ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
07 травня 2025 року м.ЧернігівСправа № 640/10679/20
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого судді - Клопота С.Л.
розглянувши у спрощеному позовному провадженні справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальінстю "Ай-Хаус Жуляни" до Головного управління ДПС у м.Києві про скасування вимоги,
У С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Ай-Хаус Жуляни" звернулося до Окружного адміністративного суду міста Києва із позовом доГоловного управління ДПС у м.Києві, в якому просить визнати протиправним та скасувати вимогу про сплату боргу (недоїмки) № Ю-26753-10 від 07.04.2020 в сумі 65 722,81 грн.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від19.05.2020 відкрито провадження в адміністративній справі, розгляд якої здійснити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.
Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 1703.2025 прийнято справу № 640/10679/20 до провадження судді Клопота С.Л.
Дослідивши матеріали справи, суд враховує таке.
З 11.12.2015р. ТОВ «Ай-Хаус Жуляни» (надалі - Позивач) є платником єдиного внеску, що підтверджується Повідомленням про взяття на облік платника єдиного внеску.
13.03.2020 р. Позивачем подано до ГУ ДПС у м. Києві (Дарницький р-н м. Києва) звіт про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування до органів доходів і зборів за лютий 2020 р. (надалі - Звіт за лютий 2020 р.), у якому самостійно визначено суму ЄСВ у розмірі 46 414,40 грн.
На підставі наведеного вище Звіту, 07.04.2020 р. Головним управлінням ДПС у м. Києві (надалі - Відповідач) було виставлено Вимогу про сплату боргу (недоїмки) №Ю-26753-10 у розмірі 65 722,81 грн., яку Позивач отримав поштовим відправленням 06.05.2020 р.
08.05.2020 р. Позивач надіслав до ДПІ у Солом`янському районі ГУ ДПС у м. Києві Пояснювальну записку, в якій повідомив про помилковість показників поданого Звіту за лютий 2020 р.
Зокрема, при формуванні вказаного помилкового Звіту виконавцем не було враховано (не введені у облікову програму) документи, пов`язані з перебуванням працівників у відпустках без збереження заробітної плати.
У помилковому Звіті була відображена неправильна загальна сума нарахованої заробітної плати у розмірі 210 974,53 грн. і сума нарахованого єдиного внеску у розмірі 46 414,40 грн.
Згідно фактичних обставин, працівникам підприємства за лютий 2020 р. нарахована заробітна плата за фактично відпрацьований час на загальну суму 41 340,00 грн., сума нарахованого єдиного внеску - 9 094,80 грн.
З огляду на зазначене, Позивачем було подано інший Звіт за лютий 2020 р. вже з фактичними показниками.
ТОВ «Ай-Хаус Жуляни» просила податковий орган прийняти до уваги Звіт про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування до органів доходів і зборів за лютий 2020 р. (додається) з фактичними показниками.
Зазначені обставини спонукали Позивача звернутися до суду з проханням скасувати вимогу про сплату боргу (недоїмки) №Ю-26753-10 від 07.04.2020 р.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Приписами ч.2 ст.2 КАС України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють: чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії): безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з ч. 1 ст. 2 КАС завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Конституцією України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до пп. 19-1.1.1 п. 19-1.1 ст.19 Податкового Кодексу України (далі - ПК України) органи контролю здійснюють адміністрування податків, зборів, платежів, у тому числі проводять відповідно до законодавства перевірки та звірки платників податків. Згідно пп. 19-1.1.2 п. 19-1.1 ст.19 ПК України контролюють своєчасність подання платниками податків та платниками єдиного внеску передбаченої законом звітності (декларацій, розрахунків та інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків, зборів, платежів), своєчасність, достовірність, повноту нарахування та сплати податків, зборів, платежів.
Правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку регламентуються Законом України від 8 липня 2010 року №2464- VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» (далі Закон про ЄСВ).
Згідно ч. 12 ст. 9 Закону про ЄСВ визначено, що єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - ЄСВ) належить сплаті незалежно від фінансового стану платника. За наявності у платника ЄСВ одночасно із зобов`язаннями із сплати ЄСВ зобов`язань із сплати податків, інших обов`язкових платежів, передбачених законом, або зобов`язань перед іншими кредиторами зобов`язання із сплати ЄСВ виконуються в першу чергу і мають пріоритет перед усіма іншими зобов`язаннями, крім зобов`язань з виплати заробітної плати (доходу). У разі несвоєчасної або не у повному обсязі сплати ЄСВ, до платника застосовуються фінансові санкції, передбачені Законом про ЄСВ.
Відповідно до п. 6 ч. 1 ст. 1 Закону про ЄСВ недоїмка - сума єдиного внеску, своєчасно не нарахована та/або не сплачена у строки, встановлені цим Законом, обчислена органом доходів і зборів у випадках, передбачених цим Законом.
Згідно зі ст. 25 Закону про ЄСВ, рішення, прийняті органами доходів і зборів та органами Пенсійного фонду з питань, що належать до їх компетенції відповідно до цього Закону, є обов`язковими до виконання платниками єдиного внеску, посадовими особами і застрахованими особами. Положення цієї статті поширюються лише на тих платників, які відповідно до цього Закону зобов`язані нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок. У випадках, зазначених в абзаці дев`ятому цієї частини, орган доходів і зборів також має право звернутися до суду з позовом про стягнення недоїмки. При цьому заходи досудового врегулювання спорів, передбачені законом, не застосовуються. Вимога органу доходів і зборів про сплату недоїмки або рішення суду щодо стягнення суми недоїмки виконується державною виконавчою службою в порядку, встановленому законом. Строк давності щодо нарахування, застосування та стягнення сум недоїмки, штрафів та нарахованої пені не застосовується.
13.03.2020 р. Позивачем подано Звіт про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування до органів доходів і зборів за лютий 2020 р., у якому визначено ЄСВ у розмірі 46 414,40 грн.
Згідно п. 3 розділу 4 Інструкції про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, затвердженої наказом МФУ від 20.04.2015 № 449 (далі Інструкція № 499) органи доходів і зборів надсилають (вручають) платникам вимогу про сплату боргу (недоїмки), якщо: дані документальних перевірок свідчать про донарахування сум єдиного внеску органами доходів і зборів; платник має на кінець календарного місяця недоїмку зі сплати єдиного внеску; платник має на кінець календарного місяця борги зі сплати фінансових санкцій. У випадку, передбаченому абзацом другим цього пункту, вимога про сплату боргу (недоїмки) приймається відповідним органом доходів і зборів протягом десяти робочих днів з дня, що настає за днем вручення платнику акта перевірки, а за наявності заперечень платника єдиного внеску до акта перевірки приймається з урахуванням висновку про результати розгляду заперечень до акта перевірки. Орган доходів і зборів надсилає (вручає) вимогу про сплату боргу (недоїмки) платнику єдиного внеску протягом трьох робочих днів із дня її винесення. Вимога про сплату боргу (недоїмки) формується на підставі даних інформаційної системи органу доходів і зборів платника на суму боргу, що перевищує 10 гривень. Вимога про сплату боргу (недоїмки), окрім загальних реквізитів, повинна містити відомості про розмір боргу, у тому числі суми недоїмки, штрафів та пені, обов`язок погасити борг та можливі наслідки його непогашення в установлений строк. Вимога про сплату боргу (недоїмки) є виконавчим документом.
Відповідно до п.3 розділу 6 Інструкції № 449 вимога про сплату боргу (недоїмки) формується на підставі актів документальних перевірок, звітів платника про нарахування єдиного внеску та облікових даних з інформаційної системи органу доходів і зборів за формою згідно з додатком 6 до цієї Інструкції (для платника юридичної особи) або за формою згідно з додатком 7 до цієї Інструкції (для платника фізичної особи). Відповідно до п.4 розділу 6 Інструкції № 449 після надсилання (вручення) вимоги про сплату боргу (недоїмки) платнику корінець такої вимоги з відміткою про вручення підшивається до справи платника та якщо вимога органу доходів і зборів скасовується чи змінюється судом (господарським судом), то підшивається примірник (копія) рішення суду (господарського суду) до справи платника поряд з корінцем від вимоги, щодо якої відбувся судовий розгляд.
07.04.2020 Відповідачем прийнято вимогу про сплату боргу (недоїмки) №10-26753-10 у сумі 65 722,81 грн.
Разом з тим варто врахувати, що Позивачем 08.05.2020 р. повідомлено ДПІ у Солом`янському районі ГУ ДПС у м. Києві про помилковість надання Звіту за лютий 2020 р., внаслідок технічної помилки виконавця. Одночасно Позивачем було подано інший звіт вже з відкоригованими показниками.
Згідно ст. 2 Закону про ЄСВ його дія поширюється на відносини, що виникають під час провадження діяльності, пов`язаної із збором та веденням обліку єдиного внеску. Дія інших нормативно-правових актів може поширюватися на зазначені відносини лише у випадках, передбачених цим Законом, або в частині, що не суперечить цьому Закону. Виключно цим Законом визначаються: принципи збору та ведення обліку єдиного внеску; платники єдиного внеску; порядок нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску; розмір єдиного внеску; орган, що здійснює збір та веде облік єдиного внеску, його повноваження та відповідальність; склад, порядок ведення та використання даних Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування; порядок здійснення державного нагляду за збором та веденням обліку єдиного внеску.
Відповідно п.6 Розділу VI Інструкції № 499 вимога про сплату боргу (недоїмки) вважається відкликаною, якщо вимога органу доходів і зборів про сплату боргу (недоїмки) скасовується чи змінюється судом.
Згідно п. 9 Розділу VI Інструкції № 499 органам доходів і зборів надано право лише списати борг (недоїмку) зі сплати єдиного внеску у разі: повної ліквідації юридичної особи платника єдиного внеску, коли борги (недоїмка) зі сплати єдиного внеску залишилися непогашеними у зв`язку з недостатністю майна такого платника або майна засновників чи учасників, якщо вони несуть повну чи додаткову відповідальність за зобов`язаннями платника; смерті фізичної особи, оголошення померлою, визнання її у судовому порядку безвісно відсутньою або недієздатною за умови відсутності осіб, які відповідно до Закону несуть зобов`язання зі сплати єдиного внеску, та засвідчення цього факту відділом державної реєстрації актів цивільного стану чи постановлениям судового рішення. Списанню належать суми нарахованого єдиного внеску, недоїмки зі сплати єдиного внеску, штрафів та пені, що обліковуються за даними інформаційної системи органу доходів і зборів єдиного внеску.
Позивач обґрунтував обставини помилково наданої звітності, звернувшись письмово з проханням не визнавати поданий 13.03.2020 р. Звіт за лютий 2020 р.
Незважаючи на те, що Відповідачем складено вимогу про сплату боргу (недоїмки) №Ю-26753-10 від 07.04.2020р. у сумі 65 722,81 грн. на виконання повноважень, у порядку і у спосіб, передбачений законом, оскільки Позивачем дійсно було подано Звіт за лютий 2020 р. із самостійно визначеними показниками, проте така вимога не відповідає критеріям ч.2 ст.2 КАС України, оскільки прийнята без мети на які ці повноваження надано і без урахування усіх обставин справи.
Частиною 11 ст. 9 Закону про ЄСВ встановлено, що у разі несвоєчасної або не в повному обсязі сплати єдиного внеску до платника застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про збір та ведення обліку єдиного внеску, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом.
У свою чергу, згідно з ч. 4 ст. 25 Закону про ЄСВ орган доходів і зборів у порядку, за формою та у строки, встановлені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, надсилає платникам єдиного внеску, які мають недоїмку, вимогу про її сплату.
Вимога про сплату недоїмки є виконавчим документом.
Платник єдиного внеску зобов`язаний протягом десяти календарних днів з дня надходження вимоги про сплату недоїмки сплатити суми недоїмки та штрафів разом з нарахованою пенею.
У разі незгоди з розрахунком суми недоїмки платник єдиного внеску узгоджує її з органом доходів і зборів шляхом оскарження вимоги про сплату єдиного внеску в адміністративному або судовому порядку.
При цьому, у силу п. 3 ч. 11 ст. 25 Закону про ЄСВ орган доходів і зборів застосовує до платника єдиного внеску такі штрафні санкції, зокрема, за донарахування органом доходів і зборів або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску накладається штраф у розмірі 10 відсотків зазначеної суми за кожний повний або неповний звітний період, за який донараховано таку суму, але не більш як 50 відсотків суми донарахованого єдиного внеску.
Враховуючи викладене необхідно дійти висновку, що ефективним способом захисту прав Позивача є скасування вимоги Головного управління ДПС у м. Києві про сплату боргу (недоїмки) №Ю-26753-10 від 07.04.2020р.
Відповідно до частин першої та другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Таким чином, встановлених обставин справи та наведених норм чинного законодавства України, суд дійшов висновку, що позов слід задовольнити.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись статтями 227, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Ай-Хаус Жуляни" (вул. Червонозоряний, 4-Г, Київ, 03037, код ЄДРПОУ 39719247) до Головного управління Державної податкової служби у м. Києві (вул. Шолуденка, 33/19, Київ, 04655, код ЄДРПОУ 44116011) про скасування вимоги, задовольнити у повному обсязі.
Визнати протиправним та скасувати вимогу Головного управління ДПС у м.Києві про сплату боргу (недоїмки) № Ю-26753-10 від 07.04.2020 в сумі 65 722,81 грн.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у м.Києві на користь Товариства з обмеженою відповідальінстю "Ай-Хаус Жуляни" судовий збір у сумі 2102,00 грн.
Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду.
Повний текст рішення виготовлено 07 травня 2025 року.
Суддя Сергій КЛОПОТ
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.05.2025 |
Оприлюднено | 09.05.2025 |
Номер документу | 127166750 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо збору та обліку єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та інших зборів |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Сергій КЛОПОТ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні