Рішення
від 23.11.2010 по справі 54/218-10
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІ ВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-14-50, тел. ка нцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"23" листопада 2010 р. Спр ава № 54/218-10

вх. № 9986/1-54

Суддя господарського суд у

при секретарі судового зас ідання

за участю представників ст орін:

позивача - Ковтун Є. В. (дов. б/ н від 23.11.2010р.);

відповідача - Леонова Ю.О. (д ов. 01-23/1696 від б5.10.2010р.).

розглянувши справу за поз овом Селянського фермерсь кого господарства "Зоря", с. Бо рівське

до Шевченківської райо нної державної адміністраці ї Харківської області, смт. Ше вченкове

про зобов'язання вчинити п евні дії

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до господарського суду з позово м до Шевченківської районної державної адміністрації Хар ківської області (відповідач по справі) з позовом, в якому п росить суд зобов'язати Шевче нківську районну державну ад міністрацію вчинити певні ді ї, а саме: затвердити технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земел ьних ділянок в натурі (на місц евості), наданих із земель нез апитаних спадкоємцями серти фікатів та складання докумен тів, що посвідчують право оре нди СФГ "Зоря" на території Вол оськобалаклійської сільськ ої ради та надати в оренду зем ельні ділянки загальною площ ею 111,8068 га із земель незапитани х спадкоємцями сертифікатів на території Волоськобалакл ійської сільської ради за ме жами населеного пункту.

В призначеному 23 листопада 2010 році судовому засіданні пр едставник позивача підтрима в заявлений позов та просив с уд його задовольнити.

Представник відповідача у судовому засіданні проти по зову не заперечував, відзив н а позовну заяву та витребува ні судом документи не надав.

З' ясувавши всі фактичні о бставини, на яких ґрунтуютьс я позовні вимоги та заперече ння, дослідивши матеріали сп рави, заслухавши пояснення п редставника позивача, всебіч но та повно дослідивши надан і учасниками судового процес у докази, суд встановив насту пне.

Позивач, СФГ "Зоря", звернувс я до Шевченківської районної державної адміністрації із заявою про надання в оренду з емельних ділянок із земель з апасу та із земель незапитан их спадкоємцями сертифікаті в, що розташовані за межами на селеного пункту на території Волоськобалаклійської сіль ської ради, для ведення товар ного сільськогосподарськог о виробництва.

Розпорядженням голови рай онної державної адміністрац ії від 27.08.2008 року № 286 «Про наданн я дозволу на виготовлення те хнічної документації із земл еустрою щодо встановлення ме ж земельних ділянок в натурі (на місцевості), наданих із зе мель незапитаних спадкоємця ми сертифікатів та складання документів, що посвідчують п раво оренди СФГ "Зоря" на терит орії Волоськобалаклійської сільської ради» зі змінами, в несеними згідно розпоряджен ня від 05.11.2010 року № 450, надано дозв іл СФГ "Зоря" на розробку техні чної документації із землеус трою та складання документів , що посвідчують право оренди на земельні ділянки, загальн ою площею 111,8068 га, що розташован і на території Волоськобалак лійської сільської ради за м ежами населеного пункту.

На виконання даних розпоря джень, позивачем було укладе но договір № 237 від 25.11.2008 року з су б'єктом підприємницької діял ьності ФОП ОСОБА_1, на підс таві якого була розроблена т ехнічна документація на спір ні земельні ділянки, яка прой шла перевірку обмінного файл у та внесення до бази даних ав томатизованої системи держа вного земельного кадастру 15.10 .2010 року, згідно договору № 21.27.092790, укладеного з Харківською ре гіональною філією ДП "Центр д ержавного земельного кадаст ру".

Позивачем було проведено о плату за розроблення технічн ої документації за договором № 237 від 25.11.2008 року в розмірі 7000,00 гр н.

Крім того, за перевірку та о бробку земельно-кадастрової інформації на магнітних нос іях та внесення до бази даних до ХРФ ДП "Центр ДЗК" сплачено 1548,00 грн. згідно договору про на дання послуг з ведення держа вного реєстру земель № 21.27.092790 ві д 07.02.2009 року.

Таким чином, СФГ "Зоря" здійс нило витрати на виготовлення технічної документації в су мі 8548,00 грн.

Реалізуючі своє право пере дбачене ст. 123 Земельного коде ксу України 25 жовтня 2010 року по зивачем подано на затверджен ня до Шевченківської районно ї державної адміністрації те хнічну документацію із земле устрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (н а місцевості) та складання до кументів, що посвідчують пра во оренди СФГ "Зоря" на земельн і ділянки із земель незапита них спадкоємцями сертифікат ів для ведення товарного сіл ьськогосподарського виробн ицтва на території Волоськоб алаклійської сільської ради за межами населеного пункту Шевченківського району Харк івської області.

Листом від 02.11.2010р. № 01-20/1904 відпов ідач повідомив позивачу про те, що на підставі ст. 124 Земельн ого кодексу України набуття права оренди земельних ділян ок, що перебувають у державні й та комунальній власності, з дійснюється виключно на аукц іонах, механізм яких не визна чений, у зв'язку з чим передача в оренду земельних ділянок п лощею 111,8086 га є неможливою.

Позивач вважає вказану від мову відповідача необґрунто ваною та такою, що порушує йог о права на отримання відпові дно до вимог чинного законод авства в оренду земельних ді лянок.

Надаючи правову кваліфіка цію викладеним обставинам з урахуванням фактичних та пра вових підстав позовних вимог суд виходить з наступного.

Конституція України (статт я 14) проголошує, що земля є осно вним національним багатство м, що перебуває під особливою охороною держави. Право влас ності на землю гарантується. Це право набувається і реалі зується громадянами, юридичн ими особами та державою викл ючно відповідно до закону. Ві дповідно до статті 13 Конститу ції України земля є об' єкто м права власності Українсько го народу, від імені Українсь кого народу права власника з дійснюють органи державної в лади та органи місцевого сам оврядування в межах, визначе них Основним законом України .

Згідно із статтею 116 Земельн ого кодексу України громадян и та юридичні особи набувают ь права власності та права ко ристування земельними ділян ками із земель державної або комунальної власності за рі шенням органів виконавчої вл ади або органів місцевого са моврядування в межах їх повн оважень, визначених Кодексом або за результатами аукціон у.

Відповідно до положень ста тті 17 Земельного кодексу Укра їни до повноважень місцевих державних адміністрацій у га лузі земельних відносин нале жить: розпорядження землями державної власності в межах, визначених Кодексом; підгот овка висновків щодо надання або вилучення (викупу) земель них ділянок, координація дія льності державних органів зе мельних ресурсів, вирішення інших питань у галузі земель них відносин відповідно до з акону. У відповідності до пун кту 12 Перехідних положень Зем ельного кодексу України повн оваження щодо розпорядження землями за межами населених пунктів здійснюють відповід ні органи виконавчої влади.

Згідно із статтею 1 Закону У країни “Про місцеві державні адміністрації” місцева держ авна адміністрація є місцеви м органом виконавчої влади і входить до систем органів ви конавчої влади. Відповідно д о статті 21 зазначеного Закону місцева державна адміністра ція розпоряджається землями державної власності відпові дно до закону.

Статтею 792 Цивільного кодек су України визначено, що за до говором найму (оренди) земель ної ділянки наймодавець зобо в'язується передати наймачев і земельну ділянку на встано влений договором строк у вол одіння та користування за пл ату.

Порядок надання земельних ділянок державної або комун альної власності у користува ння визначено статтею 123 Земел ьного кодексу України. Зокре ма, надання земельних діляно к державної або комунальної власності у користування зді йснюється на підставі рішень органів виконавчої влади аб о органів місцевого самовряд ування.

Рішення зазначених органі в приймається на підставі пр оектів землеустрою щодо відв едення земельних ділянок у р азі, зокрема, надання у корист ування земельних ділянок, ме жі яких не встановлені в нату рі (на місцевості).

Пунктом 2 зазначеної статті визначено, що особа, зацікавл ена в одержанні у користуван ня земельної ділянки із земе ль державної або комунальної власності за проектом земле устрою щодо її відведення, зв ертається з клопотанням про надання дозволу на його розр обку до відповідної сільсько ї, селищної, міської, районної , обласної ради, Кабінету Міні стрів України, Ради міністрі в Автономної Республіки Крим , місцевої державної адмініс трації.

Відповідний орган виконав чої влади або орган місцевог о самоврядування в межах їх п овноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає д озвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його на данні (пункт 3 статті 123 ЗК Украї ни). При цьому пунктом 4 вказан ої статті передбачено, що під ставою відмови у наданні так ого дозволу може бути лише не відповідність місця розташу вання земельної ділянки вимо гам законів, прийнятих відпо відно до них нормативно-прав ових актів, а також генеральн их планів населених пунктів, іншої містобудівної докумен тації, схем землеустрою і тех ніко-економічних обґрунтува нь використання та охорони з емель адміністративно-терит оріальних утворень, проектів землеустрою щодо впорядкува ння території населених пунк тів, затверджених у встановл еному законом порядку.

Виходячи зі змісту зазначе них норм чинного законодавст ва суд приходить до висновку про те, що у разі звернення за цікавленої особи з відповідн им клопотанням до колегіальн ого органу, яким у спірних від носинах є відповідач, останн ій зобов' язаний у місячний строк розглянути таке клопот ання та надати дозвіл або мот ивовану відмову лише з підст ав, наведених у частині 3 статт і 123 Земельного кодексу Україн и.

Проте як свідчить лист Шевч енківської районної державн ої адміністрації відмова від повідача мотивована лише від сутністю механізму, який вст ановлює порядок проведення а укціону. При цьому жодних інш их об' єктивних підстав для відмови в наданні дозволу, та ких як, знаходження спірної з емельної ділянки у користува нні іншої фізичної чи юридич ної особи, невідповідність м ісця розташування земельної ділянки вимогам законів або невідповідність наданої док ументації вимогам закону тощ о не зазначено. За таких обста вин відмова Шевченківської р айонної державної адміністр ації (лист від 02.11.2010 року за вих. № 01-20/1904) є передчасна та необґрун тована, суперечить обов' язк овим приписам Земельного код ексу України.

Згідно із статтею 19 Констит уції України органи державно ї влади та органи місцевого с амоврядування, їх посадові о соби зобов'язані діяти лише н а підставі, в межах повноваже нь та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами Ук раїни.

Пунктом 11 статті 123 ЗК Україн и визначено, що відмова орган у виконавчої влади чи орга ну місцевого самоврядуванн я у наданні земельної ділян ки у користування або залиш ення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суд у.

На підставі вищевикладено го суд приходить до висновку про наявність правових та фа ктичних підстав для задоволе ння вимог позивача в частині зобов'язання Шевченківсько ї районної державної адмініс трації затвердити технічну д окументацію із землеустрою щ одо встановлення меж земельн их ділянок в натурі (на місцев ості), наданих із земель незап итаних спадкоємцями сертифі катів та складання документі в, що посвідчують право оренд и СФГ "Зоря" на території Волос ькобалаклійської сільської ради.

Розглянувши позовну вимог у щодо зобов'язання Шевченкі вської районної державної ад міністрації надати в оренду земельні ділянки загальною п лощею 111,8068 га із земель незапит аних спадкоємцями сертифіка тів на території Волоськобал аклійської сільської ради за межами населеного пункту, су д не знаходить правових підс тав для її задоволення виход ячи з наступного.

Відповідно до ч. 1 статті 124 Зе мельного кодексу України, пе редача в оренду земельних ді лянок, що перебувають у держа вній або комунальній власнос ті, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шл яхом укладення договору орен ди земельної ділянки.

На підставі ч. 2 статті 125 Земе льного кодексу України, прав о на оренду земельної ділянк и виникає після укладення до говору оренди і його державн ої реєстрації. Право оренди з емлі оформляється договором , який реєструється відповід но до закону - частина 2 статті 126 Земельного кодексу України .

Згідно з ч. 1 ст. 638 Цивільного к одексу України договір є укл аденим, якщо сторони в належн ій формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істо тними умовами договору є умо ви про предмет договору, умов и, що визначені законом як іст отні або є необхідними для до говорів даного виду, а також у сі ті умови, щодо яких за заяво ю хоча б однієї із сторін має б ути досягнуто згоди.

Так, відповідно до ст. 15 Закон у України "Про оренду землі" іс тотними умовами договору оре нди землі є: об'єкт оренди (міс це розташування та розмір зе мельної ділянки); строк дії до говору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, ін дексації, форм платежу, строк ів, порядку її внесення і пере гляду та відповідальності за її несплату; умови використа ння та цільове призначення з емельної ділянки, яка переда ється в оренду; умови збереже ння стану об'єкта оренди; умов и і строки передачі земельно ї ділянки орендарю; умови пов ернення земельної ділянки ор ендодавцеві; існуючі обмежен ня (обтяження) щодо використа ння земельної ділянки; визна чення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи йо го частини; відповідальність сторін.

Відповідно до ст. 202 Цивільно го кодексу України договір о ренди земельної ділянки є од нією із форм правочину. Згідн о ст. 203 ЦК України однією з вимо г чинності правочину є вчине ння правочину у формі, встано вленій законом та вчинений о собою, що має необхідний обся г правоздатності.

Крім того, суд зазначає, що з агальний порядок укладення г осподарських договорів унор мований статтею 181 Господарсь кого кодексу України, за прип исами якої господарський дог овір за загальним правилом в икладається у формі єдиного документа, підписаного сторо нами та скріпленого печаткам и, запропонований проект яко го надається другій стороні для узгодження у двох примір никах, при цьому, у разі якщо с торони не досягли згоди з усі х істотних умов господарсько го договору, такий договір вв ажається неукладеним (таким, що не відбувся).

Примусовий порядок укладе ння господарських договорів за рішенням суду регулюєтьс я статтею 187 Господарського ко дексу України та статтею 649 Ци вільного кодексу України, ви ходячи зі змісту яких і принц ипу свободи договору, передд оговірні спори поділяються н а спори про спонукання до укл адення договору, якщо одна з с торін ухиляється від його ук ладення, та на спори з умов дог овору, коли сторони не врегул ювали розбіжності щодо його умов, при цьому, можливість ро згляду судом цих спорів обум овлюється обов' язковістю д оговору (за державним замовл енням, на підставі правового акту органу державної влади чи місцевого самоврядування та в інших випадках, встановл ених законом).

Відповідно до ст. 33 ГПК Украї ни, кожна сторона повинна дов ести ті обставини, на які вона посилається як на підставу с воїх вимог та заперечень.

У відповідності до ст. 32 ГПК У країни доказами у справі є бу дь-які фактичні дані, на підст аві яких господарський суд у визначеному законом пор ядку встановлює наявність ч и відсутність обставин, на я ких ґрунтуються вимоги і зап еречення сторін, а також інші обставини, які мають значенн я для правильного вирішення господарського спору. Ці дан і встановлюються такими засо бами: письмовими і речовими д оказами, висновками судових експертів; поясненнями пред ставників сторін та інших ос іб, які беруть участь в судо вому процесі. В необхідних ви падках на вимогу судді поясн ення представників сторін т а інших осіб, які беруть участ ь в судовому процесі, мають бу ти викладені письмово.

Згідно ст. 34 ГПК України обст авини справи, які відповідно до законодавства повинні б ути підтверджені певними з асобами доказування, не мож уть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Таким чином, позивач мав дов ести суду дотримання ним вим ог ст. 181 Господарського кодек су України щодо ухилення від повідача від укладання догов ору оренди земельної ділянки . Однак, такі докази позивачем суду не надані та в матеріала х справи відсутні. А тому, суд вважає, що позивачем не дотри мано порядку укладання догов орів.

Згідно зі статтею 43 Господа рського процесуального коде ксу України господарський су д оцінює докази за своїм внут рішнім переконанням, що ґрун тується на всебічному, повно му і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обстав ин справи в їх сукупності, кер уючись законом.

На підставі вищевикладено го, суд вважає позовні вимоги про зобов' язання Шевченків ської районної державної адм іністрації надати в оренду з емельні ділянки загальною пл ощею 111,8068 га із земель незапита них спадкоємцями сертифікат ів на території Волоськобала клійської сільської ради за межами населеного пункту нео бґрунтованими та недоведени ми, а отже такими, що не підляг ають задоволенню.

Приймаючи до уваги, що позив ач в судовому засіданні не на полягав на стягненні з відпо відача судових витрат, суд вв ажає, що витрати по сплаті дер жавного мита та витрати на ін формаційно-технічне забезпе чення судового процесу слід покласти на позивача.

На підставі викладеного та керуючись статтями 6, 8, 14, 19, 124, 129 Ко нституції України, статтями 1, 4, 12, 33, 43, 44-49, 82-85 Господарського про цесуального кодексу України , - суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити ча стково.

Зобов' язати Шевченків ську районну державну адміні страцію Харківської області (63601, Харківська область, селищ е Шевченкове, вул. Лермонтова , 2) затвердити технічну докуме нтацію із землеустрою щодо в становлення меж земельних ді лянок в натурі (на місцевості ), наданих із земель незапитан их спадкоємцями сертифікаті в та складання документів, що посвідчують право оренди Се лянського (фермерського) гос подарства "Зоря" (63661, Харківськ а область, Шевченківський ра йон, с. Борівське, код 30608408) на тер иторії Волоськобалаклійськ ої сільської ради.

В іншій частині позовних ви мог відмовити.

Суддя

Повний текст судового р ішення підписано 29.11.2010 року.

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення23.11.2010
Оприлюднено10.12.2010
Номер документу12723277
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —54/218-10

Ухвала від 15.11.2010

Господарське

Господарський суд Харківської області

Хачатрян В.С.

Рішення від 23.11.2010

Господарське

Господарський суд Харківської області

Хачатрян В.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні