Сьомий апеляційний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяП О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 560/11998/24
Головуючий суддя 1-ої інстанції - Божук Д.А.
Суддя-доповідач - Залімський І. Г.
08 травня 2025 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Залімського І. Г.
суддів: Сторчака В. Ю. Матохнюка Д.Б. ,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Хмельницькій області на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 07 січня 2025 року у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Перша подільська енергетична компанія" до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання зареєструвати податкову накладну № 10 від 12.01.2024,
В С Т А Н О В И В :
Товариство з обмеженою відповідальністю "Перша подільська енергетична компанія" звернулося в суд з позовом до Головного управління ДПС у Хмельницькій області та Державної податкової служби України, в якому просило:
- визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДПС у Хмельницькій області №11593287/43291498 від 07.08.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №10 від 12.01.2024, складеної ТОВ «Перша подільська енергетична компанія»;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №10 від 12.01.2024.
Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 07.01.2025 позов задоволено.
Не погоджуючись із вказаним судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просив рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 07.01.2025 скасувати, прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог в повному обсязі, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм права, невідповідність висновків суду обставинам справи, що призвело до неповного з`ясування обставин справи та прийняття необґрунтованого рішення.
В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що платником надано первинний документ, складений із порушенням законодавства: товарно-транспортні накладні на перевезення харчових відходів, де автомобільним перевізником, вантажовідправником є ПАТ «Теофіпольський цукровий завод», замовником, вантажоодержувачем - ТОВ "Перша подільська енергетична компанія", без інформації про вантажно-розвантажувальні операції. Крім того, ТОВ «Волинська біоенергетична компанія» ризиковий платник.
Позивачем та ДПС України не подано відзивів або письмових пояснень на апеляційну скаргу.
Ухвалою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 12.03.2025, з урахуванням п.7 ч.1 ст.306, ст.307, 311 КАС України, суд вирішив розглядати дану справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла наступних висновків.
Встановлено, що за результатами господарської діяльності між ТОВ «Перша подільська енергетична компанія» (постачальник) та ТОВ «Волинська біоенергетична компанія» (покупець), ТОВ «Перша подільська енергетична компанія» було сформовано та подано на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №10 від 12.01.2024 на суму 5 933 070,00 грн, в тому числі ПДВ 988 845,00 грн.
Однак, позивачем отримано квитанцію за реєстраційним номером №9014322139 від 31.01.2024, в якій зазначено, що відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165, реєстрація податкової накладної від 12.01.2024 №10 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН накладна складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позивачем направлено до Головного управління ДПС в Хмельницькій області повідомлення про надання пояснення та подано документи про підтвердження реальності здійснення операції по податковій накладній, реєстрацію якої зупинено.
Контролюючий орган вказує, що позивачем було подано повідомлення №36 від 02.08.2024 про надання пояснень та копії документів, а саме: договір поставки №РГО/2023/П-2 від 01.12.2023, де ТОВ "Волинська біоенергетична компанія" покупець, розчинник гідратоутворень органічний кінетичної дії марки НК-401-Р; договори з постачальником ТОВ «Україна 2001», с/г продукція (кукурудза); договір оренди №О/0104/1 від 01.04.2021, де ТОВ "Перша подільська енергетична компанія" орендар та ПрАТ "Теофіпольський цукровий завод" орендодавець; акт приймання - передачі: обладнання від 01.04.2021; договір від 10.09.2022, постачальник ТОВ «Теофіпольський цукровий завод», харчові відходи; договір від 01.06.2023, постачальник ТОВ «Теофіпольський цукровий завод», меляса бурякова; договір №П/1101/1 від 11.01.2021 постачальник ТОВ «Теофіпольський цукровий завод», пара; договір поставки, постачальники ТОВ «ТДХІМ», ТОВ «Палтех», ДП «Зарубинський спиртовий завод», ТОВ «Екойл Системс», ТОВ «Чем.ЮА», товар; договір поставки №Е/0405/К-2 від 04.05.2022, постачальник ТОВ «Флексорес», етил ацетат; договір поставки від 19.02.2023, 20.07.2021, постачальник ТОВ «Теофіпольська Енергетична компанія», гідролізат соломи; договір на послуги по перевезенню вагонів - цистерні від 20.12.2023, перевізник ПАТ «Теофіпольський цукровий завод»; договір перевезення вантажів автомобільним транспортом від 01.06.2021, перевізник ПАТ «Теофіпольський цукровий завод»; довіреність №1 від 10.01.2024; пояснення; ВН №16 від 13.01.2024 покупець ТОВ «Волинська біоенергетична компанія»,розчинник гідратоутворень органічний кінетичної дії, 137 т, сума 5 881 590 грн.; залізнична накладна від 13.02.2024, відправник ПАТ «Теофіпольський цукровий завод», одержувач АТ Укргазвидобування, власник вантажу ТОВ «Волинська біоенергетична компанія», виробник ТОВ "Перша подільська енергетична компанія", розчинник гідратоутворень органічний марки НК-401-Р 137100 кг; ВН №12 від 12.01.2024 покупець ТОВ «Волинська біоенергетична компанія», розчинник гідратоутворень органічний кінетичної дії, 138,8 т, сума 5 954 520 грн.; залізнична накладна від 12.01.2024, відправник ПАТ «Теофіпольський цукровий завод», одержувач АТ «Укргазвидобування», власник вантажу ТОВ «Волинська біоенергетична компанія», виробник ТОВ "Перша подільська енергетична компанія", розчинник гідратоутворень органічний марки НК-401-Р 138800 кг; ВН №11 від 12.01.2024 покупець ТОВ «Волинська біоенергетична компанія», розчинник гідратоутворень органічний кінетичної дії, 138 т, сума 5 933 070 грн.; залізнична накладна від 12.01.2024, відправник ПАТ Теофіпольський цукровий завод, одержувач АТ «Укргазвидобування», власник вантажу ТОВ «Волинська біоенергетична компанія», виробник ТОВ "Перша подільська енергетична компанія", розчинник гідратоутворень органічний марки НК-401-Р 138300 кг; ВН №10 від 12.01.2024 покупець ТОВ «Волинська біоенергетична компанія», розчинник гідратоутворень органічний кінетичної дії, 138,3 т, сума 5 933 070 грн.; залізнична накладна від 12.01.2024, відправник ПАТ «Теофіпольський цукровий завод», одержувач АТ «Укргазвидобування», власник вантажу ТОВ «Волинська біоенергетична компанія», виробник ТОВ "Перша подільська енергетична компанія", розчинник гідратоутворень органічний марки НК-401-Р 138300 кг; ВН №9 від 11.01.2024 покупець ТОВ «Волинська біоенергетична компанія», розчинник гідратоутворень органічний кінетичної дії, 278,2 т, сума 11 934 780 грн.; залізнична накладна від 11.01.2024, відправник ПАТ «Теофіпольський цукровий завод», одержувач АТ «Укргазвидобування», власник вантажу ТОВ «Волинська біоенергетична компанія», виробник ТОВ "Перша подільська енергетична компанія", розчинник гідратоутворень органічний марки НК-401-Р 278200 кг; ВН №17 від 13.01.2024 покупець ТОВ «Волинська біоенергетична компанія», розчинник гідратоутворень органічний кінетичної дії, 274,65 т, сума 11 782 485 грн.; залізнична накладна від 14.01.2024, відправник ПАТ «Теофіпольський цукровий завод», одержувач АТ «Укргазвидобування», власник вантажу ТОВ «Волинська біоенергетична компанія», виробник ТОВ "Перша подільська енергетична компанія", розчинник гідратоутворень органічний марки НК-401-Р 274650 кг; ВН №20 від 14.01.2024 покупець ТОВ «Волинська біоенергетична компанія», розчинник гідратоутворень органічний кінетичної дії, 68,5 т, сума 2 938 650 грн.; залізнична накладна від 14.01.2024, відправник ПАТ «Теофіпольський цукровий завод», одержувач АТ «Укргазвидобування», власник вантажу ТОВ «Волинська біоенергетична компанія», виробник ТОВ "Перша подільська енергетична компанія", розчинник гідратоутворень органічний марки НК-401-Р 68500 кг; реєстр ж/д перевезень; рахунки на оплату від 22.01.2024 на суму 83657145 грн.; картка рах.361 по ТОВ «Волинська біоенергетична компанія», ОСВ; акт оренда цеху по виробництву біоетанолу з обладнанням, виконавець ПАТ «Теофіпольський цукровий завод»; акт відшкодування витрат за електроенергію, водопостачання, виконавець ПАТ «Теофіпольський цукровий завод»; акт постачання пари, виконавець ПАТ «Теофіпольський цукровий завод»; акт перевезення вантажу (харчові відходи), виконавець ПАТ «Теофіпольський цукровий завод»; ТТН; акт послуги по перевезенню вагонів, виконавець ПАТ «Теофіпольський цукровий завод»; звіти по виробництву біоетанолу; звіти по виробництву Оксигенат органічних рідин; звіт по виробництву розчинника гідратоутворень НК-401-Р з 01-15.01.2024 вироблено 1176380,2 кг; використано Оксигенат органячних рідин, Сольвентол, кінетичний інгібітор гідратів концентрований та кінетичний розчинник; ВН №20 від 15.03.2022, постачальник ТОВ «Палтех», концентрат органічний, ін. ТТН; ВН ТОВ «Теофіпольська Енергетична компанія», гідролізат соломи; ВН №57 від 27.12.2022, постачальник ТОВ «ТДХІМ», бітрекс розчин, каністра (без ПІБ, посади з боку постачальника); ВН, постачальник ПАТ Теофіпольський цукровий завод, харчові відходи. ТТН; ВН, постачальник ТОВ «Флексорес», РФЛ етилацетатний. ТТН; ВН, постачальник ТОВ «Україна 2001», кукурудза; ВН, постачальник ТОВ «Чем.ЮА» (бітрекс), ДП «Зарубинський спиртовий завод» (розчинник універсальний). ТТН; ВН, постачальник ТОВ «Екойл Системс» (кінетичний інгібітор гідратів концентрований). ТТН, замовник, вантажовідправник ТОВ «Екойл Системс», автомобільний перевізник ТОВ «Ринг - Транс»; відомості по заробітній платі; картка рах. 631 ОСВ; картка рах. 26 за 12.2023-01.2024: Розчинник гідратоутворень НК-401-Р, Оксигенат органічних рідин, Біоетанол. ОСВ; форма №20-ОПП; ПІ №27 від 12.02.2024 сума 5 881 590 грн., №23 від 08.02.2024 - 5 954 520 грн., №22 від 08.02.2024 - 5 933 070 грн., №21 від 08.02.2024 - 5 933 070 грн., №26 від 12.02.2024 - 11 934 780 грн., №28 від 12.02.2024 - 11 782 485 грн., №24 від 08.02.2024 - 2 938 650 грн., платник ТОВ "ВБК"; ПД отримувач ПАТ Теофіпольський цукровий завод, ТОВ «Україна 2001», ТОВ «Флексорес», ТОВ «ТДХім», ТОВ «Теофіпольська Енергетична компанія, ТОВ «Палтех», ТОВ «Чем.ЮА», ТОВ «Екойл Системс»; ліцензія на виробництво біоетанолу; Сертифікати якості на розчинник; ТУ зміна ТУ; експертний висновок №С-24 від 07.04.2022: Розчинник гідратоутворень НК-401-Р; посвідчення якості розчинник універсальний «Сольвентол».
За результатом розгляду пояснень та поданих позивачем документів рішенням комісії Головного управління ДПС у Хмельницькій області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11593287/43291498 від 07.08.2024 відмовлено у реєстрації податкової накладної №10 від 12.01.2024. У розділі додаткова інформація зазначено, що платником надано первинний документ, складений із порушенням законодавства: товарно-транспортні накладні на перевезення харчових відходів, де автомобільним перевізником, вантажовідправником є ПАТ «Теофіпольський цукровий завод», замовником, вантажоодержувачем - ТОВ "Перша подільська енергетична компанія", без інформації про вантажно - розвантажувальні операції. Крім того, ТОВ «Волинська біоенергетична компанія» ризиковий платник.
Не погоджуючись з вказаним рішенням №11593287/43291498 від 07.08.2024, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що під час розгляду справи відповідачі, як суб`єкти владних повноважень, не надали суду доказів, які спростовували б твердження позивача, та не навели обґрунтованих мотивів прийняття рішення про відмову в реєстрації податкової накладної №10 від 12.01.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Колегія суддів погоджується із вказаним висновком суду першої інстанції та враховує наступне.
Згідно п.201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Відповідно до вимог п.201.16 ст.201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Пункт 2 Постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" від 29 грудня 2010 року №1246 (Порядок №1246), визначає, що податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно пункту 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема, наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.
Згідно 4, 5 пунктів Порядку з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (Порядок №1165), у разі коли за результатами перевірки податкової накладної / розрахунку коригування визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно з пунктами 6, 7, 10, 11 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Встановлено, що підставою для зупинення реєстрації податкової накладної №10 від 12.01.2024 слугувало те, що на думку відповідача позивач відповідає вимогам пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Відповідно до п. 8 Додатку 1 до Порядку № 1165 Критерії ризиковості платника податку на додану вартість критерієм ризиковості є наявність у контролюючих органах податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Необхідно зазначити, що п.8 Критеріїв є загальним та неконкретизованим, оскільки не містить чітко визначених підстав для зупинення реєстрації податкових накладних, а вживання слів - "наявна податкова інформація" є неконкретизованим та незрозумілим. Посилання відповідачем у квитанції на п. 8 Критеріїв без зазначення конкретної податкової інформації прямо впливає на можливість надання у подальшому платником податків відповідних документів, оскільки незрозуміло у чому полягає ризиковість здійснення господарської операції.
Разом з цим, відповідачем не вказано, яка саме податкова інформація стала підставою для застосування до позивача критерію ризиковості та не визначено чіткого переліку документів, які необхідно було подати позивачеві для здійснення реєстрації поданих податкових накладних.
Згідно пункту 6 Порядку №1165 питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Суд зауважує, що відповідачем не надано доказів прийняття рішення про відповідність позивача Критеріям ризиковості платника податку, у тому числі пункту 8 таких Критеріїв. Посилання відповідачем у квитанціях на п. 8 Критеріїв без зазначення конкретної податкової інформації прямо впливає на можливість надання у подальшому платником податків відповідних документів, оскільки незрозуміло у чому полягає ризиковість здійснення господарської операції.
Враховуючи наведене, суд вважає необґрунтованим посилання контролюючого органу на п.8 Критеріїв ризиковості платника податку як на підставу зупинення реєстрації податкової накладної №10 від 12.01.2024.
При цьому, недотримання принципу правової визначеності під час зупинення реєстрації податкової накладної призвело до необізнаності платника податків щодо вичерпного переліку необхідних документів, які він повинен був надати контролюючому органу, внаслідок чого позивач не зміг належним чином виконати свої обов`язки щодо реєстрації податкової накладної.
Верховним Судом у постановах від 22.07.2019 у справі №815/2985/18, від 10.04.2020 у справі № 819/330/18 висловлено правову позицію згідно якої недотримання податковим органом вимог законодавства на етапі зупинення реєстрації податкової накладної щодо оформлення квитанції прямо вказує на те, що рішення, яке прийняте на наступному етапі, тобто рішення Комісії про відмову у реєстрації податкової накладної, теж не є законним.
Згідно з пунктом 2 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 (Порядок №520), прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Згідно з вимогами пунктів 9, 10 та 11 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Рішенням комісії регіонального рівня з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН №11593287/43291498 від 07.08.2024 відмовлено у реєстрації податкової накладної №10 від 12.01.2024. У розділі додаткова інформація зазначено, що платником надано первинний документ, складений із порушенням законодавства: товарно-транспортні накладні на перевезення харчових відходів, де автомобільним перевізником, вантажовідправником є ПАТ «Теофіпольський цукровий завод», замовником, вантажоодержувачем - ТОВ "Перша подільська енергетична компанія", без інформації про вантажно-розвантажувальні операції. Крім того, ТОВ «Волинська біоенергетична компанія» ризиковий платник.
Апеляційний суд зазначає, що у ході розгляду даної справи судом не встановлено наявності дефектів форми чи змісту вказаних документів, поданих позивачем для підтвердження наявності підстав для реєстрації податкових накладних податкової накладної №10 від 12.01.2024.
При цьому, податкова інформація, наявна у контролюючого органу, є лише статистичними даними, які самі по собі не можуть свідчити про вчинення підприємством порушень.
Будь-яка податкова інформація носить виключно інформативний характер та не є належним доказом в розумінні закону. Така позиція підтримується Верховним Судом, про що свідчить правовий висновок останнього, викладений у постановах від 02.04.2020 року по справі №160/93/19, від 04.06.2020 року по справі №340/422/19 та від 16.04.2021 по справі №813/1301/15.
Також, виходячи з принципу індивідуального застосування відповідальності за порушення правил оподаткування, негативні наслідки можуть бути застосовані саме до того платника податків, який їх припустився, а не до іншої особи.
Усі сумніви контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення відповідних перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення, визначених нормами ПК України, а не шляхом блокування реєстрації податкових накладних в ЄРПН.
Приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операції позивача на предмет її реальності. При реєстрації податкових накладних фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Тому і суд за результати розгляду цієї справи не робить висновків щодо реальності господарської операції за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкової накладної.
Таким чином, у контролюючого органу не було достатніх підстав для відмови у проведенні реєстрації податкової накладної №10 від 12.01.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних, що свідчить про протиправність та необхідність скасування рішення №11593287/43291498 від 07.08.2024.
Згідно положень частин 3-4 ст. 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Відповідно до пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення).
Таким чином, нормами Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних чітко визначено настання такої події, як набрання законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної.
Як слідує з положень Рекомендації Комітету Ради Європи № R (80) 2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом 11.03.1980, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Суд не може підміняти державний орган, рішення якого оскаржується, приймати замість рішення, яке визнається протиправним, інше рішення, яке б відповідало закону, та давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, які належать до компетенції такого суб`єкта владних повноважень, оскільки такі дії виходять за межі визначених йому повноважень законодавцем.
Таким чином дискреція - це елемент управлінської діяльності. Вона пов`язана з владними повноваженнями і їх носіями - органами державної влади та місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами. Дискрецію не можна ототожнювати тільки з формалізованими повноваженнями - вона характеризується відсутністю однозначного нормативного регулювання дій суб`єкта. Він не може ухилятися від реалізації своєї компетенції, але і не має права виходити за її межі.
Отже, у разі відсутності у суб`єкта владних повноважень законодавчо закріпленого права адміністративного розсуду при вчиненні дій/прийнятті рішення, та встановлення у судовому порядку факту протиправної поведінки відповідача, зобов`язання судом суб`єкта прийняти рішення конкретного змісту не можна вважати втручанням у дискреційні повноваження, адже саме такий спосіб захисту порушеного права є найбільш ефективним.
Оскільки під час розгляду справи позивачем доведено надання ним документів, які є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН, суд вважає, що у відповідача відсутня дискреція як можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, у зв`язку з чим повний та ефективний захист порушеного права позивача потребує зобов`язання ДПС України здійснити реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.
На підставі викладеного, судова колегія вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права і прийшов до обґрунтованого висновку про задоволення позовних вимог, а доводи апеляційної скарги не спростовують висновки суду першої інстанції.
Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 315 та статті 316 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Таким чином, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Хмельницькій області залишити без задоволення, а рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 07 січня 2025 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.
Головуючий Залімський І. Г. Судді Сторчак В. Ю. Матохнюк Д.Б.
| Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
| Дата ухвалення рішення | 08.05.2025 |
| Оприлюднено | 12.05.2025 |
| Номер документу | 127203582 |
| Судочинство | Адміністративне |
| Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Залімський І. Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні