Рішення
від 06.05.2025 по справі 360/409/25
ЛУТУГИНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

06 травня 2025 рокум. ДніпроСправа № 360/409/25

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Смішлива Т.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) справу за позовом адвоката Скуртул Катерини Андріївни в інтересах Товариства з обмеженою відповідальністю "ІК "ІНБІКО+" до Головного управління ДПС у м. Києві, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

До Луганського окружного адміністративного суду з Київського окружного адміністративного суду надійшла адміністративна справа № 640/8376/22 за позовом адвоката Скуртул Катерини Андріївни в інтересах Товариства з обмеженою відповідальністю "ІК "ІНБІКО+" (далі - позивач) до Головного управління Державної податкової служби у м. Києві (далі 1 відповідач, ГУ ДПС у м. Києві), Державної податкової служби України (далі 2 відповідач) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 09.06.2020 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, вирішено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 26.02.2025 у справі №640/8376/22 роз`єднано позовні вимоги адвоката Скуртул Катерини Андріївни в інтересах Товариства з обмеженою відповідальністю "ІК "ІНБІКО+" до Головного управління ДПС у м. Києві, Державної податкової служби України в самостійні провадження.

Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 03.03.2025 прийнято до провадження адміністративну справу № 360/409/25 за позовом адвоката Скуртул Катерини Андріївни в інтересах Товариства з обмеженою відповідальністю "ІК "ІНБІКО+" до Головного управління ДПС у м. Києві, Державної податкової служби України в частині позовних вимог:

- визнати протиправним та скасувати рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 26.01.2022 № 3709106/41397510;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну ТОВ «ІК «ІНБІКО+» (код ЄДРПОУ 41397510) №3 від 12.01.2022 датою ї фактичного подання - 19.01.2022.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 14.02.2022 позивачем отримано Рішення за результатами розгляду скарги про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Рішення по скаргам), прийняті Комісією з питань зупинення податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Державної податкової служби України.

Зазначеними Рішеннями по скаргам скарги Позивача на рішення Комісії з питань зупинення податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Відповідача-1 про відмову у податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Рішення про відмову) залишено без змін.

Відповідно до штатного розпису, затвердженого наказом № 9-Ш від 24.12.2021 кількість штатних одиниць (працівників) з 01.01.2022 встановлено 34 особи, місячний фонд заробітної плати - 336 000,00 грн.

Позивач здійснює виробництво такої продукції: засоби та матеріали для манікюру та педикюру (базові покриття для гель-лаку, гель-лаки, кольорові покриття, верхні покриття, пігменти, ультрабонди, сироватки), косметичні засоби (креми, олії, скраби, пудри, маски, пілінги). Зазначені товарні позиції згідно УКТ ЗЕД належать до товарної групи 3304 «Косметичні засоби або засоби для макіяжу та засоби для догляду за шкірою (крім лікарських), включаючи засоби проти засмаги або для засмаги; засоби для манікюру або педикюру». Діяльність Позивача є систематичною та тривалою.

Позивач здійснює закупівлю сировини у тарі фасуванням 1-10 літрів/кілограмів. пакувальної тари (флакони, пляшечки, баночки), яка в подальшому розфасовується в тару (пляшечки, баночки, флакони) по 7-250 мл. Саме розфасована продукція є готовим товаром, який постачається позивачем своїм контрагентам.

У господарській діяльності позивач використовує власні основні засоби: апарат високого тиску, UV-400 експозиційна камера, ваги, вакуум-система, верстати, вертикально-фасовочно-упаковочна машина, гомогенізатор, дисольвер з діжею та кришкою під вакуум, дозатори, етикетировочна машина, карусельний верстат, компресор, конвеєри, машина для активації пластикової тари, машина для підготовки екранів для друку, машина для трафаретного друку, мішалки.

Зазначене обладнання обліковується на балансі на рахунках бухгалтерського обліку 104, 106, а вартість відображається у складі фінансової звітності (рядок 1010 Балансу), яка систематично подається до контролюючого органу.

Для забезпечення власної господарської діяльності Позивач орендує виробничо- складські приміщення за адресою: Київська обл., Васильківський р-н, с. Кобці, вул. Промислова, буд. 30. Загальна площа орендованих виробничо-складських приміщень складає 545,5 кв.м. (договір оренди нежитлового приміщення № 01/08-04 від 08.04.2021).

Позивач закуповує сировину у вітчизняних постачальників:

ТОВ «АСТРА-КОСМЕТИК» (код ЄДРПОУ 37502730) на підставі договору підряду №01/040919 від 04.09.2019;

ТОВ «СІЯ» (код ЄДРПОУ 40675465) на підставі договору №01/09-17 від 01.09.2017 здійснює поставки товару: сировини для виготовлення засобів для манікюру та педикюру, косметичної продукції, засобів для манікюру та педикюру;

ТОВ «ІК «ІНБІКО» (код ЄДРПОУ 39849053) на підставі договору № 18/17/ІН від 01.09.2017 здійснює поставку товару: косметичні препарати, засоби для манікюру та педикюру; ФОП ОСОБА_1 ; ФОП ОСОБА_2 (ІПН НОМЕР_1 ); ТОВ «ПРОКЕИ?Р» (код ЄДРПОУ 43387766).

Пакувальні матеріали (тару) для розфасовки сировини Позивач закуповує у ТОВ «ЛЄКО-ПРИНТ», ПрАТ «Фірма Еліпс», ТОВ «РОС», ФОП ОСОБА_3 , ТОВ «МІЛЛІФОРМ».

Основним покупцем готової (розфасованої) продукції є ТОВ «ІК «ІНБІКО» (код ЄДРПОУ 39849053).

В січні 2022 р. на підставі договору №15/01-18 від 15.01.2018 р. (надалі - Договір) позивачем відвантажено на адресу ТОВ «ІК «ІНБІКО» товар: гель-лаки, акрилові пудри, базові покриття, верхнє покриття, кольорові покриття, пігменти, маски, креми, скраби, косметичні олії, пілінги, інші косметичні засоби відповідно до видаткових накладних: № 1 від 10.01.2022 на загальну суму 446637,95 грн (в тому числі ПДВ 74439,66 грн), № 2 від 11.01.2022 на загальну суму 397123,68 грн (в тому числі ПДВ 66187,28 грн), № 3 від 12.01.2022 на загальну суму 238370,64 грн (в тому числі ПДВ 39728,44 грн), № 4 від 13.01.2022 на загальну суму 592536,49 грн (в тому числі ПДВ 98756,08 грн), № 5 від 14.01.2022 на загальну суму 191038,38 грн (в тому числі ПДВ 31839,73 грн).

При цьому складські приміщення ТОВ «ІК «ІНБІКО» так само розташовано за зазначеною адресою, про що листом вих. № 030/1 від 08.04.2021 повідомлено позивача.

На виконання п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України позивачем в зв`язку із відвантаженням товару (перша подія) було складено податкові накладні (надалі - Спірні ПН): №1 від 10.01.2022 на загальну суму 446637,95 грн (в тому числі ПДВ 74439,66 грн), № 2 від 11.01.2022 на загальну суму 397123,68 грн (в тому числі ПДВ 66187,28 грн), № 3 від 12.01.2022 на загальну суму 238370,64 грн (в тому числі ПДВ 39728,44 грн), № 4 від 13.01.2022 на загальну суму 592536,49 грн (в тому числі ПДВ 98756,08 грн), № 5 від 14.01.2022 на загальну суму 191038,38 грн (в тому числі ПДВ 31839,73 грн).

На виконання п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України зазначені Спірні ПН було подано на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Однак, реєстрацію Спірних ПН в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено в порядку, визначеному п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України та постановою Кабінету Міністрів України № 1165 від 11.12.2019.

Відповідно до квитанції від 19.01.2022 зупинено реєстрацію податкової накладної № 2 від 11.01.2022 в зв`язку з тим, що «Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 3304, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій». Позивачу запропоновано подати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній.

Відповідно до квитанції від 20.01.2022 зупинено реєстрацію податкової накладної № 4 від 13.01.2022 в зв`язку з тим, що Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 3304, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій». Позивачу запропоновано подати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній.

Відповідно до квитанції від 19.01.2022 зупинено реєстрацію податкової накладної № 5 від 14.01.2022 в зв`язку з тим, що Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 3304, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій». Позивачу запропоновано подати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній.

При цьому варто наголосити на тому, що щодо податкових накладних № 1 від 10.01.2022 та № 3 від 12.01.2022 квитанцій про зупинення їх реєстрації позивачу не надходило.

Але, незважаючи на те, що квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних №1 від 10.01.2022 та № 3 від 12.01.2022 позивач не отримував, в електронному кабінеті платника податків зазначені податкові накладні позначено як незареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних.

З метою реєстрації Спірних ПН позивачем 20.01.2022 направлено через електронний кабінет платника податків пояснення вих. № 02/01 та копії документів для підтвердження інформації, зазначеної в Спірних ПН.

Разом з поясненнями Позивачем надано копії таких документів: копія договору з ТОВ «ІК «ІНБІКО» № 15/01-18 від 15.01.2018, копія договору з ФОП ОСОБА_4 № 01/08-04 від 08.04.2021, копія договору з ТОВ «ІСТОК-М» № ІМ-01/08/20-9 від 01.08.2020, копія договору з ТОВ «СІЯ» № 01/09-17 від 01.09.2017, копія договору з ТОВ «АСТРА-КОСМЕТИК» № 01/040919 від 04.09.2019, копія договору з ТОВ «ЛЄКО- ПРИНТ» № 2 від 14.05.2018, копія договору з ПрАТ «Фірма Еліпс» № 141/17 КГ від 22.11.2017, копія договору з ТОВ «ІК «ІНБІКО» № 18/17/ІН від 01.09.2017, копія договору з ТОВ «РОС» № 49 від 30.11.2020, копії видаткових накладних на реалізацію товару на ТОВ «ІК «ІНБІКО», копії видаткових накладних на придбання від ТОВ «ІК «ІНБІКО», ТОВ «СІЯ», ТОВ «РОС», ТОВ «АСТРА-КОСМЕТИК», ТОВ «ЛЄКО-ПРИНТ», ПрАТ «Фірма Еліпс», ТОВ «Крістал Еласс», ФОП ОСОБА_1 , ФОП ОСОБА_3 , ТОВ «Мілліформ», ФОП ОСОБА_2 , копії актів надання послуг ТОВ «ІСТОК-М», ФОП ОСОБА_4 , оборотно - сальдові відомості по рахункам 104, 106 станом на 01.12.2021, оборотно - сальдова відомість за період 9 місяців 2021 року, оборотно-сальдова відомість станом на 01.12.2021, копія балансу за 9 місяців 2021 року, копії планових калькуляцій на виготовлення готової продукції, копія штатного розпису на 01.01.2022.

Незважаючи на надання позивачем пояснень та копій документів, 26.01.2022 позивачем було отримано Рішення про відмову, якими відмовлено у реєстрації спірних ПН в зв`язку з ненаданням платником податку копій документів.

Вважаючи Рішення про відмову неправомірними, позивачем 04.02.2022 подано до Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Відповідача-2 скарги на рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

14.02.2022 позивачем отримано від відповідача-2 Рішення по скаргам, якими скарги на Рішення про відмову залишено без задоволення в зв`язку з ненаданням платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, а самі Рішення про відмову - без змін.

До суду 1 відповідач через підсистему «Електронний суд» подав відзив на позов в якому зазначив, що позивачем надано не надано документів щодо підтвердження фінансово-господарської діяльності з контрагентом-покупцем, просив у задоволенні позову відмовити повністю, оскільки оскаржуване рішення прийняте на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

До суду 2 відповідач через підсистему «Електронний суд» подав відзив на позов в якому заперечує проти позовних вимог з підстав викладених у відзиві 1 відповідача.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей72-76,90 Кодексу адміністративного судочинства України(далі -КАС України), судом встановлено таке.

Товариство з обмеженою відповідальністю "ІК "ІНБІКО+" (місцезнаходження: пр. Відрадний, буд. 95, корп. А2, оф. 104, м. Київ, ідентифікаційний код 41397510, основний вид діяльності 20.42 Виробництво парфумних і косметичних засобів) для здійснення господарської діяльності укладено договори з контрагентами щодо закупки сировини:

ТОВ «АСТРА-КОСМЕТИК» (код ЄДРПОУ 37502730) на підставі договору підряду №01/040919 від 04.09.2019;

ТОВ «СІЯ» (код ЄДРПОУ 40675465) на підставі договору № 01/09-17 від 01.09.2017 здійснює поставки товару: сировини для виготовлення засобів для манікюру та педикюру, косметичної продукції, засобів для манікюру та педикюру;

ТОВ «ІК «ІНБІКО» (код ЄДРПОУ 39849053) на підставі договору № 18/17/ІН від 01.09.2017 здійснює поставку товару: косметичні препарати, засоби для манікюру та педикюру;

ФОП ОСОБА_1 ; ФОП ОСОБА_2 (ІПН НОМЕР_1 ); ТОВ «ПРОКЕИ?Р» (код ЄДРПОУ 43387766);

пакувальні матеріали (тару) для розфасовки сировини Позивач закуповує у ТОВ «ЛЄКО-ПРИНТ», ПрАТ «Фірма Еліпс», ТОВ «РОС», ФОП ОСОБА_3 , ТОВ «МІЛЛІФОРМ».

Позивачем укладено договір від 01.08.2020 № ІМ-01/08/20-9 оренди нежитлових приміщень за адресою: вп. Відрадний, буд. 95 (літ. А2).

Позивач орендує виробничо - складські приміщення за адресою: Київська обл., Васильківський р-н, с. Кобці, вул. Промислова, буд. 30 відповідно до договору оренди нежитлового приміщення № 01/08-04 від 08.04.2021.

В січні 2022 року на підставі договору № 15/01-18 від 15.01.2018 позивачем відвантажено на адресу ТОВ «ІК «ІНБІКО» товар: гель-лаки, акрилові пудри, базові покриття, верхнє покриття, кольорові покриття, пігменти, маски, креми, скраби, косметичні олії, пілінги, інші косметичні засоби відповідно до видаткових накладних: № 1 від 10.01.2022 на загальну суму 446637,95 грн, в тому числі ПДВ 74439,66 грн; № 2 від 11.01.2022 на загальну суму 397123,68 грн, в тому числі ПДВ 66187,28 грн; № 3 від 12.01.2022 на загальну суму 238370,64 грн, в тому числі ПДВ 39728,44 грн; № 4 від 13.01.2022 на загальну суму 592536,49 грн, в тому числі ПДВ 98756,08 грн; № 5 від 14.01.2022 на загальну суму 191038,38 грн, в тому числі ПДВ 31839,73 грн.

Згідно з оборотно сальдовою відомістю по рахунку 10 від 01.01.2022 дебет складає 4492254,46 грн.

Позивачем складено податкову накладну № 3 від 12.01.2022 на загальну суму 238370,64 грн, в тому числі ПДВ 39728,44 грн та подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 26.01.2022 №3709106/41397510 позивачу відмовлено у реєстрації податкової накладної № 3 від 12.01.2022 з підстав не надання первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.

Позивачем подано скаргу на рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно з рішенням за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 14.02.2022 № 7685/41397510/2 залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.

З метою реєстрації податкових накладних позивачем 20.01.2022 направлено через електронний кабінет платника податків пояснення вих. № 02/01 та копії документів для підтвердження інформації. Разом з поясненнями надано копії таких документів: копія договору з ТОВ «ІК «ІНБІКО» № 15/01-18 від 15.01.2018, копія договору з ФОП ОСОБА_4 № 01/08-04 від 08.04.2021, копія договору з ТОВ «ІСТОК-М» № ІМ-01/08/20-9 від 01.08.2020, копія договору з ТОВ «СІЯ» № 01/09-17 від 01.09.2017, копія договору з ТОВ «АСТРА-КОСМЕТИК» № 01/040919 від 04.09.2019, копія договору з ТОВ «ЛЄКО- ПРИНТ» №2 від 14.05.2018, копія договору з ПрАТ «Фірма Еліпс» № 141/17 КГ від 22.11.2017, копія договору з ТОВ «ІК «ІНБІКО» № 18/17/ІН від 01.09.2017, копія договору з ТОВ «РОС» №49 від 30.11.2020, копії видаткових накладних на реалізацію товару на ТОВ «ІК «ІНБІКО», копії видаткових накладних на придбання від ТОВ «ІК «ІНБІКО», ТОВ «СІЯ», ТОВ «РОС», ТОВ «АСТРА-КОСМЕТИК», ТОВ «ЛЄКО-ПРИНТ», ПрАТ «Фірма Еліпс», ТОВ «Крістал Еласс», ФОП ОСОБА_1 , ФОП ОСОБА_3 , ТОВ «Мілліформ», ФОП ОСОБА_2 , копії актів надання послуг ТОВ «ІСТОК-М», ФОП ОСОБА_4 , оборотно - сальдові відомості по рахункам 104, 106 станом на 01.12.2021, оборотно - сальдова відомість за період 9 місяців 2021 року, оборотно-сальдова відомість станом на 01.12.2021, копія балансу за 9 місяців 2021 року, копії планових калькуляцій на виготовлення готової продукції, копія штатного розпису на 01.01.2022.

Надаючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд зважає на наступне.

В силу вимог частини другоїстатті 19 Конституції Україниоргани державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

Податковий кодекс Україниє спеціальним законом з питань оподаткування та установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу.

Згідно пунктами «а», «б» пункту185.1 статті 185 Податкового кодексу України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу Українивважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.

Згіднозпунктом201.1 статті 201 ПК Українина дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

У податковій накладній зазначаються в окремих рядках такі обов`язкові реквізити:а) порядковий номер податкової накладної;б) дата складання податкової накладної;в) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг;г) податковий номер платника податку (продавця та покупця). У разі постачання/придбання філією (структурним підрозділом) товарів/послуг, яка фактично є від імені головного підприємства - платника податку стороною договору, у податковій накладній, крім податкового номера платника податку додатково зазначається числовий номер такої філії (структурного підрозділу);д) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг; е) опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг;є) ціна постачання без урахування податку;ж) ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні; з) загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку; і) код товару згідно зУКТ ЗЕД, для послуг - код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг; платники податків, крім випадків постачання підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України, мають право зазначати код товару згідно з УКТ ЗЕДабо код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг неповністю, але не менше ніж чотири перших цифри відповідного коду;й) індивідуальний податковий номер.

Пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу Українипередбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Згідно з пунктом201.2.статті 201 ПК України форма та порядок заповнення податкової накладної затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Відповідно до пункту 2 Постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" № 1246 від 29.12.2010 (далі - Порядок № 1246), податкова накладна електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимогПодаткового кодексу Українив електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Відповідно до пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування: реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами: відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Наведені норми дають підстави для висновку, що законодавець встановлює перелік обов`язкової для фіксації в рамках квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної інформації. Без деталізації такого роду інформації відповідна квитанція не може вважатися належним чином оформленою. При цьому, квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної повинна фіксувати: 1) порядковий номер та дату складення податкової накладної; 2) конкретний критерій або ж критерії, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної; 3) пропозицію про надання платником податків пояснень та/або перелік конкретних документів, що є достатніми для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної.

Відповідно до приписів пункту201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі також - Порядок №1165та Порядок розгляду скарги, відповідно).

Згідно з пунктами 10, 11 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Пунктом 25 Порядку №1165встановлено, що Комісія центрального рівня приймає рішення про неврахування таблиці даних платника податку, розглядає скарги на рішення комісій регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі. Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

З матеріалів справи вбачається, що контролюючим органом сформовано висновок про виявлені помилки: кодиУКТЗЕД/ДКППтовару/послуг3304 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Положеннями пункту 5 Порядку №1165визначено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку № 1165).

Згідно з пунктом 1 додатку 3 Порядку №1165«Критерії ризиковості здійснення операцій» відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня2017р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня2017р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Суд зазначає, що належної мотивації підстав та причин віднесення поданої позивачем податкової накладної до категорії ризиковості здійснення операцій 2 відповідачем ані у спірному рішенні, ані до суду не надано.

Також,наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019№ 520затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520).

Пунктами 2-7 Порядку № 520 передбачено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги»та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Згідно з пунктами 9-11 Порядку № 520, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Разом з тим, у пункті 6 Порядку №1165вказано, що інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимогЗаконів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги»та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Отже, суд вказує, що з урахуванням положень наведених норм, комісією регіонального рівня приймається рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі за результатами розгляду інформації та копій документів платника податку.

Пунктом 13 Порядку №520 визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

З системного аналізу викладених положень слідує, що умовою для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в Реєстрі, які за результатами автоматизованого моніторингу були визнані такими, що відповідають критеріям ризиковості платника податку, є подання платником податків документів, перелік яких визначений у пункті 5 Порядку №520.

Отже, можливість надання платником податків письмових пояснень та копій документів на підтвердження невідповідності критеріям ризиковості платника податку, а також необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН/РК в Реєстрі прямо залежить від чіткого зазначення/розшифрування контролюючим органом у квитанції про зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН та рішенні про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку податкової інформації, що свідчить про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Як свідчать обставини справи, в оскаржуваних рішеннях підставами для відмови у реєстрації податкових накладних вказано ненадання платником податку копій документів, а саме: розрахункових документів та/або банківських виписок щодо розрахунків.

Разом з тим, оскаржувані рішення не містять конкретної інформації щодо причин та підстав для прийняття таких рішень, а лише містять загальну фразу про те, що причиною прийняття таких рішень є: не надано розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків щодо розрахунків покупця з позивачем.

Судом встановлено, що позивачем у передбачений законодавством спосіб надано до відповідача разом із письмовими поясненнями до податкової накладної, реєстрацію якої зупинено, належні документи на підтвердження правомірності складання, що відповідачами не спростовано.

Позивач скористався правом на надання таких пояснень та документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, та надав контролюючому органу копії документів, що підтверджують реальність здійснення господарської операції із контрагентом.

Водночас слід відмітити, що у даній справі суд не надає оцінку реальності здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом, на підставі яких складено спірні накладні, оскільки це питання повинно досліджуватись під час здійснення податкового контролю шляхом здійснення перевірок та звірок відповідно до вимогПодаткового кодексу України, а тому не є предметом судового розгляду у справах щодо оскарження рішень про відмову в реєстрації податкових накладних, які стосуються наявності чи відсутності підстав для зупинення та відмови у реєстрації податкових накладних згідно виключних підстав для вчинення податковим органом таких дій та прийняття рішень, що передбачені податковим законодавством, до числа яких не відноситься встановлення ані контролюючим органом, ані судом реальності господарських операцій поза межами податкового контролю та прийнятими за такими заходами контролю рішеннями.

Щодо відсутностікодуУКТЗЕД/ДКПП, суд зазначає.

Позивачє юридичною особою, про що внесено відповідний запис до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.

За визначеннями Держспоживстандарту України основне призначення КВЕД - визначати та кодувати основні та другорядні види економічної діяльності юридичних осіб, відокремлених підрозділів юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців. Основний вид економічної діяльності - це визначальна ознака у формуванні та стратифікації сукупностей статистичних одиниць для проведення державних статистичних спостережень. Органи державної статистики розраховують основний вид економічної діяльності на підставі даних державних статистичних спостережень відповідно до статистичної методології за підсумками діяльності підприємств за рік.

Тобто КВЕД - це статистичний інструмент для впорядкування економічної інформації. Водночас Класифікація є механізмом спільної мови, що має використання в багатьох інших, нестатистичних сферах (соціальному та податковому регулюванні, ліцензуванні, системі тарифів тощо), проте, не завжди адаптована до цього повною мірою. Отже, Класифікація не завжди відповідає всім потребам користувачів за межами статистичної системи, у зв`язку з чим можуть виникнути суперечності стосовно юридичного використання коду КВЕД. Слід мати на увазі, що код виду діяльності не створює прав чи обов`язків для підприємств і організацій, не спричинює жодних правових наслідків. Код виду діяльності не обов`язково достатній критерій для виконання умов, передбачених нормативними актами. У застосуванні нормативних актів чи контрактів код виду діяльності - це припущення, а не доказ.

З 01.01.2017 код товару, згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТЗЕД) та код послуги, згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП) стали обов`язковими реквізитами податкової накладної для всіх без винятку товарів та послуг. Тобто, з 01.01.2017при складанні податкової накладної запроваджується заповнення коду товару згідно зУКТ ЗЕД(для підакцизних та імпортних товарів - 10 знаків, для інших товарів - не менше 4 знаків), а для послуг - коду послуги згідно з ДКПП. Код зазначається на всіх етапах постачання товарів від виробника чи імпортера до кінцевого споживача та незалежно від дати придбання чи виготовлення такого товару (до 01.01.2017чи після цієї дати).

Зважаючи на вказане, суд зазначає, що код УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 3304 відсутній у таблиці даних платника податку на додану вартість, втім основний вид діяльності позивача це виробництво косметики, водночас позивач здійснює діяльність з продажу косметики.

Водночас, відповідно дост. 627 Цивільного кодексу Українисторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цьогокодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості. Таким чином, умова договору про поставку товару після проведення оплати відповідає волевиявленню сторін договору та не суперечить нормам цивільного законодавства України.

За приписами статті 42Конституції Україникожен має право на підприємницьку діяльність, яка не заборонена законом.

Відповідно до частини другої статті 3 Господарського кодексу України господарська діяльність, що здійснюється для досягнення економічних і соціальних результатів та з метою одержання прибутку, є підприємництвом, а суб`єкти підприємництва - підприємцями. Господарська діяльність може здійснюватись і без мети одержання прибутку (некомерційна господарська діяльність).

Одним із загальних принципів господарювання в Україні є: свобода підприємницької діяльності у межах, визначених законом (ст. 6 Господарського кодексу України).

Отже, позиція 2 відповідача щодо ненадання платником податку копій документів, згідно з п.201.16 статті 201 ПК України, Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019№1165, Порядком прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженогонаказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019№ 520, є необґрунтованою, а в оскаржуваному рішенні не наведено обґрунтувань причин відмови в реєстрації податкової накладної, складеної позивачем.

Суд зазначає, щоприймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормамиПодаткового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

Можливість же надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, а також зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів, чого зроблено не було.

У постанові від 21.02.2023усправі №2240/3271/18 Верховний Суд зауважив на тому, що предметом доказування при вирішенні вимог про зобов`язання податкового органу зареєструвати податкову накладну (у разі скасування рішення Комісії про відмову в реєстрації податкової накладної) мають бути встановленими обставини достатності документів для її реєстрації.

Такий же підхід продемонстровано Верховним Судом і у постанові від 27.04.2023усправі №460/8040/20, у якій Суд висловився про те, що саме лише зазначення про відсутність документів не є достатньою підставою для відмови в реєстрації податкової накладної, оскільки контролюючим органом повинно бути зазначено об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкової накладної з урахуванням відсутності таких документів, при цьому, обов`язково повинна бути надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку.

Як підтверджено доказами в матеріалах справи на виконання вимоги податкового органу у цій справі позивачем було надано відповідні пояснення, до яких додано ті первинні документи, які на його переконання є належними та достатніми для підтвердження здійснення ним господарської операції, оскільки відповідачем в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не зазначено які саме конкретно документи та в підтвердження якої обставини необхідно подати. Обов`язок податкового органу для цілей визначення наявності підстав для реєстрації податкової накладеної зводиться до встановлення належного та достатнього підтвердження поданими документами даних податкової накладної. При цьому за відсутності чіткого переліку документів, достатніх у розумінні контролюючого органу для реєстрації податкової накладної, стверджувати щодо неналежного обсягу поданих платником податків документів для реєстрації податкової накладної, недостатньо.

Подібна правова позиція висловлена в постанові Верховного Суду від 12.02.2025у справі№140/5463/23.

Суд акцентує, що 1 відповідачем не наведено чіткого переліку документів, які необхідно було надати позивачем, проте 2 відповідачем вказано посилання як на первинні документи так і виписки по рахунку.

Верховний Суд у постанові від 07.12.2022 у справі №500/2237/20 вказав, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормамиПодаткового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкових накладних, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

За усталеною судовою практикою Верховного Суду невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії має наслідком визнання його протиправним.

Верховний Суд у постанові від 05.01.2021 у справі №640/11321/20 зазначив, що незважаючи на те, що затверджена Порядком № 1165 форма рішення, яка не передбачає конкретизації підстав у разі відповідності пунктам 1-8 критеріїв ризиковості платника податку, не скасовує обов`язок податкового органу необхідності доказування, передбаченого частиною другоюстатті 77 КАС України.

Відсутність в матеріалах справи квитанції про зупинення податкової накладної не спростовує встановлені судом обставини справи.

Приймаючи до уваги викладене у сукупності, суд вважає, що оскаржуване рішення є необґрунтованим, безпідставним та такими, що підлягає скасуванню.

Також з матеріалів справи вбачається, що до виникнення спірних правовідносин, за подібними господарськими операціями між тими контрагентами 1 відповідачем здійснено реєстрацію податкових накладних.

За вказаних обставин, в контексті наведених норм, суд вважає, що для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення у даному випадку не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

Так, Європейський суд з прав людини у п. 50 рішення від 13.01.2011(остаточне) по справі «Чуйкіна проти України» (case of Chuykina v. Ukraine) (Заява № 28924/04) зазначив, що суд нагадує, що процесуальні гарантії, викладені у статті 6 Конвенції, забезпечують кожному право звертатися до суду з позовом щодо своїх цивільних прав та обов`язків. Таким чином стаття 6 Конвенції втілює «право на суд», в якому право на доступ до суду, тобто право ініціювати в судах провадження з цивільних питань становить один з його аспектів (див. рішення від 21.02.1975у справі «Голдер проти Сполученого Королівства» (Golder v. the United Kingdom), пп.2836, Series A № 18). Крім того, порушення судового провадження саме по собі не задовольняє усіх вимог п. 1 статті 6 Конвенції. Ціль Конвенції гарантувати права, які є практичними та ефективними, а не теоретичними або ілюзорними. Право на доступ до суду включає в себе не лише право ініціювати провадження, а й право отримати «вирішення» спору судом. Воно було б ілюзорним, якби національна правова система Договірної держави дозволяла особі подати до суду цивільний позов без гарантії того, що справу буде вирішено остаточним рішенням в судовому провадженні. Для п. 1 статті 6 Конвенції було б неможливо детально описувати процесуальні гарантії, які надаються сторонам у судовому процесі провадженні, яке є справедливим, публічним та швидким, не гарантувавши сторонам того, що їхні цивільні спори будуть остаточно вирішені (див. рішення у справах «Мултіплекс проти Хорватії» (Multiplex v. Croatia), заява № 58112/00, п. 45, від 10.07.2003, та «Кутіч проти Хорватії» (Kutic v. Croatia), заява № 48778/99, п. 25, ECHR2002-II).

В даному випадку, задоволення позовної вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну, є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.

Водночас, варто зазначити про наслідки відсутності реєстрації у ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування, або реєстрації їх із порушенням встановленогоПК Українистроку.

Так, у разі порушення строку реєстрації, застосовуються штрафні санкції, передбачені статтею120-1ПК України, а згідно з п.201.10 статті 201 ПК Українивідсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в ЄРПН не дає права покупцю на включення сум ПДВ до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми ПДВ, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період. Також, у разі порушення продавцем/покупцем граничних строків реєстрації в ЄРПН податкової накладної та/або розрахунку коригування, покупець/продавець таких товарів/послуг має право додати до податкової декларації за звітний період заяву із скаргою на такого продавця/покупця.

Згідно з пунктом 20 Порядку №1246, внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

З огляду на викладене, а також з метою ефективного, повного та належного захисту порушених прав позивача, суд вважає за необхідне захистити порушені права позивача шляхом зобов`язання ДПС України зареєструвати вказану вище податкову накладну в ЄРПН датою її фактичного подання.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість мотивів, покладених суб`єктом владних повноважень в основу оскаржуваного рішення на відповідність вимогам частини другоїстатті 2 КАС України, яка визначає, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначеніКонституцієюта законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку, суд вважає, що заявлені позовні вимоги підлягають задоволенню з наступних підстав.

Частинами першою та другоюстатті 6 КАС Українивстановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Статтею 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини»встановлено, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Аналізуючи оскаржуване рішення, суд вказує, що принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень, відповідно до частини другоїстатті 2 КАС України, має на увазі, що рішення повинно бути прийнято з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).

Європейським Судом з прав людини у рішенні по справі «Суомінен проти Фінляндії» (Suominen v. Finland), № 37801/97, п. 36, від 01.07.2003, яке, відповідно до ч. 1статті 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини», підлягає застосуванню судами як джерело права, вказано, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.

У рішенні від 10.02.2010у справі «Серявін та інші проти України» Європейський суд з прав людини вказав, що у рішеннях суддів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинні ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.

Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, тощо.

При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Так само, недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.

Разом з тим, приймаючи рішення або вчиняючи дію, суб`єкт владних повноважень не може ставати на сторону будь-якої з осіб та не може виявляти себе заінтересованою стороною у справі, виходячи з будь-якого нелегітимного інтересу, тобто інтересу, який не випливає із завдань цього суб`єкта, визначених законом.

Прийняття рішення, вчинення (не вчинення) дії вимагає від суб`єкта владних повноважень діяти добросовісно, тобто з щирим наміром щодо реалізації владних повноважень та досягнення поставлених цілей і справедливих результатів, з відданістю визначеним законом меті та завданням діяльності, передбачувано, без корисливих прагнень досягти персональної вигоди, привілеїв або переваг через прийняття рішення та вчинення дії.

Таким чином, висновки та рішення суб`єкта владних повноважень можуть ґрунтуватися виключно на належних, достатніх, а також тих доказах, які одержані з дотриманням закону.

Відповідно до ч.ч. 1, 2статті 77 КАС Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Всупереч наведеним вимогам 2 відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не довів правомірності винесення оскаржуваного рішення.

Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих сторонами доказів за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку про те, що вимоги позивача є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволеннюповністю.

Щодо встановлення судового контролю, суд зазначає.

Частиною першою статті 382 КАС Українипередбачено, що суд, який розглянув адміністративну справу як суд першої інстанції і ухвалив судове рішення, за письмовою заявою особи, на користь якої ухвалено судове рішення і яка не є суб`єктом владних повноважень, або за власною ініціативою може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.

Зі змісту наведеної правової норми випливає, що зобов`язання суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення є правом суду, яке має застосовуватися у виключних випадках.

Суд зазначає, що позивачем не наведено причин та не надано доказів, які б свідчили про те, що відповідач може ухилятися від виконання рішення суду.

З огляду на викладене, суд не вважає за необхідне зобов`язувати суб`єкта владних повноважень подавати звіт про виконання судового рішення, а тому відмовляє у встановленні судового контролю за виконанням рішення у даній справі.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.

Згідно з частиною першою статті 139КАС України призадоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цьогоКодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При зверненні до суду позивачем сплачено судовий збір у розмірі12405,00 грн, що підтверджується платіжним дорученням № 2119 від 28.04.2022.

Позивачем заявлено 5 самостійних вимог не майнового характеру, які роз`єднані в самостійні провадження.

З огляду на те, що позовні вимоги носять немайновий характер і позов підлягає задоволенню, відповідно до приписів частини першоїстатті 139 КАС Українисуд присуджує позивачу за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів понесені ним і документально підтверджені судові витрати зі сплати судового збору порівну в сумі по1240,50 грн.

Керуючись статтями2,8,9,19,20,32,72,77,90,94,132,241-246,226,255,262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позовну заяву адвоката Скуртул Катерини Андріївни в інтересах Товариства з обмеженою відповідальністю "ІК "ІНБІКО+" (місцезнаходження: пр. Відрадний, буд. 95, корп. А2, оф. 104, м. Київ, ідентифікаційний код 41397510) до Головного управління ДПС у м. Києві (місцезнаходження: вул. Шолуденка, буд 33/19, м. Київ, ідентифікаційний код 44116011), Державної податкової служби України (місцезнаходження: Львівська площа, буд. 8, м. Київ, ідентифікаційний код 43005393)про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити діїзадовольнити повністю.

Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 26.01.2022 № 3709106/41397510 про відмову в реєстрації Товариству з обмеженою відповідальністю "ІК "ІНБІКО+"податкової накладної № 3 від 12.01.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 3 від 12.01.2022, складеніТовариством з обмеженою відповідальністю "ІК "ІНБІКО+", днем направлення електронними засобами зв`язку.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ІК "ІНБІКО+" за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у м. Києві понесені витрати зі сплати судового збору у розмірі1240,50 (одна тисяча двісті сорок грн 50 коп.) гривень.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ІК "ІНБІКО+" за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України понесені витрати зі сплати судового збору у розмірі1240,50 (одна тисяча двісті сорок грн 50 коп.) гривень.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленогостаттею 295 КАС України, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до пункту 2 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду»апеляційна скарга на рішення суду подається доШостого апеляційного адміністративного судупротягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя Т.В. Смішлива

СудЛутугинський районний суд Луганської області
Дата ухвалення рішення06.05.2025
Оприлюднено08.05.2025
Номер документу127127572
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —360/409/25

Ухвала від 11.06.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Сорочко Євген Олександрович

Рішення від 06.05.2025

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.В. Смішлива

Ухвала від 03.03.2025

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.В. Смішлива

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні