Сумський районний суд сумської області
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяСУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
08 травня 2025 року Справа № 480/10479/24
Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Шаповала М.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/10479/24 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 просить суд:
- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України у Сумській області щодо відмови у внесенні змін до відомостей реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного пенсійного страхування щодо ОСОБА_1 за період його трудової діяльності в ВАТ "Сумський м`ясокомбінат" з 1 червня 2008 року по 31 січня 2009 року в частині виправлення помилки у реєстраційному номері облікової картки платника податків, а саме замість номеру " НОМЕР_1 " внести номер " НОМЕР_2 ";
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Сумській області внести зміни до відомостей реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного пенсійного страхування щодо ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , про період його трудової діяльності в ВАТ "Сумський м`ясокомбінат" з 1 червня 2008 року по 31 січня 2009 року в частині внесення даних про вірний реєстраційний номер облікової картки платника податків з Державного реєстру фізичних осіб-платників податків ОСОБА_1 - НОМЕР_3 , який підтверджується карткою платника податків, виданою Сумською ДПІ Головного управління ДПС у Сумській області від 08.02.2022.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що в червні 2024 року позивач з порталу електронних послуг Пенсійного фонду України та з наданої за його запитом довідки ОК-5 "Індивідуальні відомості про застраховану особу" виявив, що до його страхового стажу ПФУ не зарахований період його роботи з 1 червня 2008 року по 31 січня 2009 рік у ВАТ "Сумський м`ясокомбінат", де він працював по договорам цивільно-правового характеру, у зв`язку з чим позивач звернувся з даного приводу до відповідача Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області з заявою про проведення перевірки представниками ПФУ для уточнення даних та внесення змін та уточнень до відомостей Реєстру застрахованих осіб про період його роботи у ВАТ "Сумський м`ясокомбінат".
У відповіді Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області зазначено, що заданими реєстру застрахованих осіб відомості про нарахований позивачу ОСОБА_1 ВАТ "Сумським м`ясокомбінатом" дохід та сплату страхових внесків за період з червня 2008 року по січень 2009 року відсутні. А також було зазначено, що відповідно до п. 4 розділу IV Положення, у разі припинення або зняття з обліку у фіскальних органах страхувальника без визначення правонаступника зміни та уточнення до відомостей Реєстру застрахованих осіб вносяться відповідно до рішення суду, що набрало законної сили.
Позивач зазначає, що з червня 2008 року по січень 2009 року працював на підприємстві ВАТ "Сумський м`ясокомбінат" (ЄДРПОУ:05496017) за договорами цивільно-правового характеру (договорами підряду), які укладалися між ним та ВАТ "Сумський м`ясокомбінат". В укладених договорах ВАТ "Сумський м`ясокомбінат" з ОСОБА_1 в відомостях про анкетні дані "виконавця", яким був позивач, була допущена помилка в написанні однієї з цифр ідентифікаційного номеру позивача ОСОБА_1 . Замість правильного написання ідентифікаційного коду позивача НОМЕР_3 був зазначений невірний код НОМЕР_1 . Це сталося у зв`язку з нерозбірливостю друкованого шрифту цифри "0", яку можна було прочитати як "8" в довідці про присвоєння ідентифікаційного номеру Державної податкової служби м. Торез ОСОБА_1 . ВАТ "Сумський м`ясокомбінат" в своїй персоніфікованій звітності до ПФУ за 2008 року подало відомості про нарахування доходів позивачу ОСОБА_1 за червень, жовтень, листопад та грудень місяць 2008 року, а також за січень 2009 року в персоніфікованій звітності до ПФУ за 2009 рік на ідентифікаційній номер з помилкою, а саме на номер 2585105591.
Позивач вважає дії щодо відмови у внесенні відомостей до Реєстру протиправними та такими, що не ґрунтуються на нормах діючого законодавства, а тому просив позов задовольнити.
Ухвалою суду від 11.12.2024 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.
Відповідач у встановлений судом строк письмового відзиву на позов не надав, про причини неподання відзиву суд не повідомив.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, суд вважає, що позовні вимоги не підлягають задоволенню часткового, виходячи з наступного.
Як зазначено позивачем у своїй позовній заяві, у червні 2024 року ОСОБА_1 з порталу електронних послуг Пенсійного фонду України та з наданої за його запитом довідки ОК-5 "Індивідуальні відомості про застраховану особу" виявив, що до його страхового стажу ПФУ не зарахований період його роботи з 1 червня 2008 року по 31 січня 2009 рік у ВАТ "Сумський м`ясокомбінат", де він працював по договорам цивільно-правового характеру, у зв`язку з чим позивач ОСОБА_1 звернувся з даного приводу до відповідача Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області з заявою про проведення перевірки представниками ПФУ для уточнення даних та внесення змін та уточнень до відомостей Реєстру застрахованих осіб про період його роботи у ВАТ "Сумський м`ясокомбінат".
В своїй заяві до відповідача ГУ ПФУ в Сумській області позивач, ОСОБА_1 зазначив, що підприємство ВАТ "Сумський м`ясокомбінат" за роботу позивача в період з 1 червня 2008 року по 31 січня 2009 року виплачувало йому нараховану грошову винагороду: за червень 2008 року - 13132,00 грн згідно Договору б\н від 10.06.2008 та Акту від 25.06.2008, жовтень 2008 року - 5864,00 грн згідно Договору б\н від 15.08.2008 та Акту від 05.09.2008, листопад 2008 року - 13315,00 грн згідно Договору б\н від 05.09.2008 та Акту від 05.10.2008, грудень 2008 року - 15050,00 грн згідно Договору б\н від 15.12.2008 та Акту від 15.12.2008, січень 2009 року - 3442,00 грн згідно Договору б\н від 15.12.2008 та Акту від 15.12.2008. Вказані копії договорів були надані позивачем до своєї заяви.
Крім того, оскільки позивачем було виявлено, що під час укладання з ним договорів ВАТ "Сумський м`ясокомбінат" в договорах роботодавець допустив помилку в написанні його ідентифікаційного коду, замість правильного ідентифікаційного коду номер "2505105591" було невірно вказаний номер " НОМЕР_1 ", через що ВАТ "Сумський м`ясокомбінат", на якому працював ОСОБА_1 в своїй персоніфікованій звітності до ПФУ про нарахування позивачу ОСОБА_1 грошової винагороди за червень, жовтень, листопад, грудень 2008 року та за січень 2009 року по персоніфікації подало відомості на невірний ідентифікаційній код позивача ОСОБА_1 , а саме на номер " НОМЕР_1 ", позивач ставив питання перед відповідачем про внесення змін до відомостей реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного пенсійного страхування щодо нього, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , а саме про внесення відомостей про період його трудової діяльності в ВАТ "Сумський м`ясокомбінат" з червня 2008 року по січень 2009 року в частині виправлення помилки у реєстраційному номері облікової картки платника податків, а саме замість номеру " НОМЕР_1 " внести номер " НОМЕР_3 ".
У листі від 30.07.2024, у відповідь на звернення позивача, відповідач зазначив, що на підставі Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України від 18.06.2014 № 10-1 (далі Положення) зміни та уточнення до відомостей наявних в Реєстрі, вносяться в електронній формі в автоматичному режимі на підставі: звітності, що подається страхувальниками. У разі припинення страхувальника зміни та уточнення до відомостей реєстру застрахованих осіб вносяться на підставі відомостей, поданих правонаступником. У разі припинення або зняття з обліку у податкових органах страхувальника без визначення правонаступника зміни та уточнення до відомостей Реєстру вносяться відповідно до рішення суду, що набрало законної сили. За даними реєстру застрахованих осіб відомості про нарахований позивачу ОСОБА_1 ВАТ "Сумським м`ясокомбінатом" дохід та сплату страхових внесків за період з червня 2008 року по січень 2009 року відсутні. За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ВАТ "Сумський м`ясокомбінат" припинено 09.05.2024, товариство ліквідовано, а тому провести перевірку ВАТ "Сумський м`ясокомбінат" відповідачем немає можливості.
Не погодившись з правомірністю дій відповідача, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, які виникли між сторонами, суд зазначає наступне.
За визначенням пунктів 1, 3, 7, 10 частини першої статті 1 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" Державний реєстр загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - Державний реєстр) - організаційно-технічна система, призначена для накопичення, зберігання та використання інформації про збір та ведення обліку єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, його платників та застрахованих осіб, що складається з реєстру страхувальників та реєстру застрахованих осіб /пункт 1/; застрахована особа - фізична особа, яка відповідно до законодавства підлягає загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачується чи сплачувався у встановленому законом порядку єдиний внесок /пункт 3/; Пенсійний фонд України - орган, уповноважений відповідно до цього Закону вести реєстр застрахованих осіб Державного реєстру та виконувати інші функції, передбачені законом /пункт 7/; страхувальники - роботодавці та інші особи, які відповідно до цього Закону зобов`язані сплачувати єдиний внесок /пункт 10/.
Статтею 14-1 вказаного Закону визначено, що Пенсійний фонд та його територіальні органи зобов`язані забезпечувати своєчасне внесення відомостей до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру та здійснювати контроль за достовірністю відомостей, поданих до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру.
Згідно із статтею 18 згаданого Закону джерелами формування Державного реєстру є відомості, що надходять до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, та Пенсійного фонду від: державних реєстраторів юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців; платників єдиного внеску; застрахованих осіб; фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування; центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації актів цивільного стану, виконавчих органів сільських, селищних, міських (крім міст обласного значення) рад; органів доходів і зборів та уповноважених суб`єктів для обліку даних Єдиного державного демографічного реєстру; центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері статистики; державної служби зайнятості; інших підприємств, установ, організацій та військових частин; центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів; територіальних органів Пенсійного фонду за результатами перевірок платників єдиного внеску; інших джерел, передбачених законодавством.
Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування визначені Законом України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
За змістом статті 1 цього Закону застрахована особа - фізична особа, яка відповідно до цього Закону підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачуються чи сплачувалися у встановленому законом порядку страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та до накопичувальної системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування; страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягала державному соціальному страхуванню, якою або за яку сплачувався збір на обов`язкове державне пенсійне страхування згідно із законодавством, що діяло раніше, та/або підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню згідно із цим Законом і за який сплачено страхові внески; страхувальники - роботодавці та інші особи, які відповідно до закону сплачують єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та/або є платниками відповідно до цього Закону.
У відповідності до пунктів 4, 5 частини першої статті 16 цього ж Закону застрахована особа має право: отримувати безоплатно відомості, внесені до її персональної облікової картки з системи персоніфікованого обліку та Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування; звертатися із заявою до територіального органу Пенсійного фонду про уточнення відомостей, внесених до персональної облікової картки в системі персоніфікованого обліку та Державному реєстрі загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Персоніфікований облік у системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування визначено положеннями статті 21 названого закону.
Так, персоніфікований облік у системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування здійснюється з метою обліку застрахованих осіб, учасників накопичувальної системи пенсійного страхування та їх ідентифікації, а також накопичення, зберігання та автоматизованої обробки інформації про облік застрахованих осіб і реалізацію ними права на страхові виплати у солідарній системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування та накопичувальній системі пенсійного страхування /частина перша/.
На кожну застраховану особу відкривається персональна електронна облікова картка, якій присвоюється унікальний номер електронної облікової картки. Унікальний номер електронної облікової картки формується автоматично шляхом додавання одиниці до останнього наявного унікального номера електронної облікової картки /частина друга/.
Персональна електронна облікова картка застрахованої особи повинна містити такі відомості, зокрема: 1) умовно-постійна частина персональної електронної облікової картки: унікальний номер електронної облікової картки; серія, номер і найменування документа, що посвідчує особу; прізвище, ім`я та по батькові на момент створення електронної облікової картки; прізвище, ім`я та по батькові на поточний момент; реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки та офіційно повідомили про це відповідний орган доходів і зборів і мають відмітку в паспорті); 2) частина персональної електронної облікової картки, яка відображає страховий стаж, заробітну плату (дохід, грошове забезпечення), розмір сплачених страхових внесків та інші відомості, необхідні для обчислення та призначення страхових виплат: код згідно з ЄДРПОУ або реєстраційний номер облікової картки платника податків, або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки та офіційно повідомили про це відповідний орган доходів і зборів і мають відмітку в паспорті) страхувальника (платника); рік, за який внесено відомості; розмір страхового внеску за відповідний місяць; сума сплачених страхових внесків за відповідний місяць; страховий стаж; кількість відпрацьованих застрахованою особою календарних днів (годин) за відповідний місяць; ознака особливих умов праці, що дають право на пільги в системі пенсійного забезпечення; сума заробітної плати (доходу, грошового забезпечення), з якої сплачено страхові внески за відповідний місяць /частина третя/.
Згідно із частинами першою та другою статті 24 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок. Страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом /частина перша/.
Отже, на кожну застраховану особу відкривається персональна електронна облікова картка, яка містить відомості про саму застраховану особу (в тому числі реєстраційний номер облікової картки платника податків), страхувальника, страховий стаж застрахованої особи та інші відомості, які дозволяють встановити страховий стаж для призначення пенсії /частина друга/.
Відповідно до частин першої-третьої статті 16 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" Державний реєстр створюється для забезпечення: ведення обліку платників і застрахованих осіб у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування та їх ідентифікації; накопичення, зберігання та автоматизованої обробки інформації про сплату платниками єдиного внеску та про набуття застрахованими особами права на отримання страхових виплат за окремими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування; нарахування та обліку виплат за окремими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування. Державний реєстр складається з реєстру страхувальників і реєстру застрахованих осіб. Ведення реєстру застрахованих осіб Державного реєстру здійснюється на підставі положення, що затверджується Пенсійним фондом за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, та фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування затверджене постановою правління Пенсійного фонду України від 18.06.2014 №1 0-1, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 08 липня 2014 року за № 785/25562 (надалі - Положення № 10-1), відповідно до Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" (далі - Закон) визначає порядок організації ведення реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - Реєстр застрахованих осіб) та порядок надання інформації з Реєстру застрахованих осіб.
Пунктами 4 та 5 розділу І "Загальні положення" Положення № 10-1 встановлено, що Реєстр застрахованих осіб формує та веде Пенсійний фонд України, який є володільцем даних Реєстру застрахованих осіб. Реєстр застрахованих осіб забезпечує: облік застрахованих осіб у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування та їх ідентифікацію; накопичення, зберігання та автоматизовану обробку інформації про страховий стаж та заробітну плату (дохід, грошове забезпечення, допомогу, компенсацію), про набуття застрахованими особами права на отримання страхових виплат за окремими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування; нарахування та облік виплат за окремими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Пунктом 1 розділу ІІІ "Створення облікової картки" Положення № 10-1 визначено, що з метою забезпечення обробки інформації в Реєстрі застрахованих осіб для кожної застрахованої особи автоматично створюється облікова картка, якій присвоюється номер облікової картки.
Згідно з пунктом 2 цього розділу облікова картка відкривається у разі: надходження у складі звітності від страхувальника відомостей про застраховану особу, дані про яку відсутні в Реєстрі застрахованих осіб; надходження у складі звітності відомостей про суми нарахованого доходу та єдиного внеску фізичних осіб - підприємців, осіб, які провадять незалежну професійну діяльність; сплату добровільних внесків особами, які беруть добровільну участь у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування; надходження відомостей від фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування; в інших випадках, передбачених Законом.
Відповідно до пункту 3 розділу IV "Дані облікової картки Реєстру застрахованих осіб, зміни та уточнення до них" Положення № 10-1 відомості до Реєстру застрахованих осіб, зміни, уточнення до них вносяться в електронній формі в автоматичному режимі на підставі: звітності, що подається страхувальниками до Пенсійного фонду України, відомостей центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації актів цивільного стану, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Пунктом 4 вказаного розділу передбачено, що у разі припинення або зняття з обліку у фіскальних органах страхувальника без визначення правонаступника зміни та уточнення до відомостей Реєстру застрахованих осіб вносяться відповідно до рішення суду, що набрало законної сили. Внесення змін до відомостей про застраховану особу в Реєстрі застрахованих осіб відповідно до рішення суду, що набрало законної сили, здійснюється територіальними органами Пенсійного фонду України на підставі наказу керівника відповідного органу у десятиденний строк після надходження (надання особою) рішення суду.
Згідно із пунктом 6 розділу IV "Надання та формування інформації з Реєстру застрахованих осіб" Положення № 10-1 інформація з Реєстру застрахованих осіб формується та надається за такими формами: індивідуальні відомості про застраховану особу - згідно з додатками 3 - 5 до цього Положення.
Додатком № 4 до Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування затверджено Форму ОК-5 " Індивідуальні відомості про застраховану особу" Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Отже, відомості про періоди трудової діяльності застрахованих осіб є підставою для призначення та розрахунку пенсійних виплат. А відтак, помилкова відсутність таких відомостей в Реєстрі застрахованих осіб порушує право застрахованої особи на одержання виплат за загальнообов`язковим державним пенсійним страхуванням.
У разі припинення страхувальника без визначення його правонаступника зміни та уточнення до даних облікової картки реєстру застрахованих осіб вносяться на підставі рішення суду, що набрало законної сили.
Cудом встановлено, що позивач з червня 2008 року по січень 2009 року працював на підприємстві ВАТ "Сумський м`ясокомбінат" (ЄДРПОУ 05496017) за договорами цивільно-правового характеру (договорами підряду), які укладалися між ним та ВАТ "Сумський м`ясокомбінат".
В укладених договорах ВАТ "Сумський м`ясокомбінат" з ОСОБА_1 в відомостях про анкетні дані "виконавця", яким був позивач, була допущена помилка в написанні однієї з цифр ідентифікаційного номеру позивача ОСОБА_1 .
Так, замість правильного написання ідентифікаційного коду позивача НОМЕР_3 був зазначений невірний код НОМЕР_1 .
ВАТ "Сумський м`ясокомбінат" в своїй персоніфікованій звітності до ПФУ за 2008 року подало відомості про нарахування доходів позивачу ОСОБА_1 за червень, жовтень, листопад та грудень місяць 2008 року, а також за січень 2009 року в персоніфікованій звітності до ПФУ за 2009 рік на ідентифікаційний номер з помилкою, а саме на номер НОМЕР_1 .
Дані обставини підтверджуються копією довідки про присвоєння ідентифікаційного номера ДП1 м.Торез ОСОБА_1 від 05.06.1998, копією картки платника податків ОСОБА_1 від 08.02.2022 Сумської ДПІГУ ДПС у Сумській області, копіями договору б\н від 05 вересня 2008 року, двома договорами б\н від 15 грудня 2008 року між ОСОБА_1 та ВАТ "Сумський м`ясокомбінат" на виконання будівельних робіт, довідкою форми ОК-5 Пенсійного фонду України - Реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхуванні індивідуальні відомості про застраховану особу позивача ОСОБА_1 від 04.09.2024, де в найменуванні страхувальника вказано ВАТ "Сумський м`ясокомбінат", у звітному періоді 2008 рік в 6-му місяці (червень) вказана сума заробітної плати 9705,00 грн , страховий стаж 30 днів, у 10 місяці (жовтень) вказано 5864,00 грн , страховий стаж 31 день, у 11 місяці (листопад) вказано 9735,00 грн страховий стаж 30 днів, у 12 місяці (грудень) вказано 10035,00 грн, страховий стаж 31 день, а у звітньому 2009 році у 1 місяці (січні) вказана заробітна плата 3442,00 грн старховий стаж 31 день, (реєстраційний номер облікової картки платника податків № 2585105591), довідкою ОК-5 Реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхуванні індивідуальні відомості про застраховану особу позивача ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_3 ) від 04.09.2024, які знаходяться в матеріалах справи.
Матеріалами справи підтверджено, що період роботи позивача з 1 червня 2008 року по 31 січня 2009 року не внесений до відомостей системи персоніфікованого обліку позивача, внаслідок допущеної помилки в ідентифікаційному номері позивача при подачі звітності за вказаний період.
Частиною другою статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Закон України "Про судоустрій і статус суддів" встановлює, що правосуддя в Україні функціонує на засадах верховенства права відповідно до європейських стандартів та спрямоване на забезпечення права кожного на справедливий суд.
Відповідно до статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують як джерело права при розгляді справ положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї, а також практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини.
Європейський суд з прав людини неодноразово у своїх рішеннях зазначав, що предмет і мета Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод як інструменту захисту прав людини потребують такого тлумачення і застосування її положень, завдяки яким гарантовані нею права були б не теоретичними чи ілюзорними, а практичними та ефективними (п.53 рішення у справі "Ковач проти України", п.59 рішення у справі "Мельниченко проти України", п.50 рішення у справі "Чуйкіна проти України").
Згідно з п.п.4, 23 ч. 1 Європейської соціальної хартії від 03.05.1996, ратифікованої Законом України "Про ратифікацію Європейської соціальної хартії (переглянутої)" № 137-V 14.09.2006, усі працівники мають право на справедливу винагороду, яка забезпечить достатній життєвий рівень для них самих та їхніх сімей та кожна особа похилого віку має право на соціальний захист.
Відповідно до пунктів 21, 24 рішення у справі "Федоренко проти України" (№ 25921/02) Європейський суд з прав людини, здійснюючи прецедентне тлумачення статті 1 Першого Протоколу до Конвенції сформулював правову позицію про те, що право власності може бути "існуючим майном" або "виправданими очікуваннями" щодо отримання можливості ефективного використання права власності чи "законними сподіваннями" отримання права власності. Аналогічна правова позиція сформульована Європейським судом з прав людини і в справі Стреч проти Сполучного Королівства ("Stretch - United Kingdom" № 44277/98).
У межах вироблених Європейським судом з прав людини підходів до тлумачення поняття "майно", а саме в контексті статті 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, це поняття охоплює як "наявне майно", так і активи включаючи право вимоги, з посиланням на які заявник може стверджувати, що він має принаймні законні очікування стосовно ефективного здійснення свого "права власності" (пункт 74 рішення Європейського суду з прав людини "Фон Мальтцан та інші проти Німеччини"). Суд робить висновок, що певні законні очікування заявників підлягають правовому захисту, та формує позицію для інтерпретації вимоги як такої, що вона може вважатися "активом": вона повинна мати обґрунтовану законну підставу, якою, зокрема є чинна норма закону, тобто встановлена законом норма щодо виплат (пенсійних, заробітної плати, винагороди, допомоги) на момент дії цієї норми є "активом", на який може розраховувати громадянин як на свою власність ("Von Maltzan and Others v. Germany" № 71916/01, 71917/01 та 10260/02).
Крім того, практикою Європейського суду з прав людини сформовано підхід щодо розуміння правової визначеності як засадничої складової принципу верховенства права. Зокрема, у пункті 61 Рішення "Брумареску проти Румунії" Європейський суд з прав людини зазначив, що принцип правової визначеності є складовою верховенства права ("Brumarescu v. Romania" № 28342/95). Крім цього, у пункті 109 справи "Церква Бессарабської Митрополії проти Молдови" Суд зазначив, що закон має бути доступним та передбачуваним, тобто вираженим з достатньою точністю, щоб дати змогу особі в разі необхідності регулювати його положеннями свою поведінку ("Judgment in the Case of Metropolitan Church of Bessarabia and Others v. Moldova" № 45701/99).
Статтею 46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.
Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.
Відтак, відновлення порушених прав, свобод та охоронюваних законом інтересів позивача слід здійснити шляхом зобов`язання відповідача внести зміни до відомостей реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного пенсійного страхування щодо ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , про період його трудової діяльності в ВАТ "Сумський м`ясокомбінат" з 1 червня 2008 року по 31 січня 2009 року в частині внесення даних про вірний реєстраційний номер облікової картки платника податків з Державного реєстру фізичних осіб-платників податків ОСОБА_1 - НОМЕР_3 , який підтверджується карткою платника податків, виданою Сумською ДПІ Головного управління ДПС у Сумській області від 08.02.2022.
Разом з тим, враховуючи, що ВАТ "Сумський м`ясокомбінат" на час розгляду справи як юридичну особу припинено, а підставою для внесення змін до відомостей про застраховану особу в реєстрі застрахованих осіб є рішення суду, позовна вимога про визнання протиправними дій Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області щодо відмови у внесенні страхового стажу роботи за вказаний період роботи позивача до відомостей Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, не підлягає задоволенню.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З огляду на викладене, позовні вимоги підлягають до часткового задоволення.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії задовольнити частково.
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Сумській області внести зміни до відомостей реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного пенсійного страхування щодо ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , про період його трудової діяльності в ВАТ "Сумський м`ясокомбінат" з 1 червня 2008 року по 31 січня 2009 року в частині внесення даних про вірний реєстраційний номер облікової картки платника податків з Державного реєстру фізичних осіб-платників податків ОСОБА_1 - НОМЕР_3 , який підтверджується карткою платника податків, виданою Сумською ДПІ Головного управління ДПС у Сумській області від 08.02.2022.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області на користь ОСОБА_1 судові витрати в сумі 1211,20 гривень.
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя М.М. Шаповал
Суд | Сумський районний суд Сумської області |
Дата ухвалення рішення | 08.05.2025 |
Оприлюднено | 12.05.2025 |
Номер документу | 127231886 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
М.М. Шаповал
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні