРПН позивач додав до повідомлення від 19.09.2024 №12 копії наступних документів: оборотно-сальдову відомість по рахунку 361 за вересень 2023 року; акт надання послуг №472 від 30.09.2023; оборотно-сальдову відомість по рахунку 281 за 01.09.2023-21.09.2023; видаткову накладну №1361 від 21.09.2023; договір №ГР-03 на надання послуг складського господарства від 03.01.2022; додаткову угоду від 01.03.2022 до цього договору; ПН від 21.09.2023 №117; скрін-шот з Google Maps з відображенням місцезнаходження Мегаскладу; повідомлення форми №20-ОПП про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність від 20.12.2023; квитанцію №2 від 20.12.2023; повідомлення форми №20-ОПП про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність від 04.11.2020; квитанцію про отримання цього повідомлення; наказ від 01.07.2024 №01/07/24, яким затверджено штатний розпис та введення його в дію з 02.07.2024; штатний розпис від 01.07.2024; штатний лист на 02.07.2024; акт звірки з ФОП ОСОБА_3 станом на 10.05.2024.

З метою реєстрації ПН від 22.09.2023 №119 в ЄРПН позивач додав до повідомлення від 20.09.2024 №28 копії наступних документів: повідомлення форми №20-ОПП про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність від 20.12.2023; квитанцію №2 від 20.12.2023; повідомлення форми №20-ОПП про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність від 04.11.2020; квитанцію про отримання цього повідомлення; акт надання послуг №472 від 30.09.2023; наказ від 01.07.2024 №01/07/24, яким затверджено штатний розпис та введеного його в дію з 02.07.2024; штатний розпис від 01.07.2024; штатний лист на 02.07.2024; акт звірки з ФОП ОСОБА_3 станом на 10.05.2024; договір №ГР-03 про надання послуг складського господарства від 02.01.2021; видаткову накладну №1371 від 22.09.2023; скрін-шот з Google Maps з відображенням місцезнаходження Мегаскладу.

З метою реєстрації ПН від 26.09.2023 №139 в ЄРПН позивач додав до повідомлення від 20.09.2024 №38 копії наступних документів: договір №ГР-03 про надання послуг складського господарства від 02.01.2021; видаткову накладну №1415 від 26.09.2023; акт надання послуг №472 від 30.09.2023; наказ від 01.07.2024 №01/07/24, яким затверджено штатний розпис та введення його в дію з 02.07.2024; штатний розпис від 01.07.2024; штатний лист на 02.07.2024; повідомлення форми №20-ОПП про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність від 20.12.2023; квитанцію №2 від 20.12.2023; повідомлення форми №20-ОПП про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність від 04.11.2020; квитанцію про отримання цього повідомлення; оборотно-сальдову відомість по рахунку 281 за 01.01.2023-20.09.2024; акт звірки з ФОП ОСОБА_3 станом на 10.05.2024; оборотно-сальдову відомість по рахунку 361 за 01.01.2023-20.09.2024; скрін-шот з Google Maps з відображенням місцезнаходження Мегаскладу.

З метою реєстрації ПН від 26.09.2023 №140 в ЄРПН позивач додав до повідомлення від 20.09.2024 №35 копії наступних документів: договір №ГР-03 про надання послуг складського господарства від 02.01.2021; видаткову накладну №1417 від 27.09.2023; оборотно-сальдову відомість по рахунку 281 за 01.01.2023-20.09.2024; акт надання послуг №472 від 30.09.2023; повідомлення форми №20-ОПП про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність від 20.12.2023; квитанцію №2 від 20.12.2023; повідомлення форми №20-ОПП про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність від 04.11.2020; квитанцію про отримання цього повідомлення; оборотно-сальдову відомість по рахунку 361 за 01.01.2023-20.09.2024; наказ від 01.07.2024 №01/07/24, яким затверджено штатний розпис та введення його в дію з 02.07.2024; штатний розпис від 01.07.2024; штатний лист на 02.07.2024; скрін-шот з Google Maps з відображенням місцезнаходження Мегаскладу; акт звірки з ФОП ОСОБА_3 станом на 10.05.2024.

З метою реєстрації ПН від 26.09.2023 №161 в ЄРПН позивач додав до повідомлення від 20.09.2024 №36 копії наступних документів: акт звірки з ФОП ОСОБА_3 станом на 10.05.2024; видаткову накладну №1524 від 29.09.2023; акт надання послуг №472 від 30.09.2023; оборотно-сальдову відомість по рахунку 361 за 01.01.2023-20.09.2024; наказ від 01.07.2024 №01/07/24, яким затверджено штатний розпис та введення його в дію з 02.07.2024; штатний розпис від 01.07.2024; штатний лист на 02.07.2024; договір №ГР-03 про надання послуг складського господарства від 02.01.2021; повідомлення форми №20-ОПП про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність від 20.12.2023; квитанцію №2 від 20.12.2023; повідомлення форми №20-ОПП про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність від 04.11.2020; квитанцію про отримання цього повідомлення; оборотно-сальдову відомість по рахунку 281 за 01.01.2023-20.09.2024; скрін-шот з Google Maps з відображенням місцезнаходження Мегаскладу.

За результатами розгляду наданих документів контролюючим органом направлено повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 24.09.2024 №11810388/41985328, від 25.09.2024 №11822312/41985328, №11822373/41985328, №11822332/41985328, №11822317/41985328, відповідно до якого запропоновано надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них, первинних документів щодо постачання/придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунків-фактури / інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, первинних документів щодо постачання, придбання товарів, транспортування продукції, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків, інших документів, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Крім того, у повідомленні зазначена додаткова інформація: надати договір, розрахункові документи (банківські виписки, платіжні доручення), що підтверджують здійснення оплати по операції з реалізації товару в адресу покупця; надати підтверджуючі документи щодо походження товару (договір, видаткові накладні, товаросупровідні документи, розрахункові документи тощо).

Позивач не скористався своїм правом щодо надання додаткових пояснень та копій документів, вважаючи, що ним подано достатній пакет документів під час подання повідомлень від 20.09.2024 №28, від 19.09.2024 №12, від 20.09.2024 №35, від 20.09.2024 №38, від 20.09.2024 №36.

Рішеннями комісії ГУ ДПС у Волинській області від 03.10.2024 №11856997/41985328, №11856976/41985328, №11856994/41985328, №11856987/41985328, від 02.10.2024 №11853078/41985328 відмовлено у реєстрації спірних ПН у зв`язку із ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.

Не погоджуючись із рішеннями комісії ГУ ДПС у Волинській області, позивач звернувся до суду із цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склалися між сторонами, суд зазначає наступне.

При вирішенні спору суд застосовує такі нормативно-правові акти.

Відповідно до абзацу першого пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (пункт 201.7 статті 201 ПК України).

За правилами абзаців першого, п`ятого пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин. Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку (абзаци десятий, дванадцятий пункту 201.10 статті 201 ПК України).

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Згідно із пунктом 1 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (далі - Порядок №1165, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Пунктом 7 Порядку №1165 визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

За приписами пунктів 10, 11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. № 520.

Відповідно до пункту 25 Порядку №1165 комісія центрального рівня приймає рішення про неврахування таблиці даних платника податку, розглядає скарги на рішення комісій регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, скарги на рішення комісій регіонального рівня про неврахування таблиці даних платника податку та скарги на рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (далі - скарга). Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Додатком 1 до Порядку № 1165 визначені критерії ризиковості платника податку на додану вартість, у пункті 8 яких вказано: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

У спірних правовідносинах зі змісту квитанцій від 30.10.2023 №9264878450, від 10.10.2023 №9264884085, №9264865188, №9264862040, №9264846446 про зупинення реєстрації спірних ПН встановлено, що реєстрацію ПН від 22.09.2023 №119, від 21.09.2023 №117, від 26.09.2023 №140, №139, №161 зупинено з такої підстави: ПН складена та подана платником податку, який відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Суд зауважує, що на час складання спірних податкових накладних та подання їх на реєстрацію в ЄРПН позивач ТОВ Фіксінг Сістем відповідав пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Лише в подальшому рішенням комісії ГУ ДПС у Волинській області від 29.07.2024 №63492 прийнято рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Однак прийняття такого рішення не позбавляє обов`язку платника податку надати контролюючому органу копії документів, необхідних для підтвердження підстав для реєстрації спірних податкових накладних, реєстрація яких була зупинена.

Відтак, на час складання та подання податкових накладних від 22.09.2023 №119, від 21.09.2023 №117, від 26.09.2023 №140, №139, №161 на реєстрацію в ЄРПН у контролюючого органу були наявні підстави для зупинення реєстрації спірних податкових накладних, оскільки на такий час позивач відповідав пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Разом з тим, суд зазначає, що надіслані позивачу квитанції містили пропозицію щодо надання пояснень та копій документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

Сформована у такий спосіб пропозиція щодо надання документів є загальною та формальною, вона за своїм змістом дублює припис підпункту 3 пункту 11 Порядку №1165. Така пропозиція щодо надання документів не є конкретизованою, що може свідчити про наявність у платника податків вільного розсуду щодо переліку документів, які слід надати. Разом з тим, платник податків зобов`язаний на підтвердження підстав для реєстрації податкової накладної в ЄРПН за результатами здійснення господарської операції подати податковому органу документи, що безпосередньо підтверджують подію, за наслідками якої складено податкову накладну.

Так, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг, відповідно до положень пункту 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.

Підставою для складання ПН від 21.09.2023 №117, від 22.09.2023 №119, від 26.09.2023 №139 та першою подією є дата складання видаткових накладних, тобто дата відвантаження товарів.

В той час підставою для складання ПН від 26.09.2023 №140, №161 та першою подією є дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню.

Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216, далі - Порядок №520, зі змінами, чинними з 30.09.2023).

Відповідно до пункту 2 Порядку №520 рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, приймають комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

За правилами пункту 4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №520 встановлено, що платник податку, який склав податкову накладну / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації таких податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може подати такі документи: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.

Згідно із пунктом 6 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Суд зауважує, що пункт 5 Порядку №520 визначає перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, який не є вичерпним та не передбачає необхідності надання платником податку усіх документів згідно з таким переліком. Наданню підлягають лише ті документи, які безпосередньо стосуються предмета господарської операції, за якою оформлено податкову накладну, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.

Як встановлено пунктом 9 Порядку №520, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку: або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України Про електронні документи та електронний документообіг та Про електронні довірчі послуги за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку; або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України Про електронні документи та електронний документообіг та Про електронні довірчі послуги за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування; або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України Про електронні документи та електронний документообіг та Про електронні довірчі послуги за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України Про електронні документи та електронний документообіг та Про електронні довірчі послуги.

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України Про електронні документи та електронний документообіг та Про електронні довірчі послуги за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України Про електронні документи та електронний документообіг та Про електронні довірчі послуги за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Згідно з пунктом 10 Порядку №520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Верховний Суд у постанові від 31.03.2025 у справі №140/20330/23 зазначив, що з аналізу наведених вище норм (з урахуванням внесених до них змін) слідує, що з метою вирішення питання про наявність/відсутність підстав для реєстрації ПН/РК в ЄРПН з 08.03.2023 було встановлено наступний алгоритм взаємодії платника податків та контролюючого органу.

За наслідками отримання квитанції про зупинення реєстрації ПН в ЄРПН пункт 4 Порядку № 520 надає право платнику податків подати на розгляд комісії регіонального рівня письмові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у такій ПН/РК. Загальний перелік таких документів визначений пунктом 5 Порядку № 520.

Якщо платник податків скористався правом подання письмових пояснень та копій документів, то за результатами розгляду останніх комісія регіонального рівня приймає одне із трьох наступних рішень:

1) рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН - якщо надані платником податків документи та письмові пояснення підтверджують інформацію, зазначену у ПН/РК;

2) про направлення Повідомлення - якщо наданих платником податків документів та письмових пояснень недостатньо для підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК. При цьому зміст форми указаного Повідомлення (Додаток 2 до Порядку № 520) свідчить, що у ньому мають бути вказані конкретні документи, які пропонується надати платнику податків;

3) рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН - якщо платник податків надав письмові пояснення та достатній обсяг документів, передбачених пунктом 5 Порядку № 520, але вони не відповідають вимогам законодавства, внаслідок чого не можуть вважатися такими, що підтверджують інформацію, зазначену в ПН/РК.

У випадку направлення платнику податків Повідомлення, такий платник має право подати контролюючому органу додаткові пояснення та копії документів, зазначені у Повідомленні, за результатами розгляду яких комісія регіонального рівня приймає одне з рішень: 1) про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН; 2) про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН. Реалізація такого права має бути здійснена протягом п`яти робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення. Неподання платником податків додаткових пояснень та копій документів, зазначених у Повідомленні, або їх неповне подання протягом означеного строку має наслідком прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН.

При цьому із змісту пункту 10 Порядку № 520 та форми Рішення (Додаток 1 до Порядку №520) слідує, що комісія регіонального рівня у випадку, якщо подані платником податків пояснення/додаткові пояснення та копії документів не підтверджують інформацію, зазначену у ПН/РК, проставляє відмітку у графі надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.

У випадку ж ненадання платником податків у встановлені строки додаткових пояснень і копій документів, встановлених абзацом шостим пункту 9 Порядку №520, комісія регіонального рівня проставляє відмітку у графі ненадання / часткове надання додаткових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

Верховний Суд у постанові від 24.03.2025 у справі №140/32696/23 сформував висновок, якщо за результатами розгляду письмових пояснень та копій документів, наданих платником податків внаслідок отримання квитанції про зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, комісія регіонального рівня дійде висновку, що таких пояснень і документів недостатньо для підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, вона направляє платнику податків повідомлення, в якому зазначає конкретний перелік документів та інформації, які слід надати. Протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання повідомлення, платник податків може скористатися правом на подання додаткових пояснень та копій документів згідно із змістом Повідомлення. Якщо платник податків не скористався таким правом, то комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН в ЄРПН. У вказаній постанові також зазначено, що законодавець передбачив, що у разі недостатності пояснень та документів, наданих за наслідками отримання квитанцій про зупинення, податковий орган саме у повідомленні про надання додаткових документів повинен конкретизувати той перелік документів та інформації, яку додатково слід надати платнику податків.

Як вбачається із оскаржуваних рішень комісії ГУ ДПС у Волинській області від 03.10.2024 №11856997/41985328, №11856976/41985328, №11856994/41985328, №11856987/41985328, від 02.10.2024 №11853078/41985328, у реєстрації ПН від 22.09.2023 №119, від 21.09.2023 №117, від 26.09.2023 №140, №139, №161 відмовлено у зв`язку із ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН, платником податку.

При цьому, зі змісту витягів з протоколів засідання комісії №1 ГУ ДПС у Волинській області від 02.10.2024 №198, від 03.10.2024 №199 слідує, що причиною прийняття комісією оскаржуваних рішень про відмову у реєстрації ПН від 22.09.2023 №119, від 21.09.2023 №117, від 26.09.2023 №140, №139, №161 стало неотримання ГУ ДПС у Волинській області від платника податку протягом 5 робочих днів після направлення повідомлення додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання про прийняття рішення про реєстрацію в ЄРПН спірних податкових накладних.

Так, судом встановлено, що попередньо комісія ГУ ДПС у Волинській області надіслала позивачу повідомлення від 24.09.2024 №11810388/41985328, від 25.09.2024 №11822312/41985328, №11822373/41985328, №11822332/41985328, №11822317/41985328 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН, в яких зазначалось про необхідність надання копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них, первинних документів щодо постачання/придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунків-фактури / інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, первинних документів щодо постачання, придбання товарів, транспортування продукції, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків, інших документів, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Крім того, у повідомленнях зазначена додаткова інформація: надати договір, розрахункові документи (банківські виписки, платіжні доручення), що підтверджують здійснення оплати по операції з реалізації товару в адресу покупця; надати підтверджуючі документи щодо походження товару (договір, видаткові накладні, товаросупровідні документи, розрахункові документи тощо).

Отже, з установлених у цій справі обставин у взаємозв`язку з наведеними вище висновками щодо застосування Порядку №520 слідує, що комісія, проаналізувавши надані позивачем пояснення і документи, але не знайшовши підстав для прийняття рішення про реєстрацію відповідної ПН в ЄРПН, забезпечила позивачу право на подання додаткових пояснень та документів щодо ПН, реєстрацію якої було зупинено. Зміст повідомлення свідчить, що шляхом проставлення відмітки у відповідних графах та заповнення графи додаткова інформація податковий орган повідомив позивача про те, яких саме документів йому не вистачає для остаточного вирішення питання про реєстрацію/відмову в реєстрації спірних ПН, при цьому вимога про надання договорів, розрахункових документів (банківських виписок, платіжних доручень) стосувалась не лише щодо придбання позивачем товару, а й щодо постачання ним такого товару контрагенту, за господарськими операціями, за наслідками яких було складено спірні ПН. Також платнику податку зазначено подати, крім вищезазначеного, документи щодо походження товару (видаткові накладні, товаросупровідні документи тощо).

У вищенаведених повідомленнях податкового органу позивача попереджено про наслідки ненадання додаткових пояснень і копій документів протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання повідомлення.

Суд зауважує, що позивач не скористався своїм правом щодо надання додаткових пояснень та копій документів, вважаючи, що ним подано достатній пакет документів для реєстрації спірних податкових накладних, однак жодних копій договорів на підтвердження підстав придбання та поставки товарів платником податку не було надано комісії податкового органу регіонального рівня. Також не було надано копій розрахункових документів (банківських виписок, платіжних доручень) на підтвердження оплати по операціях з реалізації та придбання товару та копій видаткових накладних, інших товаросупровідних документів на підтвердження походження товару.

Отже, фактичною причиною відмови у реєстрації ПН від 22.09.2023 №119, від 21.09.2023 №117, від 26.09.2023 №140, №139, №161 в ЄРПН є ненадання платником податку копій документів, зазначених у графі додаткова інформація повідомлень податкового органу від 24.09.2024 №11810388/41985328, від 25.09.2024 №11822312/41985328, №11822373/41985328, №11822332/41985328, №11822317/41985328.

Відтак, з огляду на положення пунктів 9 та 10 Порядку №520 у контролюючого органу були підстави для прийняття рішень про відмову у реєстрації спірних ПН.

Суд відхиляє доводи позивача про те, що у квитанціях від 30.10.2023 №9264878450, від 10.10.2023 №9264884085, №9264865188, №9264862040, №9264846446 не конкретизовано належним чином документи, які слід було надати для підтвердження інформації, зазначеної у спірних ПН, позаяк законодавець передбачив, що у разі недостатності пояснень та документів, наданих за наслідками отримання квитанцій, податковий орган саме у повідомленні повинен конкретизувати той перелік документів та інформації, яку додатково слід надати платнику податків. У спірному випадку у повідомленнях від 24.09.2024 №11810388/41985328, від 25.09.2024 №11822312/41985328, №11822373/41985328, №11822332/41985328, №11822317/41985328 чітко вказано, які саме документи слід було надати для вирішення питання про реєстрацію/відмову в реєстрації спірних ПН.

При цьому, при вирішенні даного спору суд також враховує, що згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

У даному випадку ПН від 21.09.2023 №117, від 22.09.2023 №119, від 26.09.2023№139 були складені позивачем у зв`язку із підписанням видаткових накладних, а ПН від 26.09.2023 №140, №161 внаслідок зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню.

Отже, для реєстрації спірних ПН позивач мав підтвердити подію, яка зумовила видачу ним ПН саме цією датою, тобто в одних випадках надати документи, що підтверджують факт відвантаження товару (видаткові накладні), а в інших документи, що підтверджують факт оплати товару (розрахункові документи - банківські виписки, платіжні доручення). Однак в обох випадках платник податку зобов`язаний також надати копії договорів, за наслідками виконання яких складені податкові накладні. Суд констатує, що в обох випадках платник податку не надав податковому органу копій договорів, за наслідками виконання яких складені спірні податкові накладні.

Разом з тим, позивач надав суду інший пакет документів, ніж той, який було подано до ГУ ДПС у Волинській області та за результатами розгляду яких було прийнято оскаржувані рішення.

Тобто, долучений позивачем до матеріалів справи пакет документів є більш розширеним та не відповідає переліку документів, що досліджувався комісією ГУ ДПС у Волинській області при прийнятті оскаржуваних рішень.

При цьому, предметом доказування при вирішенні вимог про зобов`язання контролюючого органу зареєструвати податкову накладну мають бути встановлені обставини достатності документів для її реєстрації. Тобто позивач має довести, що ним було подано податковому органу вичерпний перелік документів, достатніх для реєстрації податкової накладної.

Таким чином, при дослідженні правомірності рішень про відмову в реєстрації податкових накладних підлягають врахуванню лише ті документи, що подавались платником податків безпосередньо суб`єкту владних повноважень, який приймав відповідні рішення.

В той же час, обсяг поданих контролюючому органу документів та їх зміст не дозволяв однозначно з`ясувати фактичні обставини господарських операцій, за наслідками яких складені спірні ПН, а на пропозицію надати інші підтверджуючі документи таких документів позивач не надав, тому у комісії ГУ ДПС у Волинській області були фактичні та правові підстави для відмови у реєстрації ПН від 22.09.2023 №119, від 21.09.2023 №117, від 26.09.2023 №140, №139, №161.

Відповідно до вимог частин першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

За наведених обставин суд дійшов висновку, що рішеннями комісії ГУ ДПС у Волинській області від 03.10.2024 №11856997/41985328, №11856976/41985328, №11856994/41985328, №11856987/41985328, від 02.10.2024 №11853078/41985328 правомірно відмовлено у реєстрації спірних податкових накладних. Відтак, відсутні підстави для задоволення взаємопов`язаних позовних вимог про визнання протиправними і скасування рішень від 03.10.2024 №11856997/41985328, №11856976/41985328, №11856994/41985328, №11856987/41985328, від 02.10.2024 №11853078/41985328 та зобов`язання зареєструвати ПН від 22.09.2023 №119, від 21.09.2023 №117, від 26.09.2023 №140, №139, №161 в ЄРПН.

Зважаючи на те, що суд відмовляє у задоволенні позову, підстави для відшкодування позивачу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 243 - 246, 262 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю Фіксінг Сістем (43006, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Мирослава Скорика, будинок 14; ідентифікаційний код 41985328).

Відповідач 1: Головне управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська область, місто Луцьк, Київський майдан, будинок 4; ідентифікаційний код ВП 44106679).

Відповідач 2: Державна податкова служба України (04053, місто Київ, Львівська площа, будинок 8; ідентифікаційний код 43005393).

Суддя Н. В. Стецик

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.05.2025
Оприлюднено07.05.2025
Номер документу127087933
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —140/1357/25

Ухвала від 22.05.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Рішення від 05.05.2025

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Стецик Назар Васильович

Ухвала від 29.04.2025

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Стецик Назар Васильович

Ухвала від 12.02.2025

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Стецик Назар Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні