Господарський суд тернопільської області
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ
46025, м.Тернопіль, вул.Кн.Острозького, 14а, тел.:0352520573, e-mail: inbox@te.arbitr.gov.ua
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
29 квітня 2025 року м.Тернопіль Справа № 921/138/25 Господарський суд Тернопільської області
у складі судді Андрусик Н.О.
за участі секретаря судового засідання Дідура А.М.
розглянув у відкритому судовому засіданні справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "РЕНАМАКС", село Велика Омеляна Рівненського району Рівненської області
до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "АДЕМН", місто Тернопіль
про стягнення 56 816грн 00коп.
за участю представників:
позивача: не з`явився;
відповідача: не з`явився.
Зміст позовних вимог.
Товариство з обмеженою відповідальністю "РЕНАМАКС", с. Велика Омеляна Рівненського району Рівненської області звернулося 13.03.2025 через підсистему "Електронний суд" ЄСІКС до Господарського суду Тернопільської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "АДЕМН", м. Тернопіль, про стягнення 35 510грн боргу та 21 306грн штрафу, посилаючись на неналежне виконання відповідачем зобов`язань за договором про надання послуг №593/2/2024 від 16.02.2024 в частині здійснення повної та своєчасної оплати послуг з технічного обслуговування та ремонту транспортних засобів.
Заперечення відповідача.
Відповідач своїм процесуальним правом на подання відзиву на позов не скористався і в судові засідання жодного разу не з`явився; заперечень щодо розгляду справи в порядку спрощеного позовного провадження у встановлений строк, не заявив. Про пред`явлення цього позову відповідачу відомо, адже Товариство з обмеженою відповідальністю "АДЕМН" має зареєстрований електронний кабінет в підсистемі "Електронний суд" ЄСІКС (відповідь №8160204 від 18.03.2025, сформована на запит засобами підсистеми ЄСІКС "Електронний суд" знаходиться в матеріалах справи), а відтак, усі процесуальні документи, що стосуються даного спору, доставлялися товариству в електронній формі згідно положень ч.11 ст.242 ГПК України.
Процесуальні дії суду у справі.
Відповідно до Протоколу розподілу судової справи між суддями від 13.03.2025 позовну заяву розподілено на розгляд судді Андрусик Н.О.
Ухвалою суду від 18.03.2025 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін з призначенням судового засідання на 15.04.2025, яке у призначений час не відбулося у зв`язку із замінуванням будівлі Господарського суду Тернопільської області, що підтверджується актом щодо зупинки роботи суду (знаходиться в матеріалах справи). При цьому, після здійснення перевірки приміщення суду на предмет наявності небезпечних вибухових пристроїв, судом продовжено розгляд призначених справ, однак представник позивача запрошення на відеоконференцію для участі в судовому засіданні не прийняв, що унеможливило провести розгляд справи. А тому судове засідання у справі відкладено на 29.04.2025.
Позивач в судове засідання не з`явився.
Відповідач в судове засідання не з`явився; про причини неявки суду не повідомив; про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином, про що свідчать наявні у справі довідки про доставку судової кореспонденції в електронній формі до електронного кабінету товариства, зареєстрованого в підсистемі "Електронний суд" ЄСІТС; жодних клопотань не заявив.
Оскільки неявка учасників справи, належним чином повідомлених про судове засідання, не є перешкодою для розгляду справи, суд, вважає за можливе розглянути спір у даному судовому засіданні.
З огляду на відсутність у справі відзиву на позов, достатність поданих доказів, враховуючи, що справа розглядається судом в порядку спрощеного позовного провадження, суд вважає за можливе здійснити її розгляд по суті в даному судовому засіданні за правилами ч.9 ст.165 ГПК України за наявними у ній матеріалами.
Фактичні обставини справи, встановлені судом на підставі наявних у справі доказів та зміст спірних правовідносин.
Між Товариством з обмеженою відповідальністю "АДЕМН" як Замовником та Товариством з обмеженою відповідальністю "РЕНАМАКС" як Виконавцем укладено договір на технічне обслуговування та ремонт ТЗ №593/2/2024 від 16.02.2024 (надалі - договір), відповідно до умов якого згідно замовлень на ремонт Замовника Виконавець зобов`язався надавати комплекс робіт/послуг з технічного обслуговування та ремонту транспортних засобів Замовника з встановленням (заміною) запчастин і використанням супутніх деталей, необхідних при проведенні робіт, а також поставку запасних частин, шиномонтажні послуги/роботи, що включають у себе монтаж/демонтаж коліс, розсортування і забовтування коліс, балансування коліс, клеєння покришок, ремонт шин та камер, рихтування дисків, аргонне зварювання, сезонну заміну шин/коліс, послуги з відновлення протектора, поставку шин та коліс, а Замовник зобов`язався оплатити Виконавцеві надані послуги/роботи з ремонту (п. 1.1 договору).
Згідно з пунктом 1.2 договору, для виконання робіт/послуг Виконавець має право використовувати запасні частини та матеріали, вартість яких не включається до вартості виконаних робіт, а зазначається окремо в акті виконаних робіт; право власності на використані запчастини, деталі та матеріали переходить до Замовника після підписання сторонами актів виконаних робіт.
У п.1.4 договору визначено адреси станцій з технічного обслуговування, які проводять ремонт та технічне обслуговування транспортних засобів Замовника.
Послуги/роботи надаються Замовнику за умови пред`явлення ним: документа, що посвідчує особу Замовника (для фізичних осіб - паспорт, посвідчення); оригіналу свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу; документа, що підтверджує право Замовника на користування транспортним засобом, якщо він не є його власником (п.1.6 договору).
Договір є змішаним, містить елементи різних договорів, а саме договору виконання робіт (підряду) та договору поставки (п.1.7 договору);
У відповідності до п.1.8 договору при виконанні робіт Виконавець може поставити запасні частини, супутні товари для автотранспорту, автомобільні шини (нові та відновлені) та інше окремими партіями у власність Замовнику, а Замовник зобов`язується прийняти та оплатити товар за цінами, в асортименті (за номенклатурою) в кількості та на умовах, які передбачені договором, а безпосередня кількість, асортимент і ціна товару, що підлягає поставці у межах партії визначається сторонами додатково і вказується у накладних чи інших документах, які підписуються сторонами (п. 1.9 договору).
Згідно з п.1.5, 2.2 договору, роботи виконуються відповідно до замовлення-наряду, яке подається Виконавцю у письмовій формі, у тому числі з використанням сучасних засобів зв`язку (електронна пошта, факс тощо) у строк, що погоджується сторонами у кожному окремому випадку.
Форма замовлення-наряду встановлюється Виконавцем та зразок надається Замовнику; у замовленні-наряді вказується: власник транспортного засобу, марка транспортного засобу, рік виписку, дата оформлення, види робіт, які потрібно виконати, найменування запасних частин, які необхідні для ремонту, підпис уповноваженої особи Замовника; замовлення-наряд є підставою для складання рахунків та їх оплати (п.2.3 договору). Орієнтовна вартість робіт/послуг, запасних частин та матеріалів сторонами попередньо вказується в наряд-замовленні; остаточна вартість вказується в акті виконання робіт, який складається Виконавцем після проведення ремонту та технічного обслуговування і підписується представниками обох сторін (п. 2.4 договору).
Також виконавець має право виконувати роботи, що попередньо не передбачені замовленням-нарядом, але необхідні для безпечного використання автомобіля Замовником, і вартість яких не перевищує початкову визначену у замовленні-наряді суму більше, ніж на 15%; в іншому випадку Виконавець зобов`язаний попередньо узгодити із Замовником виконання таких робіт, замовлення запасних частин та матеріалів (п. 2.6 договору).
Відповідно до п.2.11 договору після виконання технічного обслуговування та/або ремонту сторони підписують акт виконаних робіт і тоді автомобіль видається особі, уповноваженій Замовником на отримання автомобіля; підставою для видачі автомобіля є підписаний акт виконаних робіт і довіреність на представника; уповноважений на отримання автомобіля з ремонту представник Замовника зобов`язаний також прийняти виконані Виконавцем роботи з ремонту та технічного обслуговування згідно замовлення.
У випадку необґрунтованої відмови Замовника чи його представника від підписання акту виконаних робіт Виконавець має повне і беззаперечне право не передавати Замовнику та притримати транспортний засіб з підстав, які передбачені статтями 594-597 та 856 Цивільного кодексу України, до повного та належного виконання Замовником своїх зобов`язань; при не підписанні Замовником акту виконаних робіт у ньому робиться відповідна відмітка і такий акт вважається погодженим Замовником у разі, якщо він був надісланий Замовнику за його місцем знаходження, вказаним у договорі, а останній протягом семи календарних днів з дня отримання не підписав та/або не надіслав заперечення чи мотивовану відмову від підписання (п.2.12 договору).
Замовник зобов`язаний: вчасно та у повному обсязі здійснити розрахунок згідно виписаних рахунків (пункт 3.2.1 договору); прийняти виконані роботи, а також забезпечити вивезення автомобілів з території Виконавця не пізніше трьох календарних днів з дня закінчення робіт (пункт 3.2.2 договору).
Виконавець має право не передавати Замовнику та притримати транспортний засіб при відмові Замовника від підписання акту виконаних робіт (пункт 3.3.5 договору).
Виконавець зобов`язаний забезпечити своєчасне і якісне виконання робіт з ремонту та технічного обслуговування автомобілів Замовника у відповідності з технологією, а також забезпечити ремонт та технічне обслуговування автомобілів необхідною кількістю запасних частин, матеріалів, тощо, за умови їх наявності на складі Виконавця (пункти 3.1.1 та 3.1.2 договору).
Вартість робіт по технічному обслуговуванню та ремонту транспортного засобу складається з цін агрегатів, запасних частин, комплектуючих та витратних матеріалів, що діють на дату складання акту виконаних робіт, а також вартості кожного виду робіт та послуг у відповідності до розцінок Виконавця. ціна товару, який підлягає поставці згідно договору погоджується сторонами і вказується в рахунку-фактурі та/або накладній. Замовник сплачує виконавцю вартість визначених робіт/послуг, товарів, матеріалів протягом семи календарних днів з дати завершення ремонту транспортного засобу на підставі виставленого рахунку (п.4.1- 4.3 договору)
Згідно з п. 5.1 договору договір вступає в силу з моменту його підписання та діє до 31.12.2024.
Також умовами договору передбачено відповідальність, зокрема, у вигляді штрафу за неналежне виконання зобов`язань за цим договором. Зокрема, у пункті 6.3 договору визначено, що випадку прострочення оплати від 30 до 40 календарних днів Замовник сплачує Виконавцю штраф у розмірі 60 % від вартості здійсненого ремонту.
Також згідно з п.8.1-8.4 договору сторонами погоджено використання кваліфікованого електронного підпису в документообігу, у тому числі при складанні первинних документів (видаткових накладних, актів виконаних робіт, актів звіряння, рахунків-фактур та ін.; узгоджено, що при виконанні договору сторони будуть здійснювати підписання зазначених документів у формі електронних документів для підтвердження описаних в них господарських операцій, використовуючи сервіси електронного документообігу; кожна сторона зобов`язана щоденно слідкувати за надходженням електронних документів та своєчасно здійснювати їх приймання, перевірку, підписання з використанням електронного підпису, електронного цифрового підпису, кваліфікованого електронного підпису та повернення іншій стороні, а для обміну документами в електронному вигляді сторони можуть використовувати сервіси електронного документообігу "Вчасно", "Птах", "М.Е.DOC" та інші.
Відповідний електронний документ вважається отриманим стороною у день його відправлення іншою стороною і набирає чинності у цей самий день (п. 8.6 договору);
За умовами п.8.7-8.9 договору узгоджено порядок складання та підписання сторонами електронних документів (далі - Е-документ), зокрема Електронний документ (рахунок, акт прийому-передачі, накладна, тощо) вважається підписаним і набирає чинності з моменту підписання з використанням електронних підписів стороною-одержувачем. Підтвердження передачі документів (відправлення, отримання тощо) вважається легітимним підтвердженням фактичного прийому-передачі документів уповноваженими особами сторін і не вимагає додаткового доказування.
У випадку, коли договором не встановлено строків підписання конкретних електронних документів, строк їх підписання становить п`ять робочих днів з дати їх надіслання (п. 8.12 договору);
Водночас серед інших реквізитів сторін, (розділ "Реквізити та підписи сторін") зазначені адреси електронної пошти: «logist@ademn.com.ua»; "giavbuh.renamax@gmail.com.ua".
У межах договору ТОВ «Ренамакс» складено Акти виконаних робіт, за змістом яких вбачається виконання робіт на замовлення Товариства з обмеженою відповідальністю "АДЕМН" на загальну суму 516 092,00 грн, а саме за Актами:
- №РН-00001313 від 28.02.2024 на суму 61 165,00 грн, з яких: виконано роботи на суму 15 255,00 грн та використано матеріали на суму 45 910,00 грн;
- № РН-00002123 від 09.04.2024 на суму 6 956,00 грн, з яких: виконано роботи на суму 5 580,00 грн та використано матеріали на суму 1 376,00 грн;
- № РН-00002393 від 22.04.2024 на суму 1 920,00 грн, з яких: виконано роботи на суму 1 920,00 грн;
- № РН-00002394 від 22.04.2024 на суму 46 375,00 грн, з яких: виконано роботи на суму 16 800,00 грн та використано матеріали на суму 29 575,00 грн;
- № РН-00002406 від 23.04.2024 на суму 4 892,00 грн, з яких: виконано роботи на суму 2 640,00 грн та використано матеріали на суму 2 252,00 грн;
- № РН-00002413 від 23.04.2024 на суму 11 690,00 грн, з яких: виконано роботи на суму 7 560,00 грн та використано матеріали на суму 4 130,00 грн;
- № РН-00002420 від 23.04.2024 на суму 1 920,00 грн, з яких: виконано роботи на суму 1 920,00 грн;
- № РН-00002552 від 30.04.2024 на суму 20 089,00 грн, з яких: виконано роботи на суму 8 580,00 грн та використано матеріали на суму 11 509,00 грн;
- № РН-00002558 від 01.05.2024 на суму 6 840,00 грн, з яких: виконано роботи на суму 2 520,00 грн та використано матеріали на суму 4 320,00 грн;
- № РН-00003004 від 24.05.2024 на суму 14 720,00 грн, з яких: виконано роботи на суму 2 730,00 грн та використано матеріали на суму 11 990,00грн;
- № РН-00003432 від 18.06.2024 на суму 4 560,00 грн, з яких: виконано роботи на суму 4 560,00 грн;
- № РН-00003464 від 19.06.2024 на суму 12 009,00 грн, з яких: виконано роботи на суму 4 260,00 грн та використано матеріали на суму 7 749,00 грн;
- № РН-00004655 від 21.08.2024 на суму 5 420,00 грн, з яких: виконано роботи на суму 720,00 грн та використано матеріали на суму 4 700,00 грн;
- № РН-00004718 від 23.08.2024 на суму 22 780,00 грн, з яких: виконано роботи на суму 12 720,00 грн та використано матеріали на суму 10 060,00 грн;
- № РН-00000227 від 15.01.2025 на суму 35 510,00 грн, з яких: виконано роботи на суму 3 360,00 грн та використано матеріали на суму 32 150,00 грн;
- № РН-00000272 від 20.01.2025 на суму 1 200,00 грн, з яких: виконано роботи на суму 1 200,00 грн.
Зі змісту Актів також слідує, що вони підписані ТОВ «Ренамакс» в електронному сервісі «Вчасно» з використанням удосконаленого електронного ключа та електронної печатки представниками сторін Договору - Романюком Романом Леонідовичем (представник Виконавця) та Нечипоруком Анатолієм Максимовичем (представник Замовника).
Відповідно до роздруківок перевірки електронного підпису від 23.07.2024 Акти виконання робіт №РН-00001313 від 28.02.2024, №РН-00002123 від 09.04.2024, № РН-00002393 від 22.04.2024, № РН-00002394 від 22.04.2024, № РН-00002406 від 23.04.2024, № РН-00002413 від 23.04.2024, № РН-00002420 від 23.04.2024, № РН-00002552 від 30.04.2024, № РН-00002558 від 01.05.2024, № РН-00003004 від 24.05.2024, № РН-00003432 від 18.06.2024, № РН-00003464 від 19.06.2024, № РН-00004655 від 21.08.2024, № РН-00004718 від 23.08.2024, № РН-00000227 від 15.01.2025 та № РН-00000272 від 20.01.2025 підписані у сервісі «Вчасно». У кожній роздруківці наявна інформація про дату і час відправлення електронного документу іншій стороні, а також інформація про безпосереднє направлення документа конкретному адресату.
Після виконання ремонтних робіт з обслуговування вантажних автомобілів Товариством з обмеженою відповідальністю "Ренамакс" складено видаткову накладну: № 1317 від 28.02.2024 на суму 1 000,00грн та рахунки на оплату: №1896 від 28.02.2024 на суму 61 165,00грн; №1906 від 28.02.2024 на суму 1 000,00грн; №3221 від 09.04.2024 на суму 6 956,00грн; №3694 від 22.04.2024 на суму 1 920,00грн; №3693 від 22.04.2024 на суму 46 375,00грн; №3723 від 23.04.2024 на суму 4 892,00грн; №3731 від 23.04.2024 на суму 11 690,00грн; №3758 від 23.04.2024 на суму 1 920,00 грн; №3987 від 30.04.2024 на суму 20 089,00грн; №3996 від 01.05.2024 на суму 6 840,00грн; №4635 від 24.05.2024 на суму 14 720,00грн; №5296 від 18.06.2024 на суму 4 560,00грн; №5346 від 19.06.2024 на суму 12 009,00грн; №7267 від 21.08.2024 на суму 5 420,00грн; №7391 від 23.08.2024 на суму 22 780,00грн; №389 від 15.01.2025 на суму 35 510,00грн; №473 від 20.01.2025 на суму 1 200,00 грн. Всього на суму 259046,00грн.
Як слідує з матеріалів справи, Товариством з обмеженою відповідальністю "АДЕМН" здійснено часткову оплату вартості виконаних ремонтних робіт, а саме: згідно платіжної інструкції № 9253 від 14.03.2024 сплачено 20 000,00 грн згідно рахунку №000001896 від 28.02.2024; згідно платіжної інструкції № 9350 від 25.03.2024 сплачено 43 535,00 грн згідно рахунку №000001896 від 28.02.2024; згідно платіжної інструкції № 9500 від 15.04.2024 сплачено 5 686,00 грн згідно Акту звірки від 10.04.2024; згідно платіжної інструкції № 9580 від 30.04.2024 сплачено 48 295,00 грн згідно Актів №РН-00002394, №РН-00002393 від 22.04.2024; згідно платіжної інструкції № 9732 від 17.05.2024 сплачено 45 331,00 грн згідно Акту звірки від 06.05.2024 та Листа від 14.05.2024; згідно платіжної інструкції № 9789 від 31.05.2024 сплачено 14 720,00 грн за послуги з ремонту та згідно Рахунку №00000004635 від 24.05.2024; згідно платіжної інструкції № 9951 від 16.07.2024 сплачено 16 569,00 грн за послуги з ремонту та згідно Рахунку №5296 від 18.06.2024; згідно платіжної інструкції № 10465 від 13.09.2024 сплачено 8 200,00 грн за послуги з ремонту та згідно Акту № №РН-000044718 від 23.08.2024; згідно платіжної інструкції № 10526 від 20.09.2024 сплачено 5 000,00 грн за послуги з ремонту та по Договору №593/2/2024 від 16.02.2024; згідно платіжної інструкції № 10603 від 03.10.2024 сплачено 5 000,00 грн за послуги з ремонту та по Договору №593/2/2024 від 16.02.2024; згідно платіжної інструкції № 10689 від 18.10.2024 сплачено 10 000,00 грн за послуги з ремонту та по договору №593/2/2024 від 16.02.2024; згідно платіжної інструкції № 102 від 20.01.2025 сплачено 1 200,00 грн за послуги комп`ютерної діагностики та згідно Рахунку №473 від 20.01.2025. Всього на суму 223 536,00 грн.
Отже, матеріали справи свідчать про часткове виконання відповідачем взятих на себе договірних зобов`язань в частині здійснення повної оплати отриманих послуг за укладеним договором, допустивши заборгованість станом на 12.03.2025 (дата звернення з позовом до суду) в розмірі 35510грн, що додатково вбачається з Акту звірки розрахунків станом на 28.02.2025.
З метою досудового вирішення спору позивачем надіслано відповідачу претензію без номера від 31.01.2025 про сплату боргу на суму 35 510,00 грн, в якій вказано про порушення умов договору, суму заборгованості та розмір штрафних санкцій, нарахованих за прострочення оплати виконаних робіт, однак така відповідачем залишена без відповіді та задоволення
Оскільки борг є не погашеним, тому дані обставини послугували підставою для звернення позивача до суду з позовом про стягнення основного боргу та суми нарахованого штрафу, які просить стягнути в примусовому порядку.
Норми та джерела права, які застосовані судом при вирішенні спору.
За частиною 1 статті 175 Господарського кодексу України майнові зобов`язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Згідно з п.1 ч.2 ст.11 Цивільного кодексу України однією із підстав виникнення цивільних прав та обов`язків є договір, який в силу вимог ч.1 ст.629 ЦК України є обов`язковим для виконання сторонами.
Відповідно до ст.509 Цивільного кодексу України, ст.173 ГК України господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.
Встановлено, що 16.02.2024 між позивачем та відповідачем укладено договір №593/2/2024, відповідно до умов якого на підставі замовлень на ремонт Замовника Виконавець зобов`язався надати комплекс робіт/послуг з технічного обслуговування та ремонту транспортних засобів Замовника з встановленням (заміною) запчастин і використанням супутніх деталей, необхідних при проведенні робіт, а також поставку запасних частин, шиномонтажні послуги/роботи, що включають у себе монтаж/демонтаж коліс, розсортування і забовтування коліс, балансування коліс, клеєння покришок, ремонт шин та камер, рихтування дисків, аргонне зварювання, сезонну заміну шин/коліс, послуги з відновлення протектора, поставку шин та коліс, а Замовник зобов`язався оплатити Виконавцеві надані послуги/роботи з ремонту.
Зміст та умови договору, аналіз правовідносин та господарсько-договірних зобов`язань (майново-господарських зобов`язань у відповідності до частини 1 статті 179 ГК України), які виникли між сторонами на його підставі, з огляду на вказані правові положення та з урахуванням предмета спору, який стосується виконання ремонту транспортних засобів, свідчать, що за своєю юридичною природою укладений між сторонами договір є договором про надання послуг.
Згідно з частиною першою статті 901 Цивільного кодексу України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.
Тобто, договір про надання послуг є складним зобов`язанням, що складається з двох органічно поєднаних між собою зобов`язань: по-перше, правовідношення, в якому виконавець повинен надати послугу, а замовник наділений правом вимагати виконання цього обов`язку; по-друге, правовідношення, в якому замовник зобов`язаний оплатити надану послугу, а виконавець має право вимагати від замовника відповідної оплати.
Отже, у контексті спірних правовідносин обов`язком ТОВ «Ренамакс» є надання послуг з ремонту та технічного обслуговування транспортних засобів, що належать на праві власності відповідачу (на замовлення останнього) та відповідним обов`язком ТОВ "АДЕМН" оплатити їх вартість.
Договір №593/2/2024 від 16.02.2024 є чинним, не розірваним; учасниками справи чи третіми особами його недійсність не оспорюється, відтак, договір підлягає виконанню обома сторонами.
Частинами 1, 2 ст.193 ГК України, ст.526 ЦК України встановлено, що суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу.
Відповідно до ст.525 ЦК України одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
У силу вимог ч.1 ст.530 ЦК України, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін). Якщо строк (термін) виконання боржником обов`язку не встановлений або визначений моментом пред`явлення вимоги, кредитор має право вимагати його виконання у будь-який час. Боржник повинен виконати такий обов`язок у семиденний строк від дня пред`явлення вимоги, якщо обов`язок негайного виконання не випливає із договору або актів цивільного законодавства.
Відповідно до частини першої статті 903 Цивільного кодексу України, у разі, якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов`язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором.
Умовами договору сторони визначили порядок (алгоритм) виконання послуг з ремонту та технічного обслуговування, а саме такі роботи виконуються на підставі наряду-замовлення, яке подається виконавцю замовником у письмовій формі з визначенням виду робіт, які необхідно виконати (пункти 2.1-2.3 договору), а по завершенню робіт обов`язковим є складання та підписання акту виконаних робіт (пункт 2.11 договору).
Поряд з цим, сторони у договорі визначили, що всі документи складаються та підписуються в електронній формі із використанням сервісу електронного документообігу «Вчасно» (пункти 8.1-8.14 договору). При цьому, сторони визначили, що днем отримання електронного документу (у тому числі акту виконаних робіт) стороною є день його відправлення іншою стороною (пункт 8.6 договору). При отриманні електронного документа отримувач підтверджує його або надає свої зауваження (мотивовану відмову від підписання) та відхиляє документ протягом п`яти робочих днів з дня його отримання, а у випадку відсутності відповіді на електронний документ у цей строк електронний документ уважається підтвердженим, прийнятим та підписаним належним чином (пункт 8.7. договору).
З`ясовано, що позивачем як Виконавцем за договором свої зобов`язання виконано в повному обсязі, про що свідчать Акти виконаних робіт №РН-00001313 від 28.02.2024, № РН-00002123 від 09.04.2024, № РН-00002393 від 22.04.2024, № РН-00002394 від 22.04.2024, № РН-00002406 від 23.04.2024, № РН-00002413 від 23.04.2024, № РН-00002420 від 23.04.2024, № РН-00002552 від 30.04.2024, № РН-00002558 від 01.05.2024, № РН-00003004 від 24.05.2024, № РН-00003432 від 18.06.2024, № РН-00003464 від 19.06.2024, № РН-00004655 від 21.08.2024, № РН-00004718 від 23.08.2024, № РН-00000227 від 15.01.2025, № РН-00000272 від 20.01.2025 на загальну суму 516 092,00 грн, які містять посилання на договір від 16.02.2024, підписані уповноваженими особами сторін; зауважень чи інших застережень щодо якості виконаних робіт, їх ціни, матеріали справи не містять.
Зокрема, Акти містять перелік виконаних робіт та матеріалів, які використовувалися при їх виконанні, а також їх вартість.
Поряд з цим, суд установив, що ТОВ «Ренамакс» Акти виконаних робіт складено в електронній формі і направлено ТОВ "АДЕМН" із використанням сервісу електронного документообігу «Вчасно» на його електронну адресу. Підтвердженням цьому є наведені роздруківки перевірки електронного ключа за наслідками підписання документів. З цих роздруківок також слідує, що сторони підписали Акти виконаних робіт електронними ключами.
За нормами ч.1, 3 ст.96 ГПК України електронними доказами є інформація в електронній (цифровій) формі, яка містить дані про обставини, що мають значення для справи, зокрема, електронні документи (в тому числі текстові документи, графічні зображення, плани, фотографії, відео- та звукозаписи тощо), веб-сайти (сторінки), текстові, мультимедійні та голосові повідомлення, метадані, бази даних й інші дані в електронній формі. Такі дані можуть зберігатися, зокрема на портативних пристроях (картах пам`яті, мобільних телефонах тощо), серверах, системах резервного копіювання, інших місцях збереження даних в електронній формі (в тому числі в мережі Інтернет). Учасники справи мають право подавати електронні докази в паперових копіях, посвідчених в порядку, передбаченому законом. Паперова копія електронного доказу не вважається письмовим доказом.
Відтак, долучені в паперовій формі докази достеменно свідчать, що ТОВ «Ренамакс» виконало договірні зобов`язання, надавши послуги з ремонту вантажних автомобілів, про що складено та направлено на адресу ТОВ "АДЕМН" Акти виконаних робіт.
Суд зазначає, що ТОВ «Ренамакс» складено також видаткові накладні: № 1317 від 28.02.2024 на суму 1 000,000 грн та виставлено рахунки на оплату: №1896 від 28.02.2024 на суму 61 165,00 грн; №1906 від 28.02.2024 на суму 1 000,00 грн; №3221 від 09.04.2024 на суму 6 956,00 грн; №3694 від 22.04.2024 на суму 1 920,00 грн; №3693 від 22.04.2024 на суму 46 375,00 грн; №3723 від 23.04.2024 на суму 4 892,00 грн; №3731 від 23.04.2024 на суму 11 690,00 грн; №3758 від 23.04.2024 на суму 1 920,00 грн; №3987 від 30.04.2024 на суму 20 089,00 грн; №3996 від 01.05.2024 на суму 6 840,00 грн; №4635 від 24.05.2024 на суму 14 720,00 грн; №5296 від 18.06.2024 на суму 4 560,00 грн; №5346 від 19.06.2024 на суму 12 009,00 грн; №7267 від 21.08.2024 на суму 5 420,00 грн; №7391 від 23.08.2024 на суму 22 780,00 грн; №389 від 15.01.2025 на суму 35 510,00 грн; №473 від 20.01.2025 на суму 1 200,00 грн, котрі містять електронні підписи як Замовника, так і Виконавця, що також підтверджує виконання робіт позивачем.
На підставі зазначеного суд виснує, що ТОВ «Ренамакс» довело надання послуг за укладеним договором.
Щодо невиконання ТОВ "АДЕМН" зобов`язань за договором.
Як зазначалося, обов`язком ТОВ "АДЕМН" за договором від 16.02.2024 є оплата вартості наданих послуг з технічного обслуговування та ремонту транспортних засобів відповідача.
У разі, якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов`язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором (частина перша статті 903 Цивільного кодексу України).
У договорі сторони обумовили порядок визначення ціни ремонтних робіт, а також порядок їх оплати. Зокрема, вартість робіт складається з цін агрегатів, запасних частин, комплектуючих та витратних матеріалів, що діють на дату складання акту виконаних робіт, а також вартості кожного виду робіт та послуг у відповідності до розцінок Виконавця (пункт 4.1. договору); замовник сплачує виконавцю вартість визначених робіт/послуг, товарів, матеріалів протягом семи календарних днів з дати завершення ремонту транспортного засобу на підставі виставленого рахунку (пункт 4.3 договору).
Отже, вартість робіт та матеріалів визначається на підставі відповідних цін, які вказані в акті виконаних робіт, такі сплачуються протягом семи календарних днів з дати завершення ремонту. Тому, ТОВ "АДЕМН" після завершення робіт та підписання представником Нечипоруком А.М. Актів виконаних робіт транспортних засобів після надання послуг з технічного обслуговування повинен був протягом семи календарних днів з дати завершення ремонту сплатити вартість робіт, яка вказана в Актах виконаних робіт.
ТОВ "АДЕМН" взятих на себе зобов`язань з оплати вартості виконаних робіт за Актами у повній мірі не виконав, у зв`язку з чим заборгував 35 510,00 грн.
Зобов`язання, які виникли між сторонами, мають ґрунтуватися на засадах добросовісності та справедливості; кожна з них повинна була вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, з урахуванням інтересів другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу (ст.193 ГК України).
Відповідач проти наявності заборгованості не заперечив.
Таким чином, матеріалами справи підтверджуються доводи позивача стосовно того, що відповідачем вартість наданих послуг з ремонту та технічного обслуговування ТЗ не сплачена, що є порушенням умов договору (п.4.3), ст.527 ЦК України та ст.193 ГК України.
Щодо нарахованого штрафу, суд враховує наступне.
Частина 1 статті 216 ГК України визначає, що учасники господарських відносин несуть господарсько-правову відповідальність за правопорушення у сфері господарювання шляхом застосування до правопорушників господарських санкцій на підставах і в порядку, передбачених цим Кодексом, іншими законами та договором, а за частинами 1 та 2 татті 217 ГК України такими санкціями є заходи впливу на правопорушника у сфері господарювання, в результаті застосування яких для нього настають несприятливі економічні та/або правові наслідки, серед яких - застосування штрафних санкцій.
Так, згідно із частиною 1 статті 230 ГК України штрафними санкціями визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов`язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов`язання.
Стаття 549 ЦК України конкретизує визначення таких штрафних санкцій, а саме за частиною 2 штрафом є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми невиконаного або неналежно виконаного зобов`язання.
Згідно з ч.1 ст.610 Цивільного кодексу України, порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання). Боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом (ч. 1 ст. 612 Цивільного кодексу України). При цьому статтею 525 Цивільного кодексу України встановлено, що одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Згідно статті 530 Цивільного кодексу України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін). В п.4.3 Договору зазначено строк оплати Замовником за отриманий Товар/надані послуги, а саме протягом 7 (семи) календарних днів з дати завершення ремонту.
З урахуванням викладеного, строки оплати вартості послуг, котрі заявлено в позовній заяві до стягнення, є такими, що настали, однак відповідачем в добровільному порядку їх вартість не оплачена.
В силу п.6.3 договору, у випадку прострочення оплати від 30 до 40 календарних днів, Замовник сплачує Виконавцю штраф у розмір 60% від вартості здійсненого ремонту. Згідно наданого позивачем розрахунку штрафу, його нараховано в розмірі 60% від вартості ремонту, що становить 21 306грн 00коп. (35510х60%).
Перевіривши правильність заявленого до стягнення штрафу, суд вказує, що такий обраховано вірно, відтак дана вимога як обґрунтована та правомірна, підлягає до задоволення.
Висновки господарського суду за результатами вирішення спору.
Відповідно до ст.20 ЦК України право на захист особа здійснює на свій розсуд.
Відповідно до змісту п. 3 ч. 2 ст. 129 Конституції України, ст. 13, ч. 1 ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести належними і допустимими доказами ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Принципи змагальності сторін та диспозитивності відображені і в ст. 14, ч. 4 ст. 74 ГПК України, за змістом яких суд не може самостійно збирати докази, крім окремих визначених випадків.
Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування (ч. 1 ст. 76 ГПК України).
Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (ч. 1 ст. 77 ГПК України).
Дослідивши подані позивачем докази суд визнав їх належними, допустимими, достовірними, а також вірогідними і взаємозв`язаними у сукупності доказами в розумінні ст.86 Господарського процесуального кодексу України. На підставі цих доказів, з урахуванням встановлених обставин по справі та діючого законодавства, суд дійшов до висновку про їх обґрунтованість. В даному спорі подані позивачем докази відповідачем жодним чином не спростовані.
За таких обставин, позовні вимоги підлягають до задоволення шляхом стягнення з відповідача 56 816,00грн, з яких: 35 510,00грн - основний борг, 21 306,00грн - штраф.
Розподіл судових витрат.
Судові витрати у вигляді сплаченого позивачем судового збору відповідно до платіжної інструкції кредитного переказу коштів № 4690 від 12.03.2025 у сумі 3 028,00 грн, в силу ст.129 ГПК України, покладаються на відповідача у справі.
Щодо стягнення судових витрат на правову (правничу) допомогу у розмірі 20 000,00грн, то суд залишає дане клопотання без розгляду, оскільки представником позивача не надано доказів на підтвердження понесення таких витрат, а також їх розміру, що суперечить нормам частини 8 статті 129 ГПК України, яка встановлює, що розмір судових витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо), котрі подаються до закінчення судових дебатів у справі або протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду, за умови, що до закінчення судових дебатів у справі сторона зробила про це відповідну заяву.
У даній справі судові дебати не проводилися, оскільки справа розглядалася за правилами спрощеного провадження. Після ухвалення рішення, позивачем не подано суду доказів на підтвердження понесення витрат на правничу допомогу. У разі неподання відповідних доказів протягом встановленого строку, така заява залишається без розгляду.
Керуючись ст.ст.4, 11, 42, 46, 73, 74, 76-79, 86, 91, 123, 127, 129, 165, 219, 220, 222, 233, 236-238, 240, 241, 252 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "АДЕМН" (вул. Є. Петрушевича, буд. 10, кв. 1, м. Тернопіль, ідентифікаційний код 39864030) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "РЕНАМАКС" (вул.Присадибна, буд. 15, с. Велика Омеляна Рівненського району Рівненської області, ідентифікаційний код 37802144) - 35 510грн боргу, 21 306грн штрафу та 3028грн 00коп. в повернення сплаченого судового збору.
Видати наказ після набрання судовим рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ст. 241 ГПК України).
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було проголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або якщо розгляд справи (вирішення питання) здійснювався без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення (ст. 256 ГПК України).
Повне рішення складено 05.05.2025.
Суддя Н.О. Андрусик
Суд | Господарський суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 29.04.2025 |
Оприлюднено | 08.05.2025 |
Номер документу | 127112289 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають з правочинів щодо акцій, часток, паїв, інших корпоративних прав в юридичній особі підряду, з них |
Господарське
Господарський суд Тернопільської області
Андрусик Н.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні