Хмельницький окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяСправа № 560/2945/25
РІШЕННЯ
іменем України
07 травня 2025 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Матущака В.В. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Ленковецької сільської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
І. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЙ СТОРІН
Позивач звернувся до суду з позовом до Ленковецької сільської ради, в якому просить:
1. Визнати протиправною бездіяльність Ленковецької сільської ради щодо неприйняття рішення з питання надання дозволу ОСОБА_1 на викуп земельної ділянки, площею 50 га кадастровий номер 6825589500:02:016:0002 для ведення фермерського господарства на території Ленковецької сільської ради, яка перебуває у постійному користуванні гр. ОСОБА_1 на підставі державного акту на право постійного користування землею, зареєстрований в книзі записів державних актів на право постійного користування землею №20, виданого на підставі рішення Шепетівської районної ради народних депутатів Шепетівського району Хмельницької області від 30.08.1999 №7.
2. Зобов`язати Ленковецьку сільську раду прийняти рішення про надання дозволу ОСОБА_1 на викуп земельної ділянки площею 50 га кадастровий номер 6825589500:02:016:0002 для ведення фермерського господарства на території Ленковецької сільської ради, яка перебуває у постійному користуванні гр. ОСОБА_1 на підставі державного акту на право постійного користування землею, зареєстрований в книзі записів державних актів на право постійного користування землею №20, виданого на підставі рішення Шепетівської районної ради народних депутатів Шепетівського району Хмельницької області від 30.08.1999 за №7.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що на звернення до Ленковецької сільської ради із заявою про надання дозволу ОСОБА_1 на викуп земельної ділянки, відповідач не прийняв рішення за результатом розгляду поданої заяви, а направила лист від 17.01.2025 №07.01-16/102, яким повідомив, що на черговій сесії депутатами рішення не прийнято. На підставі вищезазначеного, позивач вважає, що відповідач як суб`єкт владних повноважень допустив протиправну бездіяльність, чим порушив законні права та інтереси позивача, тому просить суд задовольнити позов у повному обсязі.
Відповідач не скористався правом подання відзиву на позов, тому, враховуючи приписи частини 6 статті 162 КАС України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
ІІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ
Ухвалою від 26.02.2025 суд відкрив провадження по справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) осіб.
ІІІ. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ
Суд встановив, що ОСОБА_1 було передано у постійне користування земельну ділянку площею 50 га розташована на території Чотирбоківської сільської ради Шепетівського району на підставі державного акту на право постійного користування землею, зареєстрований в книзі записів державних актів на право постійного користування землею №20, виданого на підставі рішення Шепетівської районної ради народних депутатів Шепетівського району Хмельницької області від 30.08.1999 №7.
Зазначена земельна ділянка надана позивачу для ведення фермерського господарства.
02.11.2000 позивач зареєструвала Селянське (фермерське) господарство "Левада" (код
ЄДРПОУ 30849961)та замовила технічну документацію, в результаті розроблення, якої було присвоєно кадастровий номер ділянці 6825589500:02:016:0002.
Згідно Інформації Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку право постійного користування земельною ділянкою кадастровий номер земельної ділянки 6825589500:02:016:0002, цільове призначення: 1.02 Для ведення фермерського господарства зареєстровано за ОСОБА_1 , дата державної реєстрації права (в державному реєстрі прав) 19.01.2024 Номер запису про право (в державному реєстрі прав) 53393079 Орган, що здійснив державну реєстрацію прав (в державному реєстрі прав) Плужненська сільська рада, Відомості про суб`єкта речового права на земельну ділянку: Найменування юридичної особи Ленковецька сільська рада, Код ЄДРПОУ юридичної особи 21315096, Дата державної реєстрації права (в державному реєстрі прав) 19.01.2024, Номер запису про право (в державному реєстрі прав) 53393009, Орган, що здійснив державну реєстрацію права (в державному реєстрі прав) Плужненська сільська рада.
У 2024 ОСОБА_1 подала на адресу Ленковецької сільської ради заяву про викуп земельної ділянки для ведення селянського фермерського господарства розташована на території Чотирбоківської сільської ради Шепетівського району.
Рішення за результатом звернення по надання дозволу чи відмову у його наданні прийнято не було.
На адвокатський запит відповідач повідомив, що вказаний проект рішення "Про надання дозволу на продаж (викуп) земельної ділянки площею 50 га кадастровий номер 6825589500:02:016:0002 для ведення фермерського господарства на території Ленковецької сільської ради, яка перебуває, у постійному користуванні гр. ОСОБА_1 " виносився 25.01.2024 на пленарне засідання сорок п`ятої сесії сільської ради восьмого скликання та за підсумками голосування рішення не прийнято. За повторною "заявою від гр. ОСОБА_2 даний проект рішення повторно 22.03.2024 виносився на пленарне засідання сорок сьомої сесії сільської ради восьмого скликання та за підсумками голосування рішення не прийнято, у зв`язку із не набранням достатньої кількості голосів депутатів.
Вважаючи таку бездіяльність відповідача протиправною, позивач звернувся до суду з даним позовом.
ІV. ЗАКОНОДАВСТВО ТА ОЦІНКА СУДУ
Пунктом 35 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні": виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання відповідно до закону регулювання земельних відносин.
Пунктами 8 та 9 частини 4 статті 42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що сільський, селищний, міський голова скликає сесії ради, вносить пропозиції та формує порядок денний сесій ради і головує на пленарних засіданнях ради; забезпечує підготовку на розгляд ради проектів програм соціально-економічного та культурного розвитку, цільових програм з інших питань самоврядування, місцевого бюджету та звіту про його виконання, рішень ради з інших питань, що належать до її відання; оприлюднює затверджені радою програми, бюджет та звіти про їх виконання.
Частина 5 статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні": сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.
Частина 13 статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначає, що пропозиції щодо питань на розгляд ради можуть вноситися сільським, селищним, міським головою, постійними комісіями, депутатами, виконавчим комітетом ради, головою місцевої державної адміністрації, головою районної, обласної ради, загальними зборами громадян.
Відповідно до частини 1 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Згідно частини 2 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рішення ради приймаються на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.
Частиною 1 статті 2 Земельного кодексу України визначено, що земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.
Відповідно до пункту "а" частини 1 статті 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Стаття 127 Земельного кодексу України визначає, що органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, здійснюють продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) громадянам, юридичним особам та іноземним державам на підставах та в порядку, встановлених цим Кодексом. Продаж земельних ділянок державної та комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) на конкурентних засадах у формі аукціону здійснюється у випадках та порядку, встановлених главою 21 цього Кодексу.
Згідно частини 1 статті 128 Земельного кодексу України продаж громадянам і юридичним особам земельних ділянок державної (крім земельних ділянок, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації) та комунальної власності для потреб, визначених цим Кодексом, провадиться місцевими державними адміністраціями, Радою міністрів Автономної Республіки Крим або органами місцевого самоврядування в межах їх повноважень.
Відповідно до частини 2 статті 128 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи, зацікавлені у придбанні земельних ділянок у власність, подають заяву (клопотання) до відповідного органу виконавчої влади або сільської, селищної, міської ради чи державного органу приватизації. У заяві (клопотанні) зазначаються місце розташування земельної ділянки, її цільове призначення, розміри та площа, а також згода на укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки. До заяви (клопотання) додаються:
а) документ, що посвідчує право користування земельною ділянкою (у разі його наявності), та документи, що посвідчують право власності на нерухоме майно (будівлі та споруди), розташоване на цій земельній ділянці (у разі наявності на земельній ділянці будівель, споруд);
б) копія установчих документів для юридичної особи, а для громадянина - копія документа, що посвідчує особу.
Частиною 3 статті 128 Земельного кодексу України визначено, що орган державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим або орган місцевого самоврядування у місячний строк розглядає заяву (клопотання) і приймає рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (якщо такий проект відсутній) та/або про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки (крім земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд) чи про відмову в продажу із зазначенням обґрунтованих причин відмови.
Згідно з частиною 1 статті 116 Земельного кодексу України громадяни набувають права власності земельними ділянками із земель (державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Повноваження сільських, селищних, міських рад щодо передачі земельних ділянок у власність із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб передбачено частиною 1 статті 122 Земельного кодексу України.
Порядок продажу земельних ділянок визначено положеннями статті 128 Земельного кодексу України.
Відповідно до частини 2, пунктів г, д частини 3 статті 152 Земельного кодексу України землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодуванням завданих збитків.
Захист прав громадян на земельні ділянки здійснюється шляхом, зокрема: визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; застосування інших, передбачених законом, способів.
Суд встановив, що згідно Витягу з протоколу сорок п`ятої сесії сільської ради восьмого скликання від 25.01.2024, за питання 43 "Про надання дозволу на продаж (викуп) земельної ділянки площею 50 га кадастровий, номер 6825589500:02:016:0002 для ведення фермерського господарства на території Ленковецької сільської ради, яка перебуває у постійному користуванні гр. ОСОБА_1 ", голосували: за -.4, проти - 2 , утримались -8. Рішення не прийнято.
Згідно Витягу з протоколу сорок п`ятої сесії сільської ради восьмого скликання від 22.03.2024, за питання 16 "Про надання дозволу на продаж (викуп) земельної ділянки площею 50 га кадастровий; номер 6825589500:02:016:0002 для ведення фермерського господарства на території Ленковецької сільської ради, яка перебуває у постійному користуванні гр. ОСОБА_1 ", голосували: за - 6, проти - 4., утримались - 4. Рішення не прийнято.
Згідно з частинами 1 та 2 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів, від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим. Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
З аналізу наведених норм встановлено, що клопотання позивача має бути розглянуто належним чином у відповідності до встановленої Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" процедури, з огляду на те, що іншої процедури щодо розгляду відповідних питань чинним законодавством України не визначено.
Аналізуючи викладене, суд робить висновок про допущену відповідачем бездіяльність, оскільки за наслідком розгляду клопотання позивача не прийнято ані позитивного рішення про надання дозволу, ані мотивованої відмови.
При цьому, враховуючи висновки Верховного Суду у постанові №454/160/17 від 09.07.2020, які полягають у тому, що результати голосування не відображують мотивів прийняття того чи іншого рішення, які б дозволяли скористатись можливістю його оскарження та не містять і не відповідають поняттю акту органу місцевого самоврядування.
Отже, не прийняття відповідачем рішення за результатом подання. Позивачем клопотання "за" чи. "проти" у визначений законом строк, свідчить про протиправну бездіяльність відповідача.
В свою чергу, утримання від прийняття рішення не є законним способом поведінки органу, а результати поіменного голосування не містять чіткого та однозначного рішення про відмову, а отже не можуть вважатися відмовою у прийнятті рішення.
Таким чином, у даних правовідносинах суб`єкт владних повноважень не може утриматись від прийняття рішення, що входить до його виключної компетенції, тобто вимоги Земельного кодексу України та Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" відповідачем дотримано не було.
Згідно частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи, що позивачем було подано до відповідача належним чином оформлене клопотання про надання дозволу на продаж земельної ділянки, відповідач, не приймаючи належного рішення, діяв всупереч наданим Земельним кодексом України та Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" повноваженням.
Враховуючи наявність порушеного права та необхідність застосування судом ефективного механізму для його відновлення, суд вважає за можливе зобов`язати Ленковецьку сільську раду розглянути клопотання про надання дозволу ОСОБА_1 на викуп земельної ділянки площею 50 га кадастровий номер 6825589500:02:016:0002 для ведення фермерського господарства на території Ленковецької сільської ради, яка перебуває у постійному користуванні гр. ОСОБА_1 .
Отже, суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача є обґрунтованими та підлягають задоволенню частково.
Відповідно до статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи те, що позивач при зверненні до суду сплатила судовий збір в розмірі 1211,20 грн., понесені витрати необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
позов ОСОБА_1 до Ленковецької сільської ради Шепетівського району Хмельницької області задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Ленковецької сільської ради Шепетівського району Хмельницької області щодо прийняття рішення з питання надання дозволу ОСОБА_1 на викуп земельної ділянки, площею 50 га кадастровий номер 6825589500:02:016:0002 для ведення фермерського господарства на території Ленковецької сільської ради, яка перебуває у постійному користуванні гр. ОСОБА_1 на підставі державного акту на право постійного користування землею, зареєстрований в книзі записів державних актів на право постійного користування землею №20, виданого на підставі рішення Шепетівської районної ради народних депутатів Шепетівського району Хмельницької області від 30.08.1999 №7.
Зобов`язати Ленковецьку сільську раду Шепетівського району Хмельницької області розглянути на найближчому пленарному засіданні сесії клопотання ОСОБА_1 надання дозволу ОСОБА_1 на викуп земельної ділянки, площею 50 га кадастровий номер 6825589500:02:016:0002 для ведення фермерського господарства на території Ленковецької сільської ради, яка перебуває у постійному користуванні гр. ОСОБА_1 на підставі державного акту на право постійного користування землею, зареєстрований в книзі записів державних актів на право постійного користування землею №20, виданого на підставі рішення Шепетівської районної ради народних депутатів Шепетівського району Хмельницької області від 30.08.1999 №7 в строки, порядку та у спосіб, передбачений Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" та Земельним кодексом України та прийняти належне, у відповідності до чинного законодавства України, рішення.
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути на користь ОСОБА_1 1211 (одна тисяча двісті одинадцять) грн. 20 коп. судового збору за рахунок бюджетних асигнувань Ленковецької сільської ради Шепетівського району Хмельницької області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 07 травня 2025 року
Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 ) Відповідач:Ленковецька сільська рада (вул. Коськовецька, 55, с. Ленківці, Шепетівський р-н, Хмельницька обл., 30443 , код ЄДРПОУ - 21315096)
Головуючий суддя В.В. Матущак
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.05.2025 |
Оприлюднено | 09.05.2025 |
Номер документу | 127166402 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки) |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Матущак В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні