Рішення
від 06.05.2025 по справі 320/38096/23
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШІ аналіз судового документа

Для доступу до отримання ШІ аналізу судового документа необхідно зареєструватися або увійти в систему.

Реєстрація

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

06 травня 2025 року м. Київ №320/38096/23

Суддя Київського окружного адміністративного суду Лисенко В.І., розглянувши адміністративну справу в порядку письмового провадження за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "АВАНТ ТРЕЙДІНГ" до Головного управління ДПС у м. Києві , Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

в с т а н о в и в:

До Київського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "АВАНТ ТРЕЙДІНГ" з позовом до Головного управління ДПС у м. Києві , Державної податкової служби України, у якому просить суд:

- визнати протиправним та скасувати Рішення від 29.06.2023 №9083662/39472499 комісії ГУ ДПС у м. Києві з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «АВАНТ ТРЕЙДІНГ» (ідентифікаційний код 39472499) від 30.06.2022 №1;

- визнати протиправним та скасувати Рішення від 21.06.2023 №9035591/39472499 комісії ГУ ДПС у м. Києві з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «АВАНТ ТРЕЙДІНГ» (ідентифікаційний код 39472499) від 17.06.2022 №2;

- визнати протиправним та скасувати Рішення від 22.06.2023 №9042690/39472499 комісії ГУ ДПС у м. Києві з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «АВАНТ ТРЕЙДІНГ» (ідентифікаційний код 39472499) від 20.06.2022 №3;

- визнати протиправним та скасувати Рішення від 26.06.2023 №9057585/39472499 комісії ГУ ДПС у м. Києві з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «АВАНТ ТРЕЙДІНГ» (ідентифікаційний код 39472499) від 21.06.2022 №4;

- визнати протиправним та скасувати Рішення від 26.06.2023 №9057579/39472499 комісії ГУ ДПС у м. Києві з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «АВАНТ ТРЕЙДІНГ» (ідентифікаційний код 39472499) від 22.06.2022 №5;

- визнати протиправним та скасувати Рішення від 28.06.2023 №9077302/39472499 комісії ГУ ДПС у м. Києві з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «АВАНТ ТРЕЙДІНГ» (ідентифікаційний код 39472499) від 24.06.2022 №6;

- визнати протиправним та скасувати Рішення від 28.06.2023 №9077273/39472499 комісії ГУ ДПС у м. Києві з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «АВАНТ ТРЕЙДІНГ» (ідентифікаційний код 39472499) від 27.06.2022 №7;

- визнати протиправним та скасувати Рішення від 28.06.2023 №9077301/39472499 комісії ГУ ДПС у м. Києві з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «АВАНТ ТРЕЙДІНГ» (ідентифікаційний код 39472499) від 28.06.2022 №8;

- визнати протиправним та скасувати Рішення від 28.06.2023 №9077300/39472499 комісії ГУ ДПС у м. Києві з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «АВАНТ ТРЕЙДІНГ» (ідентифікаційний код 39472499) від 29.06.2022 №9;

- визнати протиправним та скасувати Рішення від 28.06.2023 №9077303/39472499 комісії ГУ ДПС у м. Києві з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «АВАНТ ТРЕЙДІНГ» (ідентифікаційний код 39472499) від 28.06.2022 №10;

- визнати протиправним та скасувати Рішення від 29.06.2023 №9083661/39472499 комісії ГУ ДПС у м. Києві з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «АВАНТ ТРЕЙДІНГ» (ідентифікаційний код 39472499) від 30.06.2022 №11.

На обґрунтування позовних вимог зазначає, що ТОВ «АВАНТ ТРЕЙДІНГ» надав достатню кількість документів первинного та бухгалтерського обліку, що стосуються і у повному обсязі підтверджують господарські операції, а також пояснення щодо фактичних обставин, натомість в оскаржуваних рішеннях, прийнятих комісією ГУ ДПС у м. Києві необґрунтовано (враховуючи надані пояснення та копії первинних документів) відмовлено у реєстрації спірних податкових накладних, а підставою вказаних рішень зазначено про ненадання платником податку копій первинних документів. Таке обґрунтування рішень про відмову в реєстрації спірних податкових накладних вважає незаконним, адже контролюючим органом не висувались вимоги щодо надання позивачем конкретних документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Враховуючи відсутність у комісії ДПС України правових підстав для відмови у реєстрації податкових накладних шляхом прийняття відповідних рішень, на думку позивача, належним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, датою їх фактичного подання. На підставі викладеного, просить суд задовольнити позовні вимоги.

Відповідачі подали до суду відзиви на позовну заяву, відповідно до яких позов не визнають, просять суд відмовити у задоволенні позову з тих підстав, що оскаржувані рішення є обґрунтованими та правомірними, оскільки позивачем після зупинення реєстрації податкових накладних не було надано копії первинних документів та фактичне здійснення господарських операцій не підтверджено належними доказами.

Позивач, не погоджуючись з позицією відповідача, надіслав відповідь на відзив, у якій навів обґрунтування аналогічні тим, що викладені в обґрунтування позовних вимог.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 22.12.2023 відкрито провадження в адміністративній справі та визначено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено таке.

ТОВ «АВАНТ ТРЕЙДІНГ» (код за ЄДРПОУ 39472499) зареєстровано 04.11.2014 в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Основний вид діяльності позивача за КВЕД : 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля.

Іншими видами діяльності ТОВ «АВАНТ ТРЕЙДІНГ» є : 46.12 Діяльність посередників у торгівлі паливом, рудами, металами та промисловими хімічними речовинами; 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами; 47.30 Роздрібна торгівля пальним; 77.11 Надання в оренду автомобілів і легкових автотранспортних засобів; 35.14 Торгівля електроенергією; 35.22 Розподілення газоподібного палива через місцеві (локальні) трубопроводи; 35.23 Торгівля газом через місцеві (локальні) трубопроводи; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна.

01.12.2014 року ТОВ «АВАНТ ТРЕЙДІНГ» зареєстровано платником ПДВ, ІПН 394724926591, що підтверджується Витягом №1626594510678 від 16.12.2016р.

Позивач має ліцензію на постачання природного газу ТОВ "АВАНТ ТРЕЙДІНГ", що видана відповідно до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) № 465 від 04.04.2017.

Судом встановлено, що між ТОВ "АВАНТ ТРЕЙДІНГ" та ТОВ "Оператор ГТС" укладено договір транспортування природного газу №1907000167 від 14.11.2019 року, а з ПАТ "Укртрансгаз" укладено договір №1805000061 від 03.05.2018 року зберігання (закачування відбору) природного газу.

Як вбачається з матеріалів справи, всі операції пов?язанні з продажем транспортуванням, зберіганням, балансуванням тощо природного газу здійснюються на інформаційній платформі (електронній платформі) у вигляді веб-додатка в мережі Інтернет, функціонування та керування якою забезпечується оператором газотранспортної системи, яка використовується для забезпечення надання послуг транспортування природного газу відповідно до вимог Кодексу ГТС.

16 грудня 2016 року між ТОВ "АВАНТ ТРЕЙДІНГ" (постачальник) та ПАТ "Іскра" (ПрАТ" Львівський електроламповий завод "ІСКРА") (споживач) був укладений договір постачання природного газу №009 (надалі Договір), за умовами якого постачальник зобов?язувався постачати природний газ споживачу в необхідних об?ємах (обсягах), а споживач зобов?язувався своєчасно сплачувати постачальнику вартість природного газу.

01 червня 2022 року в рамках вищезгаданого Договору була укладена Додаткова угода №04, за умовами якої ТОВ "Авант Трейдінг" зобов?язувався передати споживачу 45,00 тис.м.куб. природного газу по ціні 30700,02 грн. з ПДВ у червні 2022 року. Для забезпечення відшкодування споживачем постачальнику вартості послуг з транспортування природного газу, відповідно до Кодексу ГТС, між тими з сторонами 01.05.2019 року був укладений Договір №001-П транспортування природного газу для внутрішніх точок виходу з газотранспортної системи України.

Виконуючи умови Додаткової угоди №04 ТОВ "АВАНТ ТРЕЙДІНГ" передав ПрАТ "Львівський електроламповий завод "ІСКРА" природний газ у кількості 29,86264 тис.м.куб., що підтверджується актом приймання - передачі природного газу від 30.06.2022 року. Факт надання послуг транспортування природного газу у червні 2022 року згідно Договору №01-П від 01.05.2019р. підтверджується Актом наданих послуг транспортування природного газу від 30.06.2022р. на суму 5384,12 грн., в т.ч. ПДВ - 897,35 грн.

Оскільки відповідно вимог Кодексу ГТС передача природного газу здійснюється шляхом формування торгових сповіщень на платформі ТОВ Оператора ГТС (iplatforma), факт передачі природного газу також додатково підтверджується даними платформи.

Відповідно до Договору поруки укладеного 02 червня 2022 року між ТОВ "Торговий дім Львівського Електролампового заводу Іскра" (поручитель), ПрАТ "Львівський електроламповий завод "ІСКРА" (боржник) та ТОВ "АВАНТ ТРЕЙДІНГ" (кредитор) оплату за природний газ поставлений у червні 2022 року ТОВ "АВАНТ ТРЕЙДІНГ" споживачу ПрАт"Львівський електроламповий завод "ІСКРА" по Договору №009 здійснював ТОВ "Торговий дім Львівського Електролампового заводу Іскра".

Зокрема, 17.06.2022 року ТОВ "Торговий дім Львівського Електролампового заводу Іскра" перерахував на рахунок ТОВ "Авант Трейдінг" грошові кошти у розмірі 180 000,00 грн. в якості оплати за поставлений для потреб ПрАТ" Львівський електроламповий завод "ІСКРА" природний газ, що підтверджується платіжною інструкцією №319246071.

20.06.2022 року ТОВ "Торговий дім Львівського Електролампового заводу Іскра" перерахував на рахунок ТОВ "АВАНТ ТРЕЙДІНГ" грошові кошти у розмірі 190 000,00 грн. в якості оплати за поставлений для потреб ПрАТ" Львівський електроламповий завод "ІСКРА" природний газ, що підтверджується платіжною інструкцією №319246098.

21.06.2022 року ТОВ "Торговий дім Львівського Електролампового заводу Іскра" перерахував на рахунок ТОВ "АВАНТ ТРЕЙДІНГ" грошові кошти у розмірі 90 000,00 грн. в якості оплати за поставлений для потреб ПрАТ" Львівський електроламповий завод "ІСКРА" природний газ, що підтверджується платіжною інструкцією №319246104.

22.06.2022 року ТОВ "Торговий дім Львівського Електролампового заводу Іскра" перерахував на рахунок ТОВ "АВАНТ ТРЕЙДІНГ" грошові кошти у розмірі 50 000,00 грн. в якості оплати за поставлений для потреб ПрАТ" Львівський електроламповий завод "ІСКРА" природний газ, що підтверджується платіжною інструкцією №319246117.

24.06.2022 року ТОВ "Торговий дім Львівського Електролампового заводу Іскра" перерахував на рахунок ТОВ "АВАНТ ТРЕЙДІНГ" грошові кошти у розмірі 70 000,00 грн. в якості оплати за поставлений для потреб ПрАТ" Львівський електроламповий завод "ICKРА" природний газ, що підтверджується платіжною інструкцією №319246146.

27.06.2022 року ТОВ "Торговий дім Львівського Електролампового заводу Іскра" перерахував на рахунок ТОВ "АВАНТ ТРЕЙДІНГ" грошові кошти у розмірі 60 000,00 грн. в якості оплати за поставлений для потреб ПрАТ" Львівський електроламповий завод "ІСКРА" природний газ, що підтверджується платіжною інструкцією №319246157;

28.06.2022 року ТОВ "Торговий дім Львівського Електролампового заводу Іскра" перерахував на рахунок ТОВ "АВАНТ ТРЕЙДІНГ" грошові кошти у розмірі 110 000,00 грн. в якості оплати за поставлений для потреб ПрАТ" Львівський електроламповий завод "ICKРА" природний газ, що підтверджується платіжною інструкцією №319246160.

29.06.2022 року ТОВ "Торговий дім Львівського Електролампового заводу Іскра" перерахував на рахунок ТОВ "АВАНТ ТРЕЙДІНГ" грошові кошти у розмірі 110 000,00 грн. в якості оплати за поставлений для потреб ПрАТ" Львівський електроламповий завод "ІСКРА" природний газ, що підтверджується платіжною інструкцією №319246180;

30.06.2022 року ТОВ "Торговий дім Львівського Електролампового заводу Іскра" перерахував на рахунок ТОВ "АВАНТ ТРЕЙДІНГ" грошові кошти у розмірі 190 000,00 грн. в якості оплати за поставлений для потреб ПрАТ" Львівський електроламповий завод "ІСКРА" природний газ, що підтверджується платіжною інструкцією №319246212.

Відповідно до Договорів переведення боргу укладених 01 липня 2022 року між ТОВ "Торговий дім Львівського Електролампового заводу Іскра" (новий боржник), ПрАТ"Львівський електроламповий завод "ІСКРА" (первісний боржник) та ТОВ "АВАНТ ТРЕЙДІНГ" (кредитор), ТОВ "Торговий дім Львівського Електролампового заводу Іскра" перерахував на рахунок ТОВ "АВАНТ ТРЕЙДІНГ":

- грошові кошти у розмірі 5384,12 грн. за послуги транспортування природного газу у червні 2022 року, що підтверджується платіжною інструкцією №319246243 від 01.07.2023р.;

- грошові кошти у розмірі 26 783,65 грн. за природний газ спожитий ПрАТ "Львівський електроламповий завод "ІСКРА" у червні 2022 року, що підтверджується платіжною інструкцією №319246234 від 01.07.2023р.

В силу вимог п.187.1. ст.187 ПК України у ТОВ "АВАНТ ТРЕЙДІНГ" як платника податку на додану вартість виникають податкові зобов?язання з податку на додану вартість, а відтак і обов?язок зареєструвати податкові накладні за першої із подій: або дати зарахування коштів від покупця /замовника на банківський рахунок, або дати відвантаження товарів.

Законом України від 12.05.2022 № 2260-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», що набрав чинності 27.05.2022, до п.п. 69.1 п. 69 підрозд. 10 розділу ХХ Податкового кодексу України доповнено п.п. 69.11., згідно якого реєстрація податкових накладних граничний термін реєстрації яких припадав на дату після 24 лютого 2022 року допускалася до 15.07.2022 року.

На виконання вимог податкового законодавства:

1) по факту оплат за природний газ, що були здійснені 17.06.2022 року, 20.06.2022 року, 21.06.2022 року, 22.06.2022 року, 24.06.2022 року, 27.06.2022 року, 28.06.2022 року, 29.06.2022 року та 30.06.2022 року, як першої події позивачем було сформовано та подано на реєстрацію податкові накладні, а саме:

- податкову накладну №2 від 17.06.2022 року по факту оплати 180 000,00 грн.;

- податкову накладну №3 від 20.06.2022 року по факту оплати 190 000,00 грн;

- податкову накладну №4 від 21.06.2022 року по факту оплати 90 000,00 грн;

- податкову накладну №5 від 22.06.2022 року по факту оплати 50 000,00 грн;

- податкову накладну №6 від 24.06.2022 року по факту оплати 70 000,00 грн;

- податкову накладну №7 від 27.06.2022 року по факту оплати 60 000,00 грн;

- податкову накладну №8 від 28.06.2022 року по факту оплати 110 000,00 грн;

- податкову накладну №9 від 29.06.2022 року по факту оплати 110 000,00 грн;

- податкову накладну №10 від 30.06.2022 року по факту оплати 30 000,00 грн;

2) по факту передачі природного газу (відвантаження товару) згідно Договору №009, що підтверджується актом приймання-передачі, як першої події, позивачем було сформовано та подано на реєстрацію податкову накладну №11 від 30.06.2022 року на суму 26783,65 грн., в т.ч. ПДВ 4463,94 грн.;

3) по факту складання акту наданих послуг транспортування природного газу 30.06.2022 року позивачем було сформовано та подано на реєстрацію податкову накладну №1 від 30.06.2022 року на суму 5384,12 грн., в т.ч. ПДВ 897,35 грн.

Разом з тим, у відповідь до кожної із вищевказаних податкових накладних зазначених вище, позивач - ТОВ "АВАНТ ТРЕЙДИНГ" отримав квитанції №1 про зупинення їх реєстрації з однаковим формулюванням наступного змісту :

«Документ доставлено до ДІС. Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п. 201.16 ст.201 Податкового кодексу реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена . Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».

Надалі ТОВ "АВАНТ ТРЕЙДІНГ" направив до ГУ ДПС у м. Києві засобами електронного зв?язку повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо зупинених податкових накладних, а саме :

- щодо розблокування ПН №1 від 30.06.2022р. .: повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/ розрахунків коригування реєстрацію яких зупинено №2 від 23.06.2023р. (J1312603), яке було прийнято до розгляду податковим органом, що підтверджується квитанцією №2 від 23.06.2023р. ; детальне пояснення до заблокованої ПН №1 від 30.06.2022р. під вих №23/06-23-1;

- щодо розблокування ПН №2 від 17.06.2022р.: повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/ розрахунків коригування реєстрацію яких зупинено №1 від 16.06.2023р. (J1312603), яке було прийнято до розгляду податковим органом, що підтверджується квитанцією №2 від 16.06.2023р. ; детальне пояснення до заблокованої ПН №2 від 17.06.2022р. під вих №16/06-23;

- щодо розблокування ПН №3 від 20.06.2022р.: повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/ розрахунків коригування реєстрацію яких зупинено №1 від 19.06.2023р. (J1312603), яке було прийнято до розгляду податковим органом, що підтверджується квитанцією №2 від 19.06.2023р. ; детальне пояснення до заблокованої ПН №3 від 20.06.2022р. під вих №19/06-23;

- щодо розблокування ПН №4 від 21.06.2022р.: повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/ розрахунків коригування реєстрацію яких зупинено №1 від 20.06.2023 р. (J1312603), яке було прийнято до розгляду податковим органом, що підтверджується квитанцією №2 від 20.06.2023 р. ; детальне пояснення до заблокованої ПН №4 від 21.06.2022р. під вих №20/06-23;

- щодо розблокування ПН №5 від 22.06.2022р.: повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/ розрахунків коригування реєстрацію яких зупинено №2 від 20.06.2023 р.(J1312603), яке було прийнято до розгляду податковим органом, що підтверджується квитанцією №2 від 20.06.2023 р. ; детальне пояснення до заблокованої ПН №5 від 22.06.2022р. під вих №20/06-23-1;

- щодо розблокування ПН №6 від 24.06.2022р.: повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/ розрахунків коригування реєстрацію яких зупинено №1 від 22.06.2023р.(J1312603), яке було прийнято до розгляду податковим органом, що підтверджується квитанцією №2 від 22.06.2023р.; детальне пояснення до заблокованої ПН №6 від 24.06.2022р. під вих №22/06-23;

- щодо розблокування ПН №7 від 27.06.2022р.: повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/ розрахунків коригування реєстрацію яких зупинено №2 від 22.06.2023р. (J1312603), яке було прийнято до розгляду податковим органом, що підтверджується квитанцією №2 від 22.06.2023р.; детальне пояснення до заблокованої ПН №7 від 27.06.2022р. під вих №22/06-23-1;

- щодо розблокування ПН №8 від 28.06.2022р.: повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/ розрахунків коригування реєстрацію яких зупинено №3 від 22.06.2023р. (J1312603), яке було прийнято до розгляду податковим органом, що підтверджується квитанцією №2 від 22.06.2023р. ; детальне пояснення до заблокованої ПН №8 від 28.06.2022р. під вих №22/06-23-2;

- щодо розблокування ПН №9 від 29.06.2022р.: повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/ розрахунків коригування реєстрацію яких зупинено №4 від 22.06.2023р.(J1312603), яке було прийнято до розгляду податковим органом, що підтверджується квитанцією №2 від 22.06.2023р.; детальне пояснення до заблокованої ПН №9 від 29.06.2022р. під вих №22/06-23-3;

- щодо розблокування ПН №10 від 30.06.2022р.: повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/ розрахунків коригування реєстрацію яких зупинено №5 від 22.06.2023р. (J1312603), яке було прийнято до розгляду податковим органом, що підтверджується квитанцією №2 від 22.06.2023р.; детальне пояснення до заблокованої ПН №10 від 30.06.2022р. під вих №22/06-23-4;

- щодо розблокування ПН №11 від 30.06.2022р.: повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/ розрахунків коригування реєстрацію яких зупинено №1 від 23.06.2023р. (J1312603), яке було прийнято до розгляду податковим органом, що підтверджується квитанцією №2 від 23.06.2023р. ; детальне пояснення до заблокованої ПН №11 від 30.06.2022р. під вих №23/06-23

На підтвердження реальності господарських операцій, зазначених в кожній із податкових накладних, реєстрацію яких було зупинено, до кожного з перелічених вище пояснень долучались копії первинних документів, які розкривають їх зміст :

- копія договору №009 від 19.12.2016р з ПрАТ "Львівський електроламповий завод "ІСКРА";

- копія додаткової угоди №04 від 01.06.2022р. до Договору №009;

- копія договору №01-П транспортування природного газу для внутрішніх точок виходу з газотранспортної системи України від 01.05.2019;

- копія договору поруки б/н від 02.06.2022р. (на підтвердження підстав здійснення розрахунку третьою особою);

- копія акту приймання передачі природного газу від 28.02.2022 року;

- копія платіжних доручень;

- копія договору транспортування природного газу №1907000167 від 14.11.2019 року з ТОВ "Оператор ГТС України";

- копія договору №1805000061 від 03.05.2018 року зберігання (закачування відбору) природного газу з АТ "Укртрансгаз";

- копія акту приймання передачі природного газу від 30.06.2022р ;

- копія акту наданих послуг транспортування природного газу від 30.06.2022 року.

Проте, за результатами розгляду повідомлень про надання пояснень позивача, комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у м. Києві було прийнято оскаржувані рішення :

- від 21.06.2023 р. №9035591/39472499 про відмову в реєстрації ПН №2 від 17.06.2022р.;

- від 22.06.2023р №9042690/39472499 про відмову в реєстрації ПН №3 від 20.06.2022р.;

- від 26.06.2023р. №9057585/39472499 про відмову в реєстрації ПН №4 від 21.06.2022р.;

- від 26.06.2023р. №9057579/39472499 про відмову в реєстрації ПН №5 від 22.06.2022р;

- від 28.06.2023 р. №9077302/39472499 про відмову в реєстрації ПН №6 від 24.06.2022р.;

- від 28.06.2023 р. №9077273/39472499 про відмову в реєстрації ПН №7 від 27.06.2022р.;

- від 28.06.2023 р. №9077301/39472499 про відмову в реєстрації ПН №8 від 28.06.2022 р.;

- від 28.06.2023 р. №9077300/39472499 про відмову в реєстрації ПН №9 від 29.06.2022р.;

- від 28.06.2023 р. №9077303/39472499 про відмову в реєстрації ПН №10 від 30.06.2022р.;

- від 29.06.2023р. №9083661/39472499 про відмову в реєстрації ПН №11 від 30.06.2022р.; від 29.06.2023р. №9083662/39472499 про відмову в реєстрації ПН №1 від 30.06.2022р.

У всіх рішеннях контролюючого органу про відмову в реєстрації податкових накладних зазначено одна і та ж підстава, а саме: "надання платником податку копій документів, складених з порушенням законодавства".

Не погодившись із прийнятими рішеннями щодо відмови у реєстрації спірних податкових накладних, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає таке.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, зокрема чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, порядок їх адміністрування, права, обов`язки платників податків та зборів, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України від 02.12.2010 №2755-VI (в редакції, чинній на час виникнення між сторонами спірних відносин).

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з пунктом 201.7 статті 201 ПК України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Положенням пункту 201.10 статті 201 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Відповідно до пункту 2 Постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" від 29.12.2010 №1246 (далі - Порядок №1246), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог ПК України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронні довірчі послуги", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Пунктом 14 Порядку №1246 визначено, що квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.

Згідно пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

З 01.02.2020 набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яка визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Відповідно до пункту 2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик.

Ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм пп. "а" або "б" п. 185.1 ст. 185, пп. "а" або "б" п. 187.1 ст. 187, абзацу 1 п. 201.1, 201.7, 201.10 ст. 201 ПК України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/надання послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.

Відповідно до пункту 4 Порядку №1165, у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

У той же час, пунктом 5 Порядку №1165 визначено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Згідно приписів пункту 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до пункту 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Так, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункти 10-11 Порядку № 1165).

З системного аналізу наведених вище норм вбачається, що законодавцем встановлений алгоритм дій при прийнятті рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі. Так, реєстрації/відмови в реєстрації ПН/РК передує складання та направлення платником податку ПН/РК для реєстрації в ЄРПН, потім їх перевірка комісією регіонального рівня щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації, надалі у разі невідповідності ПН/РК жодній з ознак безумовної реєстрації перевіряється безпосередньо сам платник податку, яким подано ПН/РК для реєстрації в ЄРПН, щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку та показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, тобто здійснюється моніторинг платника податку, а також моніторинг ПН/РК - шляхом їх перевірки щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

Як вбачається з матеріалів справи, контролюючим органом за результатом перевірки спірних податкових накладних позивачу надіслано квитанції про зупинення їх реєстрації зазначивши, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Суд звертає увагу, що отримані позивачем квитанції містять виключно формальне посилання про необхідність надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в РК. При цьому, пропозиція надання документів вказана без конкретизації їх переліку (тобто, не наведено переліку документів, які необхідні для розгляду питання щодо реєстрації податкових накладних) та без вказівки на норму права, котра такий містить.

Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Не конкретизування податковим органом переліку документів, які необхідно надати позивачу, призвело до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.

Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520), яким визначено механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Так, пунктом 4 Порядку № 520 визначено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Згідно пункту 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Згідно пункту 6 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Пунктом 7 Порядку №520 визначено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 9 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

При цьому, згідно пункту 2 Порядку № 520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Пунктом 3 Порядку № 520 визначено, що комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

За приписами пункту 11 Порядку № 520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфін від 12.12.2019 № 520, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

- та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Відтак, можливість надання платником податків достатніх документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного переліку необхідних документів для прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної. Необґрунтоване обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд, призводить до правової невизначеності, що не відповідає критерію обґрунтованості та пропорційності акта індивідуальної дії.

В даному випадку, судом встановлено, що позивачем подано до контролюючого органу повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо спірних податкових накладних, реєстрація яких зупинена.

Водночас, оскаржувані рішення не містять, а відповідачами не доведено, жодних обґрунтувань щодо наявності передбачених законодавством підстав для здійснення платником ризикових операцій з посиланнями на відповідні докази.

При прийнятті рішень про відмову в реєстрації спірних податкових накладних, суб`єктом владних повноважень не було зазначено та вказано товариству на те, яких саме документів не надано чи які не були прийняті до уваги і з яких підстав.

У той же час, як уже зазначалось, можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної/розрахунку коригування прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Тобто, рішення контролюючого органу не відповідає наведеним вище вимогам щодо чіткості та зрозумілості, та породжують їх неоднозначне трактування, що, у свою чергу, впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати волевиявлення суб`єкта владних повноважень.

Крім того, суд звертає увагу, що у даній справі суд не надає оцінку реальності здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом, оскільки це питання повинно досліджуватись під час здійснення податкового контролю шляхом здійснення перевірок відповідно до вимог Податкового кодексу України, а тому не є предметом судового розгляду у справах щодо оскарження рішень про відмову в реєстрації податкових накладних, які стосуються наявності чи відсутності підстав для зупинення та відмови у реєстрації податкових накладних згідно виключних підстав для вчинення податковим органом таких дій та прийняття рішень, що передбачені податковим законодавством, до числа яких не відноситься встановлення ані контролюючим органом, ані судом реальності господарських операцій поза межами податкового контролю та прийнятими за такими заходами контролю рішеннями.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 28.11.2019 у справі №1640/2650/18 та від 27.04.2020 у справі №360/1050/19.

Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Недотримання податковим органом вимог законодавства на етапі зупинення реєстрації податкових накладних щодо оформлення квитанції прямо вказує на те, що рішення, які прийняті на наступному етапі, тобто рішення Комісії про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, також не є законними.

Суд зауважує, що у зв`язку із не конкретизацією переліку документів у квитанціях про зупинення реєстрації спірних податкових накладних, надісланих позивачу, платник податків перебував у стані правової невизначеності, що позбавило його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створило передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішень про відмову у реєстрації податкових накладних.

Така позиція суду узгоджується з висновками Верховного Суду, викладеними у постановах від 22.07.2019 у справі №815/2985/18, від 10.04.2020 у справі №819/330/18, від 05.08.2021 у справі №816/2222/18, від 10.06.2021 у справі №822/1886/18 та від 11.04.2024 у справі №500/4244/22, які є обов`язковими для врахування судом в силу вимог частини п`ятої статті 242 КАС України.

Відтак, зважаючи на те, що наданих контролюючому органу документів та письмових пояснень було достатньо для прийняття рішень про реєстрацію спірних податкових накладних, то комісія регіонального рівня не мала правових підстав для відмови позивачу у їх реєстрації.

У даному випадку, під час розгляду справи відповідачі, як суб`єкти владних повноважень, не надали суду доказів, які спростовували б твердження позивача, та не навели обґрунтованих мотивів прийняття спірних рішень про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Надаючи оцінку оскаржуваним рішенням про відмову в реєстрації податкових накладних суд зазначає, що такі рішення є необґрунтованими, оскільки з їх змісту не вбачається дійсні та об`єктивні підставі для відмови у реєстрації податкових накладних, що підтверджували б відсутність у платника податків права на відображення у податковому обліку з ПДВ заявленої операції, та як наслідок, підтверджували б правомірність відмови в такій реєстрації. Наявність таких обставин судом з матеріалів справи також не встановлено.

З огляду на викладене суд приходить до висновку, що оскаржувані рішення про відмову у реєстрації податкових накладних не відповідають критеріям правомірності, передбачених пунктом 1 та пункту 3 частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому підлягають скасуванню.

Суд враховує, що відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Такий підхід узгоджується з практикою Європейського суду з прав людини. Так, у пункті 110 рішення від 23 липня 2002 року у справі "Компанія "Вестберґа таксі Актіеболаґ" та Вуліч проти Швеції" Суд визначив, що "…адміністративні суди, які розглядають скарги заявників стосовно рішень податкового управління, мають повну юрисдикцію у цих справах та повноваження скасувати оскаржені рішення. Справи мають бути розглянуті на підставі поданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами, для призначення податкових штрафів має саме податкове управління.".

Щодо позовних вимог в частині зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних спірні податкові накладні, подану позивачем, датою їх фактичного подання, суд зазначає таке.

Згідно підпункту 201.16.4. пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється у день настання однієї із таких подій:

а) прийнято рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;

б) набрало законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до пунктів 19, 20 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

- прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);

- неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

В даному випадку, зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подані позивачем податкові накладні датою їх подання є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права.

Суд також враховує, що чинним законодавством України покладено на ДПС України обов`язок щодо прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Тобто фіскальному органу надано право вільно обирати одне з двох рішень, яке на його думку є законодавчо обґрунтованим та правильним. А отже «свобода розсуду» фіскального органу, у разі встановлення судом протиправності відмови у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, звужується до єдиного юридично допустимого рішення, в даному випадку рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 11.06.2019 у справі №480/4038/18 та від 28.11.2019 у справі №1640/2650/18.

Відтак, суд приходить до висновку про наявність правових підстав для зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних спірні податкові накладні від 30.06.2022 №1; від 17.06.2022 №2; від 20.06.2022 №3; від 21.06.2022 №4; від 22.06.2022 №5; від 24.06.2022 №6; від 27.06.2022 №7; від 28.06.2022 №8; від 29.06.2022 №9; від 28.06.2022 №10; від 30.06.2022 №11 датою їх фактичного подання.

Отже, системно проаналізувавши приписи законодавства України та надавши оцінку наявним у справі доказам та ключовим обставинам справи, суд доходить до переконання, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

Відповідно до ч. 1 ст. 143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Приймаючи до уваги те, що оскаржуване рішення прийняте Комісією Головного управління Державної податкової служби у м. Києві відповідно судові витрати у сумі 29524,00 грн. підлягають стягненню з Головного управління Державної податкової служби у м. Києві на користь позивача.

Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії ГУ ДПС у м. Києві з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 29.06.2023 №9083662/39472499, від 21.06.2023 №9035591/39472499, від 22.06.2023 №9042690/39472499, від 26.06.2023 №9057585/39472499, від 26.06.2023 №9057579/39472499, від 28.06.2023 №9077302/39472499, від 28.06.2023 №9077273/39472499, від 28.06.2023 №9077301/39472499, від 28.06.2023 №9077300/39472499, від 28.06.2023 №9077303/39472499, від 29.06.2023 №9083661/39472499.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 30.06.2022 №1; від 17.06.2022 №2; від 20.06.2022 №3; від 21.06.2022 №4; від 22.06.2022 №5; від 24.06.2022 №6; від 27.06.2022 №7; від 28.06.2022 №8; від 29.06.2022 №9; від 28.06.2022 №10; від 30.06.2022 №11 днем фактичного їх подання на реєстрацію.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Головного управління Державної податкової служби у місті Києві (адреса: 04116, місто Київ, вулиця Шолуденка, 33/19, код ЄДРПОУ 44116011) на користь ТОВ "АВАНТ ТРЕЙДІНГ" (адреса: 04119, місто Київ, вулиця Дегтярівська, буд. 21А, код ЄДРПОУ 39472499) сплачений ним судовий збір у розмірі 29524,00 грн. (двадцять дев`ять тисяч п`ятсот двадцять чотири) гривні 00 копійок.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Лисенко В.І.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.05.2025
Оприлюднено09.05.2025
Номер документу127163559
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —320/38096/23

Ухвала від 06.06.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бужак Наталія Петрівна

Рішення від 06.05.2025

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лисенко В.І.

Ухвала від 22.12.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лисенко В.І.

Ухвала від 06.11.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лисенко В.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні