ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
09 травня 2025 року Чернігів Справа № 620/11650/24
Чернігівський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Непочатих В.О., розглянувши в спрощеному позовному провадженні без повідомлення сторін в приміщенні суду адміністративну справу за позовом заступника керівника Прилуцької окружної прокуратури в інтересах держави до Срібнянської селищної ради Чернігівської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
Заступник керівника Прилуцької окружної прокуратури звернувся до суду інтересах держави з позовом до Срібнянської селищної ради Чернігівської області, в якому просить:
- визнати протиправною бездіяльність Срібнянської селищної ради щодо невжиття заходів по оформленню права комунальної власності на захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття з обліковим № 94717, що знаходиться по вул. Миру, 61А в с-щі Срібне Прилуцького району Чернігівської області та зобов`язати Срібнянську селищну раду вжити заходів щодо оформлення права комунальної власності на захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття з обліковим № 94717, що знаходиться по вул. Миру, 61А в с-щі Срібне Прилуцького району Чернігівської області;
- визнати протиправною бездіяльність Срібнянської селищної ради щодо невжиття заходів по оформленню права комунальної власності на захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття з обліковим № 94718, що знаходиться по вул. Незалежності, 15-А в с-щі Срібне Прилуцького району Чернігівської області та зобов`язати Срібнянську селищну раду вжити заходів щодо оформлення права комунальної власності на захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття з обліковим № 94718, що знаходиться по вул. Незалежності, 15-А в с-щі Срібне Прилуцького району Чернігівської області;
- визнати протиправною бездіяльність Срібнянської селищної ради щодо невжиття заходів по оформленню права комунальної власності на захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття з обліковим № 94719, що знаходиться по вул. Незалежності, 10-А в с-щі Срібне Прилуцького району Чернігівської області та зобов`язати Срібнянську селищну раду вжити заходів щодо оформлення права комунальної власності на захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття з обліковим № 94719, що знаходиться по вул. Незалежності, 10-А в с-щі Срібне Прилуцького району Чернігівської області;
- визнати протиправною бездіяльність Срібнянської селищної ради щодо невжиття заходів по оформленню права комунальної власності на захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття з обліковим № 94721, що знаходиться по вул. Миру, 64-А в с-щі Срібне Прилуцького району Чернігівської області та зобов`язати Срібнянську селищну раду вжити заходів щодо оформлення права комунальної власності на захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття з обліковим № 94721, що знаходиться по вул. Миру, 64-А в с-щі Срібне Прилуцького району Чернігівської області;
- визнати протиправною бездіяльність Срібнянської селищної ради щодо невжиття заходів по оформленню права комунальної власності на захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття з обліковим № 94722, що знаходиться по вул. Миру, 63-А в с-щі Срібне Прилуцького району Чернігівської області та зобов`язати Срібнянську селищну раду вжити заходів щодо оформлення права комунальної власності на захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття з обліковим № 94722, що знаходиться по вул. Миру, 63-А в с-щі Срібне Прилуцького району Чернігівської області;
- визнати протиправною бездіяльність Срібнянської селищної ради щодо невжиття заходів по оформленню права комунальної власності на захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття з обліковим № 94723, що знаходиться по вул. Миру, 63 в с-щі Срібне Прилуцького району Чернігівської області та зобов`язати Срібнянську селищну раду вжити заходів щодо оформлення права комунальної власності на захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття з обліковим № 94723, що знаходиться по вул. Миру, 63 в с-щі Срібне Прилуцького району Чернігівської області;
- визнати протиправною бездіяльність Срібнянської селищної ради щодо невжиття заходів по оформленню права комунальної власності на захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття з обліковим № 94724, що знаходиться по вул. Миру, 42-А в с-щі Срібне Прилуцького району Чернігівської області та зобов`язати Срібнянську селищну раду вжити заходів щодо оформлення права комунальної власності на захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття з обліковим № 94724, що знаходиться по вул. Миру, 42-А в с-щі Срібне Прилуцького району Чернігівської області;
- визнати протиправною бездіяльність Срібнянської селищної ради щодо невжиття заходів по оформленню права комунальної власності на захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття з обліковим № 94725, що знаходиться по вул. Сонячна, 26 в с-щі Срібне Прилуцького району Чернігівської області та зобов`язати Срібнянську селищну раду вжити заходів щодо оформлення права комунальної власності на захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття з обліковим № 94725, що знаходиться по вул. Сонячна, 26 в с-щі Срібне Прилуцького району Чернігівської області.
Позовні вимоги мотивовані тим, що всупереч вимог діючого законодавства України Срібнянською селищною радою не вжито заходів, спрямованих на оформлення права комунальної власності на захисні споруди цивільного захисту - протирадіаційні укриття. Зазначає, що відсутність правовстановлюючих документів та зареєстрованого права власності на об`єкти комунальної власності - приміщення захисних споруду, створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеним майном, формує ризики для нормального функціонування цивільного захисту населення в умовах воєнного стану та повномасштабного вторгнення російської федерації, що перешкоджає реалізації державної політики у сфері громадської безпеки і порядку та цивільного захисту щодо гарантування суспільству і кожному громадянину захисту від загроз.
Срібнянська селищна рада подала відзив на адміністративний позов, та зазначила що позов заступника керівника Прилуцької окружної прокуратури не визнає, та просить відмовити в задоволенні позову, оскільки Срібнянська селищна територіальна громада утворена 04.05.2017 шляхом об`єднання Дігтярівської, Срібнянської селищних рад, Горобіївської, Гриціївської, Гурбинської, Калюжинської, Карпилівської, Олексинської, Подільської, Савинської, Сокиринської та Харитонівської сільських рад Срібнянського району. Зазначає, що 17.11.2020 селищна рада офіційно почала функціонувати у новому складі ради, всі нормативні документи передано в архівну установу, а деякі взагалі знищені попередніми посадовцями. Після звернення заступника керівника Прилуцької окружної прокуратури із запитами щодо реєстрації права власності на захисні споруди цивільного захисту, селищною радою та КП «Комунгосп» розпочато аналіз наявних документів та здійснюється збір необхідних документів для проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, а тому відсутня бездіяльність з боку відповідача.
У поданій до суду відповіді на відзив позивач просив задовольнити позовні вимоги, посилаючись на обставини, викладені в позовній заяві.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
1. Відповідно до копії облікової картки захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційне укриття ПРУ) № 94717, яка знаходяться за адресою: вул. Миру, 61А, с-ще Срібне, Чернігівської області належить Срібнянській селищній раді.
Відповідно до паспорта захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційне укриття ПРУ) № 94717 належить Комунальному підприємству «Комунгосп» (а.с. 14-15).
2. Відповідно до копії облікової картки захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційне укриття ПРУ) № 94718, яка знаходяться за адресою: вул. Незалежності, 15А, с-ще Срібне, Чернігівської області належить Срібнянській селищній раді.
Відповідно до паспорта захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційне укриття ПРУ) № 94718 належить Комунальному підприємству «Комунгосп» (а.с. 16-17).
3. Відповідно до копії облікової картки захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційне укриття ПРУ) № 94719, яка знаходяться за адресою: вул. Незалежності, 10А, с-ще Срібне, Чернігівської області належить Срібнянській селищній раді.
Відповідно до паспорта захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційне укриття ПРУ) № 94719 належить Комунальному підприємству «Комунгосп» (а.с. 18-19).
4. Відповідно до копії облікової картки захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційне укриття ПРУ) № 94721, яка знаходяться за адресою: вул. Миру, 64А, с-ще Срібне, Чернігівської області належить Срібнянській селищній раді.
Відповідно до паспорта захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційне укриття ПРУ) № 94721 належить Комунальному підприємству «Комунгосп» (а.с. 20-21).
5. Відповідно до копії облікової картки захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційне укриття ПРУ) № 94722, яка знаходяться за адресою: вул. Миру, 63А, с-ще Срібне, Чернігівської області належить Срібнянській селищній раді.
Відповідно до паспорта захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційне укриття ПРУ) № 94722 належить Комунальному підприємству «Комунгосп» (а.с. 22-23).
6. Відповідно до копії облікової картки захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційне укриття ПРУ) № 94723, яка знаходяться за адресою: вул. Миру, 63, с-ще Срібне, Чернігівської області належить Срібнянській селищній раді.
Відповідно до паспорта захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційне укриття ПРУ) № 94723 належить Комунальному підприємству «Комунгосп» (а.с. 24-25).
7. Відповідно до копії облікової картки захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційне укриття ПРУ) № 94724, яка знаходяться за адресою: вул. Миру, 42А, с-ще Срібне, Чернігівської області належить Срібнянській селищній раді.
Відповідно до паспорта захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційне укриття ПРУ) № 94724 належить Комунальному підприємству «Комунгосп» (а.с. 26-27).
8. Відповідно до копії облікової картки захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційне укриття ПРУ) № 94725, яка знаходяться за адресою: вул. Сонячна, 26, с-ще Срібне, Чернігівської області належить Срібнянській селищній раді.
Відповідно до паспорта захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційне укриття ПРУ) № 94725 належить Комунальному підприємству «Комунгосп» (а.с. 28-29).
Прилуцьким міжміським бюро технічної інвентаризації виготовлено технічні паспорти на захисні споруди цивільного захисту - протирадіаційні укриття, у яких зазначено схематичні плани земельних ділянок, де розташовані ПРУ, план самих споруд цивільного захисту, експлікація та основні технічні характеристики конструктивних елементів приміщень, а саме:
- з обліковим номером № 94717 (за адресою: смт Срібне, вул. Миру, 61а - інвентаризаційна справа № 807a);
- з обліковим номером № 94718 (за адресою: смт Срібне, вул. Незалежності, 15а - інвентаризаційна справа № 1166a);
- з обліковим номером № 94719 (за адресою: смт Срібне, вул. Незалежності, 10а - інвентаризаційна справа № 1178а), з обліковим номером № 94721 (за адресою: смт Срібне, вул. Миру, 64а - інвентаризаційна справа № 1278а);
- з обліковим номером № 94722 (за адресою: смт Срібне, вул. Миру, 63а - інвентаризаційна справа № 809a), з обліковим номером № 94723 (за адресою: смт Срібне, вул. Миру, 63 - інвентаризаційна справа № 808a);
- з обліковим номером № 94724 (за адресою: смт Срібне, вул. Миру, 42а - інвентаризаційна справа № 797a), з обліковим номером № 94725 (за адресою: смт Срібне, вул. Сонячна, 26 - інвентаризаційна справа № 1288а).
Рішенням 6 (позачергової) сесії 5 скликання Срібнянської селищної ради від 20.06.2011 «Про передачу комунального майна в оперативне управління КП «Комунгосп»»
передано в оперативне управління КП «Комунгосп» Срібнянської селищної ради Чернігівської області частину комунального майна згідно актом прийому-передачі, та зобов`язано КП «Комунгосп» взяти на баланс майно не пізніше 30.06.2011 (а.с. 77).
Відповідно до акту прийому-передачі основних засобів та інших необоротних матеріальних активів, затвердженого рішенням 6 (позачергової) сесії 5 скликання Срібнянської селищної ради від 20.06.2011 в оперативне управління КП «Комунгосп», було передано комунальне майно-житловий будинок по вул. Чапаєва, 26 (пункт 2), житловий будинок по вул. Калініна, 10А (пункт 10), житловий будинок по вул. Калініна, 15 А (пункт 14), житловий будинок по вул. Леніна, 42 А (пункт 15), житловий будинок по вул. Леніна, 63 (пункт 16), житловий будинок по вул. Леніна, 63 А (пункт 17), житловий будинок по вул. Леніна, 61 А (пункт 25) (а.с. 78-79).
Як вбачається з інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єктів нерухомого майна від 01.08.2024, право комунальної власності Срібнянською селищною радою чи будь-яке інше речове право на захисні споруди цивільного захисту - протирадіаційні укриття № 94717, № 94718, № 94719, № 94721, № 94722, № 94723, № 94724, № 94725, за вказаними вище адресами, не зареєстроване.
Заступник керівника Прилуцької окружної прокуратури вважаючи таку бездіяльність Срібнянської селищної ради по відношенню до питання оформлення права комунальної власності на протирадіаційне укриття протиправною, звернувся до суду з цим позовом для захисту інтересів держави.
Суд, визначаючись щодо заявлених вимог по суті, виходить з того, що відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Аналіз цієї норми дає змогу дійти висновку, що діяльність органів державної влади та місцевого самоврядування здійснюється у відповідності до спеціально-дозвільного типу правового регулювання, який побудовано на основі принципу «заборонено все, крім дозволеного законом; дозволено лише те, що прямо передбачено законом». Застосування такого принципу суттєво обмежує цих суб`єктів у виборі варіантів чи моделі своєї поведінки, а також забезпечує використання ними владних повноважень виключно в межах закону і тим самим істотно обмежує можливі зловживання з боку держави та її органів.
Вчинення ж державним органом чи органом місцевого самоврядування, їх посадовою особою дій у межах компетенції, але не передбаченим способом, у не передбаченій законом формі або з виходом за межі компетенції є підставою для визнання таких дій та правових актів, прийнятих у процесі їх здійснення, неправомірними.
Обсяг судового контролю в адміністративних справах визначено частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, в якій зазначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Частиною першою статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.
Частиною першою статті 23 Закону України від 14.10.2014 № 1697-VII «Про прокуратуру» (далі Закон № 1697-VII) визначено, що представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.
Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу (частина третя статті 23 Закону № 1697-VII).
При цьому, суд враховує правову позицію Великої Палати Верховного Суду від 26.06.2019 у справі №587/430/16-ц, згідно якої прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави в разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює компетентний орган, а також у разі його відсутності. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, у чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також зазначає компетентний орган. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі набуває статусу позивача.
В позовній заяві прокурор зазначає про невиконання Срібнянською селищною радою, як уповноваженого органу, свого обов`язку щодо оформлення права власності на захисну споруду, тому у цих правовідносинах прокурор має здійснювати захист інтересів держави як самостійний позивач.
При цьому, відсутність факту оформлення права комунальної власності на захисну споруду створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеним майном, формує ризики для життя та здоров`я осіб, які проживають в багатоквартирних будинках, що, у свою чергу, перешкоджає реалізації державної політики у сфері громадської безпеки і порядку та цивільного захисту щодо гарантування суспільству і кожному громадянину захисту від загроз.
Суд зазначає, що Закон України від 21.05.1997 № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі - Закон № 280/97-ВР) відповідно до Конституції України визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування, частиною другою статті 10 якого обласні та районні ради є органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст, у межах повноважень, визначених Конституцією України, цим та іншими законами, а також повноважень, переданих їм сільськими, селищними, міськими радами.
За приписами частини третьої статті 16 Закону № 280/97-ВР матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.
Від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради (частина п`ята статті 16 Закону № 280/97-ВР).
Частинами першою та другою статті 60 Закону № 280/97-ВР визначено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини.
Підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.
Згідно із частинами четвертою та п`ятою статті 60 Закону № 280/97-ВР районні та обласні ради від імені територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюють управління об`єктами їхньої спільної власності, що задовольняють спільні потреби територіальних громад.
Визначення місцезнаходження комунального підприємства, установи, організації, що перебуває в управлінні відповідної районної, обласної ради, яке зазначається в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань при державній реєстрації зазначеного комунального підприємства, установи, організації як юридичної особи або державній реєстрації змін до відомостей про таку юридичну особу, здійснюється відповідно до статті 93 Цивільного кодексу України.
Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.
Право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом (частина восьма статті 60 Закону №280/97-ВР).
Враховуючи наведене, органом, уповноваженим управляти комунальним майном, яке знаходиться на території Срібнянської селищної ради, щодо не оформлення права комунальної власності на яке виник спір у цій справі (а саме захисні споруди цивільного захисту - протирадіаційні укриття № 94717, № 94718, № 94719, № 94721, № 94722, № 94723, № 94724, № 94725), на час виникнення спірних правовідносин та розгляду справи в суді, є Срібнянська селищна рада.
Відповідно до пункту І розділу II Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об`єктів нерухомого майна, затвердженої наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 24.05.2001 № 127, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 10.07.2001 за № 582/5773, та Методичних рекомендацій щодо проведення технічної інвентаризації захисних споруд цивільної оборони (цивільного захисту), затверджених наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 10.06.2009 № 390, захисні споруди цивільного захисту підлягають технічній інвентаризації, на які складаються окремі інвентаризаційні справи і технічні паспорти.
Пунктом 8 Вимог щодо забезпечення нумерації та здійснення обліку фонду захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018, захисні споруди ставляться на облік після їх уведення в установленому порядку в експлуатацію на підставі документів, передбачених Порядком прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 № 461, та технічного паспорта, складеного за результатами проведення їх технічної інвентаризації, як об`єктів нерухомого майна.
Разом з тим, згідно з частиною першою статті 328 Цивільного кодексу України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів.
За приписами частини четвертої статті 334 Цивільного кодексу України права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону.
Згідно з пунктом 1 частини першої статті 2 Закону України від 01.07.2004 № 1952-IV «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі - Закон № 1952-IV) державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Пунктом 2 частини першої статті 3 Закону №1952-IV передбачено, що загальними засадами державної реєстрації прав є: обов`язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав.
Відповідно до частини першої статті 5 Закону № 1952-IV у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення, меліоративні мережі, складові частини меліоративної мережі.
В силу вимог пунктів 6, 7, 44 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127, державна реєстрація прав проводиться за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса.
Для державної реєстрації прав заявник подає оригінали документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбачені Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», іншими законами України та цим Порядком.
Для державної реєстрації права власності на закінчений будівництвом об`єкт державної або комунальної власності, будівництво якого завершено та право власності на який не зареєстровано до 1 січня 2013 р., за відсутності документа, що посвідчує набуття права державної або комунальної власності на такий об`єкт, подаються: документ, що підтверджує факт перебування закінченого будівництвом об`єкта у комунальній власності, виданий відповідним органом місцевого самоврядування (у разі державної реєстрації права комунальної власності); документ, що підтверджує факт відсутності перебування закінченого будівництвом об`єкта у державній власності, виданий Фондом державного майна чи його регіональним відділенням (у разі державної реєстрації права комунальної власності).
Статтею 327 Цивільного кодексу України передбачено, що у комунальній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.
Згідно з частиною другою статті 324 Цивільного кодексу України від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, встановлених Конституцією України.
Враховуючи вищенаведені норми чинного законодавства та беручи до уваги, що відповідач є органом, уповноваженим здійснювати управління комунальним майном, суд погоджується з доводами прокурора, що саме на відповідача покладено обов`язок щодо вжиття заходів, спрямованих на оформлення та державну реєстрацію права власності на розміщені у підвальному приміщенні багатоквартирних будинків захисні споруди цивільного захисту - протирадіаційні укриття № 94717, № 94718, № 94719, № 94721, № 94722, № 94723, № 94724, № 94725.
Однак, як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, відповідач як суб`єкт права комунальної власності, що здійснює від імені та в інтересах територіальної громади відповідні права щодо володіння та розпорядження комунальним майном, не зареєстрував право власності на вказані вище захисні споруди цивільного захисту - протирадіаційні укриття, що свідчить про протиправну бездіяльність відповідача.
У відповідності до вимог частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
З урахуванням зазначеного, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, суд приходить до висновку, що позов підлягає задоволенню.
Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір), відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, стягненню з відповідача не підлягають.
Керуючись статтями 2, 5, 77, 241-246, 260-262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов заступника керівника Прилуцької окружної прокуратури в інтересах держави (вул. В. Чорновола, 50-А, м. Прилуки, Чернігівська обл., 17500, код ЄДРПОУ 02910114) до Срібнянської селищної ради Чернігівської області (вул. Миру, 54 , с-ще Срібне, Прилуцький р-н, Чернігівська обл., 17300, код ЄДРПОУ 04412573) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Срібнянської селищної ради щодо невжиття заходів по оформленню права комунальної власності на захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття з обліковим № 94717, що знаходиться по вул. Миру, 61А в с-щі Срібне Прилуцького району Чернігівської області.
Зобов`язати Срібнянську селищну раду вжити заходів щодо оформлення права комунальної власності на захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття з обліковим №94717, що знаходиться по вул. Миру, 61А в с-щі Срібне Прилуцького району Чернігівської області.
Визнати протиправною бездіяльність Срібнянської селищної ради щодо невжиття заходів по оформленню права комунальної власності на захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття з обліковим № 94718, що знаходиться по вул. Незалежності, 15-А в с-щі Срібне Прилуцького району Чернігівської області.
Зобов`язати Срібнянську селищну раду вжити заходів щодо оформлення права комунальної власності на захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття з обліковим № 94718, що знаходиться по вул. Незалежності, 15-А в с-щі Срібне Прилуцького району Чернігівської області.
Визнати протиправною бездіяльність Срібнянської селищної ради щодо невжиття заходів по оформленню права комунальної власності на захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття з обліковим № 94719, що знаходиться по вул. Незалежності, 10-А в с-щі Срібне Прилуцького району Чернігівської області.
Зобов`язати Срібнянську селищну раду вжити заходів щодо оформлення права комунальної власності на захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття з обліковим № 94719, що знаходиться по вул. Незалежності, 10-А в с-щі Срібне Прилуцького району Чернігівської області.
Визнати протиправною бездіяльність Срібнянської селищної ради щодо невжиття заходів по оформленню права комунальної власності на захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття з обліковим № 94721, що знаходиться по вул. Миру, 64-А в с-щі Срібне Прилуцького району Чернігівської області.
Зобов`язати Срібнянську селищну раду вжити заходів щодо оформлення права комунальної власності на захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття з обліковим № 94721, що знаходиться по вул. Миру, 64-А в с-щі Срібне Прилуцького району Чернігівської області.
Визнати протиправною бездіяльність Срібнянської селищної ради щодо невжиття заходів по оформленню права комунальної власності на захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття з обліковим № 94722, що знаходиться по вул. Миру, 63-А в с-щі Срібне Прилуцького району Чернігівської області.
Зобов`язати Срібнянську селищну раду вжити заходів щодо оформлення права комунальної власності на захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття з обліковим № 94722, що знаходиться по вул. Миру, 63-А в с-щі Срібне Прилуцького району Чернігівської області.
Визнати протиправною бездіяльність Срібнянської селищної ради щодо невжиття заходів по оформленню права комунальної власності на захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття з обліковим № 94723, що знаходиться по вул. Миру, 63 в с-щі Срібне Прилуцького району Чернігівської області.
Зобов`язати Срібнянську селищну раду вжити заходів щодо оформлення права комунальної власності на захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття з обліковим № 94723, що знаходиться по вул. Миру, 63 в с-щі Срібне Прилуцького району Чернігівської області.
Визнати протиправною бездіяльність Срібнянської селищної ради щодо невжиття заходів по оформленню права комунальної власності на захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття з обліковим № 94724, що знаходиться по вул. Миру, 42-А в с-щі Срібне Прилуцького району Чернігівської області.
Зобов`язати Срібнянську селищну раду вжити заходів щодо оформлення права комунальної власності на захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття з обліковим № 94724, що знаходиться по вул. Миру, 42-А в с-щі Срібне Прилуцького району Чернігівської області.
Визнати протиправною бездіяльність Срібнянської селищної ради щодо невжиття заходів по оформленню права комунальної власності на захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття з обліковим № 94725, що знаходиться по вул. Сонячна, 26 в с-щі Срібне Прилуцького району Чернігівської області.
Зобов`язати Срібнянську селищну раду вжити заходів щодо оформлення права комунальної власності на захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття з обліковим № 94725, що знаходиться по вул. Сонячна, 26 в с-щі Срібне Прилуцького району Чернігівської області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 09.05.2025.
Суддя Василь НЕПОЧАТИХ
Суд | Чернігівський районний суд Чернігівської області |
Дата ухвалення рішення | 09.05.2025 |
Оприлюднено | 12.05.2025 |
Номер документу | 127235743 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Василь НЕПОЧАТИХ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні