Рішення
від 07.05.2025 по справі 380/5771/25
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

07 травня 2025 рокусправа № 380/5771/25

Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кравціва О.Р. розглянув у порядку спрощеного позовного справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРАРНА ПЕРСПЕКТИВА» до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України, про визнання протиправними та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії.

Суть справи.

До Львівського окружного адміністративного суду звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю «АГРАРНА ПЕРСПЕКТИВА» (далі позивач, ТОВ «АГРАРНА ПЕРСПЕКТИВА») з позовом до Головного управління ДПС у Львівській області (далі відповідач 1, ГУ ДПС у Львівській області), Державної податкової служби України (далі відповідач 2, ДПС України), в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області №12515699/35173399 від 18.02.2025 про відмову у реєстрації податкової накладної №16 від 30.01.2025, складеної товариством з обмеженою відповідальністю «Аграрна Перспектива»;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №16 від 30.01.2025, датою її доставлення до ДПС України.

Ухвалою суду від 28.03.2025 відкрито спрощене позовне провадження у справі без виклику сторін.

Ухвалою суду від 28.04.2025 відмовлено в задоволенні клопотання представника відповідача про розгляд справи за правилами загального позовного провадження.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що не зважаючи на дотримання усіх вимог щодо формування та реєстрації податкової накладної, таку не зареєстровано в Єдиному реєстрі податкових накладних з незалежних від позивача обставин. Вказане свідчить про протиправність рішення відповідача 1 про відмову в її реєстрації, та необхідність відновлення прав позивача шляхом зобов`язання відповідача 2 зареєструвати податкову накладну, складену позивачем.

Відповідач проти позову заперечив з підстав викладених у відзиві. Зазначив, що після зупинення реєстрації спірної накладної позивача запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердженні інформації, зазначеної в такі накладній, для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Вказав, що позивачу запропоновано орієнтовний перелік документів, оскільки контролюючий орган не може повідомити платнику вичерпний перелік документів тому, що саме платник є обізнаним зі змістом господарської операції, що відбулась за його участю, та особливостями її документального оформлення. Позивачем подано відповідачу пояснення по суті операцій, відображених у податкових накладних, а також надано копії документів, які на думку позивача підтверджують факт здійснення зазначеної господарської операції. Однак позивач не надав усіх необхідних документів для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних. У зв`язку з надання недостатнього переліку документів ГУ ДПС у Львівській області скеровано повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Платник податку надав пояснення та копії документів, проте не надав первинних документів передбаченими договорами щодо постачання/придбання товарів/послуг та розрахункових документів.

Також, відповідач зазначає, що відповідно до умов договору №29/01/2025/2 від 29.01.2025 до 29.01.2025 покупець мав сплатити першу частину загальної вартості товару на суму 45083581,34 грн, однак позивачем за фактом отримання авансового платежу не складено податкової накладної на відповідну суму. Водночас спірна податкова накладна від 30.01.2025 складена на повну вартість поставки 59018100,84 грн. Таким чином, складання однієї податкової накладної лише за фактом постачання товару без попереднього документального оформлення авансу є неправомірним і порушує норми чинного законодавства.

Крім того, відповідач вказав, що позивач не надав контролюючому органу документи, передбачені пунктами 4.4 та 5.1 договору №29/01/2025/2 від 29.01.2025, що унеможливлює як належне прийняття товару покупцем, так і перевірку відповідності товару вимогам щодо якості, комплектності та технічних характеристик. Також, у видатковій накладній №19 від 30.01.2025 відсутня адреса покупця.

Представник позивача подав відповідь на відзив, в якій вказав, що між позивачем та контрагентом відбулась операція зарахування зустрічних однорідних вимог, яка за визначенням статті 187 ПК України не є підставою для виникнення податкового зобов`язання, а за змістом статті 201 ПК України не є підставою для складення та реєстрації податкової накладної. Водночас податкова накладна №16 від 30.01.2025 на суму 59018100,84 грн, в тому числі ПДВ 9836350,14 грн, в реєстрацій якої відмовлено, складена на підставі фактичної передачі когенераційної електростанцію RSE 2300 на базі газопоршневого двигуна MWM TCG 3020 V20, 10500 В, що підтверджується видатковою накладною №19 від 30.01.2025, відповідно до приписів статей 187, 201 ПК України. Також, вказав, що контролюючому органу надано весь перелік первинної документації, включно з письмовими поясненнями, які підтверджують реальність здійснення операцій по реалізації когенераційної установки АТ «ПУМБ», зокрема, і документи з експлуатації когенераційної установки, а саме: копії сертифікату відповідності UA.276.022.08-25 від 02.01.2025, технічного паспорту на газогенератор ACG100-G (аналогу сервісної книжки), керівництво з експлуатації та обслуговування. Факт передання когенераційної установки та відповідних документів підтверджується видатковою накладною №19 від 30.01.2025. Зауважив, що видатковій накладній № 19 від 30.01.2025 зазначено код ЄДРПОУ покупця. Наявність відомостей про ідентифікаційний код юридичної особи та функціонал ЄДР дає можливість дізнатись будь-яку іншу публічно доступну інформацію про юридичну особу для її конкретної ідентифікації, як-то: адреса місцезнаходження, номер телефону, електронна адреса тощо.

Розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі (частина 2 статті 262 КАС України).

Суд на підставі позовної заяви, відзиву, відповіді на відзив, а також долучених письмових доказів,-

в с т а н о в и в :

Товариство з обмеженою відповідальністю «АГРАРНА ПЕРСПЕКТИВА» є юридичною особою; створене 03.07.2007; є платником податку на додану вартість.

Основний вид господарської діяльності згідно з КВЕД: 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин. Крім того, позивачем задекларовано здійснення інших видів господарської діяльності.

Під час здійснення господарської діяльності 23.08.2024 позивач (відповідно до умов договору Покупець) та Abyat General Trading FZE (відповідно до умов договору Продавець) уклали Договір купівлі-продажу №0122 (далі Договір №0122).

Згідно з положеннями Договору №0122 на умовах цього договору Продавець зобов`язується доставити та передати у власність Покупця, а Покупець зобов`язується прийняти та оплатити обладнання, зазначена в Специфікаціях, які викладені в додатках до цього Договору Обладнання. Поставка здійснюється партіями, зазначеними в Специфікації до Договору. Право власності на Обладнання переходить в момент перетину митного кордону України відповідно до умов, викладених в додатках до цього Договору та визначеними умовами поставки згідно Інкотермс 2020. Умови поставки обладнання DAP, до місця знаходження Покупця, доставка (транспортування) Обладнання здійснена за рахунок Продавця.

Відповідно до Специфікації №1 від 23.08.2024 сторони домовились про поставку Обладнання, а саме: когенераційної електростанції RSE 2300 на базі газопоршневого двигуна MWM TCG 3020 V20, 10500 В, загальна вартість якої 1108223 Євро без ПДВ.

На підставі Специфікації №1 позивачем здійснено попередню оплату в сумі 332467,05 Євро, що підтверджується платіжною інструкцією в іноземній валюті №2 від 03.10.2024 та в сумі 775756,95 Євро, що підтверджується платіжною інструкцією в іноземній валюті №6 від 17.12.2024.

Факт поставки Позивачу когенераційної установки підтверджується: вантажно-митною декларацією №24UA40002001053303 від 24.12.2024, комерційним інвойсом та міжнародними накладними (CMR).

Розвантаження Когенераційної електростанції RSE 2300 на базі газопоршневого двигуна MWM TCG 3020 V20, 10500В в місці призначення проводило ТОВ «Аграрна Перспектива». Для проведення розвантажувальних робіт підприємство уклало договір про надання послуг з ТОВ «СІТІ КРАН» №31/10/24 від 31.10.2024. Послуги розвантаження надані контрагентом 26.12.2024 про що складений акт №281 від 26.12.2024 на суму 70000,00 грн. Розрахунки за послуги з розвантаження Обладнання здійснені позивачем, шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок ТОВ «СІТІ КРАН», що підтверджується платіжною інструкцією від 27.11.2024 №1126. Контрагентом за фактом зазначеної події складено та зареєстровано в ЄДР податкову накладну №20 від 27.11.2024 на суму 70 000,00 грн, в т.ч. ПДВ в сумі 11666,67 грн. Господарські операції за договором про надання послуг №31/10/24 від 31.10.2024 з ТОВ «СІТІ КРАН» відображено позивачем в бухгалтерському обліку на рахунку 3711 «Розрахунки з покупцями».

При цьому, господарські операції щодо придбання Обладнання по договору купівлі-продажу №0122 від 23.08.2024 відображено позивачем в бухгалтерському обліку, картка рахунку 3712 «Розрахунки по авансам виданим в іноземній валюті».

Також, під час здійснення господарської діяльності 22.01.2025 позивач (згідно з умов договору Лізингоодержувач) та АТ «ПЕРШИЙ УКРАЇНСЬКИЙ МІЖНАРОДНИЙ БАНК» (відповідно до умов договору Лізингодавець) уклали Генеральний договір фінансового лізингу №КІЕ-ГД-ФЛ-27674 (далі Договір №КІЕ-ГД-ФЛ-27674).

Відповідно до умов Договору №КІЕ-ГД-ФЛ-27674 Продавець (постачальник), який самостійно обраний Лізингоодержувачем для купівлі (поставки) товару, що передається Лізингодавцем у фінансовий лізинг. Найменування та реквізити Продавця Частини Предмету лізингу зазначаються у відповідній Заяві про надання послуг фінансового лізингу. Місце передачі Предмета лізингу місце на території України, зазначене у Заяві про надання послуг фінансового лізингу (щодо відповідної Частини Предмета лізингу).

Надалі 29.01.2025 ТОВ «АГРАРНА ПЕРСПЕКТИВА» (відповідно до умов договору Продавець) та АТ «ПЕРШИЙ УКРАЇНСЬКИЙ МІЖНАРОДНИЙ БАНК» (відповідно до умов договору Покупець) уклали Договір купівлі-продажу №29/01/2025/2 (далі Договір №29/01/2025/2).

Згідно з положеннями Договору №29/01/2025/2 Продавець зобов`язується продати (передати у власність Покупцю) у встановлений цим Договором строк Товар, визначений розділом 2 даного Договору (далі Товар), а Покупець, як Лізингодавець, зобов`язується сплатити Продавцю за нього визначену Договором грошову суму та прийняти Товар у власність з метою подальшої передачі його у фінансовий лізинг Товариству з обмеженою відповідальністю «АГРАРНА ПЕРСПЕКТИВА».

Пунктом 2.1.2 Договору №29/01/2025/2 встановлено, що Продавець продає та передає Покупцю у встановлений строк, а Покупець сплачує та купує (приймає у власність) та отримує Товар Когенераційна електростанція, у кількості 1 (одна) одиниця, модель та рік випуску якого(их) зазначені в Додатку «Специфікація 2» до цього Договору.

Згідно з положеннями розділ 3 Договору №29/01/2025/2 загальна вартість Товару за даним Договором складає: 89020 925,71 грн, в т.ч. ПДВ 20% - 14836 820,95 грн.

Оплата Товару за цим Договором здійснюється в такому порядку: першу частину загальної вартості Товару у розмірі - 45083581,34 грн, в т.ч. ПДВ 20% - 7513930,22 грн Покупець сплачує Продавцю не пізніше 29.01.2025 включно, (час сплати після 14:00 години).

Сторони погодили можливість виконання зобов`язання за цим Договором з оплати першої частини загальної вартості Товару шляхом її зарахування в рахунок погашення зустрічної вимоги Покупця (як Лізингодавця) до Продавця (як Лізингоодержувача) за Генеральним договором фінансового лізингу №КІЕ-ГД-ФЛ-27674 (Заява №1) від 29.01.2025, укладеним між Покупцем (як Лізингодавцем) та Продавцем (як Лізингоодержувачем).

Другу частину загальної вартості Товару у розмірі 43937344,37 грн, в т.ч. ПДВ 20% - 7322?890,73 грн Покупець сплачує Продавцю після отримання Товару в повному обсязі, на підставі належно оформлених Сторонами Актів приймання-передачі та накладних, але не пізніше 03.02.2025 (включно).

На виконання умов договору та Специфікації №2 позивач 30.01.2025 реалізував АТ «ПЕРШИЙ УКРАЇНСЬКИЙ МІЖНАРОДНИЙ БАНК» когенераційну електростанцію RSE 2300 на базі газопоршневого двигуна MWM TCG 3020 V20, 10500 В, що підтверджується видатковою накладною №19 від 30.01.2025 на суму 59018100,84 грн та актом приймання-передачі №2 від 30.01.2025.

Розрахунки за реалізоване Обладнання по договору купівлі-продажу №29/01/2025/2 від 29.01.2025 проведено шляхом перерахування частини грошових коштів в сумі 43937 344,37 грн на розрахунковий рахунок позивача, що підтверджується повідомлення про зарахування коштів №000451079-00000003340 від 30.01.2025.

Господарські операції щодо продажу когенераційної установки по договору купівлі продажу №29/01/2025/2 від 29.01.2025 відображено позивачем в бухгалтерському обліку на рахунку 361 «Розрахунки з покупцями».

Водночас 29.01.2025 позивач подав до АТ «ПЕРШИЙ УКРАЇНСЬКИЙ МІЖНАРОДНИЙ БАНК» заяву про надання послуги фінансового лізингу №1. Контрагент 30.01.2025 передав позивачу частину предмету лізингу в користування за адресою вказаною в Заяві №1 про надання послуг фінансового лізингу, що підтверджується актом приймання-передачі частини предмету лізингу №2 від 30.01.2025. У процесі передачі когенераційної установки у фінансовий лізинг, транспортування предмету лізингу не відбувалося, оскільки в момент такої передачі, когенераційна установка знаходилася на території Лізингоодержувача.

Авансовий платіж по договору лізингу зараховано шляхом проведення заліку зустрічних вимог, про що складено акт про зарахування зустрічних однорідних грошових вимог №1 від 29.01.2025 по договорам купівлі-продажу №29/01/2025/2 від 29.01.2025, фінансового лізингу №КІЕ-ГД-ФЛ-27674 від 22.01.2025 та рахунки-фактури №1 та №2 від 29.01.2025. Таким чином, ТОВ «АГРАРНА ПЕРСПЕКТИВА» та АТ «ПЕРШИЙ УКРАЇНСЬКИЙ МІЖНАРОДНИЙ БАНК» уклали угоду про здійснення операції зворотного лізингу. АТ «ПЕРШИЙ УКРАЇНСЬКИЙ МІЖНАРОДНИЙ БАНК» складено та зареєстровано податкову накладну №306 від 30.01.2025 на загальну суму 59018100,84 грн, в т.ч. ПДВ 9836350,14 грн.

ТОВ «АГРАРНА ПЕРСПЕКТИВА» за наслідками господарських операцій з вказаним контрагентом, за фактами перших подій реалізації Товару, оформлено податкову накладну №16 від 30.01.2025, яку надіслало до контролюючого органу для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Платник податку отримав квитанцію від 03.02.2025 про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідно до тексту яких документи (податкові накладні) збережено, однак реєстрація зазначеної податкової накладної зупинена.

Підставою зупинення в Квитанціях зазначено: «відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 30.01.2025 №16 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 8502, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=.9229%, "Рпоточ"=0». Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

З метою розблокування податкової накладної позивач сформував та подав до Головного управління ДПС у Львівській області в електронному вигляді повідомлення №2 від 05.02.2025 про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригувань, реєстрацію яких зупинено, до якого долучив на власний розсуд документи, що підтверджують господарські взаємовідносини із АТ «ПЕРШИЙ УКРАЇНСЬКИЙ МІЖНАРОДНИЙ БАНК» та розкривають зміст операції, у кількості 27 додатків серед яких копії: договору купівлі-продажу №0122 від 23.08.2024; комерційного інвойсу №0122/01/01-СОМ від 05.11.2024; ВМД 24UA40020010533U3 від 24.12.2024; CMR від 16.12.2024 №12248591, №12248592 та №12248593; картки рахунку 3712 за 4 квартал 2024 року; платіжних інструкцій в іноземній валюті №2 від 03.10.2024 та №6 від 17.12.2024; договору купівлі-продажу №29/01/2025/2 від 29.01.2025; видаткової накладної №19 від 30.01.2025; картки рахунку 361 за січень 2025 року; інформаційне повідомлення про зарахування коштів №000451079/00000003340 від 30.01.2025; довідки 20-ОПП.

Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Львівській області за результатами розгляду первинних пояснень позивача прийнято та надіслано платнику податків повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

На вимогу контролюючого органу позивач сформував та подав до Головного управління ДПС у Львівській області в електронному вигляді повідомлення №1 від 12.02.2025 про надання додаткових пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригувань, реєстрацію яких зупинено, до яких долучив на власний розсуд документи, що підтверджують господарські взаємовідносини із АТ «ПЕРШИЙ УКРАЇНСЬКИЙ МІЖНАРОДНИЙ БАНК» та розкривають зміст операції, у кількості 4 додатки, серед яких копії: генерального договору фінансового лізингу №КІЕ-ГД-ФЛ-27674 від 22.01.2025; заяви на лізинг №1 від 29.01.2025; акта №2 від 30.01.2025 приймання-передачі частини предмета лізингу в лізинг за Генеральним договором №КІЕ-ГД-ФЛ-27674 фінансового лізингу від 22.01.2025 та Заявою про надання послуги фінансового лізингу №1 від 29.01.2025.

Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Львівській області прийнято рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №12515699/35173399 від 18.02.2025, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної з підстав ненадання/частковим наданням платником податку додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку. Додатково зазначено: «Не надано сервісну книжку, інструкцію по експлуатації на товар, сертифікати відповідності, та інша технічна документація що передбачена п.4.4, 5.1. договору купівлі-продажу від 29.01.2025 №29/01/2025/2».

Позивач подав скарги до ДПС України на рішення про відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до яких повторно додав копії вже поданих документів.

Згідно з рішеннями за результатами розгляду скарг щодо рішень про відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, ДПС України вирішено залишити скарги без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня без змін, з підстав ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання i транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Вважаючи протиправним рішення про відмову в реєстрації податкової накладної позивач звернувся за захистом своїх прав до суду.

Вирішуючи справу суд застосовує такі норми права.

Завданням адміністративного судочинства відповідно до частини 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади, їх посадові особи повинні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з вимогами статті 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

За правилами підпунктів а та б пункту 185.1. статті 185 Податкового кодексу України (далі ПК України) об`єктом оподаткування є операції платників податку з: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до ст. 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до ст. 186 цього Кодексу.

Відповідно до підпунктів а та б пункту 187.1. статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 ПК України).

Згідно з пунктом 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умов щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з пунктом 201.7 статті 201 ПК України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на рахунок у банку/небанківському надавачу платіжних послуг як попередня оплата (аванс).

Пунктом 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Згідно з пунктом 74.2 статті 74 ПК України, в ЄРПН забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних в ЄРПН.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України, реєстрація податкової накладної в ЄРПН може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.

На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11.12.2019 №1165 (набрання чинності з 01.02.2020), якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок №1165).

Згідно з приписами пункту 4 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

Відповідно до вимог пункту 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку №1165).

Відповідно до пункту 10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).

Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 25 Порядку №1165).

За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (пункт 13 Порядку №1246).

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів від 11.12.2019 №1165, який набрав чинності з 01.02.2020 (далі Порядок №1165).

Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/ розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Згідно з абзацом 1 пункту 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до пунктів 7, 10, 11 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Так, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).

Відповідно до абзацу 2 пункту 25, абзацу 1 пункту 26 Порядку №1165 Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.

Зі змісту квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної суд встановив, що підставами для такого зупинення вказано відповідність платника пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій у зв`язку з тим, що обсяг постачання товару/послуги 1201, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання.

Відповідно до пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток №3 до Порядку №1165), підставою для зупинення реєстрації податкових накладних є відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01.01.2017 в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01.01.2017 у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Отже, для того, аби встановити наявність у господарської операції такої ознаки мають існувати визначені цим пунктом передумови, а також для підтвердження відповідності господарської операції вказаному критерію слід навести обґрунтований розрахунок за цим критерієм, якому відповідає платник податку, чого вимагає пункт 11 Порядку №1165.

Тобто, відсутність у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної зазначення конкретного критерію ризиковості здійснення операцій, про які йдеться у пункті 1 додатку 3 до Порядку №1165, із розрахованим показником за відповідним критерієм, якому відповідає платник податку, свідчить про необґрунтованість віднесення господарської операції до відповідного критерію, що визначений пунктом 1 Критеріїв ризиковості господарських операцій.

Зокрема, контролюючим органом не обґрунтовано, що обсяг постачання товару/послуги, зазначених у податкових накладних/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01.01.2017 в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01.01.2017 у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС, що свідчить про необґрунтованість такої квитанції.

Крім того, під час розгляду справи встановлено, що до повідомлень про надання пояснень, щодо податкової накладної позивачем окрім розрахункові документи (копій платіжних інструкцій в іноземній валюті, видаткової накладної, виписок по рахунках, інформаційного повідомлення про зарахування коштів) також долучено копії договорів з контрагентами, комерційного інвойсу, ВМД, CMR.

З огляду на вказане, квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної, на переконання суду, не відповідає вимогам, що встановлені до неї пунктом 11 Порядку №1165, в частині необхідності зазначення критерію (їв) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкових накладних в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.

Також, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не зазначено, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, аби реєстрація податкової накладної стала можливою, що також свідчить про невідповідність сформованої квитанції вимогам до такої, що визначені пунктом 11 Порядку №1165.

Крім того, механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, встановлено наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок №520).

Пунктом 2 Порядку №520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.

Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статті 42 Кодексу.

Разом із тим, пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких:

- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», Законів України «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 №557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.08.2017 №959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01.06.2020 №261) (пункти 6, 7 Порядку №520).

Згідно з вимогами пункту 9 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів. За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II ПК України, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II ПК України, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.

Згідно з пунктом 10 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Суд встановив, що позивачем виконано вимоги контролюючого органу та надано відповідні як первинні, так і додаткові пояснення, до яких долучено копії наявних документів, що підтверджують проведення господарських операцій.

Згідно з пунктом 11 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Отже, з викладених положень суд висновує, що рішення комісії регіонального рівня повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.

В оскарженому рішенні комісії ГУ ДПС у Львівській області підставою для відмови в реєстрації спірних податкових накладних зазначено: «ненадання/частковим наданням платником податку додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку. Водночас рішення не містить підкреслень тих документів, які позивачем не надано.

Окрім того, у рішенні додатково вказано: «Не надано сервісну книжку, інструкцію по експлуатації на товар, сертифікати відповідності, та інша технічна документація що передбачена п.4.4, 5.1. договору купівлі-продажу від 29.01.2025 №29/01/2025/2».

Відповідач зазначає, що позивачем (Продавцем) не надано жодного з передбачених договором документів, що унеможливлює як належне прийняття товару Покупцем, так і перевірку відповідності товару вимогам щодо якості, комплектності та технічних характеристик.

Однак суд звертає увагу відповідача, що згідно з повідомленням про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №12487985/35173399 від 11.02.2025 у графі «документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорт якості, сертифікат відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством (документи, які не надано, підкреслити)» як відсутня будь-яка позначка про необхідність подання таких документів, так і не підкреслено жодного документа, які не подані позивачем.

На противагу зазначеному, у повідомленні податковий орган вказав платнику податку про необхідність подання додатково первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, транспортування продукції та розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.

Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

При цьому, можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, а також зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів, чого зроблено не було.

З огляду на викладене, суд висновує, що позивачем надано необхідні документи, які підтверджують інформацію, зазначену у податкових накладних, та які є достатніми для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію таких податкових накладних.

Суд зазначає, що відповідно до матеріалів справи позивач самостійно визначив та надав документи, яких на його думку, достатньо для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Водночас комісія регіонального рівня прийняла оскаржене рішення про відмову в реєстрації податкової накладної за відсутності встановленого законодавством вичерпного переліку документів, та за умови не наведення доказів того, що документи, подані позивачем є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності наданої інформації, що свідчить про протиправність такого рішення.

Щодо покликань відповідача про недоліки видаткової накладної №19 від 30.01.2025 (відсутність адреса покупця) суд зазначає таке.

Відповідно до часини 2 статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо.

Згідно з статтею 9 Закону України «Про бухгалтерській облік та фінансову звітність в Україні» підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи можуть бути складені на паперових або машинних носіях і повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату і місце складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Видаткова накладна №19 від 30.01.2025 містить підпис уповноваженої особи та печатку підприємства АТ «ПЕРШИЙ УКРАЇНСЬКИЙ МІЖНАРОДНИЙ БАНК», ідентифікаційний код - 14282829, тобто інформацію, яка дає можливість ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Крім того, зазначений відповідачем недолік видаткової накладної не впливає можливість ідентифікувати зміст господарської операції, а також, на прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, якщо іншими первинними документами підтверджується здійснення господарської операції між суб`єктами господарювання.

Суд звертає увагу відповідача на те, що позивачем подавалися інші документи, які підтверджували вчинення господарської операції, а підставою відмови в реєстрації податкової накладної вказані інші підстави ніж дефектність видаткової накладної.

При цьому, відповідачем не зазначено також жодних обставин та не надано суду доказів, які б свідчили про невідповідність господарської операції позивача цілям та завданням його та його контрагентів статутної діяльності, збитковості здійснених операцій, або інших обставин, які б окремо або в сукупності могли б свідчити про не пов`язаність операцій з господарською діяльністю учасників зазначених операцій, фіктивність вчинених операцій, а також про те, що вчинення зазначених операцій не було обумовлено розумними економічними причинами (цілями ділового характеру), а дії учасників операцій були спрямовані на отримання необґрунтованої податкової вигоди.

Суд наголошує, що дослідження факту здійснення господарської операції, на виконання якої складено податкову накладну, є предметом документальних перевірок, обов`язком контролюючого органу при реєстрації податкових накладних є перевірка відповідності вказаних документів формі, встановленій чинним законодавством.

Таким чином, зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарської операції позивачем, та на те, що такі документи були надані контролюючому органу, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкової накладної.

Оскаржене рішення відповідача 1 не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості акта індивідуальної дії, та спричиняє його неоднозначне трактування, що водночас впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.

Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії спричиняє його протиправність.

Окрім того, у постановах від 12.11.2019 у справі №816/2183/18, від 21.05.2019 у справі №940/1240/18, від 18.02.2020 у справі №360/1776/19, від 27.04.2020 у справі №360/1050/19, від 18.06.2020 у справі №824/245/19-а та низки інших суд касаційної інстанції наголошував на тому, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

У межах спірних правовідносин, суд звертає увагу на той факт, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України.

Предметом розгляду, у даному випадку, є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій.

Слід звернути увагу, що при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. А тому, суд за результатами розгляду справи не робить висновків щодо реальності операцій за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкової накладної.

Також, суд не бере до уваги покликання відповідача, що податкова накладна сформована та подана на реєстрацію позивачем із порушенням вимог Податкового кодексу України, оскільки встановлення факту порушення платником податку вимог податкового законодавства здійснюється під час проведення перевірки податкової перевірки такого платника, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України.

У зв`язку з викладеними обставинами, суд дійшов висновку, що оскаржене рішення про відмову в реєстрації податкової накладної є протиправним та його належить скасувати.

Щодо позовних вимог в частині зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкову накладну позивача, суд зазначає таке.

Відповідно до вимог пунктів 201.1, 201.10 статті 201 ПК України реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.

Водночас викладені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних є іншим.

Згідно з нормами пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується.

При цьому, датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Отже, реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо зупинено, є повноваженням ДФС України (на даний час ДПС України).

Відповідно частини 3 статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

З метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, дотримання судом гарантій того, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язати ДПС України зареєструвати податкову накладну позивача датою її первинного подання до Єдиного реєстру податкових накладних.

Згідно з вимогами статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Згідно з статтею 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та протиправність рішень відповідачів. Тому, позов слід задовольнити повністю.

Оскільки позовні вимоги задоволено повністю, позивач скористався процедурою адміністративного оскарження, судовий збір належить стягнути солідарно за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Львівській області та ДПС України.

Сплачений позивачем судовий збір згідно з частиною 1 статті 139 КАС України відшкодовується в повному обсязі за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів

Керуючись статтями 2, 8-10, 14, 72-77, 90, 139, 241-246, 255, 257, 293, 295 КАС України, суд, -

в и р і ш и в :

1. Позов задовольнити повністю.

2. Визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби у Львівській області №12515699/35173399 від 18.02.2025.

3. Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8; ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену Товариством з обмеженою відповідальністю «АГРАРНА ПЕРСПЕКТИВА» (81324, вул. Елеваторна, 1, с. Волиця, Яворівський район, Львівська область; ЄДРПОУ 35173399) податкову накладну №16 від 30.01.2025 датою її первинного подання.

4. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Львівській області (79003, м. Львів, вул. Стрийська, 35; ЄДРПОУ ВП 43968090) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРАРНА ПЕРСПЕКТИВА» (81324, вул. Елеваторна, 1, с. Волиця, Яворівський район, Львівська область; ЄДРПОУ 35173399) судовий збір в сумі 1514 (одна тисяча п`ятсот чотирнадцять) грн 00 коп.

5. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8; ЄДРПОУ 43005393) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРАРНА ПЕРСПЕКТИВА» (81324, вул. Елеваторна, 1, с. Волиця, Яворівський район, Львівська область; ЄДРПОУ 35173399) судовий збір в сумі 1514 (одна тисяча п`ятсот чотирнадцять) грн 00 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Суддя Кравців Олег Романович

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.05.2025
Оприлюднено12.05.2025
Номер документу127198537
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —380/5771/25

Рішення від 07.05.2025

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кравців Олег Романович

Ухвала від 28.04.2025

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кравців Олег Романович

Ухвала від 28.03.2025

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кравців Олег Романович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні