ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВН ИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИ М
вул. Київська, 150, м. Сімферо поль, Автономна Республіка К рим, Україна, 95493
ПОСТАНОВА
Іменем України
02.12.10 Справа №2а-14843/10/8/0170
(10:50 год.) м. Сі мферополь
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки К рим у складі головуючого суд ді Кушнової А.О., при секретарі Гнатенко І.О. розглянув у відк ритому судовому засіданні ад міністративну справу за позо вом
Приватного підприємства "П артнер-Груп"
до Управління державного к омітету по земельних ресурса х в м. Ялта АР Крим (відповідач 1)
Республіканського комітет у по земельних ресурсах АРК (в ідповідач 2)
третя особа, що не заявляє с амостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Ф ороська селищна рада м. Ялт а АР Крим
про визнання незаконними в исновків та спонукання до ви конання певних дій,
за участю представників ст орін:
від позивача - Гунін Олекс андр Миколайович, довірені сть № б/н від 22.09.10,
від відповідача 2 - Карнаух Олена Володимирівна, довір еність № 1940/10-29 від 16.11.10;
від відповідача 1 - не з'явився ;
від третьої особи - н е з' явився;
Суть спору: Приватне підпри ємство “Партнер-груп” зверну лось до Окружного адміністра тивного суду АР Крим з адміні стративним позовом до Управл іння Держкомзему у м. Ял та АР Крим, Республіканськог о комітету по земельних ресу рсах АР Крим та просить:
1. визнати незаконними висно вки управління Держкомзему у м. Ялта АР Крим та Республікан ського комітету по земельних ресурсах АР Крим щодо непого дження проекту землеустрою п о відведенню земельних ділян ок в оренду строком на 49 років приватному підприємству “Па ртнер-Груп” для будівництва та обслуговування рекреацій ного комплексу за адресою АР Крим, м. Ялта, селище Олива, Южн обережне шосе, в районі пансі онату “Таврія” на землях Фо роської селищної ради;
2. зобов' язати управління Д ержкомзему у м. Ялта АР Крим та Республіканського комітету по земельних ресурсах АР Кри м погодити проект землеустро ю по відведенню земельних ді лянок в оренду строком на 49 ро ків приватному підприємству “Партнер-Груп” для будівниц тва та обслуговування рекреа ційного комплексу за адресою АР Крим, м. Ялта, селище Олива, Ю жнобережне шосе, в районі пан сіонату “Таврія” на землях Фороської селищної ради.
Ухвалами від 18.11.10 р. було відк рито провадження в адміністр ативній справі, залучено до у часті у справі у якості треть ої особи, що не заявляє самост ійних вимог на предмет спору на стороні позивача Форось ку селищну раду м. Ялта АР Кр им та призначено справу до су дового розгляду.
Позовні вимоги обґрунтова ні тим, що відповідачі безпід ставно відмовляють в узгодже нні висновку до проекту земл еустрою з відведення земельн ої ділянки в оренду, посилаюч ись на те, що Проект землеустр ою з відведення земельної ді лянки в оренду на 49 років пози вачу не відповідає вимогам д іючого земельного законодав ства України, а саме розробле ний з порушенням ст.124 Земель ного Кодексу України, ст.6 Зако ну України «Про оренду землі », тоді як позивач вважає, що п равовідносини щодо надання з емельної ділянки в оренду ро зпочались у період, коли пров едення аукціонів не було нео бхідним, а саме 30.05.08 р. позивачем було отримано рішення Форо ської селищної ради № 38 про надання позивачу дозволу на розробку проекту відведенн я земельної ділянки.
Представник позивача у суд овому засіданні 02.12.10 р. наполяг ав на задоволенні позовних в имог у повному обсязі.
Відповідач 1 не забезпечив я вку свого представника у суд ове засідання 02.12.10 р., про час, да ту та місце судового розгляд у справи був сповіщений нале жним чином. Про причини не при буття суду не повідомив.
Представник відповідача 2 у судовому засіданні 02.12.10 р. запе речував проти задоволення по зовних вимог, посилаючись на те, проект землеустрою розро блений з порушенням ст.124 Зем ельного Кодексу України, ст.6 З акону України «Про оренду зе млі», та рішення про надання д озволу на складання проекту відведення земельної ділян ки позивачу прийняте після 01.0 1.08 р., а отже порушений порядок надання земельних ділянок в оренду, а саме не проведення з емельних торгів при наданні земельних ділянок в оренду, щ о є порушенням земельного за конодавства. За таких умов ві дповідач 2 вважає, що надання н егативного висновку щодо ві дведення земельних ділянок є правомірним.
Третя особа не забезпечила явку свого представника у су дове засідання 02.12.10 р., хоча про час, дату та місце судового ро згляду була сповіщена належн им чином.
Розглянувши матеріали спр ави, заслухавши пояснення пр едставника позивача та відпо відача 2, всебічно і повно з'яс увавши всі фактичні обставин и, на яких ґрунтується позов, о б'єктивно оцінивши докази, як і мають значення для розгляд у справи і вирішення спору по суті, суд
ВСТАНОВИВ:
Рішенням 26 сесії 05 скликання Фороської се лищної ради № 38 від 30.05.08 року ПП « Партнер-Груп» було дозволено розроблення проекту відвед ення земельної ділянки орієн товною площею 2,6 га для наданн я її в оренду строком на 49 рокі в, для будівництва та обслуго вування рекреаційного компл ексу за адресою АРК, м. Ялта, с. О лива, Южнобережне шосе, в райо ні пансіонату «Таврія» та зо бов' язано позивача надати проект відведення земельної ділянки до селищної ради по з акінченню 1 року з дня прийнят тя цього рішення (а.с.13).
Рішенням Форо ської селищної ради № 16 від 2 8.11.08 року було внесено зміни до рішення 26 сесії 05 скликання Фороської селищної ради ві д 30.05.08 р. № 38 «Про надання дозволу ПП «Партнер-Груп» на складан ня проекту відведення земел ьної ділянки орієнтовною пло щею 2,6 га з надання її в оренду, строком на 49 років, для будівн ицтва та обслуговування рекр еаційного комплексу за адрес ою: м. Ялта, сел. Олива, Южнобере жне шосе, в районі пансіонату «Таврія» в частині змінення площі земельної ділянки з «2 ,6 га» на «3,0га» у зв' язку із ви робничими замірами (а.с.14).
Рішенням Форо ської селищної ради № 07 від 3 0.04.09 року було продовжено ПП «П артнер-Груп», строком на 1 рік, складання проекту відведенн я земельної ділянки, орієнто вною площею 3,0 га з надання її в оренду, строком на 49 років, для будівництва та обслуговуван ня рекреаційного комплексу з а адресою: м. Ялта, сел. Олива, Юж нобережне шосе, в районі панс іонату «Таврія» (а.с.15).
Рішенням Форо ської селищної ради № 08 від 2 6.02.10 року було продовжено ПП «П артнер-Груп», строком на 1 рік (до 30.04.2011р.), складання проекту ві дведення земельної ділянки , орієнтовною площею 3,0 га з над ання її в оренду, строком на 49 р оків, для будівництва та обсл уговування рекреаційного ко мплексу за адресою: м. Ялта, се л. Олива, Южнобережне шосе, в р айоні пансіонату «Таврія» (а .с.16).
У 2010 році ПП «Партнер-Груп» б уло закінчено розробку проек ту землеустрою з відведення земельної ділянки в оренду с троком на 49 років для будівниц тва та обслуговування рекреа ційного комплексу за адресою : м. Ялта, сел. Олива, Южнобережн е шосе, в районі пансіонату « Таврія» (а.с.52-62), який підлягав у згодженню в порядку та відпо відно до норм та вимог земель ного законодавства України.
Позивачем були отримані по годження проекту від Алупкін ської міської санітарно-епід емічної станції (а.с.18), Управлі ння екологічної інспекції Пі вденно-кримського регіону (а .с.19), Управління головного арх ітектора Алупкінської міськ ої ради (а.с.20-21), Республіканськ ого комітету з охорони культ урної спадщини (а.с.22).
Також судом встановлено, що з метою узгодження проекту з емлеустрою позивач звернувс я до Управління держкомзему у м. Ялта АРК, яке відмовило в у згодженні проекту землеустр ою висновком б/н та дати, в яко му зазначило, що проект земле устрою з відведення земельно ї ділянки не узгоджений з нас тупних підстав: «Проект земл еустрою розроблений з поруше нням ст.124 ЗК України, ст. 6 Закон у України «Про оренду землі» , так як проектом землеустрою передбачено відведення в ор енду земельної ділянки держа вної власності, вільної від о б' єкта нерухомого майна без проведення земельних торгів (аукціонів)» (а.с.8).
Крім того зі змісту цього ви сновку вбачається, що Управл інням держкомзему у м. Ялта АР К прийняте вищенаведене ріше ння на підставі висновку Рес публіканського комітету по земельних ресурсах АРК від 25. 08.10 р. №4199-пк/25, в якому зазначено, щ о проект землеустрою розробл ений з порушенням ст.124 ЗК Укра їни, ст. 6 Закону України «Про о ренду землі», так як проектом землеустрою передбачено від ведення в оренду земельної д ілянки державної власності, вільної від об' єкта нерухом ого майна без проведення зем ельних торгів (аукціонів) (а.с. 12).
Не погодившись з такими вис новками відповідачів та відм овою в узгодженні Проекту зе млеустрою земельної ділянки , позивач звернувся до суду за захистом своїх порушених пр ав та інтересів.
Проаналізувавши матеріали справи, пояснення представн иків позивача та відповідача 2, оцінивши докази по справі у їх сукупності, суд приходить до висновку про обґрунтован ість позовних вимог, виходяч и з наступного.
Згідно з частиною 1 статті 2 К АС України завданням адмініс тративного судочинства є зах ист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтере сів юридичних осіб у сфері пу блічно-правових відносин від порушень з боку органів держ авної влади, органів місцево го самоврядування, їхніх пос адових і службових осіб, інши х суб'єктів при здійсненні ни ми владних управлінських фун кцій на основі законодавства , в тому числі на виконання дел егованих повноважень, шляхом справедливого, неупереджено го та своєчасного розгляду а дміністративних справ.
Відповідно до частини 2 стат ті 2 КАС України до адміністра тивних судів можуть бути оск аржені будь-які рішення, дії ч и бездіяльність суб'єктів вл адних повноважень, крім випа дків, коли щодо таких рішень, д ій чи бездіяльності Конститу цією чи законами України вст ановлено інший порядок судов ого провадження.
Відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 17 КАС У країни юрисдикція адміністр ативних судів поширюється на спори спори фізичних чи юрид ичних осіб із суб'єктом владн их повноважень щодо оскаржен ня його рішень (нормативно-пр авових актів чи правових акт ів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.
Справою адміністративної юрисдикції (адміністративно ю справою) є переданий на вирі шення адміністративного суд у публічно-правовий спір, у як ому хоча б однією зі сторін є о рган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, ї хня посадова чи службова осо ба або інший суб'єкт, який здій снює владні управлінські фун кції на основі законодавства , в тому числі на виконання дел егованих повноважень (п.1 ч.1 ст .3 КАС України).
Пунктом 7 частини 1 статті 3 КА С України визначено поняття суб' єктів владних повноваж ень, до яких належать орган де ржавної влади, орган місцево го самоврядування, їхня поса дова чи службова особа, інший суб' єкт, який здійснює влад ні управлінські функції на о снові законодавства, в тому ч ислі на виконання делеговани х повноважень.
Відповідно до Положення пр о Державний комітет України із земельних ресурсів, затве рдженого Постановою Кабінет у Міністрів України № 224 від 19.03.2 008 року Державний комітет із з емельних ресурсів (Держкомзе м) є центральним органом вико навчої влади з питань земель них ресурсів, діяльність яко го спрямовується і координує ться Кабінетом Міністрів Укр аїни.
Судом встановлено, що Респу бліканський комітет по земе льних ресурсах АРК відповідн о до Положення про Республік анський комітет по земельним ресурсам АРК, затвердженого 25.05.10 року постановою Ради Міні стрів Автономної Республіки Крим №200, є республіканським о рганом виконавчої влади АРК з питань земельних ресурсів і входить до єдиної системи д ержавних територіальних орг анів земельних ресурсі (а.с.41-46) .
Республіканський комітет в своїй діяльності керується Конституцією України і Конт итуцією АРК, законами Україн и, указами Президента Україн и, актами Кабінету Міністрів України, постановами та ріше ннями Верховної Ради АРК та п остановами Ради Міністрів АР К, наказами Держкомзему, а так ож цим положенням (п.2 Положенн я № 200).
Відповідно до п .1 Положення про управління Де ржкомзему в м. Ялта АРК, затвер дженого наказом Республікан ського комітету по земельни х ресурсах АРК від 27.10.2009 р. № 114 (дал і - Положення) управління Держ комзему в м. Ялта АРК є територ іальним органом Держкомзему України, підзвітним та підко нтрольним Держкомзему Украї ни та відповідно Республікан ському комітету по земельни х ресурсах АРК (а.с.70-75).
Відповідно до п.2 Положення управління Держкомзему в м. Я лта АРК в своїй діяльності керується Конституцією Укр аїни, законами України, поста новами Верховної Ради Україн и, актами Президента України і Кабінету Міністрів Украї ни, наказами Держкомзему Укр аїни і Республіканського ком ітету по земельних ресурсах АРК, а також цим Положенням.
Таким чином, відповідачі у с праві є суб' єктами владних повноважень в розумінні ст.3 К АС України, правовідносини, я кі виникли між позивачем та в ідповідачами є публічно-прав овими, а відтак дана справа є с правою адміністративної юри сдикції та підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства.
Оцінюючи правомірність ді й відповідачів, суд керувавс я критеріями, закріпленими у частині 3 статті 2 КАС України , які певною мірою відображаю ть принципи адміністративно ї процедури, які повинні дотр имуватися при реалізації дис креційних повноважень владн ого суб' єкта.
Відповідно до частини 3 стат ті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи без діяльності суб'єктів владних повноважень адміністративн і суди перевіряють, чи прийня ті (вчинені) вони: 1) на підставі , у межах повноважень та у спос іб, що передбачені Конституц ією та законами України; 2) з ви користанням повноваження з м етою, з якою це повноваження н адано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, щ о мають значення для прийнят тя рішення (вчинення дії); 4) без сторонньо (неупереджено); 5)доб росовісно; 6) розсудливо; 7) з дот риманням принципу рівності п еред законом, запобігаючи не справедливій дискримінації ; 8) пропорційно, зокрема з дотр иманням необхідного балансу між будь-якими несприятливи ми наслідками для прав, свобо д та інтересів особи і цілями , на досягнення яких спрямова не це рішення (дія); 9) з урахуван ням права особи на участь у пр оцесі прийняття рішення; 10) св оєчасно, тобто протягом розу много строку.
Суд з' ясовує, чи використа не повноваження, надане суб' єкту владних повноважень, з н алежною метою; обґрунтовано, тобто вчинено через вмотиво вані дії; безсторонньо, тобто без проявлення неупереджено сті до особи, стосовно якої вч иняється дія; добросовісно, т обто щиро, правдиво, чесно; роз судливо, тобто доцільно з точ ки зору законів логіки і зага льноприйнятих моральних ста ндартів; з дотриманням принц ипу рівності перед законом, з апобігаючи несправедливій д искримінації, тобто з рівним ставленням до осіб; пропорці йно та адекватно; досягнення розумного балансу між публі чними інтересами та інтереса ми конкретної особи.
Земельні відносини регулю ються Конституцією України, Земельним кодексом України N 2768-III від 25.10.2001 р., Цивільним кодекс ом України, Законом України « Про оренду землі» N 161-XIV від 06.10.1998 р ., Законом України «Про землеу стрій», а також прийнятими ві дповідно до них нормативно-п равовими актами.
У відповідності до ст. 14 Конс титуції України земля є осно вним національним багатство м, що знаходиться під особлив ою охороною держави.
Поняття землі визначено у с т.1 Земельного Кодексу Україн и N 2768-III від 25.10.2001 р., де зазначено, що земля є основним національн им багатством, що перебуває п ід особливою охороною держав и.
Статтею 2 ЗК України встанов лено, що земельні відносини - ц е суспільні відносини щодо в олодіння, користування і роз порядження землею. Суб'єктам и земельних відносин є грома дяни, юридичні особи, органи м ісцевого самоврядування та о ргани державної влади. Об'єкт ами земельних відносин є зем лі в межах території України , земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).
Порядок передачі земельни х ділянок в оренду врегульов ано статтею 124 Земельного Коде ксу України.
Згідно з ч.1 ст. 124 ЗК України (у редакції від 22.05.08, яка діяла на період прийняття|прийняття, приймання| рішення|розв'язан ня,вирішення,розв'язування| Фороською селищною радою в ід 30.05.08 р. №38, далі - ЗК України), п ередача в оренду земельних д ілянок, що перебувають у держ авній або комунальній власно сті, здійснюється на підстав і рішення відповідного орган у виконавчої влади або орган у місцевого самоврядування ш ляхом укладення договору оре нди земельної ділянки.
Поняття оренди землі визна чено Законом України «Про ор енду землі» N 161-XIV від 06.10.1998 р. (далі- Закон № 161), де оренда землі - це з асноване на договорі строков е платне володіння і користу вання земельною ділянкою, не обхідною орендареві для пров едення підприємницької та ін ших видів діяльності.
Відповідно до ч.2 ст.4 Закону № 161 орендодавцями земельних ді лянок, що перебувають у комун альній власності, є сільські , селищні, міські ради в межах повноважень, визначених зако ном.
Відповідно до ст.13 Закону № 16 1 договір оренди землі - це дог овір, за яким орендодавець зо бов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування н а певний строк, а орендар зобо в'язаний використовувати зем ельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земел ьного законодавства.
Відповідно до ст.16 Закону № 16 1 особа, яка бажає отримати зем ельну ділянку в оренду із зем ель державної або комунально ї власності, подає до відпові дного органу виконавчої влад и чи органу місцевого самовр ядування за місцем розташува ння земельної ділянки заяву (клопотання).
Розгляд заяви (клопотання) і надання земельної ділянки в оренду проводяться у порядк у, встановленому Земельним к одексом України.
У разі зміни цільового приз начення земельної ділянки на дання її в оренду здійснюєть ся за проектом відведення в п орядку, встановленому законо м.
Відповідно до ч.1 ст.122 ЗК Укра їни надання земельних діляно к юридичним особам у постійн е користування здійснюється на підставі рішень органів в иконавчої влади та органів м ісцевого самоврядування за п роектами відведення цих діля нок.
Відповідно до ст.ст. 118, 123 ЗК Ук раїни процедура передачі зем ельних ділянок у оренду вклю чає в себе надання місцевою д ержавною адміністрацією або сільською, селищною, міською радою рішень про погодження місця розташування об' єкта (у разі необхідності), дозволу на розробку проекту землеус трою щодо відведення земельн ої ділянки, розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та його по годження із відповідними орг анами, прийняття рішень відп овідними органами виконавчо ї влади або органом місцевог о самоврядування про затверд ження проекту землеустрою що до відведення земельної діля нки та надання земельної діл янки в оренду.
Частина 2 статті 123 ЗК України передбачає, що особа|обличчя ,лице|, зацікавлена в одержанн і|здобутті| у користування зе мельної ділянки із|із| земель |грунтів| державної або комун альної власності за проектом їх відведення, звертається з клопотанням про вибір місця розташування земельної діля нки до відповідної сільської , селищної, міської, районної, обласної ради|пораду|, Кабіне ту міністрів України, Ради|по раду| міністрів Автономної Р еспубліки Крим, місцевої дер жавної адміністрації.
До клопотання додаються ма теріали, передбачені ч.15 ст.151 З К України - матеріали погод ження місця розташування об' єкту, що включають: викопіюва ння| з|із| генерального плану а бо іншу містобудівну докумен тацію населеного пункту, коп ію плану земельної ділянки з |із| нанесенням|завданим| на ні й варіантів розміщення об'єк та із|із| зазначенням загальн ої|спільної| площі|майдану|, як у необхідно вилучити, зазнач аються|вказуються| також скл ад угідь земельної ділянки, щ о вилучається, та умови її від ведення.
Вибір земельних ділянок дл я розміщення об'єктів провод иться особами|обличчями,лиця ми|, зацікавленими у їх відвед енні. Орган виконавчої влади або орган місцевого самовря дування|самоуправління| зобо в'язані в порядку|ладі|, визнач еному|установленому| законод авством України, надавати ін формацію особам, зацікавлени м у відведенні земельних діл янок, щодо можливих варіанті в розміщення об'єктів відпов ідно до затвердженої містобу дівної документації та докум ентації із землеустрою. Поря док|лад| вибору земельних діл янок для розміщення об'єктів встановлюється Кабінетом мі ністрів України.
Такий порядок затверджени й Постановою|постанови| Кабі нету Моністів України від 31.03.04 р. №427 (далі Порядок № 427).
Судом встановлено, що Закон ом України «Про Державний бю джет України на 2008 рік та про в несення змін до деяких закон одавчих актів України» № 107-VI ві д 28.12.07 р., внесені зміни до ст.124 ЗК України та ст. 16 Закону Україн и «Про оренду землі», відпові дно до яких набуття права оре нди земельних ділянок, що пер ебувають у державній або ком унальній власності, здійснює ться виключно на аукціонах. З азначені зміни набули чиннос ті з 01.01.2008р. Тобто договір оренд и землі укладається відповід ним органом місцевого самовр ядування з переможцем конкур су, який набув право оренди зе мельної ділянки на земельних торгах.
Рішення Конституційного С уду України N 10-рп/2008 від 22.05.2008 у спр аві за конституційними подан нями Верховного Суду України щодо відповідності Конститу ції України (конституційност і) окремих положень статті 65 р озділу I, пунктів 61, 62, 63, 66 розділу II, пункту 3 розділу III Закону Укр аїни "Про Державний бюджет Ук раїни на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" і 101 народного д епутата України щодо відпові дності Конституції України ( конституційності) положень с татті 67 розділу I, пунктів 1-4, 6-22, 24-1 00 розділу II було визнано таким и, що не відповідають Констит уції України (є неконституці йними), зміни, внесені Законом України «Про Державний бюдж ет України на 2008 рік та про вне сення змін до деяких законод авчих актів України» № 107-VI від 28.12.07 р. до ст.124 ЗК України та ст. 16 З акону України «Про оренду зе млі» та втрачають чинність з дня ухвалення Конституційни м Судом України цього Рішенн я, тобто з 22.05.08р.
Законом України «Про внесе ння змін до деяких законодав чих актів України» № 309-VI від 03.06.08 р. внесено зміни до ст.16 Закону України «Про оренду землі», а саме її викладено у наступні й редакції: «Набуття права ор енди земельних ділянок, що пе ребувають у державній або ко мунальній власності, здійсню ється виключно на аукціонах (крім земельних ділянок, на як их розташовані об'єкти нерух омого майна, що перебувають у власності громадян і юридич них осіб, в яких відсутні акці ї (частки, паї), що належать дер жаві, набуття права на оренду земельних ділянок під об'єкт и соціального призначення, б удівництво соціального і дос тупного житла, використання земельних ділянок для розроб ки корисних копалин та спеці ального водокористування ві дповідно до отриманих спеціа льних дозволів (ліцензій), вик ористання релігійними орган ізаціями (під культовими буд івлями), які легалізовані в Ук раїні).
Не допускається проведенн я аукціонів щодо земельних д ілянок, які (або будівлі на яки х) орендують бюджетні устано ви, музеї, підприємства і гром адські організації у сферах культури і мистецтв, у тому чи слі національні творчі спілк и та їх члени (під творчі майст ерні)".
Також Законом України «Про внесення змін до деяких зако нодавчих актів України» № 309-VI від 03.06.08 р., внесено зміни д о :
- абз. 2,3 ч.1 ст. 124 Земельного Код ексу України, яку викладено у такій редакції:
"Набуття права оренди земел ьних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється вик лючно на аукціонах (крім земе льних ділянок, на яких розташ овані об'єкти нерухомого май на, що перебувають у власност і громадян і юридичних осіб, в яких відсутні акції (частки, п аї), що належать державі, набут тя права на оренду земельних ділянок під об'єкти соціальн ого призначення, будівництво соціального і доступного жи тла, використання земельних ділянок для розробки корисни х копалин та спеціального во докористування відповідно д о отриманих спеціальних дозв олів (ліцензій), використання релігійними організаціями ( під культовими будівлями), як і легалізовані в Україні).
Не допускається проведенн я аукціонів щодо ділянок, які (або будівлі на яких) орендуют ь бюджетні установи, музеї, пі дприємства і громадські орга нізації у сферах культури і м истецтв (у тому числі націона льні творчі спілки та їх член и (під творчі майстерні)";
- та доповнено ч. 4 таког о змісту:
"4. Документація із землеуст рою щодо відведення земельни х ділянок, які виставляються на аукціон, виготовляється н а замовлення органів виконав чої влади або органів місцев ого самоврядування".
Зміни, внесені Законом Укра їни «Про внесення змін до дея ких законодавчих актів Украї ни» № 309-VI від 03.06.08 р. до ст. 16 Закону України «Про оренду землі» т а ст. 124 Земельного Кодексу Укр аїни набрали чинності 04.06.08 р., з моменту опублікування в газе тах «Голос України», 2008, 06, 04.06.2008 N 105, «Урядовий кур'єр» 2008, 06, 04.06.2008 N 101.
Отже з вищенаведеного вбач ається, що у проміжок часу з 22.05 .08 р. по 03.06.08 р. процедура передачі в оренду земельних ділянок, щ о перебувають у державній аб о комунальній власності, не п ередбачала проведення аукці онів, а здійснювалась відпов ідно до ст.124 ЗК України за прое ктами відведення у порядку, в становленому ст.ст.118,123 ЗК Укра їни.
З матеріалів справи вбачає ться що позивач звернувся до відповідача 1 для узгодження Проекту землеустрою з відве дення земельної ділянки в ор енду на 49 років для будівництв а та обслуговування рекреаці йного комплексу за адресою: м . Ялта, с. Олива, Южнобережне шо се, в районі пансіонату «Тавр ія», загальною площею - 3,0 га.
Але позивачу було відмовле но в погодженні цього Проект у землеустрою висновком відп овідача 1 без номеру та дати, я кий є додатком до листа Управ ління держкомзему у м. Ялта в ід 24.09.10 № 5440-2/10-25-4 (а.с.7-8), на підставі в исновку відповідача 2 від 25.08.10 р . №4199-пк/25 (а.с.12) та змін, внесених д о ст. 124 Земельного кодексу Укр аїни Законом України «Про Де ржавний бюджет України на 2008 р ік та про внесення змін до де яких законодавчих актів Укра їни», відповідно до яких набу ття права оренди земельних д ілянок, що перебувають у держ авній або комунальній власно сті, здійснюється виключно н а аукціонах (торгах), про що та кож було зазначено у висновк у відповідача 2 від 25.08.10 р. №4199-пк/25 .
З системного аналізу вищез азначених норм суд приходить до висновку що відповідачі, в ідмовляючи позивачу у погодж енні Проекту землеустрою спі рної земельної ділянки діяли необґрунтовано, виходячи за межі своїх повноважень та по кладених на них обов' язків.
А саме судом встановлено, що відповідно до норм чинного з аконодавства питання щодо пе редачі земельних ділянок в о ренду вирішуються сільським и, селищними, міськими радами або відповідними державними адміністраціями, на територ ії яких розташовані земельні ділянки.
Фороська селищна рада ві дповідно до норм Закону Укра їни «Про оренду землі» є орен додавцем земельних ділянок, яка наділена повноваженнями щодо вирішення питання про н адання в оренду земельної ді лянки, розташованої за адрес ою: м.Ялта, с. Олива, Южнобережн е шосе, в районі пансіонату «Т аврія».
Натомість у відповідачів в ідсутні повноваження щодо пр ийняття рішення про надання в оренду земельної ділянки. Д о компетенції відповідачів в ходить тільки надання пропоз ицій щодо розпорядження земл ями державної та комунальної власності, забезпечення в ме жах своєї компетенції регул ювання земельних відносин, с творення та ведення державно го земельного кадастру та ре єстрацію в його складі земел ьних ділянок і прав на них, а т акож наділений іншими повнов аженнями, які не стосуються в ирішення питання щодо права надання в оренду земельних д ілянок.
Отже до компетенції відпов ідачів входить узгодження та проведення державної експер тизи Проекту землеустрою з в ідведення земельної ділянки з точки зору дотримання вимо г спеціального земельного за конодавства, містобудівної д окументації, а не надання у ви сновку до Проекту землеустро ю оцінки щодо права позивача одержати в оренду земельну д ілянку за правилами проведен ня земельних торгів.
Відповідно до ст. 124 Земельно го кодексу України (у редакці ї, що діяла станом на 30.05.08 р.) пер едача в оренду земельних діл янок, що перебувають у держав ній або комунальній власност і, здійснюється на підставі р ішення відповідного органу в иконавчої влади або органу м ісцевого самоврядування шля хом укладення договору оренд и земельної ділянки.
Передача в оренду земельни х ділянок громадянам і юриди чним особам із зміною їх ціль ового призначення та із земе ль запасу під забудову здійс нюється за проектами відведе ння в порядку, встановленому статтями 118, 123 цього Кодексу.
Суд виходить з того, що зазн ачені норми Земельного кодек су України визначають умови передачі земельних ділянок державної та комунальної вл асності в оренду, а не вимоги д о відведення земельної ділян ки, оскільки останні, як перед бачено у п. 8 Порядку розроблен ня проектів землеустрою щодо відведення земельних діляно к затвердженого постановою К абінету Міністрів України № 677 від 26.05.2004р., встановлюються нор мативно-технічною документа цією із землеустрою.
За таких обставин, суд вважа є, що зазначивши у своїх висно вках про неможливість узгоди ти проект землеустрою земель ної ділянки з підстави недот римання конкурсного порядку (аукціону), відповідачі вийшл и за межі наданих їм повноваж ень.
Відповідачами не надано до казів обґрунтованості їх ді й, не представлено достовірн их висновків щодо відмови по зивачу в узгодженні Проекту землеустрою з відведення зем ельної ділянки в оренду.
В запереченнях до адмініст ративного позову відповідач 2 зазначив, що відповідно до ч . 2 ст. 124 Земельного кодексу Укр аїни, передача в оренду земел ьних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за р езультатами проведення земе льних торгів, крім випадків, в становлених частинами друго ю, третьою статті 134 цього Коде ксу. Згідно з п. 1 Перехідних по ложень Земельного кодексу Ук раїни у разі прийняття відпо відними органами рішення про погодження місця розташуван ня об'єкта або про надання доз волу на розроблення проекту відведення земельної ділянк и до 1 січня 2008 року передача в о ренду таких земельних діляно к із земель державної та кому нальної власності здійснюєт ься без проведення земельних торгів (аукціонів). Рішення що до надання дозволу на склада ння проекту відведення земел ьної ділянки позивачу прийня те після 01.01.2008, за таких умов над ання негативного висновку що до відведення земельних діля нок є правомірним.
Але суд зазначає, що відпові дачі не наділені повноваженн ями щодо вирішення питання п ро спосіб подальшого набуття права оренди позивачем на зе мельну ділянку, оскільки так ими повноваженнями щодо спір ної земельної ділянки наділе на Фороська селищна рада .
Так, відповідно до ч. 1 ст. 124 Зе мельного Кодексу України (у р едакції що діяла станом на 30.05.0 8 р.), передача в оренду земельн их ділянок, що перебувають у д ержавній або комунальній вла сності, здійснюється на підс таві рішення відповідного ор гану виконавчої влади або ор гану місцевого самоврядуван ня шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Судом встановлено та підтв ерджується матеріалами спра ви, що під час визнання неконс титуційними деяких положень нечинним Закону України «Пр о Державний бюджет України н а 2008 рік та про внесення змін д о деяких законодавчих актів України» та до прийняття та н абрання чинності Законом Укр аїни «Про внесення змін до де яких законодавчих актів Укра їни» № 309-VI від 03.06.08 р. позивачем р озпочато, але не завершено пр оцес набуття права оренди зе мельної ділянки, а саме: отрим ано рішення Фороської се лищної ради від 30.05.08 р. №38 про над ання дозволу на розроблення проекту відведення земельно ї ділянки.
Суд зазначає, що Законом Укр аїни «Про державний бюджет У країни на 2008 рік та про внесен ня змін до деяких законодавч их актів України» та Законом України «Про внесення змін д о деяких законодавчих актів України» № 309-VI від 03.06.08 р. було вст ановлено новий порядок отрим ання в оренду земельних діля нок через проведення аукціон у (торгів).
Отже з моменту прийняття Рішення Конституційного Суд у України N 10-рп/2008 від 22.05.2008, яким ви знано такими, що не відповіда ють Конституції України (є не конституційними), зміни, внес ені Законом України «Про Дер жавний бюджет України на 2008 рі к та про внесення змін до дея ких законодавчих актів Украї ни» № 107-VI від 28.12.07 р. до ст.124 ЗК Укра їни та ст. 16 Закону України «Пр о оренду землі», якими встано влена нова процедура передач і в оренду земельних ділянок , що перебувають в державній а бо комунальній власності чер ез проведення аукціону, ст.124 З К України та ст. 16 Закону Украї ни «Про оренду землі» почали діяти у редакції до внесення змін Законом України «Про Де ржавний бюджет України на 2008 р ік та про внесення змін до де яких законодавчих актів Укра їни» № 107-VI від 28.12.07 р., які не перед бачали передачу в оренду зем ельних ділянок через аукціон (торги).
Тобто з 22.05.08 р. діяв порядок передачі в оренду земельних ділянок, що перебувають у дер жавній або комунальній власн ості, на підставі рішення від повідного органу виконавчої влади або органу місцевого с амоврядування шляхом укладе ння договору оренди земельно ї ділянки без проведення зем ельних торгів, та цей порядок діяв до набрання чинності За коном України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» № 309-VI від 03.06.08 р., а саме по 03.06.08 р., яким знову було п ередбачено набуття права оре нди земельних ділянок, що пер ебувають у державній або ком унальній власності виключн о на аукціонах, крім земельни х ділянок, перелік яких визна чений цим кодексом.
Фороська се лищна рада, діючи в межах повн оважень, встановлених Законо м України «Про місцеве самов рядування в Україні», Земель ним кодексом України, визнач илась з питанням щодо порядк у користування земельною діл янкою, фактично вирішивши пе редати спірну земельну ділян ку в оренду позивачеві, відпо відно до ст. 118,123,124 ЗК України, в р едакції на момент прийняття Рішення № 38 від 30.05.08 року.
Зміни у вказани й вище порядок надання земел ьних ділянок в оренду із земе ль державної і комунальної в ласності шляхом проведення а укціонів, були внесені вже пі сля того, як Фороська сели щна рада визначила землекори стувача земельної ділянки - ПП «Партнер-Груп», зобов'язав ши його відповідно до вимог З емельного кодексу України на дати для затвердження проект відведення земельної ділянк и для подальшого укладення д оговору оренди.
Тобто судом встановлено, що позивач розпочав процес по о формленню права оренди земел ьної ділянки площею 3,0 га для б удівництва та обслуговуванн я рекреаційного комплексу за адресою: м. Ялта, с. Олива, Южноб ережне шосе, в районі пансіон ату «Таврія» у період з 22.05.08 р. п о 03.06.08 р., що підтверджується поя сненнями, матеріалами справи , тому передача в оренду даної земельної ділянки із земель державної та комунальної вл асності здійснюється без про ведення земельних торгів (ау кціонів).
Відповідно до ч. 1 ст. 71 КАС Укр аїни кожна сторона повинна д овести ті обставини, на яких ґ рунтуються її вимоги та запе речення, крім випадків, встан овлених статтею 72 цього Кодек су.
Відповідно до ч.2 ст. 71 КАС Укр аїни в адміністративних спра вах про протиправність рішен ь, дій чи бездіяльності суб'єк та владних повноважень обов' язок щодо доказування правом ірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він запе речує проти адміністративно го позову.
Відповідно до ч.4 ст.71 КАС Укр аїни суб'єкт владних повнова жень повинен подати суду всі наявні у нього документи та м атеріали, які можуть бути вик ористані як докази у справі.
Але відповідачами не було н адано суду будь-яких докумен тів та доказів, які б підтверд жували правомірність відмов и відповідачів в узгодженні Проекту землеустрою з відвед ення земельної ділянки в оре нду строком на 49 років для буд івництва та обслуговування р екреаційного комплексу за ад ресою: м. Ялта, с. Олива, Южнобер ежне шосе, в районі пансіонат у «Таврія» та необґрунтовано сті вимог позивача, отже пози вачем виконані всі необхідн і дії, передбачені Земельним Кодексом України та Законом України «Про оренду землі» д ля проведення відповідачами узгодження Проекту землеуст рою з відведення земельної д ілянки в оренду.
Суд також враховує, що суб' єкт владних повноважень зобо в' язаний діяти добросовісн о, тобто з щирим наміром щодо р еалізації владних повноваже нь та досягнення поставлених цілей і справедливих резуль татів.
На підставі викладеного су д вважає, що негативні виснов ки відповідачів в узгодженні Проекту землеустрою з відве дення земельної ділянки в ор енду строком на 49 років для бу дівництва та обслуговування рекреаційного комплексу за адресою: м. Ялта, с. Олива, Южноб ережне шосе, в районі пансіон ату «Таврія», не можуть бути в изнані такими, що вчинені на п ідставі, у межах повноважень , безсторонньо (неупереджено ) та добросовісно, тому позовн і вимоги позивача підлягають задоволенню у повному обсяз і.
Крім того суд зазначає, що м оже прийняти іншу постанову, яка б гарантувала дотриманн я і захист прав, свобод, інтере сів людини і громадянина, інш их суб'єктів у сфері публічно -правових відносин від поруш ень з боку суб'єктів владних п овноважень.
Судом встановлено, що позив ач просить суд визнати незак онними висновки відповідачі в.
Статтею 162 КАС України встан овлені повноваження суду пр и вирішенні справи, до перелі ку яких входить право суду пр ийняти постанову про визнанн я протиправними рішення суб' єкта владних повноважень чи окремих його положень, дій чи бездіяльності і про скасува ння або визнання нечинним рі шення чи окремих його положе нь, про зобов'язання відповід ача вчинити певні дії.
Приймаючи до уваги те, що у в ідповідності до ч.2 ст. 11 КАС Укр аїни суд може вийти за межі по зовних вимог, якщо це необхід но для повного захисту прав, с вобод та інтересів позивача, про захист яких він просить, с уд вважає можливим вийти за м ежі позовних вимог та визнат и противоправними та скасува ти висновки Управління Держк омзему у м. Ялта АР Крим та Рес публіканського комітету по з емельних ресурсах АР Крим що до непогодження проекту земл еустрою по відведенню земель ної ділянки в оренду строком на 49 років приватному підприє мству “Партнер-Груп” для буд івництва та обслуговування р екреаційного комплексу за ад ресою АР Крим, м. Ялта, селище О лива, Южнобережне шосе, в райо ні пансіонату “Таврія” на зе млях Фороської селищної ради.
Відповідно до частини 1 стат ті 94 КАС України, якщо судове р ішення ухвалене на користь с торони, яка не є суб' єктом вл адних повноважень, суд прису джує всі здійснені нею докум ентально підтверджені судов і витрати з Державного бюдже ту України.
У судовому засіданні 02.12.10 р. п роголошено вступну та резолю тивну частини постанови, в по вному обсязі постанову склад ено 07.12.10 р.
На підставі вищевикладено го, керуючись ч.1 ст.94, ст. ст. 158-163, 167 Кодексу адміністративного с удочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Позовні вимоги задов ольнити.
2. Визнати протиправними та скасувати висновки Управлі ння Держкомзему у м. Ялта АР Кр им б/н та дати та Республіканс ького комітету по земельних ресурсах АР Крим № 4199-пк/25 від 25.08. 10 р. щодо непогодження проекту землеустрою по відведенню з емельної ділянки в оренду ст роком на 49 років приватному пі дприємству “Партнер-Груп” дл я будівництва та обслуговува ння рекреаційного комплексу за адресою АР Крим, м. Ялта, сел ище Олива, Южнобережне шосе, в районі пансіонату “Таврія” на землях Фороської сели щної ради.
3. Зобов' язати Управління Д ержкомзему у м. Ялта АР Крим та Республіканський комітет по земельних ресурсах АР Крим п огодити проект землеустрою п о відведенню земельних ділян ок в оренду строком на 49 років приватному підприємству “Па ртнер-Груп” для будівництва та обслуговування рекреацій ного комплексу за адресою АР Крим, м. Ялта, селище Олива, Южн обережне шосе, в районі пансі онату “Таврія” на землях Фо роської селищної ради.
4. Стягнути з Державного бюд жету на користь ПП “Партнер-Г руп” (84333, Донецька область, м. К раматорськ, вул. Рум' янцева , 11 , код ЄДРПОУ 35214749, розрахункові рахунки не відомі) 3,40 грн. судо вого збору.
Постанова набирає законно ї сили через 10 днів з дня її про голошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну части ну постанови або справу розг лянуто у порядку письмового провадження, постанова набир ає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі непо дання апеляційної скарги.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо й ого не скасовано, набирає зак онної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного про вадження або набрання законн ої сили рішенням за наслідка ми апеляційного провадження .
Апеляційна скарга подаєть ся до Севастопольського апел яційного адміністративного суду через Окружний адмініс тративний суд Автономної Рес публіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі прог олошення вступної та резолют ивної частини постанови або розгляду справи у порядку пи сьмового провадження, апеля ційна скарга подається протя гом 10 днів з дня отримання.
Копія апеляційної скарги о дночасно надсилається особо ю, яка її подає, до Севастополь ського апеляційного адмініс тративного суду.
Суддя Кушнова А.О.
Суд | Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 02.12.2010 |
Оприлюднено | 10.12.2010 |
Номер документу | 12718958 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Кушнова А.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні